iPon Cikkek

Airmech – Ingyenes háború

Dátum | 2012. 12. 13.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Az ingyenesen játszható (free to play) játékokat említve sokáig csak a gagyi ázsiai MMO-k jutottak az emberek eszébe, ami nem véletlen, hiszen azon a területen vetette meg a lábát először az említett modell. Tucatjával készültek a középszerű, ronda, monoton online szerepjátékok, melyek a mikrotranzakciók révén kívánták behozni a fejlesztési költségeket. Szép lassan aztán a nyugat is felfedezte magának a free to play módszert, és elkezdte meghonosítani azt saját MMO-iban. Ennek az lett az eredménye, hogy 2012-re elértünk arra a szintre, hogy az újonnan megjelenő online játékok nagy részét ingyen is lehet játszani. Szerencsére arra is rájöttek a fejlesztők, hogy ezeknél úgy kell egyensúlyba hozni az ingyenes és a mikrotranzakciós részt, hogy a program akkor is élvezhető legyen, ha egy vasat sem áldozunk rá (ne lehessen például kizárólag pénzzel megvásárolni a mindent elsöprő fegyvereket). Ennek az lett az eredménye, hogy igencsak jó free to play játékok születtek az elmúlt pár évben, melyek között ráadásul egyre több olyan akad, ami nem az MMO-k táborát gyarapítja. Gondoljunk csak a Planetside 2, Blacklight: Retribution és World of Tanks nevű alkotásokra, vagy épp a cikkünk témáját adó Airmechre. Utóbbi egy olyan stratégiai játék, amely a tower defense stílust ötvözi a Transformers átalakuló robotjaival. A Carbon Games által fejlesztett alkotás nem kapott túl nagy publicitást, ám ettől függetlenül mi kellemeset csalódtunk benne.

Az Airmech-ben már feldíszítették a karácsonyfákat
A program menüjébe belépve bizonyára sokaknak feltűnik, hogy a nyitóképernyőn még mindig egy jókora „béta verzió” felirat virít, de ez ne rettentsen el senkit, a játék már február óta nyílt béta fázisban van, és ez idő alatt egy teljesen stabil, minden lehetőséget tartalmazó változatot dobtak össze a fejlesztők. Mielőtt belevágnánk a különféle játékmódok, egységek és a játékmenet kivesézésébe, érdemes pár mondatot szánni a mikrotranzakciós modell bemutatására, hiszen egy free to play játéknál gyakran már ez meghatározza, hogy érdemes-e vele foglalkozni. Az Airmechnél mindenképpen pozitívak a tapasztalataink, hiszen a legtöbb dolog megszerzéséhez nem muszáj a pénztárcánkhoz nyúlnunk (de természetesen ezt is megtehetjük). Szerepel ugyanis a játékban egy Kudos nevű „erőforrás”, ami olyan szerepet tölt be, mint a pénz, csak éppen a játék során kell megszereznünk. Nem is kell sokat törnünk magunkat érte, hiszen már akkor is bezsebelhetünk egy minimális mennyiséget, ha minden nap elindítjuk a játékot. Kudos jár minden lejátszott mérkőzésért is, függetlenül attól, hogy nyerünk-e vagy vesztünk, de természetesen egy győzelemmel sokkal nagyobbat szakíthatunk. Ezt a Kudost felhasználva meg tudjuk vásárolni az egységek, pilóták és eszközök 99%-át.
 

Hogy mi tartozik a maradék 1%-ba? Nos, a robotunk külsejét megváltoztató festésekhez, a különféle színű kondenzcsíkokhoz és egyéb, csak a külsőségeket befolyásoló dolgokhoz csak gyémántok révén tudunk hozzájutni, amiket viszont pénzért kell megvenni. Ezek a játékmenetet nem befolyásolják, tehát senki nem vásárolhatja meg a győzelmet, csak épp egyedivé varázsolhatja a robotjait. Szokás szerint persze olyan pakkokat is lehet venni valódi fizetőeszközzel, amik meggyorsítják a tapasztalati pontok szerzését pár napig. Hosszútávon a játékegyensúlyt nem borították fel a fejlesztők ezekkel az XP csomagokkal, mindössze segítenek a fejlődésben azoknak, akik nem tudnak, vagy nem akarnak elegendő időt a játékra fordítani. Elmondhatjuk, hogy összességében jól ki lett dolgozva a mikrotranzakciós modell, viszont azt figyelembe kell venni, hogy bár az egységek mindenki számára elérhetőek, a fizetős játékosok hamarabb megszerezhetik a jobb darabokat, így ők rövidtávon előnybe kerülhetnek. Viszont ha kitartóak vagyunk, akkor pár mérkőzés alatt mi is összegyűjthetjük a szükséges Kudost, és kiegyenlíthetjük az erőviszonyokat.

