iPon Cikkek

Alan Wake: Röviden a PC-s változatról

Dátum | 2012. 02. 27.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Sokat vártunk Alan Wake PC-s érkezésére, túl sokat, mondhatni. A 2010 tavaszi Xbox 360-as premier lassan második éve volt, holott a játékot eredetileg még az Intel négymagos processzorain demózta a finn Remedy csapata, valamikor 2007-ben. Hogy megérte-e várni? Nos, jó kérdés. Mint játékot, már kitárgyaltuk az Alan Wake-et és akkor meglehetősen jól szerepelt. Az Xbox 360 egyik legjobb exkluzív címe nagybetűs hangulatot és remek történetet hozott, amit kiegészített csodálatos látványvilága és kiváló zenéje. A PC-s változattal azonban több kérdés is felvetült. Egyrészt, hogy vajon ma, 2012-ben képes-e még elkápráztatni bennünket az őrület szélén táncoló író története, illetve hogy a technológiai fejlődés nem tette-e elavulttá az Alan Wake-et.

Alan barátokat szerez
Előbbire egyszerű a válasz: ugyan sok klassz akciójáték jelent meg azóta, a Remedy munkája egyedi és hangulatos maradt. Ugyan korai lenne kortalan klasszikusnak titulálni, de visszanézve a Max Payne sorozatra, sejthető, hogy Alan története is kiállja az idő próbáját, s akár tíz évvel később is jó lesz elővenni. Ráadásul a PC-s változat tartalmazza a két, Xboxon csak később megjelent DLC-t, a The Signalt és a The Writer-t, melyek tökéletesen egészítik ki az egyébként is jól megírt történetet (persze kerek egész sosem lesz, mert ahogy azt Alan is mondja a játék elején, a megmagyarázott rejtély nem jó rejtély).

Bár kevés változtatással éltek a fejlesztők, feltűnhet, hogy az eddigi Easy, Normal, Hard és Nightmare nehézségek közül a Hard eltűnt, a Normal viszont sokkal nehezebb lett - minden bizonnyal helyet cseréltek. A játék működése terén egyedül az irányítás változott, amit ezúttal egérre és billentyűzetre optimalizáltak. Akik játszottak a Max Payne-ekkel, tudják, hogy a Remedy otthon érzi magát a PC-s környezetben, ennek hála pedig az Alan Wake sem okoz csalódást. Az egeres célzás jóval pontosabb, mint a kontrolleres, a különböző mozdulatok, (például a kitérés) pedig gyorsabban, természetesebben vitelezhetők ki. Hát igen, a shooterek mindig is profitálnak majd a számítógépes perifériák tagadhatatlan előnyeiből. Egyedül az autóvezetés lett kicsit nehézkesebb, de nem kell aggódni, a rossztól így is kilométerekre van.

Mint játék tehát, az Alan Wake jól szerepel PC-n is. Technikai téren viszont két év elmaradása van, amit a fejlesztők magasabb felbontású textúrákkal és fejlettebb élsimítással szerettek volna kompenzálni. Bár a képeket elnézve talán nem is kell mondanom, azért tisztázzuk: igen, sikerült. Az Alan Wake 2012-höz képest is nagyszerűen néz ki PC-n. A látótávolság tovább nőtt, ami már Xbox 360-on is tökéletes volt, a textúrák pedig tűélesek lettek, levetkőzve a konzol hátrányait. A felbontás és az élsimítás feltornászása egész új élményt nyújt, akik látták a játékot az első platformján, emlékezhetnek a recés élekre. Egyedül a gépigénnyel lehetnek gondok. A tesztgépen (AMD Athlon II X2 @ 3,4 GHz; ATI HD5770; 6 GB RAM) 1280x720-ban, maximális beállításokkal jól futott a játék (kb. állandó volt a 40 fps), de csak abban az esetben, ha lemondtunk az élsimításról. A magasabb felbontás és az FSAA bekapcsolása jelentős terhet ró a hardverre, így akinek nincs erősebb VGA-ja vagy processzora, inkább maradjon a közepes beállításoknál (melyek kb. az xboxos eredetinek felelnek meg).

