iPon Cikkek

A játékpiac globális trendjei 2015-ben

Dátum | 2015. 02. 04.
Szerző | farkas.balazs
Csoport | JÁTÉK

Vallomással tartozom. Úgy kezdtem el ezt a cikket, hogy elhatároztam: az elemzésnek tudományos minőségűnek kell lennie, a játékpiac minden mozgatórugóját, szereplőjét, fontosabb jelenségét meg kell vizsgálnia, hogy végül az olvasó egy elfogulatlan, kiegyensúlyozott, megbízható forrást kapjon arra nézve, mire is számíthat 2015-ben. Körülbelül három újraírás, egy elveszett mentés, és a német GameMarkt-ban való elmélyülés után úgy vettem észre, ez nem fog sikerülni. A CES bemutatói, a Microsoft ígéretei, az új videokártyák érkezése, de még a világpolitika alakulása is napról napra formálja, lendíti előre a technológiai innovációkat, szinte képtelenség utolérni mindent ahhoz, hogy mindenre kiterjedő körképet és ésszerű véleményt tudjak formálni. És véleménynek kell lennie, mert arra is rá kellett jönnöm, hogy nem vagyok elfogulatlan. Tavaly óta jobban szeretem a PlayStationt, mint a vaníliás kávét, az Xboxra pedig kizárólag ellenzéki pártként tudok nézni. Pedig ezt aztán nem kéne. Igaz történet. Legyen hát így, legyen ez egy szigorúan szívből jövő, szubjektív körkép arról, hogy miért érdemes gamernek lenni 2015-ben is. 1. A PC A hűséges, a megbízható, a testreszabható. A régi barát, aki évről évre megújul. Marad még, akármit mondjanak is a számok. Márpedig a számok azt mondják, hogy kevesebben vesznek új PC-t, minthogy manapság sokunknak fontosabb a mobilitás, mint a teljesítmény. Egy gamer laptopot például könnyedén rá lehet cuppantani akármelyik nagy tévére egy kontrollerrel együtt, és kész is vagyunk. Talán éppen ezért lett csendesebb a légkör a Steam Machine körül is. A PC-sek tulajdonképpen megoldják maguknak. Erről szól a PC-s filozófia. Nem a hardverről, hanem arról, hogy minden úgy legyen, ahogyan szeretnénk, a lehető legfinomabb részletekig. A legnagyobb zajt idén a Windows 10 csapja majd, ehhez nem fér kétség. A tény, hogy minden készüléken egy operációs rendszer lesz, nagy előnyhöz juttatja a Windowst, de azt is el lehet képzelni, hogy az Apple mintájára zártabb, kevésbé testre szabhatóbb élményt kapunk. Persze, valószínűleg megkerülhető lesz minden.
Nagy változásokat nem tudok előre sejteni a nagyobb online játékforgalmazók környékén, így a Steam kapcsán sem (másnap bejelentenek valamit, amitől lerobban az agyad), de az biztos, hogy az Early Access-rendszer kezd meginogni. A fejlesztők évekig halogatják a megjelenést, ígérnek mindent, és a játékos csak malmozik és idegeskedik. A vásárlók bizalma több ilyen eset után megrendült, és ez más területeken is meglátszik. 2. Az előfizetés végzete A játékok költségvetése lassan eléri a kritikus pontot – vagy már el is érte. Nemrég az Extra Credits próbálta magyarázni, hogy miért adnak ki annyi félkész játékot, és a diagram, ami végül kijött, ördögi körként rajzolódott ki, amelynek nincs se eleje, se vége. A videojátékpiacot a „márkahűség” és a technológiai innováció mozgatja előre, és ez olyan elvárásokat jelent a fejlesztők felé, amelynek gyorsan és költségvetésen belül kell megfelelni – miközben pont az a lényege az innovációnak, hogy nem szabhat neki határt sem idő, sem pénz. A játékosok az Assassin’s Creed: Unity megjelenésekor már mozgalomba fogtak, hogy hagyjuk abba a játékok előrendelését, és a sorozatok újabb részeinek rendszeres, vak és válogatatlan megvásárlását. Persze, a játékfejlesztők üzleti tervei pont erre a szokásunkra épülnek, és így finanszírozhatnak kisebb projekteket is, de idén már egészen biztosan változik ez a fajta hozzáállás: a bizalom a nagy kiadók és a türelmetlen, elsőnapos játékosok között már sérült.
