iPon Cikkek

AMD Capsaicin 2.0 – Pokolian csípős újdonságok profiknak

Dátum | 2016. 07. 26.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

Capsaicin 2.0
Az AMD ezúttal az éppen zajló Siggraph körüli felhajtást használta fel arra, hogy bemutassa legfrissebb, főként professzionális tartalomkészítőknek szánt termékeit, illetve technológiáit – mert ma nem csak termékekről hullott le a lepel. A showt Raja Koduri, a Radeon Technologies Group vezetője nyitotta meg, aki nem is teketóriázott sokat, rövid felvezető után egyből a mélyvízbe invitálta a közönséget. A FirePro sorozat elbúcsúzik Raja Koduri felelevenítette, milyen főbb állomásokat tudhat maga mögött az AMD a professzionális piacon, ahol 2001 óta versenyez riválisaival – igaz, akkor még az ATI különálló cég volt, nem tartozott az AMD kötelékébe.
Szó esett arról is, hogy manapság már lassan mindenki tartalomkészítőnek számít, még az is, akinek csak egy egyszerű okostelefon lapul a zsebében, mert ő is készít fotókat és videókat. A Radeon Technologies Group vezetője méltatta a játékmotorok által megtett utat, kiemelve, hogy manapság a játékmotorok túlnőttek eredeti piacukon: a bennük rejlő lehetőségeket tartalomkészítő szoftverekben éppúgy ki tudják aknázni, mint különböző szimulációs alkalmazásokban. Kihangsúlyozta, hogy az alacsonyszintű API-k óriási jelentőséggel bírnak, csak úgy, ahogy a middlewareek, azaz az úgynevezett köztes rétegek. Meggyőződése, hogy az OpenSource, azaz nyílt forráskódú szoftverek irányába kell nyitni, és az AMD ezt is teszi, gondoljunk csak a GPU Open kezdeményezésre.
A szoftverek mellett a hardvereknek is fejlődniük kell, így eljött az idő, hogy a FirePro sorozat tagjai nyugdíjba vonuljanak, helyüket pedig friss modellek vegyék át. Ez persze nem jelenti azt, hogy a FirePro család egyik pillanatról a másikra eltűnik: a terméktámogatás zavartalanul működik tovább akkor is, ha az új videokártyák már teret hódítottak maguknak. Bemutatkozik a Pro WX család
Az AMD szakított a korábbi piros dizájnnal, ami a FirePro sorozat tagjainál is meghatározó szerepet töltött be, helyette pedig egy új, kék színárnyalatot vezettek be. Az újdonságok Polaris alapú GPU-val rendelkeznek, és összesen hárman vannak (a felépítésük azoknak, akik követték a híreket az elmúlt hetekben, nem lesz túl nagy meglepetés). Ami elég különleges már induláskor bennük, hogy az AMD 10 év jótállást vállal rájuk.
A leggyorsabb példány a Pro WX 7100 lesz, ami 32 CU-val gazdálkodó AMD GPU-t kap. Egyszeres pontosságú számítási teljesítménye 5 TFLOP/s felett lesz, a GPU-hoz pedig 8 GB-nyi GDDR5-ös fedélzeti memória kapcsolódik, méghozzá 256-bites adatsínen keresztül. Az újdonság akár négy darab 5K-s kijelzőt is meg tud majd hajtani négy darab DisplayPort 1.3-as videó kimenetén keresztül. Ár tekintetében 1000 dollár alatti összegre kell felkészülni és a Steam VR követelményeinek is megfelel majd a termék.
A második új videokártya a Pro WX 5100 jelölést kapja, viszont Polaris alapú GPU-ja már csak 28 CU-t foghat munkára. Az egyszeres pontosságú számítási teljesítmény itt már csak 4 TFLOP/s feletti értéket képvisel, a 256-bites memória-adatsín végére azonban továbbra is 8 GB-nyi GDDR5-ös fedélzeti memória kerül. Ez a videokártya is képes lesz négy darab 5K-s kijelző kezelésére, fő célterülete azonban már a játékmotor-alapú tervezőalkalmazásoké.
A legkisebb újonc a Pro WX 4100, ami 16 CU-val ellátott Polaris GPU-t kap, formátum terén pedig igen kompakt lesz, így a helytakarékos munkaállomásokban találhat helyet magának. Az egyszeres pontosságú számítási teljesítmény a kompaktság ellenére 2 TFLOP/s felett helyezkedik el, és a négy darab 5K-s monitor kezelése előtt sem lesz semmiféle akadály. A GPU-hoz itt már csak 4 GB-nyi fedélzeti memória csatlakozik, méghozzá 128-bites adatsínen keresztül. Az új videokártyák az év negyedik negyedévében jelenhetnek meg, pontos áraikat azonban egyelőre nem árulta el az AMD. A nem hivatalos információk szerint a Pro WX W7100 799 dollárba, a Pro WX 5100 499 dollárba, a Pro WX 4100 pedig 299 dollárba kerülhet. A két erősebbik videokártya Polaris 10, a gyengébbik pedig Polaris 11 GPU-t tartalmazhat.
Pro Render
