iPon Cikkek

Autós kamerák kedvező áron - vajon tényleg jók?

Dátum | 2013. 07. 19.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | MULTIMÉDIA

Bevezető Az autós kamerák piacán manapság hatalmas választékkal találhatja szembe magát az ember, így szinte mindenki meglelheti az igényeihez, illetve pénztárcája vastagságához leginkább passzoló terméket. Ezekből a kamerákból többféle létezik: vannak az olcsóbb megoldások, amelyek folyamatosan rögzítik az eseményeket, de olyan, jellemzően drágább példányokkal is találkozhatunk, amelyek esemény esetén az elmúlt 15-20 másodperccel együtt kezdik rögzíteni az adott közlekedési szituációt. Persze a termékek arra is lehetőséget biztosítanak, hogy gombnyomásra indítsuk a felvételt, így kímélhetjük az SD kártya nagyon is véges írási/törlési ciklusait, viszont az olcsóbb termékek esetében ezáltal le is maradhatunk a fontos eseményekről. Változik a kínálat Néhány éve még elég siralmas volt a választék, mind ár, mind pedig felbontás tekintetében, de mára azért javult a helyzet - persze az igazán olcsó autós kamerák képminősége napjainkban sem kiemelkedő, cserébe viszont olcsón juthatunk hozzájuk és az általuk készített felvételek azért már bizonyítékként is helytállhatnak. Az ár/érték arányt vizsgálva egészen másképp fest a helyzet, ugyanis annak ellenére, hogy a legolcsóbb modellek már 10 000 forint körüli összegért is hazavihetőek, azért találhatóak köztük olyan modellek, amelyek megérik a pénzüket. Tény persze az is, hogy ebben az árkategóriában a képérzékelő lapka képminőségétől és a kamera házának anyagminőségétől, illetve strapabíróságától nem kell csodákat várni - ha az árat is szem előtt tartjuk ítélkezés közben, akkor azért annyira nem rossz a helyzet, mint ahogy azt oly sokan beállítják. A kedvező ár kompromisszumokkal jár A kifejezetten olcsó autós kamerák túl sok extrát nem kínálnak, de azért egy-két hasznos funkciót ők is felvonultatnak. GPS vevő sajnos ezekben a termékekben nincs, és a menet közben tapasztalható erőhatások értékét, illetve irányát sem rögzítik ezek a szerkezetek, mivel nincs bennük gyorsulásmérő. Aki ilyen funkciókra vágyik, annak bizony mélyebben a zsebébe kell nyúlnia, hiszen a komolyabb autós kamerák manapság is sokba kerülnek. Persze amennyiben pont egy drágább kamera húz ki minket a szorult helyzetből, mert az általa készített felvételek hiteles bizonyítékként is megállnak egy vitás ügyben, akkor a termék bőven behozhatja az árát - de jobb, ha ilyesmire inkább nem kerül sor. Más kérdés, hogy a GPS vevővel ellátott termékek nem csak ártatlanságunkat, hanem bűnösségünket is alátámaszthatják, ha egy kérdéses forgalmi szituációban büszkén, gondolkodás nélkül húzzuk elő a memóriakártyát. A felvételeken szereplő sebességadat azt is feltárja, ha a megengedettnél gyorsabban haladtunk: ekkor pedig könnyen kerülhet ránk az a bizonyos vizes lepedő. Ha a felvétel a vétlennek hitt félről bebizonyítja, hogy relatív gyorshajtást követett el, akkor elkezdhet akadékoskodni a biztosító, illetve a hatóság, de ez már egy másik téma. Csak gondolatébresztőként említettük meg. Néhányan profibb autós kamerarendszerben is gondolkodnak: ezeknél a megoldásoknál egy központi egységhez csatlakoznak a külső kamerák, a felvétel rögzítéséről pedig maga a központi egység gondoskodik. Ezek a rendszerek bőven 100 000 forint feletti áron mozognak és akkor még a beszerelés költségét nem is vettük figyelembe. Megint mások az akciókamerákkal próbálkoznak, amelyek nagy felbontásban, akár 60 vagy 120 képkocka/másodperces sebességgel is képesek az események rögzítésére, mindezt HD-ben (120 FPS) vagy Full HD-ben (60 FPS), víz- és ütésálló házzal. Mondanunk sem kell, egy komolyabb akciókamera ára súrolja, illetve esetenként bőven meg is haladja a 100 000 forintot, így ez az út a többség számára nem járható. Nem marad más hátra, olcsóbb kamerák után kell nézni, igaz, ezzel egy időben kompromisszumokat is kell kötni. Menekülőútként sokan mobiltelefonjukat fogják be autós kameraként, ám ha hívás érkezik, borul a jól felépített kis terv - ha ráadásul pont ekkor történik valami baj, akkor ezek a delikvensek bizony videó nélkül maradnak. Úgyhogy talán érdemesebb a célhardver mellett dönteni, még ha csak egy olcsóbb termékről is van szó. Persze egy olcsóbb autós kamera is bőven jól jöhet, ha a vitát egyébként a másik fél akadékoskodása, tagadó álláspontja és hárító magatartása miatt nem lehet megnyugtatóan rendezni. Ilyen eset lehet egy el nem ismert közlekedési szabálytalanság, de akkor is jól jöhet a kamera, ha feltehetően biztosítási csalás miatt megrendezett közlekedési baleset elszenvedői vagyunk. Régen ez nagy divat volt, manapság már talán kevésbé gyakoriak az efféle esetek. Ezeknél az eseteknél az sem feltétlenül baj - pár extrém esetet leszámítva, amikor megfutamodik a tettes, mert vastagon vaj van a füle mögött - , ha nem látszik a felvételen a másik fél rendszáma. Az oroszok nagyon szeretik ezeket a szerkentyűket - muszájból Alacsony áruk és javuló képminőségük miatt tehát egyre népszerűbbek az autós kamerák. A termékek iránt nem túl meglepő módon Oroszországban mutatkozik a legnagyobb érdeklődés. Ez talán annak tudható be, hogy az oroszok szeretik lazábban értelmezni a közlekedés szabályait - tisztelet az egyre több kivételnek - , aminek olykor-olykor sajnos meg is van a következménye. A YouTube-on rengeteg orosz videó található, amelyeken durvábbnál durvább balesetek láthatóak. Ezeket sokan előszeretettel nézik: van, aki ezt azzal magyarázza, hogy tanulni szeretne az esetekből, de van olyan is, aki leplezetlenül bevallja, ő bizony "kikapcsolódásként" lesi a videókat.
Előfordulnak érdekes balesetek...
Előfordulnak érdekes balesetek... A képre kattintva megnézhető az eset! (3 perc 8 másodperctől indul a jelenet)
Az oroszoknál ezek a kamerák több szempontból is fontosak: egyrészt a velük készített felvételekkel bizonyíthatja a sértett ártatlanságát, másfelől segítenek a kellemetlen helyzetek elkerülésében. Az oroszoknál sokan sportot űznek abból, hogy kártérítés reményében autók elé ugrálva "elüttetik" magukat - ekkor az autós kamera felvétele komoly bajból húzhatja ki az elszenvedő felet. Az országban a biztosítási csalások is gyakoriak, azaz sokszor előfordul, hogy egy-egy sérült autó tulajdonosa szándékosan okoz balesetet azért, hogy a sérült autót az így befolyó pénzből gatyába rázhassa, vagy csak egyszerűen nyerészkedjen. Hazánkban is egyre népszerűbbek az autós kamerák Az autós kamerák Magyarországon is egyre elérhetőbbek, így egyre többen használják őket - legalábbis ez a személyes tapasztalatunk , amire a mindennapos közlekedés alkalmával sikerült szert tenni. Aki keres, a YouTube-on olyan magyar videókat is talál, amelyek kisebb-nagyobb szabálytalanságokat örökítenek meg. Ezekből - szerencsére - kevés van, és a hazai morálból adódóan olyan komoly balesetektől sem kell tartani, amelyek Oroszországban mindennaposak. Persze a hazai közlekedési morállal ettől eltekintve bőven van baj: ha egy ilyen autós kamerát beüzemelünk és céltalanul elindulunk a hazai közutakon, néhány perc elteltével szinte biztos, hogy belefutunk az első bicskanyitogatóan pofátlan manőverbe - mint ahogy az velünk is megesett a teszt alkalmával. De ez már egy másik téma, foglalkozzunk inkább tesztünk szereplőivel A mezőny Első autós kamerás tesztünkben kifejezetten olcsó versenyzőket válogattunk össze, amelyek azért képesek legalább HD, azaz 720p-s felbontású felvételek rögzítésére. Ennek a kritériumnak - így vagy úgy - mind a négy autós kamera megfelel, sőt, egyesek 1920 x 1090 pixeles felvétel rögzítésére is képesek - természetesen hanggal együtt. Feltűnhet, hogy mindegyik kamerán van LCD kijelző és egyben felmerülhet a kérdés is: mégis minek? Egyrészt azért, hogy a terméket be lehessen konfigurálni, másrészt pedig azért, hogy a kijelző használatával "irányba állíthassuk" a kamerát. A felvételeket a kis kijelzőn is meg lehet tekinteni, hiszen minden termék kínál videó lejátszó funkciót, így ha egy baleset, illetve egy kényes eset után azonnali videó megtekintésre van szükség, úgy arra is van mód. A videó mellett a termékek fotókat is képesek készíteni, de csodát ne várjunk tőlük: a képminőség valahol a régebbi mobiltelefonok kameráinak szintjén tanyázik. No, de elég a rizsából, nézzük inkább a táblázatot.

