iPon Cikkek

BioShock: Infinite - Mennyei?

Dátum | 2013. 04. 08.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

„Év játéka esélyes!”, „A játék, ami mellett csak úgy repül az idő!”, „A legjobb, shooter, amit valaha játszottam.” – csak pár idézet az elmúlt három hét BioShock: Infinite cikkeiből, melyeket rendre külföldi kollégák írtak. A Irrational Games alkotása jelenleg 95%-on áll a Metacritic.com-on (persze PC-n), sokak szerint már most esélyes 2013 legjobb játékának címére, és anyagilag is sikeres, hisz két hete folyamatosan uralja az eladási listákat. Komoly feladat és felelősség írni róla tehát, főleg, hogy sokan elvakultan imádják, pedig valójában közel sem olyan tökéletes, mint amilyennek a fenti idézetek alapján gondolnánk. Szó ne érje a ház elejét, remek játékot kaptunk a 2K-től, de akik az Infinite-et látva rögtön a szívükhöz kapnak, azok vagy nem emlékeznek az első részre, vagy szimplán bedőltek a brutális hype-nak, ami az egész játékot körüllengte, már a bejelentése óta. Holott azért nem kell elszállni tőle, elég, ha Booker a felhők fölé emelkedik.

Columbia Rapture után igazi felüdülés... elsőre
Mennybemenetel

Persze kérdés, hogy kinek hiszünk inkább: Ken Levine-nak és az Irrational Games csapatának, akik a játék befejezésével gyakorlatilag megmagyarázzák, hogy miért olyan a program, amilyen, vagy a saját szemünknek, ami kifogások nélkül, őszintén tárja fel előttünk az igazságot. Nevezetesen, hogy Columbia repülő városa, és a bizarr környezetbe ültetett történet alig hoz újat a műfajba, sőt, a már meglévő játékelemekből sem képes tökéletes mixet keverni.

1912-t írunk, hősünk, Booker Dewitt egy alkoholista, szerencsejáték-függő magánnyomozó, aki olyan embereknek tartozik, akiknek nagyon nem kéne. Mikor a játék elején rátörik irodája ajtaját, a másnapos férfi meg van győződve róla, hogy az éjszakát már a halakkal tölti. Pedig nem, sőt, haragosai kiutat kínálnak neki: ha elhoz egy fiatal, Elizabeth nevű lányt a lebegő városból, Columbiából, akkor többé nem zaklatják. Booker belevág a kalandba, és kisvártatva egy furcsa helyen, az egekbe épített Columbiában találja magát, mely a nacionalista amerikaiak szó szerinti fellegvára. A várost Comstock atya irányítja vasmarokkal, aki szerényen Prófétának hívatja magát, a lakosok pedig istenekként tisztelegnek az Egyesült Államok alapítói előtt. Az egész túlvilágian idilli, leszámítva persze, hogy a columbiaiak mélységesen megvetik az íreket, a feketéket, az indiánokat… szóval mindenkit, aki nem fehér, amerikai férfi. Bonyolítja a dolgokat továbbá, hogy Elizabethet nagyon védik valamiért, szóval mikor kiderül, hogy Booker a lány megmentésére siet, az egész város ellene fordul.

Az Egyesült Államok alapíói Columbiában szó szerint szentek
A játék nagyjából egy órás felvezetője az egyik leghangulatosabb bemelegítés, amit valaha láttunk. Columbia lenyűgöző, olyan az egész, mint egy soha véget nem érő július 4-i ünnepség. A város fából eszkábált, hatalmas léggömbökkel fenntartott, felhőkön úszó szigetekből áll, melyek között menetrend szerint közlekedő léghajók és mágneses sínpályák biztosítják a közlekedést. A város gigantikus és felettébb változatos, atmoszféráját pedig nehéz szavakba önteni, hisz nem sok eddig megjelent videojáték mutatott hasonlót.

Persze, el lehet intézni a dolgot annyival is, hogy Columbia tulajdonképpen Rapture a levegőben, de könnyebb mondani, mint formába önteni. Kalapot kell emelnünk tehát, az Irrational tényleg egy remek világot alkotott, melynek árnyoldalai a cukormázas borítás alól is kikandikálnak itt-ott. A plakátokon például úgy ábrázolják Comstock atyát, mint egy élő istent, aki felveszi a harcot a város rabszolganépével, a békés, felsőbbrendű fehérek utópiáját nyomorba döntő csőcselékkel. Állandó másodlagos témája a játéknak a rasszizmus, melyet sokszor emlegettek a megjelenés előtt is. Csakhogy a bőrszín szerinti megkülönböztetés itt csak sallang, nem nagyon tárgyalják ki, és ahhoz képest, hogy Columbia az öntömjénező fehérek birodalma, a fejlesztők kínosan ügyeltek rá, hogy legfeljebb vizuális formában hágják át a jó ízlés határát (értsd: azt a bizonyos „n-betűs szót” még a „színeseket” utáló columbiaiak sem használják).

A történet egyébként az Infinite legjobb része, már csak a befejezés kedvéért is érdemes végiglövöldözni az időnként unalmas, önismétlő szakaszokat. Bár a sztori második felétől kicsit összekeverednek a dolgok, a klimax láttán azonnal a fejünkhöz kapunk, felkiáltva, hogy „Ja, már értem!”, bizonyítva egyben, hogy az összetett és ambiciózus forgatókönyveket is le lehet zárni jól, úgy is, hogy nem kell a végükre feltétlenül DLC vagy folytatás. Az Infinite felépítése természetesen sokban hasonlít az első BioShockéhoz, azaz most is egy város, illetve az azt építő, karizmatikus férfi az univerzum legfontosabb elemei, melyeket egy sor bonyolult filozófiai kérdés és felvetés kovácsol össze. Ennek miértjére is a befejezés ad választ, melynek egyetlen negatívuma, hogy nem lehetünk rá semmiféle direkt hatással. Akik végigjátszották az Infinite-et, most rávághatják, hogy okkal van ez így, de szerintem egy játékban nem feltétlenül kell, hogy megkössenek bennünket az írói konvenciók. Igenis el lehetett volna játszani a különböző végkifejletekkel, főleg az utolsó képsorok előtt. Jó tanács: ne, ismétlem, NE nyomjátok el a stáblistát, mert lemaradtok egy fontos momentumról!

Elizabeth, a játék lelke
Lányregény


Elizabethet úgy másfél óra játék után mentjük meg egy város fölé tornyosuló mechanikus szoborból (de tényleg), és onnantól kezdve végig velünk van, mi több, nagyban hozzájárul az Infinite sikeréhez. A cserfes lányka ugyanis remek karakter, akit képtelenség nem szeretni, hála direkt hatalmasra rajzolt szemeinek, és persze életszerű, hiteles viselkedésének. Az Irrationalnál igyekeztek olyan szöveget írni Elizabethnek, ami nem hangzik hiteltelenül egy húszéves, a világtól elzártan nevelkedett nő szájából, és mi tagadás, ez sikerült. Könnyű együttérzést tanúsítani e meggyötört, jólelkű virágszál iránt, aki például teljesen kiborul, amiért Booker gyilkol, és nem érdeklik Columbia szigorú társadalmi konvenciói sem. Ráadásul Elizabeth nemcsak sztorielem, de hasznos segítőtárs is, akit remek (de persze jórészt ügyes csalásra alapozott) mesterséges intelligencia irányít.

