iPon Cikkek

A játékvilág nagyjai - American McGee, az őrült

Dátum | 2011. 08. 03.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Ha szóba kerül az id Software, a játékosok 90%-ának John Carmack és John Romero duója ugrik be, sok legendás fejlesztőt egyszerűen elfelejtve. Sokan elmentek az idtől, mások maradtak, egyeseknek sikerült a karrier, másoknak nem. Van viszont egy olyan szereplő a piacon, akiről mindenkinek megvan a véleménye. Amercian McGeet lehet szeretni és lehet utálni, de egy biztos, a fickónak van stílusa, ami egyébként az egész életét végigkísérte. Sosem állt le, mindig bízott magában, s így nem csak hogy az egyik legelismertebb fejlesztőcsapatnál kezdhetett karriert, de még egy súlyos anyagi bukást is kihevert kedvenc saját franchise-ával együtt. A nemrég megjelent Alice: Madness Returns ráadásul kifejezetten jó játék lett, szóval American büszke lehet friss kínai stúdiójára.

A kezdet kezdetén

American 1972. december 13-án látta meg a napvilágot Dallasban, egy hippi anyuka és egy gyorsan lelépő, alig ismert apuka gyermekeként. "Anyám füvet szívott a keresztelő előtt, ezért ez a nevem. Meg állítólag volt valami barátnője, aki a lányát Amerika után nevezte el, és innen jött neki az ötlet." - vall különös nevéről a ma már milliomos dizájner. A kis American élete nem volt épp gyerekhez méltó, különc festő anyjával egy romos házban laktak, mostohaapák váltották egymást napi rendszerességgel, a pénz pedig amint jött, el is ment valami elmebeteg ötletre. Nem csoda hát, hogy az egyébként igen jó képességű McGee hamar rossz társaságba keveredett. Ivott, autókat tört fel, drogozott, azaz sok olyan dolgot csinált, amiből sose jönnénk rá, hogy játéktervező lett. "Olyan elb*szott és furcsa gyerekkorom volt, amilyet csak el tudtok képzelni. Mint ezer Sally Jessy Raphael epizód." - mondta egyszer, és bizony muszáj hinni neki. Jól bizonyítja ezt az alábbi történet.

American csak egyszer találkozott az apjával: a 13. születésnapján a nővére mutatta be neki a pasast, aki épp sört vedelt és gitározott a tévé előtt (lehet, hogy előre látta a ritmusjátékok jövőjét az alkohol mámorában). A drága papa felajánlotta Americannek, hogy hazaviszi a teherautóján, noha olyan részeg volt, hogy menni alig bírt. Amikor odaértek Amercian anyjának házához és beléptek az ajtón, az apa szabályosan megtámadta a fiát. "Én hoztalak erre a világra, és most itt az ideje, hogy én küldjelek vissza!" - üvöltötte. Hüvelykujjait American szemébe nyomva próbált végezni a sráccal, aki nyüszítve könyörgött, hogy inkább pattanjanak be az autóikba és menjenek el berúgni. Ekkor az öreg elengedte a 13 éves gyereket, és nagyon jó ötletnek tartván a dolgot, megindult a kert irányába. American odaszaladt az anyja autójához, hogy elmeneküljön, de nem kellett, mert az apja egy telefonpóznának ütközött és elájult. Ezek után American anyja közölte a fiával, hogy ki akarta rá hívni a zsarukat, mert látta, hogy elviszi a kocsit -- mindezt persze úgy, hogy végignézte az egész esetet.

Americant tizenhárom éves korában meg akarta ölni a saját apja. Szerintetek?
Aztán a dolgok egyik pillanatról a másikra fordultak rosszról kilátástalanná: 16 évesen az akkorra már majdnem felnőtt középiskolás srác arra ment haza a suliból (vagy mellőle), hogy az anyja és a nevelőapja leléptek. Csak egy levelet hagytak, amiben azt írták, hogy mindent pénzzé tettek és elindultak Hollandiába, hogy American anyjának új pasiját nővé operáltassák. Egyedül a fiú ágya maradt meg, na meg az a Commodore 64 számítógépe, amit még valami csoda folytán kapott az anyjától, s amin rendszeresen írt programokat. American innentől nem járt iskolába, hanem mindenféle alkalmi munkákból tengődött, míg végül egy Volkswagen szerviznél kötött ki, ahol a kiszolgáláson túl az ottani számítógépre írt különböző szoftvereket. American tehetséges programozó volt, autodidakta módon ismerte ki az informatika minden csínját-bínját. 1992-ben aztán furcsa dolog történt. A szomszédba költözött egy kinőtt pólós, szakadt külsejű srác, aki nem mellesleg egy Ferrarival járt. Mivel American imádta az autókat, hamarosan összebarátkoztak, és kiderült, hogy a kicsit furcsán beszélő John Carmack egy bizonyos id Softwarenél dolgozik és videojátékokat készít. Beteg, véres, erőszakos és polgárpukkasztó videojátékokat, mint a Wolfenstein 3D.

