iPon Cikkek

Alien: Isolation – Halál az űrállomáson

Dátum | 2014. 10. 17.
Szerző | Magrathea
Csoport | JÁTÉK

A filmek megjelenését követő évtizedekben jó néhány Alien(s) játékot kaptunk, és nem hanyagoltak el minket a spin-off széria frontján sem, így a kezetek közé kaphattatok számtalan Alien vs Predator címet is. Az Alienesek között kevés igazán figyelemreméltó alkotás született, a Predatorosak viszont már hoztak egy-két értékelhető, sőt, jó darabot is. Mondom ezt persze úgy, hogy többséghez hozzá sem szagoltam, mert körülbelül minden létező platformra jöttek ezek a címek a C64-től, az Atari és ősi Nintendo gépeken át az árkád masinákig. De tudjátok mi a legjobb? Hogy ezeket mind elfelejthetjük és a kis képzeletbeli időgépünkkel visszautazhatunk 1979-be. Mennyivel másképp képzeltük el akkor a jövőt. Azt gondoltuk, hogy idővel minden gép és szofisztikált berendezés kezelése egyre bonyolultabb lesz, a beviteli eszközök meg hülye hieroglifákkal lesznek tele és úgy általában véve minden számítógép világít majd, mint a karácsonyfa. Megmaradnak a felhasználóbaráttól fényévekre elhelyezkedő funkcionárius interfészek és a biztonság kedvéért mindenen lesznek karok, amiket vészhelyzet esetén meghúzhatunk. A kisfelbontású CRT kijelzőkön ma már mosolygunk, de az androidok, a hatalmas kereskedelmi űrhajók és a minden fölött álló óriáscégek víziói még mindig megállják a helyüket és izgalmas témát adnak a modern sci-fiknek is.
Ha nem lenne ott az életerő csík, hihetnétek azt is, hogy a filmből van a felvétel
Gondoljunk csak bele, milyen lehetett volna az első és szerény véleményem szerint legjobb Alien filmet kísérő játék, ha 1979-ben olyan számítógépes fejlettségi szinten vagyunk, mint most. Körülbelül ilyen. Az Alien: Isolation egy tökéletes filmet kísérő játék. Története az első két rész között helyezkedik el, főszereplője pedig nem más, mint Amanda Ripley, Ellen lánya. Szegény Amanda 15 éve nem hallott az anyjáról, de nem adta fel a reményt és igyekszik mindent megtudni eltűnésének körülményeiről. Így hát kap az alkalmon, amikor kiderül, hogy megtalálták a Nostromo fekte dobozát és ő is bekerülhet a csapatba, amit arra küldenek, hogy összeszedjék. Azt ugyanis nem a Wayland-Yutani találta meg, hanem egy kereskedelmi hajó, az Anesidora, akik a Seegson érdekeltségű űrállomáson, a Sevastopolon állomásoznak, arra várva, hogy átvegyük tőlük a potenciálisan értékes információkat hordozó dobozt. Nincs más hátra, mint előre, elindulunk szépen Torrens nevű hajónkkal felkutatni a rejtélyt, miközben persze minden társunknak és a mindenható cégünknek is mások a motivációi, nem emberszeretetből segítenek nekünk abban, hogy megtudjuk mi történt a Nostromoval és legénységével.
A Torrensről azt kell tudni, hogy nagyjából azonos időben épült, mint a Nostromo, így amikor felébredünk a hiperalvásból, ismerős környezet fogadhat minket. Ugyanolyan a hajó belső tere, sőt, még az apróbb tárgyak is visszaköszönnek, így például a madaras örökmozgó (abban az időben nagy divatja volt épp az örökmozgóknak). A 70-es, 80-as évek tárgyai visszamosolyognak ránk, de mégis az egész képes modernnek és hitelesnek hatni. A játék menüje, a betűtípusok, minden a filmet idézi, és szinte azonnal beszippant az atmoszféra. Aztán amikor átszállunk a Sevastopol állomásra, kapunk egy kis Dead Space utóérzést, ahogy az óvatlan szakemberekből álló csoport mit sem sejtve egy igazi rémálomba csöppen. A Sevastopol neve természetesen a krími válságra hivatkozik, illetve a térségben található azonos nevű városra, mely idén februárban kikiáltotta, hogy nem ismeri el az ukrán állam fennhatóságát és Oroszországhoz szeretne csatlakozni.
Az óriáscégeknek az emberek csak számok... feláldozható erőforrások
Az Alien filmeknek és most a játéknak is érdekes részét képezték a mindenek fölött álló óriáscégek, azok motivációi, a korrupt, megvesztegethető vezetők és kispályás játékosok, akik néha fel sem fogják, hogy nem csak a saját életükkel játszadoznak. Fontos szerepet kap napjaink egyik legégetőbb szociológiai problémája is: az általános egymás iránt érzett közöny. Egyszerűen bámulatos, ahogy szépen lassan összeáll a kép, és kirajzolódik, hogy olykor látszólag független események milyen láncolatának kellett ahhoz végbemennie, hogy bekövetkezzen a legrosszabb. A játék ezen része egyébként főleg a mindenfelé található terminálokon olvasható levelezésekből csapódik le, érdemes őket elolvasni. Ha helyben a terminálnál nem is mertek sokáig álldogálni, bepótolhattok mindent a naplótokból, mert ha egyszer megnyitottátok a gépeken a leveleket, átkerülnek oda. A helyszíneket és az atmoszférát tehát sikerült nagyon jól eltalálnia a tervezőknek és ehhez még hozzájön a minimalista, de nagyon hatásos zene is, amiben időnként felcsendülnek a film dallamai. A grafika egy jó közepest hoz, szépek a fény effektek, míg a mimika és bőrfelületek hagynak maguk után némi kívánnivalót. /enyhe spoiler következik Az Aliennel való első találkozásunk ütősre sikerült, bár szerintem nem volt jó ötlet elvenni az irányítást és átvezetőt csinálni belőle, mert abban a milliszekundumban, hogy ez megtörtént, elmúlt a rettegés. /spoiler vége Szerencsére nincs túl sok átvezető, így a játékban nagyon kevésszer érezhetjük úgy, hogy most fellélegezhetünk egy pillanatra, folyamatosan résen kell lennünk. Az Alien modellje meglehetősen jól sikerült, nekem csak a fogai nem tetszettek, pedig tudom, hogy a fémes színük és elrendezésük is követik az első film xenomorfját. Én magam általában nem vagyok vevő az olcsó ijesztgetős horrorokra, de ez a játék többé-kevésbé fenntartotta bennem a feszültségérzetet és sokszor alaposan megrémített. Aminek örültem, hogy nem vitték túlzásba a nyálkázást és savazást. Ha valamit utálok, akkor azok a „trutyis horrorok”, amik inkább csak gusztustalanok, mint félelmetesek.
Szerencsére nem cuppog mindenhol a nyálka, amerre jár
Itt viszont néha már könyörögtem egy mentőhelyért, hogy végre enyhítsen egy kicsit a feszültségen. A mentőrendszer egyébként nagyon jó, az utolsó két állást tartja csak meg, ami bőven elég. A procedúra pedig ügyesen kitalált: nem azonnal ment, amit elérünk egy terminált, hanem pár másodpercig ott kell állni (nem csalhatunk azzal, hogy futtában mentünk, miközben a fél lábunk már a xenomorf szájában van). Visszatöltésnél pedig természetesen random helyre rakja le az alient, hogy ne legyenek használhatatlan save-jeink.