Az AMD idén mutatta be Fire Render névre keresztelt megoldását (ez egy fizikai alapú rendermotor), ám mivel a Fire Pro sorozat nyugdíjba megy, a Fire Render is új nevet kap: a jövőben Pro Render néven emlegetik majd.
A Pro Render egy nyílt forráskódú megoldás, ami a rivális technológiákkal ellentétben nincs egy adott gyártó termékeihez láncolva. A Pro Render OpenCL alapon akár az Nvidia GeForce és Quadro videokártyáival is használható lesz, sőt, processzorokat is támogat, valamint az Intel termékeivel is együttműködik. Az AMD több partnerrel karöltve fejleszti a Pro Rendert, ami később számos alkalmazásban helyet kap – ilyen lesz például az AutoDesk 3ds Max is. Az ingyenes Pro Render szoftver gyakorlatilag külön telepíthető, ingyenesen letölthető bővítményként válhat elérhetővé az említett szoftverhez.
Operációs rendszerek terén a Windowstól a Linuxon át az OS X-ig minden fontos platform támogatása biztosított lesz. Az éppen fejlődő technológia ráadásul remekül passzol majd a Polaris alapú videokártyákhoz is, amire jó példa, hogy Pro Render alatt a 8 GB-os Radeon RX 480 gyorsabb, mint az Nvidia GeForce GTX 1080-asa. Project Loom Szó esett még a 360 fokos videók készítésének nehézségeiről, nevezetesen arról, milyen nehéz összefűzni a több kamerából érkező képet, főleg, ha ezt lehetőleg valós időben kell megoldani. Ezt a kihívást küzdi le a Project Loom, amelynek köszönhetően egyszerű lesz a többkamerás rendszerek kezelése, legyen szó csak 2, vagy akár 24 kameráról.
A Project Loom jóvoltából a beérkező videókat valós időben fűzi össze a rendszer, így 1080p60 vagy 4K30 videófolyam jöhet létre, ami mobileszközökön és VR headseteken keresztül egyaránt fogyasztható. A Project Loom még idén nyáron elérhetővé válik, méghozzá a GPUOpen nyílt forráskódú kiegészítőjeként.
Radeon Pro SSG Napjainkban komoly probléma, hogy a GPU alapú munka során óriási adatmennyiségekkel kell dolgozni, és biztosítani kell azt is, hogy az adatok alacsony késleltetés mellett, nagy adatátviteli sávszélességgel legyenek elérhetőek, minél nagyobb tárterületen. Ehhez a fedélzeti memória kevés, a rendszerben helyet foglaló gyors SSD pedig nem feltétlenül tökéletes, mert nem lehet elég gyorsan elérni.
A kihívás leküzdését már 2013-ban elkezdte az AMD, igaz, akkoriban még csak két mérnököt állítottak rá a szupertitkos feladatra, ami a Project Delta nevet viselte. A cél az volt, hogy a GPU-hoz minél közelebb helyezzenek el egy olyan nem-illékony tárhelyet, ami gyorsan elérhető, több TB-nyi adattároló kapacitást nyújt, és kellően nagy az adatátviteli sávszélessége.
A megoldást a Radeon Pro SSG formájában tálalja az AMD, ami nem más, mint egy speciális, NAND Flash alapú tárhellyel ellátott videokártya. A jelenlegi információk alapján annyi tudható, hogy a Polaris 10-es GPU-hoz két darab PCI Express 3.0-s M.2-es csatolót kapcsoltak. Az egyelőre nem világos, hogy ez a kapcsolat direkt-e, vagy PCI Express switchen keresztül oldották-e meg. Az viszont biztos, hogy az új videokártya legalább 1 TB-nyi NAND Flash tárhely kezelésére képes, ezt a tárhelyet pedig gyorsítótárként veti be. Az aktuális információk alapján az SSD meghajtók a Samsung 950 Pro sorozatából származnak, egyenként 512 GB-os adattároló kapacitással rendelkeznek, és RAID0 üzemmódban dolgoznak.
A show alkalmával egy demón keresztül mutatták be, mire képes a kártya. A feladat során 8K-s nyers videóval kellett dolgoznia az új kártyának, illetve egy hagyományos, SSG technológiával nem rendelkező videokártyának. Radeon Pro SSG nélkül 17 FPS-es sebesség és 0,85 GB/s-os sávszélesség jött össze, a Radeon Pro SSG alapú rendszer azonban már 92 FPS-es sebességet és 4,59 GB/s-os sávszélességet tudott, azaz jelentősen gyorsabb volt. Sőt, utóbbi rendszer olyan könnyedén játszotta oda-vissza a 8K-s videót, mint ha az a világ legtermészetesebb dolga lenne.
A különleges képességnek persze ára van. A fejlesztők béta termékként már hozzájuthatnak a Radeon Pro SSG-hez, az AMD pedig közvetlenül fogja értékesíteni az újdonságot, ami egyébként 2017 folyamán válik elérhetővé kereskedelmi forgalomban. A NAND Flash alapú tárhellyel felszerelt Polaris 10 alapú videokártya ára 9999 dollár lesz.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

