iPon Cikkek

Beyond Good & Evil: Az elfelejtett játék

Dátum | 2009. 08. 20.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Mi történik, ha ötvözzük a francia Michel Ancel zsenialitását (Rayman-sorozat) a japán Zelda sorozat játékmenetével, és nyakon öntjük egy némileg gyermekded stílusú sci-fi univerzummal? Nem is kell más, csupán egy női főhős, és már kész is van a világ egyik legelismertebb kritikai sikere, amivel a kutya se játszott...

Ő Jade, minden idők legszimpatikusabb játékhőse... nem, ez nem vicc
Márpedig a Beyond Good & Evilre jól illik ez a titulus. Amikor hosszú évek fejlesztése után végre megjelent 2003 karácsonyán, a sajtó és a szakma el volt ájulva Ancel és az Ubisoft közös teremtményétől. A stílus és az univerzum, amit a franciák teremtettek, zseniális és magával ragadó volt, ám ennek ellenére a játék óriási bukás lett. Pedig megvolt a marketing, a felhajtás, a sok "Év játéka" jelölés, és mégis. Ancel azóta is nyögi a buktát, és bár nemrégiben az Ubisofttal karöltve belevágott a második rész fejlesztésébe (e körül azonban sok a kavarás), a rejtély, ami a játék csődjét övezi, máig megoldatlan. Most tegyünk egy kis időutazást, és emlékezzünk meg a Beyond Good & Evilről, mert ez még ma is egy nagyon jó játék.

Ő pedig Pey'j, aki Jade bácsikája... a külseje ellenére imádni fogjuk
Történetünk 2435-ben játszódik egy fiktív bolygón, Hillysen, amit folyamatos támadás alatt tart az agresszív DomZ idegen faj. A planéta egyetlen reménye az Alpha Section nevű speciális egység, melynek tagjai látszólag minden megtesznek a rend fenntartása érdekében, de ennek ellenére állandó a félelem, és a város mélyén arról suttognak, hogy éjszakánként emberek tűnnek el nyomtalanul Hillysről. Ebben a zűrzavaros világban él és dolgozik Jade, aki fotóriporter. Otthonát, egy méretes világítótornyot megannyi kis árva lakja, kik szülei a DomZ-zal vívott csaták során tűntek el vagy haltak meg. Jade legnagyobb támasza pedig nagybátyja, az ezermester Pey'j, aki egy disznó. Na nem, nem úgy értem a disznót, nem csinál semmi rosszat a bordélyokban unokahúga háta mögött, és még csak nem is eszik gusztustalanul. A furcsa jelző Pey'j faji hovatartozását jelzi, ugyanis a BG&E világában az állatok az emberekkel együtt fejlődtek, és ezáltal egész sokféle intelligens lény lakja Hillyst. Lesz itt bika kocsmáros, aki bár férfi, tehénfoltos, vagy épp kecskefiú, aki nem találja kecskemamát. Elsőre talán nehéz elképzelni a dolgot, de a játék atmoszférája olyan mesteri, hogy mindennek ellenére komolyan vesszük az egészet. A sztori onnét válik furcsává, hogy Jade csatlakozik az IRIS Network nevű ellenállócsoporthoz, akik váltig állítják, hogy az Alpha Section nem mond igazat, és titokban együttműködik a DomZ-zal. Hősnőnk innentől kezdve nyakig merül az összeesküvésekben, egy olyan zavaros és megható történetet elmesélve, amilyenhez még biztos, hogy nem volt szerencsénk. Nem viccelek, a papírzsebi legyen kéznél, mert ez a játék erősen épít az érzelmeinkre.

A kutya meg a mája!

Habár a felvázolt univerzum szinte minden játékstílusnak otthont teremthetne, a Beyond Good & Evil itt is igyekszik eredeti maradni. Ha nagyon erőlködni akarnék a besorolásával, azt mondanám, hogy akció-kalandjáték, mert mindkét műfajból sokat merít, de legjobban talán a Zelda-szériára hajaz a koncepció, azaz minden egyes óra más és más meglepetést tartogat majd. Lesz itt járművezetés, kemény akció, sok-sok logikai feladvány és kalandjáték-elem, sőt, még lopakodás is. A különböző stílusok ilyesfajta keverése nem szokott hasznára válni a játékoknak, de itt valahogy mégis összeállnak a dolgok, annak ellenére is, hogy az alapok egy harmadikszemélyű akcióprogram terveire lettek lefektetve. A történetvezetés beszélgetéseken és átvezető videókon keresztül történik, s mivel a BG&E erősen sztori orientált, ez lesz a legfőbb vonzerő a kb. 12-15 óra hosszú játékidő alatt.