Egységekben nem szenvedünk hiányt
Most, hogy túl vagyunk a piszkos anyagiakon, mélyedjünk el a játékmenet részleteiben. Amint a bevezetőben említettük, az Airmech alapvetően egy tower defense játék, ami azt jelenti, hogy a játékosoknak van egy bázisa, melyből bizonyos időközönként automatikusan katonák indulnak az ellenség felé, hogy elpusztítsák a központot. A cél, hogy megvédjük a saját területünket és leromboljuk az ellenfelünk épületeit. A bázisokon kívül minden pályán találhatunk olyan épületeket, amiket a gyalogos (és kizárólag gyalogos) robotokkal elfoglalhatunk, ezek vagy kreditet, vagy energiát biztosítanak számunkra. Ez a kettő szükséges ugyanis ahhoz, hogy az épületeink legyártsák a különféle egységeket. Azokból pedig van jó néhány féle, a főmenüben látható, hogy több tucat típus közül választhatunk. Vannak különböző tankok, rakétás járművek, lövegek, aknák, falak, csapdák, motorok, drónok, csak győzzétek mindet megvásárolni. Ráadásul a poén kedvéért még a Portál játékok kis fehér lövege és a Minecraftos zöld szörny (creeper) is helyet kapott a programban. A játékegyensúly érdekében viszont nem lehet ezek mindegyikét használni a csaták közben, ezért még a mérkőzés kezdete előtt (akár egy pakli kártyában) ki kell választanunk azt a nyolc típust, amit gyártani akarunk.
 

Adottak tehát a robotok és a járművek, de hogyan tudjuk őket használni? Ehhez szükségünk van a parancsnoki mech-re, amit a játékos irányít. Ez az óriás robot képes földi és repülő üzemmódban is harcolni, és a csapatunk egyik legerősebb egysége. Bár nem kötelező, de ajánlott kiválasztani hozzá egy pilótát, aki különféle bónuszokat biztosít a gépnek, plusz pakolhatunk rá pár extra felszerelést is, így javítva a képességeit. A legfontosabb szerepe azonban az, hogy a segítségével mozgassuk a harci járműveket, ugyanis azok maguktól semmit sem tesznek. Ha azt akarjuk, hogy támadjanak, vagy járőrözzenek, fel kell emelnünk őket, majd „beprogramozni” egy parancsot számukra. Ennek megvan az az előnye, hogy folyamatosan aktívnak kell lennünk a játszmák során, nem igazán van időnk arra, hogy megbújjunk valahol, folyamatosan szállítanunk kell az egységeket és ahol kell, ott besegíteni a csatákba. Az ötlet nem rossz, de van egy hátránya is a dolognak, mégpedig az, hogy nem lehet egyszerre több egységnek parancsolni. Hiába van előttünk egy kupacban 6 tank, egyesével fel kell emelnünk őket és a szájukba rágni, hogy „támadj”. Ez kicsit megtöri a játék lendületét, főleg amikor már sok egységre kell vigyáznunk. Egy másik zavaró dolog a játékban, hogy túl közel van a kamera a földhöz, és ezt nem tudjuk megváltoztatni, a játék ugyanis fix kameraállást használ. Közelíteni lehet, de épp az ellenkezőjére lenne szükség. Ennek eredményeképpen gyakran nem látni át rendesen a csatateret, ezért ide-oda kell cikáznunk, ha mindent látni akarunk. Talán mondanunk sem kell, hogy egy nagy harc során ez sem túl optimális. E két negatívum ellenére sikerült elérni a fejlesztőknek, hogy nagyon intenzív csatákat lehessen vívni az Airmech-ben. Minden játszma 4 negyedre és maximum 2 hosszabbításra oszlik, és ahogy múlik az idő, úgy egyre több bónuszt kapnak a játékosok. Minél inkább elnyúlik egy meccs, annál több nyersanyag és extra képesség üti a résztvevők markát, ami egyre nagyobb harcokat garantál.

A négyfős kooperatív mód jó móka
Multira kihegyezett játékról lévén szó, az talán senkit sem fog meglepni, hogy az Airmech-ből hiányzik a hadjárat mód, de legyünk őszinték, nincs is rá szükség. A játékmenet a pörgős ember-ember elleni harcról szól, illetve néhány esetben a játékosok együttműködéséről, ugyanis van kooperatív rész is a programban. Sajnos ez utóbbi kimerül egy Survival módban, amely során vállvetve kell harcolnunk az újabb és újabb hullámokban ránk törő robotok ellen, de mi ezt is nagyon élveztük. A kompetitív játékmódok esetében dönthetünk arról, hogy az (igencsak gyengén muzsikáló) AI, vagy hús-vér emberek ellen akarunk-e harcolni, de előbbi csak gyakorlásnak jó, az igazi erőpróba az, amikor valódi játékosokkal nézünk farkasszemet. Ezt megtehetjük sima deathmatch, illetve team deathmatch keretében, valamint helyet kapott a játékban a zászlórablás is, mely során az ellenség bázisáról kell ellopnunk egy generátort. Ami a hálózati kódot illeti, sajnos időnként még mindig előfordult, hogy nagyon nagy lagot tapasztaltunk multi közben, mely lehetetlenné tette a játékot. A szerverek száma sem ostromolja az egeket, nem igazán láttunk egyszerre egy tucatnál többet a listában, viszont attól nem kell félni, hogy nem tudunk másokkal játszani, mi mindig találtunk magunknak játszótársat.
 