Ezzel persze jól járnak a hűséges és lelkes előrendelők, akik gyűjtőnek mondják magukat. A kiadók azzal kompenzálnak, hogy több szobrot, posztert, kacatot csomagolnak egyre drágább gyűjtői kiadásokba, és az exkluzivitás pszichológiája szerint mindig lesz a limitált mennyiséghez megfelelő számú előrendelő, aki egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy kihagyja az ajánlatot. Van egy történet egy indiai uralkodóról, aki elhunyt kedvesének a világ legszebb mauzóleumát akarta építeni. Mégis, akárhogy csinosította, tökéletesítette, valami mégis megzavarta a képet: az árva, szerény koporsó, amelyben szerelme feküdt. Végül azt mondta: „vigyétek el”. Az előrendelők és a kiadók is elfelejtik, hogy maga a videojáték a lényeg, és ha ezt nem tartjuk szem előtt, akkor bajok lesznek a tényleges termékkel.
3. A PlayStation szárnyalása A Sony idén beveti a legnagyobb nehéztüzérséget. Előnnyel indul, mert régi, eszméletlenül sikeres franchise-okat tud folytatni és újraindítani, ráadásul a sokáig szunnyadó, kerülgetett kézikonzolja is egyre inkább odasimul az emberek kezébe: a Kotaku utánaszámolása szerint Japánban márciusig a Vitára érkezik a legtöbb játék, szám szerint 39. Mindezt összekötve olyan szolgáltatásokkal, mint a Remote Play, a PlayStation TV és a PlayStation Now… akármennyire is döcögősen induljanak, egy év alatt igencsak nagy tömegeket fognak meggyőzni.
A GamesIndustry.biz előrejelzése szerint az exkluzívok versenyében is a Sony vezet: a The Order 1886, a Bloodborne, az Uncharted 4 elképesztő tömegeket győztek meg, érkezik a Ratchet & Clank filmváltozata és rebootja egy időben, ráadásul olyan nem-exkluzív címek miatt is, mint a Final Fantasy (VII, Type-0 HD, XV), megszokásból nagy eséllyel inkább a japán konzolt fogják választani, akik még nem álltak át az új generációra. 4. Az Xbox One felzárkózása Mindez persze messze nem azt jelenti, hogy az Xbox-ot mérföldekkel lehagyják, nagyon úgy néz ki, hogy a Microsoft is belehúz. Exkluzív címeiben igen nagy potenciál van, 2015-ben a Fable Legends, a Halo 5, és talán egy új Gears of War is döntő érv lehet a zöld konzol mellett, és olyan különlegességekkel, mint a Quantum Break és a Scalebound, már igazán vonzóvá válik a kínálat. (Igaz, a Quantum Break az utóbbi időben kezd egyre középszerűbbnek tűnni, de várjuk ki a végét...)
Az időzített exkluzivitás gyakorlata viszont (ami például a Rise of the Tomb Raiderre vonatkozik) elég kétes húzás, és inkább elkeseredettséget és piaci fészkelődést tükröz, mintsem igazi határozott állásfoglalást a játékosok mellett. Az elképesztő többplatformos, a PlayStationnél jobb átjárhatóságot biztosító új Windows 10-rendszer viszont könnyen megfordíthatja a versenyt, ráadásul nagyon úgy néz ki, hogy a nemrég felvásárolt Minecraftot is komoly ütőkártyaként tartogatja a Microsoft. 5. A Nintendo fellendülése Körülbelül a NES óta nem volt a kezemben semmiféle Nintendo-termék (hacsak az elektronikai üzletekben WiiU-val töltött órákat nem számítjuk), de azért az valamit elárul, hogy nagyon-nagyon szemezek a 3DS-sel. Az eladások mutatják, hogy nem vagyok egyedül, ráadásul még csak most indulnak be a dolgok igazán: az új XL, a legendás Majora’s Mask szebb változata, és egy szintén ígéretes Zelda-játékról készült kép is felkeltheti az érdeklődést a WiiU iránt.
Nagyon-nagyon valószínű, hogy továbbra sem lesz annyira keresett konzol, mint a PS vagy az Xbox. Emiatt persze nem kell sajnálni a Nintendót, igen derekasan helyt állnak a versenyben, és az idei évben biztosan többen fordulnak feléjük. 6. A mobilpiac térfoglalása Ha már a PC esetében elméláztunk arról, hogy mennyire fontos a mobilitás, szinte egyértelműnek látszik, hogy a mobilos piac nem fog megállni. A tény, hogy mind a Microsoft, mind a Sony kiterjeszti szolgáltatásait mobil platformokra, már egy árulkodó jel, a Square Enix pedig már olyan szinten tolakodik a zsebünkbe, hogy hamarosan mást se fogunk csinálni, mint okostelón Final Fantasy-t játszani.
Mivel magyarázható mindez? Nagyon egyszerű: telefonja mindenkinek van. A tablet még hagyján, de ha az ember tud mobilon játszani, ugyan miért venne külön handheld játékkonzolt? Ezen érvek persze az igazi játékosról leperegnek, de a hatalom a tömegek kezében van, és ez egyre inkább így lesz.
