iPon Cikkek

Assetto Corsa - Szimulátor konzolon?

Dátum | 2016. 09. 14.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Nagyon sokáig kizárólag a PC-s játékosok számára voltak csak elérhetők az igazi szimulátorok. Persze, aki kizárólag konzolon játszik, gondolhatja, hogy a legjobbat kapja az épp aktuális Gran Turismo, vagy akár a Forza Motorsport képében, bármelyik konzolt is válassza. Tény, hogy ezek a játékok igyekeznek is kihangsúlyozni, hogy valójában mennyire közel állnak ahhoz, hogy szimulátorok legyenek. A Gran Turismo fejlesztői még odáig is elmentek, hogy a Nissannal összefogva külön versenyt indítottak, melynek végén a tévé elől kibújva a nyertes igazi pilótává válhatott. És habár ez nagyon jó marketing, a valósághoz kevés köze van. Persze eleve nem lehet visszaadni a valóságot egy képernyő előtt ülve, hiszen semmi nem fogja szétrázni a vesénket, eltépni a nyakizmainkat, és lefogyasztani rólunk négy kiló felesleget másfél óra alatt, ahogy megteszi ezt a valódi autóversenyzés. A Forza Motorsport és a Gran Turismo mindig is abban volt jó, hogy visszaadta az autók valódi kezelhetőségének érzését, és ezt úgy tálalta, hogy az mindenki számára élvezetes legyen.
Ha nem így lett volna, akkor nem kelt volna el mindkettőből külön-külön több tízmillió példány, és főleg a Gran Turismo esetében, nem alakult volna ki olyan kultusz körülötte, ami egy jó ideig önmagában képes volt eladni a PlayStation-konzolokat. Ugyanis nagyon kevesen tudtak volna vele játszani, és éppen ezért nagyon kevesen tudták volna igazán élvezni. Ezen a ponton pedig visszakanyarodhatunk a gondolatmenet elejére: konzolra valahogy sosem érte meg kiadni igazán keményvonalas szimulátort, így az iRacing és az rFactor mindig is megmaradt PC-n. Ennek persze más okai is vannak. Az ilyen jellegű anyagoknak mindig is fontos részét képezte a modolás. A készítők leszállították az alapokat, és persze folyamatosan fejlesztették azt, de a közösség tudta teljesen testre szabni az élményt, és elkészíteni azt, amire szüksége van. Az Assetto Corsa fejlesztése is ennek szellemében indult: egy ismeretlen, kicsi olasz csapat készítette, és először 2013 novemberében vált elérhetővé a Steam Early Access keretein belül, majd 2014 decemberében jelent meg "végleges" formában PC-n. Most, közel két évvel később pedig a konzolos felhasználók is belekóstolhatnak.
Azonban míg PC-n elérhető a modtámogatás, és a játék szinte teljes átalakításának lehetősége, addig ez konzolon (legalábbis egyelőre) kiesik. A konzolos felhasználók jelentős része ráadásul nem is erre vágyik, hanem egy jól játszható, kiforrott terméket szeretne kapni a pénzéért. Az Assetto Corsa pedig egész egyerűen eleve nem ezen elvek mentén készült: ez egy folyamatosan fejlődő, a friss PC-s innovációkhoz és hardverekhez alkalmazkodó szimulátor, ami a szó szoros értelmében talán sosem lesz kész. És ez alapvetően így van jól, de mint egy teljes értékű konzolos játék, sajnos nem egészen állja meg a helyét. Pedig a fejlesztő Kunos Simulazioni dicséretére legyen mondva, a stúdió mindent megtett, hogy átültesse azt, ami miatt a PC-s Assetto Corsa kiemelkedő. Pontosabban szólva: kiemelkedő szimulátor. A szimuláció mélysége ugyanis döbbenetes, elég csak megnézni, hogy mit művel a játék a gumikkal. Olyan szintekig adja vissza valóságot, hogy számít a gumik gördülési ellenállása, a különböző pontokon eltérő hőmérséklete, az aszfalt és a gumik hőmérsékletének eltérése, a guminyomás függvényében az abroncs deformálódása terhelés és súlyáthelyeződés alatt.
A készítők minden egyes autógyártóval külön együttműködve modellezték le az elektronikát is. A blokkolásgátló és a kipörgésgátló minden autónál másképp működik, máskor avatkozik be, és másmilyen intenzitással. Amennyiben az adott autó a valóságban is támogatja, úgy a játékban is jelen van a visszaváltásnál az automatikus gázfröccs, mint ahogy az is, hogy nem enged visszaváltani, ha túl nagyra ugrana fel a fordulat. De még az is lemodellezték, hogy bizonyos verdák a fékerő eloszlását is szabályozzák a kerekek között. És akkor még nem érkeztünk el a motorháztető alá. Az Assetto Corsa a kétturbós autóknál különbséget tesz a szekvenciális és a párhuzamos feltöltők között, így teljesen realisztikusan épül fel a turbónyomás, és így a teljesítmény, valamint a nyomaték. Ez még önmagában talán nem is lenne akkora szám, de a turbók teljesítménye természetesen a légnyomástól, a levegő sűrűségétől függ, így a készítők is ezt is implementálták, aminek következtében a motor ereje változhat például attól, hogy az adott pálya milyen magasan fekszik. Sőt, bizonyos autóknál még a turbó lefúvószelepét is lehet manuálisan szabályozni.
És ha már szóba kerültek a pályák. Összesen 13 helyszín közül választhatunk, melyeken 37 különféle útvonal érhető el. Ezek nem éppen világbajnok adatok a mai autós játékok mezőnyében, azonban a közönségkedvenc pályák így is jelen vannak, mint például a Brands Hatch, Imola, Calatunya, Monza, vagy éppen a Nürburgring Nordschleife. Ami azonban fontosabb a mennyiségnél, hogy minden egyes pályát egy különleges, lézeres eljárással szkenneltek végig, így az utolsó bukkanóig és egyenetlenségig autentikus élményt kapunk. Még a fikcionális pályákat is valós amerikai és olasz útburkolatokról készített szkennek segítségével rakták össze. Ami az autófelhozatalt illeti, összesen 21 gyártó több mint 80 modellje áll rendelkezésre, kezdve a klasszikus Lamborghiniktól, az kis Abarth Fiat 500-asokon át egészen az olyan modern technológiai csodákig, mint a McLaren MP4-12C, vagy a Ferrari 488. A választható járgányok között nem csak utcai példányokat találunk, hanem sok direktben versenyzésre vagy driftelésre felkészített modellt, és formula-autókat is. A választható verdák egy része azonban csak utólagosan tölthető le, ám furcsa módon ennek ellenére helyet kaptak a menüben. Ez így kicsit kiábrándító, talán szerencsésebb lett volna csomagokban piacra dobni őket, ahogy azt a Forza készítői szokták csinálni.