A Sevastopol egy jó nagy űrállomás, melynek nem csak a története érdekes, de van pár megkapó látnivaló is rajta. Igaz, sok nagyon hasonló helyszín van, de szerintem ezzel nincs különösebb gond (van benne realitás), ami pedig nagyon tetszett, hogy jókora szabadságot kapunk és kedvünk szerint járkálhatunk össze-vissza. Azzal viszont nehezen békéltem meg, hogy hiába kapunk meg „játszótérnek” egy méretes szárnyat, egy idő után akkor is azt vehetjük észre, hogy az idegen ragaszkodik hozzánk (ha jól emlékszem, akkor az 5. küldetésnél különösen igaz ez). Értem ezalatt azt, hogy következetesen mindig ott járőrözik, ahol mi vagyunk, véletlenül sem kalandozik el az adott szárny másik végébe. Sőt, még ha beindítunk egy eszméletlenül hangos gépet és ügyesen elslisszolunk a közeléből, az aliennek akkor is marad a legfőbb prioritása a környékünkön való járőrözés. Ha bezzeg ott bújunk el a hangos gép közelében, jó darabig nem tágít, éreztetve azt, hogy gyanús neki a hangzavar.
Egy öltözőszekrény belseje... ezt sokat fogjátok látni!
Az állomáson viszont nem az idegen az egyetlen veszélyforrás, a megérkezésünk után röviddel világossá válik számunkra, hogy egyfajta túlélő közösségek formálódtak, akik egymás ellenében próbálnak a felszínen maradni. Ezek az emberek előbb lőnek, mint kérdeznek. Ha pedig ez sem lenne elég, még androidokkal is meggyűlhet a bajunk, ami már önmagában egy talány, tekintve, hogy a robotokat általában úgy programozzák, hogy semmi szín alatt nem veszélyeztethetnek emberéletet. Ennyi fenyegetés leküzdéséhez magától értetődően kellenek eszközök, amiben az Alien: Isolation nem is szűköl. Imádtam a filmből áthozott fegyvereket és tárgyakat, ott van például a jellegzetes formájú bénító bot (stun baton) és persze a kihagyhatatlan lángszóró is. Ezek mellett kapunk még pisztolyt és puskát is, de arra készüljetek fel, hogy nem sokat fogtok lőfegyverekkel vagánykodni, az Isolation ugyanis nem kimondottan egy akciójáték, mint mondjuk a Dead Space, ahol halomra lőhetitek a nekromorfokat. Sokkal jobban épít a lopakodásra és az elterelésre, itt minden ellenfelet komolyan kell venni, mert ha van is elég erőforrásotok, hogy kiiktassatok egy embert vagy droidot, meg kell gondolni, hogy érdemes-e áldozni rá. Túlzásba persze nem kell vinni a spórolást még normál fokozaton sem, ha alaposan körülnéztek mindenhol, bőven találtok majd cuccokat.
Nem hagytam ki semmit?
A fegyverek és a lőszer viszont korántsem az egyetlen megoldást kínálják a szorult helyzetekre, jó néhány féle kütyüt összetákolhattok magatoknak a jelentős mennyiségű alapanyagból, amit az állomáson találhattok. Az eltereléshez és a lopakodás elősegítéséhez nem csak a mozgásérzékelő és a világító fáklya (flare) áll rendelkezésetekre, hanem használhattok zajkeltőt, füstgránátot vagy villanóbombát, amikből max. 3 lehet nálatok (fáklyából 6). A filmekből megtanulhattátok, hogy a xenomorf nem szereti a tüzet, így elijeszthetitek például egy molotov koktéllal is. Ha szét akartok csapni a droidok vagy emberek között, akkor segítségetekre lehet a csőbomba, az EMP vagy a már említett molotov is. A tárgyak, a tárgykészítő rendszer, a lopakodás és lövöldözés mellett persze van néhány melléktevékenység is, amivel jobban ki lehet tölteni azt a 25-30 óra játékidőt, amit az Isolation nyújt. Természetesen vannak gyűjthető tárgyak, ezek között már említettem a terminálos levelezéseket, de rálelhetünk még Nostromós logokra és dögcédulákra is. Ha mindent meg akarunk találni, alaposan szét kell néznünk, ami első végigjátszásnál komoly összeszedettséget követel meg a részünkről, hiszen minden zugban veszély leselkedik ránk és nem biztos, hogy lesz energiátok azzal foglalkozni, hogy még az ezredik szobába is benézzetek menekülés helyett.
A játékmechanikák tárháza itt még nem merül ki, kapunk ugyanis minijátékokat. Ezek meglehetősen jól sikerültek, méghozzá azért, mert egyiket sem kell túl sokat játszani, így nem unjátok meg őket. Kizárt, hogy úgy érezzétek magatokat, mint a BioShock első részénél, ahol indokolatlanul sokat kellett nyomni ugyanazt a hackelős játékot. Az Isolation előtt nem tudok mást, csak a kalapomat emelgetni, mert nincs túl sok olyan horror játék, amit úgy ki tudnak ilyen sokáig húzni, hogy közben végig fenntartsák a feszültséget és a játékélmény minőségét. Ha végigvittétek az alapjátékot, még egy kis rájátszás is van, két kisebb sztori DLC és egy kihívás mód képében. A sztori DLC-kben egy nagyon kellemes (már amennyiben feltételezzük, hogy bármi olyan dolog, ami Alienekkel kapcsolatos, lehet kellemes) meglepetéssel rukkolt nekünk elő a fejlesztőcsapat, ugyanis újra átélhetünk bennük néhány jelenetet a ’79-es filmből. Ezek természetesen a Nostromo fedélzetén játszódnak, ami ugye nem sokban különbözik a Torrenstől. Itt választhatunk, hogy a legénység melyik tagjával próbálkoznánk életben maradni, mindegyik egy kicsit más felszerelést kap (nekik nem áll rendelkezésükre Amanda egész tárháza).
A DLC-ben Ellennel is játszhatunk!
A kihívás módról az első tudnivaló, hogy csak a játék végigvitele után érdemes csak vele foglalkozni, ugyanis belerondíthat az élménybe, ha előre veszitek (igazából jobb, ha ezt a bekezdést át is ugorjátok inkább, amúgy sem fontos része a játéknak). Ez a mód engem túlzottan nem is fogott meg, ennek oka pedig az, hogy a megmérettetés abban áll, hogy időre kell teljesíteni feladatokat. Ez persze nem áll messze az Alien filmektől, ahol sokszor szorította Ripleyt az idő, de mégis. Valahogy kiöli belőlünk az idegentől való félelmet, ha leredukáljuk egy egyszerű akadállyá. Rákényszerít, hogy lopakodás helyett néha futkározzuk, hogy aztán ha előjön az alien, fújjunk egy kis tüzet a pofájába és folytassuk mondjuk az ajtó hackkelését. Egyetlen pálya van és 3 feladat, amiből az első két mellékeset akár bukhatjátok is. Tartozik hozzá egy ranglista, amiből PC-n látszik, hogy milyen gyorsan sikerült megmókolni valakinek a játékot, mivel a világelső másfél másodperccel van az élen. Teljesen reális… Összességében a játék mégis kiváló, szerintem egyértelműen az eddig megjelent legjobb Alien cím. Ha szétszedjük, és egymagukban vizsgáljuk az egyes részeit, akkor sok darabjára ráfogható, hogy nem épp csúcsminőségű, de a lényegi dolgok bőven hozzák a kötelezőt, sőt többet is. Nagyon jól össze van rakva, a sztori és a körítés fenomenális, Amanda karakterében pedig egy Ellenhez hasonlóan erős női főszereplőt kaptunk. A horror élmény abszolút megvan, úgyhogy az Alien: Isolation egy emlékezetes darab, ami nem kis dicséret az éppen hatalmas AAA kategóriás játékdömping közepette. A SEGA-nak sikerült szépíteni a Colonial Marines hatalmas kudarca után.
Platformok: PC, PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

