iPon Cikkek

Bemutatkozik a HD7790 és a GTX650 Ti Boost

Dátum | 2013. 04. 05.
Szerző | Svindler
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Grafikus kártyák frontján sok újdonságra már nem számíthatunk az év végéig (kb. az „olcsóbb” Titan és a referencia HD7990 lehet a választék), de mielőtt beköszöntene az uborkaszezon, még mind a két rivális kidobott egy-egy kedvező ár-érték arányú versenyzőt a piacra. A Radeon HD7790-es érdekessége, hogy egy olyan GPU-val rendelkezik, amiről sokáig azt hittük, hogy csak a 8000-es szériában láthatjuk majd először, míg a GTX650 Ti Boost egy elég nagy lyukat próbál majd betömni a sima Titanium és a GTX660 között. Bár sok helyről hallhattuk, hogy az új GeForce az új Radeon ellenfele lesz, az árak valójában nem ezt mutatják, a felturbózott GTX650 Ti igazi riválisa a HD7850-es, és a jelenlegi árak mellett abból is a 2GB-os változat. Lehet, hogy idővel az ára beáll inkább az 1GB-os példányok szintjére, de addigra sajnos azok eltűnnek a boltok polcairól. Az AMD közleménye szerint ez azért lesz így, mert a memóriagyártók befejezték a 128MB-os GDDR5-ös chipek gyártását, úgyhogy nincs alapanyag új kártyák készítéséhez. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a HD7790 bemutatását annyira siettette a cég, hiszen az 1GB-os HD7850-es volt az egyik legjobb ár-teljesítmény arányú kártyájuk, eltűnése elég nagy lyukat hagy majd a palettán, így sürgősen kellett valami, ami többé-kevésbé helyettesítheti. Hogy miért többé-kevésbé? A válasz a HD7790 alapját adó új GPU, a Bonaire alapjaiban keresendő, úgyhogy nézzük is meg mi van a belsejében, aztán jöhet a nagyító alá a GTX650 Ti Boost is.

Az eredeti tervek szerint a Bonaire a mostani Cape Verde-t váltotta volna (7750-7770), tehát költséghatékony VGA-k alapjának készült, így nem meglepő, hogy maradt a 128 bites memória-vezérlő, és a 16 renderelő. A Compute Unit-ok (shader tömbök) száma viszont 10-ről 14-re nőtt, aminek köszönhetően a shaderek száma 640-ről 896-ra ugrott, és textúrázó egységekből is 56 lett az eddigi 40 helyett. Fontos változás, hogy az új chip immár két háromszöget képes feldolgozni egyetlen órajel alatt, akárcsak az erősebb Radeonok (HD7850-től kezdve) és örökölte a Richland APU-k energiamenedzsmentjét is. Utóbbinak köszönhetően borzasztóan gyorsan tud váltani nem csak órajelet, de feszültséget is, és nyolc állapot közül is válogathat (egy Turbós HD7970 pl. csak négyből, és nem képes gyors feszültségváltásra). Ezen felül nem tobzódunk az újdonságokban, a Bonaire is GCN architektúrára épít, és megkapta a szokásos extrákat: VCE és UVD motor, valamint Eyefinity vezérlő, hogy a rá épülő kártyák ne jöjjenek zavarba akkor sem, ha sok monitorunk van. Most pedig evezzünk egy kicsit NVIDIÁ-s vizekre. A GTX650 Ti Boost alapját adó GK106-os GPU már régi ismerősünk, megtalálható a GTX660-ban és a GTX650 Ti-ben is, így ezzel kapcsolatban nem ismételnénk magunkat, itt már bemutattuk a chipet. Az új kártyán egy olyan változata teljesít szolgálatot, amin csak egy SMX-et tiltottak le, minden más részegység aktív maradt. Mielőtt tovább foglalkoznánk vele, vessünk egy pillantást a specifikációs táblázatra.

Mint az a táblázatból is kivehető, a GTX650 Ti Boost megörökölte a GTX660 órajeleit, és mivel meghagyták neki a 192 bites memória-vezérlőt is, így a legegyszerűbb úgy tekinteni rá, mint egy GTX660-ra, amiben letiltottak egy SMX-et, és ezáltal elvesztett 192 shadert (vagy CUDA magot, ahogy az NVIDIA szereti hívni őket). Az első példányok mind 2GB-nyi fedélzeti memóriát kaptak, de nem elképzelhetetlen, hogy a későbbiekben jönnek majd 1,5GB-os változatok is, amik egy picit olcsóbbak lehetnek. A HD7790 referencia órajele 1GHz, amivel papíron ugyanazt a shader teljesítményt kínálja, mint a HD7850-es, sőt, egy hangyányit még erősebb is. Ugyanez igaz a tesszeláció sebességére is, úgyhogy az egyetlen igazi és nem lebecsülendő hátráltató tényező a HD7850-hez képest a 128 bites memória-vezérlő. Ezt az AMD-nél próbálták magas memória órajellel kompenzálni, és a 6GHz tényleg impozáns is, nem nagyon találkoztunk még ilyennel Radeonon, de a HD7850-nek még így is van 60% előnye memória-sávszélességben, ami 1920*1080-as felbontáson elég sokat számíthat, márpedig a PC-s monitoroknál manapság ez a legelterjedtebb felbontás a friss felmérések szerint. A tesztekből majd kiderül mennyire számít a memória, de mielőtt megmutatnánk az eredményeinket, ismerkedjünk meg a mai nap főszereplőivel!
ASUS HD7790-DC2OC-1GD5 Az ASUS kártyája, akárcsak a kapható mezőny nagy része, átesett némi gyári tuningon, a GPU és a memória is megkapta a maga órajel emelését (1075/6400). A hűtésért a már jól ismert DirectCU2 felel ismét, ami jól és halkan végzi a dolgát az alacsony étvágyú GPU felett. Egy hatpines PCI-E tápcsatlakozó várja csak a plusz naftát, a kimenetek között pedig a szokásos csatlakozókat láthatjuk: 1xDVI-D, 1xDVI-I, 1xDisplayPort és 1xHDMI.

