iPon Cikkek

A képzelet szárnyán - Rajongói játékteóriák

Dátum | 2017. 06. 06.
Szerző | Freelancer
Csoport | JÁTÉK

A közvetett történetmesélésben élen járó FromSoftware 2015-ben megjelent műve, a Bloodborne a cég zászlóshajójához, a Dark Souls szériához hasonlóan jött, látott és győzött. A Yharnam ijesztő és groteszk lényekkel teli városában játszódó akció-szerepjáték megszámlálhatatlan mennyiségű díjat zsebelt be, amiben az izzasztó és kiváló reflexeket, valamint odafigyelést igénylő csaták mellett a hátborzongató atmoszférának, illetve az alaposan elrejtett titkoknak is komoly szerep jutott. Ahogy az várható volt, a stúdió munkásságának hívei egyik elmélettel a másik után álltak elő, de ezek áradatából kisvártatva kiemelkedett egy 2015. április 25-én született Reddit-bejegyzés. A LucatielKnight néven publikáló felhasználó ugyanis arra a következtetésre jutott, hogy az alkotás leghasznosabb, az életerőt visszatöltő gyógyitalai valójában menstruációs vérből készülnek. Az elsőre meglehetősen furcsán hangzó feltételezés bejárta a játéksajtót is, és érthető módon nagy vihart kavart, különösen azért, mert több, meggyőzőnek hangzó érv támasztotta alá. Ezek közül a leglényegesebb, hogy ezeket a különleges bájitalokat kizárólag női karakterek, jelesül Arianna, Iosefka és Adella adhatják oda a játékosnak. Idővel azonban a teherbe eső Arianna-tól nem kapunk több efféle jutalmat, ami érdekes kérdéseket vet fel a rendkívül hasznos tárgyak eredetéről. Szintén illeszkedik az elképzeléshez, hogy a Gyógyítás Egyháza előszeretettel hivatkozik vérszentekként a sorait erősítő, különleges képességekkel bíró nőkre, akiket egyben a „vér edényeinek” is neveznek, azaz lényegében külön kiemelik, hogy legfőbb hasznuk a testükben keringő, létfontosságú folyadék. Ráadásul, nem ez az egyetlen, a menstruációra való utalás a FromSoftware munkájának gyümölcsében, hanem ott van még a latin menses szóra feltűnően hasonlító The Nightmare of Mensis névre keresztelt helyszín is.
A helyzetet még tovább bonyolítja, hogy egyes nézetek szerint egy másik testnedvnek is kiemelt szerep jut a programban. Nem kell habzó szájú perverznek lennünk ahhoz, hogy a más vadászok, illetve NPC-k megölésével megszerezhető Blood Dreg-eket vérrel kevert spermának lássuk. Beszédes, hogy az elfogyasztható és ezzel az Insight tulajdonságunkat megnövelő bizarr anyag másik hasznosítási módja, hogy odaadjuk azt Annalise királynőnek, aki a tárgy leírása szerint ahhoz használja fel a furcsa matériát, hogy megszülje a Vér Gyermekének nevezett örökösét.
A kép forrása a Bloodborne wiki.
Azt, hogy vajon csak a rajongók kissé beteges képzelete lódult-e meg, vagy sem, alighanem sohasem fogjuk megtudni, de ettől a tény tény marad: közel megszámlálhatatlan, hogy hány, nemritkán komoly vitákat gerjesztő teória kering az interneten. Cikkünkben ezért ezúttal arra vállalkoztunk, hogy összegyűjtsük a legérdekesebb, ám be nem bizonyított elgondolásokat. Felsorolásunk értelemszerűen kisebb-nagyobb spoilereket tartalmaz, így mindenki saját felelősségre olvasson tovább!
A finoman fogalmazva sem összetett történetével hódító Destiny alaphelyzete első pillantásra egyszerűbb nem is lehetne, hiszen a játékosok a titokzatos, az emberiség számára a reményt elhozó Utazó kegyeltjeiként harcolnak a Sötétségként ismert, közelebbről meg nem határozott idegen erő vagy teremtmény agresszív és irgalmat nem ismerő szolgáival. Felmerült azonban, hogy talán fajunk mégsem ok nélküli támadások ártatlan áldozata, hanem igenis megérdemli, hogy az írmagját is el akarják törölni. Az elmélet szerint a furcsa entitás sikerrel manipulálta a Föld lakóit, mivel szüksége volt egy saját seregre ahhoz, hogy esélyük legyen felvenni a kesztyűt rosszakaróival szemben, tehát nem egy minden tekintetben pozitív, már-már isteni hatalommal bíró géplény felkent bajnokai, hanem egy hatalmas, kártékony kreatúra fogdmegjei vagyunk.
