iPon Cikkek

Asura's Wrath - Ne akarj rosszban lenni vele

Dátum | 2012. 02. 29.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Tisztán emlékszem arra a pillanatra, amikor az első előzetes megjelent az Asura’s Wrath-ból, és csak tátottuk a szánkat, bambán bámulva a monitorra. Akkor valószínűleg sokan azt gondoltuk, hogy ez egészen fantasztikusnak tűnik, de nem igazán tudjuk elképzelni, miként lesz ebből játék. S valószínűleg találgathattunk volna a világ végéig, akkor sem tudtuk volna helyesen betippelni a végeredményt. Az Asura’s Wrath ugyanis nem hasonlít semmire, ami korábban létezett, egy egészen új és különleges élmény a játékiparban, olyan, ami igazából sajnos egy teszt keretein belül nem igazán leírható, vagy bemutatható. De azért próbálkozzunk meg vele.


A játék világa és környezete a különböző keleti népi motívumok és vallások egyvelege. Bár leginkább a hinduból merít, találunk benne egy jó adag modern kori Japánt is, mindezt pedig egészen bizarr módon keveri össze a sci-fivel. Ennek megfelelően már az első pár jelenet ki fogja robbantani agyunkat a helyéről. Az alapfelállás szerint a világon eluralkodott egy rettenetes démoni faj, a gohma, akik ellen a shinkoku néven futó emberek küzdenek, hogy megvédjék Gaea (gyakorlatilag a Föld) lakóinak életét. A véres harc sosem ér véget, a gohma ereje ugyanis egy hatalmas lényből ered: ő Vlitra, és nem lehet elpusztítani, csak eléggé legyengíteni ahhoz, hogy egy időre eltűnjön, és ezzel újra és újra beköszöntsön a rövid béke.

A játékba ott kapcsolódunk be, amikor éppen a shinkoku hatalmas űrflottája készül megtámadni bolygó körüli pályán a gohma sereget. Utóbbi mindenféle repkedő lényből áll, és az egész jelenet úgy bontakozik ki, mintha a Star Wars legnagyobb csatajelenetét megszoroznánk ezerrel, és hozzáadnánk mindenféle elmebeteg ötletet, például a mitikus hindu fegyver, a Brahmastra űrhajó megfelelőjét. Az egész zavarba ejtő és különleges. Nincs azonban sok időnk töprengeni, ugyanis a nyolc félisten, Shinkoku őrzői akcióba lendülnek, s mi is egy ilyen fazont alakítunk. Ő Asura, és rögtön rájövünk, hogy képességei döbbenetesek, amikor az űrben repkedve és manőverezve lövöldözünk a gohma lényekre.

Végül Asurának sikerül elnyomnia Vlitrát, s úgy látszik, mindenki boldog lehet, legalábbis, amíg vissza nem tér újra.  Hamar kiderül azonban, hogy a világ megmentéséért küzdő őrzők szíve korántsem olyan tiszta, mint az elsőre tűnik. A nyolc félisten vezére, Deus ugyanis összeesküvést szervez, melynek keretein belül Asurára kenik az uralkodó meggyilkolását, megölik feleségét, és elrabolják lányát, aki különleges képességekkel van megáldva, hiszen nála jobban senki nem tudja felhasználni a shinkoku-lelkeket a gohma elleni küzdelemben. Végül Asurát gyakorlatilag megölik, és az alvilágba kerül, ahonnan egy aranyszínű robotpók segedelmével próbál kiutat találni, miközben átélhetjük a 12 ezer évvel később játszódó sztori különböző eseményeit. Leírva az egész borzalmasan zavarosnak tűnik, és elsőre átélni is az, de a lényeg, hogy valójában minden értelmet nyer a végére.


Az Asura’s Wrath lényege ugyanis a történet. A fejlesztők nem csak egy világot raktak össze különböző vallási motívumokból, hanem gyakorlatilag alkottak egy teljes, 7-8 órás anime-sorozatot, csak ahelyett, hogy szombat délután néznénk az Animaxon, inkább a konzolunkon élhetjük át az eseményeket. Ez Asura haragjának és bosszújának a története, és a készítő CyberConnect2 nem akarta, hogy ennek bármiféle játékmenet az útjába álljon, éppen ezért fordulhat elő, hogy a teljes játékidő körülbelül 70-80%-át az átvezető jelenetek teszik ki. De akkor mi történik a maradékban? Nos, ezt három dologra bonthatjuk le: akadnak olyan jelenetek (ez lesz a többség), amikor QTE-szekvenciákat kell teljesítenünk, s valószínűleg csak azért léteznek, hogy kicsit jobban átéljük az egyes átvezető filmeket, mert valójában a legtöbbször teljesen mindegy, hogy éppen meg tudjuk-e nyomni időben a megfelelő gombot, vagy sem.

