iPon Cikkek

Batman: The Telltale Series – Új motor, ismerős játékmenet

Dátum | 2016. 08. 15.
Szerző | Magrathea
Csoport | JÁTÉK

Már rengeteg Telltale játék van mögöttünk, az elmúlt években hihetetlen mennyiségben jöttek a képregényes stílusú (cel-shaded) grafikával megáldott interaktív sorozatok az amerikai független csapat boszorkánykonyhájából. Filmek, sorozatok, képregények és más játékok is képezték már az alapját a műveiknek, amelyek apróbb módosításokkal ugyan, de mind ugyanarra a kaptafára épültek. De ez a lényegen nem változtat, a Telltale Games egy mindenki számára élvezhető műfajt erősít, amiben csak a történet a lényeg, ami interaktivitásának hála úgy magával tudja ragadni a közönséget, ahogy a filmek sosem tudták. A munkáikat már jó ideje csak filmként lehetett kritizálni, mert olyan minimális eltérések voltak csak bennük játékmenet szempontjából, hogy ha egyről beszéltünk, az olyan, mintha az összesről beszéltünk volna. A különböző nagy franchise-ok tulajdonosai mégis maguk kopogtatnak a stúdió ajtaján, mert minimális gyártási költség mellett egy remek kis adalékkal tudják színesíteni és népszerűsíteni a fő produktumot (Walking Dead, Borderlands, Minecraft). Ezt pedig csak ők tudják nyújtani, hiába van ott a Quantic Dream, akik már bizonyították, hogy jóval igényesebb interaktív történeteket tudnak összehozni. Az általuk képviselt minőségnek viszont komoly ára van, mind pénzben, mind pedig időben. Ha így nézzük, akkor a Telltale tulajdonképpen nem volt igazán rászorítva az újításra, nem fenyegette őket az, hogy az átlag néző megunja a sorozataikat, hiszen az olyan, mintha azt mondanánk, hogy megunják a filmeket vagy a könyveket. A kritikusok viszont (köztük magam is), sőt, még a saját alkalmazottaik is próbálták rábírni így vagy úgy a cég vezetését a megújulásra. Ezért hát el is kezdtek dolgozni az új játékmotoron, amiről először idén nyár elején beszéltek, amikor bejelentették a The Walking Dead sorozatuk harmadik évadát. Ekkor a lehető legbiztatóbb nyilatkozatot tették. Annyit mondtak el az új motorról, hogy az is meg fogja tartani a védjegyükké vált cel-shaded grafikát, csak kicsit csiszolnak rajta. És most jön a lényeg: a nagy változást nem a grafikában kell majd keresnünk, azt mondták ugyanis, hogy több választási lehetőséget akarnak nekünk biztosítani és érdekesebbé tenni a narratívát. Ebben sok konkrétum nem volt, de bizakodásra adott okot. Így nem kis izgatottsággal vágtuk bele az új Batman: The Telltale Series első epizódjába, mely az új motor első zászlóvivője. Lássuk, hogy… *kifogytam a levegőből* Még egyszer: lássuk, hogy… *zzzZZZzzzZzzz* Inkább nézzünk meg egy képet Bruce Wayne-ről, ahogy feszít a bőregér páncélban:
Szuperhős landolás. Nem tesz jót a térdeknek, de mind ezt csinálja.
Igazából nem számítottam revolúcióra. Olyasmiket vártam, mint például amire már tettek egy halvány próbálkozást a Wolf Among Us-ban, ahol választhatunk, hogy milyen helyszínre menjünk tovább nyomozni, vagy mint a Walking Deadben, ahol dönthettünk, hogy kit mentünk meg. Több elágazást ígértek, de az első rész után csak annyi látszik, hogy többször lehet teljesen súlytalan döntésünk. Magyarán szólva eddig igazi elágazást nem láthattunk, Batman ugyanazokat a helyszíneket járja végig, bármit is mondjuk vagy tegyünk, és bárhogy is bénázzunk a Quick Time események alatt. A dialógusoknál előbukkanó opciók és a kétirányú döntéshelyzetek eddig csupán más színezetet adtak a történetnek, de ugyanabban a végkifejletben kulminálódtak az epizód végén.
