iPon Cikkek

Amnesia: The Dark Descent - Félni jó!

Dátum | 2010. 09. 15.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

A Penumbra sorozattal a Frictional Games valami egészen eredetit alkotott, olyat, ami sokaknak tetszett, s melyet azóta sem tudott, vagy akart lemásolni senki sem. Pedig a játékok sikeresek voltak, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a csapat elkészítette a széria szellemi folytatásaként felfogható Amnesiat. Amit szerettünk a Penumbraban, az mind visszatér, amit pedig nem, annak búcsút inthetünk. Egyenes következtetés, hogy az év legjobb horrorjátékával van dolgunk?

Az őrület hegyein is túl

Nos, igen, a helyzet pontosan ez. Az Amnesia az idei esztendő legfélelmetesebb játékai közé sorolható, sőt, lehet, hogy jelenleg a csúcson áll, bár ez inkább hozzáállás és idegrendszer kérdése. Főleg a klasszikus rémtörténetek rajongóinak szívét dobogtatja majd meg, története ugyanis kísértetiesen emlékeztet H.P. Lovecraft amerikai író novelláinak stílusára. A főszereplő Daniel, aki a játék elején egy rejtélyes, hegyomlás sújtotta kastély falai között tér magához, és kisvártatva ráeszmél, hogy fogalma sincs, hogy került oda. Ahogy bolyong az elhagyatott falak között, jegyzeteket talál, melyeket saját maga írt, s melyekből kiderül, hogy amnéziájáért talán ő a valódi felelős. A Brennenburg kastély múltja és jelene ködbe vész, feladatunk pedig a sok megválaszolatlan kérdés feltárása lesz. Meg persze a túlélés, hisz a sötét folyosók megnevezhetetlen szörnyűségeket rejtenek.

Isten hozott a pokolban! Ez ám a képzavar, nem igaz?
Bármi mást elárulni a történetről maga lenne az emberiség ellenes bűntett, ugyanis a játék legerősebb részéről van szó. Legyen elég annyi, hogy meglepetés, fordulat és döbbenetes események egész sora várható a nagyjából hatóra hosszú játék alatt, melyek nagy részét naplóbejegyzésekből, visszaemlékezésekből és hallucinációkból ismerjük meg. A sztori elmesélésének ezen módja régi divat a kalandjátékok közt, a The Dark Descent atmoszférájához pedig kiválóan illeszkedik. Mindehhez tessék hozzáadni a XIX. század végének fojtogató hangulatát, és a tényt, hogy ez a játék minden, csak nem barátságos.

A fény hatalma

Alapjaiban véve az Amnesia még mindig kalandjátéknak tekinthető. FPS nézetben irányíthatjuk Danielt, eközben pedig tárgyakat kell gyűjtenünk, és rengeteg logikai feladványt kell megoldanunk a továbbjutás érdekében. A felvett eszközök kombinálása fontos eleme a játéknak, ahogy a naplóbejegyzések és Daniel feljegyzéseinek elolvasása is erősen ajánlott egy-egy rejtvény kibogozásához. Akárcsak a fejleztők korábbi sorozatában, itt is mindent a fizika törvényei szerint kell végrehajtanunk, azaz az ajtót tényleg ki kell nyitnunk, a fiókot valóban ki kell húznunk, és így tovább. A feladványok nem túl nehezek és emellett meglehetősen logikus felépítést kaptak, így súlyosabban elakadni nem fogunk, ami azért is jó dolog, mert a Penumbraban a viszonylag ügyes puzzle-ök ellenére is frusztráló volt egy-egy rosszul megtervezett feladat. Ez persze ne rémítse el a régi motorosnak számító kalandorokat, mert a játék azért így se könnyű, és garantált, hogy lesz pár rész, amikor nem csak hogy nem tudunk, de nem is merünk majd bemenni a következő ajtón.

Ajánlott mindenhová bekukkantani, hátha van ott olaj vagy gyújtópor
Az Amnesia ugyanis nem csak félelmetes, de időnként halálos is. A pályákon fel s alá járkálnak az ellenfelek, akiknek legtöbbször csak a hangját halljuk, és mivel harc nincs a játékban, a velük való konfrontáció az esetek többségében véget vet Daniel történetének. Hogy mik vagy kik ők, az egyébként a sztoriból derül ki, látatlanban viszont afféle élőhalottakról beszélhetünk, melyek a Penumbra megszállt tudósai után meglepően ijesztőek és gyorsak. Míg ott simán el lehetett futni előlük, ha ismertük az adott helyszínt, itt ez nem mindig sikerül, és mivel a külalakjuk sem olyan komikus (sőt), határozottan félni fogunk a velük való találkozástól.