Üzenet a Microsoftnak
Összegezve tehát az Alan Wake még most is megéri az árát, noha a PC-s port előnyeit csak az erősebb gépekkel rendelkezők aknázhatják ki ténylegesen. Közepes vasakon a játék el-el döcög, de csodát nem szabad várni. Érdekes egyébként, hogy 2010-ben egy Microsoftos PR-ostól azt a bugyuta indokot kaptuk arra, hogy miért nem lesz végül Alan Wake PC-n, hogy mert "vannak játékok, amik csak egy nagyképernyős tévén mutatnak jól, kanapéból játszva". Nos, erre végre a Remedy is reagált. Ha eljuttok addig a pontig, mikor Alan visszaemlékszik egy macskajajos reggelre, találhattok a falon egy QR-kódot. Tessék beszkennelni, érdemes.

A játék grafikai beállításait összehasonlító galériához lapozz a következő oldalra!

Úgy gondoltuk, jó ötlet, ha pár kép segítségével perzentáljuk a PC-s változat különböző grafikai beállításait (High, Medium, Low). Bár a motor nagyon jól reagál a skálázásra (azaz jelentősen gyorsul), meglepő módon nem veszítünk sokat, ha lejjebb tekerjük a vizuális opciókat. Az Xbox 360-as grafika nagyjából a Medium beállításokkal egyenértékű (kivéve a maximális fényeket).

Első kép: Az Oh Deer Diner

A játék elején látogatást teszünk Bright Falls vezető vendéglátóipari egységében: nagy meglepetésekre ne számítsunk, de azért a kávé egész jó és a pincérlány is kedves... talán túlságosan is kedves. A helyszín mindenesetre jó választás a belső terek bemutatására. A sok apró tereptárgy, a karaktermodellek és a mesterséges fények egyaránt profitálnak a High beállításokból.

High
Mediumon az árnyékok durvábbá válnak és a textúrák is butulnak kicsit, de az eredmény még így is megkapó. Látszik, hogy a Remedy szerette volna a lehető legtöbb gépen szépnek mutatni a játékot.

Medium
A Low beállításokkal már sokat veszítünk: az árnyékok szinte megszűnnek, a távoli objektumok textúrái látványosan alacsonyabb felbontást kapnak. A háttérben a konyha falán egy kósza hiba is feltűnik.

Low
Második kép: A tó tükre

Alan kálváriájában nagy szerepet játszik a helyi tó, melyen egy sziget lebeg, tetején takaros kunyhóval. A víz és a lemenő nap fénye fontos eszközei a hangulatteremtésnek, s amint az látható, High grafikai opciók mellett nagyon jól mutat a jelenet.

High
Mediumon a víz még mindig jól néz ki, de a háttérvilágítás már nem olyan, mint várnánk. A textúrák ugyanakkor látszólag alig mutatnak változást, egyedül Alan ruhájának mintázata lesz kevésbé összetett.


A Low itt is sokat elvesz az élményből, igaz, az összhatás valahogy nem romlik annyit, mint várnánk. A víz persze koránt sem csillan olyan szépen és a ház kidolgozottsága is változik.

Low
Harmadik kép: Premier plán

A karaktermodelleket, úgy látszik, nem sokban befolyásolják a grafikai opciók. Alan High-on, Mediumon és Low-n is jól néz ki, sokkal inkább a környezet sínyli meg a változtatásokat, különös tekintettel a fény-árnyék hatásokra. Érdemes lehet Costum beállításokkal kísérletezni, hátha szebb összképet kapunk.

High
A Medium beállításoknál az egész háttérfény megváltozik.

Medium
Lowon semmi sem ugyanolyan, egyedül Alan tartja jól magát. Érdemes figyelni a háttérben történt változásokat: Alice alig vehető ki a tornácon.

