iPon Cikkek

24"-es monitorok az Asus, BenQ, Samsung triótól

Dátum | 2012. 02. 06.
Szerző | Terrayon
Csoport | MEGJELENÍTÉS

A mai alkalommal olyan 24 colos monitoroknak szenteljük a figyelmet, melyek az Asus, BenQ és Samsung műhelyéből érkeztek hozzánk.

Asus VS247H


Az Asus készüléke fekete színű, zongoralakk festést kapott, csakúgy, mint napjaink legtöbb monitora. Az elegáns kijelző tiszta állapotában nagyon jól mutat, de a látvány idővel lelombozó tud lenni, hiszen a fényes felületek gyorsan begyűjtik a port.


A készülék anyagminősége egész jó, tapogatás közben viszonylag masszívnak éreztük, de a tökéletesség érdekében mi a kávát kicsit vastagabb műanyagból készítettük volna el.


A nyomógombok kényelmes helyen, a káva jobb oldalán, alul találhatók. A kitapintásban a dudorszerű formájuk segítenek, ezért szürkületnél viszonylag könnyen megtaláljuk ezeket. Az olyan extrákról, mint a gombmegvilágítás vagy szoftveres menü, le kell mondanunk, mivel azonban a gombokat nem nehéz kitapintani, nem tartjuk problémának, hogy ezek nincsenek. A kijelző gyorsgombokkal is rendelkezik, azért, hogy ne kelljen időznünk a főmenüben. Lehetőségünk van képprofil állításra, fényerő és kontraszt beállításra, valamint bemeneti jelváltásra. Ezen kívül az automatikus beállítás gombjai is megtalálható, de értelemszerűen ezt csak a VGA bemenet esetén használhatjuk. Az állapotjelző led halványkék és narancsszínű fénnyel világít, nem vonja el figyelmünket a képről (ami jó, ezt ugyanis nem lehet letiltani a menüben).


A monitor egyszerű állvánnyal rendelkezik, amin nem lehet magasságot állítani, de még a talpforgatás képességét sem támogatja. Cserébe viszont egészen stabil, magabiztosan tartja meg a nem éppen pehelysúlyú kijelzőt. Az állvány ergonómiája jó, a fix magasságot egy centivel sem tennénk máshová. A konfigurációs lehetőségek tárháza mindössze a dönthetőségben merül ki, erre előrefelé 20 fokban, hátrafelé 5 fokban képes a monitor.


Lássuk, mit találunk hátul. A monitor a fali állványokat is támogatja, az ehhez szükséges lyukak ugyanis megtalálhatók rajta (VESA 100). Az esztétikum jegyében ezek ráadásul még takaró gumikupakokat is kaptak. Ami a video bemeneteket illeti, a kijelző a legfontosabbakat megkapta: HDMI, DVI, VGA, ezekből egyet-egyet találunk a monitor hátulján. A kijelzőn egy fejhallgató kimenetet is van, hogy a HDMI audio sávja is hallható legyen, beépített hangszórói viszont nincsenek. A kellékek közt a legfontosabbakat megtaláltuk: kézikönyv, DVI, VGA és tápegység kábel. A mellékletben tehát a digitális kábelnek is jutott hely, így erre már nem kell költenünk.

OSD


Most foglalkozzunk kicsit a monitor képernyőmenüjével:


Képprofilok

Most nézzük meg, vajon mennyire pontosak a monitor gyári profiljai. Szemmel vizsgálva általános felhasználásra a Standard és sRGB profilokat ajánljuk, mert ezeknél a legtermészetesebb a színmegjelenítés. Meglepően szép látvány fogadott minket a Theater, Game és Scenery profiloknál is, főleg utóbbi nyerte el a tetszésünket. Ezeket filmek megtekintésére, játékra, illetve fotók nézegetésére szánták, a Night View pedig a sötét részletek előtárásában jeleskedik.

StandardTheaterGameNight ViewsRGBScenery
Ami a színhelyességet illeti, a profilok ebben egész pontosak, és bár előfordult egy-két nagyobb kilengés, egy kalibrálatlan monitorhoz képest nagyon jók az eredmények. A gamma értékét és a fényerőt kicsit magasnak találtuk, de ezeket lehet korrigálni: ahogy említettük a profilokat egyenként felülírhatjuk és vissza is állíthatjuk a gyári állapotot. Amikor a méréséket végeztük, a monitor Warm színhőmérsékletre volt állítva, ilyenkor 6900K körüli értékeket mértünk. A Cool séma esetében a színhőmérséklet értéke 10700K környékén volt, Normalnál 8000K körül alakult, tehát a monitor képe némileg a kékes árnyalatok felé húz.

Helyes monitor beállításokkalHelyes monitor beállításokkal + színprofil
Az egyéni beállításokkal a legtermészetesebb színvisszaadásra törekedtünk, a kalibráció során ezúttal is a 120cd/m^2 fényerőt, 6500K színhőmérsékletet és 2,2-es gammát céloztuk meg. A kijelző kontraszt/színhőmérséklet/fényerő beállításával közel tökéletesen be tudtuk állítani a monitor képét. Legalábbis szemmel már nem láttunk különbséget, amikor betöltöttük hozzá az egyénileg elkészített színprofilt is. Elmondhatjuk tehát, hogy a monitor gyári profiljai már alaphelyzetben is jók, a Standardot pedig apróbb korrekciókkal közel tökéletesre csiszolhatjuk.

A tesztpéldány beállításai

Képminőség

A képminőségi tesztjeinken végighaladva, a monitor szépen vette az akadályokat. A színvilág alaphelyzetben is szép volt, a megnyerő profilokkal pedig tovább fokozhattuk a látványt. A gyári Standard profilnál egyáltalán nem láttunk sávosodást, a Splendid sémák viszont rossz hatással voltak a színátmenetekre (ez a legtöbb helyzetben nem feltűnő, csak a monokróm képeken lehet zavaró). A kontrasztskálán remek kép fogadott minket, az Asus mérnökei bizonyára tudhatnak valamit, mert hangzatos képjavító effektek nélkül is jól láthatóak voltak a szürke legsötétebb árnyalatai is. A NightView profil látványosabban különítette el a legsötétebb szürkét a fekete színtől, de már a Standardnál is jól látszott a különbség. Természetesen nemcsak ezeket, hanem a világos szürkeárnyalatokat is jól elkülönülten tárta elénk a monitor. A monitor fényerejével nem spóroltak, és bár az általunk mért 275 cd/m^2-es érték valamivel kevesebb a specifikációban megadottnál, napsütéses időben még ez is bőven elég (különösen úgy, hogy a kijelzőnek matt felülete van). A tesztpéldány beállításaival legfeljebb 53 cd/m^2 fényerőig sikerült lemennünk, ezért egy sötét szobában szemkímélőre is beállíthatjuk a monitort.

A digitális video bemenetek (DVI, HDMI) nagyon szép élesek, ezekkel semmilyen kifogásunk nem volt. A VGA bemenet képe némileg homályosabb, de csak kicsivel gyengébb náluk, ezért végszükség esetén ez is jól jöhet. A bemenetek közt automatikus jelváltás van, amit kikapcsolni sem lehet, ezért ha valamelyiken megszűnik a jel, a monitor átkapcsol a másikra (ez egy kényelmes megoldás, de zavaró lehet, ha két PC-t használunk egy monitoron). A beállításokat minden bemenetre alkalmazza a monitor, nincs lehetőség arra, hogy minden bemenetnek saját beállításai legyenek.