Gainward GeForce GTX 650 Ti BOOST 2GB A Gainward kínálatából egy referencia órajeles példányt kértük el a könnyebb tesztelés érdekében. Bár a megadott átlagos Boost órajel 1033MHz, valójában a kártya az idő 100%-ában 1058MHz-en ketyegett terhelés alatt, valószínűleg erre számíthatunk a többi GTX650 Ti Boost esetében is. Mivel ez a VGA sem akarja leszívni Paksot, ezért még az egyszerűbb hűtés ellenére sem visított, de nem is dolgozott hangtalanul. Akárcsak a Radeon, ez a kártya is beéri 1 PCI-E tápcsatlakozóval, a kimenetei pedig ugyanazok: 1xDVI-D, 1xDVI-I, 1xDisplayPort és 1xHDMI.

Tesztkonfiguráció Alaplap: Gigabyte GA-Z77X-UD3H Processzor: Intel Core i5-3570k Memória: 2x4GB Corsair Vengeance DDR3-1866 Grafikus kártyák: Sapphire HD7750 1GB, Sapphire HD7770 1GB, ASUS HD7790 DirectCU 2 1GB, Sapphire HD7850 1GB, Sapphire HD7870 1GB, ASUS GTX650 1GB, ASUS GTX650 Ti 1GB, Gainward GTX650 Ti Boost 2GB, Point of View GTX660 2GB (minden kártya referencia órajeleken ment!) Tápegység: Cooler Master M2 Silent Pro 1000W Operációs rendszer: Windows 7 Home Premium SP1 64bit minden frissítéssel Driverek: Catalyst 13.3 beta, Catalyst 12.101.2.1000 beta (HD7790) GeForce 314.22

Mértünk üresjárati fogyasztást is, ám mivel a legkisebb és a legnagyobb érték között mindössze 3W volt, ami már-már mérési hibán belül van, ezért úgy döntöttünk, hogy ezúttal csak a terheléses fogyasztási értékekre koncentrálunk. Nagyon jó látni, hogy a HD7790 alig fogyaszt többet, mint a HD7770-es, pedig várhatóan jóval nagyobb tempóra képes. A GTX650 Ti Boost eléggé elszakadt a sima Titániumtól, de a bevezetőben ismertetettek után aligha lep meg bárkit is, hogy inkább a GTX660-hoz áll közelebb, hiszen teljesítményben is ugyanezt várjuk tőle. Nézzük is hogyan teljesítenek az újdonságok éles helyzetekben, a következő oldalon már a szintetikus tesztek eredményei következnek!


Az új 3DMark Firestrike tesztje alatt szépen párba állnak a VGA-k, szinte mindenkinek jut valaki az ellentáborból. Érdekes módon a HD7790 pont tartja a lépést a GTX650 Ti Boosttal, legalábbis addig, amíg fel nem toljuk Extreme-re a teszt beállításait. Ahogy ez megtörténik, két dolog van, ami azonnal érezteti a hatását: a kisebb memória-sávszélesség és a „csak” 1GB memória. A kisebb GeForce-ok sebessége látványosan leesik, a GTX650 Ti már csak a HD7750-nel képes a lépést tartani, míg a 2GB-os példányok nagyon jól tartják magukat. A memória hiánya ráadásul jobban fájhat, mint a sávszélességé, legalábbis más magyarázatot nem igazán találtunk arra, hogy a HD7850 1GB-os változata miért teljesített ilyen rosszul. A Futuremark adatbázisa szerint a 2GB-osak 2000 pont körül járnak.

Az előző generációs 3DMark még mindig nagyon szereti a Kepler architektúrás GeForce-okat, úgyhogy a GTX660 simán feljön a HD7870 szintjére, de más érdekesség nem nagyon látható.

Heaven alatt szépen látható az előrelépés a HD7790 esetében. Valószínűleg többre is vinné még erősebb memóriákkal. A GTX650 Ti a legnagyobb riválisa, a HD7850 mellett végez.

Valley alatt egy kicsit jobban mennek a GF-ek, ez főleg a GTX650 Ti (Boost) sebességén látszik.








Az első hét tesztből azt lehet leszűrni, hogy a HD7790-es képes az esetek túlnyomó többségében maga mögé utasítani a GTX650 Titaniumot, és mivel erre lett kitalálva, ezért eddig úgy néz ki, hogy teljesíti a küldetését. A GTX650 Ti Boost és a HD7850 párharca inkább döntetlenre áll, de azt kell mondjuk, hogy az NVIDIA drivercsapatának optimalizációkért felelős részlege most jobban csipkedte magát mint a konkurencia, mert a legfrissebb címben, a Bioshock Infinite-ben a GeForce-oknak áll a zászló, az AMD-nek még gyúrnia kell a sebességnövekedésre. Egy-két hónapon belül kiderül van-e még tartalék a kártyákban, de addigra mindenki végigviszi háromszor a játékot, úgyhogy ezt itt egy piros pont az NVIDIA-nak. Ezen kívül még a Civilization V lehet érdekes, amiben a sávszélesség annyira nem döntő szempont, ezért a HD7790 majdnem utoléri a HD7850-et, ami igen szép eredmény.