A viszonylag kevés pálya és autó jelenléte viszont azt jelenti, hogy kombinálva a kiválóan megalkotott, részletes fizikai szimulációval, a vezetési élmény tényleg kiváló. Habár azt meg kell jegyezni, hogy nehéz. Sokszor nagyon nehéz. Az Assetto Corsa nem kínál a játékos számára semmilyen tanító módot, hanem rögtön beledob minket a mély vízbe. Persze, segítségek állíthatók be, de ezt a játékot közel sem tudjuk olyan alacsony szintre levinni, mint amit a konzolos vetélytársaktól megszoktunk - a fejlesztők igyekeznek komolyan venni, hogy ez tényleg egy szimulátor. Amennyiben bekapcsoljuk az adott autóban elérhető kipörgésgátlót és blokkolásgátlót, még egy "csalással" élhetünk, ami a stabilitás kontroll. Ez az egyetlen dolog a játékban, amit a fejlesztők nem a valós autók alapján modelleztek le, ugyanis ennek működését az egyes autógyártók nem árulják el. Azonban kontrollerrel irányítva úgy érzem, hogy legalább kis részben szükség van rá, de persze az ideális az lenne, ha az Assetto Corsához mindenki be tudna egy szerezni egy kormányt, mert ez bizony tényleg úgy adja ki az igazi élményt - támogat is egyébként egy rakás kormányt PS4-en és Xbox One-on is.
A vezetési modell tehát kiválóan működik, és ha már elég gyakorláson túl vagyunk, sok sikerélményt tud okozni. Azonban az Assetto Corsa készítői ennél sokkal tovább nem jutottak, és ha azt nézzük, hogy ennek egy játéknak kellene lennie, akkor azért némileg leszerepel. A két fő játékmód a Special Events és a Career, és mindkettő eléggé fapados, de legalább brutálisan nehéz. Ráadásul eléggé hasonlítanak is egymásra: végső soron mindkettőben előre meghatározott autókkal kell teljesítenünk különböző etapokat, legyen szó versenyről, driftelésről, vagy hajszáról az idő ellen. A különbség, hogy a karrier módban a játék igyekszik végigvezetni minket a gyengébb, könnyebben vezethető járgányoktól a komolyabb vasakig. Semmi nincs benne, ami manapság divatos: sem kreditek, sem tapasztalati pontok, sem fejlődési rendszer, pusztán előre kitalált versenyek sorozata. Ráadásul mindenképp egy medált kell szereznünk (tehát az első három hely valamelyikét meg kell csípnünk), így ha már a verseny közepén látjuk, hogy ez esélytelen, akkor egyszerűbb újraindítani az egészet. Ha pedig ezt kombináljuk azzal, hogy a játék túl sokszor oszt kis lelassítós büntetéseket a legkisebb kanyarlevágásért is, akkor néha frusztráló tud lenni az élmény. Ennél azért nem csak a bejáratott konzolos címek, de a Project CARS is sokkal jobban teljesít ezen a fronton.
Úgy tűnik egyébként, hogy ez a fajta, sokszor indokolatlannak tűnő nehézség nem feltétlenül a botlábú játékosok hibája. A készítők is beismerték, hogy sok eventet túlzottan nehézre kalibráltak be, és a mesterséges intelligencia még a legkönnyebb fokozatában is sokkal gyorsabb, mint PC-n hasonló beállítások mellett. Ezekre elméletileg a napokban érkezik egy patch. Ez azért kár, mert egyébként a mesterséges intelligencia jól teljesít, és remek környezetet teremt az izgalmas futamokhoz. Látni, ahogy a gép által irányított pilóták hibákat követnek el, okosan támadnak, nem engedik az íveket. Sőt, néha egyébként hátulról érkezve még akár agresszívabbak is lehetnek, valahogy sokkal jobban teljesítenek akkor, ha mögöttük vagyunk. Végül érdemes szót ejteni a megjelenítésről is. Az Assetto Corsa PC-n kiemelkedően jól néz ki, ám sajnos konzolokon kompromisszumokat kellett hozni. Az autók modelljei itt is egészen látványosak, ám a belső nézet eléggé elmarad attól, ami manapság elvárható lenne. De főleg a pályákon már akadnak igénytelenebb részletek, gyenge textúrák, és úgy összességében valahogy nem fest olyan jól az anyag, ahogy azt ma megszoktuk a konkurensektől. Ráadásul éjszakai futamok sincsenek, mint ahogy kimaradt az esőzés is, ami nagy kár. Teljesítmény tekintetében sem remekel a játék: ugyan a 60fps-t többnyire sikerül tartania, azonban amikor mégsem, akkor komoly screen tearinggel kell szembenéznünk. Elvileg erre is érkezik javítás hamarosan. Végső soron örülök, hogy az Assetto Corsa eljött konzolokra is, mert jelenleg sem Xbox One-on, sem PS4-en nincs olyan anyag, ami ilyen mély szimulációt nyújtana. Az egyetlen probléma, hogy nem sikerült köré egy rendes játékot felépíteni, így alapból csak egy viszonylag szűk réteget tud majd megérinteni. Ez a szűk réteg persze jól ellesz vele - én is napi szinten visszatérek, hogy tökéletesítsem a vezetési technikámat, és megpróbáljak időeredményeket megdönteni. Azonban nem tudom elhessegetni azt az érzést, hogy ennek a játéknak egyelőre meg kellett volna maradnia PC-n. A PC-s előnyök nélkül ugyanis (mint például a modolás lehetősége) az Assetto Corsa egész egyszerűen nincs rendben, mint önálló termék.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

