iPon Cikkek

Avermedia Live Gamer Extreme – 60fps-t mindenhova!

Dátum | 2015. 10. 28.
Szerző | Svindler
Csoport | MULTIMÉDIA

Az AVerMedia néhány évvel ezelőtt nagyon jól ráérzett arra, hogy a videózásban eddig felhalmozott tapasztalatával a játékosokat kéne lehengerelnie. Évről évre egyre többen streamelik ahogy játszanak, vagy éppenséggel veszik fel a játékmenetüket, hogy később megvágva feltöltsék a YouTube-os csatornájukra. Minőségi, hardveres felvevő/stremelő eszközökre tehát bőven lenne igény, mégis csak nagyon kevesen foglalkoznak ezzel a piaccal, és a fennmaradt szereplők közül egyértelműen az AVerMedia kínálata a legsokoldalúbb napjainkban. Hordozható felvevő? Pipa. TV alá pakolható távirányítós egység? Pipa. Belső kártya vagy USB-re köthető eszköz? Még két pipa. Igazából a kínálat már-már feleslegesen nagynak tűnik, de így legalább mindenki megtalálhatja az igényeinek megfelelő készüléket. A Live Gamer sorozat új tagja azzal próbálja felhívni magára a figyelmet, hogy 1080p-s felbontáson is képes 60fps-es videókat kezelni, és manapság már van is létjogosultsága ennek, hiszen egyre több online felület támogatja a 60 képkocka per másodperces videókat, ha pedig a sávszélesség is megvan hozzá, akkor miért ne használnánk ki?
Cikkünk alanya, a Live Gamer Extreme (LGX) az USB-n csatlakozó megoldások táborát gyarapítja, és fontos még megjegyezni vele kapcsolatban, hogy a szoftveres oldal is változott az érkezésével. Az új RECentral 2-ben nincsenek felesleges sallangok, viszont minden finomhangolható, és alapvetően sokkal egyszerűbben használható, mint elődje (ráadásul nem is fagyogatott ki, mint az első RECentral kezdeti verziói). Valószínűleg persze sok olvasónkban felmerül azért a kérdés, hogy amikor oly sok grafikus kártya is képes hardveres videó kódolásra, mi szükség van az AVerMedia termékeire. Nos, a válasz egyszerű: ezek az eszközök nem feltétlenül arra vannak, hogy a PC-nk képét vegyük fel velük. Konzolok és más gépek videófolyamának menedzselésére pedig tökéletesek (jelenleg mi is egy Game Capture HD II-t használunk a PS4/Xbox One felvételekhez). Merüljünk is hát el egy kicsit mélyebben a témában, a következő oldalon megismerkedünk magával a vassal.
A Live Gamer Extreme elég informatív kis dobozt kapott, amit kibontva a felső szinten maga az eszköz foglal helyet, alatta pedig a kábelek tömkelege: USB 3.0 összekötő, HDMI, komponens és audió kábel, valamint egy nagyon hasznos PS3-hoz való kábel, ami gyakorlatilag komponens kábel, csak a szokásos hat RCA csatlakozós kábelcsokor helyett kapunk egy kompakt, vékony példányt, amit sokkal könnyebb használni. Ezen felül van a dobozban még némi olvasnivaló, három havi prémium hozzáférés az XSplithez, és egy előre elkészített kép a fedlap alá.
Az LGX ugyanis némileg személyre szabható, a plexije alatt lévő képet bármire kicserélhetjük, még szerkesztő programot is adnak hozzá, hogy a méretek biztosan stimmeljenek. A készülék egyébként nem túl nagy, kb. kézfej méretű, a világítása pedig jelzi, hogy készenlétben van vagy éppen dolgozik. A kábelezéssel az egyetlen probléma az lehet, hogy ha a monitor alá akarjuk pakolni az LGX-et, akkor valószínűleg túl távol lesz a konzolunktól (vagy konzoljainktól), így a gyárinál hosszabb HDMI madzagra lesz szükségünk. Kivéve persze, ha a konzolok is az asztalon vannak.
