iPon Cikkek

Alan Wake - Felébredt!

Dátum | 2010. 05. 14.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

A Remedy Entertainment neve az évezred eleje óta egyet jelent a sokáig készülő, rövid, ám igen minőségi akciójátékokkal. Épp ezért volt meglepő, mikor a csapat jó pár téllel korábban bejelentette, hogy egy nyílt világban játszódó horrorjátékon ügyködik. A horrorból idő közben pszichothriller, a sand-box játékmenetből lineáris történetvezetés lett, a platformok közül pedig eltűnt a PC, és egyeduralkodóvá vált az Xbox 360. Most viszont eljött végre a nap, amire már négy éve várunk, és hosszú csúszások egész sora után boltokba került az Alan Wake.

A játék egy bizarr álommal veszi kezdetét
Stephen King nyomdokain

A játék főszereplője Alan Wake, New York-i bestseller-író. Horror regényei milliós eladásokat produkáltak világszerte, ő maga pedig gazdag és híres ember lett. Csak egy baj van: két éve nem írt egy árva sort sem. Alan felesége Alice ráveszi az írót, hogy töltsenek el egy második nászutat a hegyvidéki Bright Fallsban, hátha a feltöltődés meghozza az ihletet egy újabb remekmű legépeléséhez. Bright Falls gyönyörű város, költői környezetben, ideális hely a pihenésre. Sajnos azonban semmi sem az, aminek elsőre látszik. Alice rövidesen eltűnik, Alan pedig hiába indul a keresésére, a sors más utat jelöl ki a számára. Egyik pillanatról a másikra vérző fejjel tér magához egy összetört autó volánja mögött. Egy teljes hét kiesett az emlékezetéből, a város körüli erdőt pedig elmebeteg gyilkosok tartják uralmuk alatt, akik mindenkivel végeznek, aki csak az útjukba kerül. Mi folyik itt? Valóság ez egyáltalán? Vagy csak Wake megbomlott elméjének beteges fantáziálása?

Fegyver és zseblámpa - Bright Fallsban csak így lehet kirándulni
Az Alan Wake forgatókönyve kísértetiesen emlékeztet a csapat korábbi Max Payne játékaira. Itt is van egy kissé zavart főszereplő, aki narrátorként meséli a történetet, és rengeteg olyan elem is megfordul a sztoriban, aminek a gyökerei egészen Max bosszúhadjáratáig nyúlnak vissza. Ilyen a germán mitológia isteneinek folytonos emlegetése, az elmegyógyintézet, a szerethető idióta kötelező karaktere, és persze a humor, ami végigkíséri a programot, de nem olyan hangsúlyosan, hogy az tönkretegye a horrorisztikus hangulatot. Ezen elsőre össze nem illőnek látszó dolgok bizarr katyvasza olyan atmoszférát szül, amit képtelenek vagyunk nem imádni, és maga a történet is van annyira inspiráló, hogy fenntartsa az érdeklődésünket. Érdekesség, hogy a játék epizódikus, hat részre van osztva. Mikor véget ér egy fejezet, kapunk egy kis zenét, majd egy "Korábban az Alan Wake-ben..." mondatot követve egy rövid emlékeztetőt láthatunk az eddigi eseményekről. Olyan, mintha egy tévésorozatot néznénk, s bár ezt eleinte nem tudjuk hová tenni, kisvártatva rájövünk, hogy a recept működik.

A sötétség serege

A történetről többet nem is szeretnék beszélni, mert nagyon könnyű véletlenül is spoilerezni. Térjünk inkább át a játékmenetre, hisz ha valami, hát ez sokáig kérdőjelekkel tarkított terület volt az Alan Wake-kel kapcsolatban. Először is jobb, ha tiszta vizet öntünk a marketingtől szennyezett pohárba, és definiáljuk a játék stílusát. Az Alan Wake egy akciójáték, amit úton-útfélen horroklisék öveznek. Furcsamód a játék maga is afféle groteszk paródiája a műfajnak, hisz erre mind a főszereplő, mint a környezet szívesen reflektál. Vannak életre kelt tárgyak, baltás és láncfűrészes ellenfelek, álmos kisváros, és még sorolhatnám napestig. Az igazi erény itt a közhelyek kiváló felhasználása, úgyhogy hiába kapunk a fejünkhöz, hogy "Ja, hát ezt már láttam abban a filmben!", biztos, hogy lesz olyan pillanat, amikor nagyot ugrunk a tévé előtt. Ajánlom, hogy puha fotelben foglaljon helyet a Kedves Olvasó...