A Pokolba és vissza

American okos srác volt és erre az id fenegyereke is felfigyelt. A Doom megjelenése után munkát ajánlott neki az idnél teszterként, így McGee végre otthagyhatta a szervizt, hogy valami olyat csináljon, amit még a kocsiknál is jobban szeret. Mivel persze nem volt tapasztalata, a komolyabb munkákba nem szólhatott bele. Helyettük eleinte a Wolfenstein 3D különböző konzolportjait felügyelte, Carmack és Romero azonban egyetértettek abban, hogy az ekkor még csak 22 éves American tehetségét ki kéne próbálni más területeken is. Így aztán megkérték, hogy tervezzen pályákat a Doom 2-höz, az idet legendává avató játék közvetlen folytatásához. American munkabírása elképesztő volt: nem elég, hogy sosem akart hazamenni és hosszú éjszakákat virrasztott végig a számítógép előtt, de bármit talált is ki, nagyszerűen sült el. A Doom 2 megjelenésére több pályát készített az akkor még nagymenőnek számító John Romeronál is, és mindegyik általa tervezett szinten elrejtett valami apró poént. Jó példa erre a Crusher című pálya, mely egyik emelvényére az ifjú csodagyerek egy Spider Mastermindot helyezett. Amikor a játékos leereszkedett a lifttel, megijedt az erős ellenfél láttán, holott csak annyit kellett tennie, hogy lenyom egy kapcsolót, és a szörny feje felett lévő, óriási betonoszlop kisvártatva leereszkedett, összezúzva a robotikus behemótot. Ötletesség, egység, igényesség és humor - ezek voltak American elsőszámú védjegyei, aki ekkorra már a két John jó barátjává vált.


A Doom 2 hatalmas siker lett, American pályái tehát a rajongók próbáját is kiállták. A következő lépcsőfok a Quake volt, az első teljesen 3D-s FPS. Romero ezekben az időkben már eléggé eltávolodott korábbi társaitól. A luxusnak és a rajongóinak élt, még több teret hagyva a kibontakozni vágyó Americannek, aki élt is a lehetőséggel és jobbnál jobb szinteket tervezett a játéknak. Ezen felül a hangokon is dolgozott, sőt, fejlesztői szoftvereket írt a Quakehez, egyre komolyabb feladatokat véve le Engine John válláról. A Quake premierjét követő év American számára meglehetősen eseménytelenül telt. Persze, az id kirúgta Romerót, és ez hatással volt a munkahelyi légkörre is (Carmack afféle munkatáborrá változtatta a korábban lazaságáról híres irodát), de American ebből nem sokat vett észre, mert mindig is imádott dolgozni, és ez a Quake 2 idején sem változott. Ráadásul látta, hogyan épít fel a cég két AAA kategóriás játékot a semmiből, ez pedig afelé irányította, hogy előbb-utóbb a tervezésben is szerepet vállaljon. Kár, hogy erre már nem került sor az idnél, biztos, hogy lenyűgöző eredményről számolhatnánk be.

A Quakeben American már komolyabb feladatokat is vállalhatott
Sajnos azonban új szelek fújtak. Az idnél egyre rosszabb volt a légkör, American pedig már rég nem volt Carmack barátja. A programozózseni még az első Quake fejlesztése alatt haragudott meg rá egy Romerót érintő negatív megjegyzés miatt. American kritizálta a Sebész munkatempóját, szerinte Romero "leeresztett". Carmack ezt roppant arrogáns megjegyzésként könyvelte el (azért Romero régebb óta volt a barátja és nem egy dolgot asztalra tett az elmúlt években), majd mikor kiderült, hogy Americannek mégis igaza lett és a rocksztár már nem a régi, nem akarta elismerni kollégája tisztánlátását és inkább elhidegült tőle.

Ráadásul American saját bevallása szerint kiégett. Megcsinálta a pályákat és kiélvezte a biztos pozíció előnyeit, de már nem érezte azt a bizsergést, amit korábban, ha egy pálya megtervezéséről volt szó. Mi tagadás, ez látszik is a Quake 2-n. Nem elég, hogy hiányzik belőle Romero nagyszerűsége és ezért az egész dizájn kopár, de maguk a pályák sem élnek annyira. Mindez feltűnt az id akkori vezetésének is. Carmack és Todd Hollenshead nem látták értelmét megtartani Americant, így egyszerűen kirúgták a cégtől. American viszont nem volt szomorú, sőt. Úgy látta, eljött az ideje annak, hogy végre saját játékokat készítsen. A kijelentkezése után egyébként még megkérdezte az akkori művészeti vezetőt, Adrian Carmacket, hogy ugyan mi baja volt vele az elmúlt években, ugyanis Adrian volt az egyetlen, aki szívből gyűlölte Americant. A válasz így hangzott: "Nincs annyi idő a világon, hogy ki tudjam fejteni." Hát igen, nem mindenki lehet szimpatikus, ugyebár...

Túl a varázshegyen

American innentől kezdve egy ideig az Eidosnál lebzselt, és forgatókönyvírói munkát vállalt a cég Timeline című játékában, mely egyébként a híres amerikai író, Michael Crichton azonos című regénye alapján készült. Hogy miért nem térünk ki rá jobban? Nos, csak azért, mert pocsék lett. Arra viszont jó volt, hogy American lássa, hogy is működik egy másik cég. Az id ugyanis egy belterjes szaporulat volt, ahol mindenki mint élő program dolgozott, főleg, miután Carmack átvette az irányítást. Itt viszont kiélhette a kreativitását, és minden tapasztalatával felvértezve mehetett dolgozni az Electronic Artshoz, hogy élete álmát valósítsa meg: játékot akart készíteni Lewis Carroll Alíz Csodaországban című meséjéből úgy, ahogy csak az ő beteges elméjével lehetséges.