Harc közben Elizabeth nem igazán kerül közel hozzánk, sőt, a képernyőn sem látszik – valószínűleg felszívódik, hogy ne legyen útban a nagy akciózás közepette, és csak akkor jelenik meg ismét, ha arra kérjük, hogy nyisson ki egy lelakatolt ajtót vagy széfet, esetleg varázsoljon elénk egy fedezéket, fegyvert, telepített géppuskát. Utóbbi lehetőség a lány különleges képességéből adódik: Elizabeth maga sem tudja, hogyan, de át tud hatolni a téridő szövetén, és alternatív világegyetemek objektumait, jeleneteit idézheti meg. Ez a történet folyamán egészen bizarr fordulatokat eredményez, küzdelem közben pedig arra jó, hogy a pályán szürkén „sistergő”, inaktív elemeket használhatóvá tegyük. Hogy melyiket érdemes aktiválni, elsősorban attól függ, hogyan játszunk, így az Infinite lövöldözései bővülnek egy plusz stratégiai dimenzióval is. Ez utóbbi állítás persze csak Hard, vagy 1999-módban áll, normál fokozaton játszva elég könnyű a dolgunk, még ha sokszor meg is halunk a folytonos túlerő miatt.

De hogy még egy kicsit visszakanyarodjunk Elizabeth-hez: minden elismerésünk Ken Levine csapatáé, mert tényleg nem egy hosszú escort-missiont kaptunk az Infinite képében, hanem egy felnőtt, érett mesét, mely új szintre emeli a „franchise-osítás” csúnyán hangzó fogalmát. Mi több, a játék külön fel is hívja a figyelmünket rá, hogy nem kell a széltől is óvni a lányt, vigyáz ő magára, mi csak foglalkozzunk az ellenfelekkel. A legjobb tulajdonsága azonban mégsem funkciójából adódik. Sokkal értékesebb, hogy Booker megkeseredett, a múlt szörnyűségei miatt állandóan bűntudatba révedő karakterét életszerűen vezeti ki a lelki siralomvölgyből, valódi érzelmeket váltva ki a játékosból.

A vigorok nem roszak, csak épp nincs túl sok értelmük
Booker és a térdbe kapott nyíl

Akármilyen zseniális legyen is az Infinite történetvezetése, sajnos nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy nem olyan kiforrott, összetett shooterrel van dolgunk, mint az első rész volt – annak ellenére sem, hogy megoldásaiban a 2007-ben kiadott játékot másolja a várva-várt folytatás. Itt is vannak például speciális képességek, csak nem genetikai módosítószerekről, hanem tisztázatlan eredetű, vigoroknak keresztelt varázsitalokról van szó. Összesen nyolcfélét szedhetünk össze, és bár papíron nagyon jól néz ki, hogy akár egy feldühödött ló sebességével is felöklelhetjük a kotnyeles columbiaiakat, vagy polipkart növesztve ránthatjuk magunkhoz őket, hogy aztán varjak gyilkos seregét zúdítsuk a nyakukba, minden hiába, ha egyszer jó, ha a nyolcból háromnak van valami gyakorlati haszna. Személy szerint az elektrosokkot, a pszichokinézist és az ellenséges gépeket, katonákat megszálló, majd ideiglenesen oldalamra állító Posession-vigort alkalmaztam legtöbbször, a többihez maximum akkor nyúltam, ha a játék külön kérte – megjegyzem, ilyen nem sokszor fordult elő. Bár az 1999-módhoz egyelőre nem volt szerencsém, Hardon a feléig elvittem a játékot, csak azért, hogy megtudjam, nyernek-e értelmet a vigorok a kihívás szintjének emelésével. De sajnos nem. Pedig a program sokszor kiírta, hogy ne csak lődözzek, játsszak elegánsan, ám minden hiába, ha a jutalmazás érzése elmarad.

Ha pedig már szóba jött a lövöldözés, nem mehetünk el szó nélkül a nagyon-nagyon unalmas akcióbuborékok rendszere mellett. Bizony, az Infinite is ezt az ezer éves megoldást használja: szaladunk végig a gyönyörű, de kihalt utcákon (vagy ha vannak is járókelők, csak passzív NPC-k), majd egyszer csak belecsöppenünk egy durva tűzharcba, minden sarokból ellenfelek ugrálnak elő, a továbbjutást jelentő ajtót pedig nem tudjuk kinyitni addig, míg mindegyik rosszfiút el nem intézzük. Amennyiben végeztünk, a játék folytatódik, mi pedig masírozunk a következő akcióbuborék felé. Maguk a fegyverek a kor szelleméhez hűen nem túl változatosak: van pisztoly, nagyobb pisztoly, géppisztoly, rakétavető, gránátvető, mesterlövész puska, illetve ezek erősített, sci-fi-szerű módosulatai. A lövöldözés mechanikája az Infinite-ben nem a legjobb, gyakran érezni nehézkesnek, lomhának a tűzharcokat. Utóbbira rátesz egy lapáttal Booker csigalassú tempója is, és az sem segíti túlságosan a beleélést, hogy hősünk a legkisebb kavicsba és képes beleakadni. Persze nem lenne jogos azt állítani, hogy a BioShock: Infinite harcrendszere rossz. Nem az. Épp csak nem elég jó hozzá, hogy hosszú távon is élvezetes legyen. Mivel a vigorok nagy része csak dísz, a fegyverek közül pedig az ismétlőpuska és az RPG a legjobb, olyan érzése támad a tapasztalt FPS-rajongónak, hogy az Irrationalnál nem ehhez a stílushoz igazították a mordályokat, vagy csak szimplán nem mertek szabadon kísérletezni velük.

Jó hír ellenben, hogy a mesterséges intelligencia remekül szuperál, végre egy shooter, ahol nem csak arra várnak az ellenfelek, hogy lelőjük őket. Columbia lakói eszes gazfickók, bekerítenek, csapdába csalnak, sőt, a már említett sínrendszeren közlekedve könnyedén a hátunk mögött teremnek. A síneket persze mi is használhatjuk, de nem árt előre betanulni a pályákat, hogy ne érjenek kellemetlen meglepetések, és érdemes figyelembe venni, hogy a gyors száguldás szinte mindig kizökkent a harci lendületből.