Aztán persze akadnak azért olyan részek is, amikor teljesen mi irányítjuk főhősünket, s ilyenkor az Asura’s Wrath úgy működik, mint egy viszonylag átlagos, de átgondolt beat’em up. Az irányítás rendkívül egyszerű: a bal analóg karral mozgunk, a bal felső vállgombbal kijelölhetünk egy ellenfelet, a jobb felsővel elkerülhetjük a támadásokat. Van egy gyors támadásunk és egy lassú (de nagy) is, amit elhasználva Asura túlhevül, így egy ideig nem nyomhatjuk újra. A küzdelmek zárt tereken zajlanak, és nem is az a célunk, hogy kiirtsunk mindenkit, vagy levegyük az adott főellenség életerejét, hanem hogy feltöltsük az életerőcsíkunk alatt található piros csíkot, ami a dühünket jelképezi. Amikor ez eléri a maximumot, a jobb ravasszal előhozhatjuk a Burst-támadást, ami gyakorlatilag véget vet az adott harcnak, és elindítja a történet folytatását, ahol ismét valamilyen QTE-átvezetőben kell megállnunk a helyünket.

Ezen kívül pedig már csak néhány on-rails lövöldözős szekvencia akad, ahol főhősünk magától megy egy kijelölt pályán, nekünk pedig csak céloznunk kell és lövöldöznünk. A szigorúan vett játékmenet tehát ennyi. Nincs felderítés, nincs NPC-kkel beszélgetés, sem pedig gyűjtögetés, vagy karakterfejlesztés. Vagyis abszolút semmi, amit a műfajban ma már gyakorlatilag alapnak tekintünk. Az Asura’s Wrath-nek viszont nincs is szüksége ezekre, ugyanis míg más játékok esetében  a játékmenetet szakítják meg az átvezetők, itt pont fordítva történik mindez: az átvezetők közben alkalmanként játszhatunk is, itt mindent ennek rendeltek alá. Maga a sztori epizodikus formában épül fel, pont, mint egy sorozat, így kapunk egy kis narrált felvezetőt is, mely alatt megtudhatjuk, mire is számíthatunk a továbbiakban, valamint minden rész cliffhangerrel zárul, így egyszerűen lehetetlen megállni, hogy ne folytassuk azonnal.


Ráadásul az egész valami hihetetlen módon eposzi – ha Homérosz ma élne, és történetesen japán lenne, akkor biztos, hogy valami ilyesmit írna. Már az első főellenség is nagyobb, mint a Föld, később pedig már a bolygók is puszta játékszernek tűnnek majd. Ha túlzásnak tartottad a Dragon Ball Z néhány jelenetét, akkor azt szorozd meg hárommal, és megtudod, milyen szintre ment el a CyberConnect2. A végső harc pedig olyan brutálisan ütős és nagyszabású, hogy arra még évek múltán is emlékezni fogunk. Menet közben pedig csodálatosan megrajzolt, képregényszerű összekötő részeket is kapunk, ahol a sztenderd nyugati történetmeséléssel ellentétben különböző nézőpontokat ismerhetünk meg, előre beleláthatunk néhány eseménybe, sőt még hamis narrációval is éltek az írók. Az mindenesetre biztos, hogy soha senki nem készített még így játékot, és hatalmas bátorságra vall a Capcom részéről, hogy a fejlesztők alá tette a költségvetést, mert ennél lutribb befektetés nem biztos, hogy létezik a világon. Maximum a görög állampapír.

Mindehhez tökéletes illik a megjelenítés is, melynek alapjait az Unreal Engine 3.0 adja, a külcsín pedig az anime egyik legjobb, leginkább hangulatos interpretációja, amit játékban valaha láthattunk. A karakterek valami elképesztően részletesek és kidolgozottak, a mozgásuk tökéletes, érzéseik kifejezését pedig a japán rajzfilmekhez hasonlóan sokszor nem beszéddel, hanem például a szemükkel érik el. Sajnos az általános ellenfelekre már nem maradt ennyi idő: a különböző gohma szörnyek eléggé fantáziátlanok és egyhangúak, ráadásul sokszor ismétlődnek is. A környezet sincs mindig a csúcson: habár változatos tájakon fordulunk meg, a pályák sokszor ingerszegények és sivárak. A hangrészleg viszont gyakorlatilag tökéletes: a szinkron büntet (mind az angol, mind pedig az eredeti japán), a zenék pedig zseniálisak, minden jelenethez, hangulathoz akad egy-egy eredeti, feledhetetlen darab.