A fenti adatok alapján már világosak a mezőny egyes tagjainak tulajdonságai, így nincs is más hátra, mint fejest ugrani a mély vízbe. Lássuk, milyenek az egyes autós kamerák!
Overmax OV-CAM-02 Tesztünk első szereplője az Overmax műhelyéből érkezett. A gyártó neve idehaza már sokak számára ismerősen csenghet, ugyanis több területen is képviselteti magát. Nemrégiben egy androidos Overmax médialejátszót próbáltunk ki, majd nem túl sokkal később a gyártó tábláit is vendégül láttuk egy teszt erejéig. Most eljött az idő, hogy a vállalat autós kameráit is szemügyre vegyük: a négy modell közül kettőt választottunk ki jelenlegi tesztünkhöz. Az első Overmax autós kamera az OV-CAM-02 típusjelzést kapta és egy letisztult dizájnnal ellátott, elegáns dobozban érkezett meg hozzánk. A doboz büszkén hirdeti a benne lapuló autós kamera legfontosabb tulajdonságait. A doboz kinyitása után a felső szinten magát a kamerát, alatta pedig a tartozékokat találjuk. Az elrendezés igényes, minden példásan be van csomagolva.
A dokumentumok mellett a kamerán kívül csak a legszükségesebb kiegészítőket találjuk: egy USB-s adatkábelt, egy szivargyújtóról üzemeltethető autós töltőt, illetve tapadókoronggal ellátott rögzítő konzolt, amellyel a szélvédőre lehet "felcuppantani" a terméket.
Az OV-CAM-02 egy kicsi és kompakt autós kamerának tekinthető, amelynek hátoldalán egy apró színes LCD kijelző is lapul. A hátoldalon rajta kívül a menügombokat is megtaláljuk, amelyekkel a rendszer beállítására, illetve a különböző tartalmak visszanézésére egyaránt van mód. A kamera elején maga az optika látszik, amit négy darab infra LED vesz körül - ezek éjjellátó képességgel vértezik fel az újdonságot. Persze a négy infra LED hatótávolsága kicsi, így túl sokat ne várjunk tőlük. Az optika 130 fokos látószöget biztosít, ami a mezőny legszélesebb látószögének minősül. Hogy a képminőség milyen? Az pár oldal múlva kiderül.
A kamera alján a hangszóró, illetve egy RESET gomb lapul, míg a tetején a menü kezeléséhez, illetve a kamera ki- és bekapcsolásához szükséges további gombokat találjuk. A sorban jelen van még az apró USB csatlakozó is, amelynek kettős funkciója van: egyrészt ezen keresztül tölthető a beépített akkumulátor, másrészt ez a port teszi lehetővé, hogy a kamerát kártyaolvasóként a PC-hez kapcsoljuk, így az általa készített fotókat és videókat egyszerűen átmásolhatjuk végleges helyükre.
Az OV-CAM-02 egyik oldalán egy mini-HDMI videó kimenetet találunk, amellyel HD televízióhoz kapcsolható a termék, így a felvételek kényelmesen visszanézhetőek. A másik oldal a memóriakártya-olvasót rejti, amelyben micro-SD(HC) memóriakártya kaphat helyet, maximum 32 GB adattároló kapacitással, legalább Class6-os minősítéssel.
A kamera anyagminősége és összeszerelési minősége jónak tűnik, igaz, a műanyagfelület eléggé hajlamos a karcolódásra - nem árt rá vigyázni. A csomagban lapuló kis tapadókorongos "rögzítő állvány" egy végtelenül egyszerű szerkezet, ami a kamerát csak függőleges irányban engedi mozogni, vízszintes irányban nem. A tapadókorong ügyes pozicionálása mellett ez nem probléma, az viszont az, hogy ha a kamera látókörén kívül történik valami, nem tudjuk csak úgy oda fordítani. Maga a rögzítő mechanizmus egyébként rendkívül stabil: a kamera komolyabb gyorsításkor, illetve fékezéskor sem mozdul meg, sőt, vasúti átjárón való áthajtáskor, illetve rosszabb minőségű úton haladva is stabilan a helyén marad. Ez egy jó pont.
A tapadókorong egy elég erős példány, ugyanis ha a szélvédő belső felülete kristálytiszta, akkor olyan erővel ragaszkodik hozzá, hogy ha le akarjuk venni onnan, akkor birkózni kell vele egy kicsit. Ez persze nem baj, mert így egy esetleges baleset alkalmával is a helyén maradhat a kamera - már amennyiben a szélvédő egyben marad.