Alice kalandjaira tíz eseménydús év után is öröm visszagondolni
Az Alice egy igen ambiciózus vállalkozás volt, melyhez a legjobban az a Rogue Software passzolt, ami érdekes módon ugyanabban az irodaházban székelt, ahol az id. American tehát úgy érezte, hazatér, amikor felvették a céghez, hogy dolgozhasson a játékon. Az EA nem sajnálta a pénzt a csodagyerektől, rögtön megvásárolták neki a Quake 3 motor egy, a Ritual által módosított verzióját, ami tökéletesen kiszolgálta a dizájn követeléseit. Egy olyan motorra volt szükség, ami azon túl, hogy látványos grafikát képes megjeleníteni, megbirkózik American látványterveivel, melyek mindenféle portálokat, vortexeket és egyéb térrel játszadozó elemeket tartalmaztak, alaposan felkavarva az akkori TPS-ek állóvizét. Ezen felül a sztorihoz idomuló zene is kellett, melyet végül teljes egészében  Chris Vrenna komponált, holott eleinte a kissé kattant zenész, Marilyn Manson is érdeklődött a munka iránt. Hogy Manson miért nem került bele a programba, rejtély, mindenesetre American szerint az általa szerzett számok "nagyon királyak voltak, olyan hangulatuk volt, mintha a Beatles zongorán játszana és mindenki be lenne tépve". Akárhogy is, a zene így is remek lett, mindez viszont semmi a játékélményhez képest.

Túl részletesen nem térnék ki a dologra, mert nem olyan régen írtunk a játékról az iPonon. Annyit viszont érdemes megjegyezni, hogy eredetileg tervbe volt véve egy PS2 verzió is, ami a gép friss startja miatt igazán remek ötlet volt. Sajnos azonban az EA túl sokat költött az Alicere, és inkább leállíttatta a portolást, ami viszont akkora anyagi pofont adott a Roguenak, hogy a stúdió kénytelen volt bezárni. American őrjöngött a dühtől, mindenkivel összeveszett az EA-nél, akikkel csak lehetett, mindez azonban nem segített. Sőt, a helyzet csak rosszabbra fordult a játék 2000 őszi megjelenésével. Bár a kritikusok odavoltak érte, a vásárlók egyszerűen nem értették a játékot. Túl bizarr és beteg volt ahhoz, hogy vonzza a vásárlókat, ráadásul a pályatervezés is megelőzte a korát, ezáltal nehézkessé téve a navigálást a platformok között. American nem örült, az EA pedig még annyira sem. Holott a kiadó nagyon bízott az ifjú titánban, még a címbe is beleírták a nevét, hogy ezzel csábítsák magukhoz az ides játékosokat. Mindhiába.

Szeméttelep

American és az EA elváltak, a fiatal dizájner pedig állás nélkül maradt. Gyermeke, első saját maga által tervezett játéka, az Alice megbukott. Hogy lehet kiheverni egy ilyen sokkot? Hát persze, hogy egy újabb játékkal! Kutyaharapást szőrével, ugyebár. Mivel az EA épp nem állt szóba vele és más nagyobb kiadók sem érdeklődtek utána, American az akkor alapult MercurySteam Entertainmenthez igazolt, hogy egy új American McGee's címmel térjen vissza a köztudatba -- de persze valami finomabbal, könnyebben emészthetővel. A sztorit ez esetben is American jegyezte, történetünk pedig egy olyan világba repít, ahol a robotok már saját társadalmat építettek ki. Embert errefelé nem látni, félnek is tőlünk, mint a tűztől, viszont nincs halál és bűnözés, legalábbis a játék elejéig. Ugyanis valaki meghal, és nem is tudják megjavítani többé. Csak nem egy ádáz humanoid keze van a dologban? A Scrapland című alkotáson American két és fél évig dolgozott, s ez meg is látszik az eredményen. McGee stílusa nem igazán a beteg oldalon csillog, hanem a szatirikus humor szintjén jelentkezik. Szinte minden monológ és élethelyzet valamilyen társadalmi karikatúra, a játék világa pedig bár vicces (elég ránézni a grafikára), a sztori meglepően komolyan veszi magát. Ez a fajta kettősség egy GTA-szerű sandbox játékmenettel párosítva igen érdekes eredményt szül, ami a kritikusok és a vásárlók kegyét is elnyerte. Ugyan hivatalos eladási adatokat nem találtam, a MercurySteam "túlélte" Americant, a játék pedig közismert lett, bár klasszikussá sosem vált.

D-Tritus kalandja az emberellenes robotvilágban kellemes szórakozás volt
American ebben az időben már nagymenő üzletember volt, a magánéletét viszont annál inkább háttérbe szorította a sajtó előtt. Így aztán sok személyes dolgot nem ismerünk ebből az időből, csupán azt, hogy még ekkortájt is szívesen viccelődött vele, hogy egyszer megírja önéletrajzát "Growing up American" címmel. A könyv azóta se készült el, de valami azt súgja, hogy előbb-utóbb összetalálkozunk vele a polcokon. Annál is inkább, mert Americant a játékokon túl az írás is érdekli. A Scrapland után írt is egy forgatókönyvet Lyman Frank Baum Óz, a csodák csodája című meséje alapján, melyet eredetileg játékként akart megjelentetni, bár a dolog az Alice sikertelensége miatt hamar kudarcba fulladt. A forgatókönyv sokat hányódott a hollywoodi fejesek asztalán, pontos státusza pedig nem ismert, de azt tudjuk, hogy Jerry Bruckheimernek tetszett, és American azóta sem adta fel a tervet. Sőt, 2004-ben az Alice filmterveit is sikerült árúba bocsátani, melyek hosszas huzavona után a Universalnál kötöttek ki. American hivatalosan mint alkotó és producer szerepel a jogokon, reméljük, előbb-utóbb a mozikba is ellátogat a beteg Alice. Na de ennyit a filmekről, vissza a játékokhoz!