Összefoglalva az eddigieket, a játékmenet többnyire rendben van, ám a technikai megvalósítás hagy némi kívánnivalót maga után. Nem mondanánk rondának a programot, csak épp túl egyszerűnek találtuk a látványvilágot. A pályák meglehetősen kopárak, kevés rajtuk a látnivaló és a tereptárgy, de a tűz, illetve robbanás effektek sem 2012-t idézik. Ami a stílust illeti, azt hiszem a képek magukért beszélnek, színgazdag világ, ám elnagyolt kidolgozás vár ránk az Airmech-ben. Az egységek modelljei szerencsére változatosak lettek, de a részletességükkel ezek sem vettek le bennünket a lábunkról. A zenével nincs gondunk, a lendületes számok jól illenek a játékhoz, csak azt sajnáltuk, hogy a játszmák alatt nem hallhatóak, mivel kizárólag a menüben csendülnek fel.

Robot alakban nagy pusztítást végezhetünk az ellenség bázisán
Már jó ideje béta állapotban van a program, és az igazat megvallva még érezni is lehet rajta, hogy van min dolgozni. Az alapok viszont nagyon stabilak, a játékmenet kiegyensúlyozott, és hazudnánk, ha azt mondanánk, hogy nem élveztük a tankok, robotok és repülőgépek hatalmas összecsapását. Vannak dolgok, mint például az akadozó hálózati kód, vagy az irányítás apróbb problémái, melyek még mindenképpen javításra szorulnak, viszont mivel a program ingyenes, mindenkinek nyugodt szívvel ajánljuk, különösen a stratégiai játékok rajongóinak. Egy próbát érdemes vele tenni.

Értékelés: 7,5/10

Platformok: PC
Tesztelt platform: PC
 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

11. DarkDevil
2012.12.13. 10:26
Asszem kipróbálom
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. 7ep3s
2012.12.13. 16:13
Soundtrack by Front Line Assembly <3
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Stonerice
2012.12.13. 20:05
kössz a tippet. Pont ilyet keresek már évek óta. Mióta egyre kevesebb a stratégiai játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. croix
2012.12.14. 12:38
Nemrossz a leírás...
Azt azért hozzátenném, hogy mivel én 2 hónapja játszom már, sokat fejlődött a játék mind balance mind tartalom terén.
Az egy dolog hogy hogyan néz ki, cserébe viszont régebbi gépeken is elfut. Személy szerint nekem nincs kifogásom a grafikai megvalósítással kapcsolatosan, úgy jó ahogyan van.
Kimaradt még az is, hogy többféle osztályú Mech-ből lehet válogatni, ezek a:
Striker (normál jet)
Bomber (amcsi lopakodó bombázó)
Neo (vadász jet)
Osprey (dupla rotoros heli)
Heli (apache heli)
Warthog (taktikai felderítő és bombázó)
Saucer (ufó )
Mindezeknek a kinézete változtatható gyémántokért vásárolt skinekkel, rendeszint 2-4 skin áll rendelkezésre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Zelbacsi
2012.12.14. 16:43
tuti, hogy kipróbálom mostmár. transformers + stratégia = instant win
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. sniperjoce...
2012.12.14. 21:29
Én például WOT-ozok World of Tanks teljesen ingyenes és pénz befektetése nélkül is meglehet szerezni a legjobb cucokat.
És mielőtt ti is úgy gondolnátok mint én először hogy valami gagyi szar, hát nem 4GB felett van a mérete amit le kellett töltenem és szép a grafika is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. dragon83
2012.12.14. 22:49
A World of Tanks is egy nagyszerű free to play cucc, kétség sem férhet hozzá. Mi is szerettük.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Trolltaxi
2012.12.15. 18:22
Ceterum censeo Planetside 2-ről nem lesz leírás?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. csiki2
2012.12.16. 00:45
Semmilyen előnyre nem tehetnek szert a fizetős játékosok.
Csak olyan dolgot vehetnek, ami:
a, kozmetikai, csak és kizárólag kinézetet befolyásol
b, jó cucc (tipikusan pilóták), de csak AI ellen teheted be
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Squall85
2012.12.17. 08:48
7ep3s: bizony, bizony Nagyon jó lett a zenéje!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Mukedli89
2012.12.28. 15:39
Jó kis játék lenne ez, csak 3v3-at még nem tudtam végigjátszani egyet se, mert vagy engem dobtak lagg miatt, vagy mindig valaki más laggolt. Meg volt hogy csak szimplán eltűntem a szerverről.

De amúgy nem lenne rossz kis játék, nekem ez a típusú grafikai megvalósítás tetszetős.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!