A fénnyel elvakított, majd legyengített ellenfeleket már könnyedén kivégezhetjük
Mivel a hangsúly az akción van, a játékmenet kétharmadában mászkálni és lövöldözni fogunk. Ellenfeleink az "eltérítettek", olyan emberek, akiket magába olvasztott a sötétség (hogy ez mit jelent, kiderül a történet folyamán). Alapesetben sebezhetetlenek, egyedül a fény képes áttörni rajtuk a sötétség képezte páncélt. Alan ezért mielőtt lelőhetne egyet, rávilágít a zseblámpájával, és ha a pajzs már nincs többé, tüzel. A fény univerzális fegyver a gonosszal szemben, úgyhogy mindegy, honnan ered (utcai lámpa, autó fényszórója, vagy nagy ritkán egy óriási reflektor...), a lényeg, hogy bevethető legyen. Zseblámpából négy, egyre erősebb fordul meg Wake kezei közt, fegyverből pedig a vidéki Amerikai slágertermékei képzik a kínálatot. Shotgunok, vadászpuskák, revolverek... és persze a legerősebb fegyver, ami ez esetben nem rakétavető vagy BFG, hanem a más játékokban csak figyelemelterelésnek használt villanó gránát. A rakétapisztolynak is nagy hasznát vesszük majd, és lesz fáklyánk is, amivel nyugodtan bóklászhatunk a néha tucatjával ránk rontó ellenfelek közt.

Semmi sem állhat a sötétség útjába
A harcrendszer nagyon jó, hisz taktikai lehetőségek egész sorával kecsegtet. Például ha túl sok az ellenfél, akkor eldönthetjük, hogy inkább átvágunk köztük a fáklyánkkal, vagy igazi hős módjára felvesszük velük a harcot. Lőszer mindig elég van a pályán, érdemes körülnézni, mert nagyon sok rejtett tartalékot találhatunk a sötét zugokban. Az achivementek szerelmesei gyűjthetik Alan Wake titokzatos módon keletkezett regényének szétszórt lapjait, összeszedegethetik a kávétermoszokat, vagy stílusosan küzdve egyre több gamer pontot gyűjthetnek a maximális 1000-ből. A játék e téren egyébként is igen megengedő, könnyedén összejön 30-40 achivement akár első végigjátszás alatt is.

Kétharmad tehát a harc, egyharmad pedig a műfaj megszokott fűszerezése. Kulcsokat keresgélünk, minimális IQ-t követelő logikai feladványokat oldunk meg, és párszor a reflexeinket is próbára teszi a játék. Mivel az Alan Wake eredetileg egy sand-box program lett volna, néhány játékelem őrzi a hagyományokat, így lesznek járművezetős szakaszok, és maguk a pályák is elég nagynak mondhatók. Bár mindig egyértelmű, hogy merre kell mennünk és mit kell csinálnunk, van tere a felfedezésnek is, és többek közt ez teszi az Alan Wake-et egy többször is újrajátszható játékká. Nézhetünk tévét, hallgathatjuk Bright Falls rádióadásának sziporkázó műsorait, és olvasgathatjuk a városka történetét... achivementekért, persze.

A játékot itt-ott járművezetés teszi változatosabbá
Az ellenfelek mesterséges intelligenciája példaértékű. Fedezékbe bújnak, mögénk kerülnek, és bár lőfegyvereik nincsenek, kiválóan céloznak az elhajított baltákkal és kaszákkal. Főellenfélből is lesz néhány, nem egy közülük kifejezetten emlékezetes, és ha van olyan játék, ami után nem szívesen látogatunk el egy agrárgazdaságba, hát az Alan Wake az. Már csak azért is kerülni fogjuk a vidék kellemes nyugalmát, mert a program hangulata, atmoszférája erősen támaszkodik a történet folyamán is többször említett Stephen Kingre, kinek védjegye a csöndes és békés helyek mögötti igazság kegyetlen felderítése. A játék nem véres, a dobozon is 15-ös korhatárszám áll a 18-as helyett, mégis meg tud ijeszteni, és a sok sötét, baljós helyszín a bátrabb fotelharcosokat is garantáltan magába szippantja. A magam részéről egyébként nem csodálkozom ezen, hisz már a Max Payne-ekben is voltak horrorra hajazó elemek, ergo a Remedy tudta, hová kell ütni ahhoz, hogy rendesen érezzük.

