iPon Cikkek

A SpaceX a Marsra tör

Dátum | 2016. 05. 08.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Pörögnek az események a SpaceX háza táján: miután Elon Musk néhány napja bejelentette, hogy 2018-ban a Marsra küldi egyik űrhajóját, cégének mérnökei pénteken különösebb hírverés nélkül másodszor is sikeresen tették le a Falcon 9 hordozórakéta első fokozatát egy tengeren úszó drónhajóra. Hogy először a második szenzációról ejtsünk szót, ez utóbbi leszállás azért is óriási jelentőségű, mert a rakéta sokkal gyorsabban ment, mint az április 8-án landolt jármű, amely a Nemzetközi Űrállomás (ISS) elérésében segítette a Dragon teherűrhajót. A SpaceX eddig három sikeres vertikális landoláson van túl (tavaly decemberben egy szárazföldi leszállással nyitották a sort), és szakértői várhatóan még ezen a nyáron megkezdik a rakéták tényleges újrafelhasználását, vagyis a már használt első fokozatokat újra megkísérlik kilőni, hogy így csökkentsék a terhek űrbe juttatásának költségeit. Jelenleg Elon Musk cége az egyetlen a piacon, amely orbitális kilövések után képes volt épségben visszahozni rakétáit. (Jeff Bezos vállalata, a Blue Origin az utóbbi hónapokban hasonlóan nagy sikereket könyvelhetett el New Shepard nevű szuborbitális rakétájával.) A siker megvalósításában jelenleg és a jövőben is kulcsfontosságú a tengeri leszállás biztosítása, mivel magasabb pályára történő kilövésekkor nem marad elég üzemanyaga a rakétának ahhoz, hogy visszatérjen a szárazföldre. A pénteki kilövés során a Falcon 9 a tokiói székhelyű Sky Perfect JSAT Corporation JCSAT–14 nevű telekommunikációs műholdját állította 32 ezer kilométer magasságú pályára, vagyis nyolcvanszor magasabbra, mint ahol az április 8-án útjára indított Dragon célpontja, az ISS kering. Ez azt jelentette, hogy az első fokozat sokkal jobban felgyorsult, és nagyobb sebességgel kezdett ereszkedni, mint az egy hónappal ezelőtt visszaszerzett űrjármű. A leszálláshoz szükséges manőverezéshez is kevesebb üzemanyag maradt, így a Falcon 9 gyakorlatilag satufékkel állt meg a drónhajó fölött: a korábbi két sikeres kísérleti leszállástól eltérően ezúttal nem egy, hanem három Merlin-hajtóművet indítottak be újra az ereszkedés utolsó másodperceiben.
Mivel a landolás az éjszakai órákban történt, ezúttal (egyelőre legalábbis) nem állnak rendelkezésre olyan látványos felvételek a manőverről, mint az egy hónappal ezelőtt leszállásról. A drónhajó fedélzetén található kamera felvétele alapján azonban a nagy sebesség miatt ezúttal a mérnökök által is csak remélni mert landolás nagyon gyorsan és problémamentesen zajlott le (ezen a felvételen 29:30 után látható). Elon Musk nagy örömmel üdvözölte a sikert, majd a Twitteren azt is megjegyezte, hogy lassan nagyobb parkolóhangárra lesz szükségük. Az április 8-án startolt Falcon 9-et várhatóan már júniusban újra kilövik, az elsőként landolt első fokozat viszont valószínűleg soha többet nem fog repülni, hanem a SpaceX kaliforniai főhadiszállásának bejáratánál kerül kiállításra. A cég, amely évek óta szerződésben áll a NASA-val az űrállomás ellátására, rövidesen az űrhajósok szállításába is szeretne bekapcsolódni a Dragon űrhajó személyszállító változatával. A múlt héten a SpaceX megkötötte első szerződését az Egyesült Államokkal egy katonai műhold pályára állítására, megtörve a Lockheed Martin és a Boeing évtizedes monopóliumát a piacon. A másik nagy hír pedig, amely szintén néhány napja került nyilvánosságra a cég kapcsán, hogy lassan kézzel foghatóvá válik Musk eredeti álma, a Mars elérése. Az gyakorlatilag a SpaceX megalapítása óta világos volt, hogy dél-afrikai származású üzletember elsődleges célja a Mars elérése és kolonizálása, arra azonban senki sem gondolt, hogy ennek első lépésére ennyire hamar sor kerülhet. A SpaceX alapítója azonban a napokban bejelentette, hogy a tervek szerint már 2018-ban útjára indít egy Dragon űrhajót a vörös bolygó felé.