50. nedcoleman
2014.10.17. 20:51
Hát igen. Kellett pár óra míg beindult és valóban egy pozitív csalódás lett belőle - sőt!. Az elmúlt időszak legjobb Alien címe. Bár lehet, hogy a legjobb, valóban...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
49. Chavalier
2014.10.17. 21:04
Én személy szerint nagy Alien fan vagyok, a képregényt is olvastam egy darabig, a film még máig is kedvenc. De valahogy a játék nekem nem jött át annyira, lehet velem van a baj de nekem volt se kihívás de valami ijesztő. Persze személyfüggő hogy ki mennyire bírja a horrort, nem magamat akarom bálványozni vagy a játékot szidni. Mindenesetre azért élveztem, a környezetet nagyon visszadja és roppant nosztalgikus volt. Minden elismerésem a fejlesztőknek!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
48. fren
2014.10.17. 21:42
Az Alien járőrútvonala tényleg frusztráló, főleg a mentési rendszer miatt is.
De legalább az adrenalin az egekben emiatt.
Ja és egy tipp, ne nagyon vegyétek elő a mozgásérzékelőt a szekrényben, ha a közelben van, mert simán kiszed onnan a bippegő hang miatt

Egyébként rég volt már ennyire hatásos filmadaptáció és ennyire jól optimalizált játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
47. nedcoleman fren
2014.10.17. 21:51
Hatásos fimadaptációt én lehet úgy jellemezném, hogy most kellő tisztelettel nyúltak a témához.... Végre...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
46. csontraket
2014.10.17. 22:09
valóban nagyon jó játékot gyúrtak össze a készítők! Ráadásul nem egy rövid játék. ENgem nagyon lekötött és magával ragadott az érzés mintha tényleg a szereplő bőrében lennél! nálam 10/10 volt a játék
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
45. hubertzol
2014.10.18. 00:05
A cikkben a képlinkelést nagyon elbaltáztátok. Nézzétek már meg kérlek!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
44. Svindler huber...
2014.10.18. 00:29
Done
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
43. Joga73
2014.10.18. 09:06
Ocsmány max az arcod lehet, amikor a tükörbenézel, libafos.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
42. Fratello
2014.10.18. 09:08
Sajnos a szomorú igazság az, hogy az ún. "gamer" PC-k már évek óta szisztematikusan visszafogják az újgenerációs konzolok teljesítményét pusztán azzal, hogy csak periférikusan fejleszthetőek, nem pedig modulárisan (illetve bipolárisan, a válytfülűek kedvéért). A múltkor olvastam egy cikket arról, hogy a Sony hiába akart 8K felbontást és instant (kvázi improvizatíve) Oculus Rift-támogatást a PLAYSTATION4-be, a PC-s hardvergyártó-maffia egyszerűen kartellbe tömörült és megakadályozta a szükséges alkatrészek szabad folyását az Éterben (ez az incidens később Árnyékháború néven lett ismert, lásd. www.techoax.net/shadowar).

...és most valami egészen más:

A "szomszéd" kritika fura dolgokat ír a játék rejtőzködő-technológiájáról, ami megütötte a szemem:

"szóval ezen az űrállomáson rengeteg dolog van, ami mögé elbújhatunk. Sajnos azonban semmi sem jelzi, hogy most éppen tényleg elrejtőztünk, vagy csak állunk egy doboz vagy asztal közelében, annyira láthatatlanul, mint Cartman, amikor meztelenül próbált átevickélni a színpadon."

Láttam pár gameplay videót a játékról, és azért ennyire nem tűnt a dolog vészesnek, azért egy asztal alá normálisan bebújni segítség nélkül nem tűnik olyan nehéznek...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
41. Shinjiii
2014.10.18. 10:10
Ezt a libastuff gyereket nem lehet innen kibannolni a rákba? Minden cikk alatt csak okádék hozzászólásait lehet olvasni, elég volt már belőle...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. kullo1 Shinj...
2014.10.18. 11:00
Isten ments,had irkáljon csak,akkora baromságokat hord össze hogy mindig megmosolyogtat.Kb lehet vagy 15 éves csórikám
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
39. Joga73 Frate...
2014.10.18. 11:25
A "szomszéd" írását rögtön azzal kezdte, hogy "...nem vagyok oda az Alien-mozikért...", sőt, nem szereti az "összeszarós" dolgokat - akkor talán hagyhatta volna másra a cik írását. Aszondja: "...elbaltázott mentési rendszer..." Szerintem meg zseniális egy horror játékba olyan mentést rakni, ami közben folyton a hátad mögé lesel.