7. Új hardverek Most már tényleg itt a jövő. Mi is érezzük, de több nagyobb előrejelzés szerint 2015 lesz, amikor a virtuális valóság (VR) tényleg beköltözhet a mindennapjainkba. Az Oculus Rift már nagyon a fejlesztési ciklus végén toporog, de a Sony, a Microsoft, a Samsung és a Google is belehúztak, valahogy nem akarnak kimaradni az őrületből. Láttuk mire képes például a Microsoft HoloLens, ha ez tényleg úgy működik, akkor a jövő közelebb van, mint reméltük.
Érdekes módon jó néhány őszinteségi romtól szenvedő, független játékfejlesztő még szkeptikus az AR és a VR kapcsán: a Penumbra és Amnesia játékokat jegyző Frictional Games egyik blogbejegyzésében arról beszélt, hogy akármennyire is a beleélés a fő komponens, mégsem ez jelenti a horrorjátékok jövőjét. Hamarosan ennek igazságtartalmát magunk is tesztelhetjük, remélhetőleg viszonylag ésszerű áron adják majd a szemüvegeket. Elterjedőben van az UHD is. Valószínűleg ez a trend még nem a magyar pénztárcákhoz igazodik, és sok köze még a játékpiachoz sincs, de az idei CES már világos bizonyítéka annak, hogy a „sima HD” szépen lassan hétköznapivá silányult, és a minőséget már a négy-nyolc kilós Ultra High Definition fogja jelenteni. Itt nem csak szimplán kijelzőkről van szó (amelyek között a hajlított, telefonoknál vékonyabb tévék is szerepelnek), hanem a piac minden szereplőjének felzárkóztatásáról: elindulnak az UHD streamek, a Netflix már nyakig benne van, olyan népszerű kamerák, mint a GoPro, már szintén készen állnak a váltásra. Hogy mindez mit jelent a videojátékok piacára nézve? Egyelőre semmi jót és semmi érdekeset. Nyilván sokan álltak már tátott szájjal az elektronikai üzletek elképesztő képi minőséget nyújtó tévéi előtt, és egy könnycseppet kipréselve nyögték, hogy „Skyrim, most” – a költség és a technológiai korlátok még igencsak bekavarnak. Az sem segít, hogy egy 4K felbontásra való átállás során még rengeteg kompatibilitási, egyáltalán méretezési-olvashatósági problémába is ütközhetünk, ráadásul a mostani generációs konzolok szinte biztosan kimaradnak a buliból. 8. A játékújságírás átalakulása Meglepő, de lassan az online újságírás (és olvasás) is megkezdi hanyatlását: a clickbait-jellegű, igénytelenül összedobált hírparádékból élő bloglapok és az igényes cikkeket, elemzéseket közlő nagy online újságok között már betömődött a szakadék, és minden köztes megoldásra találunk példát: a különbségek már összemosódnak, a követhető játékos honlapok sokasága elkezd zavaróvá és értelmezhetetlenné válni, vagy ami még rosszabb: az egyes lapok minőségi romlása ellenére is maradnak az olvasók, megszokásból.
Az online cikkek olvasása egyre kevésbé lesz divat, olvasók tömegei állnak át audiovizuális médiumok rendszeres fogyasztására (podcastek, YouTube-csatornák, videokritikák). A most felnövő generációra ez már különösen igaz lesz, nem kevés, tíz év alatti lurkót láttam Minecraftos videókon csüngeni a könyvtárban. És ha még az eddig teljesen minőségi irodalmat publikáló iPon is elkezdi a cikkeit takarosan áttekinthető, számozott pontokba szedni, akkor aztán tényleg bajok vannak. És most kimegyek a meta-ajtón, mielőtt a paradicsomok célba érnek. Epilógus Na jó, amit tulajdonképpen mondani akarok, hogy tényleg áttekinthetetlenül zsúfolt, elképesztő sebességgel fejlődő technológiai panoráma nőtt körénk. Mégis, észre kell vennünk, hogy nem a hardverek, nem a választott konzolpárt, nem is a média vergődése fog irányt mutatni, hanem mi, játékosok. A mi bölcs választásunk, hogy megtanuljunk kritikával a kiadók és a játéksajtó felé fordulni, és más véleményt mondani, ha kell. Megtanulni mindent együtt csodálni, nem rivalizálni. Megkapaszkodni az új technológiák sodrásában, és elfogadni a jövőt. Megérkeztünk abba az évbe, amikor Marty McFly leszáll a DeLoreannel, és idén már tényleg valami magasabb szintű technológiai társadalom kezd kialakulni, annak minden lenyűgöző lehetőségével és borzasztó veszélyével. Egy biztos: aligha volt ennyire ígéretes év a játékosok számára. És ezt úgy mondom, hogy nagy eséllyel az ígéretek fele csalódás lesz. Így sem nézünk rossz kilátások elé.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