Ami különösen érdekes ebben a bejelentésben, hogy bár a közeli időpont mindenkit meglepetésként ért, az elemzők szerint Musk terve abszolút megvalósítható. A SpaceX néhány éven belül tényleg képes lehet arra, hogy megtegye, amivel eddig senki sem próbálkozott, és egy minden korábbi leszállóegységnél nehezebb, több mint 6 tonnás, személyzet nélküli űrhajóval landoljon a Marson. Az ehhez szükséges technológia egyes elemeit ugyan még nem tesztelték élesben, de ezek kivétel nélkül fejlesztés alatt állnak, és ha a cég tartani tudja a tervezett határidőket, minden időben elkészülhet. Először is vessünk egy pillantást az űrhajóra, amely ha minden jól megy, három éven belül a Mars felszínén üldögélhet. A Dragon 2 az ISS ellátását végző Dragon űrhajó teherszállító változatának egy továbbfejlesztett, egy napon személyszállításra is alkalmas verziója. A jelenleg is használatban lévő változathoz képest a marsi küldetés szempontjából legfontosabb változtatást a SuperDraco hajtóművek hozzáadása jelenti a rendszerhez. Összesen négy darab fúvókapárosról van szó, amelyek a hordozórakéta meghibásodása esetén önerőből is képesek kimenekíteni veszélyes helyzetéből az űrhajót, és persze a leszállás során is kulcsszerepet kapnak. A marsi légkör rendkívül ritka, azonban ahhoz pont elegendő anyagot tartalmaz, hogy leszállás közben gondokat okozzon. Ha egy bolygóközi sebességű objektum belép a vörös bolygó atmoszférájába, pillanatok alatt elég abban, ha nem fékeződik le megfelelő sebességre. A kisebb rakományok, például a landolóegységek és a roverek esetén a korábbiakban ennek a problémának a megoldására a leggyakrabban ejtőernyőket és légköri fékezést alkalmaztak a szakértők, vagyis a közegellenállás révén lassították le a rakományt. A Curiosity marsjárónál már komoly gondot okozott a jármű 900 kilogrammos tömege, így ennek landolását úgy oldották meg, hogy a rovert egy saját hajtóművekkel rendelkező, a felszín fölött néhány méterrel „lebegő módba” váltó égi daruról engedték le.