Az OV-CAM-02 felhasználói kezelőfelülete letisztult és egyszerű, igaz, kezeléséhez hozzá kell szokni, mert reflexből mindig más gombot nyom az ember, mint amit kéne. A felhasználói kezelőfelületről, illetve a beállításokról egy rövid videót is készítettünk. Íme:
A beállítások között könnyű eligazódni, igaz, a navigálás egy kicsit nehézkes, amíg meg nem szokjuk, melyik gomb mit csinál. Ahogy az a videóból is kiderül, a felvételeket és a fotókat a pici kijelzőn keresztül vissza lehet nézni, sőt, mini-HDMI kábel használatával akár monitoron, illetve HD televízión keresztül is megtekinthetjük a különböző tartalmakat. A parányi színes LCD kijelző tükröződés-gátló réteget is kapott, ami jó pont. Érdekesség hogy a kijelző cirkuláris-polárszűrővel ellátott fényképezőgéppel nem fotózható, ugyanis a működő kijelző a kész képen úgy néz ki, mintha ki lenne kapcsolva. A kijelző polárszűrős napszemüvegben is nehezen látható, de legalább nem tükröződik. A videók esetében a loop funkció keretén belül 3, 5 vagy 10 perces részekre bontott videó felvételek készülhetnek, de ez a funkció természetesen kikapcsolható. Ha a loop funkciót engedélyezzük, a kamera a régi felvételeket felülírja, ha azokat előzőleg nem tettük védetté. Az IR LED-ek automatikusan nem, csak manuálisan aktiválhatóak. A rendszer mozgásérzékelő funkciót is kapott: a bekapcsolt kamera automatikusan elkezd videót rögzíteni, ha látóterén belül mozgást érzékel. Ez akkor lehet jó, ha egy parkolóban valaki összetöri az autónkat, ekkor ugyanis lesz videó az eseményről, plusz a vétkes fél rendszáma is meglesz - feltéve, ha nem pont a kamerával ellentétes oldalt, azaz az autó hátulját törik össze... Itt persze attól is tartani kell, hogy az autóban hagyott kamerát könnyedén ellophatják, egyszóval a szolgáltatás papíron jól hangzik, de a valóságban már nem biztos, hogy érdemes használni. Hasznos funkció viszont, hogy indításkor a felvétel automatikusan elindul, a motor leállításakor pedig automatikusan leáll. A kamera tartalmaz hangszórót, amelynek hangereje a videó lejátszásakor állítható, de emellett a felvétel előre, valamint hátra történő tekerésére is van mód - 2x, 4x és 8x sebesség mellett. A kész videókat - ahogy fentebb már utaltunk rá - védhetjük (Protected Mode), így azokat nem írja felül a rendszer. Külön megmosolyogtató, hogy a fotós beállítások között arcfelismerő funkció, illetve képstabilizáló funkció is található. Extra, hogy az USB 2.0-s csatlakozáson keresztül nem csak memóriakártya-olvasóként, hanem webkameraként, illetve PictBridge eszközként is használható az OV-CAM-02.
Overmax OV-CAM-04 A második szereplő szintén az Overmax kínálatából érkezett. Az OV-CAM-04 típusjelzéssel ellátott példány doboza ugyanolyan dizájnt alkalmaz, mint az előző oldalon bemutatott társáé, igaz, ez a doboz már egy picit nagyobb.
A csomag belsejében a kamera mellett egy autós töltő, egy USB 2.0-s adatkábel, illetve a kamera szélvédőre történő rögzítéséhez szükséges tapadókorongos állvány lapul.
A dobozban némi leírást is találunk, ám ezekre nem igazán lesz szükség, hiszen a termék használata pár percnyi ismerkedés után magától értetődő. Ha valami kérdés merülne fel, akkor azért jól jöhet a papír alapú dokumentáció, de erre csekély az esély. Ez a kamera már másféle dizájnnal érkezik, mint az OV-CAM-02, itt ugyanis az LCD kijelző egy kihajtható műanyag panelbe építve foglal helyet. A kamera elején a lencse körül négy helyett már nyolc darab infra LED látható, amelyek éjszakai felvétel készítésekor jöhetnek jól. Az infra LED-ek áldásos hatását akár egy áramszünet alkalmával is élvezhetjük, ekkor ugyanis zseblámpa nélkül, a kamera kijelzőjét nézve tájékozódhatunk a lakásban. Ez a példa csak azért jutott eszünkbe, mert a teszt alkalmával egyik este pont így kellett eljárnunk. Ennél a kameránál 130 helyett csak 120 fokos látószög áll rendelkezésre.
A kamera hátuljának felső részén a kezelőszervek lapulnak, amelyekkel a menüben navigálhatunk. A hátsó részen a bekapcsoló gomb és a felvétel elindítására szolgáló gomb is megtalálható. A kamera egyik oldalán a mini-HDMI videó kimenetet, illetve az A/V port 3,5 milliméteres jack audió csatlakozóját láthatjuk. Ebben a sorban a kamera működéséről árulkodó LED-ek, illetve a RESET gomb is megtalálható. Utóbbit szerencsére nem kellett használni, ugyanis a termék jól, stabilan működött.
A kamera másik oldalán a szivargyújtóba illeszthető autós töltő tápcsatlakozóját, egy USB 2.0-s portot és az SD memóriakártya-olvasót láthatjuk. Utóbbi SD/SDHC memóriakártyákat fogad, méghozzá egészen 32 GB-os adattároló kapacitásig. Ehhez a kamerához is érdemes legalább Class6-os sebességosztályú memóriakártyát vásárolni. Az OV-CAM-04 felső részén az állvány furatát találjuk, valamint a beépített hangszóró és a beépített mikrofon is itt kapott helyet.
Az alsó rész a kihajtható kijelzőt rejti, ahogy az a lenti fotókon is látszik. A kijelző matt hatású felülettel bír, igaz, egy picivel talán fényesebb, mint az OC-CAM-02 esetében bemutatott apró kijelző. Szerencsére a kijelző általános használat mellett remekül látható és nem is igazán tükröződik, így nem lehet rá egyetlen rossz szavunk sem.
Az OV-CAM04 már egy komolyabb tapadókorongos állványt kapott, amely nem csak függőlegesen, hanem vízszintesen is állítható, így remekül testre szabható. A függőleges állíthatósággal nem volt bajunk, ugyanis a csavar meghúzása után nem mozdult a kamera, ám a vízszintes elmozdulást segítő tengely nem volt ennyire pontos: hiába húztuk meg a csavart a lehető legkomolyabb erővel, a kamerát kézzel még így is lehetett mozgatni. Szerencsére menet közben nem lötyögött az egység, de a helyzet akkor is fura volt.
Maga a tapadókorong ennél a terméknél is bivalyerős volt: normálisan megtisztított szélvédő esetén komoly erőfeszítés kell a termék levételéhez. Még úgy is igaz ez, hogy tudjuk, a korong végén lévő kis fül húzásával előbb megadja magát a rögzítés.

A kamera menüje összességében átlátható, ám a beállítások között nehéz váltani, így a rendszer nem túl felhasználóbarát. Ez persze elnézhető, hiszen csak egyszer kell beállítani a rendszert, utána már csak használni kell. Természetesen ennek a modellnek a felhasználói kezelőfelületéről, illetve a beállításokat tartalmazó menüjéről is készítettünk egy rövid videót. Íme:
A videók estében a loop funkció keretén belül 3, 5 vagy 10 perces részekre bontott felvételek készülhetnek, de ez a funkció természetesen igény szerint ki is kapcsolható, ahogy az OV-CAM-02 esetében is. Az IR LED-ek automatikusan nem, csak manuálisan aktiválhatóak, az előző oldalon tárgyalt mozgásérzékelő funkció, illetve az automatikus videó rögzítő funkció pedig ennél a modellnél is elérhető. Egyébként a videón remekül látszik, amit fentebb említettünk: a tapadókorongos állvány nem állítható be teljesen fixre, minimális holtjátéka mindenképpen van - legalábbis a nálunk járt példánynál ez volt a helyzet. Éppen ezért a gombok nyomkodásával el is mozdult a kamera. A beállítások között egyébként könnyű eligazodni és a kamera által készített tartalmakat is könnyű visszanézni. Mivel a kijelző nagyobb képátlóval bír, mint a CAM-02-es modellé, így azért már többet látunk az eseményekből. Persze a kihajtható kijelzővel érdemes vigyázni: csak óvatosan hajtogassuk és lehetőleg ne csapkodjuk vissza, nehogy megsérüljön. Egy költséghatékony készülékről van szó, amelynél a ház nem masszív igénybevételre készült. A kijelző kihajtásakor lehetőleg fogjuk a kamerát. Ilyen elővigyázatosságok mellett sokáig hű társunk lehet a termék a mindennapi közlekedés alkalmával.
Genius DVR-530 A Genius DVR-530-as autós kamerából egy tesztpéldányt kaptunk - ez a magyarázat arra, hogy a termék doboza egy picit viseletes. Persze ez semmit sem von le az értékéből, hiszen úgyis arra vagyunk kíváncsiak, mire képes, nem arra, milyen a csomagolása.
A doboz belsejében a gyors üzembehelyezési útmutatón kívül a szokásos tartozékokat találjuk. Kapunk egy extra hosszú kábellel ellátott szivargyújtós autós töltőt, egy USB 2.0-s adatkábelt, illetve egy viszonylag hosszú, két tengely mentén állítható tapadókorongos állványt.