28. TheEnginee...
2015.02.04. 11:05
Jo cikk lett ez, nem kellett volna tulspiraznod az elejet!
Köszi!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. predike07
2015.02.04. 13:52
Azon meg se lepődöm,hogy a PC-t kevesebben vesznek.A mobilitás nyújtotta kényelmet egyre többen veszik igénybe és ezt a számok is igazolják,ha meg figyelembe vesszük,hogy az internet gyakorlatilag mindehol elérhető nincs is kérdés a választást illetően.
A videójátékok meg bizony nem akarom leírni merre tartanak,aki benne van az tudja mi a helyzet.A baj az,hogy a cikkben idézett tényleges termékkel nem bajok lesznek hanem már bajok vannak.Meglátásom szerint inkább a PC-t érintik a nagyobb bajok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. dragon83
2015.02.04. 14:03
Én viszont máig nem értem a mobilitás és a játékok kapcsolatát. Megjegyzem, játék alatt nem a mobiltelefonos Candy Crush-t értem, hanem a komolyabb darabokat. Ha én utazom, akár munka, akár szabadság miatt, akkor nem játszom, mert épp más dolgom van. Ha játszani akarok, akkor leülök és játszom a konzolomon, gépemen.

Valahogy nem tudom elképzelni, hogy azok a játékosok, akik Skyrimet, Unchartedet vagy Halo-t játszanak, egyszercsak azt mondják: "Á, nem veszek új konzolt, nem fejlesztem a PC-m, inkább veszek egy tabletet és elbénázott, leegyszerűsített tucatjátékokat tolok rajtuk a buszon."

Azt persze el tudom képzelni, hogy valakinek a bivaly PC-je mellett van egy okostelefonja, amin tetriszt játszik, de ez nem csökkenti a PC-s piacot.

Azok, akik PC helyett inkább mobilon játszanak, valószínűleg a legkazuárabb casualok, akik amúgy sem játszanának soha PC-n, konzolon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. TheEnginee... drago...
2015.02.04. 14:14
Korrekt az eszmefuttatasod, de a PC piac szerintem nem emiatt zsugorodik.
Egyreszt a kemenyvonalas jatekosok elkopnak, felnönek, akar atavanzsalnak mobil platformra. De erröl nem csak a mobil piac tehet.
Valoszinüleg ez is egy merleg, es a nyelve... Predike-nek ott van massziv igaza, hogy a minösegi jatekgyartas van sülyesztöben, es ez vezet oda, hogy nem annyira motivalt az ember 2evente ugy videokartyat venni, mert minek... (Most a konzolt hagyjuk ki a sorbol.)
Szoval szerintem
1.: Az emberek (itt relevans reteg) masra hasznaljak a szabadidejük jelentös reszet, mint 10-15 eve.
2.: Kevesebben vannak.
3.: Az elvezeti erteke egy nehezen kivitelezett headshot-nak, es egy telibe kirakott 5x5-ös szokeresö tablanak ismereteim szerint egy lapon emlithetö.

En tolok PC- is jatekokat, a PS3 csak egyetlen exkluziv cim miatt van meg, es a mobilomon is megy neha a hivasokon kivül mas is...