Igen, az ott messze nem más, mint egy... de majd meglátja mindenki a játékban!
A kastély szörnyetegein felül viszont van még egy ellenfél a játékban, ami nem más, mint a saját józan eszünk. Daniel a sok embert próbáló élmény miatt könnyedén megőrülhet, ezt a folyamatot pedig a tárgylista mellett látható agy állapotán kísérhetjük figyelemmel. Az egyetlen megoldás az elmebajra az, ha tartósabb ideig fényben maradunk, ez viszont felhívja ránk az ellenfelek figyelmét, így nem árt ügyesen taktikázni az olajlámpával. Daniel ezt mindig magánál hordja, s akárcsak a Penumbraban, itt sem világíthatunk vele örökké. Ahhoz, hogy működjön, olajat kell találnunk, amiből viszont nincs sok, így máskor a kastély fáklyáit gyújtogatjuk majd a szintén korlátozott mennyiségű gyutacs segítségével. Akárhogy is döntsünk, tudnunk kell elbújni, mert ha feltűnnek a torz teremtmények, egyedül egy sötét zug szolgálhat menedékül... és az se sokáig!

A rettegésnek arca van

A Penumbra a csapat saját grafikus motorjának hála meglehetősen szép volt a megjelenésekor, s bár az engine az eltelt esztendők alatt sokat vesztett erejéből, arra még futja belőle, hogy elégedettek legyünk az Amnesia látványvilágával. A kastély sötét folyosói és a dinamikus fény-árnyék hatások elviszik a játékot a hátukon, és külön piros pont, hogy a fejlesztők odafigyeltek az ellenfelek animációira is. A gépigénnyel nem lesz sok gondunk, lévén a motor elég koros már, az én gépemen pedig (AMD Athlon II X2; HD 5770; 6 GB RAM) meg se kottyantak neki a látványjavító beállítások. Mindez persze nem lenne az igazi megfelelő minőségű hang és zene nélkül, ám ha van olyan része a The Dark Descentnek, ami minden kétséget kizáróan tökéletesre vizsgázott, akkor az pont a program audio része. A szinkron meglehetősen ritkán hallható, akkor mégis libabőrös lesz tőle az ember, köszönhetően a maximális beleéléssel felmondott, és kiválóan megírt forgatókönyvnek. A háttérzajok állandó kaparása és recsegése még a legerősebb idegzetű játékosokat is próbára teszi, a melankolikus zenei szólamok pedig garantálják a nyomasztó hangulatot.

Az lovecrafti atmoszférát remekül adja vissza a sajátos grafikai tálalás
Summa summarum

Az Amnesia: The Dark Descent egy kiváló horrorjáték lett, olyan, ami minden rajongónak a polcán kell legyen. Illetve a steames listáján, a játék ugyanis egyelőre csak digitális úton vásárolható meg 14,99 euróért. Az ár nem magas, a játék pedig még a műfajából fakadó, viszonylag alacsony újrajátszhatósági faktor ellenére is messze megér ennyit, így nincs kifogás, aki szeret rettegni, az vegye meg, mert kötelező darab.



Platformok: PC, Mac
Tesztelt platform: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