Az állvány elsőre aggasztóan hosszúnak tűnik, de használat közben kiderül, hogy annyira azért nem vészes, hiszen remekül el lehet helyezni a terméket úgy, hogy ne zavarjon vezetés közben. Érdekesség egyébként, hogy a felsoroltakon kívül egy nagyobbacska akkumulátor is van a csomagban, ami a régebbi mobiltelefonokban alkalmazott energiaforrásokra hasonlít. Ez már egy jó pont lehet, hogy az akkumulátor könnyedén hozzáférhető és igény esetén akár cserélhető is. Ilyet a mezőny többi tagjánál nem látunk. Maga a Genius DVR-530 egy nagyobbacska autós kamera, amely igen kedvező árcédulával érkezik. A termék elején a 120 fokos látószögű optika mellett 3-3 IR LED lapul, amelyek éjszakai üzemmódban jönnek jól.
A kamera hátulján a felvétel indítására szolgáló nyomógombot, illetve a bekapcsoló gombot látjuk. A készülék háza természetesen műanyagból készült, ám ez az a fajta műanyag, amelyen hamar meglátszanak az ujjlenyomatok - cserébe viszont strapabíró, nehezen karcolódó műanyagról van szó.
A Genius DVR-530 oldalain egy-egy műanyag ajtó rejti a különböző csatlakozókat. Az USB logóval ellátott ajtó mögött magát az apró USB 2.0-s portot találjuk. Az ajtót elég nehéz kipattintani, anyaga pedig elég vékony és rideg műanyag, amelyen "érezni", hogy könnyen törik.
A másik ajtó mögött, ami az ellentétes oldalon van, az SD memóriakártya-olvasót találjuk. Ez a műanyag ajtó is gyengécske konstrukció, így fokozottan ajánlott vigyázni vele. Esetünkben baleset is történt: az ajtót kipattintásakor egy reccsenő hang kíséretében sikerült eltörni, pedig semmilyen hirtelen mozdulatot nem tettünk... Hiába tesztre szánt példányról van szó, az eset kínosan kellemetlen volt. Az SD memóriakártya-olvasó mellett egyébként a szivargyújtós autós töltő tápcsatlakozója is helyet kapott ezen az oldalon.

A kamera felső részén az akkumulátor tároló részleget találjuk, amit egy nagyobbacska műanyag lap fed. Az akkumulátor ki- és beszerelése gyorsan, egyszerűen történik, így ha szükséges, könnyen pótolhatjuk a gyári akkumulátort, nem egy nehéz feladat. Az ajtó végénél magát a rögzítő furatot is megtaláljuk, amellyel a kamera az állványhoz rögzíthető. Fontos, hogy a furat a műanyag ház anyagából van kialakítva, és műanyag menettel rendelkezik, így nagyon óvatosan csavarjuk bele az állvány csavarját, mert könnyű félretekerni, akkor pedig a menet menthetetlenül roncsolódik. A kamera másik oldalán magát a kihajtható LCD kijelzőt találjuk, amelynek fedlapján a kamera típusa is szerepel. A kijelző könnyedén kihajtható, könnyedén kezelhető, viszont kihajtás előtt fogjuk meg az állványra szerelt kamera felső részét, hogy ne terheljük feleslegesen a műanyag furatot. Maga a kijelző egyébként a mezőny legnagyobb képátlójú megoldásának minősül a maga 2,5 colos méretével.
A kijelző alsó részén a kezelőszerveket látjuk, amelyekkel a menüben lehet navigálni. Ha ezeket nyomkodjuk, és a kamera éppen az állványra szerelve foglal helyet, érdemes vele finoman bánni, de ez az OV-CAM-02 kivételével minden versenyzőre igaz.
Maga az állvány egy stabil megoldás benyomását keltette, amit nagyon könnyű kezelni. A csavarok rögzítése után a kamera stabilan megáll a kívánt pozícióban, a stabilitását az úthibák sem veszélyeztetik. Az már kicsit zavaróbb, hogy az állvány csavarját elég érdekesen lehet rátekerni a kamerára: a csavarnak túl kevés menete megy bele a furatba, ugyanis ha többet tekerünk be, akkor a kamera nem áll egyenesen. Így viszont attól féltünk, hogy a termék a kontracsavar meghúzása után egyszerűen letörik majd az állványról, de ez szerencsére nem következett be.

A Genius DVR-530 szoftvere meglehetősen kezes, átlátható és minden funkciót biztosít, amire csak szükség lehet. Mivel a termék esetében a kezelőszervek a kijelzőre kerültek, így a menüvideó készítésekor minden gombnyomásra megmozdult a kijelző - ezért remeg a videó képe. Sajnos ezzel nem tudtunk mit kezdeni, a lényeg azért látszik.
A Genius DVR-530 esetében a videók loop módját nem lehet kikapcsolni, de a videók hosszát tetszés szerint módosíthatjuk: 3, 5, 10 vagy 15 perc lehet egy-egy videó, az egyes felvételek pedig védhetőek a felülírás ellen. Az IR LED-ek automatikus bekapcsolására nincs mód: manuálisan kell őket ki- vagy bekapcsolni. Érdekes funkció, hogy a kamera kijelzőjének a képét a menün belül 180 fokkal el is lehet fordítani, ha szükséges. A rendszer természetesen mozgásérzékelő funkciót is kapott: ahogy megmozdul a bekapcsolt kamera látóterében valami, elindul a felvétel rögzítése.
Mediatech MT4041 Tesztünk negyedik versenyzőjét a Mediatech kínálatából választottuk. A U-Drive ECO MT4041-es típusjelzéssel ellátott autós kamera egy kompakt, tetszetős dobozban érkezett, amely versenytársaihoz hasonlóan minden fontos infót közölt a benne lapuló autós kamerával kapcsolatban.
A doboz kinyitása után némi dokumentációval és a kötelező tartozékokkal találtuk szembe magunkat. A tartozékok igényesen elrendezve, becsomagolva foglaltak helyet a dobozban, ahogy a többieknél is.
A dokumentáció mellé egy USB 2.0-s adatkábelt, illetve egy szivargyújtós autós töltőt kapunk, de a sorból a tapadókorongos állvány sem hiányzott, amelynek látványától első alkalommal alaposan megijedtünk és az a kérdés fogalmazódott meg bennünk: "Vajon ez biztosan bírni fogja a kiképzést?" Szerencsére félelmünk alaptalan volt, hiszen az állvány remekül tette a dolgát. No, de ne szaladjunk ennyire előre, ismerkedjünk meg először magával az MT4041-es modellel. A viszonylag kompakt kamera egy 110 fokos látószögű optikát alkalmaz, ami a mezőny legszűkebb "látókörű" megoldásának minősül - ettől a képminősége még lehet kiemelkedően jó. Hogy az-e? A következő oldalon kiderítjük. Az optika körül egyébként három-három IR LED sorakozik, amelyek az éjszakai üzemmódot segítik. A kamera beépített mikrofonnal és beépített hangszóróval egyaránt fel van vértezve.
Hátoldalán egy kisméretű, beépített LCD kijelzőt találunk - véleményünk szerint ez szerencsésebb megoldás, mint a kihajtható panelen lapuló megjelenítők, ugyanis így strapabíróbb a kamera, plusz egy hibalehetőséggel kevesebbel kell számolni - nincs kábel, ami a hajtogatástól megtörhetne. Persze ez eddig szép és jó, de a koncepciót agyonvágja a kijelző előtt elhelyezett csillogó "ablak", amit valószínűleg horror használni, ha bármilyen irányból fény esik rá. A kijelző mellett sorakoznak a menü kezelőszervei, amelyek között egy olyan gomb is van, ami a többieken nincs: kapunk egy dedikált nyomógombot, amellyel egyből védetté tehető az éppen készülő felvétel. Nagyon jó ötlet.
A kamera alsó részén nincs semmi érdekes. A termék felső részén egy műanyagból kialakított kis foglalat látható - ide illeszkedik a tapadókorongos állvány műanyag füle. Itt rendhagyó módon nem csavaros megoldást használt a gyártó, amin alaposan meglepődtünk. Az MT4041-es modell egyik oldalán a bekapcsoló gomb, illetve az USB 2.0-s csatlakozó található. Itt nincs külön tápcsatlakozó, amely az autós áramellátásról gondoskodna: a szivargyújtós autós töltő kábele egyenesen az USB 2.0-s portba illeszkedik, mint az OV-CAM-02 esetében.
A másik oldalon egy memóriakártya-olvasót látunk, amelyben micro-SD, vagy micro-SDHC típusú memóriakártya helyezhető el, méghozzá 32 GB-os adattároló kapacitásig. A gyártó a leírásban nem említi, hogy a kiszemelt memóriakártyának milyen sebességűnek kell lennie. Válasszunk hozzá Class6-os memóriakártyát, azzal baj nem lehet. Sőt, ha egy gyorsabb, Class10-es típusút választunk, azt akár a következő kameránkban is használhatjuk. Ezt a modellt - ahogy az a következő oldalon is kiderül - a Class6-os memóriakártyák bőven ki tudják szolgálni. A Mediatech autós kamerája egy meglehetősen szokatlan tapadókorongos állványt kapott, amely ezúttal nem két külön tengelyt kapott, hanem egy műanyag gömbcsuklót, amit egy műanyag csavarral lehet rögzíteni a kívánt pozícióban. A szett elsőre nem tűnt valami erősnek, már attól is féltünk, hogy szerelés közben eltörik, de félelmeink alaptalanok voltak, ugyanis a látszat ellenére meglepően stabil az állvány.
A kamerába bepattanó műanyag fültől azért már tényleg féltünk, ugyanis az állvány felszerelésénél nincs vele baj, de ha le akarjuk választani a kamerát az állványról, a fület nagyon erősen meg kell nyomni, így itt tényleg félni lehet tőle, hogy az esetleg letörik. Tesztünk alapján ez a fül is kellően erős, viszont azt nem tudjuk, milyen hamar válik ridegebbé mondjuk az UV sugárzás és a műanyag ebből fakadó öregedése miatt.

