iPon Cikkek

After Burner Climax – Játéktermi érzés odahaza

Dátum | 2010. 06. 25.
Szerző | Svindler
Csoport | JÁTÉK

Az első After Burner még 1987-ben jelent meg a játéktermekben, és hatalmas sikere volt, így nem csoda, hogy pár évvel később jött is a folytatás, majd portolták őket szinte mindenre, ami akkor kapható volt. A 92-es harmadik rész után aztán hosszú csend volt a széria életében (leszámítva a portokat), míg végül 2006-ban megjelent a SEGA új játéktermi gépe, az After Burner Climax. Ahogy a régebbi arcade cuccok, ez is többféle változatban volt kapható, az egyszerű ülésestől kezdve egészen a dinamikusan négy irányba mozgó változatig.

Ilyet azért 10 dollárért nem kapunk
A gyors akció maradt, és bár manapság kevesebben járnak játékterembe, azért a SEGA nem panaszkodhatott. Érdekes módon a Climax-et elkerülte a portolás, legalábbis mostanáig, mert idén áprilisban felbukkant a PlayStation 3-as és Xbox 360-as változat is PSN-en és XBLA-n. Mi az előbbit néztük meg, de csak apró különbségek vannak a két változat között (egy jelentéktelen easter egg és avatarok). Mivel a SEGA 2006-os gépében a Lindbergh platform volt, ami mai szemmel nézve nem egy erőmű a maga egymagos P4-ével és GeForce 6800-asával, ezért nem meglepő, hogy mindkét gépen stabil 60fps-t kapunk, hiszen a grafika változatlan. Azt kapjuk, mint a játékteremben, de a villámgyors száguldás miatt a részleteken úgyse lesz időnk leakadni.

Indulás után három játékmód fogad minket: Arcade, Score Attack és Training. Az Arcade alatt indítjuk az alap játékot, ahol megpróbálhatunk végigrepeszteni a 13+2 pályán, korlátozott élettel, ha leszednek minket párszor, akkor annyi, kezdhetjük előröl. Már az első játék alatt megnyílik azonban hozzá az EX menü, amiben rengeteget állítgathatunk az Arcade módon, feltéve, hogy már hozzáférünk egy-egy beállításhoz. Mindegyik kinyitásához más feltétel van, és egyik se teljesíthetetlen. Például lőjünk le ezer ellenfelet, vigyük egyszer végig a játékot, csak gépágyúval lőjünk le x gépet, stb. A lehetőségek közül a kezdőknek a legfontosabb talán az lehet, hogy itt növelhetjük az érméink számát is. Ha túl sokszor látjuk a Game Over feliratot, akkor a játék kinyitja a lehetőséget, hogy több érménk legyen, ami azt jelenti, hogy miután elfogytak az életeink a „Continue?” kérdés után lesz mit „dobálnunk” a gépbe. De ez nem minden, általában minden két irányba állítgatható, attól függően, hogy mennyire akarjuk könnyíteni vagy nehezíteni helyzetünket. A fegyverzet sebzése például nem csak növelhető, hanem csökkenthető is, és ahogy sérthetetlenné tehetjük a gépünket, úgy akár elintézhetjük azt is, hogy egyetlen gépágyú lövedék után már katapultálnunk kelljen, ha még lesz miből.


A Score Attack annyiban különbözik az Arcade-tól, hogy az EX beállítások nem érvényesek rá, viszont cserébe végtelen életünk van. Tehát mindenképpen végig fogjuk vinni a játékot, és utána a pontszámunkat feltölthetjük a netre. Teljesítményünktől függően kaphatunk medálokat is, ezek előfeltételei hasonlóak azokhoz, amik az EX menüben vannak. A Training mód, ahogy a nevéből is ered csak gyakorlás, amiben szabadon választhatunk egy olyan pályát, amin már voltunk.

Az After Burner Climax lecseréli a széria eddigi alapgépét az F-14 Tomcatet egy F-14D Super Tomcat-re és bejön még mellé a F/A-18E Super Hornet és a F-15E Strike Eagle. Mindegyik gépnél négy féle festés közül lehet válogatni, de ezen kívül nem igazán vannak eltérések. A fegyverzet minden esetben egy gépágyúból és rakétákból áll. Előbbihez végtelen lőszerünk van, utóbbiakat bár jóval hatásosabbak, nem lehet ész nélkül szórni, mert akkor hamar elfogynak. Maximum 50 lehet nálunk egyszerre és ahogy haladunk előre, úgy szép lassan töltődnek vissza, de messze nem olyan sebességgel hogy az elég legyen ahhoz, hogy folyamatosan azzal tüzeljünk. Csak akkor érnek valamit, ha a célkereszttel előbb befogjuk a lekapni kívánt ellenfelet (csippan is egyet) és aztán küldjük őket útjukra.