Az IRIS Network csupa szakértőből áll, az a hátsó pasas pedig a nevét se tudja
A játék elején szabadon rohangálhatunk Hillys fővárosában, és akárkivel szóba elegyedhetünk, de ekkor még nem egy hely elérhetetlen, lezárt, vagy csak szimplán nincs ott. Ahogy haladunk előre a sztoriban, ezek úgy nyílnak meg, és általában mindegyik helyszín egy másik fajta játékstílust követel. A recept pofonegyszerű, de hatásos: bejutunk egy új pályára, ott kutatunk egy keveset, legyűrünk pár ellenfelet, majd általában jön egy boss, akit az eszünk segítségével kell jobblétre szenderíteni. Ezek után ismét szabadon mászkálhatunk a városban, ami minden ténykedésünkre érzékenyen reagál, így a lakosokkal folytatott beszélgetések gyakran csapnak majd át pletykákba olyan eseményekről, melyeket mi magunk idéztünk elő. Persze ha már város, akkor boltok, és ha boltok, akkor vásárlás. Vehetünk felszerelést, turbózhatjuk légpárnás hajónk képességeit, mellyel versenyekre nevezhetünk, sőt, a bárban különböző minijátékokat játszhatunk Hillys mit sem sejtő polgáraival.

Ugyan a BG&E humoros játék, de ez nem jelenti azt, hogy komolytalan is
Amennyiben épp nem a semmittevéssel múlatjuk az időt, akkor minden egyes küldetéssel közelebb jutunk a történet megoldásához, és lassan körvonalazódik előttünk, hogy Jade minden idők egyik legszimpatikusabb főszereplője. A humor is állandó velejárója az eseményeknek, sőt pár karakter önmagában is egy vicc, de valahogy mégsem csap át a dolog komolytalan bohóckodásba. Lesznek pályák, ahol társakat is kapunk, és ilyenkor bizonyos feladatok megoldhatatlanok lesznek a közreműködésük nélkül. Ezek a részek a játék talán legjobbjai, mert a jó tervezés gondoskodik róla, hogy úgy érezzük, valódi személyiségek tartanak velünk. Érdekesség, hogy mivel Jade fotós, ezért az összes lényről (a főszörnyekről is) készíthetünk képet a bolygón, amik afféle bónuszként bekerülnek egy fényképalbumba.

Te jószagú tehén!

A játék tehát igyekszik a lehető legváltozatosabb lenni, és minden egyes játékelemével újat nyújtani a különböző pályákon. Ezek nagy része szórakoztató és érdekes, valamint a koncepció tényleg sikeresen kerüli el a monotonitást, de sajnos vannak pontok, ahol a BG&E is kudarcot vall. A járművezetéses szintek például kifejezetten frusztrálóak (a versenyes minijátékokat eléggé rühelltem), és a bottal való harc sem Jade legnagyobb erőssége, annak ellenére sem, hogy a hölgy a történet szerint harcművésznek sem utolsó. Ezen gondoknak egyébként főleg egy másik rákfene, a PC-s portolás, és ebből kifolyólag a nem optimalizált irányítás az oka. A megjelenésekor a Beyond Good & Evil a létező összes nagy platformon kiadásra került (PS2, Xbox, GameCube, PC), és a derék frankok ezt kihasználandó, elsősorban a kontrollerekhez igazították a játékot. Ennek eredményeképp a billentűyzet+egér kombó néha kifejezetten idegesítő, és az egészre rátesz egy lapáttal a kissé béna kamerakezelés is. Ha szűk helyeken vagyunk, előfordul, hogy nem látunk semmit, és ez a későbbi, lopakodós pályákon gyakran hajtépéshez, majd halálhoz vezet. Mivel pedig a játék elsősorban konzolokra készült, a mentésről is csak egy igen gonosz checkpoint-rendszer gondoskodik. Elrontottunk valamit? Sebaj, lehet kezdeni a pálya elejéről. Bizony, itt nem lesz kecmec...