Visszatérve magára a gépre, alul gumitappancsok vigyáznak rá, hogy ne csúszkáljon, méghozzá elég jól, mert mi aztán minden csatlakozóját kihasználtuk viszonylag merev kábelekkel, de nem akart elmászni. A két oldalán nincs semmi érdekes, hátul viszont ott van az USB csatlakozó, a komponens bemenet, a fedlapot tartó csavar, a HDMI bemenet, és természetesen a HDMI kimenet. Aktív bemenetet a RECentralban választhatunk, alapból a HDMI aktív. Nálunk egyszerre volt egy PS3-ra és egy PS4-re kötve az LGX és a váltással sosem volt gond, ilyen szinten kényelmes a használata, de… Ha a gépünk ki van kapcsolva, akkor az a minimális energiamennyiség, amit az USB porton nyújt, kevés ahhoz, hogy aktív legyen az LGX. Ez azért probléma, mert így nem megy át rajta a bejövő jel. Ha kikapcsolt számítógép/notebook mellett szeretnénk játszani konzolunkon, akkor abból kábeldugdosás lesz. A ledje viszont szépen világít és sajnos nem kikapcsolható, így ha a hálószobában van a gépünk, akkor lehet zavaró lesz éjszaka.
Na de vissza a körbemenetelre, mert nem fejeztük be a túránkat: elöl két audió csatlakozó várja, hogy használatba vegyük őket. A bal oldali egy line-in bemenet, amire külső eszközről (pl. mp3 lejátszóról) köthetünk zenét, a jobb oldali pedig egy mikrofon bemenet, aminek hála egyből rögzíthetjük a mondandónkat is. Nem valószínű azonban, hogy ez a két csatlakozási pont agyon lesz használva a jövendőbeli tulajoknál, hiszen úgyis PC-re lesz kötve az LGX, és használhatjuk annak is a mikrofonját, így kár dugdosni (ráadásul sok streamer elég minőségi mikrofonokat használ). A hang bemenet pedig a dupla átalakítás miatt minőségromlással jár, így megintcsak egyszerűbb a PC-nken hozzáadni a videóhoz a kívánt muzsikát. Az önállóan is működő AVerMedia termékeknél, mint amilyen a Game Capture HD is, még hasznos extra volt a mikrofon bemenet, valószínűleg úgy voltak vele a mérnökök, hogy itt is elfér, aztán ki tudja, lehet, hogy lesz, aki használni is fogja.
Az új RECentral sokkal logikusabb elrendezésű, mint a régi volt, és képes néhány új trükkre is. Alapvetően három fő részből áll, amik között a bal felső sarokban lévő tárcsával válthatunk: beállítások, mentett felvételek böngészése és természetesen felvétel/streamelés. A beállításoknál állíthatunk be gyorsgombokat a különböző funkciókhoz, választhatunk mikrofont, és beléphetünk a közösségi/YouTube fiókjainkba. Ez utóbbi azért lehet érdekes, mert a login megadása után két kattal fellőhetjük bármelyik videónkat a megfelelő platformra. A felvételeinket alapból dátum szerint rendezi a RECentral 2, de létrehozhatunk kategóriákat és így könnyedén csoportosíthatunk mindent, ahogy mi szeretnénk.
Most pedig jöjjön a lényeg, a felvétel/stream oldal! Stream esetében a RECentral az összes nagyobb platformot ismeri (Twitch, UStream, YouTube Live, NicoNico, RTMP), és képes stream közben a merevlemezünkre is lementeni a videót. Egy kattintással választható bemenet, audió eszköz, és természetesen extraként egy plusz audióforrás (mikrofon pl.). Saját felvételeknél a fájltípuson kívül (mp4) szinte mindent állítgathatunk. Felbontás, bitráta, fps, audió bitráta, H.264 profil, milyen sűrűn legyenek keyframe-ek, és mi végezze a kódolást. Mondjuk ezen az utolsón fennakadhat az ember szeme, hiszen eddig alapértelmezett volt, hogy hát mi más végezné, mint a megvett felvevő eszköz. Jelen esetben azonban nem ez a helyzet. A CPU terheltség alapján talán valamennyit besegíthet, de alapvetően vagy a processzorunk fog izzadni, vagy a grafikus vezérlőnk, ha megfelelő hardveres enkóderrel rendelkezik. Mi egy GTX780-nal próbáltuk ki az LGX-et, azzal tökéletesen együttműködött, és azt az információt kaptuk, hogy a Radeonokkal is boldogul. Érdemes is a VGA hardveres kódolását választani, mert különben egy erős négymagos Core i5-ös erőforrásainak elviszi több mint a felét a felét a RECentral (néha 70% felett volt), míg ha az NVEnc motorra támaszkodunk, beéri 15-20%-kal, ami akár azt is jelentheti, hogy egy i3 is elég lehet neki, de ezt most sajnos nem tudtuk kipróbálni. Az ajánlott konfigurációnál a hivatalos honlapon azért i5 van biztos ami biztos, de a GPU-t használva mi nem láttunk olyan terhelést, ami ezt indokolná.