Szerintem az altalad nem ertett kapcsolat egyszerü... Az emberek lustak. Lassan arra is, hogy sajat igenyeiket minösegien elegitsek ki.
A problema (amit en annak latok) pedig az, hogy ez nem csupan a jatekokra ertendö, hanem altalanosan minden területre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. predike07
2015.02.04. 14:33
Az én környezetembe most így legyen kb 20 ember,ebből 3 ha játszik és egynek van játékra alkamlas újabb gépe(az is én vagyok) a többi netezik,film,stb.Na mármost ezek azok a személyek akik inkább vesznek egy tabletet vagy okostelot mert ugyanugy tud netezni,filmezni és még közbe magával tudja vinni akárhova megy.Ez eredményezi a PC piaccsökkenését,mert egyre többeket csábít ez a mobilitás és persze az,hogy ezek is már veszett gyorsak tudnak lenni.Nem játszik mindeki,nincs minden házatrásban gamer PC amit évente cserélget,de álltalános felhasználók annál többen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. farkas.bal... drago...
2015.02.04. 14:43
Úgy 3-4 hetente utazom 4 órás vonatutakon (oda-vissza), és ez az idő jóformán pont egyenlő azzal az idővel, amit szabad (nem munka miatti) játékkal tölthetek. Először tableten pótolgattam címeket, de hiányoztak a gombok, ezért vettem Vitát. És elképesztő ezen olyan játékokat tolni, amiket egyébként nagy gépen lehet, hogy nem játszanék, de azért igencsak értékesek (Rayman Origins, Binding of Isaac, PS1-es címek közük kb minden), szóval én értem a dolgot. Sajnos ez a helyzet, nem tudok mindig a nagygépnél játszani. Felnőttem, mások a prioritások, de közben állat módra akarok game-elni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. almos23
2015.02.04. 15:08
,,az egyes lapok minőségi romlása ellenére is maradnak az olvasók, megszokásból'' Nos, idén most először nem veszek Gamestart, pedig 2009 eleje óta mindegyik megvan, egyszerűen egyhangúvá vált...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. TheEnginee... almos...
2015.02.04. 15:39
Én ugyan így jártam a nyomatott sajtóval... Valójában mondhatjuk, hogy több mint 10 tárgykörben járattam heti/havi lapokat, de már egyiket sem...
Azt szolgálja ki az "ipar" amire igény van, és az egyre felszínesebb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Phantomstr... drago...
2015.02.04. 18:30
Az asztali PC piac nem is a tabletek, telefonok, kézikonzolok miatt zsugorodik elsősorban, hanem a notebookok, ultrabookok miatt. Na azok negyedévről negyedévre döntik az eladási rekordokat. De hát pontosan ezt írja a cikk is. A kimutatások sem kezelik egy címen a PC-t és a notebookot.

almos23
Nem csak a Gamestar, de a PC Guru is kb egy bulvárlap színvonalára silányult, online pedig gyakorlatilag mindent elcsesztek, ami emberileg lehetséges. Csodálom, hogy van még rájuk kereslet, de úgy látszik az igényeket követték.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. KatonaKM almos...
2015.02.04. 19:09
Elder ott van még? Csak ha az okokat keressük...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. SgScorpion farka...
2015.02.04. 19:20
Egyetértek, nekem is PS Vitám van, és elképesztő Csak kár, hogy SONY hanyagolja, petig BEST BUY LENNE! (Hagyjatok a 3DS XL-el)

Hogy a témában maradjak, PC-s vagyok, így nem váltanék konzolra, max handheld ^.
|
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. dragon83 farka...
2015.02.04. 19:23
Persze, ez teljesen érthető. Nem is a Vita vagy nintendo 3DS térhódítását nem értem, inikább a mobilos meg tabletes játékokét a PC visszaszorulása mellett.