Napkelte egy rossz nap után

Mivel az Enlight elégedett volt American teljesítményével, hősünk egy újabb beteg játéktervet is megvalósíthatott a kiadó szárnyai alatt. Az addig főként csak portolással foglalkozó Aspyr Media munkatáraival egy olyan programon dolgoztak, mely egy hajléktalan egyetlen napját igyekezett feldolgozni a világ legrosszabb 24 órája alatt, Los Angelesben. A Bad Day L.A. eleinte érdekes koncepciónak tűnt, hisz vicces, rajzfilmes grafikát vonultatott fel mindenféle beteg játékelemek kíséretében. A cél a polgárpukkasztás és az Americanre oly jellemző társadalomkritika maximumra járatása lett volna, de ebből végül semmi sem jött össze.

Erre képtelenség volt felkészülni
A Bad Day L.A. ugyanis kifejezetten rossz lett. Americannel elszállt a ló, a játék gusztustalanságai túlmentek minden határon, arról már nem is beszélve, hogy maga a dizájn önismétlő, unalmas és ötlettelen volt. Minden, amit korábban NEM láttunk Americantől. A hihetetlenül negatív fogadtatást katasztrofális eladások tetézték, az Enlight pedig azonnal kitette American szűrét, aki viszont egyáltalán nem bánta a dolgot. Valahogy úgy érezte magát, mint azon a bizonyos napon, amikor kitették az id Softwaretől. Kiégett, nem volt már mit tenni, csak nem vette észre és ezért inkább maradt a kaptafánál. A rajongók viszont nem ezt érdemelték, ők többet akartak. Ahogy American is. Új kihívásokat, új terveket... egy új világot.

Így esett, hogy American McGee 2005-ben kivándorolt Kínába. Két év telt el relatíve eseménytelenül. American a nyelvet tanulta, ismerkedett a kultúrával, utazgatott és embereket gyűjtött, hogy 2007-ben megalapíthassa Kína legnagyobb független nyugati kézen lévő stúdióját, a Spicy Horse-t. A csapat Sanghajban állomásozik, nagyjából 70 ember alkotja, American pedig tulajdonos és fődizájner egyben. Első játékuk 2008-ban jelent meg epizodikusan, ez volt az American McGee's Grimm, mely a Grimm mesék világán alapult, kissé kiforgatva a megszokott szerepeket. A játékot 2007 júniusában mutatta be a PC Gamer, s bár sokan szkeptikusan fogadták a tervező visszatérését, a hetente új résszel jelentkező kalandsorozat meglehetősen pozitív fogadtatásra talált. A 23 rész 2008 nyara és 2009 tavasza között jelent meg PC-re, és egy Grimm nevű karakter megpróbáltatásait mesélte el egyedi grafikai stílusba ágyazva, melyért egyébként az akkoriban megvásárolt Unreal Engine 3.0 felelt.

A Grimm visszavezette Americant meseközeli gyökereihez
A játékosok és a sajtó reakciója meglehetősen vegyes volt. Egyeseknek tetszett a különös stílus és a kellemes humor, mások viszont erőltetettnek érezték a játékmenetet, a sztorit pedig irreálisan hosszúnak a 23, egyenként másfél órás epizód miatt. Americant ez persze nem zavarta, mert már rég élete álmán dolgozott. Valami máig tisztázatlan okból kifolyólag az Electronic Arts megkereste őt, hogy lenne-e kedve folytatást rittyenteni a 2000-ben elhasalt Alicehez. Americant sem kellett kétszer kérni, a csapat nagy részét átcsoportosította a folytatás fejlesztésére, melyhez épp kapóra jött az Unreal Engine 3.0 licence. A játékot 2009-ben jelentették be a DICE Summiton, majd onnantól nem is volt megállás az idei premierig. A többi pedig már történelem.

A Madness Returns új utakat nyitott American előtt, de vajon mihez kezd most?
A jövő

Az Alice: Madness Returns nemrég jelent csak meg, mi is írtunk róla és szerettük nagyon, noha a kritikusok többsége nem volt odáig a játéktól. Ezzel szemben a rajongók szeretik, állítólag veszik rendesen, American pedig roppant elégedett, mert nem csak hogy feléleszthette első saját gyermekét, de végre eljött az a kor, amiben már nem néznek furcsán az emberre egy ilyen program kiadása miatt. S hogy mit tartogat a jövő American számára? Nos, a madarak azt csiripelik, hogy az ingyenes játékok fejlesztése felé fordul majd, illetve hogy bele akar vágni a filmezésbe, bár hogy pontosan mivel, arról még nem tudni semmit. "Én akarok lenni a következő Walt Disney, csak egy kicsit gonoszabb kiadásban." - mondta egyszer. Hát, reméljük, sikerül neki.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

46. ájPon
2011.08.03. 13:31
Remek cikk, remélem lesz még ehhez hasonló más hírességekről is.
Nem csak Kotickból áll a játékvilág.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
45. Malebolgia
2011.08.03. 13:50
Nem rossz cikk, de ilyen esetben az a minimum hogy forrást megjelölünk,nem csak a saját illetve a haverok írásait.Azonkívül most az a nagy 5let , hogy a régebbi gurus rovatokat felélesszük és úgy tüntetjük fel mintha feltaláltuk volna spanyolviaszt, és felmarkoljuk érte a nagy zsét, mint kreatív superman?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
44. dragon83
2011.08.03. 14:09
@Malebolgia