5. Wines
2016.09.14. 14:21
"A Gran Turismo fejlesztői még odáig is elmentek, hogy a Nissannal összefogva külön versenyt indítottak, melynek végén a tévé elől kibújva a nyertes igazi pilótává válhatott."

Itt lett hiteltelen az egész írás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Raki76 Wines
2016.09.14. 14:25
Miért? Nem hallottál még erről?

https://en.wikipedia.org/wiki/GT_Academy
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. pocokarc
2016.09.15. 11:55
Egy szimulatornal nem szamit a jatek resze, osszeall egy kozosseg berelnek egy szerot azt toljak a bajnoksagot senkit se ertdekel a szingulplajerekszperiensz. Ha a szimulacio es netkod rendben van konzolon akkor kicsit gyengenek erzem azt a 68%-ot foleg hogy ez a first ever szim konzolon mint ahogy irtad is(amit nem ertek hogy ha eddig nem akkor most miert is).

Kerdes persze mekkora a konzol huszarok es a szimmerek keresztmetszete.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. ingyom007 pocok...
2016.09.16. 00:01
Ezért van még kultusza a legelső rfactornak(ami nem baj) mert szerencsére sokan gondolkoznak így mint te. Abban egyetértek, hogy sok értelme nincs AI ellen szimulátorozni. De gondolom nem csak én szoktam egyedül nyomatni mert csak olyan netes közösségek vannak ahol koros emberek vagy szimplán idióta huszonévesek szeretnék kiélni a hatalomvágyukat egy nyomorult játékon. Sajnos nekem ez ragadt meg a race07 és rfactor közösségekről. Szóval jó az ha van single minden játékhoz és sokaknak nem minden a netcode.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2016.10.05. 15:12
Nekem meg pont kell single mert rohadtul nem akarok más emberekhez igazodni ha játszani akarok. Ezért tolom még mindig LFS-el mert viszonylag jó AI van benne. Project Cars ai-ja kritikán aluli így az élvezhetetlen single player-ben hiába van benne career rendszer.

Sajnos career módban még mindig a Gran Turismo az etalon ami egy lassan 20 éves játék ha az első részt veszem alapul. Pedig már abban is több és jobb a sp mint bármely más azóta megjelent szimulátorban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!