1920 X 10801680 X 10501280 X 7201920 X 1080
1680 X 10501280 X 720
A készülék interpolációs képessége olyankor jön jól, amikor alacsonyabb felbontásban szeretnénk játszani. Mivel a monitor képarány kezelése csak a Full és 4:3 módokra terjed ki, a 16:10-es felbontások máris kiestek a lehetőségek közül, mert torzak (de ha ez nem zavar minket, jó tudni, hogy a kijelző szépen jeleníti meg az 1680*1050, 1440*900 és 1280*800-as képméreteket). Remek minőségük okán szövegolvasásra az 1280*720 és 1024*768-as felbontások is alkalmasak, ezért sebességnövelés céljából elsősorban ezek az ajánlott képméretek. Játékra még az 1280*1024 és 1280*960 felbontások is jók, mert csak alig homályosak, az 1152*864 minősége viszont csak átlagos, ezért jobban járunk az előbbiekkel. A képarány kezelést Aspect Control néven találjuk meg a menüben. A Full minden esetben teljes képernyős megjelenítést jelent, a 4:3 pedig értelemszerűen a 4:3 arányú felbontásokra van kitalálva. Ezt az 1280*1024-nél is alkalmazhatjuk, ilyenkor sem torz a kép, mert a névvel ellentétben a monitor ilyenkor 5:4-es arányt használ. Ha pl. 1024*768-at szeretnénk nézni, akkor a képarány kezelést elég egyszer beállítani 4:3-ra, onnantól minden 4:3-as képméretet helyesen fog megjeleníteni a kijelző, plusz még az 5:4-es 1280*1024-et is.

A panel betekintési szögei átlagosak, oldalirányból kontrasztcsökkenés és kis színtorzulás is látható. Felülről erős kontrasztcsökkenés jelentkezik, de a normál tartományban nincs változás. Alulról vöröses színtorzulás látható, ezért a kép már szemből nézve sem az igazi, szövegszerkesztéskor a képernyő tetején és alján már eltérő színben pompázik a fehér háttér. Ezen némileg segít a korábban említett látószögjavító funkció (SmartView), amivel nyerhetünk néhány fokot, így alulról is nézhető a kép (a látószögjavítás nélkül a kijelzőt a gyengébb látószöggel rendelkező monitorok közé sorolnánk).


A háttérvilágítás egész jó. A képszéleken lévő bevilágítások alig látszanak, és fényerejét is sikerült viszonylag jól eloszlatni: a barna és szürke képernyőn alig van foltosodás. Világos tartalmaknál semmi sem látszik a hibákból, és szerencsére extra szélesvásznú filmeknél a halvány bevilágítások sem zavaróak.

Fekete képernyő rövid záridővel fényképezveFekete képernyő hosszú záridővel fényképezve
A monitortól nem várhatunk el különlegesen nagy sebességet, hiszen válaszidő-gyorsítás sincs benne. A kijelző viszont hozza az 5ms-os készülékek szintjét, gyors mozgásnál látható némi utánhúzás, de ennek mértéke nem vészes. Kicsit fura, hogy ilyenkor a megszokott szürkés színű elmosódás helyett vöröses utánhúzás látszik, de ettől a monitor sebessége nem rosszabb a többinél. Szerencsére a bemeneti késés egészen kicsi, így az irányítás is közvetlen, ezért kijelenthetjük, hogy a monitorral nyugodtan lehet játszani.

BenQ RL2450HT


A BenQ RL szériás monitora előkelő helyen szerepel a gyártó termékpalettáján. Bár nem rendelkezik 120Hz-es képfrissítéssel, valamint S kapcsolóval sem, ez a kijelző is megkapta az XL sorozat különlegességeinek zömét, ezért a többi monitorral szemben még így is nagyon erős ellenfélnek számít.


Ami a küllemet illeti, a kijelzőt elsősorban azok fogják szeretni, akik a letisztult vonalakat és a matt festést kedvelik. Utóbbi azért fontos, mert ezen kevésbé látszanak meg az ujjlenyomatok és a tisztítás során keletkező apróbb karcok, mint fényes társain. A monitor teljes egészében fekete színű. Az egyhangúságot egy vörös színű gyűrű dobja fel, ami az állvány alján található, csak kár, hogy ez szemből már nem látszik. A készülék anyagminősége is rendben van, a káva viszonylag masszív, és a panel döntögetése is csendben történik.


A menüt hagyományos nyomógombokkal vezérelhetjük, ezeket szokás szerint a káva jobb oldalán találjuk meg. Szövegfeliratok helyett fehér pontokat találunk a káván segítség gyanánt. Piktogramok helyett az OSD tájékoztat minket a gombok jelentéséről, miután megnyomtuk valamelyiket. Gombmegvilágítás és szoftveres menüvezérlés nincs, ezért szürkületnél némi tapogatózásra volt szükség, hogy megtaláljuk a megfelelő gombokat. Azért, hogy ne kelljen minden esetben végigtallóznunk a főmenüt, három tetszőlegesen beállítható gyorsgomb is a rendelkezésünkre áll. Ezeket a menüben tudjuk beállítani, a választék pedig bőséges, mindent megtaláltunk köztük, amire csak szükség lehet. Az állapotjelző lámpa fénye bekapcsolva és készenlétnél sem zavaró, ami jó, mert a menüben ezt nem lehet letiltani.


A kijelző robusztus állványa szinte az összes létező konfigurációs lehetőséggel bír, amit csak kitaláltak eddig. A választékban a kétszer 45 fokos elforgatás, állítható magasság, valamint porté mód szerepelnek. A kényelmesebb szállítás érdekében mi még a magasság rögzítését is bevettük volna a repertoárba, de az állvánnyal már így is elégedettek voltunk. A konfigurálás könnyen megy, az állvány egyik helyzetben sem akad. A függőleges pozíciót viszont korrigálnunk kell, ezt ugyanis túlforgathatjuk néhány fokkal, ezért meg kell igazítanunk, hogy pontosan meglegyen a 90 fok. A stabilitás remek, inogást egyáltalán nem tapasztaltunk, ezt a talp súlya és mérete garantálja. Természetesen a kijelző legfontosabb beállítása, a döntögetés sem maradt el: a panelt előrefelé 5 fokban, hátrafelé 15 fokban van lehetőségünk elmozdítani. Nem ez a legszélesebb tartomány, amivel találkoztunk, de a legtöbb helyzethez már ez is megfelel.


A monitor a fali konzolokat is támogatja (VESA 100), az ehhez szükséges felfüggesztési lyukak is megtalálhatók a kijelzőn. Ahhoz, hogy hozzáférjünk ezekhez, előbb le kell csavaroznunk az állványt. Az apróbb részletekre is gondoltak, mert a talapzat alsó részén egy kábeltartó is helyet kapott, ami a madzagok rendezettségén segít. A video csatlakozók tájékán az alapvető DVI és VGA bemeneteken kívül szerencsére megtalálható a HDMI kapu is. Beépített hangszórók nincsenek, a HDMI audio sávját viszont kivezették nekünk a monitor hátuljára. A mellékletben van egy kézikönyv, egy driver CD és egy VGA kábel, de a digitális madzagot már saját magunknak kell biztosítani a monitorhoz.

OSD


A monitor képernyőmenüje látványos, és ez szerencsére nem ment az átláthatóság rovására. Tekintsük át, mit tud:


Képprofilok


Ezek után megnéztük, hogyan viselkedtek a képprofilok. Nekünk a Standard és Eco sémák nyerték el tetszésünket, szemre ezek tűntek a legtermészetesebbnek. Ha nincs lehetőségünk bekalibrálni a monitort, akkor hosszútávon is megfelelnek, mert semmilyen kirívó hibájuk nincs (sajnos még az sRGB is használ némi élesítést). A harsányabb Movie és Photo módok erősen színezettek, ami látványos eredménnyel jár, ezeket filmnézéskor és fényképek nézegetésekor érdemes elővenni. A megnyerő profilok élesítést is használnak, de szerencsére egyénileg is testre szabhatjuk ezeket, így ha akarjuk, megszabadulhatunk ettől. A játékos profilok (RTS, Gamer1, Gamer2, Gamer3) fakóbbak a többinél, ezek inkább a sebességre, mintsem a látványra koncentrálnak.

StandardMoviePhotosRGBEcoRTSGamer1Gamer2Gamer3
A viszonyítás szokás szerint 120 cd/m^2 fényerőhöz, 2,2 gammához és 6500 K színhőmérséklethez ment. A játékos profilokat leszámítva egész jó értékek szerepelnek a grafikonokon, előbbiek viszont színhűségben jóval elmaradnak a többitől. A játékos profilok igen rosszul szerepeltek, de ez részben annak tudható be, hogy a sötét részletek kiemelésére törekednek, ez egyébként gamma értékén is látható. A monitor gyári színhőmérsékleteit is megmértük, a Standard profillal kombinálva ezek a következőképp alakultak: Normal (6600K), Reddish (6200K), Bluish (9000K).