Bal fent van a pontszámunk és a kombó számlálónk, hogy egymás után megállás nélkül hány ellenfelet kaptunk le. Bal lent láthatjuk, hogy mennyi rakétánk van még, hol áll a Climax meter és épp mekkora sebességgel száguldunk, ez ugyanis rajtunk múlik. Az utánégetőket begyújtva felgyorsulhatunk, ami jól jön, ha egy rakéta üldöz minket, a fékezőlapátokkal pedig lassíthatunk, ami akkor előnyös, ha szűk helyeken lavírozunk. A Climax meter az idő előrehaladtával magától is szép lassan telik, és ha eléri a maximumot, akkor aktiválhatjuk a Climax módot. Ez olyan, mint FPS-ekben a bullet time, minden belassul, a célkereszt mérete a többszörösére nő és amíg tart a hatása végtelen rakétánk van. Mivel elég lassan tölt vissza ezért nem érdemes mindig ellőni az egész adagot, és tartalékolni a durvább helyzetekre, hiszen nincs is annál szebb látvány, mint amikor egyszerre kapunk le 8-10 gépet.

A Climax alatt nincs ellenfelünk :)
Alapvetően 13 pálya van, ami ha teljesítünk melléküldetéseket, akkor kibővülhet 15-re. Két helyen választanunk kell, hogy milyen irányba megyünk tovább, így van némi változatosság, mások a helyszínek és a küldetések is. Van hogy le kell kapnunk egy lopakodót, vagy kilőni ellenséges gépeket, esetleg észrevétlennek maradni azáltal, hogy nem érintjük a keresőfényeket. Minden pálya végén kapunk egy csillagot és minden halállal elveszítünk egyet (Continue esetén mindet). Ha elég csillagunk van, akkor meglátogathatjuk a titkos pályákat, így összesen 21 helyszínen járhatunk, ha többször végigvisszük a játékot. Ez így olvasva soknak hangzik, de a játék veszett gyors, így ha ügyesek vagyunk 10-15 perc alatt végigtolható egy teljes menet. Ez elsőre valószínűleg nem fog sikerülni, de némi gyakorlás után, vagy az EX beállításokban matatva nem lehet akadály. A vadászgép azonnal reagál minden mozdulatra, de fixen előre repül és ez behatárolja egy kicsit a célzási képességeinket, jobb mindent még a messzeségből leszedni. Az irányításban csak egy bosszantó dolog van, hogy nagyon könnyen úgy veszi a gép, hogy szeretnénk pördíteni egyet a gépen, így sokszor lesz az, hogy mi csak kapkodva le akartunk szedni mindent, az eredmény pedig az, hogy megfordul a gép a tengelye körül és addig mi semmit sem tehetünk, csak reméljük, hogy valami a célkeresztbe kerül. Mivel a sebességet nehéz szavakkal visszaadni, ezért itt a játék trailere is:



Ha valaki komolyabban rászáll a témára, akkor embertől függően 2-4 óra alatt szinte ki is maxolható a játék és megszerezhető minden trófea/achievement. A medálokért már kicsit többet kell izmozni, mert az például, hogy leszedjünk 10000 ellenfelet elég sok végigjátszást igényel. A hossz miatt a 10 dolláros ár eléggé határeset, idővel biztos lejjebb kúszik, addig csak azoknak ajánljuk a játékot, akik szeretik az ilyen arcade játékokat, mert bár a szék nem fog mozogni alattunk, azért az érzés jó részét szépen visszaadja az After Burner Climax, arra a pár órára elég szórakoztató.

 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

4. CarKiller
2010.06.25. 23:52
Nekem nagyon bejön! Csak lenne gépre, mert X360-am ugyan van, de jó TV-m nincs hozzá
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Sycra
2010.06.27. 17:48
Az xBow360 árából kijött volna egy jó HD TV
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Menthix
2010.06.28. 11:03
Nagyon gyors a játék
Az utolsó lövés igen jól nézett ki
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. DonTomi
2010.06.28. 11:59
Sycra : Hol tudsz 50-60-ért jó HD TV-t venni? Mert annyi egy új Elite box...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!