A Mediatech MT4041 a mezőny legegyszerűbb menürendszerét kapta, amit nem negatív kritikaként, hanem inkább elismerésként kell értelmezni. Autós használatra azok a megoldások a legjobbak, amelyeknél nem kell percekig egerészni a menüben, ha valamilyen beállítást el akarunk érni. Az MT4041 ebből a szempontból talán a legjobb volt a mezőny tagjai közül. Persze nem is kínál sok beállítási lehetőséget, így ezekhez nem nehéz egyszerű menüt gyártani. A Mediatech MT-4041 esetében a videók loop módja nem kikapcsolható, csak az egyes felvételek hossza módosítható (2, 5 vagy 10 perc). A teleírt memóriakártyán lévő régi fájlokat - amelyeket előzőleg nem tettünk védetté - automatikusan felülírja a szoftver. Az IR LED-eket a kamera automatikusan is be tudja kapcsolni, ha szükséges - és ha a menüben ezt engedélyeztük. De persze ki is kapcsolhatjuk őket, sőt, folyamatosan be is lehetnek kapcsolva, ha kell. A sorból természetesen a mozgásérzékelő funkció sem hiányzik. A kamera ugyanúgy kínál automatikus videó rögzítő funkciót, mint az Overmax termékei.
A szoftver a videók és fotók visszanézésére is lehetőséget ad, igaz, az apró kijelzőn akkor sem látszik sok részlet, ha nem tesznek elé fényes, csillogó felületű ablakot - így meg aztán pláne. Persze a kijelző nem is mozizásra van, de kár volt elrontani egy fényes borítással. No, de ettől még lehet jó a kamera. A következő oldalon kiderül, mit tud élesben.
Tesztünk szereplőinek képességeit alaposan megvizsgáltuk. A kamerákat háromféle helyzetben próbáltuk ki: első körben nappal, felhős időjárás alkalmával, majd éjszakai sötétségben, legvégül pedig nappal, verőfényes napsütésben. Az egyes felvételek reményeink szerint remekül megmutatják, mire képesek az egyes termékek.

16 percet kellett várni az első pofátlan autóstársra. A két kamera láttán már nem erőltette a furakodást. Elítéljük az önkéntes rendőröket, de ez már nálunk is kiverte a biztosítékot, így ezeket a képkockákat nem vágtuk ki.
Annak érdekében, hogy a helyzetet tovább színesítsük, minden esetben olyan útvonal összeállítására törekedtünk, amely tartalmaz lassabb, városi jellegű forgalmat, némi főutat vagy autóutat, illetve nappali felvétel esetén egy-egy kisebb alagutat vagy aluljárót is. Utóbbival azt vizsgáltuk, hogy a kamerák mennyire gyorsan tudnak alkalmazkodni a hirtelen megváltozó fényviszonyokhoz, azaz ilyen esetben mennyi ideig készítenek használhatatlan - túlzottan sötét vagy túlzottan világos - felvételeket. A helyzetet persze tovább bonyolítottuk, így az említett esetekben nem csak a versenyzők legmagasabb felbontását, hanem az egy szinttel alatta lévő felbontást is kipróbáltuk, ugyanis esetenként maximális felbontás alkalmával nem hogy a 30, de még a 25 FPS-es szintet sem ugrotta meg egyik-másik versenyző. Éppen ezért, vagyis a képességek minden részletre kiterjedő tisztázása érdekében a kész felvételeket kielemeztük, tulajdonságaikat pedig táblázatba foglaltuk. Íme:

A videó fájlok tulajdonságai
A tesztek azonos napszakban, egymáshoz képest 25-30 perc különbséggel készültek, így az időjárásviszonyok, illetve a fényviszonyok nagyjából egységesek. Ugyanez a forgalomról már nem minden esetben mondható el, de ez úgyis olyan dolog, amire abszolút nem lehetünk hatással - csak úgy, ahogy az időjárásra sem. Az egyes kamerák esetében esetenként kettesével folytak a tesztek - ez a magyarázat arra, ha egy-egy tesztvideónál ugyanazt a forgalmi szituációt látjuk, ugyanazokkal a szereplőkkel. A felvételeken néhány szabálysértést is sikerült megörökíteni. Ahol a rendszám látszott, ott kivágtuk a kérdéses képkockákat. Egy kivételével. A felvételeken időbélyeg is látszik, igaz, a Genius kameránál minden időbélyeg hibás, mivel a kamera nem engedte beállítani a dátumot is az időt - minden próbálkozásnál elfelejtette azokat. Ennek fényében lássuk, melyik autós kamera milyen teljesítményt nyújtott az egyes tesztek alkalmával. Mivel helyhiány miatt nem tudunk egymás mellé pakolni több nagyobb videó ablakot, így érdemes a videókat külön böngészőablakokban megnyitni, majd úgy összehasonlítani a képminőségeket. Többmonitoros rendszerrel rendelkező olvasók előnyben. Persze a beszúrt kis videók ezen a lapon is megnézhetőek teljes képernyős módban, ha úgy kényelmesebb. A többi videó miatt viszont mindenképpen a YouTube-ra kell elfáradni. Fontos, hogy ahol 720P-s vagy 1080P-s videóról van szó, ott a YouTube lejátszóban mindenképpen állítsuk át ezekre az alapértelmezett képminőséget, hiszen így fog igazán látszani, valójában mire képesek az egyes versenyzők. Napos időben készített felvételek
]Genius DVR-530 - 720p és 640x480
Mediatech MT4041 - 720p és 640x480
Overmax OV-CAM-02 - 720p és 1080p
Overmax OV-CAM-04 - 720p és 1080p
Mivel nem akarjuk agyonterhelni az olvasók böngészőit, ezért a felhős időben, illetve éjszaka készített felvételeket csak belinkeljük. A linkeket új lapokon megnyitva könnyedén egymás mellé illeszthetőek a kívánt felvételek, így a kamerák képei összehasonlíthatóak. Felhős időben a Mediatech és a Genius kamerák esetében ezúttal eltekintettünk a 640 x 480 pixeles felbontású videók készítésétől, ugyanis nem igazán láttuk értelmét a tesztnek. A napos videókon már látszik a lényeg... Felhős időben készített nappali felvételek Éjszakai felvételek A fenti videók tulajdonképpen magukért beszélnek, nagyon nem is kell kommentár hozzájuk. Ahogy az várható volt, ezek a kamerák nem váltják meg a világot. A rendszámok csak nagyon közelről láthatóak, nagyobb sebességnél pedig igencsak elmosódnak. A Genius és a Mediatech kamerája általános képminőség tekintetében sem remekel, az Overmax kamerák azonban talán egy fokkal elfogadhatóbb képminőséget mutatnak fel. Ezeknél a kameráknál fura jelenség, hogy a velük készített videóknál apró akadozások láthatóak. Hasonlót a másik két kamera felvételeinél is láthatunk, ha nagyon figyelünk a részletekre. Genius és a Mediatech termékeknél a hangminőség sem kiemelkedő, az Overmax kamerák esetében azonban egy fokkal jobb a helyzet, viszont ezeknél a termékeknél van egy állandó háttérzaj, ami sokat ront a "felhasználói élményen". A Mediatech esetében meg kell jegyeznünk, hogy akkor, ha a videó felbontását 720p-ről átállítjuk 640 x 480-ra, a kamerát eredeti helyzetéhez képest el kell fordítani 4-5 fokkal jobbra, különben csak az úttest jobb oldalát veszi. Ahogy a tesztvideókon is látszik, a beállítás esetenként sajnos nem sikerült kifogástalanul, ugyanis a helyzetet nehezítette a csillogó kijelző, amin nem sok minden látszott. A lényeg szerencsére így is látható.
A videók képminősége alapján már kirajzolódott egy kép a mezőny tagjainak képminőségével kapcsolatban, de ezt a képet még tovább szeretnénk árnyalni. Mivel mind a négy kamera alkalmas fotók készítésére, így kipróbáltuk, mire képesek napos időben, felhős időben, illetve éjszaka. A képminőséget és a felbontást minden esetben az elérhető legjobb értékre állítottuk. Fontos, hogy a fotókhoz semmilyen képmanipuláló szoftverrel nem nyúltunk, azokat változatlan formában, eredeti állapotban közöljük. Íme, a képek: Napos időben készített fotók [link href="https://ipon.hu/_userfiles/Image/joker/autos-kamerak/tesztfotok/cam04-napos.jpg" target="_blank"]
Overmax OV-CAM-02 és OV-CAM-04
[link href="https://ipon.hu/_userfiles/Image/joker/autos-kamerak/tesztfotok/genius-napos.jpg" target="_blank"]
Mediatech MT4041 és Genius DVR-530
Felhős időben készített fotók [link href="https://ipon.hu/_userfiles/Image/joker/autos-kamerak/tesztfotok/cam04-felhos.jpg" target="_blank"]
Overmax OV-CAM-02 és OV-CAM-04
[link href="https://ipon.hu/_userfiles/Image/joker/autos-kamerak/tesztfotok/genius-felhos.jpg" target="_blank"]
Mediatech MT4041 és Genius DVR-530
Éjszakai fotók [link href="https://ipon.hu/_userfiles/Image/joker/autos-kamerak/tesztfotok/cam04-ejszaka.jpg" target="_blank"]
Overmax OV-CAM-02 és OV-CAM-04
[link href="https://ipon.hu/_userfiles/Image/joker/autos-kamerak/tesztfotok/genius-ejszaka.jpg" target="_blank"]
Mediatech MT4041 és Genius DVR-530
Jól látható, hogy a képminőség nem túl acélos, így a fotó funkciót csak akkor érdemes használni, ha nagyon-nagyon muszáj. Értékelhető képet csak a nagyon közeli dolgokról, viszonylag kis sebességnél tudnak készíteni az egyes kamerák - ezeken a képeken optimális esetben azért látszik a többé-kevésbé olvasható rendszám is. A fotók tartalmaznak némi EXIF információt. A Genius és a Mediatech kameráját könnyű beazonosítani, az Overmax kameránál azonban a Novatek neve tűnik fel, a készülék nevénél pedig a szoftver verziószáma látható - ez alapján a kódsor alapján szintén könnyű beazonosítani a termékeket, feltéve, ha tudjuk, melyiken milyen szoftver volt. Ja, az időbélyeget érdemes bekapcsolva hagyni mind a fotóknál, mind pedig a videóknál, ugyanis jó, ha dátummal és idővel egyaránt rendelkezik az adott felvétel. Balesetnél jól jöhet, bár a magunk részéről inkább azt kívánjuk, senkinek se kelljen átélni ilyen helyzetet.
Mind a négy autós kamera tartalmaz akkumulátort, ami azért jó, ha esetleg egy baleset alkalmával az autó elektromos hálózata megsérül - amire egy komolyabb ütközésnél nagyon nagy esély van - a kamera akkor is működik tovább, és értékes képkockákat rögzít, amelyek a későbbiekben fontosak lehetnek. Kíváncsiak voltunk rá, hogy ha az egyes autós kamerák akkumulátorát teljesen feltöltjük, akkor maximális felbontás mellett történő videó rögzítés alkalmával melyik példány hány percnyi üzemidőt kínál. A fenti példából kiindulva már akár 2-3 perc is elégséges lehet, de ha valaki esetleg mobil kameraként is szeretné alkalmazni egyik-másik terméket, akkor nem árt tudni, hogy pontosan mennyit bír az akkumulátor. A négy versenyzőt egy egész éjszakányi időre töltőn hagytuk, majd nekiálltunk a tesztnek, ami az alábbi eredményekkel zárult:

A tesztet elsöprő fölénnyel nyerte a Genius DVR-530. A fenti akkumulátoros üzemidő egy átlagos autós út alkalmával teljes egészében alkalmas arra, hogy a kamerát az autó elektromos hálózatától függetlenül működtessük. Kár, hogy a képminőség olyan volt, amilyen... Egy combosabb képérzékelő lapkával egy percig sem lenne kérdéses, melyik kamerát válasszuk, de így ez az eredmény csak egyetlen csata megnyerésére elég. Az Overmax kamerái hozzák az elvátható szintet, sőt, a szükségesnél talán egy picit hosszabb akkumulátoros üzemidőt is kínálnak, ami persze nem baj, hiszen az akkumulátor öregedésével annak kapacitása is csökken. Szerencsére van hova. A Mediatech MT4041 sajnos sereghajtó lett, de a 28 percnyi akkumulátoros üzemidő is bőven elegendő, hiszen az ember egy autós kamerát rendszerint úgyis szivargyújtóról üzemeltet, nem akkumulátorról. Az akkumulátoros üzemmód egyébként maximum akkor jöhet jól, ha az adott autót éppen vontatni kell, de "fedezékként" azért használni akarjuk a kamerát - vagy az első, vagy a hátsó szélvédőn. A képminőséget látva aligha valószínű, hogy a termékeket bárki is mobil videókameraként vagy fényképezőgépként szeretné használni, főleg, hogy manapság már az okostelefonok többsége is jobb fotókat, illetve videókat csinál, egy telefont márpedig könnyebb magunkkal cipelni - főleg, hogy amúgy is mindig magunknál tartjuk. Annyit még kiemelnénk, hogy az egyes kameráknál végig működött az LCD kijelző a teszt alatt.
Tesztünk mind a négy szereplője rendelkezik USB 2.0-s porttal, sőt, mind a négy autós kamerához járt USB 2.0-s adatkábel is, amellyel azok könnyedén az adott noteszgéphez, illetve asztali számítógéphez csatlakoztathatóak, így átmásolhatóak a memóriakártyán található tartalmak. Mivel nem mindegy, hogy a másolás mennyi ideig tart - mondjuk egy 16 GB-os vagy 32 GB-os memóriakártya esetén, amely csúrig van adatokkal - , így kipróbáltuk, hogy az egyes versenyzők milyen adatátviteli sebességeket kínálnak. A 16 GB-os adattároló kapacitású, Class10-es osztályú memóriakártyánk segítségével mind a négy modell esetében el tudtuk végezni a tesztet, hiszen a micro-SDHC formátumú Transcend memóriakártyához SD kártyaadapter is járt. Ennek köszönhetően abszolút összehasonlíthatóak a teszt eredményei. Íme:
Overmax OV-CAM-02 és OV-CAM-04
Genius DVR-530 és Mediatech MT4041
Az eredmények finoman szólva is hullámzóak: míg az Overmax kamerák viszonylag jól teljesítettek, addig a Mediatech és a Genius egységek esetében valami homokszem kerülhetett a gépezetbe, ugyanis elég szerény eredményeket mértünk. A méréseket többször, az adott kamerával újraformázott memóriakártyával is elvégeztük, de a helyzet nem javult. Hogy egy Class10-es osztályú memóriakártyához megéri-e külön memóriakártya-olvasót vásárolni? Az alábbi teszt eredménye megmutatja. Egy USB 2.0-s RaidSonic IB-863-B memóriakártya-olvasóban is megvizsgáltuk az adott memóriakártyát, a teszt végén pedig az alábbi eredményt kaptuk:
Referencia mérés egy RaidSonic memóriakártya-olvasóval
Referencia mérés egy RaidSonic IB-863-B memóriakártya-olvasóval
Ennek fényében egyértelmű a válasz. A memóriakártya-olvasó segítségével több, mint kétszer jobb olvasási eredményt kapunk és az írási teljesítmény is jelentősebb mértékben javul. Ez azért abszolút nem elhanyagolható előny, igaz, az autós kameráról való másolás esetében kizárólag az olvasási sebesség a fontos, az írási nem.
Mostanra alaposan megismertük tesztünk négy szereplőjét, így a tények birtokában nincs nehéz dolgunk, ha döntést akarunk hozni.
Mediatech MT4041
Mediatech MT4041
A Medaiatech MT4041 összességében nem szerepelt rosszul, de kép- és hangminősége miatt ebben a mezőnyben sajnos nem érdemli ki az ajánlott vétel plecsnit. Ha tulajdonságai miatt valakinek pont ilyen autós kamerára van szüksége, bátran választhatja.
Genius DVR-530
Genius DVR-530
A Genius DVR-530-as autós kamerára - nem titkoljuk - egy kicsit haragszunk, ugyanis az akkumulátoros üzemideje és a remekül kezelhető menüje miatt ez egy nagyon jó autós kamera lehetne, de a képminőség sajnos csúnyán lerontja az összképet. Ha egy fokkal jobb képérzékelő lapka dolgozna a termékben, gondolkodás nélkül ítélnénk oda az ajánlott vétel plecsnit, de a felmutatott teljesítmény napjainkban sajnos már nem üti meg az elvárható szintet - főleg azért, mert hasonló áron jobb képminőségű kamerákat is kaphatunk. Talán megoldást jelenthet az azóta megjelent utódja, a DVR-535-ös, egy későbbi alkalommal igény esetén foglalkozunk majd vele. Az Overmax OV-CAM02-es és OV-CAM-04-es kamerái igen jól szerepeltek. A képminőség esetében a mérleg nyelve az OV-CAM-04 felé billen. A hang esetében mindkét modellnél probléma a sistergő alapzaj, viszont a hang általános minősége a jobb felbontás miatt így is jobb, mint a Mediatech és a Genius kamerák esetében.
Overmax OV-CAM-02
Overmax OV-CAM-02
Ha szélesebb látószögre van szükség, vagy hajlandóak vagyunk a 720p-s felvételek esetében némi bitrátát és így némi képminőséget beáldozni, valamint az 1080p-s felvétel esetében nem gond a 20 képkocka/másodperces sebesség, akkor ez a kamera jó választás lehet. 720p-s felbontásban árához mérten nem rossz ez a modell, de persze csodát ne várjunk tőle - ez nem is az az árkategória, ahol a csodák születnek. A kamera mellett szólhat az a tény, hogy tapadókorongos rögzítő rendszere betonstabil és a kijelző sem kihajtható, így egy hibalehetőséggel kevesebb van.
Overmax OV-CAM-04
Overmax OV-CAM-04
Az Overmax OV-CAM-04 a nagyobb képátlójú kijelzője, magasabb 720p-s képminősége és az 1080p @ 30 FPS videó rögzítési képessége miatt lehet jobb választás, mint az OV-CAM-02, igaz, itt a kamera állványa a plusz tengelynek köszönhetően már nem olyan stabil, de általános használat alkalmával azért megáll a kívánt pozícióban. Ez a termék 120 fokos látószöget kínál, képminőség tekintetében azonban valamivel jobb, mint az OV-CAM-02, ahogy az a tesztvideókból már kiderülhetett. Mi a mezőny tagjai közül a fentieknek megfelelően az Overmax kamerák valamelyikét választanánk, ha ebben az árkategóriában kell nézelődni. Természetesen mindketten kiérdemlik az ajánlott vétel címet. Félreértés ne essék: ezek a kamerák arra nem jók, hogy kiváló minőségben megörökítsenek egy élvezetes hegyi szerpentinezést - de nem is arra valók, hanem arra, hogy ha baleset történik, legyen a kezünkben egy ütőkártya, amellyel kihúzhatjuk a határozottan tagadó autóstárs méregfogát.
Overmax OV-CAM-02 és 04
Overmax OV-CAM-02 és 04
A kamerákat a Conflex Kft.-től a Compmarket Hungary Zrt.-től és a Genius magyarországi képviseletétől kaptuk kölcsön. Ezúton is köszönet értük!
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

22. TheRealTsL
2013.07.19. 12:51
Pont a napokban néztem egy videót, amin egy orosz srác magyarázza el pontosan, hogy miért is van náluk rengeteg kamera. Egyik oldalról a korrupt rendőrök nem szívesen teszik a "dolgukat" felvétel közben, másrészt tízszeres eltérés van a korlátozott és a teljes körű biztosítások árai között és hát sokan nem engedhetik meg maguknak a drágábbat. Így viszont okozott baleset esetén csak a másik fél kárát állja a biztosító, a saját verda saját zsebből megy és jól jön egy ilyen szerkezet, ha azt kell éppen bizonyítani, hogy ki is volt a felelős.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. gabest
2013.07.19. 15:59
Az a genius az overmax-01.