Ha bekapcsoljuk az élő szerkesztést felvétel esetében, akkor él a timeshift funkció, tehát az indítás utáni játékmenetünkből bármikor kivághatunk egy részletet, és külön elmenthetjük. Kár, hogy ilyen szerkesztési opció a kész művekre nem készült, hasznos extra lenne, ha pár kattintással kivághatnánk részleteket a videóinkból. Akár videót veszünk fel, akár streamelünk, bekészíthetünk előre hat különböző felületsémát a videónak. Rápakolhatjuk a képre a webkameránk képét, vagy különböző állóképeket is, amennyit csak szeretnénk. Ezeknél beállítható az átlátszóság és az is, hogy ha takarják egymást, akkor melyik van magasabb szinten. Csak azt hiányoltuk, hogy sima feliratozásos opció nincs, az még nagyon hiányzik, de akinek nem felelnek meg a RECentral 2 képességei, aktiválhatja az XSplit kódot, és már kap is egy kiforrottabb szoftvert. Működés közben azt tapasztaltuk, hogy a HDMI továbbvezetés késleltetése tényleg észrevehetetlen, még egy gyorsabb játéknál sem éreztünk lagot úgy, hogy az LGX-en keresztül játszottunk. Ilyenkor egyébként megjelenhet a játék változatlan képe a HDMI kimeneten és a RECentralban is egyszerre, csak utóbbinál ugye machinálhatunk is vele. A felvételek minősége maximális beállítások mellett gyönyörű, és szépen skálázódik is lefelé (de azért a 0,3MBitet csak nagyon minimál felbontásra ajánljuk). PS4 tulajok ne felejtsék el kikapcsolni a HDCP védelmet a rendszerbeállításoknál, különben csak egy „no signal” feliratot kapnak majd. Egyszer ütköztünk bele problémába az LGX használata közben, és úgy döntöttük meg kell említsük, hogy a terméktámogatás csillagos ötöst érdemel. Éjjel küldtük el a kérdésünket és pár órával később már Tajvanból jött a válasz, méghozzá magyarul. Hoppá. A PS4-es rögzítéssel voltak egyébként gondjaink, amit pont az aznap kijövő driver frissítés megoldott, azóta semmibe nem futottunk bele. Videók Maximális bitrátás próbavideó: Mortal Kombat / 60fps A YouTube is tele van már feltöltött tartalmakkal, de azok ugye már némileg át vannak tömörítve. Például: God of War 3 remastered gameplay
Verdikt Összességében úgy gondoljuk, hogy az AVerMedia Live Gamer Extreme egy kiváló opció videósoknak/streamereknek, de csak ha konzolokkal (vagy második PC-vel) dolgoznak és szükségük van a 60fps-re. A cikkben említett apró hiányosságain felül ugyanis van egy komoly problémája: nagyon vastagon fogott az AVerMedia ceruzája, amikor beárazta az LGX-et. Jelenleg 60 ezer forint környékén mozog a gép, és ez egyszerűen túl sok érte. Ennyiért már nem tudjuk elnézni neki a bakikat (kikapcsolhatatlan led, ha nem kap elég erőforrást nincs HDMI átvezetés, erőmű kellhet mellé a kódoláshoz, stb.). Ettől függetlenül a jó minőségű 1080p-s, 60fps-es konzolos felvétel biztos csábító lesz néhány videósnak, ugyanis nem tobzódunk az alternatívákban, de PC-s felvételek készítésére már jobban járunk egy friss videókártyával, nagyon gyorsan fejlődnek az ilyen irányú képességeik.
Az AVerMedia Live Gamer Extreme-et az AVerMedia hazai képviseletétől kaptuk kölcsön tesztelésre, ezúton is köszönet érte!
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

