iPon Cikkek

ArmA II - A háború magasiskolája

Dátum | 2009. 07. 04.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Ha azt mondom, FPS stílus, sokaknak a Half-Life, a Doom, vagy akár az UT jut eszükbe, hogy a többi nagy franchise-t már ne is említsem. De mi van, ha azt mondom, hogy harci szimuláció? Akkor is jönnek a címek szép számmal, a IL-2-től a Combat Flight Simulator 3-ig. Ám van egy kategória, ami mindkettőt ötvözi, és ami bár FPS, mégsem nevezhető egyszerű játéknak. Ezt alkotta meg a Bohemia Interactive a 2001-es Operation Flashpoint című katonai szimulátorával, s örökítette tovább annak szellemiségét az Armed Assault sorozatban, melynek frissiben megérkezett második részét vesszük most górcső alá.

"Emlékszik a kiképzésre, katona?"

Már itt az elején le kell szögezni, hogy az ArmA 2 bár játék, mégsem a hétköznapi akció szerelmeseinek készült. Nincs benne öngyógyuló katona, se kézben cipelhető lézerágyú, de még az átlagos felfogásban élő pályák sem léteznek benne. Mindezek helyett van egy hatalmas terület, egy fegyver, és egy karóra, amihez jobban ragaszkodunk, mint a végtagjainkhoz. Mivel az első ArmA is szimulátor volt, joggal várható el a folytatástól, hogy mindenből többet, jobbat hozzon, és ezt teljesíti is, de mint mondottam, minden szokásos FPS klisét tessék elfelejteni. Újszülötteknek különösen óvatosan a boltban!

Minden egyes küldetést egy ilyen térképpel kezd a program - igen, ez biz bonyolult
Az ArmA 2 története egy kitalált országban, Csernaruszban játszódik, ami a Szovjetunió felbomlása óta nem találja önmagát. Diktátorok jöttek és mentek, terroristák kínozták és robbantgatták a rettegő lakosságot, míg most legutóbb egy posztkommunista szerveződés tört hatalomra. A szétzilált és esélytelen demokratikus oldal az USA tengerészgyalogságának segítségét kéri, akiket annak rendje és módja szerint le is dobnak az országba rendet csinálni. A történet ennyi és nem több, ám ahogy haladunk a játékban, nagyon sok apró döntést kell meghoznunk, és lassacskán rájövünk, hogy a sztorit, a jövőt mi magunk formáljuk, kényünkre-kedvünkre. Érdekes, de az egyjátékos kampány kifejezetten jól megírt forgatókönyvet kapott, és bár szemmel láthatóan erőltetik benne a drámaiságot és a "sose tudod, mi vár rád" érzést, nem lesz giccses, ami kifejezetten jó tulajdonsága. Tessék hát elfelejteni a tipikus "jó fiúk vagyunk" stílust, ez valódi háború.

Amit a tévében sem látsz

Az ArmA 2 játékmenete nagyban hasonlít az előző részére, hisz itt is jól megszabott küldetéseket kell végrehajtanunk a lehető legrövidebb idő és legpontosabb szervezés mellett. Kapunk egy térképet, egy rakás feladatot, és társainkkal (akik amúgy a sztori nagy részében velünk vannak) nekivágunk a hatalmas, 225 négyzetkilométeres sziget valamely csücskének, hogy legyűrjük az ott épp tilosban parkoló és természetnyüvő rosszarcúakat. A harc rendkívül valósághű, a rambózást jobb azonnal elfelejteni. Rádión megkapjuk a célpontok koordinátáit, és igyekszünk kiiktatni azokat, minél több civil és szövetséges életet megkímélve. A fegyverarzenálunk olyan tág, hogy sorolni is fárasztó lenne, és ha mindez még nem lenne elég, bármely megtetsző jármű volánja mögé bepattanhatunk.