Látjátok a sarokban a madarat? Igen, valóban utalás Hitchcock klasszikusára
Ugyan eddig csak dicsértem derék bestseller-írónkat, az igazság az, hogy az Alan Wake sem tökéletes. Az ellenfelek nagyon sokan vannak, így ahhoz, hogy mindig el tudjunk hajolni a támadásaik elől, gyors reakcióidőre van szükség. Sajnos azonban Alan mindig belassul egy-egy elugrást követően, és ekkor gyakorlatilag védtelen. Hasonlóan bosszantó, hogy a járművekből is lassan kászálódhatunk ki, és azt sem igazán értettem, hogy az ötödik fejezetben miért van olyan sok "Várd meg, míg valami történik, és addig éld túl a rohamot!" rész. Elfogyott volna a kreativitás, vagy mi a szösz?

Jóképű író

Mivel az Alan Wake az Xbox 360 egyik legvártabb exkluzív játéka, sokakat érdekelt, hogy mit is hoz ki majd a Microsoft konzoljából. Összességében elmondható, hogy a grafika nem okoz csalódást, sőt, a fény-árnyék effektek olyan szinten ütősek, hogy minden platformon etalonnak számítanak. Más téren azonban meglátszik a hat éves fejlesztés. A textúrák élesek és szépek, de nem kiemelkedők, a karaktermodellek pedig néha szó szerint elavultnak tűnnek. Alan arca és mozgása jó, Alice-é viszont botrány, és a többi szereplő mimikáján is lenne mit javítani bőven. A Remedy július 28-ára ígéri a friss arcanimációkat hozó DLC-t, de nem értem, hogy ha ezek elkészítése mindössze két hónapot vesz igénybe, miért nem tudták belezsúfolni az eddigi munkálatok közé. Más részről a látótávolság néha döbbenetes, Bright Falls pedig igazán élethű, valós helynek tűnik. A grafikus motor legjobban sikerült része ettől függetlenül a speciális effektek: a sötétség eljövetelekor minden hullámzik és "gomolyog", álomszerű, szürreális képet festve a pár pillanattal korábban még normális világról. Egy biztos, panaszkodni nem fogunk a tévé előtt, noha való igaz, hogy a fejlesztők által hangoztatott állandó 30 fps egyszerűen nem igaz, a játék igenis beszaggat itt-ott.

A látótávolság bámulatos...
A zene és a hang tökéletes, erről nem is kell többet beszélni. A szinkronszínészek beleélése, a nagyszerűen összeválogatott dalok és háttérszólamok, az eltérítettek bugyorgó átkozódása... egyszerűen szuper, arról már nem is szólva, hogy itt is visszakacsint a Remedy a Max Payne-re (a zárt ajtó koppanásának hangja egy az egyben onnan való). Többjátékos mód nincs az Alan Wake-ben, azonban nem is hiányzik, mert a hat fejezet kellően tartalmas, és játékstílustól függően 8-16 órába telik, mire átrágjuk magunkat a történeten (nekem még ennél is több volt, élveztem, hogy nagy területeket lehet bejárni).

... csak úgy, mint a helyszínek részletessége. A mimikáért nagy kár.
Összegzés

Az Alan Wake egy pazar akciójáték, ami hangulatával és stílusos harcrendszerével garantáltan a tévé elé szegezi az Xbox 360 tulajdonosokat. Azoknak, akik szeretik az adrenalint, kötelező vétel, és a horrorok rajongóinak is erősen ajánlott, főleg borongós atmoszférája miatt. A játék jövője is biztosítva van, hála a későbbiekben megjelenő, letölthető epizódoknak, és a sztori vége sem olyan, hogy ne lehetne felvenni a fonalat egy teljes értékű folytatás kedvéért. Egyedül azt sajnálom, hogy Alan nem látogatta meg a PC-k monitorjait. Sebaj, talán egyszer a sötét jövőben, ha életünk könyve is úgy írja...