A Handy Man itt még csak áldozat
S hogy mégis miféle népek lakják Columbiát, avagy kik akarják fellógatni szegény Bookert, hogy alulról… akarom mondani, a fellegekből szagolja az ibolyát? Nos, végső soron meg lehetünk elégedve, mert az égi metropolisz gyilkos kedvű polgárai kifejezetten sokfélék. A sima katonák, rendőrök és lakosok úgy viselkednek, ahogy anno a splicerek, azaz gyorsan mozognak, de kicsit sebeznek, ám találkozunk majd masszív páncélba bújtatott, géppisztolyos elit alakulatokkal, és ördögmaszkot hordó gránátosokkal is. Mivel Big Daddyk nincsenek Columbiában, legfeljebb a Handy Maneket fogjuk félni – ezek idős, beteg emberek, akiket hatalmas acéltestbe ültetve mentettek meg a haláltól. Sokszor nem találkozunk velük, de arra készüljünk fel, hogy amikor igen, tuti fűbe harapunk. S végül persze ott a gyűjtői kiadás sztárjaként tetszelgő Songbird, aki… nem ellenfél.

Komolyan, egyszer sem harcolhatunk a Songbirddel! Helyette kapunk egy háromszor ismétlődő főellenfelet, akit/amit nagyon hamar megutálunk. Hogy miért kellett ugyanazt a bosst három alkalommal a nyakunkba zúdítani, nem tudjuk, mindenesetre elég fárasztó eljárás, főleg, hogy a Songbird nyújtotta lehetőséggel egyszerűen nem élt a csapat. És bár a felvonultatott teremtmények közül egyik sem olyan kreatív vagy eredeti, mint a mára klasszikussá vált Big Daddyk, azért a Mechanised Patriotnak nevezett, hatalmas, honatyákat formáló robotokra biztos sokáig emlékezni fogunk. Ezek a gépesített egységek bírák és végrehajtók egy személyben, büntetésüket minigunnal osztják, közben pedig olyan hazafias mantrákat skandálnak, hogy amerikai legyen a talpán, aki megállja, hogy azonnal vigyázzba ne vágja magát.

A játék legjobb ellenfelei a honatyákat formáló robotok
Akárcsak az első részben, az Infinite-ben is találunk szerepjátékos elemeket, igaz, ezek nem olyan hangsúlyosak, mint az első BioShockban voltak. A vigorok és a fegyverek fejleszthetők a direkt e célból telepített állomásokon, ellenfeleinktől pedig pénzt lootolhatunk, sőt, néha Elizabeth is megdob egy érmével vagy tárral, nehogy felkopjon az állunk. Életerőnket, energiapáncélunkat (mely persze magától újratöltődik) és a vigorok használatához szükséges manát a pályákon található fiolák segítségével lehet növelni, néha pedig új ruhadarabokat lelünk az eldugott sarkokban, melyek passzív, ám sok esetben felesleges képességekkel ruházzák fel Bookert. Ennyiben viszont kimerülnek az RPG-s stílusjegyek, pedig lehetett volna brillírozni velük bőven.

Összefoglalva tehát, az Infinite inkább történetorientált lövöldözős játék, mint forradalmi megoldásokban bővelkedő műfajkeverék. A helyszínek teljesen lineárisak, eltévedni pedig a beépített nyomkövető rendszernek köszönhetően képtelenség. Sok helyen találunk viszont opcionális ajtókat, elágazásokat, ahol Columbia történetét bemutató vetítőgépeket, és a sorozat ikonikus hangfelvételeit keresgélhetjük – ezekből összesen 80 darab van, nekem 40 lett meg, pedig bizony mondom, igyekeztem.

A grafika nagyon szép, de a karaktermodelleken lenne mit finomítani
Sajtból van a Hold

A BioShock: Infinite látványvilágát már dicsértük eleget, technikai háttérről azonban nem ejtettünk szót. A játék az Unreal Engine 2.5-ös változatának erősen módosított kódjára épült (teleszemetelve a 3.0-s változat egyes elemeivel), ami ugyan fantasztikus környezeti kidolgozottságot tett lehetővé, de karaktermodellek tekintetében, na meg persze animációkban, messze elmarad a legtöbb modern engine mögött. Félreértés ne essék, Elizabethet nagyon szépen megrajzolták, de a többi szereplő baltával faragottnak, réginek hat – főleg Comstock atya kenderszakálla olyan, mintha 2005-ből szalajtották volna. A fényeffektek, a por és a füst, az árnyékolás, illetve a távolságok, mélységek és magasságok ábrázolása azonban kifogástalan, lerí a játékról, hogy minden erőforrást a művészi tervezés oltárán áldoztak fel. Éppen ezért az értékelésben látható pontszámot nem tartjuk túlzásnak, még akkor sem, ha a Crysis 3 realisztikusabb a BioShock: Infinite-nél.

Örömteli egyébként, hogy az Irrational megmaradt a BioShockban is látott, képregényszerű ábrázolásnál, így végül is meg lehet bocsátani a kidolgozatlan modelleket. Ami a különböző változatokat illeti, mi PC-n teszteltük a játékot, ami a DX11-es beállításoknak és az 1920x1080-as felbontásnak hála köröket vert a konzolos verziókra, de végső soron az Xbox 360-as és PS3-as portok is rendben vannak. A zene az Infinite-ben csak szuperlatívuszokban írható le, csakúgy, mint a szinkron, vagy a hangeffektek. A teljes audio-tervezés elsőrangú, azaz a tálalás ezen oldala tökéletesre sikeredett.

Ami pedig a multit illeti: nincs, és nem is lesz, hála az égnek! A BioShock: Infinite-ben tényleg nem lene semmi keresnivalója.

Megváltás?
Zárszóképp


A BioShock: Infinite tehát sok évet késett, de végül egy remek játék lett, mely bőven megéri a teljes árat. Hangulata, története és befejezése sokáig velünk marad majd, sőt, azon ritka esettel állunk szemben, amikor a lezárás láttán újra nekiesünk a programnak, csak azért, hogy minden ráutaló apró jelet kibogarásszunk. Ennek fényében a szavatosság is remeknek mondható, hisz az Infinite alsó hangon is 12 órás játék.

Sajnos azonban a tökéletesség így is csak fellegekben járó álom maradt. A játékmenet érezhetően butult a 2007-es BioShock óta, holott mi még mélyebb szerepjáték-élményt és még összetettebb harcrendszert vártunk. A megjelenés előtti tesztek magas értékeléseit egyszerűen nem értjük; persze, fontos játék az Infinite, hisz először látunk tényleg életszerűen viselkedő partner-NPC-t, aki nem akad be a folyosókon és nem idegesít fel kétpercenként valami karakteridegen gesztussal.

A sztori mélységeinek boncolgatása azonban elmaradt, a rasszista megnyilvánulások végül reklámfogássá szelídültek, a játékmenet pedig maradt egy lineáris shooter, méghozzá a „jó”, és nem a „kiváló” kategóriából. Elképzelhető, hogy sokan nem értenek majd egyet az értékelésünkkel. Mi mégis úgy véljük, hogy a következő BioShock lesz az igazi minőségi ugrás, mert addigra talán a technika is lehetővé teszi majd a standard ötletek lecserélését, és Levine zsenijének játékmechanikai kidomborodását.