Remélem, ezzel a madárral időben hazaérünk, mert kihűl a bableves...
Tank, helikopter, esetleg vadászgép? Keine pánik, elköthetjük! Az ArmA 2-ben mindent szabad, de csak és kizárólag addig, amíg betartjuk a hadsereg játékszabályait. Sajnos a kampány e téren sokszor megköti a kezünket, és a járműhasználat sem olyan hangsúlyos benne, mint szerettem volna. Ezt kiegyenlíti viszont a sok belvárosi és erdei tűzharc, melyeknek hangulata és kivitelezése páratlan. Felejtsen el mindent, amit a hadviselésről tudni vélt, Tisztelt Olvasó, mert az ArmA 2 újraírja a katonai szimulátorok rövidke történelmét. Itt minden a realitás jegyében zajlik, és bár vannak egészségügyi csomagok, jaj annak, akit találat ér. A program egyébként nem túl megbocsátó a hibákat illetően, de cserébe menthetünk akárhol, és erre bizony szükségünk is lesz.

A kicsi kocsi újra száguld
A járművezetésről már beszéltem egy keveset, de arról még nem, hogy Csernarusz milyen hatalmas is. Persze, dobálhatom én itt a számokat, meg a motor hihetetlen képességeiről is áradozhatok, de az nem ér semmit, komolyan. Az ArmA 2-t meg kell tapasztalni, látni, érezni kell. Amikor egy vadászgéppel vívott ádáz csata után a földön kötünk ki, és csak az iránytűnkre hagyatkozhatunk pozíciónk meghatározásához, míg szép lassan ránk esteledik... nos, elképesztő. Ahogy maga a játékmenet úgy összességében is. Nehéz ezt szavakba önteni, és bocsánat, ha ömlengésszaga van a dolognak, de tény, hogy aki nem próbált még hasonló játékot, nem tudja, miről beszélek, mintaképp az is igaz, hogy az ArmA 2 minden eddigi próbálkozást felülmúl.

Okos hadviselés

A mesterséges intelligencia olyannyira jól sikerült az ArmA 2-ben, hogy néha el is felejtjük, hogy nem valódi emberek ellen játszunk. legutóbb talán a FEAR 2-ben láttam ennyire jól kivitelezett AI rutint, ám míg ott a non-stop akción volt a lényeg, és a pályák nagyrészt kimerültek a szűk folyosókban, addig itt a nyílt színen kellett a fejlesztőknek hiteles képet festeniük, ami jóval keményebb diónak számít. A katonák használják a fedezékeket, a járműveket, megvédik egymást, lehasalnak, elbújnak, segítséget hívnak, egy szó mint száz, emberien viselkednek. A dolgot egyedül a bugok keserítik meg, amik amúgy nagyon jellemzőek a játékra.

Az se semmi, amikor tizenöt ilyen lövi egymást multiban - a ping miatt kár nagyon
Igen, mint ahogy semmi, úgy az ArmA 2 sem tökéletes, de hogy ennyire ne legyen kész a játék, azt nem gondoltam volna. A teszt alatt nagyon sokszor téptem a hajam a fagyásokon, a scriptek beakadásán, és egyéb finomságokon. Utóbbiak még bosszantóbbak, mint amikor a játék megáll, mert ilyen esetekben a hangulat egy másodperc alatt semmivé lesz. Egységeink nem engedelmeskednek, csak állnak mint a faszent, vagy ami még rosszabb, egy-egy cselekvést ismételgetnek a végtelenségig. A kedvencem a lőtéri kiképzést tartó tiszt volt, aki miután kiadta a parancsot, folyamatosan kezdte elölről az egészet.

A karaktermodellekre egy szavunk se lehet
Van tehát egy nagyon jó játék, forradalmi mesterséges intelligenciával és olyan játékélménnyel, aminél eddig még semmi sem hozta közelebb a hadviselés művészetét a monitort bámuló szobaharcosokhoz. S mindezt agyoncsapják a programhibák szinte végtelen számával. Senki sem tesztel a Bohemia fejlesztői közül? Már az első ArmA is pocsék volt, ha a motorház alá néztünk, de ez ma, 2009-ben mindennek a teteje.

Az egyenruha alatt...

Pedig ránézésre az ArmA 2 elképesztően néz ki, sőt, ki merem jelenteni, hogy a most kapható legszebb játék a piacon. A karaktermodellek, az objektumok részletessége, és a több tíz kilométeres látótávolság olyannyira megkapó grafikát eredményez, hogy nem hiszünk a szemünknek. Ám sajna ennek ára van, és köszönhetően a rosszul megírt, hibáktól hemzsegő kódnak, ez az ár megbecsülhetetlen. Az én itthoni gépemen (4400+, 6 giga RAM, Radeon 3870) a közepes beállítások és a 1080p-s felbontás (a teljesítmény látszólag függetlenítette magát a képmérettől) elegendő volt az átlagban 30 fps értékű sebességre, de másoknak ennél erősebb konfigon is fejfájást okozott az ArmA 2. A skálázhatóság ilyenkor pedig nem hoz eredményt, és ezért a csúfra butított képet szaggatás kíséri. Hát nem remek?