Helyes monitor beállításokkalHelyes monitor beállításokkal + színprofil
Az egyedi színprofil elkészítése előtt megnéztük mekkora volt a változás, amikor csak a monitor beállításait korrigáltuk. Mivel a kijelző már gyárilag sem volt rossz, nem lepődtünk meg azon, hogy már ezzel közel tökéletesre sikerült feljavítani a színek pontosságát. Finomhangolással még pontosabb eredményt értünk el, de ami a lényeg, hogy már kalibrálás nélkül is használhatjuk a monitort, ha a Standard vagy Eco profilt választjuk.

A tesztpéldány beállításai

Képminőség

Ahogy említettük, ha valamelyik játékos profilt választjuk, akkor a monitor színei kissé fakók. A többinél nincs ilyen probléma, a színek élénkek, egyébként sávosodást egyik profiloknál sem láttunk. A világos szürkeárnyalatokat szépen megmutatta a monitor, de a sötétek kicsit szégyenlősek voltak, nagyrészük ugyanis elbújt. A Black eQualizer opcióval már ezek nagy zöme is láthatóvá vált, de a legsötétebb továbbra is beleolvadt a fekete háttérbe, sajnos ezt a különleges funkció sem tudta elővarázsolni nekünk. A megadott beállításokkal a monitor fényereje 224 cd/m^2-ig tornázható fel, lecsökkenteni ezt 65 cd/m^2 fényerőig tudtuk. Ez már egy megfelelő tartomány, a panel matt felületének köszönhetően pedig nyáron sem kell aggódnunk a tükröződés miatt.

A digitális video bemenetek minőségével nem akadt probléma, a HDMI és DVI is élesnek bizonyult. A VGA kicsivel gyengébb náluk, de szükség esetén még ez is jól jöhet. A bemenetek azonos képbeállításokat használnak, tehát nem alkalmazhatunk rajtunk különböző fényerő/kontraszt/színbeállításokat. Ha az egyik bemeneten megszűnik a jel, akkor a kijelző automatikusan átvált egy másikra (a HDMI Auto Switch opcióval csak a HDMI-re való automatikus átváltást tilthatjuk le).

1920 X 10801680 X 10501280 X 7201920 X 10801680 X 10501280 X 720
A monitor az alacsony felbontásokat jó minőségben skálázza. Néhányat pedig különösen szépen tár elénk, ezért szövegolvasásra is elővehetjük ezeket: 1280*800, 1280*720, 1024*768. Játékra az 1680*1050, 1280*1024, 1280*960 és 1152*864-es képméretek is ajánlottak, mert csak alig homályosak. Az 1440*900 kicsit gyengébb náluk, de mivel a fentiek közül már válogathatunk, ez valószínűleg senkinek sem jelent problémát. Ami a képarány kezelést illeti, a monitor az OSD részlegnél említett lehetőségek garmadáját támogatja, de a legtöbb helyzethez az Aspect a megfelelő választás, ami hibátlanul működött és mindig a megfelelő arányt alkalmazta.


A panel betekintési szögei már megfelelően szélesek ahhoz, hogy szemből nézve a képernyő teteje és alja is egyforma színű legyen egy homogén kép esetén. Filmnézéskor némi kompromisszummal kell számolnia az oldalt ülőknek, mert a panel leheletnyit besárgul, és némi kontrasztcsökkenés is látható. Felülről már erősebb a kontrasztcsökkenés, de a normál nézési tartományban ez még nem látszik. Alulról csak nagyobb szögben látható színtorzulás, a panel viszonylag tág tartományban megtartja fényerejét.

A fekete képernyőn csak kisebb bevilágítás látható alul, ami még nem tragédia, de a háttérvilágítás egyenletességét a képernyő egész területére kiterjedő foltosodás is rombolja. A homogén szürke és barna képeken ez fokozottan látható, ami a képszerkesztési munkánkat megnehezítheti, de a legtöbb helyzetben ezekből a hibákból semmit sem veszünk észre.

Fekete képernyő rövid záridővel fényképezveFekete képernyő hosszú záridővel fényképezve
Elérkeztünk a sebesség teszteléséhez. A monitor ebben nagyon erős, hiszen nemcsak gyorsítással (AMA), hanem bemeneti késés csökkentő opcióval (Instant Mode) is rendelkezik. Amikor ezeket kikapcsoltuk, a monitor úgy viselkedett, mint egy átlagos 5ms-os monitor, láttunk némi utánhúzást, de nem volt veszélyes. Amikor a válaszidő-gyorsítást és az Instant Mode-ot is bekapcsoltuk, akkor láthatóan megjavult a kijelző sebessége és közvetlensége. Bár a gyorsítás mellékhatásaként némi szellemképpel is számolnunk kell, összességében mégis megéri bekapcsolni ezeket, hiszen a monitor így jóval gyorsabb, mint egy átlagos kijelző (a túlvezérlési hiba egy fehér színű szellemképben nyilvánul meg, ami a kontrasztos képi tartalmaknál látható halványan).

Samsung S24A450B


Végül lássuk utolsó szereplőnket, amely a Samsung berkeiből érkezett hozzánk.


A kijelző szögletes formavilágát matt fekete festéssel társították. Az összhatás ettől kicsit komor lett, ezért egy irodai készülék benyomását keltette bennünk (ami nem csoda, hiszen egy üzleti monitorról van szó). A felhasznált műanyagok viszont jók, és a panel döntögetése közben nem hallottunk kellemetlen zajokat.


A kijelzőt nyomógombokkal látták el, amik hangtalanul és pontosan működtek. A gomboknak nincs megvilágításuk és kitapintásuk is nehézkes. Ha azonban megnyomjuk valamelyiket, akkor a képernyőn felbukkanó piktogramok segítenek nekünk megtalálni a megfelelőt, ezért sötétben sem nehéz megtalálni ezeket. A képbeállításokat a mellékelt MagicTune szoftverrel is elvégezhetjük, így ha mégsem nyernék el tetszésünket, ezzel kiválthatjuk a nyomógombokat. Továbbá a monitor gyorsgombjai is a rendelkezésünkre állnak. Köztük van a legfontosabb, vagyis a fényerőállítás, továbbá megtalálható még a bemenet váltás és VGA bemenetnél az automatikus kalibráció is. Ezen kívül lehetőségünk van még egy tetszőleges gomb beállítására is, melynek funkcióját a menüben tudjuk kiválasztani. Az állapotjelző lámpa fénye némileg erősebb az átlagnál, ezért a monitor használata során odavonzotta a figyelmet. Sajnos ezt a menüben nem lehet letiltani.


A készülék egy rendes, masszív állványt kapott, ami stabilan megtartja a panelt, ezért nem kell aggódunk amiatt, hogy egy óvatlan mozdulattal fellöknénk a monitort. Bár a monitor nagyon jól konfigurálható, az egyik legfontosabbról, vagyis a talpforgatás képességéről le kell mondanunk. A repertoárban viszont megtalálható a magasságállítás és a porté mód is. Ez utóbbi függőleges helyzetben túlforgatható, ezért nekünk kell megkeresni a megfelelő pozíciót. Az állvány konfigurációs lehetőségei közt szerepel még a dönthetőség is. Erre kellően széles tartományban, előre nagyjából 5 fokban, hátrafelé 15 fokban képes (de pontos adatok nincsenek róla).


A monitor külső tápegységgel rendelkezik, ezt a panel hátulján, a megfelelő helyen rögzíthetjük. A kijelzőt fali konzolokra is felszereljük, de ehhez előbb el kell távolítanunk az állványt. A csatlakozók közt megtalálható a DVI és a VGA, ezekből egyet-egyet kapunk a monitor oldalára. A monitorban beépített hangszórók és fejhallgató kimenet sincs (bár utóbbi a HDMI hiánya miatt érthető). Egy irodai monitornál különösen fontos lehet, hogy az állvány hátulján egy kábelrendező is megtalálható, ami enyhíti a madzagok kuszaságát. A csomagban egy telepítő lemez is helyet kapott, amin a driver, a MagicTune menükezelő és MultiScreen képernyőfelosztó szoftverek vannak. A csomagban találtunk még egy külső tápegységet és egy VGA kábelt, a digitális madzagról viszont nekünk kell gondoskodni.