A második csokorból a Hitman lehet igazán érdekes. Ebben a játékban azt is megnéztük, hogy az élsimítás mennyire nyomja rá a bélyegét a különböző kártyák teljesítményére. A 128 bites memória-vezérlővel rendelkezők nagyon szenvednek, ha még a 4xMSAA-t is erőltetjük velük. A többiek egy kicsit jobban veszik az akadályt. A két új kártyánál az erőegyensúly nem változik számottevően, átlagban hasonló eredményeket láthatunk, mint az előző oldalon.







A harmadik játéktesztes oldalon az első érdekesség az új Tomb Raider, aminél ha emlékszünk, a megjelenése után igen nagy volt a sírás-rívás, hogy jajj hát nem volt elég időnk, meg egyébként is, a csúnya fejlesztő a hibás, azért megy 1 fps-sel a TressFX néhány NVIDIA kártyán. Persze ahogy az várható volt, az egésznek nagyobb volt a füstje, mint a lángja, sikerült hamar hozzácsiszolni a drivereket az új játékhoz, csak az első pár hét volt katasztrófa. A végeredmény az lett, hogy míg a kisebb GF-eken továbbra is felejtős a TressFX, addig a komolyabbak semmivel nem teljesítenek rosszabbul, mint a Radeonok, sőt, érdekes módon a GTX650 Ti Boost esik vissza a legkevésbé a bekapcsolásától. Kár volt tehát egyből temetni az egészet, attól még, hogy az AMD-vel fejlesztették ki a technológiát, a GeForce-okon is jól fut. Egyetlen kártya alatt tapasztaltunk csak látványos bugokat, méghozzá pont a HD7790-en, ami valószínűleg az erősen béta állapotú drivernek köszönhető. A Sleeping Dogs a következő különlegesség. Ebben nem kell már driver gondoktól tartani, hiszen tavalyi játék, volt idő csiszolgatni a szoftvert. A Radeonok még mindig nagyon jól teljesítenek alatta, ami most olyan méretet öltött, hogy a HD7790 utolérte a GTX650 Ti Boostot, a HD7850 meg a GTX660-nal van egy szinten. Sniper Elite V2 alatt megnéztük, hogy SuperSamplinges élsimítással mennyire esik le a sebesség, és ahogy az várható volt: nagyon. A GTX650 Ti Boost és a HD7850 valószínűleg csak azért cserélnek helyet SSA használata mellett, mert eléggé memóriaigényes a dolog, a HD7850 kifuthat az 1GB-ból.
Lefuttattunk a kártyákon néhány GPGPU benchmarkot is. Sajnos az első kettőnél egyből belefutottunk egy érdekes jelenségbe, ami sokszor mutatkozik meg valós felhasználásnál.

Az SVP több tesztet is lefuttat, de az egyik legfontosabb, hogy készít egy új képet, amit beszúrhat két már meglévő közé egy videóban, hogy az folyékonyabbnak tűnjön. Sajnos a sok kommunikáció miatt azt láthatjuk, hogy nem tud profitálni a GPU-k erejéből, szinte minden egy szinten mozog. Kicsit jobb, de hasonló eredményt értünk el a Handbrake videó kódoló legújabb béta kiadásával is, ami már támogatja az OpenCL-t is. A simán CPU-s tömörítéshez képest nem sok gyorsulás mutatkozott, ami a fórumok szerint jelenleg annak tudható be, hogy Windows alatt nagyobb prioritást kap a CPU-s szál, mint a GPU-s. Linux és OS X alatt valamivel jobb a helyzet, de ezt most nem tudtuk kipróbálni.

LuxMark alatt nagyon csúfosan kikapnak a GeForce-ok. Az OpenCL renderelő tesztben még a HD7750-es is képes elverni a GTX660-ast.


A Folding@Home benchmarkja alatt már jobb a helyzet, de azért itt is látszik, hogy a Kepler architektúrát elsődlegesen nem erre találták ki.