A látótáv szinte határtalan, noha tény, hogy nincs gép, ami maximumon elviselné
Ami a sok hibája ellenére mégis megmenti az ArmA 2-t, az természetesen a multiplayer. Mivel mind az OFP, mind az első Armed Assault nagy népszerűségnek örvend az Interneten, így nem csoda, hogy az új üdvöske is komoly többjátékos támogatást kapott. Van itt kérem küldetésszerkesztő, kooperatív mód, új és régi játékmódok, azaz minden, ami kell. Az egyetlen szépséghiba itt is a kódban rejlik, lévén a laggolás egyes esetekben játszhatatlanná teszi az ArmA 2-t. Persze most is készülnek a javítások szép számmal, ahogy az első kettő már ki is jött (feltelepítésük kötelező), de ez nem túl nagy vigasz a kesergő, fogukat csikorogtató játékosoknak.

A létező leghangulatosabb főmenü díja az ArmA 2-t illeti - Jé, itt nem szaggat!
Van még a nyakunkban egy bonyolult irányítás, egy kissé zavaros rádiókommunikáció (mindezt leszámítva a hangok tökéletesek), és az, hogy az ArmA 2 alatt még a vírusirtó is ellenségünk lehet. Jogos hát a kérdés, hogy ha ennyi baj van az ArmA 2-vel, akkor mégis miért kap ilyen magas százalékszámot? A válasz egyszerű: ennek a játéknak lelke van. Látszik rajta, hogy a csehek minden létező energiájukat, a szívüket ölték bele, és olyan ambiciózus projektet hoztak tető alá, ami még a nagyobb cégeknek is izzasztó meló lett volna. Sokan nem hittek nekik, ám ők bebizonyították, hogy a legjobbak, ha katonai szimulátorokról van szó. Én nem bántam meg, hogy beruháztam a programba, és bár lehet, hogy nehézkesek az első lépések, biztos vagyok benne, hogy még sokáig vendég marad a merevlemezemen.

Chocho

(A képek miatt elnézést kérek, de tekintve, hogy a Fraps így is rendre szétfagyta magát a játék alatt, nem mertem megreszkírozni a maximum grafika melletti fotózást. A screenshotok a saját beállításaimmal készültek, a teljes pompa ennek kb. százszorosát jelenti. A végső értékelés százaléka a bugoknak tudható be)


Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

29. jadam92
2009.07.04. 13:07
VISSZA A CIKKHEZ

nagyon jó gém lett. remélem BF3 is ilyen lesz minimum.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. danee91
2009.07.04. 14:07
Asszem ezt ki is próbálom a STALKER kiegészítője mellé
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. Szedah
2009.07.04. 14:39
Szerintem ez nem is a játékosoknak készül(t) elsősorban, hanem a DARPA nyomott bele sok zsetont, hogy az USA ARMY leendő "békefentartói" gyakorolhassanak mielött kilökik őket éles helyzetbe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. polarx
2009.07.04. 15:42
Szerintem meg all correct de nagyon nagy a gépigénye.. GTA IV-nél durvább gép kell neki. (nyilván nem a minimumon való futtatásról beszélek úgy bőven megy, még medium is.. de high-on meg fölötte már akadnak gondok.. nem tudom 4 maggal hogy muzsikálna)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Chocho
2009.07.04. 16:02
jadam92: Nem olyan lesz. A BF sorozat multiplayerre kihegyezett akciójátékokból áll, míg az ArmA és az OFP katonai szimulátorok.

Szedah: Igen, ebben van igazság. A program speciális változata (ami meg se vásárolhat
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Blade0012
2009.07.04. 16:10
Nálam 4 mag (4 ghz) és gtx 260 + a 4 gb ram, szintén 1080p-ben very high beállításokkal (asszem egyik effekt volt csak high-re állítva) bőven tartotta a 30 fps feletti sebességet (látótáv kb felén meg az az élesség állító is csak 100%-on 200 helyett). Tényleg brutálisan nézett ki még így is és ahhoz képest h úgy lett beharangozva h magas részletesség mellett szükség lesz legalább két vga-ra egész korrektül futott...csak nem az én világom az ilyen katonai szimuláció...