A Dragon 2 esetében szintén problematikus a tömeg, hiszen nincs akkora ejtőernyő, amely le tudná lassítani azt a marsi légkörben. Ehelyett a mérnökök az űrhajó aljára szerelt hőpajzzsal tervezik megoldani a lassítás első fázisát, majd a SuperDraco hajtóművek veszik át a feladatot, biztonságosan leeresztve az űrjárművet a felszínre. Hasonlóval eddig senki sem próbálkozott, a SpaceX azonban lassan beletanul a dologba, hiszen a Falcon 9 rakéta első fokozatát ugyanezzel a módszerrel lassítják le a leszálláshoz. A második fokozat leválása után a rakéta megfordul, és hajtóművét (vagy hajtóműveit) beindítva fékezi le magát, mielőtt megkezdené a további ereszkedést. A metódussal, ahogy már említettük, eddig három sikeres leszállást produkáltak a SpaceX munkatársai, és a mérnökök rendelkezésére állnak a sikertelen kísérletek adatai is. Ezek mind segítenek abban, hogyan lehet a lehető leghatékonyabban lelassítani egy szuperszonikus sebességgel haladó rakétát a földi légkör felső, ritka rétegeiben, vagyis nagyon hasonló körülmények között, mint amiket a Dragon 2 is megtapasztal majd a marsi atmoszférában lefelé ereszkedve. A Falcon 9 első fokozatának minden egyes landolási kísérlete tehát egyúttal a marsi leszállás szimulációja is, vagyis a SpaceX-nek mostanra egy nagy halom adat áll rendelkezésére azzal kapcsolatban, hogyan lehet megvalósítani ezt a célt. Ezen információk olyannyira hiánypótlók, hogy Elon Musk cége a NASA-val is megosztja ezeket, az űrügynökség pedig cserébe technikai tanácsokkal és támogatással szolgál a mélyűri küldetésekkel kapcsolatban. A NASA a SpaceX sikeres marsi leszállása esetén a Mélyűri Hálózat használatát is biztosítja majd Musk cégének, akik viszonzásul továbbítják a küldetés során begyűjtött adatokat az űrügynökségnek.
Úgy tűnik tehát, hogy annak nincs komoly technikai akadálya, hogy a Dragon 2 leszálljon a Marsra. A küldetés másik kulcspontját ugyanakkor az jelenti, hogy hogyan jut el az űrhajó a vörös bolygóhoz. A SpaceX jelenleg a Falcon 9 nevű, kétfokozatú hordozórakétát használja küldetéseihez. Eddig 23 kilövésen vannak túl, amelyből 22 sikeres volt, és az egyetlen kudarc okát már azonosították, majd kijavították a hibát. Bár a rakétát eddig döntően különböző terhek alacsony Föld körüli pályára juttatására használták (a legtávolabbi végállomás a Nap–Föld-rendszer L1 Lagrange-pontja volt a DSCOVR műholddal), a Falcon 9 alkalmazható lehet marsi célpontok esetén is, feltéve, hogy a rakomány nem nehezebb 4 tonnánál. Ez nem hangzik rosszul, arra azonban nem elég, hogy az üzemanyag és rakomány nélkül 6400 kilogrammot nyomó Dragon 2-t eljuttassa a vörös bolygóra. Ehhez egy nagyobb rakétára lesz szükség, és itt lép be a képbe a Falcon Heavy. A szintén évek óta fejlesztés alatt álló hordozórakéta gyakorlatilag három egymáshoz rögzített Falcon 9 első fokozatból áll össze, amelyek együttesen 13 600 kilogramm Marsra juttatására alkalmasak. Pillanatnyilag ez a rakéta a terv leggyengébb pontja, a rendszer ugyanis papíron kétségkívül jól mutat, de még sosem repült. Sok alrészét tesztelték már persze, de éles bevetésére még nem került sor. Valószínűleg azonban erre sem kell sokat várnunk, hiszen Gwynne Shotwell, a SpaceX igazgatója egy márciusi konferencián azt állította, hogy az első Falcon Heavy kilövésére még idén novemberben sor kerülhet. A gigantikus hordozórakétát Floridából tervezik útjára indítani, és a tervek szerint a start után mind a három Falcon 9 első fokozatot megpróbálják visszaszerezni: kettőt a szárazföldre eresztenek vissza, a harmadikat pedig a cég egyik drónhajójára. Az első kilövést aztán továbbiak követnék 2017-ben és 2018-ban, hogy mérnököknek lehetőségük legyen az esetleges hibák kijavítására, és a rakéta rendszereinek tökéletesítésére.