Az Asura’s Wrath tehát nagyon egyedi, nagyon grandiózus, és igyekeztem megtenni mindent, hogy ezt legalább részben közvetítsem felétek. Van azonban néhány dolog, amiben nem vagyok biztos, ahol talán a japán őrület már kicsit túl sok. Az például oké, hogy sorozatos felépítést akartak a játéknak, de érthetetlen miért kellett még a nem létező reklámoknak is szünetet hagyni, hogy ötpercenként bámulhassuk a „To be continued” feliratot. Szintén érthetetlen, hogy miért kell minden egyes új fejezet alatt kiírni, hogy ki készítette az animációt a következő 10 perces játékrészben, főleg, ha az esetek többségében ugyanarról a személyről, vagy cégről van szó. Szintén kérdés, hogy az epizódok után miért kell végignézni a credits listát, mikor feltételezhetően egy csapat felelős az egész játékért, így bőven elég lenne a végén megmutatni azt. Egy fejezet végeztével pedig pontosan 10 gombnyomással tart tovább elindítani a következőt, mint egy nyugati játékban. Ezek persze apróságok, de valószínűleg sokaknak szemet fognak szúrni.


Kritikusként mindig akadnak olyan dolgok, amikről nem hálás feladat írni. Az Asura’s Wrath pont ilyen. Nem lehet átadni, nem igazán lehet elmondani, hogy milyen. Értékelni pedig egy rémálom. Ha úgy pontoznám, mint a többi játékot, akkor körülbelül 5 pontot érdemelne. Ha úgy pontozom, mint egy enyhén interaktív, végletekig egyedi és hangulatos animét, akkor egy 10-essel is hazamehetne. Az igazság talán valahol a kettő között van, de egy dolog mégis inkább a pozitív oldal felé billenti a mérleget: az Asura’s Wrath egy meghatározó játéktörténelmi pillanat, s, mint ilyen, kihagyhatatlan.


Platformok: PlayStation 3, Xbox 360

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

19. dragon83
2012.02.29. 09:14
Kiváló teszt, InGen jól megragadta a játék lényegét. Valószínűleg sokan lesznek, akik negatívan értékelik majd a játékot a szigorúan vett játékmenet hiánya miatt (legalábbis kevés van belőle, és az is egyszerű), mint annak idején a Heavy Rain esetében is, pedig az ilyen típusú játéknak is ugyanúgy van létjogosultsága, mint a tucatjával megjelenő FPS-eknek, TPS-eknek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. magerg
2012.02.29. 10:08
Én a 90-es évek gagyi interaktív mozijainak a viszatérését látom benne.
Mint történet, film, lehet jó, de azért egy 2012-es játéktól többet várna az ember.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Taxidriver
2012.02.29. 11:10
Osztom InGen tesztjét és dragon83 véleményét!Végre egy értelmes teszt,ami megragadja ennek az egyedi játék lényegét!
Aki nem értené,ez egy INTERAKTÍV játék/mozi,és ezt a készítők sem titkolják(az más kérdés,hogy valakinek ez nem jön be,ízlések és pofonok ugye...)!Nálam abszolút nyerő a sok tucat game mellett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Warpath
2012.02.29. 13:23
magerg:
Mint a jó öreg 90es évek eleji Mad Dog McCree. Maga idejében élvezetes játék volt. Ment a film, azt egy "pisztolyt fogó kéz" egérkurzorral hadonászni meg lőni .
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. bodomehesz...
2012.02.29. 13:38
Kimerítő leírás. Köszönöm szépen, érdekes és "izgalmas" volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. YellowFlas...
2012.02.29. 15:43
InGennek abszólút igaza van. Ez egy olyan műfajú játék, aminek nem sok, vagy nincs is párja manapság és nehéz értékelni/elemezni. A teszt remek lett, a játék úgyszintén. Én többre értékelek egy ilyen játékot, mint egy tucat CoD/NFS-t...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Leon121
2012.02.29. 19:24
Demót próbáltam, borzalmas volt. Egy játék legyen alapvetően játék, mert ha animét akarok nézni, akkor animét nézek, ha játszani szeretnék, akkor meg játszani szeretnék. Az egyediség önmagában még nem menti meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. nightmare1...
2012.02.29. 20:39
Leon121