Platformok: PC, Xbox 360, PlayStation 3
Tesztelt platform: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

64. mtrx220
2013.04.08. 20:07
való igaz, hogy le lett egyszerűsitve a játékmenet. nem is értettem miért nem tudták legalább azt megtartani ami eredetileg volt a bio 1,2-ben.
ha azt meghagyják, és mindent egyebet ebből; a kettőből összerakva egy közel tökéletes játékot kapunk.
igy is jó volt - főleg a sztori, csak fura hogy rpg elem szinte semmi, fegyverekből kettő lehet nálunk. hát volt pár óra mire megszoktam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
63. thspo
2013.04.08. 20:24
egyet értek a pontozással. Nem lesz év játéka, viszont egyszer kellően szórakoztató volt. Bár a wow hatás nálam elmaradt, néha meguntam abba hagytam, de azért a végéért megérte kijátszani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
62. mikej95
2013.04.08. 20:43
Még mindig a Bioshock egy a sorozat legerősebb tagja. Bár a történet tuti jobb, mint a 2-ben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
61. LechooEdy
2013.04.08. 20:55
SPOILER
Nagyon bírom! Nem is bánom, hogy Songbird nem ellenfél, túl jó karakter.
Mondjuk elbírtam volna egy égi-síneken csúszkálós bossfightot vele, persze utána állt volna mellénk. A történet remek, épp elég összetett, hogy rágódjunk rajta. És az a gyűjtői Songbird szobor nagyon kellene!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
60. Woodstock
2013.04.08. 21:01
Nem szoktam ilyet,de most durván a hatása alatt vagyok a játéknak.
Szóval hihetetlen durva a vége nem gondoltam volna hogy ilyen lezárása lesz....és ott a fíling hogy bazz most mit csináljak...hiányérzet ezerrel
Tulajdonképpen tudtam hogy a sorozat főleg sztoriban erős....de hogy ennyire.
Az 1-2 nyomasztó légkörét nagyon hiányoltam végig a játékban...csak valahogy ez átalakult ahogy végeztem vele és most azt mondom hogy visz mindent az Infinite.
Harcrendszer tökéletes...gyakorlatilag csak a felét használtam a fegyóknak,meg a képességeknek,simán benne van még egy végigjátszás még így is hogy nem lehet több féle vége.
Szóval lényeg hogy ilyesmi hatása kéne legyen minden játéknak és akkor az ipar szárnyalna...és nem a mostani klónok,zombiknak módon hanem kreatívan.
Bár szinte semmi újítás nincs benne az előző részekhez képest(igaz rég játszottam azokkal) mégis olyan élményt nyújt ami sajnos nem sok játék tud mostanában.
Nálam eddig év játéka.
Annyit még hozzá tennék hogy a teszt nekem kicsit csalódás,szerintem ennél jobb a játék,bár értem a kritika részét neki de szerintem a remek sztori elviszi a hibákat.
Lehet hogy nincs fejlődés az első rész óta,de kérem szépen mondjatok másik játékot a mostani felhozatalból,ahol ilyen összetett a harcrendszer és élvezetes a lövöldözés,nem pedig a megszokott zombik vagy katonák ellen mész.
Szerintem igenis egyedi és az meg legyen a játékipar (meg a hülye vevők)szégyene hogy nem fejlődött 2007 óta semmit és NEKEM újat nyújtott pedig 1-2t is kitoltam anno.
Úgy ahogy van jó,legalább elfut régi gépeken is,és ez tényleg megéri az árát,mert ne úgy álltam fel a gép elől hogy "pff ennyi pénzért minek..."


 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
59. AgeOfVampi...
2013.04.08. 21:08
Tudom, hogy nem egy ember tesztel minden játékot, de egy kicsit akkor is félrevezető, hogy az assassin's creed 3 és az nfs most wanted is több százalékot kapott. Ettől függetlenül magával a teszttel eléggé egyetértek, sztori, tálalás pazar, látványos, jó ai, a patriot robot is ott van a szeren A vigorok ellenben érdektelenek, és nincsenek jól belefűzve a sztoriba, mint anno az 1-ben volt, és maga a lövöldözés is csak a jó ai miatt mondható tűrhetőnek. Az 1 valóban jobb volt! De ez is mindenképp ajánlott kategória. Ja, és nagyon bírtam Robert és Rosalind párosát
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
58. TheRealTsL
2013.04.08. 21:50
Az első bekezdés után egyértelmű volt, hogy túl mainstream a magas pontozás és 80% körülire lesz belőve itt...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
57. gab78
2013.04.08. 22:19
Számomra ez a értékelés értékelhetetlen. Nincsen tőkéletes játék, de ez nem is 83%-os... főképp úgy nem, hogy az előttem szólok idézték pl a NFS MW-et, ami 85%-ot kapott... persze a két játék teljesen más, de nézzük meg hangulatát, nézzük meg az általuk nyújtott élményt, nézzük meg hogy melyik mellé ülsz vissza hamarabb, vagy épp várod a folytatását... nos megint csak ég és föld... Ami külön böki a csőröm, hogy ugyanettől a szerzőtől láthattuk a CoD BO2 tesztjét, ahol a szavatosság 10-est kapott, csak tudnám, hogy mire? Ott én érzem az elvakultságot a tesztelő részéről, a játék iránt. Azért mert CoD díszeleg rajta még nem kell elszállni tőle T. tesztelő.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
56. thewilder
2013.04.09. 00:05
Te beteg vagy? 83%? 90-95% a reális. Végigtoltam normálon + 1999 módban. Nagyon jó kis gém.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
55. Forcecaste...
2013.04.09. 00:29
Lehet a Bioshock 1-et a sorozat legjobbjának tartani, hogy az többet hozott, mint most az Infinite. Új volt benne minden, szokatlan és hangulatos, az kellett csak igazán. Viszont engem egyáltalán nem fogott meg annak idején. A világ magával ragadó, de nem ösztönzött, hogy végigvigyem, aztán pár hónapos késéssel csak a végére értem. Viszont az Inifiniteben a sztori számomra legalább sokkal magával ragadóbb volt és nem volt megállás a végéig. Ízlések és pofonok. De egy olyan korban, amikor jó részünk agyát átmosta a CoD, a mikortranzakció hullám és a konzolos egyszerűség, nehéz objektívan meglátni a mesterműveket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
54. Forcecaste...
2013.04.09. 00:30
@gab78 Úgy érzem ez az értékelés az egész világon a legalacsonyabb pontszámot adó teszt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
53. gezu1025
2013.04.09. 00:44
Tényleg nem kell elszállni a játéktól, de a játékmenet az átlagnál jobb, és a hihetetlenül egyedi hangulat kiemeli a tömegből. De ennyi. Volt, hogy meguntam a közepén. Sőt volt, hogy azt éreztem, csak az időhúzás miatt kell elmenni valahova, stb. stb. Nem is egyszer. DE, DE a vége, a történet vége, MINDENÉRT kárpótolt. Köszönöm Irrational Games. Ekkora áll leesést játék nem okozott, a KOTOR óta.