Spoiler ON
Szerinte a készítők rontották el azt, hogy kb 10 percig keringett körbe-körbe, mert nem találta meg a padlón az ajtót. Az nem esett le neki ezek szerint, hogy ahol zöld fény pislákol, ott általában van valami érdekesség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. Magrathea
2014.10.18. 11:34
A bujkálással én nem tapasztaltam semmi problémát. Ami mögött/alatt látszólag el lehetett rejtőzködni, ott el is tudtam. Sőt, a szekrényekben még volt egy olyan mechanika is, hogy ha közel jött az alien és gyanút fogott, még jött egy 2 lépcsős qte is ->levegővisszatartás+hátrahúzódás a szekrényfalához (ezt egyébként is megteheted a hátra gomb lenyomásával).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. Szefmester
2014.10.18. 11:36


csak a gyengébbek kedvéért... Szarkazmus volt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. Fratello
2014.10.18. 11:36
Mindjárt tiszta lesz a kép ha megnézed az általam linkelt cikket. Sajnos csak quantumproxin keresztül lehet elérni (mint minden oldalt amit közvetlenül az Éthernet felhőjébe löttek), de most a proxikat (adminisztratíve) felügyelő MI-k között szakadás következett be a Nexus Central irányításáért (ez valójában a Globális Elhárítás Centrális Irányítása, röviden... inkább hagyjuk) és amíg ez tart (néhány milisekundumtól maximum pár milliárd évig) addig az Internetről az Éthernetes oldalak elérhetetlenek... Ha gondolod megpróbálok az Illuminati Nindzsanyulaitól hozzáférést szerezni, de ők cserébe mindíg valami lehetetlen dolgot kérnek, pl. fix 60 fps konzolon, meg ilyesmi...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. Fratello Joga7...
2014.10.18. 11:45
"zseniális egy horror játékba olyan mentést rakni, ami közben folyton a hátad mögé lesel."

Ez igaz, de azért az ilyesmit is illik ésszel megvalósítani: Ha egy játék már Normal fokozaton is bitang nehéz, akkor frusztráló tud lenni mikor az ember huszadjára kezd újra egy 5-10 perces "kalandozást", mert a legvégén elrontotta a szekrényben kuksolva a levegővételt... (Ilyesmire szoktak egy quicksave-slotot adni, aztán aki nem akarja nem használja, nehezebb fokozaton meg el is lehet venni...)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. Shinjiii
2014.10.18. 12:03
"szóval ezen az űrállomáson rengeteg dolog van, ami mögé elbújhatunk. Sajnos azonban semmi sem jelzi, hogy most éppen tényleg elrejtőztünk, vagy csak állunk egy doboz vagy asztal közelében..."

Ja, mert az életben te Istentől jelet kapsz, ha elbújsz a fal mögött, mondjuk kiszürkülsz. Mekkora barom az a gyerek...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. Fratello Shinj...
2014.10.18. 12:19
Ja, én se értettem... Bebújsz az asztal alá, felnézel, és ha nem az asztallapot látod alulról akkó szarul bújtál alá...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. Magrathea Frate...
2014.10.18. 12:48
Nem nehéz, csak el kell fogadni, hogy ebben a játékban természetes az, hogy meghalsz párszor. Meg türelmesnek kell lenni és kivárni a megfelelő pillanatot a cselekvésre. Szerintem teljesen rendben van a nehézség és a mentési rendszer is. =)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. Szefmester Frate...
2014.10.18. 13:04
Azért attól hogy te nem látod még nem feltétlen bújtál el rendesen... gondolom felesleges belinkelni azon kisgyerekek képeit akik rosszul bújtak el bújócskánál...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. Fratello Szefm...
2014.10.18. 13:15
???

Objektumszintű rejtőzködés-mechanikáról beszéltünk, vizuális visszacsatolással (vagyis hogyan bújsz egy asztal alá/szekrény mögé hogy az tényleg takarjon is, és te visszajelzést kapjál erről), nem pedig arról hogy általánosságban hogyan kell egy szobában elbújni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. Kerub88
2014.10.18. 16:25
A játék tényleg fantasztikus. Nagyon erős atomoszférája van és külön kiemelném, hogy nem emlékszem játékban mikor találkoztam ilyen erős sound designal. Minden hang tökéletes, pont a helyén van és pont úgy szólal meg ahogy annak meg kell szólalnia. Külön élő szereplővé válik aminek fontos funkciója van a játékban ezért garantáltan nagyon figyelni fogsz minden rezdülésre.

Viszont egyetértek az íróval, miszerint az Alien folyamatos 6. érzéke nagyon kizökkentő tud lenni. Főleg amikor a mellettem lévő szobában tudom, hogy van 1-2 human de amíg oda be nem megyek addig az Alien se fog. Én hardon játszom (mert a készítők azt írták hogy erre tervezték a játékot) és alapvetően nincsen bajom a nehézséggel, de néha valóban kegyetlenül frusztráló tud lenni (ráfért volna még egy kis tesztelés azokra a részekre).

A másik negatívuma, hogy feleslegesen hosszú. Nagyon sok a kitöltő elem (kapcsold ki ezt, kapcsold be azt, hozz gyógyszert...etc) ami egyértelműen csak a játék idejnek hosszabítására lett berakva. Ezeket szivesen kihagytam volna.

Aki szereti az Alien univerzumot annak kötelező darab mert ilyen tisztelettel ritkán nyúlnak meglévő világokhoz (könyv, film). Ha máshogy nem akkor rakjatok fel egy trainert, az biztos sokat könnyít a játékon és azzal toljátok végig.