A grafikára egy szavunk se lehet, még most, 2009-ben sem!
Mivel a Beyond Good & Evil nem mai darab, könnyedén lehetne csúnya is. Ez a veszély viszont nem fenyegeti, sőt, ki merem jelenteni, hogy az előző konzolgenerációhoz tervezett látványvilág mindmáig a leghangulatosabb grafikák közé tartozik, amikkel valaha dolgom akadt. Az egész olyan, mintha egy mesés rajzfilmet néznénk. A karakterek gyönyörűen kidolgozottak (Jade különösen szép designt kapott), a hátterek és pályák pedig szintén ott vannak a szeren. Természetesen a ma divatos DX10-es effekteket el kell felejtenünk, de a víz még így is az egyik legszebb, amit videojátékban volt szerencsém látni. Le a kalappal! A hangról és a zenéről is csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. A szinkronhangok egyszerűen tökéletesek, egy percre sem érezzük úgy, hogy leülne a színészek lelkesedése. A zene pedig annyira szép, hogy már a telepítés alatt szóló dalt is órákig fogjuk dúdolni. Egy szó mint száz, a technológiai oldal az irányítási nehézségeket leszámítva kiváló, és a mai gépeknek már meg se kottyan a program szerény gépigénye.

Pedig az E.T.-ben tök édik voltak az idegenek
Summa summarum

A BG&E már hat évvel ezelőtt is lenyűgözte a kritikusokat, és fénye mit sem halványodott az eltelt évek alatt. Vannak szebb, okosabb, látványosabb és akciódúsabb programok a játékpiacon, de a Beyond Good & Evil maradt a régi, és ez fél évtizednél is több idő eltelte után nagy szó. A második rész állítólag készül, noha az Ubisoft egyik fejese nemrég közölte, hogy ő nem hallott róla, ami azért is vicces, mert a játék címe a cég tulajdonában van. Egy rövid teaser-videón és egy állítólagos ingame-ámokfutáson kívül semmit sem láttunk belőle, és maga Ancel is gyanúsan hallgat, de reméljük, hogy ez csak a vihar előtti csend, és mivel az első rész is sokáig készült, van esély rá, hogy így is van. Addig is, aki kihagyta pótolja az első részt, mert maradandó élményben lesz része, azt garantálom!

Chocho

                                     


                                                                                  Beyond Good & Evil trailer

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

27. Zoe01
2009.08.20. 14:05
VISSZA A CIKKHEZ

Zseniális! Lehet, hogy ez egy kicsit furcsán hangzik, de szerintem tipikusan ez az a játék aminek "lelke" van. Minden olyan elem benne van, amit ÉN fontosnak tartok egy játéknál: izgalmas sztori és szerethető karakterek. Ha ez a két dolog megvan, akkor én már bőven elégetett vagyok. De a Beyond Good and Evil nem áll itt meg. Olyan játékmenettel rendelkezik, amit én azóta csak nagyon ritkán láttam egy játékban (talán csak a Psychonauts-ról mondható el ugyanez). A minijátékok, a járműves és a harci részek (amiket én egyáltalán nem éreztem frusztrálónak, szerintem nagyon könnyen irányítható volt a játék mind Gamepad-el, mind pedig bill. + pocok kombóval is) egyszerűen tökéletesek. Nálam simán benne van minden idők legjobb 5 játéka között.

Én azért nagyon reménykedem, hogy valahogy elkészül az a második rész. Ez a játék egyszerűen MEGÉRDEMLI, hogy folytatást kapjon, mert ez egy MASTERPIECE!!!

