iPon Cikkek

8800GTS 512MB: visszafogott shader bomba

Dátum | 2008. 01. 23.
Szerző | Svindler
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Miután megjelent a 8800GT, a régebbi 320, illetve 640MB memóriával szerelt 8800GTS-ek óriási zuhanásba kezdtek. Az új kártya végzetesnek bizonyult számukra, hisz kedvezőbb áron nyújtott jóval magasabb teljesítményt. A GTS-eknek mindössze az erősen memória sávszélesség limitált esetekben volt némi esélye felzárkózni. Ahhoz, hogy megtartsák a szokásos erő alapú sorrendet (GS<GT<GTS<GTX<Ultra) tenni kellett valamit, így az nVidia időben elhintette, hogy a GTS-ek azonos névvel, ám megváltozott belsővel rendelkeznek majd év végétől. Más se kellett szinte minden hétre jutott valami pletyka, hogy pontosan milyen is lesz az új GTS. Aztán egy nap kézhez kaptuk a hivatalos adatokat, melyek alapján a kártyát sok helyen már előre kikiáltották GTX gyilkosnak. A táblázat megmagyarázza miért:


Látható, hogy shader oldalon rémesen erős az új chip, még a 8800Ultra sem jelent akadályt neki. Természetesen ez így túl szép lenne a bruttó 70-80-as régióban hát valahol nyirbálni is kellett a VGA-n. A legszembetűnőbb a memória sávszélesség. A G80-as GTX 384 bites adatsínnel rendelkezett, a GTS-ek 320-al, míg az új GTS már „csak” 256-al. Ebből a hátrányából valamennyit le tud dolgozni a magasabb órajellel, de a GTX-hez képest nem sokat, így hát ez lehet az a pont, mely a legjobban visszafoghatja a nyers erejét. A másik a kevesebb ROP, ám úgy gondoljuk, ez nem fogja jelentősen befolyásolni, maximum nagyon magas felbontásokon, AA mellett, ahol sajnos nem tudtuk kipróbálni (a sávszélesség csökkenés is ott tud a legjobban előjönni). A mérleg pozitív oldalán van azonban, hogy az új G92-es mag természetesen magával vonja azt is, hogy az új GTS rendelkezik a 8600-asokban bemutatott VP2-vel is a filmlejátszás gyorsítására.


Fizikai jellemzőit tekintve is változott a helyzet. Az új GTS fogyasztása a régié alatt van, ám nem követték el azt a hibát a tervezők, hogy ez miatt spórolnak a hűtésen. Izmos, ám halk két slotos megoldás található a kártyán, mely hasonlít a régi GTS-éhez. Mindenképpen szimpatikus, mert sokan nem tartották a GT vékony megoldását elég halknak.

Tesztgép

Alaplap: Gigabyte P35-DS3
Processzor: Intel Core2Duo E6850 (3GHz, 4MB L2, 1333MHz FSB)
Memória: 2x1 GB GEIL Ultra DDR2-800 (4-4-4-12)
Merevlemez: Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB

Hála a már elavulófélben lévő 3DMark06 alapbeállításainak (kis felbontás, nincs AA) a GTX sávszélessége nem jelent igazán előnyt, legalábbis ha a részeredményeket is megnézzük, az főleg az SM2-es tesztre igaz. Amennyi előnyt összeszedett a GTS, azt ott szedte össze.


Úgy látszik ezen beállítások mellett a PT Boats még egy 3GHz-es Core2 mellett is processzorlimitált, nem túl mérvadó. High-on viszont annyira belassul, hogy akkor meg játszhatatlan… A benchmarkot elég rég adták ki, a végleges játék még sehol, remélhetőleg az utóbbi hónapokban optimalizálták némileg.


Call of Juarezben már mérési hibán belül van a két kártya. A Radeonnak nagyon tetszik ez a teszt, nem csoda, hogy a 2900XT megjelenésénél az ATI előszeretettel osztogatta a partnereinek.


A Lost Planetnek bizony kell a memória sávszél. Hiába az erős mag, a GTS nem tudja behozni a GTX-et.


A Quake Wars-ban amíg nem nyúlunk élsimításhoz, addig a GTS tartja a lépést a GTX-el, ám ilyen erős kártyák esetén már miért ne nyúlnánk, hisz azzal is tökéletesen játszható. Nagyobb felbontásban valószínűleg jobban elhúzna a GTX.


Oblivion alatt is nagyon közel áll egymáshoz az egész mezőny. AA nélkül a GTS képes előnyre szert tenni, de nem túl számottevőre. AA-val ez a helyzet biztos megfordulna.



Közepes beállítások mellett (így pl. kisebb textúrákkal) a GTS képes leelőzni a GTX-et, míg a minőség növelésével a különbség eltűnik, és a mérleg a GTX felé billen. Óriási eltérések ettől függetlenül nincsenek.


Bioshockban sem tudja megmutatni a teljes erejét a kártya. Alig van a GT előtt, és amennyivel vezet az betudható a kicsit gyorsabb memóriának és nem a magnak. A GTX viszont nem vezet annyival, amennyivel nagyobb sávszélességgel rendelkezik. Ott már valószínűleg a G80 korlátaiba ütköztünk.



Crysis alatt viszont a GTS-nek áll a zászló. Ahol már nem, ott úgyis mindegy, mert erősen lassul a játék, így ez a kör a GTS-nek adható, még ha nem is sokkal.


Unreal Tournament alatt úgy általában mindenki nagyon gyors, a két csúcskártya pedig fej-fej mellett halad. Amit érdemes megfigyelni ezen a diagramon is az az, hogy a jóval olcsóbb GT és HD azért szokás szerint nincs annyira lemaradva.
Hát ez lenne az új 8800GTS 512MB. GTX gyilkos? Semmiképpen sem. Azok, akik 2006 végén letették a voksukat egy GTX mellett még mindig csúcskártyát tudhatnak magukénak (leszámítva a húzott változat Ultrát). Cserélni tehát maximum az alacsonyabb régióból érdemes erre, onnan is csak GT alatti kártyákat nézve. A memória sávszélesség ugyanis eléggé visszafogja a GTS-t, így sok esetben éppen csak az a pár % előnye van a GT-vel szemben amennyivel gyorsabb memóriát kapott. Így ár/teljesítményben még mindig a „kistesó” a jobb. Viszont mindenképpen érdemes még egyszer megemlíteni a mondhatni tökéletes hűtést amit kapott, a sokak által kritizált GT-n lévő helyett. Nagyon halkan teszi a dolgát és a házon kívülre fújja a meleget. Ennél többet nem is kívánhatnánk tőle.


Azt, hogy megéri e az árát, már mindenkinek magának kell eldöntenie. Csak a teljesítmény miatt nem biztos. Ha szeretnénk a GT-nél gyorsabb kártyát, akkor sajnos túl sok választásunk nincs, mivel a GTX mint G80-ra épülő kártya egyre inkább eltűnik a polcokról. Ha viszont pont a GTX-ünk utódját keressük, akkor pedig mindenképpen érdemes februárig várni ezzel. Remélhetőleg nem lesz csúszás egyik fél oldaláról sem, és akkor megismerkedhetünk az új csúcsragadozókkal.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások