iPon Cikkek

A Radeon HD5850 színre lép

Dátum | 2009. 10. 09.
Szerző | Svindler
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Még szinte ki sem hűlt a HD5870-es a szerkesztőségben, amikor megérkezett az öccse egy rövid látogatásra. Lelkiismeretes emberek lévén nem hagytuk, hogy belehaljon az unalomba, egyből munkára fogtuk, mert tudjuk, hogy nagyon sokan kíváncsiak rá, talán még inkább, mint az aktuális csúcskártyára. Nem titok, hogy a Radeon HD5850-es azért született, hogy GTX285-nek lenni rossz legyen, pedig a megjelenése óta sok kártya szeretett volna a GTX helyében lenni.

Mivel az előző cikkünkben már átfutottunk az architektúra változásain, ezért máris belecsapnánk a közepébe, lássuk, mit várhatunk a technikai paraméterek alapján a mezőnytől:


A HD5850-esben két SIMD motor le van tiltva, amikkel a GPU elveszít 160 végrehajtó egységet és 8 textúrázót, de még így is marad 1440 az előbbiből és 72 az utóbbiból. Ezek a számok a némileg csökkentett órajel ellenére is igen impozánsak, az egyetlen szűk keresztmetszet most is csak a memória-sávszélesség lehet, amely nagyon közel van a HD4890-eséhez (úgyhogy már borítékolható, hogy a mezőny teljesítményétől függően ahol az új kártya közel lesz elődjéhez, ott a sávszél foghatja le). Az eddigi tesztekből már tudhatjuk, hogy a shaderek száma nem minden, de abból kiindulva, hogy az előző generációhoz képest csak erősebb lehet az új Radeon, könnyű kitalálni, hogy mit várhatunk tőle.

A kártya

A kapott VGA ezúttal is az AMD legnagyobb partnerének, a Sapphire-nek a gyártósorairól került le, és teljesen a referenciatervre épül. Az egész nagyon emlékeztet a HD5870-esre, de azért van néhány fontos eltérés: először is a NYÁK rövidebb lett, és eltűntek felülről a tápcsatlakozók, ezek most a ventilátortól jobbra található felső szellőzőnyílásban foglalnak helyet, ugyanúgy 2x6 tüskés felosztásban. Kimenetek terén nincs változás, két DVI, egy HDMI és egy DisplayPort áll rendelkezésre, melyekből egyszerre maximum három használható fel (a Displayport és akármelyik másik kettő).


A tartozékok most is a szokásosak: két tápkábel-átalakító, egy DVI > Dsub átalakító, egy CrossFire link „kábel”, leírás és driver CD. Szerencsére a kisebbik 5800-ashoz is mellékelik a DiRT 2 kupont, így ahogy megjelenik, már tölthetjük is le, hogy kihasználjuk a GPU-ban rejlő extra tudást.



















A nagy rivális mellé helyezve a Radeont már sokkal feltűnőbb a méretbeli változás. A HD5870-es NYÁK-ja ugyanakkora, mint a GTX-é, ám a hűtési megoldása miatt hosszabb annál 1-2 centivel. Ezzel szemben az 5850-esen nem nyújtózkodik tovább a műanyag, és alapból is rövidebb. A ventilátora nagyon halk, és terhelés alatt is az marad. Egyedül egy hosszabb FurMark izzasztás képes kihozni belőle komolyabb hangokat, de a teszt alatt, normál felhasználási körülmények között minden más, amin a tesztgépben ventilátor volt, hangosabb volt nála.

Fogyasztás és hőmérséklet



A HD5850-es üresjáratban ugyanannyit eszik, mint a csúcsváltozat, mindkettőnek nagyon jól eltalált energiamenedzsmentje van. Az órajeleket a kártya 157/300-ra veszi le, így nem csoda, hogy szinte termeli az áramot. Az, hogy négy fokkal hűvösebb, a szobahőmérséklet ingadozásának is betudható. Terhelés alatt már szépen látszik, hogy mennyivel kevesebbet kér enni a kisebbik erőmű, a GTX285-nek 50W-tal több kell, hogy jól érezze magát, ez pedig nem elhanyagolható különbség. Ennek hála ez a kártya melegszik a legkevésbé, ezt a 81 fokos hőmérsékletet csak a 10 perces FurMark tesztünk alatt volt hajlandó elérni, normál felhasználás mellett alulról súrolja a 70-et (míg a többiek felette vannak).

Tuning

A jobb ár/teljesítmény mutatókkal rendelkező kártyáknál mindig fontos tényező, hogy mennyi tartalék van bennük, főleg ilyenkor, ha van egy erősebb változat magasabb órajellel. Az Overdrive most sem engedi, hogy túl nagy kockázatokat vállaljunk, mindössze 775/1125 (effektíve 4500) a maximum, amit beállíthatunk, és ezt minden hiba nélkül el is viszi a kártya. Az 6337-es 3DMark Vantage (Extreme) pontszám ettől 6841-re emelkedett, ez kicsivel több, mint amennyit a GPU-n húztunk. Jó hír, hogy nemsokára megjelenik a RivaTuner 2.25-ös változata, ami kezelni fogja a kártyákat, a Guru3D-s kollégáknak az előzetes tesztekben sikerült 820/1250-ig tornászni az órajeleket, ami nagyon ígéretes.

Hivatalosan ez a maximum

Élsimítás és anizotropikus szűrés sebessége

Mivel az AMD azt hangoztatta, hogy a 4-szeres AA-hoz képest most még kisebb különbséggel válthatunk 8-szorosra, ezért csináltunk egy kis összehasonlító tesztet (már az előző generáció is viszonylag kis teljesítménycsökkenéssel volt képes erre). Hogy véletlenül se ütközzünk CPU-limitbe, valós, népszerű beállításokon végeztük el a méréseket, és nem butítottunk a grafikán. Egyelőre csak Crysis alatt futtattuk le a teszteket, ha valakinek már túl sűrű lenne a grafikon, táblázat formájában is megtekintheti az eredményeket: táblázat.


Mivel az nVidiának két főbb 8x-os beállítása is van, így mindkettőt leteszteltük, de hogy a játéktesztek alatt ne legyen ebből probléma (mert mint látható, a jobb változat eléggé lehúzza a teljesítményt), végig megmaradtunk a 4x-esnél. A Radeon átlagosan 10%-ot lassul a magasabb szintre lépéstől, míg a GTX attól függ: rendes AA használatával 28%-ot esik a sebessége, míg a spórolósabb, kevesebb színmintával dolgozó változattal csak pár % a csökkenés mértéke.

Tesztgép
Alaplap: Asus P7P55D EVO
Processzor: Intel Core i5 750@3.33GHz
Memória: 2x2GB Geil Value DDR3-1333 CL7
Grafikus kártyák: Sapphire HD4890, Sapphire HD5850, Sapphire HD5870, HIS HD4870X2, XFX GTX285, Gigabyte GTX295
Tápegység: Corsair TX650
Operációs rendszer: Windows Vista SP2
Driverek: Catalyst 9.9 (+hotfix a HD5870-hez), GeForce 190.62


Szép lépcsős a diagram, körülbelül azt nyújtja, ami várható volt. Egy komolyabb tuninggal még a 4870X2 befogására is van esély (a 775/1125-ös túlhajtás 6841 pontig vitte fel a kártyát).


A Radeon egész játszható értékeket produkál még a legkomolyabb beállítások mellett is, egyértelműen erősebb a riválisánál.


Hasonló a helyzet az Enemy Territory: Quake Wars alatt is. Annak, aki lemaradt volna az előző tesztről: a GTX295 driverhiba miatt teljesít úgy, ahogy. Állandóan be-beakad, és ez okozza az alacsony átlag fps-t, míg a GTX285-nek nincsenek ilyen problémái (tehát SLI-gond).


A World in Conflict azon kevés játékok egyike, amiben a két kártya párban van, a közöttük lévő különbség hibahatáron belül van.


A Lost Planet eléggé memóriasávszélesség-gyilkos tud lenni, mégis egész jól szerepel benne a Radeon. Mire megjelenik a második rész, már egész játszható lesz maximális részletességgel az első.


A World at Warban pályától függően elég nagy a szórás, de a lényeg, hogy a két kártya közel van egymáshoz.


Far Cry 2 alatt se nagy a különbség, de itt egyértelmű a Radeon fölénye.


Crysis alatt a Catalyst gyengélkedik, a CrossFire hatásfoka nem az igazi, de legalább nem szaggat a kép. Így viszont a HD5850 képes még a HD4870X2-n is túlverekedni magát.


HawX alatt anizó nélkül a memória-sávszélesség keresztbetesz mindkét új Radeonnak. Persze így is elég a sebességük, de látszik, mi fogja le őket.


A GTA IV csodás grafikus motorja két dolgot eszik: processzort és memória-sávszélességet. Az eredmények azért érdekesek, mert egyiket se támasztják alá, lehet, hogy utoljára teszteltünk ezzel a játékkal. Ha az 5870-es nem emelkedne ki a többiek közül, akkor biztosan CPU-limit lenne, de így nehéz meghatározni.


A Call of Juarez 2 a másik érdekesség, két egyenlő részre osztja a mezőnyt. Bár a héten befutott nVidia driver sebességnövekedést ígér SLI mód használatával, ezt most nem volt lehetőségünk kipróbálni. A GTX295 összesített helyezésén úgyse nagyon változtatna.


Remélhetőleg a következő Catalyst feloldja a V-sync-problémát Fallout 3 alatt, mert addig nézhetjük a 60-on kiakadt számlálót. Mindenesetre V-sync ide vagy oda, az 5850 erősebb, mint a GTX285, de ez nem túl meglepő, ez a játék már az előző generáción is nagyon jól ment.


A sok negatív tapasztalat miatt sokan csodálkoztak rajta, hogyan képes az új széria ezeket az eredményeket produkálni, de megnyugtatunk mindenkit: ha belassult volna a játék 10fps-re, azt még félálomban is észrevettük volna. A Shift inkább jó példája annak, hogy a két GPU-s kártyáknál sokszor meg kell várnunk a következő drivert, ha ki szeretnénk használni a VGA teljes erejét (az új GeForce-nak már elvileg nem okoz gondot, és mivel a Shift híres játék, jó eséllyel a Catalyst 9.10 is gyógyírt nyújt majd a 4870X2 problémájára).

Minimum fps


Azon játékoknál, amik rendelkeznek olyan beépített benchmarkkal, ami megmutatja a minimum fps-t is, feljegyeztünk minden értéket. A táblázatot átnézve a várható eredményekhez képest csak kis kilengés tapasztalható. Az egyetlen érdekesség a Batman: Arkham Asylum, amiben csak Batman hátsóján nincs nVidia logo, talán ennek is köszönhető a GTX285 jó szereplése, de érdemes megfigyelni, hogy a minimum fps-ük meg szinte ugyanott van, a GF esetében nagyon ugrál az fps (a maximum is magas volt, ezért lehetett ilyen jó az átlag). A diagramok között azért nem szerepeltettük, mert csak ehhez a két kártyához van eredményünk egyelőre. Két-három driver múlva, mikor az nVidia is kiadja az új kártyáit, úgyis visszatérünk a témára.

A mezőny kártyáinak a sebességét a szokásos módszerrel ábrázoljuk százalékos formában. Amelyik játéknál több eredmény is van, ott először átlagoltuk azokat, hogy mindegyik program ugyanakkora súllyal essen latba.


A végeredmény elég egyértelmű, és a tesztek alapján valószínűleg senkinek sem okoz meglepetést. A HD5850 jött, látott, és megkérdezte, hogy mi az a GTX285, ami az AMD vágyálmaiban már valószínűleg egy múzeumban van, a T. Rex mellett kiállítva (csak hogy stílusosak legyünk). Az nVidia most érdekes helyzetben van, mert az előzetes árcsökkentés ellenére is drágább a legolcsóbb GTX285 a HD5850-nél, miközben ezt semmi sem indokolja. Erősen kérdéses, hogy meglépnek-e még egy csökkentést, mert ha reálisak akarunk lenni, akkor 60 ezer környékére kéne lenyomni az árakat, ugyanis hiába csúcskártya a GTX285, már csak cégen belül az. Mivel a GTX275 árát szépen léptették lefelé a HD4890 árcsökkenéseivel, így van rá esély, a kérdés csak az, hogy mi győz, a büszkeség vagy a ráció. Véleményünk szerint kénytelen lesz meglépni az nVidia ezt a valószínűleg fájó lépést, mert különben a partnereikre száradnak a raktárkészletek, és a végén eladhatják a GPU-kat kulcstartónak a GF100-asok mellé.

Az AMD most nagyon jó helyzetben van, ám kérdés, hogy mennyire tud élni vele (hiszen vannak tényezők, amiket nehéz befolyásolni, például a szemellenző). Az eddigiek alapján a recept az, hogy amilyen hamar csak tudják, elárasztják a piac minden árszegmensét a DX11-es kártyáikkal, ennek a második lépcsőfoka a nemsokára megjelenő 5700-as széria lesz. Mivel az nVidia a Fermivel már inkább a HPC irányba mozdult el, így kíváncsian várjuk, hogyan teljesít majd. Ha tudják tartani az ígéreteiket, akkor a december izgalmas hónap lehet. A DX9-es és 10-es játékokban felmutatott teljesítmény miatt mi nem aggódunk, abban biztos borzasztóan erős lesz, csak az új generációs programok alatt kérdéses, hogy mennyit vesz el az erejéből az, hogy például a tesszelátor feladatát is a shaderek végzik.


U.i.: összefoglalva a cikk lényegét azoknak, akik egyből ide ugrottak: a HD5850 gyorsabb, kisebb, halkabb, kevesebbet fogyaszt, többet tud (DX11, szebb AF, gyors AA stb.) és nem utolsó sorban olcsóbb a GTX285-nél, csak a kis volumenű kezdeti szállítmányok miatt nem olyan egyszerű beszerezni. Nem szeretnénk temetni a GF-et, mert ha lejjebb megy az ára, akkor még mindig egy nagyon jó kártya, de jelenlegi pozíciójában elavult, így csak azoknak ajánljuk, akik szentül hiszik, hogy a PhysX a válasz mindenre.

A tesztben szereplő Sapphire HD5850-es kártyát a Ramiris-től kaptuk kölcsön, ezúton is köszönet érte!

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

80. ChristianZ...
2009.10.09. 11:03
VISSZA A CIKKHEZ

Jó kártya. Már csak az itthoni felcímkézés ( pontos ár) a kérdés, de ha a tendenciát nézzük akkor a 300dodó az 300júró lesz tehát sac/kb 80 lesz a kezdő rúgás.
Várom majd az összevetést a kisebb újgen. kártyákkal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
79. Svindler
2009.10.09. 11:10
Ez első Sapphire példányok amik már elkeltek alulról súrolták a 70-et.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
78. thspo
2009.10.09. 11:14
asszem beruházok egy ilyenre. Az öreg geforce meg alább költözik egy slottal physx-re
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
77. YuGabe
2009.10.09. 11:21
Szerintem is jó kártya, egyértelműen. Asszem az ATI most valahogy ki akarja nyírni nV-t, és ha jó áron árusítja a kártyát, akkor nV ki is szorul a piacról rendesen.
Nekem már csak azért is megérné nagyon ez a kártya, mert kevesebbet fogyaszt és kevésbé melegszik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
76. nattila77
2009.10.09. 11:58
"annak tényezők, amiket nehéz befolyásolni, például a szemellenző"

korrekt észrevétel, jó teszt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
75. yany
2009.10.09. 12:08
Megint meg kell jegyeznem, hogy az Ipon tesztek kezdenek felnőni a nagyokhoz...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
74. h_gyuri
2009.10.09. 12:10
Megvárom a Vapor-X változatot, azután hajrá!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
73. polarx
2009.10.09. 12:35
YuGabe: ki nem fog szorulni mert sokkal több pénze van még nV-nek mint atinak.. és lehet írni azt hogy "még" egy darabig több is lesz. atinak a 4-es széria olyan volt ha bejön feljön 0-ra ha nem meg bukó (legalábbis én úgy gondolom) ez bejött már most kezd úgy állni a cég hogy nem minuszba van hanem lesz egy kis nyereség is az 5.ik szériába aztán ha nem lesz pénz éhes mint ahogy az nv lett annak idején akkor lesz a 6-os széria még jobb megint olcsón aztán már lesz cash bőségesen akkor lesz kb anyagilag = szinten az nv-vel aztán hogy addig az nv alakít e valamit majd most a gt300-al kiderül.. am meg ha kiszorulna a piacról nagy bajba volnál mer nem ennyi volna az ára nem 2x meg 3x ennyi. amúgy meg intel is kezd már beszálni a dologba ha jól tudom. szóval lesz ellenfél minden képpen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
72. phoenix_ph...
2009.10.09. 12:44
Kb mikorra lesznek kaphatók a kártyák Magyarországon?
Már nagyon várom mert már kb 1 hónapja csak emiatt a kártya miatt kell várnom arra hogy beruházzak egy komplett i5-ös configra
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
71. Svindler
2009.10.09. 13:19
Egy szállítmány már volt, komolyabb mennyiségek talán 1-2 hét múlva
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
70. thspo
2009.10.09. 13:28
én azért még sokallom a 70k-t, ahhoz még spórol keveset az ember és ott egy corei5+P55. Kifejezetten ajánlott vétel majd 50 ezer körül lesz, ahhoz meg legalább szükséges valamiféle konkurencia.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
69. leviske
2009.10.09. 13:52
Miért 50k körül lenne ajánlott vétel? Csak a Sapphire termékkínálatát nézve a HD4890 az 50-60k-s részt fedi le. A HD5850 gyorsabb nála valamivel és DX11 képes, ami nem lesz egy utolsó dolog, miután ha jól tudom huszonvalahány játék jöhet jövőre DX11 támogatással.

Tény, hogy jöhettek volna olcsóbban is, de mivel konkurencia sehol... :rolleyes: Aki 50k-ért akar 50-est venni, az rendeljen külföldről, ismerősön keresztül, vagy várjon januárig.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
68. thspo
2009.10.09. 13:59
akkor úgy fogalmazok h akinek megér 70 ezret egy vga vegye meg, de addig még nem özönlenek a DX 11-es játékok sztem felesleges, ha van az embernek egy olyan vga-ja ami DX10-es és jól futnak még rajta a játékok. Valószínűleg ha az nv előrukkol valamivel és lemegy a "karácsonyi" szezon lesz ez a kártya olcsóbb is, addig meg úgyis felesleges a DX11 míg egy max 2 játék használja ki. Ez az én véleményem, aki nem tud várni/van pénze az vegye, de én még mindenképpen várnék/várok vele.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
67. Gigabyte
2009.10.09. 14:09
Kicsit se elfogult a teszt... a jelenleg legerősebb GTX295 verte a hd5870-t de ez ugyebár kit érdekel... atiii atiii powaa .. szánalom, ok jó kártya lesz ez a 4850 majd 45k-ért..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
66. Svindler
2009.10.09. 14:18
Gigabyte: Jó lesz az 5850-nek is. Egész konkrétan melyik részét tartod elfogultnak? Mert szerintem semmi valótlant nem állítottam benne, az eredmények pedig magukért beszélnek és reprodukálhatóak. A posztod viszont tényleg sugall némi elfogultságot, csak a te oldaladról és az nV irányába.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
65. Menthix
2009.10.09. 14:18
Megszólalt Gigabyte, a szakértő
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
64. Multitask
2009.10.09. 14:20
Jó ez a teszt, különösen tetszik Svindler dumája.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
63. Gigabyte
2009.10.09. 14:30
"Far Cry 2 alatt se nagy a különbség, de itt egyértelmű a Radeon fölénye." - gtx295 vitt mindent az 5850 verte a 285-öt ez tény, de akkor ezt írd.

"
A Call of Juarez 2 a másik érdekesség, két egyenlő részre osztja a mezőnyt. Bár a héten befutott nVidia driver sebességnövekedést ígér SLI mód használatával, ezt most nem volt lehetőségünk kipróbálni. A GTX295 összesített helyezésén úgyse nagyon változtatna."

akár 50%-os emelkedésről számoltak be az új driverrel a 295-el, de tényleg ez semmi.

De van pár grafikon amit inkább meg se említettem pedig nagyban veri a mezőnyt a GTX295 (pl Fallout 3) még is le se sza.rjátok
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
62. Kane54
2009.10.09. 14:36
"De van pár grafikon amit inkább meg se említettem pedig nagyban veri a mezőnyt a GTX295 (pl Fallout 3) még is le se sza.rjátok"

Én mutatánék egy grafikont, amin viszont az árcédulák szerepelnek...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
61. Gigabyte
2009.10.09. 14:47

Kedvezményes ár: 101.757 Ft (81.406 Ft)
Termék megnevezése: GIGABYTE GV-R587D5-1GD-B HD5870 1GB PCIE


Kedvezményes ár: 108.562 Ft (86.850 Ft)
Termék megnevezése: GAINWARD 0506-BLISS GTX295 1792MB PCIE


Kedvezményes ár: 117.209 Ft (93.767 Ft)
Termék megnevezése: HIS HD4870X2 2GB GDDR5 PCIE
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
60. PuLPi
2009.10.09. 14:57
Vagy 2 GPU s karis táblázatot
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
59. Svindler
2009.10.09. 15:03
Gigabyte: mostmár tudom mi a problémád!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
58. rini
2009.10.09. 15:08
Az én véleményem szerint az 5850 egyértelműen jobb, jobban megéri a pénzét jelenleg mint a gtx285 vagy az 5870. Azzal a szemellenzős kijelentéssel azért vigyáznék mert ez mindkét gyártó termékeit vásárlókra igaz. Sőt az AMD-ét vásárlók még jobban fanatikusak mint az nV vásárlói. Ha most vásárolnék grafikus kártyát egyértelműen az 5850-et választanám. Számomra a 28 watt-os idle fogyasztás nem jelent semmit, mert ezt csak letöltéseknél használnám. Az jobban érdekelne, hogy egy film megnézésekor mennyi a fogyasztás(közepes terhelésnél). Egy másik észrevétel a tesztnél, hogy kiemeltétek a két chip fogyasztása közötti különbséget, de itt oda irhatátók volna hogy nem azonosak a gyártási csíkszélességek, amelyek nagyban befolyásolják a fogyasztást és a hőtermelést.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
57. Gigabyte
2009.10.09. 15:13
Svindler: a plecsnis megoldást kérem!
Na jó, bevallom az elejét ki szoktam hagyni mivel a körülmény ill. a kártya felépítése nem érdekel mivel már olvastam róla korábban, igazad van elnézést kérek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
56. Mohinder
2009.10.09. 15:16
A lényeg hogy a HD 5870 1 gpu, GTX 295 2 gpu. Csak, mert a HD 4870x2 kontra GTX 285-nél letojták az x2-t, lévén 2gpu (talán jogos). De lesz itt még HD5890 vs. Gt300 vérre
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
55. Mohinder
2009.10.09. 15:23
Isteniek a mostani tesztek, fogalmazások!
Köszönöm Svindler!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
54. Svindler
2009.10.09. 15:34
Gigabyte: semmi gond, előfordul, örülök, hogy kiderült mi a baj, és nincs több félreértés

Mohinder: Nemsokára az 5750-es kérdésedre is megkapod a választ, elviekben 1-2 hét és befutnak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
53. Anonymus23
2009.10.09. 15:39
Mondjuk akik olvasgatják a teszteket és értékelik itt a hozzászólásokban, azok közül nem mindenki szokta szívni a fogát amikor ki kell csengetni a havi villanyszámlát.
Kb fél hónapja látta 80000-ért 4870x2-est (új, boltból), jó is lett volna a 4870 512-esem helyett, de amikor megláttam a fogyasztását, akkor nagyon gyorsan le is tettem róla
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
52. Mohinder
2009.10.09. 15:43
THX
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
51. thspo
2009.10.09. 15:46
Mohinder: én is szeretem az öreget nekem is az van
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
50. mtrx220
2009.10.09. 16:01
ahogy én látom az új kártyák előnye a fogyasztásra vetitve kimerül annyiban hogy nem zabálnak többet terhelés alatt mint az előző generáció. ez is vmi, bár örültem volna ha az amd farag még ezen is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
49. Mohinder
2009.10.09. 16:04
thspo: köszönöm, mérlegelni fogom, de attól félek a nagyobb kártya
húzza a komolyabb monitort is, és a 2 már túl van a határon.
Bezony
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
48. mtrx220
2009.10.09. 16:05
én úgy látom, hogy az új hd5 széria kb ugyanazt a fogyasztást hozza terhelés alatt mint az előző generáció. végülis nem vész, mert jobb a teljesitménye. bár örültem volna ha az amd farag a fogyasztáson is, ha már 40nm, dx11, meg a többi gyógyduma. de úgy fest nem arra mentek rá, hanem a teljesitményre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
47. jano12
2009.10.09. 16:49
Szép teljesítmény, jó cikk. De milyen fura, ohgy vékonyabb csíkszélességű, mégis terebélyesebb a gpu. Én (nem játékos lévén) az integrált megoldásokra leszek kíváncsi, remélem arról is jönnek majd hírek. Bár a HD 4-es széria nagyon magasra tette a lécet.

(GTX 295-öt lehet még kapni? Mert hiába annyi amennyi, ha nem lehet kapni. )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
46. adam0205
2009.10.09. 17:13
Jó kártya lenne, ha 50k-s áron jött volna ... Persze 4890, de az is lemehetne már 40 köré.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
45. MinionFlas...
2009.10.09. 17:19
Nagyon igényes, szépen megfogalmazott, laza cikk!!! Respect Svindler! Bejön az 5850 nagyon is csak kéne hozzá egy PhenomII+ egy 24" moncsi, meg ugye az 5850, egér bill van :->
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
44. rini
2009.10.09. 17:36
Azért az is látszik ha a gtx 285-öt átültetnék 40 nanométerre és egy kicsit optimalizálnának rajta akkor az is ott lenne teljesítményben mint az 5850. Ha belegondolok abba, hogy a Fermi-ben majdnem mindent megdupláztak akkor erős verésben lesz része. Mellette szólhat a dx11 natív támogatása és az ára.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
43. jano12
2009.10.09. 17:51
rini, micsoda megfigyelő vagy. Ha a 65 nm-es Radeon 1950Pro-t átültetnék 55 nm-re, akkor mehetne HD 3850-nek és stb, mindenki tud példázni. Ennek van értelme?

Fermi fog alázni? Egyelőre semmi nincs belőle. Mindig evvel a fermivel jönnek az emberek. Inkább türelmesen kéne várni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
42. rini
2009.10.09. 18:21
jano12 - Igen van értelme, mivel a Fermi hasonló felépítésű mint a 285. Amit viszont te mondtál példaként az butaság. Miben hasonlít az 1950pro a 3870-re azon kívül, hogy az AMD gyártja. Ha azt a kártyát átültetnéd még akkor is mérföldekkel lemaradna a mai programokban.
Ha jobban megnézed a tesztet akkor bizony az következik, hogy 8%-al erősebb mint a 285 ezekben a tesztekben. A driverek kezdetlegessége miatt adok még neki 5%-ot. Ez a kártya jelenleg a "legjobban megéri megvenni" kategória ebben az árszegmensben.Azért 15000-el olcsóbb mint a 285, kicsivel erősebb, kevesebbet fogyaszt, dx11.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
41. jano12
2009.10.09. 19:35
"A driverek kezdetlegessége miatt adok még neki 5%-ot. "

Na ez nem állja meg a helyét. Ráadásul amiket mostanában tesztre használnak, azok fél-egy év múlva úgy is elavulnak. (Lást az NFS: Shiftet, mely az eddigi erősorrendet kicsit átrendezte.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. jano12
2009.10.09. 19:36
Ja és az 1950Pro vs HD3850-ben igazad van, a 2 évnél nem régebbi játékokban valóban lelassul az 1950Pro (a HD 3850-hez képest, a HD 3650-nel tartja a sarat.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
39. rini
2009.10.09. 19:39
Légyszíves akkor driver fejlődési ügyben látogass el erre az oldalra. Mindkét gyártó kártyáit illetve drivereit megnézheted.
http://vgaspeed.hu/index.php
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. ByrDer
2009.10.09. 20:22
Biztos én vagyok vak de nem látom milyen procival futottak ezek a teszek?

(Kíváncsi lennék hogy teljesítenek egy phenom 2 mellett.. nem amd fanságból, csak egyszerűen minden teszt amit eddig láttam core i7-tel ment és egyszerűen nem tudom hogy mire lehet számítani ha va valakinek nem ilyen procija van emellé a viedeókártya mellé.. amire azért szerintem van reális esély tekintve hogy nem mindenki i7-ekkel szaladgál.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. rini
2009.10.09. 20:29
A processzor egy Q9550. Olvasd el az "Átállás P2"-re cikket. Most sokáig ezt fogják használni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. rini
2009.10.09. 20:35
ByrDer:
Alaplap - Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz
CPU és órajel - Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés - Cooler Master HyperTX2
Memória - 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások - 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9
Tápegység - Corsair TX650
Operációs rendszer - Windows Vista x86 Ultimate SP1
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. paga
2009.10.09. 21:47
Én venni fogok egyet egy g25 össel és menni fog a racing ezerrel!
Remélem ha lesz akkor olcsóbban !
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. tibi27
2009.10.09. 22:23
PH!-n láttam 5770-et,40k-ba adta,5 db volt a csávónak,1 nap alatt eladta,úgyhogy már megjött az is kis hazánkba.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. jano12
2009.10.09. 22:26
rini: Ellátogathatok, de honnét tudod hogy már csavarják a kártyát? Mert jönnek majd azok a játékok, ahol a HD5850 és a GTX 285 között nagyobb különbség lesz az előbbi javára. Mindig így van. Lást 8800GT és a HD 3870 esetét.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. rini
2009.10.09. 23:34
A nagyobb különbségek dx10.1 és dx11 között lesz az 50 javára a gtx 285-höz képest.. Nézd meg hány dx11 játék jön az első negyedévben.Sőt az egész évben. Addigra már itt lesz a Fermi is. Majd akkor kell dönteni. Ha ez lesz a jobb akkor ezt kell venni. Az ára is normalizálódik. Szerintem Karácsony után olyan 50000 körül beáll. Abban viszont biztos vagyok, hogy a Fermik dx10 és 10.1 alatt erősebbek lesznek még a 70-nél is. A dx11-ről fogalmam sincs.
Én most kivárok és inkább a Win7-et veszem meg. Jók ezek a kártyák,de megvárom a konkurenciát is és akkor döntöm el.
Számomra pedig a meghajtó programok csodái nem léteznek. Egy-egy játékban lehet növelni a teljesítményt jelentősen, de sokszor más programok isszák meg a levét. Ha átnézed azokat a teszteket akkor láthatod, hogy egy év alatt 6%-ot gyorsult a Catalist, de ebben benne van, hogy egy program 20%-ot gyorsult néhány másik meg lassabb lett 1-2%-al.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. Seregely
2009.10.10. 01:59
"Mivel az nVidia a Fermivel már inkább a HPC-k irányába mozdult el"

Ez így szerintem nem értelmes. A HPC nem egyfajta PC-t jelöl, hanem a High Performance Computing rövidítése.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. Richard83
2009.10.10. 07:03
Sztem várás ide vagy oda ha egyforma erős lesz a új nvidia kártya az AMD-vel, akkor az utóbbi olcsóbb lesz ha viszont erősebb lesz az nvidia akkor pedig jóval olcsóbb lesz és akkor is AMD-t érdemesebb venni. Az nem fog megtörténni hogy egy hasonló teljesítményű nvidia kártya jobb árban legyen mint az Amd...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. csigabigap...
2009.10.10. 08:18
szuper,de nem lehetne 1xugyanolyan színnel végigvinni 1-kártyát?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. Svindler
2009.10.10. 12:42
Csigabigapu: az AA kép kivételével, ahol mindkét kártya sok színt kapott hol van eltérés?

Seregély: ez igaz, cserélve
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. Anachron
2009.10.10. 12:56
Lesz értelme befektetni egy ilyen 5850-re, pláne, hogy most cserélek platformot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. ThePoweR
2009.10.10. 14:39
Nem rossz kis kártya.

