iPon Cikkek

Alien Breed trilógia - Feltámadás

Dátum | 2010. 12. 29.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Az Alien Breed a '90-es évek elejének egyik legjobb akciójátéka volt, mely számos folytatást ért meg egészen 1996-ig. Nem csoda hát, hogy felélesztését kitörő lelkesedéssel fogadták a rajongók. Az azóta trilógiává bővült, modern sorozat első része már bemutatkozott az iPonon, ám akkor csak az Xbox 360-as változatot próbáltuk ki, mely anno Evolution címen került forgalomba. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, például újra kiadták a programot Impact néven, és megérkezett mindhárom rész PC-s változata is. Kis összeállításunkban eme letölthető játékokra helyezzük a hangsúlyt, kezdve az első résszel, pontosabban annak felújításával, mely az Impact címet kapta, de persze szép sorban az összesen végigmegyünk, hisz a harmadik, Descent című darab még igen friss a mi platformunkon (Xbox 360-on már kapható egy ideje).

Alien Breed: Impact

Az Impact (és úgy eleve a komplett sorozat) játékmenete visszakacsintás az amigás DOS-os első részre, hisz itt is egy magányos túlélőt alakítva kell elpusztítanunk a minden irányból özönlő, vérszomjas idegeneket. A sztori nem képezi valami komoly részét a játéknak, elég is róla annyit tudni, hogy a jövőben járunk egy űrhajón, a Leopoldon, amit rejtélyes szörnyek támadnak meg, mindenki mást lemészárolva. Főhősünk, a mérnök Conrad (Dead Space, valaki?) egymaga kénytelen szembenézni az elkerülhetetlen véggel, így elsődleges feladatunk tehát a túlélés lesz, amihez fegyverek egész sorát használhatjuk fel a felülnézetes pályákon, amiket fejleszteni is lehet a pályákon összeszedett pénzért.

Ez még csak a kezdet
Ez eddig persze csak az egyszemélyes módot jelenti, melyhez három nehézségi fokozat áll rendelkezésre. Az első (Rookie) és a második (Veteran) még nagyjából fair kihívás elé állít, az Elite nevű legkeményebb beállítás azonban tényleg csak a profiknak van, szóval addig ne próbálkozzunk vele, míg két vagy három alkalommal ki nem pörgetjük az Impactet (saját tapasztalat). Szerencsére a remek szóló lehetőségek mellé a PC-sek is megkapták az XBLA-s eredeti kooperatív támogatását, melyben a kampány küldetéseit darálhatjuk le közösen, s ami a Steam nagyszerű működésének hála kiváló és egyszerű, mint a pofon. Sajnos csak egy játékos csatlakozhat hozzánk a kalandban, de ha valaki többekkel akar bogarakat irtani, annak ott a kevésbé klausztrofób és fele ennyire sem horrorisztikus Alien Swarm. Az Impact ugyanis igyekszik tisztelegni a nagy elődök előtt azzal, hogy komolytalan műfaja ellenére is próbálja komolyan venni magát. Egyedül a sztoriban nem jár sikerrel e téren, mert az átvezetők eléggé nevetségesek lettek, de azt hiszem nem vagyok egyedül azzal a véleményemmel, hogy ezt a játékot nem a történetéért fogjuk megvásárolni.

Az Alien-filmek hangulata jól illeszkedik a játékhoz
Jó kérdés persze, hogy miért Impact, ha egyszer mindez benne volt az Evolutionben is? Nos, azért, mert a PC és PS3 tulajok kaptak egy prológust új idegenekkel, melyet egyedül és kooperatív módban is végig lehet játszani. Ez azonban messze sem akkora újdonság, hogy értelme legyen újra megvenni a programot, így akinek XBLA-ra már megvan az Evolution, nyugodtan elfelejtheti az Impactet. Technikai oldalról nézve is ugyanolyan a játék, azaz az Unreal Engine 3.0 hajtja, meglehetősen közepes eredménnyel. Persze itt nem is volt cél a látványos grafika, de azért megjegyzem, hogy ha már a Lara Croft-játéknak sikerült hasonló mechanika ellenére is lenyűgöző látványt prezentálni, a Team17 is megerőltethette volna magát. Na de annyi baj legyen, az irányítás, a hangok és a pályatervezés így is rendben van. Egyedül a hossz miatt kesereghetünk, de arra ott az Elite-mód, amin tuti tovább tart majd a játék, plusz bármikor visszamehetünk a korábbi pályákra öldökölni extra pontokért.