Mellesleg a végén, amikor feljött az, hogy Irrational Games, egyből az jutott eszembe, hogy ez tökéletesen ideillik, ennél nagyobb agymenéssel pozitív értelembe rég játszottam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
52. Asagrim
2013.04.09. 01:25
pro:
- mindenki saját magának eldöntheti mennyire könnyíti meg a dolgát, azzal hogy elfogadja-e harc közben a csaj segítségét (persze amint vége van a harcnak stipi-stopi szóval ha 1% HP-n vagy harc végén már nyugodtan megdögölhetsz, nem ad gyógyszart)

kontra:
- a túl sok hent unalomba fulladt már a játék kétharmadánál (a harcok hossza idegesítő, nem a mennyisége)
- sok marha felesleges fegyver, amikből a leghasznosabb csak a játék elején esik (karabély), szóval mehet az ima hogy legyen elég lőszer, mert úgy igazából a kettőből egyetlen fegyvert sem lehet csak úgy földre dobni és másikkal cserélni, mert nem tudni mikor esik ugyanaz a fegyverosztály, ami nélkül meg vagy lőve (pun intended)
- a sok kvantummechanikai kauzalitás hatására amit orrba-szájba toltak az embernek, a végződés "wow" helyett "meh" érzést váltott ki
- vigor? minek? (ha nem akarsz kihívást eláztathatod a gépeket meg lelökdösheted az emberkéket a platformokról, ez igaz ...)

Látvány 8, Hangzás 9, Játékélmény 6, Szavatosság 0 (telepít, végigjátszik, töröl)

Summa summarum, az a 83% jó lesz 63-nak is (ebből hatot azért kap mert szeretitek hangoztatni hogy a % nem egyenes levezetése ezeknek a részpontszámoknak), sokan elfelejtik hogy 0-100-ig terjedő pontértékelés van, nem 30-100 vagy 40-100!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
51. bence1990
2013.04.09. 03:12
Értem én, hogy egy tesztnél több aspektusból is meg kell vizsgálni a dolgokat, és ez alapján kialakítani a végső értékelést, de személy szerint nekem csak az számít, hogy mekkora élményt nyújt úgy kompletten egy játék, és ekkora élményben már nagyon rég volt részem játékok terén, a story egyszerűen lenyűgöző, utána még kb 1 napon keresztül rágódtam meló közben is rajta, néztem youtube videókat amikben még több dolgot elmagyaráznak amik nem estek le elsőre (SPOILER!!: pl. hogy Robert és Rosalind egy és ugyanazon ember, csak a mivel maga a tény h egy gyermek fiú vagy lány, így ez is két lehetőség, azaz két külön tear), ilyen hatása még 1 játéknak sem volt rám, szóval mindent összevetve nálam simán 95% felett van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
50. Z.T.
2013.04.09. 03:12
Ne haragudjatok, de ez a teszt egy kicsit felemásra sikeredett. Nem tudom megmondani, hogy milyen hatások érték mostanában a kedves tesztert, nem is szoktam felkapni a vizet ilyeneken, mert minden ember más-más véleményen van, főleg ha a saját szórakozásáról van szó...

Ami igazán elképesztett a dologban, hogy alapjában véve a fent leírtak, nem felelnek meg a végső pontozásnak.
Konkrétan végig dícsérted a grafikát, a zenéket, a szinkront, a hangulatot, a történetet, kisebb-nagyobb buktatókat felvázolva, ennek ellenére lepontoztad a játékot.
Alapvetően amit írtál, hogy sokat butult a játékmenet, ami igaz is, de ha jól belegondolsz, a mai konzolosodó videójátékiparban, butuló játékoktól, és interaktív filmeken át amiket mostanában jónak tart a közönség, ez egy korrekt, még mindig kicsit old schoolosabb játék.
Már ennek is örülni kell, hogy nem tartják a játékosok nagytöbbségét teljesen szellemi fogyatékosnak, és egy korrekt játékot dobnak végre piacra.
Én inkább azt mondanám az Infinite-re, hogy egy követendő példa lehetne, hogy ennél csak jobbat kellene letenni az asztalra.
Elnézést a kirohanásért, de én személy szerint az elmúlt másfél évben nem élveztem így egy "mainstream" játékot sem mint ezt. Pedig azért a nagyobb címekhez szokott lenni szerencsém, ha időm engedi.
Az új játékok ugyan arra a kaptafára készülnek.. Én személy szerint örültem, hogy újra használnom kellett a rendesen a fedezékeket, szenvednem a legközelebbi életmentő pack megtalálásáig, és nem csak menni előre agyaggalamblövészkedni ahogy a cod-okban szokás. (mondom ezt úgy, hogy ennek ellenére a Modern Warfare 1-el sok éven keresztül játszottam)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
49. Ragnarr
2013.04.09. 07:30
Szerintem a 83% nagyon korrekt ennek a jateknak, egyesek itt ugy sirankoznak mintha 50% kapott volna. Pedig ez csak egy nagyon jol megcsinalt linearis shooter, ez a mufaj mara mar eleg elavult. Ugy latszik az Irrational games-nel nem akartak kockaztatni es maradtak a jo oreg fps-nel. Nalam ez a game egy eros 7.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
48. Chocho
2013.04.09. 07:53
"Konkrétan végig dícsérted a grafikát, a zenéket, a szinkront, a hangulatot, a történetet, kisebb-nagyobb buktatókat felvázolva, ennek ellenére lepontoztad a játékot."

Szégyellem magam. Hisz mindenki tudja, hogy a játékok százalékos értékelése csak 90 és 100 között működik...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
47. Kobest
2013.04.09. 08:49
Csak azt tudom mondani, hogy végre egy értékelés, ami nem a szokásos "az évtized játéka," meg hasonló reklámszövegeket nyomja. A játékot elsőre az 1999 módban toltam ki (Konami kóddal hoztam elő ), és az év eddigi legnagyobb csalódása a számomra.

Pro:
- Columbia tényleg egy varázslatos hely, egyszerűen a helyszín és a látványvilág páratlan

- az előző Bioshockokhoz képest valamivel gyorsabb, pörgősebb harc, és a légsínek is nagyot dobnak rajta

- Elizabethnek is jó a harc közbeni segítő szerepe

Kontra:
- A történet. Döbbenetes, hogy milyen egyszerű, lapos, gyermeki az egész. Egyik szereplővel sem tudsz azonosulni, kesze-kusza az egész, a vége meg...lehet, hogy én vagyok a naiv, de hogy a játék utolsó öt perce magyarázza el az egész történetet, az nem más, mint szar történetvezetés. (Azt meg ne mondja senki, hogy nem olvastam utána, ugyanis elsőre megtaláltam 77 voxophone-t a nyolcvanból.) A végén látható csavar az egyik legerőltetettebb csavar, amit már egy jó ideje láttam.

- A mentési rendszer. A checkpointokat még le tudnám nyelni, de hogy legtöbbször a harc előtti gyűjtögetéshez tesz vissza, az egyáltalán nem tetszik. Ja, és hogy minden egyes alkalommal MÁS tárgyakat veszel föl (nem csak életet meg pénzt, hanem a felvehető felszerelés/gear is változik!), az is érdekes.