Pat DirectCompute tesztje a nevével ellentétben befogható OpenCL tesztként is, mi kipróbáltuk mindkét változatot (itt tölthető le, ha valaki kíváncsi rá). DirectCompute kódot használva az ellenőrző kód sosem stimmelt a GF-ek esetében (rossz eredményt hoztak ki), valószínűleg ezért is kaptak nevetségesen alacsony pontszámokat. OpenCL alatt már jobb a helyzet, és igazából ez az első teszt, ami mutatja, hogy van remény Kepler fronton is, nem minden GPGPU felhasználásra gyenge ez az architektúra. A teszt egyébként FFT adatokkal és memória-mozgatásokkal operál. A végére hagytuk a CL Benchmarkot, ami rengeteg féle tesztet futtat. Ezeket nem akartuk külön-külön diagramon ábrázolni, a lenti képgalériában mindenki megtekintheti a kapott eredményeket. Röviden: az látható bennük, ami fent is, GPGPU felhasználásra a Radeonok jobbak.
Mindkét új kártyánál kipróbáltuk, hogy mit lehet még kihozni belőlük. A HD7790 esetében a Catalyst Overdrive menüpontját használtuk túlhajtásra, míg a GTX650 Ti Boostra az AfterBurnert engedtük rá. A Catalyst a memória órajelet tekintve nem engedte, hogy túl sokáig nyújtózkodjunk, 1600MHz volt a max. (effektíve 6400MHz), és mivel ez a gyári órajele az alapból túlhajtott ASUS kártyának, így nem is volt gond a használata. A GPU-nál már valamivel nagyobb a mozgásterünk, egész 1200MHz-ig engedi tekerni a driver. Gondoltunk egy merészet és rögtön ezen az órajelen is nyitottunk, majd azt tapasztaltuk, hogy a kártya könnyedén vette az akadályt. Valószínűleg lenne még hová menni, de így a driverben elérhető maximális 1200/6400MHz-es órajelig jutottunk a Radeonnal. A GeForce esetében pont fordított volt a helyzet az elért eredményeket tekintve. Bár kb. oda húzhatjuk az órajeleket, ahová nem szégyelljük őket, a GPU nem bírt el túl sok többletet, és Turbóval együtt 1124MHz-nél megállt, és még innen is néha-néha lejjebb vette magát (tuning nélkül 1058-on ment az idő nagy részében). Ez mindössze 6% tuning. A memória viszont nagyon bírta a kiképzést, 6912MHz-ig jutottunk el vele, e felett szép lassan instabillá vált (pedig de szép lett volna elérni a 7GHz-et). Az egyetlen gond ezzel, hogy a Radeonnak inkább memória-sávszélesség kéne, és annak van lekorlátozva a húzása, a GF-nek meg a GPU órajel emelés jönne a legjobban, viszont ezen a fronton nem volt benne sok tartalék. Ennek hála egyik kártyánál se vártunk komoly előrelépéseket a tuningos eredményeknél. A méréseinket az alábbi táblázat tartalmazza, de szeretnénk felhívni rá a figyelmet, hogy a tuning teljesen lutri dolog, semmi sem biztosítja, hogy más kártyákkal is ezeket az órajeleket lehet elérni.

A tesztek közül az AVP főleg a memóriát terheli, ez látszik is a GTX eredményein, hiszen itt tud a legjobban villantani a tuningjával, míg a TressFX a shadereket izzasztja, itt a Radeon majdnem el is éri azt a +20%-ot, amit a GPU-ja órajelén sikerült húzni.
Elérkezett hát a nagy pillanat, összesítsük az eddig látottakat. A szintetikus és a GPGPU tesztek eredményeit természetesen nem vettük figyelembe az alábbi diagramok esetében. A diagramok ugyanazok, csak más kártyát vesznek alapul.


Az AMD a HD7790-est elsősorban a GTX650 Ti ellen hívta életre, és mint láthatjuk, az ellen jó is, átlag 10%-kal erősebb. Az egyetlen gond, hogy az 1GB-os HD7850-esek szép lassan el fognak tűnni a polcokról, és azokat nem tudja pótolni az újdonság. Persze nem is akarja, hiszen nem kerül annyiba, de így lesz egy lyuk árban közte és a 2GB-os HD7850-esek között, amit az AMD pechére idővel a GTX650 Ti Boost tölthet be. Jelenleg még a 2GB-osok árán kelleti magát és úgy éppen csak megfelelő alternatíva, hiszen mi egy 1GB-os Radeonnal teszteltünk, és így is csak alig tudta tartani a lépést. Egy 2GB-os HD7850 az összteljesítményt nézve egy picit előrébb végzett volna (kevés teszt volt csak, ahol számított a memória mennyisége, úgyhogy tényleg csak picit). Viszont a dollárban megadott árakat nézve valószínű, hogy beesik majd 50 alá a GTX650 Ti Boost, és akkor pont betömi azt a lyukat, ami az 1GB-os HD7850-es távozásával keletkezik, ott pedig tökéletes vétel lehet. Az egyik legfontosabb tényező: az ár Ha már ennyit beszéltünk az árakról, akkor foglalkozzunk egy kicsit bővebben is velük. Összeszedtük, hogy a mezőny tagjai jelenleg milyen áron kaphatóak, mert a teljesítményük mellett ez dönti el, hogy megérik-e a befektetést. Minden kártyánál egy sávot adtunk meg a legolcsóbbtól a legdrágább példányokig. A gyanúsan magas árúakat, amik beragadt készletek lehetnek, nem vettük számításba egyik kártyánál sem (az árakat az iPon webshopból vettük).
  • HD7750 1GB GDDR5 23-28k
  • HD7770 1GB GDDR5 28-36k
  • HD7790 1GB GDDR5 40-43k
  • HD7850 1GB GDDR5 45-50k
  • HD7850 2GB GDDR5 50-60k
  • HD7870 2GB GDDR5 60-71k
  • GTX650 1GB GDDR5 29-34k
  • GTX650 Ti 1GB GDDR5 34-42k
  • GTX650 Ti 2GB GDDR5 42-48k
  • GTX650 Ti Boost 2GB GDDR5 50-55k
  • GTX660 2GB GDDR5 54-69k
Ha csak a fenti árakból indulunk ki, akkor azt mondhatjuk, hogy a HD7750-nek nem igazán van ellenfele a saját árkategóriájában (a GT640-est nagyon lehúzza a memóriája). A GTX650 kb. egy árban van a HD7770-nel, de sajnos sebességben inkább a HD7750-hez áll közelebb, így itt is érdemes lehet a Radeont választani. Innentől kezdve aztán már nem ilyen egyértelmű a helyzet. A GTX650 Ti és a HD7790 árban van egymáshoz képest még akkor is, ha azzal számolunk, hogy a HD7790 be fog esni a harmincasok tetejére. A GTX650 Ti Boost sorsa attól függ, hogy milyen gyorsan normalizálódik majd az ára, és esik be 50 ezer alá. Amint ez megtörténik, ez lesz a tökéletes pótléka az 1GB-os HD7850-nek, ami hosszútávon arra kényszerítheti az AMD-t, hogy egy kicsit csökkentsen a 2GB-os HD7850-es árán. Jelenleg viszont érdemes inkább rátolni párezer forintot és inkább egy GTX660-ast választani, főleg úgy, hogy az már az éppen futó promócióban is egy duplázást jelent. Ez lehet ugyanis a másik döntő tényező a kártyák válogatásánál, ízléstől függően. Az NVIDIA jelenleg F2P játékokhoz kínál játékon belüli valutát (Planetside 2, Hawken és World of Tanks), míg az AMD inkább teljes játékokat osztogat. Igazából utóbbi szimpatikusabb extra, de Magyarországon a Never Settle Reloaded promóció nem úgy pörög, ahogy kéne. Az AMD rossz disztribúciós formát választott, így kb. olyan, mintha nálunk nem is létezne az akció. A tavalyi Never Settle-nél még nem így volt, úgyhogy van rá esély, hogy a jövőben újra felpörögnek az AMD akciói, de jelenleg az a valóság, hogy csak az NVIDIA kártyáknál lehetünk biztosak egy-egy kuponban. Ennek köszönhetően ha valaki játszik a fent említett F2P játékok valamelyikével, esetleg többel is közülük, az ne felejtse el számításba venni a kapható extrát, mert hozzáad valamennyit a kártya értékéhez. Végezetül az előző generációs kártyákkal rendelkezőknek egy kis plusz infó. Sajnos nem tudtunk minden kártyát időre beszerezni, amit szerettünk volna, de a GTX560 körülbelül a GTX650 Ti szintjén van, a GTX560 Ti félúton a Boost felé, ahogy a HD6870 is. A GTX650 Ti tesztünk végén lévő ábra kevesebb játékkal készült, de segíthet elhelyezni az előző generáció tagjait a mezőnyben. A tesztkártyákat a Ramiris Europe Kft.-től, a Mercury Impex Zrt.-től és a CHS Hungary Kft.-től kaptuk kölcsön, ezúton is köszönet értük!
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