Mindenképpen beszédes, hogy míg a másik oldal katonáit varázslóknak, vagy lovagoknak hívják, addig az elvileg egy szebb jövőért küzdők sorai boszorkánymesterekből, titánokból és vadászokból állnak. Ezek közül az első kettő egyértelműen negatív karakter, és a harmadik is bír egy kellemetlen mellékzöngével. Helyenként a feladatok megszövegezése is furcsa, mert nem egyszerűen az ellenség legyőzésére biztatnak, hanem, hogy tizedeljük meg, vagy mészároljuk le őket. Bajosan hihető, hogy a jók oldalán ennyire agresszív módon fogalmaznak. A legerősebb érv azonban a „Black Garden” kártya megszerzésével elolvasható legenda, amiben a főhőst egy kizárólag az öléshez értő, „halott dolog halott ereje” által létrehozott, kvázi élőhalott teremtménynek nevezik, amit ő természetesen kikér magának, azt állítva, hogy csak össze akarják zavarni és megingatni az Utazóba vetett hitét. Ez egybevág a következtetéssel, sőt, ha szó szerint értelmezzük a szavakat, akkor még ijesztőbbé teszi azt, hiszen lehet, hogy a Föld fölött lebegő gömb nem elmekontrollal, vagy okosan adagolt hazugságokkal, hanem egy jóval direktebb megoldással vette át az emberiség felett a hatalmat. A játékipar legsikeresebb alkotásait összesítő listákon bérelt hellyel bíró Portal eddig megjelent két része is beindította egyesek képzeletét. A The Game Theorists videója szerint Companion Cube-nak nevezett tárgyak valójában vagy korábban elhunyt, vagy még életben lévő tesztalanyokkal vannak tele. Elvégre, az eszelős mesterséges intelligencia, GLaDOS hol azt mondja, hogy a kockák nem tudnak beszélni, hol pedig arra figyelmezteti az egyik, kegyetlen tesztet a másik után túlélő Chellt, hogy egy szavukat se higgye el, ami több mint gyanús.
Mindezeken túl az is érdekes, hogy az egyik ilyen kocka elégetése után a játékos a testvérgyilkos jelentésű „Fratricide" trófeával lesz gazdagabb. Tekintve, hogy egy eszköz még a fogalom tág, nem szó szerinti értelmezésével sem nevezhető fivérnek, öcsnek, nővérnek, vagy húgnak, viszont egy másik kísérleti nyúl már igen, ez csak tovább erősíti azt az elgondolást, hogy egy hozzánk hasonló, ám nálunk szörnyűbb véget érő valakit vetünk a lángokba.
Amennyiben listába szednénk az ágazat leginkább bicskanyitogató botrányait, garantált, hogy a Mass Effect 3 befejezése körüli hercehurca előkelő helyen szerepelne a gyászos felsorolásban. Játékosok milliói háborodtak fel a semmiféle katarzist nem nyújtó finálén, amit szinte lehetetlen volt nem a rajongók arcon köpésének tekinteni. Azonban, míg a csalódott felhasználók java a vérmérsékletétől függő stílusban adott hangot nemtetszésének, addig Julian Kluk, aki nem tudta elfogadni, hogy a narratívára mindig fokozott hangsúlyt helyező BioWare-nél puszta nemtörődömségből ekkora szarvashibát vétsenek, a fejébe vette, hogy kell lennie valaminek, ami felett mindenki elsiklott. A férfi ezért megkettőzött erővel vizsgálta meg az űreposz-trilógát, fáradozása eredménye pedig egy kétrészes, három óránál is hosszabb dokumentumfilm, az Indoctrination Theory lett, amiben részletekbe menően, meggyőző bizonyítékokkal alátámasztva kifejti, hogy a végjáték a Shepard elméjét uralni akaró reaperek műve.