9. Meteorhead
2016.07.26. 09:34
Úgy látszik, hogy az abszolút csúcskategória még várat magára. Az viszont nagyon érdekes, hogy Hawaii alapokon nyugszik a W9100, mert ezzel nem megy a HCC és a HIP fordító infrastruktúra, csak a Fiji és Tonga alapú kártyákkal. Értem én, hogy a Hawaii-nak sokkal jobb a DP képessége (mi is ezért szeretjük), de illenék akkor végre azt a nyüves AMDGPU meghajtót back-portolni GCN 1.0-ra, nomeg Windows-ra is áthozni a HCC-t.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Tubione
2016.07.26. 13:09
Ezen a mondatod felröhögtem,AMD a professzionális piacon, ahol 2001 óta versenyez riválisaival .
Lehet én lemaradtam de az AMD nek mi az ellenfele van még gyártó NV-AMD kívül is?.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Meteoreso Tubio...
2016.07.26. 13:46
3. Matrox
Érdekes ez a új körbenézhetős 3d videó, lehet egyszer majd a gyerekek megkérdezik hogy érted hogy nem tudok körbenézni a videóban ???
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Flegeton Tubio...
2016.07.26. 16:48
Matrox amit magyarhonban is ismerhetsz.(pl egy matrox karit be lehet tenni minden más mellé. Firepro, quadro -t mással nem, egyedül az NVS szériát lehet rakni ATI-k mellé. Érdekes módon egy NVS és egy GTX már nem megy együtt)
Ezen felül rengeteg "ismeretlen" márka a szerver integrált szinten.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. RealDreamQ
2016.07.27. 00:50
Grass Valley Fire Coder kártyák ! hmmm a sebesség és minőség !

[LINK]

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Szefmester Meteo...
2016.07.27. 12:02
Hányszor fogsz tudni megnézni egy egy filmet csak amiatt hogy egyszer erre néztél, másszor arra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Meteoreso Szefm...
2016.07.28. 16:28
Érdekes a felvetésed.... Oly annyira hogy állítólag ezzel már rendezői szakon is foglalkoznak mint probléma hogy ha bármerre nézhetsz hogy irányítsák oda a figyelmedet ahova szeretnék.
Végülis a Far Cry-ok is így kezdődnek ülsz a kocsiban nézelődhetsz és közben történnek a dolgok körülötted.
Ha a játékokban sikerül majd sikerül a filmekben is.Fókuszált zajokkal egyebekkel (true audio)
Igaz kikerült a GCN-ből de szoftveresen még emulált funkció
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Flegeton Szefm...
2016.07.28. 17:07
Na meg hányszor lesz olyan, hogy a jól beállított jelentről lemaradsz, mert mást néztél.
Filmeknél nem érzem ezt a nézelődős hiányt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2016.08.02. 01:33
miért, hányszor nézel újra egy Vidnyánszki darabot?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!