7. LGx
2015.10.28. 09:17
én tuti nem cserélném le az alap képet
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Flegeton
2015.10.28. 10:49
Elgato termékeket is tesztelhetnétek. Na meg van már 4k-s belső kártya rögzítésre.
+ egy olyan tesztet, milyen bitrátával éri meg felvenni pl youtubeos feltöltés esetén, mert úgy is lebutítja. Szép a reklám hogy 60Mbűb/s és 60 fps, csakhogy a YT ebből nem sokat hagy meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. wdavid
2015.10.28. 11:31
50Mb/s bőven elég, 30 illetve 60 fps mellett is.

Az már elég nézhető képet vesz fel, viszont aki rosszul renderel az cseszheti a felvételi minőséget amin persze a YT még rontani is fog.

Én 1080p-ben veszek fel, többnyire 30fps-el, igaz DxTory-t használok most (eddig volt ShadowPlay, meg AMD GVR, 60 fps,50Mb/s) a külön felvehető hangsávok miatt, de a videók minősége szerintem nagyon is jó, a fájl méret sajnos nem.

An én render beállításimmal 6-8 Giga között mozog egy 40 perces videó mp4 formátumban, Sony Vegasban a bitráta maximumon van.

Ezek mind azzal a render beállítással készültek (saját videók):

https://www.youtube.com/user/Wdavid16/videos?view=0&shelf_id=1&sort=dd

De hogy a cikkhez is hozzászóljak.

Ha magas minőséget tud, alacsony fájlméret mellett, külön fel tudja venni a hangsávokat, és emellett nem teheli a gépet akkor életképes akár PC-n is, mert ezen tulajdonságok közül a legtöbb program nem tudja mindet egyszerre, de az ára akkor is sok szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Kajafun
2015.10.28. 14:52
Manapság az a divat, hogy másokat néznek ahogy játszanak.
Haverral is azért nem tudok játszani multiban, mert másokat bámul twiccsen...
Észbontó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. MastR
2015.10.28. 23:51
Nekem az előzőekkel is "csak" annyi bajom volt, hogy a felső kategóriás monitoron a felvevőből olyan kép jött ki hogy elkapott a hányinger. Szellemképek, idétlen színek, olvashatatlan és pixeles szövegek stb. Hanggal ugyanez, menne a játék minőségi hangkártyával és fejhallgatóval, ehelyett ha hangot is akarok a videóba akkor hallgassam azt az izét amit még egy régi, alaplapi hangkártya is megszégyenít. Csinálhatnának már egy olyat is, aminél nem kell lemondanom a látványról és a hangminőségről, a videó kedvéért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. wdavid Kajaf...
2015.10.29. 10:47
Ugyan az a szituáció, mint mikor valaki meccset néz

Mondjuk azért a haverokról lemondani egy élő adás kedvéért elég fura szerintem.
Haverokkal a legjobb játszani, ez is a multiplayer lényege szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Rojik
2015.11.15. 11:41
Ha az eszköz hardveresen nem segít kódolni, akkor értelmetlen PC-s felvételre használni. Maximum konzolhoz használható. Viszont a konkurenciának meg már elég régóta van 1080p 60fps-t tudó terméke.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!