Összességében véve érdemes vele egy próbát tenni, de aki már végigizgulta anno a System Shock 2-t vagy akár a Bioshock 1-et, annak itt nem lesz semmi újdonság. És ez zavar nagyon, mert vártam a játékot, előrendeltem, és nem kaptam mást, mint egy Bioshock 1-et egy új helyszínen (ami tényleg varázslatos), viszont rosszabb történettel, erőltetett szereplőkkel, és rosszabb, unalmasabb játékmenettel.

Az egyik fórumon írták, hogy Ken Levine a legnagyobb átverőművész a játékiparban, mert nem csinál mást, csak újra meg újra kiadja a System Shock 1-et, csak más grafikával. Igazuk van, mert már a játék elején ki lehetett találni a dolgokat, a történet végén lévő csavart meg már úgy vártam, "hogy jöjjön már az a rohadt csavar a végére."

Azt sajnos látni lehetett, hogy megindul egy hatalmas kampány a játékért, olyan címszavakkal, mint "az évtized játéka" és társai. Sőt, még a játék Steam oldalán is egy hatalmas poszter hirdeti, hogy mennyi 10/10-es értékelést zsebelt be.

Át lettünk verve, srácok, nem rossz a játék, de azért ne várjon senki egy újabb mérföldkövet!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
46. magerg
2013.04.09. 09:23
Aki szerint Elizabeth milyen élő és hihető karakter, figyelje meg a reakcióját a következő szitukban:
1. Bemész egy boltba, kirámolod a kasszát, majd az ezt nehezményező tulajt (sima civil) lelövöd.
2. Kinézel egy szimpatikus utcagyereket és megpróbálod lelőli.

Tudom, illúzióromboló vagyok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
45. Kobest
2013.04.09. 09:28
@magerg: Nem csak az, történnek még hasonló "érdekességek" a játékban. Volt egy rész, amikor simán, fegyverekkel a kezemben flangáltam a városban, és a fegyveres őrök rám sem hederítettek. Úgy látszik, hozzájuk még nem érkezett meg a hír, hogy kicsoda ez a "hamis pásztor."

A történet végéről meg, spoiler-mentesen, azt tudom mondani, hogy teljesen súlytalanná teszi a korábban megtörténteket. Ugyanis, ha a variácók vagy lehetőségek végtelenek, akkor végső sorban tök mindegy, hogy mit csinál Elizabeth és Booker. Tehát nem igazán kéne elszállni a nagy csavartól sem, mert ha jobban belegondol valaki, akkor kilóg a lóláb!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
44. Th3Ac3
2013.04.09. 10:13
83 %? Azért ezt még én is kevesellem és nem mintha előző BS-ban jobban tudtam volna a vigorhoz hasonló cuccokat használni, csak volt mindig nálunk élet és manatöltő ami itt nincs, ezért más. A hangulata elviszi a hátán az egészet, nagyon szépen össze lett rakva és a helyszínekkel megint kitettek magukért a fejlesztők. 90-et simán megért volna, eddig tényleg ez a legjobb játék az évben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
43. kray
2013.04.09. 11:04
Látom sokan sírnak, hogy rossz a pontozás meg ilyenek pedig szerintem reális.

Ugyan én nem szeretem a COD-ot, de azt megmenti a multi. Nem lesz unalmas sokadik játékra sem, mert mindig más emberekkel játszol, vagy ha ismerősökkel akkor meg azért nem.
Itt viszont vélhetően nem lenne kedved újra végighentelni magad a sztorin, hogy új fegyvereket is kipróbálgass.
Aki végigtolta legnehezebb fokozaton annak annyi volt ez a játék jó darabig, mivel a pályák lineárisak, semmi újat nem fog tudni csinálni. Majd fél-egy év múlva ha lesz pár kieg hozzá, akkor újra neki esik talán.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
42. Woodstock
2013.04.09. 11:36
Én speciel biztos végtolom mégegyszer,mivel lentebb írtam is hogy sok mindent nem használtam benne,más taktikát is lehet benne alkalmazni mint amit én csináltam szóval legalább 2 végjátszás benn van ha tetszett...ha meg nem tetszett akkor tökmind1...
de az tény hogy lehet itt szidni de senki nem tud az elmúlt 5 évből ilyen jó mechanizmusu fpst mondani...mert ahogy ezt is írtam klónok jönnek zombiknak és semmi változatosság ez azokhoz képest egy felüdülés
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
41. Chocho
2013.04.09. 12:21
"83 %? Azért ezt még én is kevesellem és nem mintha előző BS-ban jobban tudtam volna a vigorhoz hasonló cuccokat használni, csak volt mindig nálunk élet és manatöltő ami itt nincs, ezért más."

Az ugye megvan, hogy "az előző BS" is négy éve jelent meg?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. Trevize198...
2013.04.09. 12:36
A 83%-os pontozás szerintem hatásvadász a sok 95%-os mellett. Csak, hogy sokan kommenteljenek lehúzni az év játékát (garantálom, hogy az lesz). A játékélmény meg egyszerűen nem értem miért lenne 7-es? Pont, hogy ide számít a történet ami az egész sorozat erőssége és hát ha vannak benne unalmasabb részek is, de az érzelmi hullámvasút amire felvisz pont oda vezet, hogy minden egyes csatába más módon ugrok bele. Volt, hogy féltem, volt, hogy féltettem, volt, hogy jó kedvel belevágtam a pusztításba. Szóval nekem ez az értékelés sima lehúzás, szerintem ne tévesszen meg senkit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
39. Chocho
2013.04.09. 12:38
"A 83%-os pontozás szerintem hatásvadász a sok 95%-os mellett. Csak, hogy sokan kommenteljenek lehúzni az év játékát (garantálom, hogy az lesz)."

Ha nem lenne elve nevetséges az állításod, kikérném magamnak, így viszont csak csóválom a fejem...

"A játékélmény meg egyszerűen nem értem miért lenne 7-es? Pont, hogy ide számít a történet ami az egész sorozat erőssége és hát ha vannak benne unalmasabb részek is, de az érzelmi hullámvasút amire felvisz pont oda vezet, hogy minden egyes csatába más módon ugrok bele."

Ott van a cikkben, hogy miért, el kéne olvasni. Egyébként a sztorinak semmi köze a játékélményhez, két különböző dologról beszélünk.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. vivanto
2013.04.09. 12:40
Nem úgy tervezték, hogy lesz benne multi is, csak az kimaradt a release-ből és később teszik bele, vagy ezek szerint teljesen kukázták? Na nem mintha hiányolnám, teljesen jó lett nélküle is és legalább néhány kijátszást megér.

Egyetlen problémám (azaz kettő), hogy picit rövidke lett. Egyáltalán nem rusholtam, többször meg is haltam és próbáltam kényelmesen körülnézni mindenhol, videokat és voxophone-okat is próbáltam gyüjtögetni, de így is alig 11 óra alatt végeztem normal-on. A másik, amit hiányoltam hogy szinte egy jelenet sincs benne, amit az előzetes gameplay videókban mutattak. Se a lovas rész, se songbird-el való harc.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. Lazahunter
2013.04.09. 12:46
Vicces itt egyesek sírása a 83% miatt ... meg hogy 90-95%-nak kéne lennie ... miért is? Lehet, hogy jó a világ, jó a történet, meg úgy a körítés, de attól még egy paraszt egyszerű játékról beszélünk. A 83% meg egy erős játékot sugall, ami bőven magasabb a közepes szinttől (ami ugye 50% lenne).
Páran nem tudják értelmezni a 0-100%-os értékelést, és már minden szar nekik ami 80%-ot kap.