Ez sajnos megint egy rétegjáték igazából, mint ahogy jópár a közelmúltban tesztelt játékok közül. Neked nem tetszik, én nem próbáltam a demót, de valószínűsítem, hogy nekem se tetszene
Másnak nagyon is tetszik Nem vagyunk egyformák, hála a jó Istennek!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. peti198706...
2012.02.29. 21:24
A Fairy Tail-t (eddig ennek az animenek százrész megláttása után jelentem ki) tuti nem übereli, de azért (ha már a DBZ-t a cikk író megemlíti ) túlépheti egy darab számmal Kérem nézzen utána, mer mielőtt belekezdtem volna a fent említett animébe épp akkor végeztem a DBZKai-al is(-ami ugye teljesen filler mentes manga alapon nyugszik). Majomkirály felbőszülése az utolsó képen jól látható, amint felajzottan morogja le a cikkírómegvetését japán "Gambatemasu!" munkakultura iránt.
"de érthetetlen miért kellett még a nem létező reklámoknak is szünetet hagyni, hogy ötpercenként bámulhassuk a „To be continued” feliratot. Szintén érthetetlen, hogy miért kell minden egyes új fejezet alatt kiírni, hogy ki készítette az animációt a következő 10 perces játékrészben, főleg, ha az"
egyszerűen nem jutott reája idő, ua. mint a Tengen Toppa Gurren-Lagann-ban, ahol a pure überelés volt a lényeg mindég az előző részekhez képest.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. DogTheDog
2012.02.29. 21:33
Ha a jatek fejezetenkent ennyire elter,akkor mi ertelme volt a demonak?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Blade0012
2012.02.29. 21:56
A demonak reklamszerepe is van, igy talan tobb anime fanhoz eljut az oromhir. Mas ugysem fog ilyen szemettel jatszani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Zoe01
2012.03.01. 00:42
Mert "animés", akkor már szemét? LULZ.

Sokan a Heavy Raint, meg a To the Moon-t sem tartják annak, pedig azok. Csak kicsit nyitottabbnak kéne lenni... a manapság hihetetlenül egysíkú játékstílusok és játék mechanikák mellé csak befér, nemde?

Nálatok ha már valami kicsit "más", akkor az szemét. Fasza.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Blade0012
2012.03.01. 07:19
Nem azert tartom szemetnek mert animes, hanem azert mert ez a velemenyem rola. Mar egyszer le lett irva, attol, hogy "mas" meg nem lesz jo. De igazabol attol, hogy nincs egyensulyban a jatek es atvezetok aranya meg nem lesz "mas" es nem tartalmaz jatekmenetileg semmi olyasmit amit mashol ne lattunk volna valamilyen formaban, elegansabban kivitelezve.
A Heavy Rain is "mas" volt es a neha ellentmondasos es logikatlan sztorit leszamitva nagyon is tetszett. Ennek mar a demojatol is hanyingerem volt. Nincs azzal bajom ha valakinek tetszik, de nehogy mar en legyek begyoposodott mert nem istenitem csak azert mert egyeseknel az elcseszett dizajn azt jelenti, hogy "mas".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. dragon83
2012.03.01. 07:47
Blade, miért "elcseszett" a design? De ne azt mondd, hogy azért mert túl sok és túl hosszúak az átvezető videók, mert akkor tényleg csak a másságát kritizálod. Azon túl mi benne az elcseszett?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Heroes27
2012.03.01. 08:42
Japán termék. Az európainak azaz nekünk bizonyára nem menő ez és valószínű. nagyon sok embernek nem tetszik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Memphis
2012.03.01. 10:14
A demo után biztos lettem abban, hogy kell nekem ez a játék.
Baromi jó a hangulata, a szinkron tényleg király és a design is fantasztikus.
Nekem nagyon tetszik ez a játék. Grandiózus!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. KaiotEch
2012.03.02. 15:32
+1 kontra: Ez sem jelenik meg PC-re.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Blade0012
2012.03.02. 19:10
dragon: az, hogy képtelenek emészthetően kivitelezni ezt a feleslegesen sok átvezetőt. Konkrét játék alig van, ami mégis az teljes kiszámíthatósággal fel van szekciózva. Bunyozz egy kicsit (ami szintén minden alkalommal annyiból áll, hogy addig ütöd az aktuális bosst, vagy irtod a végtelenített ellenfeleket amíg meg nem töltesz egy csíkot), várd végig a nevetségesen hosszú filmecskét, amiben az összes interakció a néha felvillanó qte, aminek többnyire mindegy, hogy jó gombot nyomsz-e vagy sem, az folytatódik tovább (ilyen szempontból hasonlít a Heavy Rainhez, leszámítva, hogy ott kevesbé feltűnő és fényévekkel gördülékenyebb az egész koncepció), majd újta ugyaz, helyenként megspékelve on-rail lövöldözős részekkel. Az ilyen fajta repetitív és kiszámítható játékmenet megöli az egész játékot. Pocsék volt az Assassins Creedben, pocsék itt is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. shaddam
2012.03.02. 21:16
Az effajta japóságra rendszerint nem vagyok vevő, de a demó alapján ez egy nagyon-nagyon jófajta játék.Ameddig nincs új god of war mindképpen ajánlott ránézni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!