1. Nem emlékszem,hogy a cikkben benne lett volna, hogy most a világon először, csak itt, csak most látható ilyen témájú cikk. Nem találtuk fel a spanyolviaszt.
2. Az ilyen típusú visszaemlékezést sem a Guru találta ki.
3. Szerinted Chocho-nak meg kellene jelölni mind a száz interjút, könyvet, leírást, ahonnan összeszedte az információmorzsákat?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
43. Malebolgia
2011.08.03. 14:17
@dragon83

asszem a mai dátum 2011.08.03
az internet cirka 15 éve a civilek számára is elérhető,még nálunk is
a nagyrabecsült és csodált cikkírónk is valószínűleg az internetet használva szedte össze a cikkrevaló legalább 80%-át
az interneten lehet linkelni
ha kell legközelebbre adok belőle egy gyorstalpalót ha nem menne magatoktól
a linkek mellé nem hiszem hogy nagy kihívás lenne még 2 sort írni, hogy ezekbe is belekukkantottam / ha mégis kihívás, az nem rólam nyújt minőségi bizonyítványt/,de ha 2őt írt volna már nem szóltam volna egy szót se, nem kell 666
azonkívül ugye ez a témát az eredeti gurus Újságírók viszik tovább jelenleg is az iddqd-n, jobban mint itt /reméljük csak jelenleg/
folytathatnám, de a világ összes ideje nem volna elég
mellesleg amit írtam az első postba az pozitív, építőjellegű kritika volt, de mivel megint jött a knight in shiny armor, pedig a kutya nem hívta ide, többet ne is számítsál rá, majd ha jönnek a trollok, majd jól etetem őket
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
42. Sturmtiger
2011.08.03. 14:27
Malebolgia Neked ez a hobbid hogy minden cikket lehúzol? Ha nem tetszik nem kell olvasni, menj és olvass mást. Hihetetlen hogy az emberek csak ugatni jönnek iPon fórumra. Mennyivel lett volna jobb ha egy digitális cikk végén fel van tűntetve hogy forrás:www.google.hu? Szakdolgozatomban nyilván én is feltüntettem, de ott hetek könyvtárazásaiba telt mire összeszedtem, internetes keresőt meg sehol sem tűntetnek fel, hogy ezt bizony ezzel találtam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
41. Malebolgia
2011.08.03. 14:31
sturmtiger : szövegértés 1es, hogy kezdtem az első postban? Segítek mert látom neked semmi nem megy egyedül : Nem rossz cikk.
Vagy milyen emberi nyelven szeretnéd látni, hogy legalább százaléknyi esélyed legyen a megértésre?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. asaca
2011.08.03. 14:40
Hát ez jó volt.Tetszett.Egész belemélyültem,remélem lesz folyt.köv!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
39. Malebolgia Sturm...
2011.08.03. 14:43
Azonkívül mi ez a hülyeség, hogy minden cikket lehúzok?Ez a második amihez hozzászólok egyáltalán, az első a fazekas jancsika kalandjai VII/II volt, és ott dicsértem,csak és kizárólag.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. Chocho
2011.08.03. 15:02
@Malebolgia:

A világ legbefolyásosabb emberei cikksorozatra gondolsz? Ha igen, akkor rossz nyomon jársz, ugyanis az egy külföldi lap találmánya, amit az akkori gurus főszerkesztő, Sasa saját bevallása szerint vett át.

Mellesleg igen, képzeld, a netről gyűjtöttem az anyag nagy részét, olyan 70%-át, ha már mindenáron hasra csapott számokkal akarsz dobálózni. A többit könyvekből és újságokból -- a PC Guru pont nem szerepelt közöttük, mert nem tudom, hol van az a szám, amiben Stöki kollégám Americanről írt (ha nem Hancu volt éppen, ugye).

Amúgy nem jelöltem meg forrást, mert ez nem egy tudományos cikk, hanem egy visszatekintő az úriember élettapasztalatairól. Írtam viszont A Doom legendája című könyvből, idéztem American McGee saját blogjáról és oldaláról, a Wikipediáról, több interjúból, melyeket már nem is tudom, hol találtam és egy IGN.comos írásból, ami a Madness Returns megjelenése után született. Komoly forrásmegjelölést pedig eztán sem tervezek, nem szagdolgozatot írok, hanem cikket.

Üdv,
Chocho
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. Malebolgia Choch...
2011.08.03. 15:08
Ez nehéz volt?Ügye nem.És egy internetes cikkben ennyi elég is.
Mellesleg azért lett volna jó, ha dobsz néhány linket, mert lehet valakit érdekelne bővebben, nem csak a sűrített verzió, és egy ilyen cikk sokszor meghozza a kedvet az olvasgatáshoz, a cikk után pl mentem volna tovább, de nem volt link.Te meg már a írói mivoltodból kifolyólag úgyis összeszedtél mindent.Mert a lustaság fél egészség, és én teljesen egészséges akarok lenni.

De majd holnap folyt köv,mikor a tisztelt közösség leszáll arról,hogy én vagyok a közellenség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. Chocho
2011.08.03. 15:15
@Malebolgia:

Nem azzal van a baj, hogy érdekel a cikk háttere, mert ha kérdezel, én szívesen válaszolok. A stílus a gond, barátom. "Ez nehéz volt?Ügye nem." Meg hasonlók. Ha mi megtisztelünk a suttyóságunk leplezésével, Te is megtehetnéd. Többet nem fűzök hozzá a dologhoz...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. fecooo
2011.08.03. 15:31
szívesen olvasnék egy ilyen cikket Peter Molyneux-ról (a Dungeon Keeper 2-höz hasonló hangulatú játékkal azóta se találkoztam, számomra minden idők leghangulatosabb játéka... persze a Warcraft 3-mal együtt )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. Chocho
2011.08.03. 15:40
@fecooo:

A Dungeon Keeper 2-n már nem ő dolgozott.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. fecooo
2011.08.03. 15:47
hoppá, akkor ez fail
köszi a pontosítást... ettől függetlenül Molyneux-t is joggal lehet "A játékvilág nagyjai" közé sorolni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. ájPon
2011.08.03. 15:52
Malebolgia
Még ha a kritikád építő is lett volna, a tahó megnyilvánulásod és a lekezelő stílusod nullázza a "segítőkész erőfeszítéseid".
Ha nem a bunkó és tudálékos ilyen érdekes keverékét csillogtatnád, még el is fogadta volna mindenki, de ahogy itt bemutatkoztál, csak magad írtad le. És még pityeregsz itt, hogy te vagy a "közellenség", meg ne sajnáljalak már.