42. Gyurkov
2013.04.05. 17:36
Pont kapóra jött ez a teszt, Athlon II X2 250 illetve 4GB RAM társaságában melyik lenne az a modell, amit még ki tudna használni az rendszer (processzor limitáció)? Egy low budget gépet kellene felújítani, először a 7770-re gondoltam, szerintetek jó lenne bele, vagy elég a 7750 is?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
41. jozsefm
2013.04.05. 17:43
Jó olvasmány volt, köszi!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. carraroxt
2013.04.05. 18:18
Jó teszt!
Hát a 7790-ről ordít, hogy kéne neki a 192 bit, de sajnos így passzolt jobban az AMD termékpalettájába.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
39. jozsefm carra...
2013.04.05. 18:22
Nem sokáig lesz ez így, év végén jön az új széria, ha meg látja az AMD hogy a 650Ti nagyon vergődik, akkor léphet megint egyet, bár az árát nézve erre nem igen lesz szükség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. Juliska
2013.04.05. 18:32
A Geforceok most akkor mégis támogatják a Dx11.1-et? Egyre több kártya dobozán látom. Csak azért érdeklődöm, mert az Nv még ma is Dx11-nek jelzi, és a leírásuk szerint a hardverrel van probléma.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. Stark Julis...
2013.04.05. 18:36
Nem támogatják.
Csak a GCN-es Radeonok DX11.1-esek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. Terror Julis...
2013.04.05. 18:39
Nem tudnak olyat. A dobozra meg sok mindent rá lehet írni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. Juliska
2013.04.05. 18:40
Ebben az esetben miért van Dx11.1 a táblázatban?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. Svindler
2013.04.05. 19:15
Juliska: A GeForce-ok hivatalosan nem támogatják a DX11.1 feature levelt, de többre képesek a DX11.0-nál. Játékok szempontjából elvileg tudják amit kell, így DX11.0 feature levelen futtatva, de bővítményekkel képesek feldolgozni az utasításokat. Anno az nV ezt írta:

"Reply directly from NVIDIA (ezeket tudják):

Partial constant buffer updates
Logic operations in the Output Merger
16bpp rendering
UAV-only rendering
Partial clears
Large constant buffers


We did not enable four non-gaming features in Hardware in Kepler (for 11_1):

Target-Independent Rasterization (2D rendering only)
16xMSAA Rasterization (2D rendering only)
Orthogonal Line Rendering Mode
UAV in non-pixel-shader stages


So basically, NVIDIA does support 11.1 features with 11_0 feature level through the DirectX 11.1 API."

Viszont mivel nem szeretném ha most ebből robbanna ki egy vita, ezért kiveszem a táblázatból. Ebben a posztban úgyis benne van a lényeg.