Egyébként az új Tomb Raidert is mindenhol agyonpontozzák, mikor az is egy paraszt egyszerű, a játékiparnak fricskát mutató borzalom. Lehet jól néz ki, de mint tartalom, játékmechanika, 'játék' szörnyű ... még az az áll fejlődési rendszer, meg hogy majd vadászni kell a túlélésért, meg nincsenek gyűjthető cuccok csak gear, meg a csak össze vissza töri magát az átvezetőkben, majd utána atom stabil célkereszttel feszíti az íjat amivel mindenkit fejlövéssel gyilkol ... még hogy 'túlélő' született.

Ma már az 'interaktív mozinak' számító, filmes jelenetekkel tarkított, egyébként paraszt egyszerű, hall unalmas játékok viszik a prímet .... lásd CoD-ok, TR és társai.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.04.09. 12:48
Szerintem reagálnod is kár rá, mert úgyse értik meg.
Nekem és még jó pár embernek leesett, hogy miről is írsz a cikkben, vélhetően a többiek egyből az utolsó oldalra lapoztak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. Chocho
2013.04.09. 12:57
"Egyébként az új Tomb Raidert is mindenhol agyonpontozzák, mikor az is egy paraszt egyszerű, a játékiparnak fricskát mutató borzalom. Lehet jól néz ki, de mint tartalom, játékmechanika, 'játék' szörnyű ..."

Ez is remek példája annak, amikor valaki eltérő véleményen van, és mégsem csak odaböffenti a cikk alá, hogy amit írunk benne, hazugság. Én írtam az iPon.hu Tomb Raider tesztjét és a bőséges szavatosság miatt 90%-kal jutalmaztam a programot. Mégis megértem, ha valakinek nem tetszik az új, filmszerű megvalósítátás.

"Szerintem reagálnod is kár rá, mert úgyse értik meg.
Nekem és még jó pár embernek leesett, hogy miről is írsz a cikkben, vélhetően a többiek egyből az utolsó oldalra lapoztak."

Egy dolog nem érteni egyet az értékeléssel, és egy másik hatásvadász botránykeltéssel vádolni az újságírót. Utóbbit szerintem senki sem tolerálja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. Togo
2013.04.09. 13:30
Kobesttel értek egyet, elképesztő csalódás volt a vége. Nekem! Teljesen olyan mintha az íróknak az elején gőzük sem lett volna, hogy majd mi lesz a vége, aztán egyszer csak gyorsan lezárták az egészet valami épp akkor kitalált túlmisztifikált dologgal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. Heroes27
2013.04.09. 13:59
Igazából én bevallom, amikor megláttam, hogy 7 oldal, ki az a hülye, aki ezt végigolvassa? Minek erről ennyit írni? Levágsz róla 4 oldalt és kész, szerintem marhaság erről ennyit írni. Nem a világháborúról írsz. Amúgy meg egyértelműen kommenthajhász pontozás lett, ez annyira egyértelmű. Amúgy biztos nem az év játéka de mind1, szerintem egy GTAV meg Watch Dogs + BF4 mellett k*rva sok esélye lesz ennek. De ennek ellenére nem tudok vitatkozni az eredménnyel.

De mintha nem tök mind1 mennyi pontot ad rá a tesztelő, ez nem egy közelfogadott érték. Tehát Chocho-nak ennyit ér, de ettől természetesen biztos többet ér a játék, vagy már ki tudja. Szerintem akinek tetszik tetszik, akinek nem nem, nálam a collofgyuti 0 pontot ér, mert átb*szás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. Svindler
2013.04.09. 14:56
Heroes27: "Amúgy meg egyértelműen kommenthajhász pontozás lett"

Ilyen szinten minden pontozás kommenthajhász, hiszen általában a posztolók egy szép része nem ért egyet az értékekkel, akármit is kap egy játék. Nincs is megfelelési kényszerünk ez miatt, minden író azt adja az adott játéknak, amit szerinte az megérdemel. Mint jelen fórumtéma is mutatja, van aki ezzel egyetért, van aki nem. Azért vagyunk szépek, mert különbözőek vagyunk, ugye?

Innentől már csak az a különbség, hogy a posztoló hogy fejti ki a véleményét:
1. A cikkíró retardált mert.... (és itt általában akármi is áll a folytatásban, az a lényeg rövidítve, hogy mert nekem más a véleményem).
2. Egyetért a cikkel, esetleg kifejti, hogy még mit tenne hozzá.
3. Nem ért egyet vele, de szépen alátámasztja, hogy miért nem.

Többek között ezért van a fórum, hogy más is kifejthesse a véleményét, feltehesse a kérdését, stb. Csak sajnos sokszor ez az egész abba fullad, hogy a cikkíró így meg úgy, ezért gondolkozunk egy ideje azon, hogy elhagyjuk a számozott értékelést (úgyis minden ott van a cikkben).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. Ragnarr
2013.04.09. 15:21
Ennyi rinyálo fanboyt , hova van az leírva hogy a Bioshock inf. nem kaphat 95% alatt, mert az már kozosség elleni izgatásnak számitt ?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. Hispan07
2013.04.09. 15:30
őszintén szólva, szerintem a single player játékok között például a dmc sokkal ötletesebb, hangulatosabb és frissebb volt, mint a BInf. a CS, BF3 és LOL csatákban edződött, emberi ellenfelekhez szokott harcos lelkemnek ezek a BInf harcok teljesen üresek, Dante legalább iszony király zenékre, kellő lazasággal és öniróniával adta el az alapvetően repetatív és kihívásmentes csomagot.