Ami a Dragon 2-t illeti, egyelőre ez sem repült még az űrben, azonban alapos felszíni és légköri teszteknek volt kitéve. Egyebek mellett túl van már a NASA-val szerződésben álló cégek személyszállító űrhajói számára kötelezően előírt mentőrakéta-teszten is, amelynek célja, hogy a hordozórakéta meghibásodása esetén a személyzetnek helyet adó kapszulát minél gyorsabban eltávolítsa a rakéta közeléből. A Dragon 2 első éles bevetésére még idén sor kerülhet, és SpaceX egy éven belül az első emberes tesztekre is sort szeretne keríteni. Musk tervének sikere tehát nagyban azon múlik, hogyan végződnek a következő egy év tesztrepülései. Ha mind a Falcon Heavy, mind a Dragon 2 jól vizsgázik, a Mars tényleg karnyújtásnyi távolságba kerülhet a SpaceX számára. Az első marsi küldetés, amelynek neve stílszerűen Red Dragon lesz, fontos információkkal szolgálhat a továbbiakkal kapcsolatban. Ahogy már ebben a cikkben is említettük, és Musk kapcsán gyakran szóba kerül, a SpaceX alapítójának nem titkolt célja, hogy az emberiséget lehetőleg saját életében multiplanetáris fajjá léptesse elő. Ehhez persze még nagyon sok munkára lesz szükség, ahogy a Red Dragon-projekt megvalósításához is. A SpaceX első marsi küldetéséről egyelőre nem sokat tudni, bár a cég vezetői az ígérték, hogy az idén szeptemberben Mexikóban rendezendő Nemzetközi Űrhajózási Kongresszusra már részletes tervekkel érkeznek. A hasonlóan nagyszabású űrprojektekben ráadásul mindig benne van a csúszás lehetősége, hiszen a legkisebb hiba is hónapokkal, évekkel késleltetheti a kilövést. A 2018-as startból tehát könnyen lehet 2019 vagy 2020 is, de még ezek az évszámok is szinte hihetetlenül közelinek tűnnek. Annyi biztos, hogy a SpaceX rendkívül komolyan veszi saját marsi terveit, és amennyire jelenleg megítélhető, ezeket hatalmukban is áll megvalósítani.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

18. lorddiablo
2016.05.08. 12:40
Köszi a cikket!

Egy apróság csak: az ISS 400 km-en kering, a 32.000 km a 80-szorosa, nem a nyolcszorosa.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. dongo84
2016.05.08. 12:46
Jó cikk! Hajrá SpaceX!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Jools lordd...
2016.05.08. 15:59
Köszi, javítva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Whysper dongo...
2016.05.09. 09:06
Csatlakozom Jó a cikk is és nagyon hajrá!!!!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Szefmester
2016.05.09. 09:28
Musk élőben kerbalozik... kicsit irigylem ezért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. phoenixr Szefm...
2016.05.09. 12:51
Scott Manley magyarázza meg kipróbálja KSP-ben:

https://www.youtube.com/watch?v=9zuFdVkVxpM
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. pdx06
2016.05.14. 10:04
Nevetséges az egész. Mit akarnak kolonizálni a Marson? Se víz, se étel meg úgy alapból semmi csak kövek. Szép álom a scifi rajongóknak, de soha nem lesz ebből semmi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. ChoSimba pdx06
2016.05.14. 11:36
Mert az ISS teljesen önellátó, igaz ? A vákumban csak úgy burjánzik a marhasteak és a saláta ?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. pdx06 ChoSi...
2016.05.14. 13:19
Oda még megoldható az utánpótlás, Mars esetében már azelőtt éhenpusztulnak mielőtt odaérnek. Még egyetlen ember éves vízszükségletét sem lehetne a levegőbe emelni a tisztálkodást még bele se számoltam. Persze ezt is megmagyarázzák majd akik a Bolygó kapitánya rajzfilmen nőttek fel
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. ChoSimba pdx06
2016.05.14. 16:37
Víz lehet hogy van. Ha nincs, majd visznek a Holdról.
Mark Watney is túlélte vagy két évig, nem ?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Renhoek ChoSi...