Jah és persze köszönet a tesztért, az ilyen klasszikusokról mindig jó olvasni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Tirexi
2009.08.20. 18:41
Nekem ennek már a következő része kellene.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Blade0012
2009.08.20. 19:28
Nekem annyira nem jött be, mint amennyire magasztalva van...elsőre elég dedós benyomást keltett, sőt másodikra is, de az érdekes story miatt végigtoltam. A graf mindenestre akkoriban nagyon szép volt (meg is kérte az árát), a hangok ütősek (iszonyat jó zenék voltak benne) de a bugyuta harcrendszer, az ostoba bossfightok és néha a béna hajókázás miatt soha nem veszem elő újra...aazért egy folytatást megnéznék
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. byzzah
2009.08.20. 20:57
A PC Guru-ban olvastam róla először, aztán kipróbáltam. Egyik favoritommá vált
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. atee92
2009.08.20. 21:17
Nagyon jó kis game, még ma is szívesen előveszem (egyszer GS teljes volt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Gigabyte
2009.08.20. 21:23
jó vicc a grafika, amikor kijön a wolfeinstein és minden második ember a grafikája miatt fikázza, akkor erre egy szavunk se lehet? azért ne vicceljünk már! A cikk nagyon sajátos, oké hogy tetszik de nem kell az egekig dicsőíteni, ezért nem jó ha egy "kritikus" a kedvenc játékáról ír (ráadásul ami régebbi), mostanába kevés a játék és nincs mivel szórakoztatni a közönséget vagy mi van?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. arkman
2009.08.20. 21:34
Utolsó oldal első képéig eszembe sem jutott hogy melyik játék ez nekem valahogy csak ezek a motorcsónakos részek jöttek be a többi nem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Forcecaste...
2009.08.20. 22:21
A BG&E egy igazi klasszikus. Mikor kijött, akkor mind grafikája, mind pedig az élmény az élvonalban volt. Mára persze már nem olyan nagy szám, de még mindig kellemes élményt nyújt a szemnek a grafikája, a történet és hangulat pedig örök.
Szidják a Wolfensteint a grafikája miatt, mert ma azért "sokkal" jobb grafikával szokták megoldani a nagyobb címeket, és a Wolf is egy ilyen nagyobb cím lenne.
A Wolfenstein a mai nagyok között nem kimagasló, a BG&E a maga idejében kimagasló volt a többi alkotás között, ezért van ez az "érzelmi" kötődés hozzá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. jano12
2009.08.20. 22:37
Gigabyte: Pár dolog.

1, ezt a játékot Chocho levette a polcról. Neki akkor tetszett a grafika és ma is hasonlóan látja. Nekem is van ilyen játék (Dungeon Siege).

2, Wolfit minden második ember lehúzza a graf miatt. De kérdem én, miért adsz ezek véleményére? Leszólják a grafikát, közben mennek a "Nem a grafika a lényeg" topicba ömlengeni, hogy hát őnekik nem fontos annyira.

Ja igen, a grafikát nem a poligonszám határozza meg. Lásd WoW, melynek mesés a grafikája, hangulatot ad.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Chocho
2009.08.20. 23:27
Gigabyte: Nagy tévedésben vagy, nem a kedvenc játékomról írtam. A Wolfra később visszatérünk...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Svindler
2009.08.20. 23:48
Gigabyte: Amire Chocho válaszolt nem írnék, de a végére megjegyezném, hogy igen, kevés a játék, uborkaszezon van. Kevés normális játék jön ki, az egyértelmű ipari hulladékoktól pedig megkímélünk titeket. Ősszel nagyon szép felhozatal lesz (de ettől függetlenül a régebbi fontos sorozatok és játékok bemutatását folytatjuk, természetesen nem a frissességek rovására)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. gyurma88
2009.08.21. 01:16

Isteni egy cucc volt! Jó lenne ha elkészülne már a 2. rész
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Chocho
2009.08.21. 10:16
gyurma88: Én is örülnék neki, de az Ubisoft főfejese nemrég elég elkeserítően nyilatkozott a második részről. Azt mondta, hogy bár dolgoztak valamennyit egy új BG&E játékon, amit láttunk, nem több sima tervnél, és még az sem dőlt el, hogy megjelenik-e egyszer a játék vagy sem. Szomorú, de még így is van remény.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. MartonRoby
2009.08.21. 16:07
Életem egyik legjobb játéka volt. Most megint elkapott a láz. Lehet újra kezdem, megint
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. TJZ83
2009.08.21. 17:45
Egyik személyes kedvencem! Amikor még anno a PC-Guruban olvastam róla (és ott 97%-ot kapott!!! máig nem láttam hasonló számot!)