Olvasd vissza a hozzászólásaid és ha túllépsz az egódon, talán észreveszed, hogy mégis mi lehet a bökkenő és miért nem köszöni szépen senki a hozzászólásaid.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. Sturmtiger
2011.08.03. 17:00
Kösz a szövegértés jegyet, de majd visszamegyek az alma materembe és számon kérem a magyar tanáromtól és kommunikáció profomtól hogy miért is nem buktattak meg. Ám mint már előbb is írtam, ha nem tetszik akkor minek olvasod, és ez nem annak a "Nem rossz cikk" dicséretednek szólt, hanem annak ami utána jött.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. sYs
2011.08.03. 17:59
Malebolgia
Ha már felkeltette e nagyszerű cikk az érdeklődésedet akkor gondolom neked is rendelkezésedre áll a http://google.hu/ és más egyéb keresők. "Ez nehéz lenne?Ügye nem." Szerintem megtalálnád a neked megfelelő információkat egy kis keresgéléssel. Annyi erőből amennyiből megírtad az első hozzászólásodat ide, abból meg is kereshetted volna azt ami neked kell, ami után érdeklődsz. És ez tényleg nem szakdolgozat vagy tudományos írás, ahova kellene forrásmegjelölés... Ha valaki oda akarja írni akkor odaírja, de ha nem akkor azért nem lehet megszólni, esetleg egy normális emberi (azaz nem alpári paraszt módon) hangvételű hozzászólásban meg lehetett volna kérdezni.


Amúgy a cikkhez:
Nekem a Bad Day L.A. tetszett a legjobban az összes American játék közül, azzal nagyon sokáig el tudtam szórakozni és fogalmam sem volt, hogy ilyen negatív kritikát kapott volna. Érdekes.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. Ipadnak
2011.08.03. 19:15
Melegbolha egy troll. LOL.

A Bad Day LA ütős kis darab, végig is nyomtam. Csak ne fordították volna le magyarra...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. Movolif
2011.08.03. 19:26
Nekem is teccett anno az Alice. Jó cuccokat gyártott a srác.
Kevesen tudják róla, de Talmácsi néven pár éve még motoros világbajnok is volt...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. Blade0012
2011.08.03. 20:16
Új sorozat? Bejövős, kár, hogy olyasvalakivel kezdtétek aki középszaroknál jobbat még nem tett az asztalra...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. dragon83
2011.08.03. 20:26
Ó Blade, mi lenne velünk nélküled.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Chocho
2011.08.03. 20:27
@Blade0012:

A Doom II, a Quake, a Quake 2 és az Alice "középszar"?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. lackoo1111
2011.08.03. 20:36
Új sorozat? Bejövős, kár, hogy olyasvalakivel kezdtétek aki középszaroknál jobbat még nem tett az asztalra...
Légy szíves sorold már fel a te munkásságod eredményeit . Ja,hogy te még egy "középszar" dolgot sem tudnál felmutatni ?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Blade0012
2011.08.03. 23:11
lackoo: ittenem, nehogy már azzal gyere, hogy én csináljak jobbat... Attól, hogy nem tudok jobbat még van jogom hozzá, hogy a felhozatalról véleményt mondjak. Nem is értem ezt a logikát... aki nem játékfejlesztő az még az utolsó szemétet is a mennyekbe kéne, hogy istenítse mert "nem tud jobbat"? Körbe vagy röhögve...

Chocho: az első háromban csak besegített (ezekre nyilván egy szavam se lehet), én azokra a játékaira gondoltam, amik címébe már a saját nevét is belefoglalta - igen, az Alice középszar bár igaz, a többi alkotása mellett bőven kimagasló...nagy dicsőség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Malebolgia
2011.08.04. 08:35
Az összes nagyképű szájhős retardmajomnak aki azt hiszi magáról ő jézus /félreértés elkerülése végett, Chocho nem tartozik ide,ő érdemben válaszolt nagyjából,köszönöm is neki/ : addig nem voltam troll, amíg az első nagy megmondó ember nem kezdett el emberkedni, verni a nyálát, "trollkodni", azután pedig ugyanazt csináltátok mint én kb,azzal a különbséggel hogy ti kollektive engem támadtatok,én meg csak egy kérdést tettem fel, szal kussolhattok, mert így pontosan annyi jogotok van megnyilvánulni mint nekem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Zelbacsi
2011.08.04. 09:10
troll trollt szül

A cikkhez pedig:

A Doom 1 pályái nekem jobban tetszenek, mint a Doom 2 pályái. (Ő a 2höz tervezett pályákat)
A Quake 2 pályái nekem jobban tetszenek, mint a Quake 1 pályái. (Pedig a 2-re már elvileg "kiégett"
Az Alice-ekkel nem játszottam, úgyhogy nem tudom véleményezni őket, de az ilyen szinten beteg fantáziájú dolgok személy szerint nekem nem nagyon jönnek be. (Nem érdekel, hogy "volt honnan merítsen", akkor sem tetszik.)