Majd még jönnek ki a driverek és javul sokat a teljesítmény mint ahogy a 4ezres szériánál is volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. sanyix
2009.10.10. 16:58
(rini @ 2009 Oct 9, 16:36) Azért az is látszik ha a gtx 285-öt átültetnék 40 nanométerre és egy kicsit optimalizálnának rajta akkor az is ott lenne teljesítményben mint az 5850. Ha belegondolok abba, hogy a Fermi-ben majdnem mindent megdupláztak akkor er?s verésben lesz része. Mellette szólhat a dx11 natív támogatása és az ára.


Ja max egy ilyen k? dx9-es elavult játékban(azért mert ráírják a játékra hogy dx10-es és 2 dx10-es effektet használ attól még semennyire sem lesz dx10es) igazi dx10-es játékban nem csak ennyivel lenne gyorsabb. Mellesleg 40 nanométert?l nem gyorsul semmi, csak olcsóbb lesz... max meg van a lehet?ség órajelnövelésre HA bírja. A kicsit optimailzált 285-öst ferminek hívják vagyis hívnák ha létezne, mert ugye mint kiderült az nv kamuchipet és kártyát mutogatott, és még ma is tervezgetik hogy a játékos fermib?l kiszednek pár játékokra fölösleges dolgot (pl ecc), és bizony a gyártás csak a tervek befejezése, és a tesztgyártás után jöhet, ami hónapokig tart...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. rini
2009.10.10. 21:28
sanyix - Mutassál nekem valódi dx10,10.1,11-es játékot ilyen feltételekkel. Kétlem,hogy egy éven belül látni fogsz. A mai játékok felépítésének hány százaléka támogatja az új dx verziókat? Ha az összes játék felépítésében 100%-ban csak dx10,10.1 és 11 lenne, akkor semmilyen játékra épített gép nem vinné.. A játékok felépítésének nagy százalékát még mindig dx6,7,8,9 teszi ki és beépítenek néhány új dx elemet.Ilyet soha ne mondjál, hogy IGAZI dx10 meg dx11. Ilyen nincs. Azt kell mondani, hogy támogatja a dx11 elemeit.Gondoljál bele, hogy a dx11 nem más mint a dx01 felfejlesztett verziója. Minden dx típus hozzárakott valamit az előzőhöz, de nem zárja ki az előző használatát.
A 285-höz visszatérve. Ezt úgy mondtad mintha a 4890 az nem egy 4870 optimalizált kártya lenne. Az alacsonyabb csíkszélesség valóban nem jelenti azt, hogy erősebb legyen a kártya, de olcsóbb, kevesebb hő, kevesebb áram. Ráadásul nagyon igaz amit mondtál csak HA nélkül. A mostani 285-öt is lehet húzni rendesen, akkor egy alacsonyabb csíkszélességen készülő kártyát nehogy már ne lehessen megcsinálni. Az, hogy nem eredeti kártyát vittek bemutatóra az az nV. baromsága. Mond el nekem Te mire használnád az ECC memóriát játékokban?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. arkman
2009.10.11. 14:22
"Ha az összes játék felépítésében 100%-ban csak dx10,10.1 és 11 lenne, akkor semmilyen játékra épített gép nem vinné.." - Mi?

"Gondoljál bele, hogy a dx11 nem más mint a dx01 felfejlesztett verziója. Minden dx típus hozzárakott valamit az előzőhöz, de nem zárja ki az előző használatát. "
A Dx10-zel egy új sorozat indult, ami megváltoztatott alapokon működik. És azért a visszafele kompatibilitás és a között amit te írsz van egy kis különbség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Coyote87
2009.10.11. 15:01
Én megvárnám azért a fermit.Nem dobok ki 70 ezret Dx10 is van Vista játék meg nem készült rá és ha ez igy lesz a win 7 alatt is? Mert akkor is beígérték azt mi lett lett egy játék a Crysis amire azt mondom hogy ér is valamit.nah akkor mire fejlesztett az ATI? SEMMIRE... Kijön az uj Nvidia aztán agyonüti mint régen. És ez persze mindenkinek jo lesz mert az árak majd lepotyognak. Akkor veszek majd kártyát
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Doky06
2009.10.11. 15:05
Grat-grat, jó teszt! "Felnőtt az ATI!" !?! :rolleyes:
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. MinionFlas...
2009.10.11. 18:01
Coyote87! Most majdnem irtam erre az elmés hozzászólásodra, de nem akarok elkezdeni egy véget nem érő háborút...

--Peace--
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. rini
2009.10.11. 19:03
arkman - A dx10-el nem indult új sorozat. Ugyan arról van szó, csak a Vista operációs rendszerhez kötötték a használatát. Ez is az egyik oka annak, hogy nagyon nehezen terjedt el a dx10.A játék fejlesztők meg bolondok lettek volna olyan programokat írni amelyek csak dx10-el mentek volna.