Én úgy gondoom, és ebben igaza van TheEngineernek, hogy az a generáció, akik kőkemény játékosok voltak, felnőnek, és egy idő után már nem játszanak (legalábbis egy részük). És a következő generáció pedig már casual-ebb lesz, akiknek a játék azt jelenti, hogy Candy Crushoznak a mobilon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. nemlehet
2015.02.04. 19:41
Amúgy az asztali PC visszaszorulásában a gamer notebookok is szerepet játszanak. 280k körül lehet kapni mondjuk asus g56-ot amivel még a top címek is elmennek 1080p-ben közepes vagy high beállítások mellett. Ennél több a legtöbb embernek nem kell. Ez nyugaton sem kevés pénz de minimális kompromisszumot jelent amellet hogy nem is eszeveszett az ára.
Plusz még ugye a masszív felhasználóbázissal rendelkező játékok (pl MMORPG-k, MOBA-k, F2P shooterek nagy része) elfut egy IGP-n is, tehát nem is kell erős gép. Aki tényleg gamer PC-ben gondolkodik az High end 2-3000 dolláros gépet épít ez pedig a legtöbb embernek nem opció.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Kerty
2015.02.04. 19:43
száradjon le a joystickom ha cikk olvasás helyett ezeket a félnótás bohócokat nézem youtubon... de jó írás nagyon!

A pc-s piac hányadvetettségéről csak annyit, hogy az se segít rajta, hogy a fejlesztők/kiadók/gyártók(!) ott akarják átverni az embert ahol tudják. Talán nem tartana itt a dolog ha nem a lehúzásról meg a negyedéves jelentések kozmetikázásról szólna az ipar.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. madcaptain
2015.02.05. 08:46
Koszonjuk a cikket tetszett.

Egy dolog a kiadokkal kapcsolatban. Egybejaratott cimnel nem szamit a jatek, egyedul a marketing szamit es eszerint cselekednek. A szart is eladjak ha mar ismert nev es csilivili CGI trailert kap. Kulonosen nextgen konzolon ahol alig van kb jatek meg.

A PC-rol divat mondani hogy haldoklik de a csoro meg mindig 300+ millio peldanyban fogy es ez a komplett konfigkent eladott gepekre ertendo !
A sokmillio alkatreszbol osszerakott gep ebben nincs benne!
A notebook is PC es igenis minden statisztikaban szerepel az aprobetusben hogy a a szamok ezeket is erintik.
Pl Gartner szerint a PC piac nott es a tablet esett adott idoszakban.

Boldog boldogtalan mobilra fejleszt mar, a legjobban az IOS-es jatekokkal lehet keresni. Ebben rejlik az Apple sikere, messze a legtobb exkluziv jo program van ra.

A mobilos tomeg nem vesz el a PC-s jatekosokbol? Miert? Mert mindenkinek van mobilja
Pont hogy jatekos forradalmat hozott, aki eddig szegyelt vagy nem vett kezikonzolt, jategepet PC-t jatekra mostmar az is jatszik ! Nem COD-t nem is DOTA-t, hanem a sajat maga szintjenek megfelelo tobbnyire ingyenes mobiljatekot.

Pont emiatt a piac higul, mivel sokkal nagyobb a torta, sokkal tobben akarnak kis szeletet belole. A fejlesztoeszokzok is egyre fejlettebek.

Sajnos a jatekok tobbsege minoseg szempontbol lassan a Full auto gameplay fele megy ahol a jatekos elkezdi nezni a jatekot 1 gomb megnyomasaval es max egy interaktiv film, de nem jatek.

A trend az, hogy folyamatosan szandekosan elhulyitik a jatekost. Mar mar lassan a majom vegigjatsza az xy jatekot videok lesznek a youtube-on.

A legszomorubb trend a beetetos F2P modell, melyben sokszor beta allapotu klon vackokkal probaljak az emberek penzet elszedni.

Mit nem adnek, ha egy jatszott ido alapu fizetos MMO modell lehetne a trend
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Frogged
2015.02.05. 11:09
Én a saját környezetemben azt tapasztaltam hogy minden ismerösöm elöb utobb bele fárad hogy a gépét fejlesze a legtöbben előbb mint utóbb.
Úgy vanak vele hogy tökjók az új játékok de nem fogok veni 50-80Kért VGA-t hogy tudjak normálisan játszani vele amit meg tudok érteni mert durván elszáltak árak és magyarországon a gamerkedés már luxus hobbivá vált jó pár éve.
Szinte mindegyikük át tért mobára meg az online mmo-kra pár 10ezeres használt gépen elfutnak lehet nem maxon de ugye azok maxon se grafika bajnokok.
A játékosok által vásárolt pc-k számának csökenésében komoly szerep volt és lesz is az ilyen játékok térhodításának ami évröl évre csak nővekszik.