Ennyit a nagy McGeeről, de ez persze kizárólag a saját véleményem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Malebolgia
2011.08.04. 09:47
Zelbácsi : igen ez így van

és ha beszólnak jogtalanul, visszaszólok
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. ájPon
2011.08.04. 10:38
Tényleg nagyon értékes hozzászólás volt már az első is tőled:

"Azonkívül most az a nagy 5let , hogy a régebbi gurus rovatokat felélesszük és úgy tüntetjük fel mintha feltaláltuk volna spanyolviaszt, és felmarkoljuk érte a nagy zsét, mint kreatív superman?"

Ha nem ilyen lekezelő maszlaggal indítottál volna, nem lett volna vita. Komolyan békés beszélgetést vártál egy ilyen komment után? Erre csak védekező és vitatkozó választ várhatsz. Ami a trollok játéka.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. skateout
2011.08.04. 17:33
Nagyon jó cikk lett, grat hozzá.
A játékot még mindig nem pörgettem ki (nincs időm most), de kétlem, hogy csalódnék, hiszen eddig oda-vissza vagyok érte. Nagyon bejött.
Ez a bio American-ról nagyon jól jött, most már többet tudok a háttérről.
Remélem látunk ebből filmet, de ha nem is ebből, akkor tőle
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. ossyni
2011.08.04. 20:18
Nagyon jó ez a cikk! GRATULA !

A régit kipörögtem, óriási, remélem az újban sem fogok csalódni.
Ha lemegy 5000 körülre megveszem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Chocho
2011.08.04. 22:43
@Blade0012:

A Metacriticen az első Alice 85%-on áll 34 review alapján. Az IGN annak idején 94%-kal avatta klasszikussá. S szerinted ez "középszar". Kérlek alássan, meghajolok tudásod előtt!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Blade0012
2011.08.04. 23:11
Már bocs, az IGN 90-et adott a borzalmas Folklore-re is...szerinted mennyire érdekelnek? Bár igaz, a szakmának eléggé tetszett (talán csak az Edge látta annak ami - bár asszem ők is hetest nyomtak rá, annak ellenére, hogy elismerték játékmechanika tekintetében mennyire ötlettelen), ettől függetlenül szerintem lehet középszar vagy nem? Talán a saját véleményem a sajtója alapján kellene összehoznom és ha a kettő nem egyezik akkor az hiteltelen? Hát kérlek a második részt te is felmagasztaltad míg a szakma nem...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Chocho
2011.08.05. 08:53
@Blade0012:

Hadd idézzem az első hozzászólásodat a témában:

"Bejövős, kár, hogy olyasvalakivel kezdtétek aki középszaroknál jobbat még nem tett az asztalra..."

S most ezt írod:

"...ettől függetlenül szerintem lehet középszar vagy nem?"

Szerintem. Ez a kulcsszó. A fölső mondat ellenszenves és tényként állapítja meg, hogy American McGeenek csak középszerű játékai voltak. A második egy véleményt formál ami már lehet szubjektív. Az első állítás nem állja meg a helyét, mert ennyi év után nyilván a közösség többségének reakciója alapján ítélünk meg egy játékot. Utóbbi helytállását csakis Te ítélheted meg.

Innentől kezdve nincs miről beszélni. Ha nem tényközlés volt, nem érvelek ellene, mert a vélemény olyan, mint... na de ezt úgyis tudod. Ellenben ha nem írod oda, hogy ezt csak Te gondolod így, illetve undok, provokatív stílusban írsz, fikázva ezzel a személyes választásomat, igenis visszaszólok mert nem érzem jogosnak és alátámasztottnak az érvelésed. Ezen kéne elgondolkodni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Blade0012
2011.08.05. 10:09
Nem szokásom minden egyes gondolatom után odapötyögni egy "szerintem"-et, gondolván, ha én írom, abból következik az is, hogy én gondolom így, kiváltképp egy olyan témánál, amiről objektívan nehéz nyilatkozni. Egy játék megítélése mindig is szubjektív marad, teljen el bármennyi év, így nem is lehet valamiről általánosan kijelenteni, hogy az biz nem volt jobb közepesnél, mert valaki más szemében akár a csúcsok csúcsa is lehet.
Persze amit felvázoltál igaz, félreérthető voltam és bunkó, elnézést kérek Mindamelett azt még mindig fenntartom, hogy vannak a játékvilágnak tőle kimagaslóbb egyéniségei is, akik látványosabban lendítették előre az ipart és a munkásságuk is elismertebb ill ismertebb. Persze ez a személyes választásod volt, így illik azt tiszteletben tartani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Chocho
2011.08.05. 10:42
"Nem szokásom minden egyes gondolatom után odapötyögni egy "szerintem"-et, gondolván, ha én írom, abból következik az is, hogy én gondolom így, kiváltképp egy olyan témánál, amiről objektívan nehéz nyilatkozni."

Már bocs, de újabb hiba: miért kellene vitatkozni? Nem értem ennek szükségességét. Ha viszont valamit tényként állítasz akkor az tényként tetszeleg. Ezért is fontos az általad feleslegesnek ítélt "szerintem".

"Mindamelett azt még mindig fenntartom, hogy vannak a játékvilágnak tőle kimagaslóbb egyéniségei is, akik látványosabban lendítették előre az ipart és a munkásságuk is elismertebb ill ismertebb."