Platformok: Xbox 360
Tesztelt platform: Xbox 360

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

22. danikollar
2010.05.14. 11:02
Engem megfogott ez a játék, mondjuk én az ilyen típusú filmeket is kedvelem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. bandika198...
2010.05.14. 11:13
kár hogy pc-re nem jön, érdekes játéknek tűnik, kipróbálnám
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. tkondor
2010.05.14. 11:44
Én azért egy kicsit hosszabb játékra számítottam, ahhoz képest, hogy meddig készült.......hát elég rövid lett. De sebaj, gondolom majd DLC formában fog jönni még egy jó pár episode.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Kange
2010.05.14. 13:38
Elolvastam a cikket, itt-ott még egyet is értek. Igazából nagyon örülök, hogy végre(!) nem pontoztátok (annyira) fel. A karakterek szörnyen festenek, de még a mozgások is sokszor nevetségesek, darabosak.
Ráadásul a képeket ahogy nézem az "átvezető animációkból" vettétek, úgyhogy az sem teljesen valós képet ad, ugyanis elég erős különbség van az átvezetőben látottak és a valós játék engine-vel történő megjelenítések között.
Engem nem bűvölt el sem a harcrendszer, sem az effektek megoldása. Pl. a fáklya használata szörnyen zavaró, hiszen engem is teljesen elvakít, mivel Alan háta mögül nézzük az eseményeket.
Még annyit, ami nagyon zavar az összes értékelésnél: az epizódokra osztást és az "Ez történt eddig" dolgot mindenhol rettentően kiemelik, nagy ötletnek tartják. Pedig ilyet is láttunk már, ráadásul szerintem jobbat, az Alone In The Dark-ban. Azért mondom, hogy az jobb volt, mert ott akkor is láthattuk a korábbi eseményeket, ha az elmentett állástól folytattuk a játékot...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. thspo
2010.05.14. 14:40
azért kíváncsi lennék hogy ebből a grafikai motorból mit hoznának ki pc-n, nem kellene visszafogniuk magukat a fejlesztőknek az biztos
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Blade0012
2010.05.14. 17:43
Ááá, alig várom, hogy kipróbáljam, holnap remélem már megérkezik...
Jó cikk, bár csodálom, hogy a látvány "csak" kilencet kapott, videók alapján nagyon büntetős a Convictionével ellentétben, ami meg tízes lett. (objektivitás végre?)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Chocho
2010.05.14. 18:08
Blade:

Az a baj veled, hogy egyik játékot sem játszottad. A Convictionben AKKOR jobbak voltak a fény-árnyék hatások, mint bármi másban, és az animációk is példaértékűre sikeredtek. Itt előbbiek mérföldes fejlődésen estek át, az utóbbiak azonban... nos, jobb ha kipróbálod a játékot.

Mellesleg megsúgom: a "videók" 90%-a a játék in-game motoros filmjeleneteiből van, melyek magasabb felbontású textúrákat és több poligont használnak.

Ami pedig az objektivitást illeti, nem létezik. Nem csak itt, sehol sem. Ez egy tévhit, ha úgy tetszik, idea. A kritikusoknak mindennek kell lenniük, csak totálisan objektívaknak nem...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Blade0012
2010.05.14. 18:24
Honnét veszed, hogy nem játszottam vele? A Conviction-ben mind a szingli mind a coop részét végigtoltam, face-off pedig még midig leköt (a többi multi rész már annyira nem) és nem voltam oda a látványért. Lehet, hogy a fény-árnyék viszony jó lett, a példaértékű animációkkal viszont messze nem értek egyet, ahogy karakterek és úgy általában a textúrák sem jobbak közepesnél. Alan Wake-ről csak a videóból indultam ki (melyek között van egy rakat gameplay is, nemcsak filmjelenetek - a kettőt azért nem művészet megkülönböztetni)

Másik, nyilván nem lehet elvárni egy kritikustól sem azt, hogy mellőzzön bármiféle szubjektív véleményt, de azért az meg tud látszani, ha törekednek az objektivitásra (nem hinném, hogy ez annyira borzasztó lenne) - elég végigfutni pár nagyobb és kevésbé felkapott külföldi tesztoldalak cikkeit (akár erről, akár másról)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Chocho
2010.05.14. 20:36
Blade:

Xbox 360-on toltad? Én arra értettem, a múltkor azt írtad, hogy nem. Az a 10-es pedig csak annak a bizonyos platformnak szólt.