A pc-s ujság írásal kapcsolatban én már vagy 10 éve nem vásároltam ilyesmit, neten rákukkantottam a tesztekre új játék beszerzése elött de igazából majdnem minden teszt szubjektiv.
Így én inkább áttértem arra hogy ha van róla youtubon teszt azt lesem meg az is persze szubjektiv teszt de többet látok a játékból jobban eltudom dönteni hogy bejöne mint pár kép után az ujságban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Shinjiii
2015.02.05. 20:25
Mi az a meta-ajtó?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Yodamest drago...
2015.02.06. 10:08
Nem azok játszanak tableten nyílván akiknek ott van a bivaly erős konfig az asztalon. Egyszerűen annyi, hogy már mindenki játszik, akiket nem érintett eddig a konzolos, pc-s játék az is játszik csak okostelón, tableten, mert neki annyi kell, nem hardcore szinten űzi, nem is érdekli annyira. Ez a haldoklik a PC-s játékipar dolog meg nemtudom mi, vagy ki találta ki de pont hogy az egész világ afelé megy, hogy egyre nagyobb teret hódít a játékpiac, egyre több az e-sport verseny, egyre nagyobb díjazások vannak, egyre több GAMER hardver, periféria jelenik meg szóval minden a gamer irányzatba tart! Ezt a haldoklás dolgot valaki olyan találhatta ki még 6 éve (mert kb ennyi ideje hajtogatják ezt, pedig még csak most bontakozik ki a dolog) akinek köze nincs semmilyen játékhoz. Azokat az éveket járjuk most amikor ez az egész beindul, ez valaminek még csak a kezdete igazából. Hamarosan kijönnek ezek a virtuális valóság szemüvegek minden gyártótól, amik eléd vetítik a dolgokat és kombinálják a valósággal. Na az már egy ugrás lesz ha kiforr. Szóval gyerekek ez még csak valami nagyobb dolognak a kezdete, és egyre gyorsabb ütemben fog fejlődni ez az egész. Halodoklás hah ezen jót nevettem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. lillehamme...
2015.02.06. 13:40
Nem tudok egyetérteni azzal, hogy a játékok költségvetése okozná a játékok minőségromlását. Egyszerűen annyira profi már a szakma, hogy rájöttek, nincs negatív következménye, ha rossz minőségű játékot adnak ki.
A következő lépés, hogy early accessként adják ki a címeket, ezzel már annak az élét is elvéve, hogy a minőséget kritizálni lehessen.

A játék megjelenését a marketing vezeti ugye, egy több milliós reklámkampányt nem lehet kétszer lefuttatni, és az pedig jobban befolyásolja az eladásokat, mint a játék minősége, főleg úgy, hogy megjelenés után egy hónapra már mondjuk nagyjából össze van patchelve.

A franchiseokat meg egyszerűen kivéreztetik, maximalizálják a profitot pár év alatt, majd elővesznek egy új franchiset és ezt megismétlik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Asagrim lille...
2015.02.06. 14:45
"Nem tudok egyetérteni azzal, hogy a játékok költségvetése okozná a játékok minőségromlását."

Pedig az okozza. Ezt még a szakmából kiábrándult játékfejlesztők is rendre hangoztatják.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. asdsa
2015.02.06. 16:48
Ez jobb cím lett volna szerintem:
"8 Elképesztő Dolog, amit nem Tudtál a Játékpiac Globális Trendjeiről!"
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. vighdavid
2015.02.08. 08:07
Hat akkor most mobilrol irok

A mobil jazekok azert tornrk fel mert a sok ember mint ahogy irtak felno es sokak rakenyszerulnek a mobilitasra a munka miatt. Sokszor tobb oras utazas soran el kell utni az idot es erre a legjobb eszkozok a mobil konzolok es a mobilok.

Pcs piac szerintem nem hanyatlik mev mindig sokan vesznek gepet, de fejlodunk. Aki regen meg vett egy konfigot valoszinuleg mar osszerakja a sajat igenyei szerint es akkor nem kell aggodni a minoseg es az igenek kielegitese miatt sem.
En meg mindig ha hazaerek akkor pcn jatszom. Ugy gondolom az adja meg a legnagyobb szabadsagot. Meg mindig ott a legjobb a grafika, hang stb...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. lillehamme... Asagr...
2015.02.10. 00:56
Nem a fejlesztő dönti el, hogy kész van-e a játék, így nem feltétlen az ő véleménye a legrelevánsabb ebben..

Ugyan igaz, hogy a játékok bonyolultságával nagyobb kihívást jelent ezen projektek végigvitele, én mégis abban látom, hogy a kiadók sokkal jobban megtanulták kisajtolni a profitot az emberekből, és ez az, ami a romláshoz vezet.