Mind elég vacak, a felvétel 320x240-t se éri el rénézésre, tele van zajjal. 10e ft-ért inkább veszek egy 3 éves telefont, ami már mp4-be ment.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. pdx06
2013.07.19. 17:13
Többet érne a gps-ek hátuljára tenni egy kamerát, mert így elég ronda látványt nyújtanak a kocsiban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. sabio88
2013.07.19. 18:10
Az Overmax OV-CAM-04 - 1080p linkje rossz a cikkben.
[LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. sabio88
2013.07.19. 18:10
Az éjszakai.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. J.o.k.e.r
2013.07.19. 18:38
Köszi!
Javítottam!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. rani
2013.07.19. 18:49
a cikk és a tesztek ismét megnyugtattak abban, hogy a gs9000 pro kamerával jól jártam
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Stormrage
2013.07.19. 21:35
orulok ennek a cikknek, hianypotlo
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Phantomstr...
2013.07.20. 09:49
Szívesen megnéznék néhány drágább, 25-30 ezres kamerát. Ezek még mindig elég olcsók, kíváncsi vagyok mennyivel tudnak többet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Fzoltan
2013.07.20. 10:41
A teszt nagyon jó lett, nagyon ritka az autós kamerákról szóló cikk, hát még az ilyen részletes! Hozzátenném: tudtommal biztosítási kedvezményt is kapnak Oroszországban azok az autósok, akik használnak kamerát, a már említett okokon kívül.

Én Ambarella GS8000-t rendeltem Kínából (így 117$ ~25e Ft volt, 32 Gb-os SD kártyával együtt). Full HD, GPS, stb. Infrája ennek is, mint akármelyik másnak semmit nem ér, ezzel számolni kell, a FullHD-s video pedig összehasonlíthatatlan ezekkel. Sajnos Magyarországon ilyen eszméletlen drágák, gondolom mindneki meg akar gazdagodni a beszállítói láncban... Persze garancia az nincs (elvileg van, de vissza kellene küldeni, stb...), szóval van kockázat, esetleg vámon is elkaphatják (bár ráírják, hogy 20$-os játék van benne). Esetleg el is veszhet útközben, bár a PayPal-lel, vagy valami másik hasonlóval azért jóval biztonságosabb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Fzoltan
2013.07.20. 10:49
Sebességmérés: a GPS-szes rendszerek alapvetően alkalmatlanok sebességmérésre, már csak azért is, mert a lakossági GPS méteres pontossággal tud "csak" mérni, és a sebességmérés csak egy közvetett értéket ad - a helyzetváltozásból számolja ki, hogy mégis mennyivel halad a készülék. Persze ha az ember városbna 50 helyett 80-90-nel megy és balesetet szenved, a videón meg látszódik a sebessége, úgyis találnak valami indokot, hogy mégis ő legyen a hibás... és ezzel nincs is baj. Viszont ha 50 helyett 55-60-at mutat, abba nem köthetnek bele. (Indokok: a GPS sebességértéke csak tájékoztató jellegű, nem pontos, a magyar jogszabályok szerint csak hitelesített készülékkel lehet mérni, stb.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Asagrim Fzolt...
2013.07.20. 18:30
"Sebességmérés: a GPS-szes rendszerek alapvetően alkalmatlanok sebességmérésre ..."

Érdekes, mert az óccó Navon állandóan beszól, ha úgy véli hogy az adott úton átléptem a sebességkorlátot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. bul07
2013.07.20. 21:58
ebay-ről ezt senki ne vegye meg
Vagyis megveheti de elég silány a minősége , itt vannak a teszt videóim 1280x720 , 848x480 , 640x480 ,

Amúgy ezeknek a kameráknak a sarkalatos pontja az éjszakai felvétel mert elég kevés kamera tud rendes éjszakai felvételt készíteni , persze ilyen alacsonyabb árkategóriában
Ha az ebay-en keresgéltek ezeket nézzétek meg
K6000, K2000, DVR027, F500LHD, GS1000 (ha rákerestek a youtube-on akkor láthatjátok melyik mit tud)
És van még Mobius Camera , nekem ez nagyon bejön a kicsi méretével és a remek éjszakai felvételéve , egy teszt róla

Elég sok oka van a kamerázásnak az oroszoknál és máshol is , sok a cserbenhagyás,
Ázsiai földrészen is szinte minden autóban van ott meg a gyalogosok direkt kivetik magukat az autó elé vagy neki futnak majd életjáradékért meg nagyobb összegekért perelnek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Fzoltan
2013.07.21. 09:28
20$-ért ez így is ajándék...

Asagrim: Közvetve számított sebességet mutat, annak is az átlagát, azaz nem képes pontos sebességmeghatározásra - más kérdés, hogy a GPS-eknek van egy ilyen funkciója, hogy kiírja a (számított) sebességedet. Ehhez még add hozzá a lakossági GPS pontosságát/pontatlanságát, ami 3-4 méter (katonai: 0,3-0,4m). De próbáld ki, menj 90-nel, majd nyomj egy satuféket. Kell jónéhány mp, mire a GPS is úgy véli: tényleg megálltál. Kb. mintha az út mellett 50m-enként lévő póznákat számolnánk percenként, és az alapján mondanánk egy sebességet...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. axe
2013.07.21. 15:45
Fzoltan - ha ennyire pontosak akarunk lenni a kocsit kilóméterórája sem pontos...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Fzoltan
2013.07.21. 21:10
axe: Így van, általában pontatlabb, mint a GPS, EN szerint 0 és +10% között mutathat.
A mérés elve alapján valójában nem is lehet soha pontos.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. SonicTheHU...
2013.07.22. 13:10
Köszi a cikket, a cégnek ez most pont jól jött
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. jozsefm
2013.07.22. 20:14
Jó teszt lett ,köszi!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. morgyi
2013.07.23. 12:21
Fzoltan

A közvetett mérésen alapuló sebességmérők sokkal pontosabbak mint a közvetettek, és nem is vesznek el energiát a mérendő rendszerből, viszont drágábbak is ezért csak magasabb árkategóriájú gépkocsikban alkalmazzák
A GPS pedig nem lenne annyira rossz sebességmérésre, amit mondotok hogy lassan reagál az azért van mert a szoftverben nem prioritás a pontosság, ezért marha nagy a mintavételezési idő. Azt simán lehetne csökkenteni, a helyzetedet sem fél-1 mpenként kéri le, hanem ritkábban. A közte lévő időt meg megbecsli, feltételezi hogy egy egyenes úton hirtelen nem rántod bele a kormányt az árokba
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. JoinR
2013.07.24. 20:06
Minőségibb bluetooth-os GPS eszközökben akár 10Hz-es mintavételezés is lehetséges, az már igen pontos sebességet mérni. Amúgy egyenletes sebességnél (autópálya) az 1Hz-es tömegGPS is pontosabb, mint a kocsi km-órája szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Fzoltan
2013.07.28. 01:23
morgyi: "A közvetett mérésen alapuló sebességmérők sokkal pontosabbak mint a közvetettek" ???
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Zotyko
2013.08.28. 12:37
Már több, mint 10 éve, a taxióra hitelesítést, soros portos GPS-es (bármely boltban megvehető GPS vevő+laptop) készülékkel végezte a szervizes Pécsen. Be lett vizsgálva OMH által, és azóta is így megy a hitelesítés. A relatív helyváltoztatás mérése bőven benne volt a +-3%-ban! Tehát a pozíció meghatározása jó pár méteres (gyenge jelnél több 10 méter), de a sebesség tekinthető pontosnak...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!