Mások azon a nézeten vannak, hogy a parancsnok már a történések legelején egy nála nagyobb erő, jelesül, a protiánok hatása alá került. Az feltételezés mellett kardoskodók úgy vélik, teljesen életszerűtlen, hogy Shepardben elméleti szinten sem merül fel, hogy a látomása semmit sem jelent, hanem csak egy összefüggéstelen, a rég kihalt nép jeladójával való érintkezés miatti mentális rövidzárlat. Esélyünk sincs arra, hogy szkeptikusként álljunk a dologhoz, vagy ne foglalkozzunk vele, ráadásul bárhogy is döntünk és bármit is teszünk, a végeredmény mindig ugyanaz: belevágunk a világmegmentő küldetésünkbe. Nem csak a trilógia főhősének személye vetett fel kérdéseket, hanem a bármelyik faj tetszőleges egyedével szaporodni képes asarik is. Egyesekben ugyanis felmerült, hogy miképpen lehetséges, hogy a kék bőrű idegenek képesek szexuális ingert kiváltani olyan nációkból is, amiknek külseje nagyban eltér az övéktől. A választ sokak szerint a lentebb megtekinthető videó adja meg. Ebben egy turian, egy salarian és egy ember gyönyörködnek egy asari-sztripper táncában, és mindhárman megjegyzik, hogy a hajlékony és kellemes megjelenésű táncosnő az ő fajukra hasonlít, ami figyelembe véve a különbségeket, lehetetlen. Az ember végül ki is mondja, hogy elmekontroll alatt állhatnak, de a turian gyorsan lepisszegi. Könnyen lehet tehát, hogy az asarik a különféle népek számára más és más formában jelennek meg. Bár ezt az elképzelést elsőre aláássa, hogy a harmadik részben ellátogatunk a csábító űrlények planétájára, ahol több szobrukat is látjuk, ez még messze nem igazolja azt, hogy az elmélet kiötlője tévedne, hiszen lehet, hogy az asarik emberszerűek és csak mások látják őket hozzájuk hasonlóaknak, illetve, egyes vad teóriák szerint az is megeshet, hogy az illúzió a faragványokra is kiterjed.
A 2011-ben megjelent Skyrim a TES-franchise többi részéhez hasonlóan több száz órára a monitor, vagy a tévé elé szegezte a Tamriel mesés kontinensén játszódó sorozat rajongóit. Míg a többség a küldetések teljesítésén, vagy a labirintusok feltérképezésén fáradozott, netán sárkányokkal harcolt, vagy épp a kovácsolás, esetleg az alkímia rejtelmeiben merült el, addig akadtak olyanok, akiket öt, élő bogarakat tartalmazó, rúnákkal ékesített fedővel lezárt üvegedény tartott lázban. Az egyetlen misszióhoz sem használható, rendkívül keveset érő csecsebecsék pontos funkciójáról kisvártatva élénk eszmecsere kezdődött, és ahogy egyre többen is többen szentelték annak szabadidejük jelentékeny részét, hogy megfejtsék a vélt talányt, úgy egyre furcsább és furcsább teóriák születtek. Ezeknek a nem elhanyagolható része idővel megdőlt, kettő azonban mind a mai napig tartja magát. Az első szerint ha lefordítjuk a misztikus jeleket, akkor azok egy primitív véráldozatot igénylő rituáléra utalnak, mely során nappal, halandóként egy lóval és egy óriással kell végeznünk egy hideg és szeles környezetben lévő, emiatt befagyott tónál, hogy istenné váljunk.
A kép valamennyi joga az elmélet megalkotóját illeti meg.
Egy másik elgondolás szerint az első pillantásra legfeljebb hangulatos szobadísznek tűnő tárgyakon lévő rúnák valójában bizonyos városokhoz köthetőek. Whitrerun jelképe egy paripa, Morthal angolul kis változással mortal, azaz halandó, a nap Dawnstar-ra, a hófúvás Windhelm-re, a fagy pedig Winterholdra utal. Ha összekötjük ezeket a helyeket, egy ötszöget kapunk, aminek a területén belül akad öt érdekesebb, egy másik ötszöget kiadó lokáció, jelesül a Skyborn Altar, Shearpoint, illetve Mount Anthor, a Vulthuryol nevű repülő fenevadnak otthont adó Blackreach-be levezető Mzinchaleft, valamint a Tower Stone. Mindennek a közepén a Weynon Stones, Talos egy szentélye található. A „promised day”-ként ismert elképzelés követői szentül hiszik, hogy ha kiírtjuk a városok lakosságát, végzünk a négy sárkánnyal, aktiváljuk a mágikus követ, végül a megfelelő sorrendben elhelyezzük az istenség szentélyénél a bogarakat, és türelmesen kivárjuk a megfelelő napot, akkor valami történik. Hogy pontosan mi az szintén hosszas viták tárgya. Egyesek szerint beköszönt az apokalipszis, míg mások úgy látják, a dwemerekhez hasonlóan a még élő fajok is eltűnnek és örök életre tesznek szert, azaz, az első olvasathoz hasonlóan, lényegében istenné vállnak. A kiadó másik nagy sikersorozata, a Fallout is sokak fantáziáját meglódította. Többek meggyőződése, hogy a Vault-Tec vállalat örökké vidáman mosolygó és cinkosan kacsintó kabalafigurája, a Vault Boy valójában nem azt jelzi univerzális gesztusával, hogy minden rendben van és a helyzet szebb nem is lehetne, hanem épp ellenkezőleg, egy rettenetes katasztrófa után ellenőrzi, hogy maradt-e bármi esély az életben maradásra. Egy jó tanács szerint ugyanis ha a távolban atombomba robban, akkor be kell csuknunk az egyik szemünk, ki kell nyújtanunk a karunk és meg kell próbálnunk eltakarni a hüvelyujjunkkal a gombafelhőt. Ha sikerül, akkor biztonságban vagyunk, viszont ha nem, akkor jobb, ha mielőbb menekülni kezdünk, mert ha nem cselekszünk elég gyorsan, úgyszólván biztos, hogy az égből aláhulló radioaktív pernye, valamint a sugárzás megpecsételi a sorsunk.