A játékok kijöhetnek félkészen, mert a vásárlók többsége nem követeli vissza a pénzét, sőt, sok esetben joga sincs ehhez.
Jelenleg már ott tartunk, hogy a vásárlók fizetnek a bétáért is, persze ezt még a nagyok nem merik meglépni, de ez lesz a következő lépés.
Majd a következő Watchdogs early accessként adják ki és ezzel az ügy meg van oldva.
AZ EA és az Ubi marketingeseit a guta üti meg szerintem amikor a Surgeon Simulatorra vagy a Goat Simulatorra néznek.

Illetve egy nagy marketing kampány után a játék megjelenést nem lehet elnapolni, mert az sokkal rosszabbul befolyásolja az eladást, mint az a pár patch amit majd a rákövetkező hónapban kidobnak.

Persze vannak nem olyan jól sikerült releasek mint mondjuk a Unity, de itt egy franchise kivéreztetéséről beszélünk.
Évenkénti releasek, feszes schedule, rengeteg reklám, amíg vannak eladások, majd a kukára vele.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. auth.gabor
2015.02.10. 10:19
Ez a félkész játék kiadása érdekes terület, mert lehet ez jó és rossz is egyben...

Én nagyjából egy éve kezdtem egy stratégiai játékot fejlesztgetni és alapvetően úgy álltam neki, hogy a szinte működésképtelen "drótvázat" néhány hónap után már közzétettem és azóta is kb. hetente adok ki új verziót.

Azt kell mondjam, hogy a felhasználók többsége jól fogadja, hogy tulajdonképpen ingyen tesztel, mert közben elég "pörgős" interakcióban van a fejlesztővel: ami egy kéthetes fejlesztési cikluson belül megoldható volt, azt megoldottam és ez egy igen nagy hajtóerő arra nézve, hogy a játékosok lelkesek legyenek.

Persze ez egy kicsit más helyzet, mint egy több millió dolláros projekt, amiből egy félkész termék jön ki dobozzal, amit megvesznek sok pénzért, aztán a hibákat hónapokig (vagy egyáltalán) nem javítják...

A játékról és a fejlesztésről bővebben: [About] és [előadás]

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.02.10. 11:54
Az ingyen tesztelésről.
Ne vedd magadra, de pár éve a fiamat hetekig vigasztaltam.
Wolfteam -ban megtalált egy csomó glitch -et. Biztattam, vegye fel a kapcsolatot a fejlesztőkkel.
Írt nekik, válaszoltak.
Egy napra beült online kapcsolatban az egyikkel.
Megmutatott mindent.
Másnap bannolták glitch használatért úgy, hogy játék során nem használta.
Sok sikert a munkádhoz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. mrksz22
2015.02.10. 22:16
2015 PC játék előrejelzések
-Minden AAA játék egy rossz konzol port
-Basznak optimalizálni PC-re, "ha nem megy, vegyél új gépet" alapon
-Nem, hogy demók nincsenek megjelenés előtti kipróbálásra, de már betiltanak minden médiumot, nehogy információkhoz jussanak az emberek mielőtt MEGVESZIK. (AC Unity megjelenés utáni 1 napos embargó?)
-Valami igazán orig új játék cím se fog jönni nagy cégektől, hanem minden "ismert" címnek a 5. - 10. újra kiadása lesz csak
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. i2k010 Frogg...
2015.02.15. 10:47
@Frogged: "és magyarországon a gamerkedés már luxus hobbivá vált jó pár éve"

Először is, az anyaországod nevét még mindig nagybetűvel kel lírni: Magyarország.

Másodszor:
A "gamerkedés" MINDIG is luxus volt.
A különbség a 2015-ös és mondjuk egy 1995-ös év között annyi, hogy nőtt a MENNYISÉG [PC, megjelent a mobil, boldog-boldogtalan TUD már venni magának platformot].
Ettől még a "gamerkedés" etetése - tehát: nem lopott szoftverek! - továbbra is nem kevés pénzbe kerül, amit vagy a családod, vagy a hasad elől veszel el = luxus.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Terror
2015.02.15. 11:04
Egy kétszáz rongyos gép luxus? Nanemmondjátok... Mellesleg a fizetéshez képest a hardware még sosem volt olyan olcsó, mint most. Az első gépem majdnem annyiba került 20 éve, mint egy lakás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!