Alien Breed 2: Assault

A folytatás története ott veszi fel a fonalat, ahol az Evolution (vagy épp Impact) letette. Conrad kétségbeesetten igyekszik elmenekülni a Leopoldról, miközben a hatalmas hajó kezdi megadni magát a sáskák folyamatos támadásának. A sztori ugyanolyan gyenge és erőltetett, mint az első részben, de ez szerencsére nem megy a játék rovására. Főleg, hogy a fejlesztők nem csak egy rókabőrt készítettek nekünk, hanem tovább csiszolták az első epizód már eleve szórakoztató játékmenetét. Itt is maradt a kooperatív mód és az egyszemélyes kampány, a pályák azonban valahogy eleve jobbnak, profibbnak hatnak. Nem érezzük úgy többé, hogy olcsó trükkök áldozatai lettünk, hanem átéljük a taktikai lehetőségek nagyszerűségét.

A második rész pályái sokkal jobbak az elsőénél
A Team17 két új fegyverrel is feldobta a játékot, a rakétavetővel és a HyperBlasterrel, melyeket jobb, ha mindenki maga próbál ki, annyit viszont elárulok, hogy igen poénos helyzeteket lehet előidézni a segítségükkel. Különösen kooperatívban jön át egyébként a program kidolgozottsága, főleg, hogy az Impacttel ellentétben itt három különböző pályát kaptunk a multira, melyeken a sztori egy másik aspektusát játszhatjuk végig új szereplőkkel, megint csak ketten. Ráadásul kapunk három arénát is, melyekben a folyamatosan özönlő szörnyekkel szemben kell életben maradnunk, pontokat szerezve és büszkélkedve velük az online ranglistákon (ez egyébként egyedül is működik, de úgy nem olyan szórakoztató). Ha már szóba jöttek a pályák, érdemes szólni a grafikáról is, ami elsőre olyannak hat, mint az Impactben, kicsit később viszont észrevesszük, hogy fejlesztettek rajta rendesen. Több a tereptárgy, változatosabb a design, a fényeket pedig különösen jól megoldották, sokkal ijesztőbb lett az atmoszféra tőlük. Kár, hogy az első részbe nem tették bele ezeket az újdonságokat PC-n és PS3-on, hiszen a csúszás miatt megcsinálhatták volna.

A PC-s és a konzolos verziók között ez esetben nincs különbség
A portok az Assault esetében egyébként egy az egyben megegyeznek az Xbox 360-as változattal, azaz itt nincs olyan különleges extra, mint az Impact prológusa. Lehet keseregni, bár szerintem így is jól jártunk, főleg, hogy az Xbox 360 kicsit nehézkes irányítását remekül ültették át PC-re. A magam részéről jobban is favorizáltam ezt a platformot, mert több beállítás volt a látványnál (felbontás, ugye), és a gépigény is elég barátságos (mondjuk UE3-nál ez ma már alap kell legyen). Összességében kijelenthető, hogy az Assault jobban megéri az árát, mint az Impact, legyen szó akármelyik platfomról is. Bár hosszában nagyjából megegyezik az első résszel, kidolgozottabb és teljesebb annál. Lehet ezt fokozni?

Alien Breed 3: Descent

Nos, a válasz relatív, mert bár a Descent is pazar játék, akkora különbség, mint az Impact és az Assault között érezhető, nem figyelhető meg benne. Persze mindent tud, amit az elődei, és egy icipicit mégis jobb az összhatás benne. A sztori itt már véget ér, ez Conrad utolsó megpróbáltatása, hossza pedig szintén annyi, mint az első részé, azaz nagyjából 5-6 óra, s ahogy anno, itt is vannak nehéz fokozatok és kooperatív lehetőségek. Utóbbiaknál egyébként ugyanaz a felállás, mint az Assault esetében volt: három sztoris szint, három aréna, két fő... Reméltem egyébként, hogy itt már bevonhatunk valakit harmadiknak, de sajna az édeshármas ezúttal is elmaradt. Sebaj, majd legközelebb...

A termináloknál menthetünk, és érdemes is, mert a 3. részben elég kevés lesz
A pályatervezés erősen idézi az Assaultot, a grafika pedig talán egy árnyalattal szebb, de kiemelkedő különbségről nem beszélhetünk. A játék új fegyvere, melyet a fejlesztők a legendás id-féle BFG-hez hasonlítottak, nagyon kemény darab, de használni nincs sok lehetőségünk a gyér lőszerellátottság miatt. Ezen felül minden maradt a régiben, azaz most is megyünk, lövünk, fejlesztünk és túlélünk. Ami persze ezúttal is jobb, az a csiszoltság, érezhető, hogy a fejlesztők ki akartak tenni magukért a trilógia záró darabjára. Mégis azt mondom, hogy a második rész valahogy ügyesebben domborítja a pozitívumait. Itt nem látszik az a fejlődés, ami az Impact után érezhető volt, bár lehetséges, hogy csak azért vagyok ezen a véleményen, mert egyhuzamban játszottam a sorozattal, és nem volt meg az ajánlott szünet köztük. A különböző portok most is azonosak, noha a játék PS3-ra még nem jött ki a cikk írásakor (februárra ígérik).