Amúgy ütős cikk, csak ha mindenáron bele akarnék kötni, akkor az az lenne,, h az Armed Assault nem sorozat, csak az első rész európai verziójának az alcíme (az ArmA nem az Armed Assault rövidítése)...jó nem szőrszálhasogató akartam lenni, csak megjegyeztem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Chocho
2009.07.04. 18:31
Brundle: Épp ezért írtam, hogy a szükséges konfiguráció meghatározhatatlan. Van akinek az enyémnél gyengébb gépen is repeszt, és van, akinek a rendszergazdák által összeállított, félmillás űrhajón is 20 fps a max. Ez a rosszul megírt engine-nek köszönhető.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. imi93
2009.07.04. 18:35
de gondolom nem 1280+-ba hanem 1024-be ami azért nem mind1
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. danee91
2009.07.04. 19:13
Nekem 1152x864-ben, High beállítások mellett eléggé késett a mozgás, tehát ~játszhatatlan volt...Ma már nem szórakozok vele, asszem beállok 1024x768 és Medium...Nem lehet rossz, bejönnek ezek a fajta játékok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. gamer123
2009.07.04. 19:32
ati 3870x2 + core2quad q9650 @ 3.66GHz

1920x1080 high minden (asszem egy lett levéve mediumra) átlag fps 54....
nem tudom mi bajotok a motorral, de ha rosszul lett megírva akkor áldom a jóistent hogy így fut
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. PapaG
2009.07.04. 21:23
gamer123: A Te géped egy átlagos gép, ugye? Miért vered magad?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. danee91
2009.07.04. 21:55
Én meg túlságosan bíztam a lenti párosban, de rá kell jönnöm, erre a játékra kevéske
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. nempite
2009.07.05. 00:13
kihasznál normálisan 4 magot?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. _DiEGO_
2009.07.05. 10:49
Inkább az a kérdés , hogy támogatja a többmagos processzort ? Ha igen akkor tuti hogy 2 és többmagot
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Radon
2009.07.05. 12:45
Arma2 VGA teszt egy olyan részen ahol nics igazán igénybevéve a CPU (kevés AI) :
http://www.pcgameshardware.com/aid,685770/...pared/Practice/

És 18 CPU tesztje (a 3 SP küldetésnél, ahol városi harc folyik, és ahol rengeteg AI számolás miatt leolvad a proci) :
http://www.pcgameshardware.com/aid,687620/...-CPUs/Practice/

Láthatjátok, hogy vannak részek, ahol bizony a CPU a szűk keresztmetszet, és ez nem feltétlenül a engine hibája, hanem a szabadon engedett AI-k miatt (nincs bevonalkázva az útvonaluk mint a "márkás" FPS-ekben)

Az ArmA2 egyébként remekül kihasználja a többmagos CPU-kat, és szereti a sok Cache-t. De, ha többnyire multiban játszol, akkor simán megfelel egy átlagos játékgép is, mivel a szerverre hárul a temérdek AI számolás.

Nem kell neki 4 GB RAM, 2-vel is remekül elvan. Ha magasabb grafikai beállításokkal játszol, akkor egy SSD nagyon ajánlott, mivel szereti igénybe venni a háttértárolót és a HDD-ről való töltögetés miatt arcpirító minimum FPS-ekkel lehet találkozni (pláne magas textúra részletességnél).