Gyurkov: Játékfüggő, van amiben megfelelően terhelve a VGA-t a HD7770-eshez is elég (pl. élsimítás nem terheli pluszban a procit). Bármelyik kártyát is veszed azonban, arra vigyázz, nehogy DDR3-as legyen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. Gpety
2013.04.05. 19:55
A 7790 jó húzhatósága nem köszönhető véletlenül a soklépcsős TPD szint figyelésnek? Ha igen, akkor az elért órajelek kicsit becsapósak lehetnek. Talán 10 perc játék után a kártya magának veszi majd vissza az órajeleket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. Svindler
2013.04.05. 20:02
Gpety: Nem volt órajel visszavételi gond, de nem is lehetett volna, mert a Catalystból állíthatod a TDP keretet és az is pont +20%-ot engedett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. jozsefm Gpety
2013.04.05. 20:02
A másik meg hogy mi a garancia arra,hogy minden példány egyformán "kipörög"? Láttuk az nv trükközését anno a 6-os szériával, mikor a válogatott jó darabok mentek a tesztekre, a sleep meg a boltokba.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. Gpety
2013.04.05. 21:25
Svindler: ezt viszont nem tudtam, hogy a TDP keretet is lehet állítani Catalystból. Ezek szerint elképzelhető lenne, hogy van (lesz) olyan OC progi is, amivel teljesen ki lehet lőni a TDP figyelést? (Vagy jó magas határt adni meg.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. MrFox
2013.04.05. 22:26
Juliska : Az NVidia szerint csak olyan dolgokat nem támogatnak, amiket például a Win8 használ OS szinten a megjelenítéshez (ablakok stb), tehát nem játék feature-ok, így szerintük ez senkit nem érdekel.

- Target-Independent Rasterization (2D-Rendering)
- 16xMSAA Rasterization (2D-Rendering)
- Orthogonal Line Rendering Mode
- UAV in non-pixel-shader stages
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. MrFox
2013.04.05. 22:28
Hiába lehet húzni valamit a 7790-en, ha a memória az alap órajelet sem bírja kiszolgálni 128biten 1080p/4xAA mellett.

A Boost kártya viszont nagyon jó lett, nem csípem őket, de ezzel jól betaláltak, egy szinten van a 7850-el.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. MrFox
2013.04.05. 22:28
Ja bocs látom Svindler már beírta a dx11.1 cuccot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. gab78
2013.04.05. 23:00
Jó lett a teszt, köszönjük.

2 megjegyzés: egyrészt régebbi vezérlőket is bele lehetett volna venni a tesztbe, pl 6850, 6870-eseket illetve GTX 560-at és a Ti-t is. Másrészt a tuning, érdemesebb lett volna 1-1 független (memória és GPU órajel emelés) teszt is, mert így nem derül ki, hogy mennyire is kevés az a 128 bit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. gery84 Svind...
2013.04.06. 06:11
Az AMD kártyát miért nem MSI Afterburnerral húztátok!
Úgy lett volna értelme hogy a AMD kártyának is megnézitek a határait, ne hogy mára a Catalyst húzza meg a 1200/6400 határt.

Vagy a másik opció az hogy az nvidia kártyát nem húzzátok mert a driverébe nincs ilyen opció.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. jozsefm gery8...
2013.04.06. 09:51
Majd küldenek ilyen eredményeket a felhasználók, ráadásul úgy olvastam valahol ,hogy egyenlőre nem ütközésmentes más programmal a tuning, pont a csataliszt miatt. Én egyébként se itt látom a legfőbb tartalékot, több van ott a driverben, csak menjen ki a 7850!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. MrFox
2013.04.06. 16:57
Catalyst addig kell míg az ember belövi a monitorokat, projektort (ezen friss installal nem fullscreen a kép, registry-t kell hozzá állítgatni ha nincs CCC). Utána kuka, és jöhetnek az intelligens tuning cuccok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. szergej77
2013.04.06. 17:40
A 7790 OC simán odaver a 650ti boost-nak 1920-as felbontáson, szóval ez a teszt nem igazán a valóságot tükrözi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. jozsefm szerg...
2013.04.06. 19:12
Szerintem elnézted a grafikont!
Itt odaver, de nem a relativ teljesítményben, legalábbis még egyenlöre:

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Ragnarr
2013.04.06. 21:30
Szerintem még mindig a HD7850 a legjobb választás, sokkal jobb OC-re kepes mint a 650Ti boost, nekem volt egy 7850-esem, amit 1200/5800Mhz használtam és az már +30% teljesitmeny novekedés, de szerencses emberek egy BIOS flash-el még 1,3GHz-re is megkuldtek, persze az mar huto cseret igenyel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. szergej77
2013.04.06. 22:18
Itt néztem (szinte minden játéknál a 7790 erősebb):

http://www.hardwaresecrets.com/article/Radeon-HD-7790-vs-GeForce-GTX-650-Ti-BOOST-Video-Card-Review/1754/5
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. jozsefm
2013.04.06. 23:06
Érdekes, az itt tesztelt OC Asus pedig még magasabb órajelen is jár, mint az általad linkelt Giga, hát teszt és teszt között ennyi a különbség, most átfutottam újra de sehol se láttam arra utalást, hogy a mérések idejére, Joker visszavette volna referencia értékre az OC 7790 órajelét.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. MrFox
2013.04.06. 23:12
szergej77 : az egy elég régi teszt, és a referenciakártyával mérték, ami nem mérvadó.

"Below we have an overall view of NVIDIA’s reference model for the GeForce GTX 650 Ti BOOST."

A valós bolti kártyás teszteken elpicsázza a 7790-et, néhol a 7850-et is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. jozsefm
2013.04.06. 23:41
Ahogy látom,ez a cikk is a "referencia" ti boostról szól,ahogy a szergej által linkelt is. Ott már most is a 7790 picsáz, és mint mondtam a valódi erejét akkor fogjuk látni, ha már nem lesz 1GB 7850.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. MrFox
2013.04.07. 00:37
Nem látod jól. Ez a cikk a Gainward GeForce GTX 650 Ti BOOST 2GB -ról szól, ami referencia órajelen megy - ez nem ugyanaz, mint a referencia kártya (mint az közismert).