Egy másik fórumozó egy kevésbé hátborzongató elmélettel állt elő, ami remekül igazolja, hogy egyesek mindent megpróbálnak megmagyarázni. Mint az ismeretes, a Fallout 3 egyik legfurcsább eleme, hogy a főszereplő sohasem használja a pisztolyok, puskák és karabélyok célzógömbjét, miközben ráközelít valamire. Meglátása szerint a főszereplőt az apja, James rosszul tanította meg bánni a lőfegyverekkel, ám mivel a karakternek bőségesen volt ideje gyakorolni, megtanulta kompenzálni a hibás metódust.
Akadnak olyan rajongók, akik mindenáron azt igyekeznek bebizonyítani, hogy kedvenc játékuk valójában meg sem történt, vagy nem úgy zajlottak le benne az események, ahogy azt gondoljuk. A Final Fantasy 8 első lemezének végén Squall és csapata összecsap a mágikus képességekkel bíró Edea-val. Bár a varázslónőt színleg legyőzik, az egy hatalmas jégdárdát lő a főhős mellkasába, aki ezt követően a mélybe zuhan. Annak ellenére, hogy minden körülmény arra utal, hogy az ifjú harcos belehal a sérüléseibe, a második CD elején Squall teljesen jól érzi magát és azon túl, hogy egy kicsit csodálkozik azon, hogy életben maradt, egy szó sem esik arról, hogy milyen közel is járt ahhoz, hogy befejezze a földi pályafutását. Ennek legfőbb oka egy külön ezen témának szentelt weboldal szerint, hogy a pisztoly-kardjával hadakozó férfi nem éli túl az összecsapást és minden, ami történik, csak az ő fejében játszódik le a haldoklása közben. Elsőre könnyű nevetni ezen, ám ha alaposabban utánanézünk a dolgoknak, kiderül, hogy messze nem annyira légből kapott ötlet, mint ahogy azt hinnénk. Egyrészt, az alkotás első negyede a sci-fi-fantasy hibrid környezet ellenére kifejezetten realista hangvételű, később viszont egyre bizarrabb teremtmények tűnnek fel és egymást követik a furcsábbnál furcsább fordulatok. Másrészt, a gyanút az is alátámasztja, hogy Rinoa kizárólag a harc után kezd el komolyabban érdeklődni Squall iránt, előtte többször is utal rá, hogy nem az esete, illetve, hogy inkább nemezise, Seifer iránt táplál gyöngéd érzelmeket. Később azonban mindez megváltozik, ami nem csoda, elvégre az egész csupán képzelgés.