32. nedcoleman
2010.09.15. 16:19
Tökéletesen működik eyefinity-vel is a gém.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. nedcoleman
2010.09.15. 18:15
A Penumbra sorozat nekem kimaradt, az Amnesia viszont ügyes kis jóság.
Először kipróbáltam a demo-t és !így tudtam dönteni a játék megvételéről.
A láthatatlan ellenfél elől való menekülés a vízzel teli sötét szobákban az libabőrözget.
A játék készítői is "hint"ként írják, a legélvezetesebb hangulathoz sötét szoba és fejhallgató szükségeltetik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. KENKILL
2010.09.15. 18:19
Ilyen ijesztő játék rég nem született szerintem, és a viszonylag rövid játékidő szinte fel sem tűnt nekem, ugyanis nem bírtam túl sokáig egyhuzamban játszani Hétvégére kész lesz a magyarítás is, úgy még ijesztőbb lesz majd. Legalábbis nekem, a gyér angolommal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. ossyni
2010.09.15. 19:13
az én idegrendszerem már sajnos nem bírja ezeket a játékokat, az én agyam már kiakadt más hasonló játékoknál! Nem feltétlen egészségesek ezek a játékok, de FÉLNI JÓ!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. nedcoleman ossyn...
2010.09.15. 19:54
A horror is egyfajta szórakoztató műfaj... kb
Anno a Condemned Criminal Origins volt az amit nem tudtam letenni, sőt még most is újra játszom. Bár Chocho-nak igaza lehet, nem biztos, hogy ebben az esetben lesz re-play
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. Menthix
2010.09.15. 19:59
Iszonyat nagy lett a játék, a cikk is kiváló, csak egy valami szúrta a szemem: AMD Athlon 2 XII?
Nade viccet félretéve remélem megjelenik dobozos változatban is, mert úgy megvenném.
Steamen keresztül kizárt, szerintem egy játék vásárlásának lényege, hogy a doboz a polcon legyen.
Még nem vittem végig, barátommal ketten toljuk (felváltva), nem véletlen.
Nem egyszer volt már olyan helyzet, hogy félelemtől ordítva ugrottunk ki a székből.
Pedig nekem elég erős idegeim vannak az ilyen játékokhoz. A Silent Hill: HC-t szemrebbenés nélkül játszottam.
8,5/10
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Richard83
2010.09.16. 08:40
Én szokás szerint találtam ebben is bug-ot, mikor jön az a zombi és beállsz mondjuk egy ajtó mellé a félfához és észrevesz akkor ütöget a levegőbe akár fél óráig is de nem tud megütni. Ilyenkor muszály elszaladni tőle ha már meguntuk. Emígy nagyon jó kis játék a hangok 10-es! Öszeségében nekem erős 8-ast ér!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Chocho
2010.09.16. 08:51
Menthix: Örülök, hogy tetszett a cikk, de azzal, hogy csak bolti verziót érdemes vásárolni, nem értek egyet. Az olyan apró csapatok, mint a Frictional Games, nem véletlenül választják a digitális terjesztést. A bolti többe kerül és kevesebbet fizet a fejlesztőknek, így ha már ennyire jó játékot csináltak, megérdemlik a támogatást és a vásárlást...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. nedcoleman
2010.09.16. 09:26
Chocho a bolti verzió szövegem elloptad, pont ezt írtam volna... Először.
Aztán rájöttem, hogy egy apró kiegészítés még szükséges lehet ide is. A Steam erre a legjobb példa. Elég sokat lenyúlnak ők is, hogy terjesszék a játékot digitálisan.
Nyílvánvalóan nem annyit viszont a magas árat azt sokkal tovább tudják valamiért fenntartani, mint egy bolti megjelent dobozos valaminél.
Egy példát ki is emelnék a steam árazását érintően ha nem gond:
http://www.shatteredhorizon.com/buynow/
(a buy now from futuremark store alatti szöveg az érdekes szerintem)

Egyébként a gyűjtői verziók vásárlása az ami megéri manapság (már akinek megéri persze) de ott mégis úgy érzed, hogy amit kapsz az minőségi - legtöbbször

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Menthix nedco...
2010.09.16. 12:58
Valóban érdekes az a futuremark alatti szöveg.
Szóval ugyanazt, ugyanonnan kapod, mintha steamtől vennéd, mégis néhány dollárt spórolsz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. nedcoleman Menth...
2010.09.16. 13:35
Menthix - Itt jön elő a bolti játék dolog.
(Példa: Megvettem a RUSE-t. 8E Ft-ba került. A játékot steamen keresztül kell aktiválni... Ha steam storeból vásárolom meg akkor ugyanez a játék 50eurós áron jön.)

A futuremarkos szövegből én azt következtettem, hogy a futuremark elküldi neked mailben az aktivációs kódot és ezért olcsóbb, mert nem a steam adja azt. Ha egy 16eurós játékot 20ért ad a steam akkor jól dolgozik... néhány dollár/euró=egy ezres ebben az esetben...