Amanda Ripley nagyon jó karakter akivel élvezet végigmenni ezen a történeten. Pont eltalálták a készítők, hogy még Ripley-s legyen, de azért egyedi.

tldl: az év egyik legnagyobb meglepetése számomra, mindezt úgy hogy utálom a horrokat
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. gyuro999 Kerub...
2014.10.18. 18:18
Teljes mértékben egyetértek az általad leírtakkal. Hanghatásokban és hangulatban verhetetlen a játék. Ahhoz a 6. érzékes dologhoz én annyit fűznék, hogy persze bele lehet kötni, hogy a xeno folyton a környékünkön portyázik. Ha viszont percekre eltűnne és az állomás más részeire masírozna, elveszne a folytonos feszültség és kihívás, picit unalmassá válna a játék. Én élveztem, hogy állandóan a nyomomban lohol. Egyénként annyira jók a hangok, hogy ha nem használod a mozgásérzékelőt, akkor is tudod, nagyjából merre jár a lény, mikor ugrik fel a szellőzőbe, mikor mászik le onnan. Ez is nagyon tetszett benne. Ennyit szerettem volna hozzáfűzni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. mikej95 Kerub...
2014.10.18. 21:28
Bennem is ilyen benyomást keltett. A para faktor / történetmesélés és interakció aránya valahol a Penumbra 2 / Amnesia 1 szintje és a tökéletes között van, egyik sem csorbul a másik miatt. Láthatóan meg lehet ezt csinálni, nem tudom miért nem lehetett megoldani a Slender vagy az Outlast esetében is, mindkettő repetitív volt és primitív volt játékmechanikailag, ami megölte az egész hangulatot már a második iterációval. Az időhúzás meg nem vészes(láttunk már rosszabbat), 30 percnél úgysem tudok többet haladni egy ültömben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Slavia
2014.10.18. 22:15
Sok a cső FPS vérpistike meg a elkényelmesedett napot nem látott györek és amikor jönne egy a régi játékokhoz képest is(logikai,mentés túlélés, gondolkodás) átlagos játék össze szarják magukat.... Vagy annyira sötétek hozzá mint az éjszaka. Ez 1 remekül eltalált túlélő horror kisebb nagyobb hibákkal nem kell ezt agyonig kritizálni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Kerub88
2014.10.19. 00:37
Egy nagyon jó elemzés Adrian Chmielarz-től aki az egyik kedvenc játéktervezőm (The Vanishing of Ethan Carter).
Alienating the Player, or the First 60 Seconds of Alien: Isolation
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Kerub88
2014.10.19. 01:34
Update: Közben a másik nagy veterán is megírta a gondolatait. Thomas Grip (Amnesia) - Thoughts on Alien: Isolation and Horror Simulation
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. otherl Kerub...
2014.10.19. 03:19
Ó, kösz a linkeket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Balleno Kerub...
2014.10.19. 13:43
"..hogy nem emlékszem játékban mikor találkoztam ilyen erős sound designal.."

Meg egy liter vótör?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2014.10.19. 13:45
Savanyú a szőlő neki, tipikus butthurt szardobálás. Leírja, hogy csalást használt, és aztán szapulja a játékot?

Meg ez a szöveg, hogy mivel vannak negatív kritikák is ezért biztos szar a játék. News flash: Mindenről találni negatív kritikát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. mikej95 Kerub...
2014.10.19. 14:22
Jó irományok, de ezek általánosíthatók az egész játékiparra, nem csak a horror játékokra: a nagyobb célközönség érdekében hülyének néz a játék, így mindenki boldogulhat, mindenki pozitív véleményt ír róla. A bevált receptet pedig követik ameddig pénzt hoz. Van pár játék ami nem ilyen (pl: witcher széria, LA noire), de kevesebben is játszottak vele vagy vitték végig.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Kerub88 m76
2014.10.19. 16:23
Nem értek egyet. Mind két írás a játék narratív designját kritizálja, ahhoz miért is kéne trainer nélkül nyomnia?
Én nagyon élvezem az Alient, de ettől függetlenül megvannak a hibái és ez a két írás nagyon jól rávilágít erre. Ettől még nem lesz szar játék. Tudod... a világ azért színes, mert nem fekete-fehér.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Tapir_606
2014.10.19. 18:18
nagyon nagy tisztelettel nyúltak a filmekhez, hihetetlenül jó játék, a pár (néhol komolyabb) hibája ellenére is
gőzöm sincs, pontosan hány helyen utalnak a filmekre, de ez nálam mindent vitt
(Alien 1)
https://i0.wp.com/i47.tinypic.com/208k9pg.jpg
https://i0.wp.com/i48.tinypic.com/24v7ait.jpg

http://i.imgur.com/IX9gFlk.jpg
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2014.10.19. 21:40
De a narratíva része a kihívásnak. Ha lleveszed a kihívást persze, hogy úgy fogod érezni hiányzik valami. Mivel nem kell a kihívással foglalkoznia így azt hitte a narratíva hiányzik. De egy fenét, nekem aki rendesen becsületesen játszottam végig a játékot egy percig sem volt hiányérzetem.

Na meg olyan dolgokat kritizál amik megszokott játékmehanikai elemek, és senki sem akad fent rajtuk soha (bezárt ajtók pl)

A másik, hogy ő egyértelműen kimondja, hogy szerinte szar a játék. És a végén azt a konklúziót vonja le, hogy biztos hülyék az emberek, vagy nem veszik észre a hibákat azért játszanak vele. Na ez az ami kiverte nálam a biztosítékot.

Meg a stílusa, hogy attól mert részt vett egy pár órás indie játék készítésében azt hiszi mindenkinél jobban tudja milyennek kell lennie egy játéknak.

A másik írás amit linkelt sokkal inteligensebb, és értelmesebb, és nem von le hülye konzekvenciákat. Egyedüli komoly hülyeség benne szerintem az, hogy szerinte 5 órásnak kéne lennie a játéknak. Én 3 óra játék után találkoztam először az ALien-el, ha 5 órás lett volna a játék szembe köpöm magam, hogy pénzt adtam érte.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Kerub88 m76
2014.10.19. 22:38
Nem értem miért kéne trainer nélkül játszania a játékot amikor a cikkben az első 60 másodperc alapján elemzi a játékot. Kitér későbbi részekre is, de mindig az első 60 másodperccel kapcsolja össze dolgot ahol még se xenomoprh, se bármiféle ellenség. Így ezt a részét kritizálni szerintem felesleges.

De akkor menjünk bele egy kicsit mélyebben. A kihívás csak bizonyos szempontból része a narratívávank. Két féle narratíva van egymástól függetlenül az Alienben.
- Az egyik a TE saját történeted ami a “szörny” elől való bújócskázásból kerekedik ki. Ez minden játékosnak egyedi mivel az interakciód és a játék random elemei alapján jön létre. Ezt hívja Thomas Grip a másik cikkben: horror szimulátornak.
- A másik része a narratívának a környezet történetmesélése és a motiváció “megszerzése” a plot.

Adrián a narrative design második verzióját kritizálja. Ez teljesen független a játék fő mechanikájától vagyis a bújócskázástól. Ez elsősorban az emailek, hangkazetták, a karaktered szövegei, a fő plot. Szeretnék olyan játékokkal játszani ahol a játék design és a narrativ design nem egymástól elválasztva léteznek, de sajnos nagyon kevés olyan van és az Alien nem tartozik bele (ellenben kíváló példa rá az Ethan Carter).