 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Svindler
2009.10.11. 20:33
Rini: ez az összeesküvés elmélet része a dolognak. Ha utána nézel akkor a DX10 igenis hozott változásokat, azon kívül, hogy megköveteli az egységesített shader architektúrát. Ettől függetlenül a Vista rossz terjedése tényleg hatással lehetett a DX10 terjedésére
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Riddick77
2009.10.12. 12:48
Jó a cikk. A kártya is nagyon jó,most dillemában leszek,hogy ezt vegyem meg ,és tuning ,vagy a nagytesót. Bár a kicsinek az ára jobb. Le a kalappal az ATI előtt,jót tett neki,hogy megvette az AMD.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. kasa85
2009.10.12. 23:37
Sziasztok.
Segítségeteket kérném!Most vásároltam az ipon computer üzletben egy power color hd5870est.Az lenne vele a gondom ,hogy felteszem a videó kari drivert és a start menüt megnyitom és pici kék pontok néha fel villanak. Oprendszerem windows 7 x-64.Milehet ez a búghalmaz?Szoftwer ,vagy hardver?A win 7-et is újra raktam de sajnos nem segített.Kipróbáltam az ati honlapjáról is leszedni a driver az sem segítet.Segítségeteket is előre köszönöm.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. tibi27
2009.10.13. 01:13
Na erre sajna kevesen tudnak választ adni neked,én videokari memóriahibára gondolok egyből ha mákos lesz a kép,más nemnagyon jöhet szóba,gondolom ha ilyen karid van,akkor a megfelelő vasad is megvan alá,úgyhogy gyílkoljad 3d alatt,crysis,gta4,nfs shift,ha 3 d alatt előjön a probléma,akkor az van amit leírtam.

Folyt köv:amd vs nvidia
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. _DiEGO_
2009.10.13. 12:46
VGA memóhiba lenne akkor már az elején tele lenne apró piciny fehér pöttyökkel ...
GPU hiba sem jöhet szóba ilyen jelenséggel ...

Win 7 még alkalmatlan eszközkezelése az ujabb hardverekkel , majd jön jav peccs
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. _DiEGO_
2009.10.13. 13:09
Introduction

It is nearly three years since Microsoft released DirectX 10 and nearly seven since the release of the original DirectX 9.0. In the three years since DirectX 10 was released we have seen a minor update to 10.1 and ATI released hardware which supports it, though only a limited number of games provide any benefit on this hardware. Game developers have instead concentrated on DirectX 9 and 10.0 support.

With the release of DirectX 11 for Windows 7 and Vista the hope is that the latest major update will prompt developers to move towards the new version. As a result there are numerous features included which make it possible for developers to create better games, whether it is on a visual level (for example hardware tessellation) or on a performance level (e.g. better multi-core support). Given that there are now nine games announced which will support DirectX 11 it certainly seems like Microsoft will be successful in moving developers on. This list of titles is actually longer than 10.1 which has so far had six titles spread over a year and a half.

In order to take full advantage of Microsoft’s latest DirectX we require hardware which supports features such as Shader Model 5 and today we bring you the launch of the world’s first publically available DX 11 hardware, the Radeon 5870.

In this article we will be putting the product through its paces against cards from ATI and Nvidia as well as testing across DirectX 9, 10, 10.1 and 11. In addition to this GPU computing will feature, as will the results from our overclocking tests.

Read more: ATI Radeon HD 5870 Graphics Card - Introduction - DriverHeaven.net http://www.driverheaven.net/reviews.php?re...2#ixzz0ToTPdqO6
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. kasa85
2009.10.13. 16:33
Nagyon köszia a segítséget mindenkinek!
Amúgy olyan mintha pixel hibák lennének de nem a monitor a teszteltem.Az apró pötyök inkáb a menük megnyitásánál pl,start menü keretén szokot néha előjönni.A vasam amivel tolom átmeneti mert cori 5 re váltok.Core 2 duo e 6750 3.6gh 4gb ram samu f3 500gb gigabyte 800w táp.Amúgy nagyon faxán megy játékok alat proci limitel még szerencsére nem találkoztam kivéve ha a game 4 magot is kihasználl.letesztelem a béta drivert talán azlehet a ludas majd írok mire jutottam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. arkman
2009.10.13. 17:47
Nem kötődik szorosan a témához, de 800 wattos táp? Hova, minek?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. kasa85
2009.10.13. 18:01
Régen 2 8800gtx et akartam összekötni de nemvolt pénzem a másodikra ezért választottamn egy 800-as tápot.Amúgy most teszteltem le a drivert de mostfigyeltem fel ,hogy filmek alatt is teli lett pontokal piros kék stb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. paga
2009.10.16. 20:02
Szerintem vidd vissza és mondd hogy nézzék meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. _DiEGO_
2009.10.17. 11:35
Tápodat méresd be ! Számtek boltba kell hogy legyen digitális tápteszter !
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. paga
2009.10.22. 17:44
nekem is megjött.Eddig még csak gondom van vele a játékok 50 % rosszabbul megy mint a régi hd 3870x2 ön
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. tobi
2009.10.28. 15:59
DE mért rosszab?pedig jobbnak kéne?driverbaj vagy valami bug
verni kéne a mostani gémeket fullon
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Riddick77
2009.10.30. 12:10
kasa85: Ha,nem valami fura driver hiba a WIn 7 alatt ,akkor két dolog lehet. Vagy hibás a kártya,vagy az alaplapodban a PCI expresz frekvencia túl van húzva. A Biosban fixáld le 100 ra!! Mert az csinálhat ilyen hibákat. Ha,nem ez és nem a Win 7 driver gond,akkor hibás a kártya.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. tarzanboy
2009.10.30. 12:26

ez a kártya sajos még túl drága nekem, ha kicsit lejjebb megy az ára talán elgondolkodom rajta..

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Doky06
2009.10.30. 12:38

paga: Ott valami nagy kánya van a levesben! Gondolom a legújabb driver van fent................    És mit értesz az alatt, hogy 50%-al rosszab?? Egy két példát írhatnál összehasonlítás képpen!

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Gyuszmák
2009.11.15. 08:32
beindult a téglagyártás
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. tobi
2009.12.15. 14:45
Nekem nvidia chipsetes az alaplapom ha belerakok egy atit 5850 ast teljesitményileg ugyaz lessz?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!