Ennek a HD7790 kártyának nincs valódi ereje, a GPU valószínűleg az xbox720-ba tervezett GPU kereskedelmi változata. Én is vártam rá, de hiába. HD7850-et veszek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. MrFox
2013.04.07. 00:51
Ez friss pénteki teszt.

[LINK]

[LINK]

[LINK]

(Dirt3-ban nagy nehezen végre egálban van a Boos-tal.)

[LINK]

[LINK]

(Skyrim = halál a 7790-nek.)

[LINK]

(Sleeping dogs-ban is kapaszkodik a Boost-ra.)

***

Szóval a Boost kártyát a HD7850-nel párosítják, nem véletlenül.

"In general, the most competitive cards are the GTX 650 Ti BOOST and the Radeon HD 7850 and they swap "wins" in our benchmarks pretty regularly. If I had to give the nod to a single card it would be the GTX 650 Ti BOOST with slight wins in BF3, Crysis 3, Far Cry 3 and Skyrim. The HD 7850 is faster in DiRT 3 and Sleeping Dogs. But because the GTX 650 Ti BOOST is about $15-20 less expensive than the HD 7850, I think it is the better choice, all else being equal.

The secondary comparison is for the HD 7790 and the original GTX 650 Ti; there is very little to debate here though as the GTX 650 Ti is noticeably slower in basically all the games we tested. It has a smaller frame buffer, lower performance and is only $10 less, not an investment I would make today."
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. jozsefm MrFox
2013.04.07. 10:11
Ebben nem vagyok ennyire biztos. Az AMD-nek bevett szokása ,hogy soha sem adja ki úgy a kártyáit, hogy az már megjelenéskor a maximális driver támogatást élvezze. Pontosan azért hogyha kell gyorsan lehessen előhúzni 10-15% gyorsulást, "(mint az közismert)" az új termékek megjelenését régebben folyamatosan figyelemmel kísérők számára .

Egyébként meg- az itteni tesztből:

"Gainward GeForce GTX 650 Ti BOOST 2GB

A Gainward kínálatából egy referencia órajeles példányt kértük el a könnyebb tesztelés érdekében. Bár a megadott átlagos Boost órajel 1033MHz, valójában a kártya az idő 100%-ában 1058MHz-en ketyegett terhelés alatt, valószínűleg erre számíthatunk a többi GTX650 Ti Boost esetében is."
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. rini
2013.04.07. 11:22
Ne haragudj de ez hülyeség. Mi az, hogy szokása így kiadni egy kártyát. Ha így adná ki az nem teljes és kész termék. Ez olyan mintha vennék valamit és a másik felét majd később kapom meg. Nyugodtan kimondhatjuk azt, hogy nem lett tökéletes a driver támogatás, majd idővel javulni fog. Ám ugyan ezt elmondhatjuk a másik kártya esetében is. Idővel ő is gyorsulni fog. Az pedig elválik, hogy mennyi tartalékot tartogatnak a driverek. Az is biztos, hogy ez mire relevánssá válik arra szinte itt a következő vagy ezek továbbfejlesztett generációi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. MrFox
2013.04.07. 12:45
józsef m. : Ez nem megszokás kérdése, nem minden kártyára igaz, és csoda driver lenne az, ami ennyire átlépi a kártya HW határait. Ugyanis én úgy tudom, hogy a driver a rop és egyéb belső egységek kezelését érinti, így amelyik kártyán ezekből sok van, annak jól nő a teljesítménye (mivel ezek összeadódnak), amelyiken meg kevés, annak kevésbé.

És látom, még mindig nem érted a különbséget a referencia kártya és a referencia órajel között.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. jozsefm rini
2013.04.07. 12:48
Ha így adná ki az nem teljes és kész termék.

Ennél a kártyánál még természetes is, hiszen ez már a 8-as széria előszele, ahhoz meg nyilván korai stádiumban van minden , a 7-es idejében, és az is nyilvánvaló, hogy igy nem tudja kihasználni minden lehetőségét.
A többi hülyeségre: beszéltünk róla az 5-ös és a 6 széria esetén, a 7970-et meg elég frissen ismerheted. Az ok is nyilvánvaló, lévén az AMD rendre negyedévekkel ha nem többel az nv előtt hozza többnyire az új generációkat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. zseko
2013.04.07. 13:43
Ezt a DirektCompute tesztet nem értem. HD6850-em van, OpenCL alatt nagyobb pontszámot ad, DirektCompute alatt kisebbet, mint az itteni grafikonon.

AMD Radeon HD 6800 Series @ 775 MHz (1002 / 6739 / B001787)
AMD Phenom(tm) II X4 905e Processor (4 logical CPUs)

Benchmark version: v0.45
DirectCompute: D12717.6
OpenCL: C12872.0
CPU: M26.2

AMD multi-vendor Miniport Driver
amdkmdap 8.14.01.6304
Windows 7 x64 Service Pack 1 (build 7601)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Svindler
2013.04.07. 13:47
józsef m.: nincsen semmi olyan architekturális változás ami miatt komolyan át kéne alakítani a drivert a HD7790-hez, hiába "következő generációs". A GCN architektúra maradt.

Azonkívül:
Szerző: Svindler
És "ő" azt írta a második oldalon:
"(minden kártya referencia órajeleken ment!)"

Tehát nem, nem volt húzva a HD7790, 1GHz-en ment. A Radeonokat könnyen vissza lehet állítani referencia órajelekre, a boostos GF-eket nem, ezért volt fontos olyan kártyát választani, ami alapból referencián ment.