"Na meg olyan dolgokat kritizál amik megszokott játékmehanikai elemek, és senki sem akad fent rajtuk soha (bezárt ajtók pl)"

Nagyon helyesen teszi hogy ezeket kritizálja mert attól hogy megszokottak még nem lesznek jók. Pont az ilyen kritikák miatt fejlődik a játékfejelsztés. Abban meg tévedsz, hogy ezzel csak neki van baja, inkább csak te nem szoktál gamedesignereket olvasni/hallgatni. Első körben például ajánlom a GDC Vault-ot. Rengeteg előadást találsz ott ingyen.

A cikk végén Adrian nem lehülyézi a játékosokat, hanem próbálja megfejteni, hogy mégis miért fogta meg ennyire a közönséget az Alien: Isolation. Elő is rukkol pár lehetséges verzióval (amik szerintem mind együtt igazak is). Én élveztem az Alien-t és emelett sem találtam inzultálónak a cikket.

"...attól mert részt vett egy pár órás indie játék készítésében azt hiszi mindenkinél jobban tudja milyennek kell lennie egy játéknak."

Okéééé, látom elkövetted azt a hibát, hogy nem néztél utánna annak amit állítasz, mert ennél nagyobbat nem is tévedhettél volna.
Először is nem egy “pár órás játék elkészítésében vett csak részt”
21 éve van a játékiparban, számtalan kiadott játékkal a háta mögött. Alapítója a People Can Fly-nak, ami olyan játékokért felelős mint a Painkiller, Bulletstorm vagy a Gears of War.
Pár éve kiszált a cégéből (miután eladta az Epic Gamesnek) és elment indie játékot csinálni kis csapattal mert olyan narratív központú játékokra szeretett volna fókuszálni ami az AAA-s fejlesztésben szinte lehetetlen. Ennek az első terméke az Ethan Carter.
Ezen felűl Thomas Gripel együtt dolgozták ki a 4-Layers, A Narrative Design Approach elméletet ami igazán elmályíti a játékok történetmesélési lehetőségeit és egyben feszegeti a határokat.

Az hogy ő mit mond/gondol azt te nyugodtan ignorálhatod, nem kell komolyan venned. Engem sem az érdekel hogy ki ő, hanem amit mond. Lehet hogy a blogbejegyzés értelmezéséhez szükséges ismerni a 4 layer elméletét ahol baromi jól ki van fejtve a mental modeling meg a player immersion kérdése és úgy több értelmet kap az is amit az Alienről mond.

Az hogy milyen hosszú a játék az preferencia kérdése. Én például nem igénylem a hosszú játékidőt, annál inkább a jó történetet. Ha jól tudnak átadni egy történetet 20 óra játékidőben akkor nagyon szivesen végigjátszom, de ha a játék azért 20 órás mert tele van felesleges kitöltő részekkel, akkor már kevésbé érdekel. Nekem az optimális a 4-6 óra, mert az még pont annyi idő amíg megvan a játék “varázsa” és nem kezdem el a játék mechanikáját figyelni. Ez persze a narratív központú játékokra igaz. Egy sandbox játék, vagy multiplayer az megint más kérdés.
Az egyik legjobb történet amivel játékban találkoztam az egy össz-vissz 15 perces játék volt.
Vagy vegyük például a Journey-t. Kb 1.5-2 óra az egész játék, de nem készült még egy játék ami akkora hatást gyakorolt volna rám.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Shinjiii
2014.10.20. 08:09
Szóval akkor mindenki be kéne, hogy hódoljon a fő ideálodnak, fenomenális játékterveződ véleményét mindenkinek el kell fogadnia.

m
76-nak is más a véleménye, és neked is, ennyi. Még ha beszélgetnétek, de egymást akarjátok meggyőzni, hogy kinek van igaza...

A gyerek jobb akkor, ha nem áll neki Metal Gear Solid-ozni, mert ott az első 60 PERC múlva se játszik, nem még mp... Még a végén levonná a hülye következtetéseit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Magrathea
2014.10.20. 09:11
Szerintem ne vegyétek támadásnak amiket Kerub88 mond és linkel. A játék neki is tetszett, csak felhívta a figyelmet pár érdekes aspektusára. Nekem is jobban tetszene, ha az új játékok továbbfejlődnének narratív szempontból és nem csinálnák azt mint az Evil Within, amit épp tesztelek. Lépten-nyomon emlékeztet a mechanikáival arra, hogy ő egy játék, sokkal inkább mint az Alien. Nagyon érezni rajta, hogy az alapkoncepciója régebbi, csak éppen most döntöttek úgy, hogy kiadják... szerintem van fejlődés már az 5-6 évvel ezelőtti játékokhoz képest is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Kerub88 Shinj...
2014.10.20. 10:00
Veled is nagyon szívesen társalgok amint veszed a fáradtságot és el is olvasod amit írok

"Az hogy ő mit mond/gondol azt te nyugodtan ignorálhatod, nem kell komolyan venned. Engem sem az érdekel hogy ki ő, hanem amit mond."
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Kerub88 Magra...
2014.10.20. 10:06
Várom a tesztet
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Shinjiii
2014.10.20. 11:38
A tesztet én is várom, csak úgy, mint a játék megjelenését, de azok után, hogy a Wolfenstein is úgy futott, ahogy nem szégyellt (gyakorlatilag szétgyepálta a laggolása a gépemet minimum beállításokon), nem is nagyon merném megvenni... Csak azt nem értem, az a játék hogy tudja így pofán vágni a négymagos AMD 2,6 Ghz, HD7750 mellett 4 GB ramos configomat?
De az 5-6 éve megjelent játékok mechanikáira emlékeztető jellege nem probléma számomra.

Kerub8
8

Attól függetlenül sincs értelme egy játék első 60 másodpercét összehasonlítania a fennálló játékidővel szemben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. m76
2014.10.20. 11:41
"Nem értem miért kéne trainer nélkül játszania a játékot amikor a cikkben az első 60 másodperc alapján elemzi a játékot. Kitér későbbi részekre is, de mindig az első 60 másodperccel kapcsolja össze dolgot ahol még se xenomoprh, se bármiféle ellenség. Így ezt a részét kritizálni szerintem felesleges."

Én nem hiszem el, hogy csak az első 60 másodperc alapján kritizálja a játékot, ha valóban így van akkor még nagyobb marha mint aminek eddig gondoltam, és még annyit sem ér a véleménye mint a WC papír amivel tegnap este segget töröltem.