OSD


A monitor grafikus képernyőmenüje számos lehetőséget tartogat nekünk arra, hogy a legtöbbet kihozzuk belőle:


Képprofilok

A MagicBright részlegben található képprofiloknál már régóta nincs változás. Ezek a következők: Standard, Game, Cinema, Dynamic Contrast, illetve egyedi képprofilt is elmenthetünk (Custom). Szemkímélő használatra a Standard ajánlott. A Cinema és DynamicContrast profilok színezettebbek náluk, előbbi ráadásul élesítést is használ. A színátmeneteknél a Cinema és DynamicContrast profiloknál romlik a minőség, ezért csak akkor használjuk ezeket, ha a látványra megyünk és nem a pontosságra.

StandardGameCinemaDynamicContrast
A mérések alapján a profilok színhűsége nem rossz, átlagos delta E értékük alapján még kalibrációra sincs feltétlenül szükség. A színhőmérséklet és a gamma is nagyjából rendben volt mindegyiknél, egyedül a fényerőt találtuk magasnak, de ezt volt a legkönnyebb korrigálni. A gyári színprofilok értékei a következőképpen alakultak: Cool2 (8800K), Cool1 (7700K), Normal (6500K), Warm1 (5300K), Warm2 (4900K), tehát hűen tükrözik nevüket. Megnéztük, vajon a monitor rávehető-e a pontosabb színmegjelenítésre, először csak a kijelző helyes beállításával, majd az egyéni képprofil betöltésével (a beállítás során 6500K színhőmérsékletre, 2,2 gammára és 120 cd/m^2 fényerőértékre törekedtünk).

Helyes monitor beállításokkalHelyes monitor beállításokkal + színprofil
A kalibráció a megszokottnál kisebb javulást hozott, de a monitor színhűsége már eleve nem volt rossz, ezért még ezzel együtt is jó helyre sikerült leszorítani a színek pontosságát. Érdemes kiindulni a lap alján látható adatokból, de mivel a legyártott példányok közt is lehetnek eltérések, ezek legfeljebb kiindulási alapnak jók.

A tesztpéldány beállításai

Képminőség

A kijelző színvilága élénk volt, és a színátmeneti gradienseken csak a Cinema és DynamicContrast profiloknál láttunk némi sávosodást, a másik kettőn nem. A kontrasztskála elemei közül a világos szürkeárnyalatokból mind látható volt, de a legsötétebbek már elbújtak. Ez némi hátrányt jelent filmnézéskor, mert így a sötét jelenetek sem láthatóak olyan jól, de a helyzet még így sem vészes. A fehér képernyőnél mért legnagyobb fényerő 233 cd/m^2, a legkisebb 24 cd/m^2 volt. Az alacsonyabb érték arról tanúskodik, hogy a monitort nem gond lesötétíteni a szemkímélő használathoz, és szerencsére a kijelző még napsütésben is olvasható, különösen úgy, hogy a panel matt bevonatot kapott.

A szövegmegjelenítés a monitor digitális bemenetein (HDMI, DVI) tökéletesen éles, a VGA kicsivel gyengébb náluk. Ha az egyik video bemeneten megszűnik a jel, akkor eldönthetjük, hogy a kijelző önálló keresésbe kezdjen vagy várjon a kézi kapcsolásra (ezt a menüben tudjuk beállítani). Ha az egyik bemenet képét beállítottuk, akkor a másikon is ugyanazokat az értékeket fogjuk találni.

1920 X 10801680 X 10501280 X 7201920 X 10801680 X 10501280 X 720
A monitor remek minőségben skálázza az alacsonyabb felbontásokat, ennek köszönhetően egyet sem találtunk, amelyben gyengélkedne. Szövegolvasásra az 1280*720 és az 1024*768-as képméreteket vehetjük elő, mert alig rosszabbak a natív felbontásnál. Játékra az 1680*1050, 1440*900, 1280*1024, 1280*960, 1280*800 és 1152*864-es képméretek egyaránt ajánlottak, mert csak kicsit homályosabbak az előbbieknél, ráadásul az intelligens képarány kezelés miatt egyik sem torz. Mindegy milyen képméretet veszünk elő, a monitor Auto módban az összes felbontást megfelelően lekezeli, még az 5:4-et is meg tudja különböztetni a 4:3 aránytól.

A kijelző betekintési szögei átlagosak. Oldalról nem látható semmilyen komolyabb minőségromlás, csak kicsit kontrasztszegényebb a kép. A ledes kijelzőkénél megszokott módon felülről némileg erősebb kontrasztvesztés következik be, de a rendes tartományban, ahol nézzük a monitort, ez nem látszik. Alulról nézve a panelt, már néhány fokban halvány vörös színtorzulás látható, lejjebb haladva ezt kiegészíti némi sötétedés is. Szemből nézve viszont alig van különbség a színekben, ezért ez nem okoz jelentősebb problémát. Ráadásul a monitor látószögjavító opciót is tartalmaz, amivel még kicsit javíthatunk is rajta.


A monitor háttérvilágítása viszonylag homogén, de vannak rajta kisebb bevilágítások. Ezek csak a fekte képernyőnél látszanak, és szerencsére tartózkodnak a durva határvonalaktól. Emiatt kevésbé zavaróak, ezért extra szélesvásznú filmeknél sem zavaró, hogy ott vannak. A szürke- és barnateszten sem látható durvább egyenetlenség, összességében tehát a háttérvilágítás is egész jó.

Fekete képernyő rövid záridővel fényképezveFekete képernyő hosszú záridővel fényképezve
Bár a monitorban nincs válaszidő-gyorsítás, sebességével még így is elégedettek voltunk. Gyorsabb mozgásnál alig látható a kijelző utánhúzása, mert elszíneződést ez nem okoz, csak némileg homályosabb tőle a kép, ezzel pedig könnyebben ki lehet békülni, mintha lenne neki. A monitor bemeneti késése sem túl nagy, játék közben a közvetlenség még megvolt, de természetesen ebben már kicsivel elmarad a profi játékos monitoroktól.

Asus VS247H


A teszt végére egészen pozitív összkép alakult ki bennünk a kijelzőről. Csak egyetlen gyengeséget találtunk rajta, amivel nem tudtuk kibékülni, ez pedig a monitor betekintési szögei. Az átlagos láthatóság miatt a panel már a normál nézési tartományban is hajlamos a színtorzulásra, és bár a látószögjavító opció (SmartView) ezen némileg segít, csodára nem képes. Ezt leszámítva a képminőség remek, a monitortól szép, élénk színekre számíthatunk, amik a színprofilokkal csak tovább fokozhatók. Ezek már gyárilag is egész pontosak, ezért alig volt szükség korrekcióra. Filmnézéskor durvább bevilágítások sem rontják az élményt, és a háttérvilágítás viszonylag homogén. A monitor a sötét jeleneteknél érzi magát elemében, mert a legsötétebb árnyalatokat is meg tudja mutatni, így semmiről sem maradunk le. A kijelző játékban is jó társ, mert szépen skálázza az alacsonyabb felbontásokat és a képarány kezelése is automatikusan működik. Sebességét is jónak találtuk (célzáskor különösen fontos, hogy a közvetlenség is megvan), és csak gyors mozgásnál láttunk némi vöröses elmosódást. A kijelző három video bemenete közül két digitálissal is rendelkezik, egy HDMI-vel és egy DVI-vel. Ezeken a monitor képe tű éles, ráadásul a digitális kábelt is mellékelték nekünk, ezért már nem kell költenünk rá. A kijelző anyagminősége jó, a menü gombjai kézre esnek. Az állványon viszont elfért volna a talpforgatás képessége, ha már a dönthetőségen kívül egyebet nem támogat.