Egyébként remek játék óriási szabadságfokkal, én a magam részéről élvezetesebbnek találom mint a BF-eket vagy a COD-okat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. danee91
2009.07.05. 12:46
Én azt vettem észre, h 100% Fillraten nem a legjobb(értsd alacsonyabb Fillraten gyors, de akkor kókány a kép), de itt éles a kép. A nagy látótáv leveszi, a többi beállítás Mediumon elmegy...Csak ne késne a kép
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. black_Umbr...
2009.07.05. 15:04
még az uj patch el vannak hibák bőven, pl: a spotter -t beküldtem egy (faházba), de őn a 2 méterre lévő ajton ment hanem a falon keresztül és benn is derékig a padloba volt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Evra
2009.07.05. 19:05
sztem elég rosszul optimalizált a motorja, feltettem és még csak nem is szép sztem, nekem nem jön be, cod4 1000X jobb, de még far cry 1 is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Radon
2009.07.05. 19:39
"sztem elég rosszul optimalizált a motorja"

Szerintem meg fogalmad sincs miről beszélsz, csak rád ragadt egy másik divat kifejezés a "kihajcsa-e a végéát" mellé.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Chocho
2009.07.05. 19:40
Evra: Már a bevezetőben leírtam, hogy ezt a játékot nem az átlagos FPS-rajongóknak találták ki. A CoD és a Far Cry pedig pont, hogy hétköznapi lövöldözős cuccok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. meszes
2009.07.05. 20:44
Sziasztok.
Hát, én nem tudom mi baja van némely embernek. Ez a játék annyira tökéletes ahogy van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. danee91
2009.07.05. 22:51
Annyit hadd kérdezzek meg, h az egész játékban úgy kell lőni, ahogy a Boot Camp gyakorlópályán(a célkereszt akár lehet a kép közepén kívül máshol is)? Mert az nagyon nem jött be...Jobban szerettem volna, ha úgy lehet célozni, mint pl CoD4-ben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. bajszi
2009.07.06. 07:55
(nempite @ 2009 Jul 4, 23:13)
Használ mindent rendesen ,ha igp lapod van az igp-hez + rendelt memóriát is ,mint a képen is látszik 1680x1050-ben v.h. beállitások mellett 4850/512 Mb már kevés neki!
De legalább az igp-hez rendelt + rendszer memot is igénybe veszi,tehát nincs ez olyan rosszul megirva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. yany
2009.07.06. 14:13
Én csak azt nem értem, hogy a cikk írója hogy lehet ennyire elégedett a grafikájával 100% alatti "Fill rate optimizer"-rel, ami borzasztóan elmossa az egész képet (tessék csak megnézni a képeket kinagyítva). Legalábbis a screenshot-ok úgy készültek. El sem tudom képzelni, hogy 100%-on mi lenne a véleménye a grafikáról.

Ja most vettem észre a dőlt betűs részt. Egyébként a konfigommal nagyon szépen, szaggatásmentesen fut max. beállításon1920x1200-ban (a látótávolság default-on van, Fillrate 100%-on és nem használok FSAA-t): E8400@3.92 GHz, 4 GB DDR2 RAM @ 960 MHz, Radeon HD4870/1024 MB @ 790/4000 MHz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. cNobody
2009.07.07. 11:33
(bajszi @ 2009 Jul 6, 06:55)
Használ mindent rendesen ,ha igp lapod van az igp-hez + rendelt memóriát is ,mint a képen is látszik 1680x1050-ben v.h. beállitások mellett 4850/512 Mb már kevés neki!
De legalább az igp-hez rendelt + rendszer memot is igénybe veszi,tehát nincs ez olyan rosszul megirva.

bajszi
ezt a képet te csináltad?
ha igen akk mi a progi neve?
vagy nemtudja valaki a progi nevét?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Chocho
2009.07.07. 11:48
yany: Hát olyan gépen még jó, hogy jól fut...

nedcoleman: Igen, én is így vagyok vele. Nem tehetünk mást, sajnos.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Ramones
2009.07.11. 08:14
Sziasztok! Nagyon ott van a hagulat, de a rengeteg bug (javítások ellenére is) lerombolja a hangulatot. Nagy arccal felhúztam a grafot "magas" szintre és szomorúan ültem a monitor előtt. Hát hihetetlen!!! Feszíti a gépet, mint állat. LASSSÚÚÚÚÚÚ.
E8500@3,2ghz
gigabyte gtx 260 OC
4 gb RAM
VISTA 32 bit

Ja, hogy kell megnézni az fps-t?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. danee91
2009.07.11. 12:52
Pl Fraps...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. bajszi
2009.07.11. 15:41
(cNobody @ 2009 Jul 7, 10:33) bajszi
ezt a képet te csináltad?
ha igen akk mi a progi neve?
vagy nemtudja valaki a progi nevét?

Everest ultimate edition 5.00.1650
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!