De akkor menjünk bele egy kicsit mélyebben. A kihívás csak bizonyos szempontból része a narratívávank. Két féle narratíva van egymástól függetlenül az Alienben.
- Az egyik a TE saját történeted ami a “szörny” elől való bújócskázásból kerekedik ki. Ez minden játékosnak egyedi mivel az interakciód és a játék random elemei alapján jön létre. Ezt hívja Thomas Grip a másik cikkben: horror szimulátornak.
- A másik része a narratívának a környezet történetmesélése és a motiváció “megszerzése” a plot.


De pont ez a fő hiba amit elkövet, hogy ízekre szedi a játékot és az egyes elemeit külön próbálja értékelni. Ez olyan mintha egy autót alkatrészeire bontana szét aztán csodálkozna, hogy nem működik. A játék egyes részei csak együtt működnek, kell az egyik a másikhoz nem lehet különválasztani. Meg csak és kizárólag technikai oldalról közelíti meg a dolgokat, holott a játékok legfontosabb tulajdonsága a hangulat és beleélés mértéke. Márpedig milyen beleélés lehet abban amikor egy ezrelékét vizsgálja annak ami előtte van?

"Adrián a narrative design második verzióját kritizálja. Ez teljesen független a játék fő mechanikájától vagyis a bújócskázástól. Ez elsősorban az emailek, hangkazetták, a karaktered szövegei, a fő plot. Szeretnék olyan játékokkal játszani ahol a játék design és a narrativ design nem egymástól elválasztva léteznek, de sajnos nagyon kevés olyan van és az Alien nem tartozik bele (ellenben kíváló példa rá az Ethan Carter)."


És ezzel mi a probléma? A való világban sem bújócskázás közben olvasok emailt. Az emailek és hangjegyzetek egy remek húzás a játékban, persze System Shock II-ből lopott az egész, de jobbtól másolni nem szégyen hanem erény. Ezekből ismered meg, hogy mi ment végbe az állomáson az érkezésed előtt. Nem tudom hogy lehetne ezt jobban összekapcsolni a bújócskázással.

Nagyon helyesen teszi hogy ezeket kritizálja mert attól hogy megszokottak még nem lesznek jók. Pont az ilyen kritikák miatt fejlődik a játékfejelsztés. Abban meg tévedsz, hogy ezzel csak neki van baja, inkább csak te nem szoktál gamedesignereket olvasni/hallgatni. Első körben például ajánlom a GDC Vault-ot. Rengeteg előadást találsz ott ingyen.

De ez csak üres fröcsögés. Én sem szeretem, hogy nem járható be szabadon az egész állomás azonnal, de ez technológiai limitáció nem pedig a fejlesztők hibája. Nincs kapacitás arra, hogy minden egyes zugát lemodellezzék és bejárhatóvá tegyék. Az meg igen hülyén venné ki magát ha minden folyosó falban végződne amit nem dolgoztak ki. Mi más marad mint a bezárt ajtó?

Okéééé, látom elkövetted azt a hibát, hogy nem néztél utánna annak amit állítasz, mert ennél nagyobbat nem is tévedhettél volna.

Felőlem lehet 100 év tapasztalata is, az sem jogosítja fel arra, hogy 3 kategóriába sorolva lehülyézze és a játékosokat, azért mert szeretni mernek egy szerinte pocsék játékot. Amúgy a felsorolt játékok közül egyik se különösebben jött be nekem, úgyhogy ezektől a címektől nem fogom tisztelni cseppet sem.

Az hogy ő mit mond/gondol azt te nyugodtan ignorálhatod, nem kell komolyan venned. Engem sem az érdekel hogy ki ő, hanem amit mond. Lehet hogy a blogbejegyzés értelmezéséhez szükséges ismerni a 4 layer elméletét ahol baromi jól ki van fejtve a mental modeling meg a player immersion kérdése és úgy több értelmet kap az is amit az Alienről mond.

Na itt van a kutya elásva, nem lehet tudományos alapra helyezni egy szubjektív dolgot. Mindenki a maga neveltetése és értékrendje szerint értékel és értelmez egy játékot, és azok alapján alakulnak ki az elvárásai is vele szembe. Erről nem lehet esszét írni, hogy mi a jó játék, mert mint ahogy már említettem nem a játékelemek adják a jó játékot, hanem az összhatás. Egy más játékban pocsék elem is elférhet egy másik játékban ami jól használja azt.

Az hogy milyen hosszú a játék az preferencia kérdése. Én például nem igénylem a hosszú játékidőt,

Már hogy ne igényelnéd. Nem mindegy, hogy egy játék 5 10 vagy 20 óra szórakozást nyújt. Ne egy jó 5 órás játékot hasonlíts egy rossz 20 óráshoz, úgy nézve persze, hogy az 5 órás ér többet. De egy jó 5 órás és jó 20 órás közül az utóbbi a jobb nem igaz?

Márpedig az alein isolation egy jó 20 órás játék. Számomra egyszer sem ült le, ha bírtam volna szuflával meg idegrendszerrel valószínűleg egy ültő helyben végigjátszom.

És végezetül nem az a bajom, hogy más a véleménye a játékról, sok általa megfogalmazott kritika valós, és néhányat én is említettem a saját kritikámban a játékról. Viszont legtöbbet minden játékra el lehetne mondani, azokról mégsem ír pocskondiázó bejegyzést, többek között a saját játékairól sem érdekes módon.

De a fő bajom továbbra is az, hogy szerinte hülyék a játékosok ha ez tetszik nekik. Szerintem meg ő egy öntelt barom. És ha ilyen formában adja elő a véleményét, akkor se fog hallgatni rá senki ha valahol igaza van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Tapir_606 Shinj...
2014.10.20. 18:55
a gépigény miatt nem kell félned, én egy i3 2x2,4Ghz
4GB RAM
nVidia 630m-mel toltam laptopon
1280x720, shadow res(1024), shadow quality (med), SSAO (off), tex filter(off), AntiAlias(2x)
minden más maximumon
baromi élvezhető grafikát adott 25-40 fps-sel, de inkább 35öt átlagolt
a teljes játék során 2-3 ponton van olyan, hogy betölti a pálya maradékát a játék, olyankor kb 3 sec-re nagyon befagyott és megint ment simán, de ezek mind nyugis ponton történtek a játékban
illetve, amikor elkapott az alien, az utána lévő animációk (kb 20fps) lemaradtak mindig a hanghoz képest, de ott már úgyis mindegy
szerintem nem lesz vele gondod, ha nem a fullhádéra rejszolsz,
töltsd le, próbáld ki, ha megy, vedd meg
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Shinjiii
2014.10.21. 08:10
Tapir_606