Ami az objektivitást illeti, igazad van. Amennyire pedig kell, objektív is vagyok. Vagy nem?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Cooley
2010.05.15. 00:03
Remélem, hogy azért később ki adják pc-re is, mert már rég óta vártam a játékot, és csúnyán pofára estem, amikor meghallottam, hogy xbox360only.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Blade0012
2010.05.15. 12:00
Chocho:
Persze, másképp mi értelme lenne hasonlítgatni? Nem hinném, hogy azt írtam volna, hogy pc-n játszottam, amikor publikálva lett a cikked szerintem még csak boxos verzió volt.

"Amennyire pedig kell, objektív is vagyok. Vagy nem?"

Úgy általánosságban véve de

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. mihaly.her...
2010.05.15. 19:47
Csak azért fújj, mert PC exkluzívból XBox 360 lett....
Érdekelt volna, de így.... Nem tervezek játékkonzolt venni, szóval...
Ha esetleg valaki tud működő emulátort, meg rá Alant, az PM-ben, pls.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Chocho
2010.05.15. 22:07
mialy.hermann:

Ki kell, hogy ábrándítsalak: nem létezik Xbox 360 emulátor, és nem is lesz kb. 10 évig. Ja, és még optimista voltam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. NKing
2010.05.16. 00:42
Ahhoz képest, hogy valaha az Alan Wake techdemo-kban azt hangoztatták, hogy ez lesz a többszálúság csodája, elég kiábrándító, hogy csak XBOX-ra jött. Azért is, mert az XBOX hardvere szörnyen gyengus már. Értem én, hogy nincs bevétel PC-n, de annyi lehetőség lenne. Kár érte.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Blade0012
2010.05.16. 09:30
NKing: az már nagyon régen volt és azért a hat szálon való feldolgozás nem épp rossz - legalábbis több mint amire egy mai átlag pc képes lenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. ZowW
2010.05.16. 20:05
Nem rossz az Alan Wake, tényleg, de szerintem például a Red Dead Redemption-nek sokkal szebb grafikája van. Meg valahogy nekem sem jött be az AW. Ahhoz biztosan szeretni kéne a thriller / horror filmeket.
RDR nálam az év játéka eddig. Mafia 2-t várom még, aztán majd kiderül, hogy melyik nyer.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Benny
2010.05.17. 11:12
Jó cikk lett és megint csak sajnálom, hogy a pc-sek kimaradnak a mókából. A legjobban a Red Dead Redemption-ért fáj a szívem de remélem késöbb jön pc-re is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. MassKilla
2010.05.17. 15:11
szerintem a rockstar nem fogja megtenni, hogy nem hozza ki pc-re elvégre a többi játékaiból is a pc-s fronton voltak a legnagyobb bevételeik, elég csaka gta-4-et venni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Chocho
2010.05.17. 15:24
MassKilla: Miből gondolod, hogy PC-n hozta a GTA 4 a legtöbbet?

Amúgy az Alan Wake SZERINTEM esélyesebb PC-re, mint a RDR. De ez a topic most előbbiről szól, szóval ne offoljunk, ha kérhetem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Login
2010.05.26. 11:10
Megér 9/10-et a gamma simán.

Viszont PC-re én nem látok semmi esélyt, mivel a második héten leszerepelt a játék, már a 8. helyet foglalja el. Én ha kiadó lennék, akkor nem adnám ki pc-re, mert totál csőd lenne.

RDR viszont jöhet az ünnepi szezon alatt pc-re, hiszen tarolt a piacon. lásd GTA 4 pc portját. Rockstaros az is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Noveen
2010.06.10. 20:08
Stephen King a legnagyobb isten! Mikor először láttam a trailert, mondtam is, hogy basszus, tiszta Stephen King cucc, és tényleg így van!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. pdx06
2010.06.18. 20:03
Szó nincs arról hogy sokáig készült a játék. Igaz 2004-ben szállingóztak róla az első hírek, de csak ültek rajta évekig. Utánna pedig összecsapták Boxra egy év alatt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!