Az Amnesia pl jó elővétel volt steamen, mert 10euróért árulták egészen megjelenésig.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. lackoo1111
2010.09.16. 15:29
A független játékfejlesztők cuccait érdemesebb a saját webshopjukon keresztül beszerezni ( még ha néha drágább is ), mert így támogathatjuk őket . A nagy halak,mint például a Steam , az eladott játékok után járó összegből 40% -ot lecsippent , és a maradékot utalja csak tovább a fejlesztőknek .
Az Amnesia esetében a Steam nem árulja a játék linuxos verzíóját .
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Chocho
2010.09.17. 08:28
Na most aztán elég! Ez nem warezfórum, az ilyesmit ne itt beszéljétek meg! A hsz.-eket töröltem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. nedcoleman Choch...
2010.09.17. 08:45
Engem nagyon leosztotak a múltkor amiért a warezeseket próbáltam itt "osztani". Persze nem a "moderátor" ... Örülök, hogy korrekt megoldottad!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Qouzey
2010.09.17. 09:56
Nagyon jó kis játék, engem az Arx Fatalisra emlékeztet a hangulatával. Biztos kipróbálom majd.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. nedcoleman Qouze...
2010.09.17. 10:37
a demo-t elérheted több helyen is, bőven elég a játék megítéléséhez
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. lackoo1111
2010.09.17. 14:47
Na most aztán elég! Ez nem warezfórum, az ilyesmit ne itt beszéljétek meg! A hsz.-eket töröltem. Miről maradtam le ?
A warezosoknak: Ennyire csórók nem lehettek ,hogy nem tudjátok beszerezni ezt a játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. nedcoleman lacko...
2010.09.17. 14:53
Nem a csórósságon van a hangsúly hanem az igényen/igényességen
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. lackoo1111 nedco...
2010.09.17. 15:08
Azt hittem,hogy az ára miatt volt a felháborodás. Kifejtenéd mit értettél az "igényen/igényességen" alatt ?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. zlatzky
2010.09.17. 15:11
Mindegy a forras, attol fuggetlenul rendkivul zavaro, hogy egy quad core (2.9 ghz), gtx260, 4 gb ram konfiguracion (bar mar eleg oregecske, az igaz), az eleg primitiv kulso ellenere sem hajlando normalis fps szammal futni. Lassu, nagyon, nem ertem igazabol, miert, majd meg kuzdok vele.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. nedcoleman
2010.09.17. 15:22
némileg off tudom de én, mint \"szerző\", igenis tisztában vagyok vele mennyit kell sz*pni, hogy elkészüljön egy játék pálya vagy egy zenei alkotásféle pl. ..Megtisztelem azzal a hozzá állással a kiadót/készítőket, hogy hamár Ők is sokat sz*ptak akkor adok nekik pénzt, hogy jobban érezzék magukat.
Ha valamit letöltesz és osztod róla az észt azt nyugodtan megteheted. De nem itt Az igényesség (hiánya) ebben áll részemről. Az, hogy valakinek annyi legyen az igénye, hogy bármit le tud tölteni (itt lép be az Amnesia ára például)- az részemről a továbbiakban no comment tényleg. Átfogalmazva picit és bocs az offért: de ha van péz meg tudod venni ha nincs akkor letöltöd. De mégha csak így lenne...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. lackoo1111 nedco...
2010.09.17. 15:42
Még mielőtt félreértenéd a dolgot,én a készítőktől vásároltam meg a játékot. (megkaptam mindhárom verzíót windows,linux és Steam ).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Menthix
2010.09.17. 16:44
zlatzky, az egyik beállítást lejjebb kell álíítani és jó lesz.
Név szerint az SSAO felbontást kell medium-ra.
Talán majd egy patch javítja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. noliver123
2010.09.18. 11:51
Kicsit csalódás, hogy szinte a Penumbra sorozatot mintáján újabb lehúzott bőr, és a játékmenetben nincs semmi újítás. Csak rohangálunk a szörnyek elől. Persze ez nem egy fps game, de valami pluszt bele kellene tenni. Persze aki most találkozik vele először, annak ajánlott egy jó kis borzongás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Spancho206
2010.09.19. 18:23
Na a végére értem és a 3 befejezésből a legjobbat meg is csináltam
(most igy utolag a youtube-n néztem meg hogy 3 befejezése van)
Jó játék volt megéri a pénzét.
Egy valamire nem jövök rá arra valaki válaszoljon nekem.
Mi az a Custom Stories a menüben ? Lesz hozzá valami kieg ?
És ajándéknak ITT egy kis vidi hogy készitették a hangokat a játékhoz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. sunraw
2010.09.20. 20:26
Mindig elmondom, ha ilyen jellegű téma kerül sorra, hogy az első benyomásom még anno sok-sok éve az Unreal c. játékkal volt fülessel. Akkor az verte a biztit. Erre pedig nagyon kíváncsi vagyok. Mindenki vizuális. (na jó nem, akit nem látni az nem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. aka
2010.09.21. 06:08
A kis kiadóknak miért nem megerőltetés kiadni a játékaikat Linux-ra és MAC-re?