Összteljesítménye alapján nekünk tetszett a monitor, a látószögekből fakadó gyengeséget pedig ellensúlyozni tudná egy némileg kedvezőbb vételárral (jelenleg 58 ezer forint). Erre azonban még várnunk kell egy rövid ideig, hiszen a monitor csak nemrég debütált.

Webshop: Asus VS247H
Hivatalos honlap

Update: A monitor jelenleg 53 ezer forintért kapható, így ár/érték aránya is kedvezőbb irányba tolódott el.

BenQ RL2450HT


A BenQ RL szériájából egy újabb játékosoknak szánt monitort ismerhettünk meg. A 22 colos példánnyal ár/érték arányban elégedettek voltunk, és úgy tűnik a tajvani monitorgyártó a 24 inches méretkategóriában is próbálja megtartani ezt a trendet. A tesztelés során szerzett tapasztalatok alapján kijelenthetjük, hogy képminőségével nincs nagyobb probléma. Megfelelő profilt választva (vagy bekalibrálva) a monitor színei szépek, a bemenetek élességére sincs panasz, még a betekintési szögek sem rosszak. Szemből nézve kifogástalan a kép, bár egy társaságban már megmutatkoznak a kijelző korlátai. A sötét szürkeárnyalatok is egész jól látszottak, de a beharangozott eQualizer funkciótól mi kicsit többet várunk (a fenti kijelző ehhez hasonló funkció nélkül is jobb volt). A háttérvilágítás hibái némileg zavaróak lehetnek extra szélesvásznú filmeknél, egyébként nincs vele probléma, ezért összességében a kijelzőt filmekhez is ajánljuk. A monitor játékoknál tudta megmutatni igazán, hogy mit tud. A kis túlvezérlési hiba ellenére sebességével nagyon elégedettek voltunk, és az Instant Mode segítségével a közvetlenség is megvolt, ami célzáskor különösen fontos. Az alacsonyabb felbontások minősége jó, és a monitor az intelligens képarány kezelés mellett még az egyéni méretezést is támogatja (SmartScaling). A video bemenetek választékában a HDMI, DVI és VGA egyaránt megtalálható, csak kár hogy a digitális kábelt nekünk kell biztosítani a monitorhoz. Az állvány jól konfigurálható és masszív, a felhasznált agyagminőség jó, és a menügombok is korrekt módon használhatók.

A kijelző végeredményben jól szerepelt, és ehhez mérten a 60 ezer forintos vételárat is reálisnak tartjuk. Ez alapján pedig a monitornak már az ajánlott kategóriába is sikerült becsúsznia.

Webshop: BenQ RL2450HT
Hivatalos honlap



Samsung S24A450B


A Samsung esetében is egy friss példánnyal volt dolgunk, lássuk hát, milyen újdonságokat hozott az új 450-es széria. Ami a képminőséget illeti, a monitor a legrosszabb esetben is legalább átlagos szinten teljesített. A látószögeket nem találtuk kiemelkedőnek, egy személynek viszont ez is megteszi, különösen, ha a látószögjavító opciókat is elővesszük. A kijelző színei szépek, a képprofilok, ha akarjuk pontosak, ha akarjuk látványosak, ilyen tekintetben nem volt kifogásunk a monitorral. A legsötétebb szürkeárnyalatokkal viszont meggyűlhet a baja a kijelzőnek, de némi állítgatással ezen is tudunk segíteni. A háttérvilágításon csak apróbb hibák vannak, ezért a monitorból még ezekkel együtt is egész jó mozivászon lehet. A kijelző sebességével elégedettek voltunk. Kis utánhúzása és bemeneti késése még elég alacsony szinten van ahhoz, hogy ne okozzon gondot. A monitor nagyon szépen skálázza az alacsonyabb felbontásokat, valamint képarány kezelése is remek, ezért a régebbi játékokat is szépen jeleníti meg. A video bemenetek közül csak a digitálissal voltunk tökéletesen elégedettek (ráadásul a digitális madzagról is nekünk kell gondoskodni), és sajnálatos módon a HDMI kapu még opcióban sem elérhető a monitorhoz. Anyagminőség és menükezelés szempontjából sincs miért szégyenkeznie a monitornak, mert ezekben is jó, a szimpla küllem viszont megoszthatja a vásárlókat.

A kijelző még a fent említett hibákkal együtt sem szerepelt rosszul, nagyjából a középkategória tetején tudnánk elhelyezni. Ehhez mérten egyelőre kicsit borsos áron kelleti magát (65 ezer forint), de egy esetleges árcsökkenés könnyen javítani tudna a kijelző ár/érték arányán. Egy piros pont még a végére, hogy mint minden Samsung monitorhoz, ehhez is megkapjuk a gyári 3 napos pixelhiba-garanciát.

Webshop: Samsung S24A450B
Hivatalos honlap


A monitorokat a Ramiris Kft-től kaptuk kölcsön, ezúton is köszönet értük!


 

  

 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

66. rastawicc
2012.02.06. 09:13
Annyi itt a monitorteszt...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
65. Simba
2012.02.06. 10:04
No akkor jön a fika mindegyik TN. Nem tudom kinek kell TN ennyiért, ha van 53k ért is IPS itt a webshop-on.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
64. rastawicc Simba
2012.02.06. 10:15
A minőség definíciója? Esetleg?

Öröm hogy van olcsón vacak, olyan mindig van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
63. Simba rasta...
2012.02.06. 10:19
Nem kezdem taglalni, hogy miben jobb egy IPS ott a net meg a Google a barátod néz utána. A másik még az "olcso vacak" is kenterbe veri ezeket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
62. sgtyork
2012.02.06. 10:39
dobj linket is kíváncsi vagyok
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
61. Simba
2012.02.06. 11:09
Tessék [LINK].
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
60. MJA
2012.02.06. 11:33
ezek féláron megérné azoknak, akiknek nincs különösebb képminőségi igénye...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
59. sgtyork
2012.02.06. 11:46
köszi
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
58. rastawicc
2012.02.06. 12:46
Nem a panelről van szó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
57. Simba
2012.02.06. 12:55
Hát akkor?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
56. rastawicc Simba
2012.02.06. 12:59
Most látom csak. 8ms-es válaszidő??! Tudod te hogy mire jó ez??
Na látod erről van szó például.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
55. Zotya
2012.02.06. 13:23
Itt az iponon mindigis TN mánia volt, nemigaz nem lehet normális monitorokat tesztelni már.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
54. Simba
2012.02.06. 14:11
rastawicc: hát az a 8ms egyáltalán nem vészes. Főleg hogy ott nem g2g értékről beszélünk. Ami nem a valós válaszidő. Én speciel szintén 2 ms-os TN csodáról váltottam a Dell U2410-re és nem veszem észre a különbséget. A legkeményebb játékok alatt sem.

De mit mondjak ha te látod a különbséget, akkor neked a TN sem jó használj CRT-t az jó gyors. Csak a szemed folyik el tőle, de az meg már más téma.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
53. bodomehesz...
2012.02.06. 14:37
Az árakkal nagyon nem vagyok megbarátkozva.
Volt már ennél lényegesen olcsóbban is 24"-os monitor.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
52. sanyix
2012.02.06. 14:51
jó pofátlanok ezek a gyártók... ilyen áron ilyen monitort, vicc.
rastawiccel nem kell foglalkozni, szerinte ami kisebb/nagyobb az mindig jobb. Nem lát ő semmit, csak szeretne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
51. rastawicc sanyi...
2012.02.06. 15:38
Ezt most nagyon odamondtad!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
50. Szefmester
2012.02.06. 16:43
Simba: Tudnál ajánlani nekem egy jóféle CRT-t? Szeretném lecserélni a jelenlegit.. undorítóan nem fáj tőle a szemem.. szeretném ha fájna legalább annyira mint egy olcsóbb TN-es CCFL-es megvilágításútól. Meg amúgyis .. sokkab nagyobb hülyeség a szabadon képminőség romlás nélkül állítható felbontás, meg a villámgyors képváltás.