A hardwaresecretses kollégák meg lehet rosszul nevezték el a diagramok sorait, vagy nem tudom, de ami ott van az nem túl reális.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. jozsefm Svind...
2013.04.07. 14:10
Bocs, a "keresztelőért", és a figyelmetlenségért, mellyel átsiklottam a mondat felett!
Közben átfutottam én is még pár oldalt, és a "A hardwaresecretses kollégák" az egyedüliek ezzel az eredménnyel, de már ők is készülnek felülvizsgálni:

"Yes, thanks for asking. We had a conference call with NVIDIA yesterday and they said that probably the drivers we used were not the correct ones. We will redo this test with the correct drivers.

Gabriel."
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. gery84
2013.04.07. 14:38
AMD kártya mellé lehet majd kapni Battlefield 4 -est. [LINK]

De ahogy az iponososk írták Never Settle Reloaded promóció nem úgy pörög Magyarországon ahogy kellene.
Pedig külföldön nagyon megdobta az AMD kártyák eladását ez a promóció.

Jó lenne ha itt is fel lendülne mert BF4 kell nekem, és beújítanék egy 7970-re is akár. Igaz már lassan 2 éves kártya lesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. MrFox
2013.04.07. 15:37
ocsabi Az nem 80fps (frame per secundum), hanem FRAMETIME. És az alacsonyabb érték a jobb. Ott van egyébként a diagram oldalára írva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. MrFox
2013.04.07. 15:47
Logout.hu oldalon :

"A következőkben megvizsgáljuk, mennyire kiszámítható a teljesítmény változása akkor, ha növeljük a renderelendő pixelek számát. Az alább következő grafikonok a frametime (azaz a frame kiszámításához szükséges idő) változását mutatják - itt annyit érdemes tudni, hogy a frametime növekedésének aránya megegyezik az FPS csökkenésének arányával. Példa: ha a frametime 16.6 ms-ról 25 ms-ra nő, ami 1.5-szeres növekedés, akkor az FPS 60-ról 40-re csökken, azaz a 60-at elosztva 1.5-lel kapjuk az új értéket."
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. tombar
2013.04.08. 00:36
canucknál megvizsgálták a 2012es év drivereit. majd 1 évet kellett várni a settle driverre, emellett nV stabilan tartotta magát. nyilván van egy adott tartalék, játékonkénti optimalizáció, de far crynál jó néhány driver lement, mire megoldották a komoly framedroppokat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. MZperX75
2013.04.11. 10:52
szergej77 kolléga által linkelt teszt nem rossz,csak más beállításokkal tesztelt,mint itt a Ipon vagy PH.

Valahol a tesztben még 2xAA medium beállítással (Farcry3) Ezeken a beállításokon elképzelhető ,hogy jól szerepel mert nem lesz szűk keresztmetszet 128bit memória.

Lehet kimaxolni és 17Fps-t mérni egy játékban (lásd Metro2033)és az tényleg jóval kevesebb 22fps.

Én speciál 35-40Fps alatt megőrülök ,de inkább jobb 40-50 fps Multis FPS játéknál ,de inkább min 50Fps.

Ha HD7790-em lenne akkor úgy állítanám be hogy így mennyen, szarok a max grafikára,és ez áll a GTX650Ti boost-ra is.

Eddig sokan a régebbi tesztekben hiányoltátok a valós használhatóságot normál FPS-ek produkálását,de miért is tesztelik maxon egy közepes alsó kategóriás dVGA-t?
Én rámennék a jól játszható szintre,a gyengébb kártyán a beállításokat erre a szintre lőném be majd a másik tesztalanynak is ezt beállítanám,mert így sportszerű.
Az meg más kérdés,hogy hogy miért is I7-el van ez tesztelve?(jó tudom ne legyen procilimit)
De azért kíváncsi lennék egy I3-al vagy Athlon 750K val vagy esetleg egy FX6XXX 4XXX
Hogyan is szaladgálnak ezek a kártyák?

Egy régebbi összehasonlítás sem lenne rossz ...nem?
HD5870 hol van ezekhez képest? Vagy HD5850-es ma 25ezer a bolhán

Ez fel sem tűnik nektek?

A GTX650boost 50-55ezer Ft ha lehet választani ezért az árért HD7850-es 1Gigás ma jobb vétel.
(de azért a GTX-el sem jártok rosszul)
A HD7790 beesik 40alá 35-38ezerért nem vitás mi a legjobb a palettán.
De ez a GTX-ekre is vonatkozik,persze
Sajnos a GTX-ek azonos tudás mellett 15-20% drágábbak.

A driver dolgokra meg visszatérve ,az elmúlt 1-2 év arra biztosított bennünket hogy akár 20%-ot is gyorsulhat egy kártya csak driverből,itt miért ne lenne ugyan az?
HD7970-es kari az első tesztben 10-15% mínuszban volt GTX680-hoz képest ma egál a GHZ kiadás meg bő 10%-15% gyorsabb az alap GTX680-tól.

A HD7790-es új lap ,nem 7xxx-es szériából lett butítva ez a fogyasztásán és a teljesítményén is jól látszódik főleg mert csak 128bit-es.

Valaki írta hogy ezt a HD7790-et teszik majd a Konzolokba.
Nem hinném ,mivel ott egy 8 jaguármag lesz egy lapkán a GPU-val ,ami kap dedikáltan egy csomó memóriát,tehát nem lesz külön dVGA benne.


 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. pdx06
2013.05.08. 20:36
A GTX650Ti szintjét még a 3 éves videokarim is tudja
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!