2016.05.14. 18:59
Szinte 99%, hogy van víz. Nagy valószínűséggel közvetlen a por alatt jég van. A sarkokon meg egyértelmű. A vízlefolyások is lassan már elég bizonyítékot hoznak, de szerintem a markolóval felkapart fehér "jég" ami elpárolgott... az is fontos bizonyíték lehet.

Amúgy egy Holdbázis lehet ideálisabb lenne először. Ott biztos van vízjég...bár közelebb van,de egy számítás szerint a Marsra kevesebb deltaV-vel lehet eljutni a pályák miatt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. ChoSimba Renho...
2016.05.14. 19:45
A Holdról még a LEO-hoz képest is kevesebb kell a Marshoz, ez mondjuk elég nagy előny.
Bár valahogy a cuccokat előbb a Holdra kell vinni, mert sajna ott sincs teszkó
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Renhoek ChoSi...
2016.05.14. 21:09
Mindenképp meg kell oldani valahogy az épületek 3D nyomtatását, helyi anyagokból... amire már vannak jó próbálkozások.

Illetve a szerszámok nyomtatása is fontos lesz. Újrahasznosítható polymerből már egész jókat lehet nyomtatni. Kipróbáltam mit bír egy 3D nyomtatott PLA (kb 150K-s 3D printerrel is), és szerintem baromi erős anyag már ez is. Én azthittem ez ilyen kézzel eltörhető gyöszös műanyag... pedig 15% hexa kitöltéssel kalapáccsal lehet csak szétverni

Ha meg felvinnének egy direct metal laser sintering nyomtatót, akkor titánporból is lehet űreszközöket nyomtatni. Amit használnak a SpaceX hajtóművekben is. Ha van egy ilyen printer a bázison, akkor komplett rakétaalkatrészeket lehet vele gyártani helyben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. ingyom007
2016.05.14. 21:19
Tegyük hozzá, hogy nem rögtön embereket akarnak küldeni nem tudom hova ez a nagy felháborodás, hogy mekkora hülyék ezek. Van egy személy Elon Musk ez az álma és eléggé úgy tűnik, hogy a scifibe illő álmát lassacskán beteljesíti. Az ő esetében eléggé az a cél, hogy sikerüljön nem pedig a tudományos alap. Nyilván ha a NASA-ról van szó semmi nem lesz belőle, mert tudják jól hogy semmi értelme. Ha lenne értelme már megtörtént volna szerintem. Amúgy meg nem értem mit kell ilyen negatívnak lenni. Ilyen hozzáállással a Holdra se küldtek volna embereket mint amivel te rendelkezel D Sok mindennek nincs értelme, mint a felcsúti kisvasútnak sem mégis megépült...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Renhoek ingyo...
2016.05.14. 21:47
Hagyd...Nem éri meg vele vitatkozni. Mit vársz attól, aki szerint a dinók nem léteztek?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. ingyom007 Renho...
2016.05.14. 22:21
Fórumozgatok hébe-hóba a nevetek ismerős de sajnos az ilyenekről nem tudok DD Így könnyű hibát ejtenem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Renhoek ingyo...
2016.05.14. 22:29
PH!-n volt egy arc, aki hsz-eken keresztül bizonygatta, hogy a SpaceX landing videói kamu CG videók, merthogy lehetetlen leszállni arra a bárkára. Megrögzött szkeptikusként én is kételkedek mindenben, de tudományos alapon. Egyszerűen idejutott a szabályozástechnika, ami a IIVH óta töretlenül fejlődik. Musk szerintem megcsinálja...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. ingyom007 Renho...
2016.05.15. 00:17
Hát ha megcsinálja ha nem én fanboy leszek amíg azon van, hogy elérje a célt. Viszont az ilyeneket szeretem komolytalanul olvasni akik semmit nem akarnak elhinni(reptiliánok, laposföld, hologram a hold stb). Így találtam rá a pasztafárikra meló közben elég nehéz volt visszatartanom a röhögést, hogy ne bukjak le épp a bűnös semmittevésem közben
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!