Még mielőtt belekötnél.. a szemkifolyásról annyit hogy embere válogatja. Nekem 3 hónap 12órás meló egy neonvilágítású raktárban elég volt 0,5 dioptria romláshoz míg a napi sok órányi monitorbámulás évek alatt sem rontotta le ennyire.. jelenlegi szemüvegem -3,5-es és 6 éves korom óta van meg folyamatos romlással.. az első gépem pedig C16os volt 5 évesen.. és azóta alig volt olyan hogy ne bámultam volna valamilyen CRT technológiát. Szóval az okoskodó fröcsögéseddel húzz a retekbe.

A teszthez pedig annyit hogy érdekelne egy CRT teszt is. Hátha lehet még valahol kapni. Pár éve láttam egy Samsung Slimfit készüléket ami fullHD felbontással ment asszem 100Hz-en... egy olyannak örülnék, nagyobb mint a mostani 17esem és mégis vékonyabb..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
49. Simba rasta...
2012.02.06. 16:46
No akkor én is odamondom. Az a szomorú, hogy egy olyan gép mellett mint ami neked van nem telik egy normális monitorra. És a TN mellett kardoskodsz, amikkor mindenki tudja egy hulladék. Na jó ez túlzás egy kicsit.

Szefmester: csak gratulálni tudok a kimagasló szakmai hozászolásod után.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
48. BiP
2012.02.06. 17:14
Simbának igaza van. Amíg 50ért 23"-os LG IPS-t, 53-ért 23" Dell IPS-t kapsz,addig ezek a 23,6-24 colos TN-esek, amik még drágábbak is, mind kuka.

Persze elfogadom, ha valakinek elég a TN, de az ne is adjon érte 40ezernél többet, mert felesleges.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
47. rastawicc
2012.02.06. 17:53
Próbáljatok már meg játszani IPS paneles monitorral, 8ms-es válaszidő kíséretében!
--------
ocsabi
Bár nem neked írtam, de nem gáz. Verjed csak a nyálad,az ország másik végén még nem habzik eléggé nem baj
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
46. Simba
2012.02.06. 18:00
Próbáltam, csak azt felejted el az a 8 ms az IPS-nél nem g2g. Egy TN-nél lehet számítana, de itt nem. Ráadásul a 2ms g2g az valós válaszidőben 2-3x-osa is lehet annak a 2 ms-nak.
Mint írták lényegesebb az input lag. Abban meg a CRT-k a verhetetlenek. TFT-nél meg a Hazro-k mellesleg azok is IPS-el operálnak. Csak halkan megsúgom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
45. rastawicc
2012.02.06. 18:11
Simba
Öreg, ha láttad milyen a konfigom, azt is kiszűrhetted volna, hogy egy 85k-s monitorom van, de sebaj elnézzük.
De hogy azt sem fogtad fel, hogy nem kardoskodom a TN mellet, sőt egy szót sem ejtettem arról hogy vajon a TN vagy az IPS jobb az már elég necces.
Itt már mondanám,hogy a felfogásoddal, vagy inkább annak hiányával van gond.
De mivel korábban írtam, hogy nem a panelről van szó (ergo nem az IPS-t fikázom), így tovább megyek, és kijelentem hogy TALÁN az olvasással is gondjaid vannak.

Szóval még egyszer! Az IPS nem rossz! Számodra ez sem érthető, tudom, na mindegy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
44. MJA
2012.02.06. 18:37
rastawicc - 2012-02-06 17:53:45

most viccelsz?? tesztek alapján egy 8ms gtg-s ips paneles monitor gyorsabb is a legtöbb 5ms TN-nél, tehát akár ezeknél a legalja tn paneles monitoroknál is.

Egy kiragadt marketing érték alapján ne rangsorold a monitorok tényleges válaszidejét. Ez a gtg mérést a premium VA panelek eladására találták ki, azoknál fordul elő, hogy 6ms gtg mellett a sötétebb árnyalatú váltások akár 20-40ms-ig is tarthatnak...
Szinte semmire nem jó ez a gtg érték, már írtam erre a tuti példa:
cpva 8ms gtg vs tn 8ms gtg vs ips 8ms gtg három ilyen gtg paraméterű monitor közül az ips a leggyorsabb...pedig papíron ugyanannyi lenne mind, ezért nem ér semmit ez a gtg alapú rangsorolás, amit a "vérpistikék" is alakalmaznak, főleg ilyen témákban védve a tn paneles sz@rokat...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2012.02.06. 18:42
"azt is kiszűrhetted volna, hogy egy 85k-s monitorom van"

bocsi de ezen csak röhögni lehet, attól hogy drágán veszel valamit még nem lesz mindjárt jó is, ha egy tn paneles monitort vettél drágán, akkor csak egy túlárazott monitorod van, megvetted a "marketinggel tuningolt" gagyit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
42. Johnzy
2012.02.06. 18:45
Nekem itt van egymás mellett egy 2ms-es TN és egy 6ms-es IPS panel. Különbség akkor van amikor full natív felbontású alapszínű (fehér, fekete, vörös, zöld, kék) képeket pörgetek egymás után. Játékban semmi se látszik, semmilyen FPS értéken kivehetetlen a különbség, így gyakorlatilag egy 2ms-es TN egy szinten van sebességbe egy 6ms-es IPS. És mindenki tudja a két paneltípus különbségét, így teljesen egyértelmű, hogy hova billen a mérleg...

[mi az a "vérpistike" ?? ]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
41. Simba
2012.02.06. 18:45
A személyeskedésed nem engem minősít. Talán te is olvasd el mit írtam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. leszike
2012.02.06. 19:21
Srácok, félve kérdezem a héten kéne döntenem: samu s23a350h vagy dell u2312? Dellnél csak attól félek h szarabb a feketéje. Esetleg jótanács? amiről váltok: samu 940bf
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2012.02.06. 19:45
Ne aggódj, tn-nél meg az összes többi szin...mégis "jó" sokaknak. Szóval DELL U2312

Én s-pva-ról váltottam ips-re, annak híresen jó a feketéje és kontrasztja, de ezek az új ips-ek már elérik azt a szintet, amit az 5-6 éves s-pva, TN panelből nem tudnak jobb monitort kihozni.

Nem véletlenül kezdett bele a samsung se a PLS paneltípus gyártásába, ami a saját ips variánsa, a tn kiszorul a prémium kategóriából, ő se engedheti meg magának, hogy a nagyobb haszonkulcsú monitorok piacán ne legyen jelen. (a tn meg marad az olcsó hús)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. stranger
2012.02.06. 19:47
rastawicc: Attól, hogy 85-ért vetted, még nem lesz jobb a TN panel. 8ms-mal pedig semmi gond nincs, nekem aztán elhiheted.. Semmi különbség nem volt az 5ms TN, 8ms IPS és a mostani 6ms IPS között. Teljesen máshogy épül fel. Ajánlom PH-en a monitoros topik első hozzászólását áttanulmányozni.
Meg mondd már meg nekem, hogy miért volna szar a Dell?

leszike: Egyértelműen a Dell.

Simba: Én pedig elfogultsággal mondom, hátha leolt valaki. Ne foglalkozz vele, biztos ő is érzi, hogy nem az igazi az a TN 85-ért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. Simba
2012.02.06. 19:50
leszike: egyértelműen a Dell lesz a nyerő. Ezt mindenféle elfogultság nélkül mondom mielőtt még leoltana valaki.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. isx
2012.02.06. 19:59
11 oldal? Részletes, de valaki összefoglalná?
Javult már annyit a TN, hogy nézhető?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. leszike
2012.02.06. 20:28
köszi a véleményeket
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. Szefmester
2012.02.06. 21:21
Nézzenek oda.. egy mondattal le lettem hurrogva... de ajánlani nem tudott volna semmit. Meglepő a szakmai hozzáértésed.

Milyen monitort vegyek ha nem akarok játék közben egy automata motion blurt a monitoron? Rühellem amikor játszom a notin és 3 kipufogócsonk van a kocsin egymás alatt a szellemképesség miatt... és eddig a legjobb lcd esetén is volt egy minimális utánhúzás, bár arra már figyelnem kellett.. CRT-n ilyet miért nem látok? Jaaa hogy mert csak...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. MJA
2012.02.06. 21:52
nem akarok játék közben egy automata motion blurt a monitoron CRT-n ilyet miért nem látok?

crt-n csak sima blur van, még az állókép se teljesen éles...