Kiegyensúlyozott történet, változatos játékmenet, igaz nem a legjobb mentés rendszerrel, de valóban kiváló alkotás! Tényleg jó visszaemlékezni ezekre a régi jó játékokra. Ha jól emlékszem ez volt az utolsó játék amire úgy emlékszem, hogy azután is nagyra tartottam miután végigvittem.

Uborkaszezon: Wolfenstein nem tetszik, vagyis a gépem nem elég hozzá
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. rolandf21
2009.08.21. 21:11
Maradandó élmény ez a játék. Elsőre kb. óvoda színvonalnak tűnik de hát 'evés közben jön meg az étvágy' lett belőle és bármikor előveszem nem tudom nem végigjátszani - ellenben más játékokkal. Nálam az újrajátszásnál kezdődik a jó játék. Ez olyan.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Gigabyte
2009.08.21. 23:40
jano12:igazad van, velem is van így pl a GTA3, Boiling Point, de akkor is nem ha cikkert írok/írnék akkor sem azt írnám hogy még ma is megállja a helyét, mert nem így van, a hangulatot ok hogy ecsetelte hogy mennyire szép és mesés, elvarázsolt, de akkor is nem kell túlzásokba esni...

Chocho: OKé, ez esetben elnézést kérek. Tudom hogy nagyon egyéni mindenkinek a véleménye manapság pedig mindenki másra van beállítódva de azért tisztelem a más véleményét ha az írásomból nem is ez jött le, csak azt nem szeretem ha a cikkíró túlzásokba esik.

Svindler: Tisztában vagyok benne hogy uborkaszezon van, szeptemberbe nem fogjátok győzni tesztelni a játékokat, vagyis reménykedjünk benne..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Lobelflesh
2009.08.22. 09:10
Kockák!!!!!! Nem becsülik a régi játékokat és a mai sorozatgyártott kupacokra buknak amik már "valósághűek".Ez egy SZÉP grafikájú játék és itt nincs is arra szükség,hogy valósághű legyen, 2003ban betam mikor ezzel játszottam akkor ez csúcs volt ps-en
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Blade0012
2009.08.22. 09:30
Az ilyen hsz-ből inkább te tűnsz 10 éves baromnak...a kockázás meg nem kicsit szánalmas
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Chocho
2009.08.22. 10:02
Blade: Kinek nem inge...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Zedas
2009.08.22. 10:15
Szerintem kamu az hogy nem dolgoznak rajta, azért ezt a gameplayt összedobni nem két perc volt:
http://www.youtube.com/watch?v=dCcX3g74nv0

Persze ez valószínűleg render, de akkor is hihetetlen időt elpöcsöltek vele.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Chocho
2009.08.22. 14:05
Zedas: Nem mondták, hogy nem dolgoztak rajta. Azt mondták, hogy dolgoztak valamennyi egy BGE projekten, de semmi több. Ez a videó egy koncepciót prezentál, így ettől még simán lehet, hogy kihajították a kukába. Sok cucc végzi így.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Lobelflesh
2009.08.22. 16:57
"Blade: Kinek nem inge...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. byzzah
2009.08.23. 23:28
Chocho: kár, a Beyond megérdemel egy folytatást, az a videó meg nagyon színvonalas. Szerintem, ha kiadják is lemaradok róla sajnos, mert a gépemen tuti nem fog futni, ha pcre meg is jelnik
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Chocho
2009.08.24. 12:06
byzzah: Igen, nekem is ezért lett konzolom. Egy ilyen játékért érdemes beruházni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Chocho
2009.08.25. 09:14
nedcoleman: Köszönjük (és személyesen is köszönöm
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. felziusz
2011.05.10. 23:06
Azt hiszem, hogy Forcecaster mindent elmondott:

"A BG&E egy igazi klasszikus. Mikor kijött, akkor mind grafikája, mind pedig az élmény az élvonalban volt. Mára persze már nem olyan nagy szám, de még mindig kellemes élményt nyújt a szemnek a grafikája, a történet és hangulat pedig örök. "
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!