>Spancho206 - 2010-09-19 18:23:52
>Mi az a Custom Stories a menüben ?
Van tartalom szerkesztő a játszáshoz, és akár te is csinálhatsz vele pályákat hozzá pölö.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. thspo
2010.09.23. 09:28
off: jó móka itt olvasni olyan emberkék hozzászólásait a warez ellenességről akik ncore-n éppen 3-4 játékot töltenek le vagy éppen már fel... Az ipontól meg nem értem a felháborodást, sztem ha egy webshop/teszt oldal több hazai torrent oldalon reklámoztatja magát (feltételezem nem ingyen) akkor vállalja fel a kockázatot, hogy a warezosok oda szoknak...

on: a játék jó lett, hangulatos és egyedi, főként az idei szegényes játékpalettán.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. ooooobi
2010.10.19. 11:11
Szerintem sokkal izgalmasabb mint a penumbra, ott kiütöm a kutyákat és már csak a rohangálás marad, itt meg tényleg lehet parázni h mikor tűnik fel a szörny.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. naten
2012.07.12. 00:34
Nekem az volt a "bajom" a játékkal, hogy egész egyszerűen túl ijesztőre sikeredett. Komolyan mondom 19 éves vagyok és sok horrorfilmet láttam már, de még soha nem fordult elő olyan, hogy valamitől sikítottam! Ez a játék ezt is kihozta belőlem. Egyszer sem tudtam fél óránál többet játszani vele, mert egyszerűen kezdtem szó szerint sokkot kapni tőle... ez kb azt jelenti, hogy mikor bejön egy a szokásosnál jóval félelmetesebb jelenet akkor pár másodpercre teljesen leáll az agyad kicsit lefagysz és utána hirtelen feleszmélsz és majdnem össze-szarod magad az ijedségtől
Ráadásul én mindig este, egyedül a sötét szobában toltam szóval a hatás garantált volt...
A game-ről az a véleményem hogy mint olyat nagyon jól, sőt kiválóan megcsinálták: hang és zene tökéletes, történet kidolgozott és egyedi, fény-árnyék effektek remekül sikerültek, hangulat és félelem garantált, grafika nem a legjobb de mivel ez nem FPS vagy RPG így nincs jelentősége...

DEE, azt kell, hogy mondjam, hogy ez a játék egyszerűen BETEG! és kizártnak tartom, hogy a készítői épelméjűek voltak! Továbbá, nem támogatom semmilyen korosztálynak, hogy kipróbálja... véleményem szerint komoly agykárosodást, személyiség torzulást okozhat, ha valaki nagyon rákattan! Persze ez csak az én véleményem... Az biztos, hogy ebben a műfajban ez volt az utolsó amit én kivittem, ez nekem egyszerűen túl sok volt...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Qouzey naten
2012.07.12. 00:40
Hát igen, én is neki ültem már egy párszor, de huzamosabb ideig nem bírtam Az a rész amikor a vízben kerget a "láthatatlan szellem" az kiüti a biztosítékot, csak a csobbanásokat hallod Beteg
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. eutzius
2013.01.06. 19:07
13 éves vagy és ezt a játékot a neten láttam meg és egyből tudtam hogy ez kell nekem! nappal is jó játszani de én esténként nyomtam mert úgy egy igazi hatás vadász a játék de azért amikor este nyomtam nem birtam ki egy óránál tovább és persze minimális fény forrás is kellett
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!