Nem az Alienről beszéltem, hanem Magrathea kitért arra, hogy írja a tesztet az Evil Withinnel, ami a hulladék Quake engine-el fut ugyanúgy, mint amire felépítették a Wolfensteint (ami futott olyan szar, játszhatatlan módon minimumon, ahogyan semmi más), és így írtam, hogy remélem nem ismétlődik meg a helyzet azzal is.
Az Alientől nem félek (azaz a gépigényétől, tudom, hogy menni fog, de köszönöm. ). FullHD-ra meg nem pályázom, sose pályáztam, szerintem a mindenáron HD cuccok az ilyen elvakult parasztoknak való, aki a padtársának másnap tudja lökni a sódert, hogy milyen configot kapott a szüleitől.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Fratello
2014.10.21. 09:08
Na, kijött a jelenlegi legnegatívabb videokritika is a játékról (nem igazán emlékszem a fórumszabályzatra úgyhogy inkább nem linkelem be, legyen elég annyi hogy ugyanazok csinálták akik azt a vicces Star Wars - Fantom Menés kritikát összehozták ami hosszabb mint maga a film... )

Gyakorlatilag kihozták a világ legrosszabb játékának, kezdve azzal amit minden más kritika is megemlít: túl hosszú a játék. Olyan mintha alapból max. 3-4 óra tényleges tartalmat terveztek volna bele, csak jött az EA és megtripláztatta azt. Innentől kezdve a jó ötletek is iszonyatosan repetitívek lesznek, rétestészta-érdektelen sztorival, fillerhegyekkel, hosszú távon az őrületbe kergető minijátékokkal, a hangulat és "izoláció" totális ellaposodásával...

Érdekes amúgy hogy ők is előhozzák a lenti vitatémát: Miért nincs valami jelzés a játékban arra hogy sikeresen elrejtőztünk-e vagy sem (mint a Thief light-kristálya)? De ők nem azért panaszkodnak mert bénák és nem tudnak egy rohadt asztal alatt elbújni, hanem mert szerintük látszatra tökéletesen elrejtőzve is megtalálta őket jópárszor az Alien, és semmiféle visszajelzést nem kaptak arról hogy mit rontottak el... (Persze lehet simán csak nem tudták hogy NEM pittyegtetjük azt a rohadt mozgásdetektort rejtőzködés közben...)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Shinjiii
2014.10.21. 10:42
Szánalmas. Hozzászoktunk a kényelemhez, hogy mindent kiír, mindenről értesít a játék, így a hülyét is lehet madzagon vezetni. Itt nem így van, és ez a bajuk, hogy kihívás elé állították a játékosokat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. pcmagic
2014.10.21. 11:15
Jó a cikk, a játék meg valóban para, pedig még csak a videókat néztem és még úgy is fosatós...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. SeaQR
2014.10.21. 11:40
Azt hittem, hogy már rég feljebb van az ingerküszöböm, mintsem egy alientől féljek, de ez a játék a 90-es évek filmjei után újra rám hozta a frászt. Atmoszféra és hangulat kiváló, grafika és hangzás megfelelő és még egy erőmű sem kell neki. (HD7770 minden maxon, zökkenésmentesen fut - nyilván köszönhető annak is, hogy kb az egész játék szűk belső terekben játszódik.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. gyuro999 Tapir...
2014.10.22. 18:04
Ez amit találtál, tényleg egy hatalmas utalás! Én is kiszúrtam, megmosolyogtam és egyből beugrott, hogy Ash bácsi is így akarta kicsinálni Ripley-t 79-ben...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Gyurkov
2014.12.04. 23:17
Most akasztottam ki a játékot, két hónapig tartott beosztva és előkapartam a cikket a könyvjelzőből. Örülök, hogy pozitív kritikát adtatok neki és a többség egyetért, végre a SEGA egy hatalmas pofon után letett valamit az asztalra. Kellő kihívás, lenyűgöző atmoszféra és a hanghatások... aki Alien rajongó, nem fog csalódni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. kiskoller
2014.12.29. 15:01
Én a hétvégén kezdtem neki.

Egyszerre csak 1-2 órát tudok játszani, túl stesszes, parás a játék. Mondjuk én minden horrorjátékot utálok, ez az első, ami bejön nekem.
Az Alien film hangulatát sikerült teljes mértékben átadni, grafika, hang 10/10.
Az irányítás elég konzolport, egérgyorsulás, input lag, stb. Mivel viszonylag keveset kell célozni/lőnni, ezért itt ez annyira nem nagy baj.

Ami igazán jó pont, az a nehézség. Én Hard-on kezdtem, és bár haladtam rendesen a pályákon, levettem Easy-re, mert kevesebb örömöt letlem benne. Így is van kihívás, de nem leszek frusztrált mert 7edjére halok meg ugyanabban a teremben. Én azt ajánlom, mindenki kezdje mediumon a játékot. Sok múlik a szerencsén (főleg hardon), de ha az ember türelmes, óvatos, akkor élvezni fogja. Főleg a mentési rendszer miatt. Akkor lesz igazán parás az alien ha a mentési hely felé igyekezve pillantod meg.

Az Alien AI jó is, meg rossz is. Ez az eső AI, amit nem tudok pikk-pakk kijátszani. Az összes játékban amivel játszottam egyszerű volt az AI. Minden szituációra egyértelműen meg volt adva, hogyan fog cselekedni az AI, így ha megtalálod a nyerő taktikát, azt lehet ismételni. nah ez itt nem megy. És ez frusztráló
Ha harmadszorra bújsz el a szellőzőben, akkor negyedszerre már lehet hogy "foglalt" lesz még melőtt bemásznál a nyíláson.
Ez viszont szokatlan, és frusztrációt szűl. Ez pozitív. Viszont az negatív pont, hogy az Alien MINDENHOVA követ. Hiába metrózól három különböző állomás között, akárhol vagy, ott lesz az alien a közelben. Ha meg elbújsz, sose megy igazán távolra, ami szerintem bs. Persze lehet, hogy a sztori majd megmagyarázza, miért van ez. Az is lehet, hogy több alien van az állomáson...

Még csak a felénél, harmadánál tartok, szóva a sztoriról nem mondhatok semmit. Az eleje kicsit lapos volt, túl sok volt a prológus.

Eddig nagyon bejön a játék, de nem tudok sokat játszani vele, sok türelemet és stresszbírást igényel. Viszont az, hogy képes lekötni egy ilyen műfajú játék, mutatja, hogy mennyire jó is igazából.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!