De ahogy írod, az átlag "noti" panel igen ocsmány tn és ráadásul még lassú is, az asztali monitorokkal nincsenek egy kategóriában.

képminőség romlás nélkül állítható felbontás

remélem azzal is tisztában vagy hogy lyukmaszkos crt-nek is van optimális felbontása, csak az alapból homályosabb képen kisebb a látható minőségveszteség.
CRT-nek is vannak hátrányai, geometria, képélesség, képarány, méret, fogyasztás, zavarérzékenyebb az analóg jel miatt... Használt crt-k már kicsit öregek ahhoz, hogy "tökéletesek" legyenek, azok foszforrétege is elhasználódik...

Szerintem túlmisztifikálod a crt előnyeit...és elfelejted a hátrányait.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. NeoX
2012.02.06. 22:50
"53-ért 23" Dell IPS-t kapsz,addig ezek a 23,6-24 colos TN-esek, amik még drágábbak is, mind kuka" EZ B*ROMSÁG! A DELL amire célzol (U2312) mindössze 58,4 cm, azaz alig nagyobb mint egy 22"-os monitor! Aki tényleg 22"-ról cserél nagyobbra az FELEJTSE EL!!! Ezek a monitorok már 60 e HUF alatt elérhetőek 24"-os valós méreten.
Ha hinnénk BiP-nek akkor IPS-t vennénk de nem tudunk mert 75br alatt nem kapunk normálisat! Ez 25% felár azért hogy ne csak 170/160 fokból hanem 178/178 fokból bámulhassuk a hiperszuper színmélységű IPS monitorunk. 25% felár NAGYON SOK!
Az U2312-őt amúgy se ajánlom mert hibás szériás, a táp idegesítően ciceregni kezd néhány nap után! 3 napon túl vissza sem veszik! Nem grafikai célokra ezek a 60 eHUF-os monitorok bőven megfelelnek! Szval jó az IPS, de az nem igaz h egy árban van a TN-panelesekkel! (+25%!)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. MJA
2012.02.07. 00:18
" mindössze 58,4 cm"

tehát 23"-os... 22-24" között sincs egetverő különbség, sokkal nagyobb minőségi különbség van az ips és tn között. (a képméretnek nincs értéke, ha nem tartozik hozzá képminőség)

"Szval jó az IPS, de az nem igaz h egy árban van a TN-panelesekkel!"

Nem, mert néhány túlárazott gagyi TN-nél olcsóbb IPS is van.

elképesztő, hogy egyesek (köztük NeoX) mennyire ragaszkodnak a pocsék tn-hez...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. Sytyx
2012.02.07. 02:46
Az U2312-őt amúgy se ajánlom mert hibás szériás, a táp idegesítően ciceregni kezd néhány nap után! - Mákos vagyok, nálam nincs ilyen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. Szefmester
2012.02.07. 03:26
MJA: Nekem a hátrányaival együtt jobban megéri. Egy LCD monitor legyen bármilyen paneles, szemfájdítóan éles, és ugyanazon a felbontáson sokkal inkább tűnik pixelesnek a képe. Mondhatom azt hogy a jelenlegi monitorommal legalább automatikusan kapok egy 0,5x-es élsimítást. Eddig egyedül a LEDes háttérvilágítású LCD-kkel tudtam 1-1,5 óránál tovább dolgozni, míg a CRT-met bámulom egész nap amikor hétvégén nekiesek a kockulásnak ha nincs más dolgom.

Tudom hogy van ideális felbontása a CRT-nek is, de sokkal kisebb a látható minőségromlás mint az LCD-ken.
Az elhasználódás pedig sok mindentől függ. A monitorom 7,5 éves és csak a legnagyobb fényerejű beállításoknál kezd el romlani a látvány, és nem sok esély van arra hogy random pontokon kihaljanak a képpontok. És hidd el.. elég sok döglött képponttal találkozok a melóhelyen, meg csíkozódással, meg egy-egy szín elvesztésével vagy erősödésével..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. Simba Szefm...
2012.02.07. 06:36
Érdekes ezt hallani, de elhiszem hogy különleges vagy. Pedig elég hosszú ideig én is csak crt-t használtam, de az első lcd-m is már megváltás volt utánuk. Még ha a színei köszönő viszonyban sem volt a crt-vel. A led meg max paraszt vakításra jó. Azon kívül, hogy kevesebbet eszik.

Neox: meg hülyeséget beszélsz. Ha PH-n lennél egy monitoros topicban jólbeoltanának. Bár ott legalább ér is valamit a moderáció. Értem én hogy a méretre mész, de azért ha inkább egy 24"os monitort veszel TN-el a 23-as IPS helyett az gáz. Látszik azért az itt fikázók között nem sokan láttak még nem TN panelles monitort. Persze a CRT-n kívül. És most itt főleg a válaszidő kapcsán mondom ezt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. BiP
2012.02.07. 10:16
NeoX: Szerencsére megvan a választás lehetősége.
50-53e-ért 23" IPS
58-65e-ért 24" TN
75e-ért 24" IPS.
Mindenki azt vesz, amit akar, értékrendje/pénztárcája szerint.
Akárki akármit mond, én vagy engedek 1"-t a méretből (és még pénzt is spórolok) vagy ha már ragaszkodok a 24"-os mérethez, akkor inkább rádobom azt a +10-15e Ft-ot, (elvégre nem fél évre vesz az ember monitort) de soha nem veszek TN-t. Ha pedig valaki mégis azt vesz, akkor legalább olcsón tegye, vagy olyat tudjon az a monitor, ami ellensúlyozza a hiányosságát. (lsd.85ezerért, de az TV+3D)
Régen más volt a helyzet, ott egy jó paneles (=nem TN, bármi más) monitorért dupla árat kellett fizetni. Ma viszont már alig van különbség, sőt, mint látjuk, van drága TN is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. BiP
2012.02.07. 10:19
NeoX: ja, méret. Én 20" P-MVA-ról váltottam 23" IPS-re, 25ezret fizettem rá, így simán megérte. 22" FullHD-ról szerintem is felesleges, de pl. 22" 1680x1050 TN-ről már érdemes lehet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. stranger NeoX
2012.02.07. 15:14
"Ez 25% felár azért hogy ne csak 170/160 fokból hanem 178/178 fokból bámulhassuk a hiperszuper színmélységű IPS monitorunk. 25% felár NAGYON SOK!"

Ezt elég elolvasni, aztán leesik, hogy mi a helyzet...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. mythbuster
2012.02.07. 15:57
Ilyen talpak, meg a kinézet... áááá nem ártana fölvenni pár dizájnert is, ezeket 80 éves emberek tervezték...

Itt egy korszerű, stílusos monitor: http://ipon.hu/webshop/product/lg_e2290v_sn/171616

Továbbá kötelezném a gyártókat, hogy minden egyes kijelző mellé mellékeljenek fali konzolt is!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Simba
2012.02.07. 16:02
Szép valóban, de azért az árért és tudásért cserébe sok. Ez egy dizájn monitor. Jól mutat a nappaliban mondjuk az kétségtelen. De kb itt véget is ért a jó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. NeoX
2012.02.07. 23:07
75e-ért 24" IPS. Na egy szakadt monitorért 75 eHUF az K*va sok pénz!
Nagyon KOCKA aki otthonra NEM GRAFIKAI munkára ENNYIÉRT VESZ 24"-ost!!!!
75 ért már FULL HD TV-k vannak PVA/MVA panelekkel! De minimum egy Prémium
27" LED-es. Vagy TV tuneres. Pl:
http://ipon.hu/webshop/product/lg_m2762dp_pz/191553
Azért nem mindenki annyira KOCKA!!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. MJA NeoX
2012.02.07. 23:16
45k Ft felett meg minden TN drága, mindegy mit pakolnak mellé, hogy eladják a pocsék panelt.

jössz itt a kockázással, miközben képtelen vagy belátni, hogy 23"-os ips jobban megéri a pénzét, mint az annál drágább 24"-os tn... ugyanúgy kockaság tőled ez a képméret mindennek felett elv...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Simba
2012.02.08. 06:49
Neox: igen kocka vagyok nem is tagadom, de igényes is. Nem sértésnek számon.
Én 135k ért vettem az U2410-em szerinted ez gáz? Nem csak számomra nem mindegy mit nézek, és akkor két éve igen csak jó vétel volt. És akkor hire sem volt a hassonló jó panellel rendelkező 50k-s monitoroknak. Igaz én nem vennék olyat, a képarány miatt nekem nem kell 16:9. Meg persze ez egy kicsit jobb is azoknál ez meglátszik az árazásán is. Mert a monitor a legfontosabb hiszen annak a képét nézed nem a VGA-t vagy a procit, esetleg a csicsa házat.
Ha ezt megérted akkor fejlődsz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Mikury
2012.02.08. 11:31
Latom megint megy a IPS vs. TN harc...
Annak mar utana neztem, hogy IPS szebb, jobb, dragabb, ez OK. Nekem fontos a minoseg, meg, ha nem is vagyok esigner".
De valaki fel tudna vilagositani, hogy egy hozza nem erto (szereny szemelyem) hogyan tudja eldonteni az xyz webshopban arult monotorrol, hogy IPS vagy TN paneles? A leirasokban nem latta milyesmit... talan a termek neveben van valami utalas???