Az idegenek csak jönnek és jönnek... A Descent is jó lett, de a 2. részt nem lépi át
Összegzés

Személy szerint a második, Assault című részt ajánlom legjobban, ha csak egy darálós játékra vágyunk. Az Alien Breed a Team17 remek munkájának hála régi fényében ragyog, s ha valaki a klasszikus szériát is szerette, elégedett lehet a modern kiadásokkal. Az egyedüli negatívum, ami a sorozat ellen szól, hogy egybe nem lehet kapni őket, külön-külön kell rájuk beruházni 800 MS pontért vagy 6 euróért (legalábbis Steamen a karácsonyi kedvezmények miatt, később ez visszacsúszik 9 euróra). Mivel a demók elérhetőek, azt javaslom, töltse le őket, akit érdekel, és az alapján döntsön a vásárlással kapcsolatban, mert elég tartalmasak lettek a teljes verziókhoz képest is.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

14. Sarkadi
2010.12.29. 15:27
Imádtam régen is,és most is fogom a látottak alapján!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. hsim
2010.12.29. 18:45
"játékmenete visszakacsintás az amigás és commodor 64-es első részre"

amigán imádtam, c64-re meg sosem adták ki...

a ps3-as verzát viszont kipörgetem, a demó simán hozza a hangulatot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. twollah
2010.12.29. 19:22
Az Alien Breed-bol sose keszult C64-es verzio.
Meg fan made sem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. jedi
2010.12.29. 19:28
Jahhhhájjjjj . Mint nyomtunk anno 20 évvel ezelőtt ezzel a haverommal együtt az Amiga 500+-omon ( 1MB-os volt ecsém, és volt rajta 2.0-ás, és 1.3-as kik-start is )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Chocho
2010.12.29. 19:30
Hűha srácok, én kérek elnézést! DOS-ra gondoltam és Commodoret írtam - már bennem volt az ünnepi szellem. Javítva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. klarsa
2010.12.29. 19:36
Nekem nagyon tetszett ez a játék, már végigvittem mind a 3-részét. Nagyon jó lett. Egyik haveromnak is elvittem, mert ez kötelező darab. Szerintem még 1x pár hónap múlva végigjátszom sorban, mert a 2.-al kezdtem utánna jött az első végül a harmadik. Nem is tudtam, hogy volt ennek régen is egy válozata.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. neofery
2010.12.29. 19:44
Rohadt jó játék.Steam-on nyomtam még régebben.Szép grafika és jó kis játékmenet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. trent
2010.12.29. 20:01
Megjegyzem hogy a Valve elkészíttette a Team 17-tel a játék Source Engine-es változatát is Alien Swarm néven és amennyire tudom ingyenes (az legalábbis biztos hogy a megjelenését követően ingyenes volt és nekem meg is van)

**szerkesztve: felejtsétek el, badarságot írtam, nem a Team 17 készítette, és nics sok közük egymáshoz csak megszólalásig hasonlít a két játék De ha valaki tud felvilágosíthatna némi infóval**
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. tassika
2010.12.29. 21:32
Nem tudom ki, hogy van vele, de az én szememet csípi, hogy kisbetűvel írja a cikkíró az Amiga-t. A hullámbádog PC-t, meg a hulladék DOS-t bezzeg csupa nagybetűvel. :-)
Amiga rulez! ;-)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Stormrage
2010.12.30. 01:51
a történet is jó, bár csak a három együtt kerek. kicsit nonhappyend
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. funkyman
2010.12.30. 09:43
Elég unalmas játékok. mindhárom résznél teljesen ugyanaz a játékmenet ugyanúgy és ugyanazokkal a fegyverekkel, csak némileg különböző pályákon - így ha az egyiket végigjázsotta a user semmi értelme a többit is megvenni.
Sok az időhúzás benne (hosszadalmas és dögunalmas animációk, össze vissza mászkálás). Sem sztorija sem hangulata nincs. Látványilag és hangzásilag közepes.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Chocho
2010.12.30. 15:00
tassika:

Üdv a magyar helyesírás csodálatos világában! Az "amigás" szót kisbetűvel kell írni, míg a DOS-ost nem, mert betűszóról van szó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. gabest
2010.12.30. 18:25
Az nem helyesírási szabályzat, hanem helyesírási megfigyelések.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. RichardAud...
2010.12.30. 23:22
,,kiváló és egyszerű, mint a pofon" Ez meg mi?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!