Vannak, persze, hogy vannak, csak az Alice cikk miatt aktuálisabbnak láttuk őt szerepeltetni. Egyébként előtte Jace Hallra gondoltam, mint különcre, tehát eleve nem megszokott arcokkal operáltunk volna. Lesznek híresebb, ismertebb arcok is természetesen, türelem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Blade0012
2011.08.05. 11:05
Vitatkozni?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Svindler
2011.08.05. 15:14
Ízlések és pofonok, én az első Alice-t imádtam, nagyon jó atmoszférája van (pedig évekkel a kiadása után kaptam kölcsön egy xy series kiadásban már), úgyhogy alig várom, hogy a második rész ára elinduljon lefelé.

American élete is elég érdekesen alakult, többek között ezért is van a sorozat első emberei között. Bőven van kiből válogatni, de nem akartunk egy sótlan emberrel kezdeni. Ha csak a kiadott jó játékok alapján rendeznénk sorba az embereket, akkor sokáig kellett volna rá várni, pedig a kommentek többsége alapján kár lett volna.

Egy kicsit off: nem vitát akarok erről nyitni, de Folklore, ha már előjött Rengeteg hibája volt, technikailag pl. framerate problémákkal küzdött és nem volt végig szinkron (bár ez van akit zavar, van akit nem). A játék mechanikája a csatákban nem volt rossz, egyébként elavult volt egy kicsit, mégis az egyetlen emlékezetes bajom csak annyi, hogy mindkét karakterrel le kellett tolni ugyanazt a továbbmenetelhez. Viszont az egésznek volt egyfajta varázsa, ami valakinek vagy átjött vagy nem (például máig emlékszem a tündérek lépcsőjére, ami nevetett ha felfutottunk rajta). Nem egy 90%-os játék, de véleményen szerint messze van a középszartól Erről viszont nem szeretnék itt vitát látni, csak én is közöltem a véleményemet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. csx01
2011.08.05. 16:29
A cikk érdekes volt, a hozzászólásokon meg szakadtam
Kíváncsi leszek a folytatásra, mármint a cikkekére, a troll-commenteket ad hoc jellegüknél fogva kiszámíthatatlanok, és csak első olvasás után viccesek, amíg bele nem gondolsz, hogy valaki komolyan gondolja amit ír.
Annyiban viszont egyet értek Malebolgia-val, hogy a forrás megjelölés elengedhetetlen internetes cikkeknél, a stílus meg sok külső hatástól függ, és így nem kell vele foglalkozni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Chocho
2011.08.05. 19:10
@csx01:

Már megbocsáss, de miért lenne "elengedhetetlen"? Ennyi erővel az összes korábbi visszatekintőt át kéne írni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. dragon83
2011.08.05. 21:25
Srácok, miért hiányzik nektek az a forrásmegjelölés? Ha kíváncsiak vagytok külföldi infókra, akkor keressetek rá a Google-ön. Teszteknél sem írjuk oda, hogy pl a stúdióról szóló infót innen meg innen szedtük össze. Ha szó szerint idéznénk akkor, úgyis odaírnánk, hogy xy mondta ezt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Blade0012
2011.08.06. 16:01
Svindler:
Az Elíz atmoszféráját megteremtette az elborult világa és az ötletes karakterei. Hogy ez egy közepes játékot takart nem sok vizet zavart, az előbbiek miatt megkapta a jó pontszámokat, a bibi, hogy másodszorra is ugyanezt volt csak képes produkálni, a szaksajtó meg pofán csapta érte. Van ez így. A Killzone pont ennek az ellentéte, a jól felépített játék egy sablon- és kliséhegyet takar bármiféle kreatív faktor nélkül, de harmadszor is aratnak vele, mert a játékmechanika megállja a helyét. A MR ez nem mondhatja el magáról.

A Folkore-on egyébként vagy hússzor bealudtam míg a végére értem...igen a vihogó lépcső nekem is megmaradt, meg az ötletes sixaxis használat és nálam ennyi is a pozitívumok listája nagyjából. Csak azért írtam épp ezt, mert épp a napokban akarta rámsózni egy ismerős, hogy van egy nagyszerű játéka és ki kell mindenképp próbálnom (sicc!). Kíváncsiságból végigfutottam az értékeléseket és bár általában magkapta a reális 5-6 pontokat, vicc, hogy egyesek mennyire fölé tudják lőni a nyilvánvalóan nem kimagaslót is - persze szubjektivitás, de azért van egy szint, amin illik belül maradni. Hogy nézne ki ha egy City FPS annyi pontszámot kapna mint pl egy Halo vagy egy Bioshock. Ugyanúgy a Folklore-t egy szinten emlegetni a GoW-al vagy a Bayonettával röhej a köbön..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. gyigyo
2011.08.08. 11:46
1x végig vittem azt meguntam
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Malebolgia gyigy...
2011.08.08. 11:47
túl nagy kihívás elé állította a konzolos agyadat?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. sleepingdr...
2011.08.12. 16:38
OFF: A forrásmegjelölés szerintem felesleges abban a korban, mikor egy Google keresés ideje "Nagyjából 3 380 000 találat (0,08 másodperc)" az úriember nevére. Szerintem ez a dolog már kicsit boszorkányüldözés. Vagy beszélhetnénk a viccbeli nyuszika sapkájáról

ON: Az alice első része nekem bejött, hangulatilag főleg, mivel az emeli ki, ezt előttem is írták, azt senki nem mondja, hogy legjobb, de azért szerintem bőven nem "középszar" Eleve mi a középszar definíciója? Mondjuk a "mesterlövész" akkor mi? És mi a best annak akinek az alice középszar? No troll, csak pusztán kiváncsi vagyok az Ő értékrendjére is!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. skiryo
2011.08.15. 16:45
Jó cikk!

@Malebolgia

Igazi gyökér vagy.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. silentknig...
2011.09.02. 16:24
ez a csávó egy félisten ,mocskosul jó lett az új Alice.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!