Nem tudom, miben reménykedhetek az eddigiek után, de nem akarom elkapkodni az ítéletet, végig fogom játszani az összes részt, és ha valóban lesznek különböző befejezések, minden negatív megjegyzésemet visszavonom. Egyelőre azonban elég lehangoló képet tudok csak festeni az új sorozatról. Ez pedig még csak nem is amiatt van, hogy egyelőre játékmenet tekintetében nincs benne újdonság. Sőt, még csak amiatt sem, hogy a grafikai fejlődés minimális. A legfőbb probléma az, hogy egy ilyen egyszerű koncepcióra épülő játék ennyire bugos tud lenni megjelenéskor és ilyen kevés beállítási lehetőséggel érkezik. A PC-s verzióval hozott össze a sors Windows 10 rendszer alatt, és már ott fogtam a fejem, hogy a felbontást sem tudtam rendesen belőni. És még szerencsésnek mondhatom magam, hogy csak ennyi problémám volt, a fórumok ugyanis tele vannak kérdésekkel és segélykérésekkel, végigvitelt akadályozó komoly hibák miatt. A PC-s grafikai beállítások pedig olyan szinten vannak majdnem, mint ebben a jó öreg Quake paródiában (graphics: on/off). Egyelőre tehát sem technikailag, grafikailag, sem pedig narratív szempontból nem muzsikál jól az új motor, csak a remény marad, hogy talán a következő részekben megcsillantanak valami ügyes új mechanikát, vagy pedig valóban lesz valami komolyabb elágazás a történet szűk keretei között. A szűk keretet pedig azért mondom, mert egy nagyon is ismerős régi nótát fújnak el nekünk ebben a sorozatban, ami sok mozgásteret nem ad a különböző befejezéseknek.
A sztori a bőregértől nem idegen sötétebb hangulatot hozza, melyben a rossz sokszor elkerülhetetlen és Batman bármennyire is jót akarjon, néha veszélyesen hasonló utakon kell járnia, mint azoknak az alvilági figuráknak, akiket üldöz. Ott vagyunk az idővonalon, mikor a fiatal Bruce Wayne még a legjobb tudása szerint próbálja támogatni az ambiciózus Harvey Dent politikai karrierjét, aki fel akarja venni a kesztyűt a bűnözés ellen. Közben visszatér az életébe egy rég nem látott barát, egy bizonyos Oswald Cobblepot, aki egyelőre kevéssé hasonlít egy bizonyos sarkvidéki röpképtelen, „szmokingot viselő” madárra, viszont annál elkeseredettebb és bosszúszomjasabb a családjával történtek miatt. Nyilván a döntéseinkkel nem fogjuk tudni megakadályozni az említett úriemberek sorsának beteljesedését, de azért nagyon bízom benne, hogy valami mégis lesz. Meglátjuk. Ami pedig a játékmechanikákat illeti, kapunk QT eseményeket minden mennyiségben (gyorsan meg kell nyomni egy adott gombot, vagy odahúzni az egeret egy bizonyos helyre), időre kell választanunk 3-4 dialógus opció közül, vagy nagy ritkán enged a játék minket körbenézni egy nagyon szűk helyen. Ez utóbbi ponton vártam a legnagyobb javulást az előző motorhoz képest, abban bíztam, hogy több lehetőségünk lehet majd annál, minthogy megnézünk egy falfirkát, eldobott újságot, végignézzük Batman kütyükészletét és így tovább. De sajnos ugyanolyan szinten maradt ez a játékelem, mint volt, pedig lophattak volna ötletet a Heavy Raintől vagy az Until Downtól, hogy legalább inimális újítás legyen, de semmi. Jött ellenben egy nyomozós minijáték, amit nem lehet elrontani: volt egy tetthely, ahol ha jól emlékszem 6 nyomot találhattunk, amiket össze kellett kötni (mindegyiknek volt egy párja). Ezen túl még egy rajtaütés emelte meg az adrenalin szintünket, ahol „meg kellett tervezni”, kit hogyan intézünk el. 4 őr esetében kellett kiválasztani 2 lehetőségből, hogyan semlegesítsük őket. Ennyi. Pont. Mindent elmondtam amit spoiler nélkül el lehet mondani az „újdonságokról”.
Ha az első rész után pontoznom kéne a játékot, akkor azt mondanám, hogy ez eddig rosszabb, mintha a régi motorral szállították volna, mert PC-n még bugosabb a Batman, mint a Telltale játékok valaha. A grafika minimálisan változott, a játékmenet meg eddig semennyire. A sztori viszont hozza a megszokott színvonalat, a karakterek dizájnja tetszetős, szóval ott ahol már megszokhattuk a jó minőséget, ott hozza a játék a kötelezőt. A 2 óra hosszú első epizódot kétszer játszottam végig, amivel megbizonyosodtam arról, hogy a második kör felesleges volt. A legjobb amit a Telltale-lel tehetek, hogy most nem sütök pontszámot a kritika végére, térjünk vissza erre a sorozat végeztével. Nagyon bízom benne, hogy lesz még miről írjak akkor…
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!