Low

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

18. irdatlanno...
2012.02.27. 17:36
Én elég nagy monitoron nyomom de kisebben is elmegy, hülye indok de a jó kis program...nekem bejött!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Predash
2012.02.27. 19:54
Teljesen korrekt cikk, de az író nézzen utána a premierplán jelentésének.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. rkovacs23
2012.02.27. 20:53
A vendéglátós képeknél az 1. és a 2. képet gyorsan váltogassátok, és figyeljétek a pincérlány kezét, és arcát...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. shaddam
2012.02.27. 22:54
Kövezzetek meg, nem látom a hihetetlen grafikai eltéréseket.Bár mivel a történetmesélés meg az atmoszféra a lényeg kb magasról... hogy a fű éle hogy néz ki.
A QR kód viszont nagyon gyerekes.Felvették a lóvét a fejlesztők meg hadováltak, erre mire rosszak az eladások összedobtak egy portot amit a "vérpécé" pride marketinggel adtak el.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Zoe01
2012.02.28. 00:03
A technikai részek annyira engem nem érdekelnek (gyönyörű azt azért meg kell hagyni).

Inkább a lényeg: múlt héten vettem meg steam-en a collector's-t, s nagyon azon gondolkodom, hogy dobozosan is megveszem - ez a játék megérdemli, mert ANNYIRA JÓ!

3-4 napig másra nem tudtam gondolni... olyan hangulata van, uhh, nem csodálom, hogy sokan azt mondják, hogy ez a Xbox-osok Heavy Rain-je. Hát kb. annyira jó. Ha lenne Xbox-om, most tuti azt mondanám, hogy a legjobb játék a konzolon...

Imádom, egyszerűen letehetetlen, megunhatatlan egy játék. A történetet is ahogy előadták (manuscript-ek gyűjtögetése, Alan monológjai)... Zseniális!! Instant klasszikus!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. pal19
2012.02.28. 09:25
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. pal19
2012.02.28. 09:26
Bocsi, nem sikerult a link. Ime maskent: [LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. pal19
2012.02.28. 09:27
Hat ez nem megy nekem. Csak siman ide irom hatha mukodik majd.
http://i.imgur.com/p9S.jpg
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. pal19
2012.02.28. 09:28
Feladtam. Smileyt szurt be a d betu helyett. Eleg fura a linkeles itt, mashol nem volt problemam ilyennel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Richard83
2012.02.28. 10:25
Jó kis játék megkell hagyni, bár volt néha olyan érzésem hogy kissé monoton a játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. danielf77
2012.02.28. 13:38
Mit tud az a QR kód áruljátok már el!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. nedcoleman danie...
2012.02.28. 14:44
QR kód, tessék : [LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. kasa85
2012.02.28. 15:02
Nagyon jó játék.
Max Payne után végre egy értelmes,történet dús gyönyörű játékot kapunk.
Xboxon háromszor vittem végig.
PC egyszer most még egyszer.
Xbox 360:93%
PC:98%.
A magas pontszámot azért kapta mert egy igényes portot kaptunk amire rá sem lehet ismerni olyan szép lett.
Alan Wake PC - Magyar Felirattal.
Alan Wake Xbo360 - Magyar Felirattal.

Készítette:Tom Evin - ezer hála neki eme gyöngyszem fordítása miatt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. janamo
2012.02.28. 21:02
!Spoirel!
QR kód szövege: "Huh. Turns out this isn't too bad even if you're not sitting on a couch when you play it. Who knew!"
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Dr. Genya
2012.03.01. 20:02
Azt hiszem nem vártam hiába, nagyon jó - nagyon szép.
Nem igazán tudom hova rakni a gépem teljesítményét, de már 5-öd rangú a piacon a CPU ja (775). Még ezen is gyönyörű és élvezhető a játék minőség.
Ilyen élményekkel teli játékot a -ResidentEvil 2 óta nem láttam. Király kis game lett !
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. lackoo1111
2012.03.02. 21:32
Ezt a pofátlanságot . Eddig 21 euróba került a játék gyűjtői kiadása a Steam online boltjában , most pedig 32 euróba .
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. tsabszy
2012.03.05. 00:13
én megvettem a gyűjtőit sztímen 21-ért. szerintem totálisan megérte! nagyon fasza kis gém, kár hogy nem ezek a srácok csinálják a max payne 3-at is, van benne valami varázslatos hangulat..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. maci
2013.12.31. 00:34
Még 42 percig megkapjátok 2,79-ért a karácsonyi steam akcióban. Vagy megvehetitek az Alan Wake Franchise pakkot 3,59-ért (benne van az Alan Wake's American Nightmare, Alan Wake, Alan Wake Collector's Edition Extras).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!