A Metal Gear 3: Snake Eater esetében is felmerült, hogy az nem egy 1964-ben játszódó előzménytörténet, hanem egy, a szériára amúgy is jellemző VR-küldetés, hiszen miközben a Naked Snake kódnéven futó későbbi Big Boss Major Zero-val beszél és az elmagyarázza neki, hogy a CIA engedélyezte a „Virtous Mission” kódnevű akciót, a főhős visszakérdez, hogy „Virtual Mission”-ról beszélnek-e, ami egy finom utalás arra, hogy mi is vár ránk. Ez azonban még betudható annak, hogy a kommandós véletlenül rosszul hallotta felettese szavait. Ám, az jóval furcsábban hat, hogy ha megöljük a kronológiailag későbbi részekben fontos szerephez jutó Ocelotot, akkor a FOXHOUND parancsnoka, a cselekményben semmiféle szerephez nem jutó Roy Campbell teremti le a játékost, hogy időparadoxont okozott. Ez pedig az elmélet pártolói szerint nem egy easter egg, hanem azt támasztja alá, hogy a VR-gyakorlófeladaton lévő Snake-nek az lenne a dolga, hogy átélje Big Boss múltját és nem az, hogy a saját feje után menjen.
Összességében tehát, mint ahogy azt láthattuk, a szemfüles és kombinálni kész rajongók fantáziája közel kimeríthetetlen. Mindazonáltal, mielőtt legyintenénk ezekre az elgondolásokra, érdemes felidéznünk a Super Mario Bros. 3 históriáját. A franchise ezen része körül egy közel huszonhét hosszú éven keresztül tartó vita zajlott, mert egyesek azt állították, hogy az alkotás tulajdonképpen csak egy színdarab, aminek a szereplői csepűrágók, akik Mario sohasevolt kalandjaival szórakoztatják a közönséget. Mindezt megerősítette, hogy az egyes pályák azzal kezdődnek, hogy egy színházi előadáshoz hasonlóan nyílik a függöny, több pályaelem is díszletnek néz ki, és a bajszos olasz vízvezeték-szerelő úgy tesz szert különleges képességekre, hogy jelmezbe bújik. A rajongók java azonban a bizonyítékok ellenére sem hitt ebben az elképzelésben , mígnem 2015-ben maga a sorozat atyja, Mijamoto Sigeru vallotta be, hogy a gyanakvóknak volt igazuk. Éppen ezért, érdemes a legvalószínűtlenebb teóriákat is érdeklődéssel fogadnunk.
Ezzel cikkünk végére értünk. Ha úgy érzitek, hogy egy általatok ismert, érdekes felvetés méltatlan módon kimaradt, ne legyetek restek, osszátok meg velünk a kommentek között!
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

7. mikej95
2017.06.06. 08:30
Mass Effect-es jól mutatja mekkora elvárások voltak a játékkal szemben és hogy alul sikerült őket múlni. Bloodbore teória nem egyedi, egész DS sorozat is egy nagy konteó, de az utolsó DLC-vel összeállt nagyjából a 3,5 játék. Kimaradt, de a Majora's Mask gyász öt stádiuma elmélet se semmi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2017.06.06. 11:02
A ME szériával az a baj, hogy valószínűleg előzetesen nem volt meg a teljes koncepció, és ráadásul a vezető író sem maradt a 3. részre.
Jól mutatja az Andromeda is, hogy EA már pusztán fejőstehénként tekintett a franchise-ra.
Tulajdonképpen már a ME3 is összecsapottan lett kiadva, csak ott az engine még a régi volt, így azzal nem voltak olyan gondok, mint most.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. dobko Derry
2017.06.06. 13:36
Andromeda alapjai jók, ha el lesz cseszve az ezután jöhet szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. dbelam
2017.06.06. 14:32
Na, Game Theory? Az jóféle!

Nekem egy teóriám van csak: a valve egy zugában valahol még csiszolgatják a Half-Life 3-at
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. laszlo1995...
2017.06.07. 13:54
Utána kiderülne, hogy a repearek a tejút rendszerben mindenkit kinyírtak a francba. Utána meg mindenki fogná a fejét, hogy basszus hogy átvágtak minket ME 3-ban a befejezés csillagos ötös. Ezt azonban nem tudjuk meg egy jó pár évig, mert a csodálatos EA látva a félkész andromedát elküldte az egész sorozatot egy fekete lyukba, ahogy Dead spacel csinálta.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. thestock
2017.06.07. 22:54
A fallout-os teórián jót mosolyogtam, de nem menekülni kell, íme a megoldás:
https://www.youtube.com/watch?v=IKqXu-5jw60
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. cheatergs
2017.06.11. 14:25
Készítők miért nem reagálnak ezekre?
Olyan nincs, h több száz ember élete végéig ne szóljon hozzá olyanhoz, amihez köze volt.

Egyébként a skyrimos teória megvalósíthatatlan a játékban, utalok most az essential karikra. Az meg engem vajmi kevéssé tud érdekelni, h a játék után mi történne (az a széria kövi tagjának feladata).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!