Elore is koszi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Mikury
2012.02.08. 11:32
"designer" - nem olvastam vissza... my bad, sry.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. MJA
2012.02.08. 13:11
LG esetében az ips paneles monitor típusnevében mostanában "IPS" szerepel, a többi gyártónál a betekintési szög 178°-178° alapján (VA és IPS-nél ennyit adnak meg), de hogy pontosan milyen panel van a monitorban, ahhoz gyártó leírásait kell böngészni.

(TN-nél papíron 170°-160°-os betekintési szöget írnak, ami a valóságban sokkal rosszabb, főleg a függőleges írányú adat nagy PR túlkapás)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. MJA
2012.02.08. 13:28
egyébként csak hallkan megjegyzem, hogy ennek a tesznek a készítője szimplán hülyének nézi az embereket, vagy vaknak... (esetleg ő maga a vak)
...mikor ilyen mondatot képes leírni:
"A panel betekintési szögei már megfelelően szélesek ahhoz, hogy szemből nézve a képernyő teteje és alja is egyforma színű legyen egy homogén kép esetén"

és egy ilyen képre:


A képen mindenki észreveheti, hogy a panel teteje sőtétebb árnyalatú, mint az alja, nem kell hozzá semmi extra tudás, csak látás, ergo a cikk szerzője sérti az olvasót azzal, hogy ennyire hülyének nézi őket!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. MJA
2012.02.08. 13:28
szerk. dupla
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. BiP
2012.02.08. 13:52
Samsung: "Bár a monitorban nincs válaszidő-gyorsítás, sebességével még így is elégedettek voltunk. Gyorsabb mozgásnál alig látható a kijelző utánhúzása, mert elszíneződést ez nem okoz, csak némileg homályosabb tőle a kép, ezzel pedig könnyebben ki lehet békülni, mintha lenne neki."
Ennyit a TN-ről meg az 5ms-ról. Nálam a 8ms-es DELL-en se utánhúzás, se homályosodás. Tehát ez a Samsung nem gyors, szar a képe, drága, és (bár ez szubjektív, de) ronda is, olyan fröccsöntött műanyag kinézete van. Vegye aki akarja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Mikury
2012.02.08. 15:41
Koszi MJA... akkor marad a gyari leiras.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Simba
2012.02.08. 15:43
MJA: Hát igen az a tesztkép ritka szar.

BIP: egyetértek. De hiába szajkózzuk hogy IPS meg TN válaszidő között van némi különbség. Nehéz megérteni egyeseknek. És inkább veszik a drága TN-t. Így sajnos soha nem fog eltűnni a technológiák pöcegödrében mert oda való.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. stranger NeoX
2012.02.08. 16:33
NeoX Talán elgurult a GYÓGYSZERED?! Vegyél EGY TV-t, JÓ lesz az NEKED.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Kirrr
2012.02.08. 19:50
Már nemazért, de ennél még az én Hanns.G óriásomnak is jobb a nem ledes panelje. Szürke és barna hátteres képeket nézve a sírás kerülgetett. Borzasztó képet mutat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Marcell77
2012.02.08. 19:56
NeoX nem tudom, hogy honnan veszed, hogy az Prémium... valamint 75-ért nem kapsz MVA/PVA paneles panelt... vegyél nyugodtan TN+Filmet az bőven megfelel neked neked még a CRT is jó... ha szobában akassz barnulni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. NeoX
2012.02.09. 09:50
"75-ért nem kapsz MVA/PVA paneles panelt"-SZINTE CSAK AZT KAPSZ! PL. Toshiba 32AV703 74 e HUF;Toshiba 32LV733G 79 900Ft;Philips 32PFL3404D 82900Ft. Egy sem Tn panel. Mondom nem kell kocka módra trollkodni, rá kell szánni az időt és körülnézni mielőtt fröcsögünk..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. MJA
2012.02.09. 10:48
Persze, lehet ezeket monitornak is használni, de azért a 32"-hoz az 1366*768-as felbontás túlságosan alacsony, hogy monitorként használd, közelről nem túl szép látvány.
Ha monitornak is használod, akkor "kötelező" a fullHD 32"-hoz, még azzal is pixeles lesz közelről.
A másik még bántó dolog, hogy ezek a tv-k nagy fényerejű háttérvilágítást kapnak, közel ülve (monitorként használva) zavaró lehet, ha nem lehet rendesen leszabályozni. (na meg lebarnul az arcod )
Harmadik, hogy te is, meg a többi tn hívő, mindig a játékhoz alkalmasságot hozza fel, hát ezek a tv-k nem valószínű, hogy inputlagban jeleskednek, ráadásul a különböző paneltípusok között a VA panel rekacióideje a leggyengébb.

De azért nem rossz, hogy felhoztad ezeket a VA paneles tv-ket, mert sokan vesznek gagyi tn paneles monitorTV-t drágán, majdnem ezeknek a tv-k árában, azoknak jó alternatíva lehet, ha amúgy nincs különösebb igényük a jó reakcióidejű panelre. (másoknak inkább ajánlanák egy ips monitor + valamilyen tuner párosítást)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. stranger NeoX
2012.02.09. 18:01
Te vagy az egyedüli, aki itt trollkodik, már megbocsáss. Hihetetlen..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. NeoX
2012.02.09. 18:46
MJA: ebben végül is ugyanúgy gondolkodunk. Végre egy hozzászóló aki tudja mit is ír. Ezeknek a Toshibáknak amúgy eszméletlen szép képük van DVI-n. Nekem van egy,
a PC-n is használtam de most megörökölte a lányom. A mostani egy Samsung SMART TV,
egyből a PC-mről játssza a FULLHD-s MKV-t DD
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. stranger
2012.02.10. 15:29
Felesleges nekik magyarázni, úgy érzem. Engem csak azért zavar az ilyen, mert azt hiszi mennyire vágja, illetve az, hogy inkább a túlárazott TN termékek gyártóját támogatja mások helyett.

Egyébként az ASUS egyik "gémer" monitorja is 2ms, azt 20-30-as input laggja van..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Simba
2012.02.10. 17:01
Hagyjátok őket felesleges a billentyűt koptatni miattuk. Ez berögződés.

"Végre egy hozzászóló aki tudja mit is ír."

Mert te aztán tudod.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. LGx
2012.02.14. 14:15
szubjektív vélemény: 23"-as LG IPS236V-PN -re váltottam 22"-es Eizo T962 CRT-ről. utánhúzás, lag ismeretlen volt crt miatt, szerencsére az lcd-vel is az. ami miatt az IPS paneles LG-t választottam: nagyon szép élethű színek, hatalmas betekintési szög, olcsó volt (~48k). és merem állítani, hogy nem ment a minőség rovására az olcsósága.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. NeoX
2012.02.15. 22:24
Az LG IPS236V-PN egy NAGYON jó ár/teljesítményű monitor. Kár h olyan csak 23"-os!
Simba: megint csak vagdalkozol. Tények, linkek. A többi csak kockulás-trollkodás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!