ja és a kísérő. engem halálra idegesítenek. Elizabeth is. ok hogy jobb, mint a legtöbb korábbi, de könyörgök, ha egyedül akarok játszani, miért kell mellém erőltetni valakit? ha társaságra vágyom, nyomok egy multiplayer gombot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. Heroes27
2013.04.09. 15:37
Svindler. Simán életképes egy olyen cikk, ami begenerál neked 150 kommentet, vagy 500-at. Most adhat rá 90%-ot, de a kutya nem olvassa véfig, de ad rá 83-at, ami egy finoman fogalmazva is csak "jó" játék, de erre a geekek felháborodnak, és jön a katt tenger és anyázás. Én ugyanezt csinálnám. Szerintem ebbe van pénz. Szigorú pontozás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. Leaf
2013.04.09. 17:10
mennyire ront szerintetek a játék élvezetén ha úgy kezdeném el játszani, hogy az előző két résszel nem játszottam? nagyon szorosan összefügg a sztori, vagy élvezhető önálló egységként is?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. ribizly
2013.04.09. 17:29
@Leaf:
Én speciel ezzel még nem játszottam, de az első 2 részt kipörgettem az elmúlt időszakban. Azt gondolom, hogy elég sokat veszítesz az első rész kihagyásával, mert az valóban egy kivételesen jól összerakott program lett. A második rész szerintem nem ad annyit hozza értékben már, de az is nagyon élvezetes volt. Ez a rész ugyan nem tudom, hogy az alapvető speciális képességek meg a harcrendszeren felül milyen pluszt ad az eredeti story-hoz (amennyiben van kapcsolat), de biztosan nem ok nélkül lett Bioshock a neve... Én a helyedben az első Biosock résszel kezdeném már csak a hangulata miatt is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Ragnarr
2013.04.09. 17:30
@Leaf:
Uj story uj kornyezet, nem maradsz le semmirol, ha kihagyod az elozo reszeket
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. gezu1025
2013.04.09. 17:30
Elvileg (utána olvastam) nem sok köze van a szorozat előbbi részeihez (kb. semmi), ezért is van alcíme. Én is ugy játszottam, hogy egy percet nem játszottam az előző részekkel, és pislogtam is a játék utolsó 25 percéig, hogy mivan, de, mint kiderült ez nem véletlen, ugyanis mindent a végén magyaráz el a játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Trevize198...
2013.04.09. 17:43
@Leaf - Ha kihagyod az első részt akkor a végén egy hatalmas csattanóról is lemaradsz. A másodikat nem az Irrational csinálta, az csak egy barangolás Rapture-ben, így nincs sok köze az Infinite-hoz. De én személy szerint az elsőt nem hagynám ki.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Chocho
2013.04.09. 18:33
"Elvileg (utána olvastam) nem sok köze van a szorozat előbbi részeihez (kb. semmi)..."

Ja... "semmi"...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Chocho
2013.04.09. 21:22
A legutóbbi kommentet töröltem, nagyon spoileres volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Ragnarr
2013.04.09. 22:06
Azert ez nem egy Mass Effect trilogia, hogy sorrendbe kelljen vegigjatszani a jatekot hogy ertelme legyen a sztorinak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. dragon83
2013.04.09. 23:20
Szerintem egy teljesen korrekt értékelésről van itt szó. Jómagam is túlzónak tartom a 90+ pontozású teszteket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. kazsakke
2013.04.10. 02:01
szerintem az egyik legnagyobb probléma hogy "kicsit" túl lett hype-olva a játék, meg késett is bőven, egyesek csodát vártak tőle
nekem is alulmúlta az elvárásaimat, de ettől függetlenül egyelőre nálam is év játéka esélyes
tény, hogy kevesebb az rpg-s elem, azt viszont nem mondanám, hogy a harc le lett, butítva, szerintem a skyline-os bohóckodás még egy kis plusz taktikát is visz bele
a helyszínek kellően változatosak (na jó nyílván nem annyira mint pl a tomb raiderben), a befejezés pedig zseniális
véleményem szerint két végigjátszás mindenképpen benne van, én most tartok második nekifutásra 1999 mode-ban kb a felénél, és jópár olyan dolgot találtam ami elsőre elkerülte a figyelmemet
mindent összevetve úgy gondolom hogy a 83% teljesen korrekt (na jó lehet hogy 85-öt is megérdemelt volna)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Gpety
2013.04.10. 06:26
Habár még nem játszottam a játékkal, de ami késik, az nem múlik... Amúgy visszaolvasva a komikat én sem értem, hogy sokak szerint miért kevés a 83% egy jó játéknak. Tökéletes dolgok ugyebár nincsenek, az a 17 levonható százalék meg minden játékban benne van. (Kivéve talán a Mafia első részét, de az sem kapott 100%-ot sehol.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Chocho
2013.04.10. 08:08
Srácok, ne spoilerezzünk már, ha kérhetem! Vagy ha igen, jelezzük egy bazi nagy SPOILER kiírással!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. wittmannge...
2013.04.10. 14:44
!!SPOILER ALERT!!
@Kobest
Osztom a véleményedet a játékról, sőt egyenesen odáig mennék, hogy a befejezés majdnem teljesen megegyezik a bioshock 2-vel (azaz megöl a saját kölköd) de ott még volt két hangyányit eltérő verzió, itt már erre se vették a fáradságot (legjobb tudomásom szerint).

A két fegyveres rendszer szerintem öngól volt, mert sokkal hangulatosabb játék lehetett volna ha a fegyverek kinézete változik, ahogy fejleszted őket, nekem hiányzott legalábbis. Valamint a játékot is eköré kellet építeni, így nem igen volt ojan, hogy kifogysz a lőszerböl és egy kevésbé effektív fegyverre kellene váltanod mivel az npc társad dobálta neked az ammo-t.

A történet túlon túl zagyva volt már a végére (de legalább az alcím értelmet nyert) viszont hogy innentől hogy lehet épkézláb folytatást írni azt nem tudom, de szerintem sehogy.

Elizabeth téleg jópofa mint npc segítő, csak 1-2 alkalommal blokkolta a kijáratokat, kicsit zavart ugyan, hogy kvázi "teleportálgat" (vagy nagyon gyorsan átrohan egyik helyről a másikra) de az AI képességei korlátozottak így ezen túl sikerült tennem magam.

Én a magam részéről a szokásos "jófiú lelő mindenkit és megmenti a kiscsajt" történetet vártam valami kis ideologiai háttérrel, mivel nem ezt kaptam kicsit csalódott vagyok, szerintem érdemes várni , míg olcsóbb lessz az ára.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. AgeOfVampi...
2013.04.10. 14:55
Mégegyszer megjegyezném, hogy én a %-kal nem értek egyet. Pontosabban az arányokkal. Ha ez 83% akkor Farcry 3 miért 93%, a most wanted miért 85% és az ass creed 3 miért 89%? Még a crysis 3 is 70% vagy mennyi volt, pedig az semmi más csak marha gépigényes grafika. Egyébként a történetet fikázókat nem teljesen értem... A mai játékfelhozatalból tudnának mondani 3 olyan játékot aminek különb, vagy legalább ilyen sztorija van? Kevés játékban igyekeznek legalább ennyit belerakni az AI-ba is.
Mindennek ellenére számomra is kicsit csalódás volt, persze ennek fő oka hogy nagyon vártam (és többet), sokkal több potenciál lett volna benne (jobb vigorok, fejleszhetőbb, izgalmasabb fegyverek? stbstb.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Chocho
2013.04.10. 15:18
"Ha ez 83% akkor Farcry 3 miért 93%, a most wanted miért 85% és az ass creed 3 miért 89%? Még a crysis 3 is 70% vagy mennyi volt, pedig az semmi más csak marha gépigényes grafika."

Először is tudni kell, hogy nem minden iponos cikket ugyanaz a szerző ír. A felsoroltak közül speciel a Far Cry 3 és a Crysis 3 tesztek származnak tőlem, a többi más cikkírók munkája.

Másodsorban érdemes elolvasni a cikkeket ahelyett, hogy csak a százalékot nézed meg. A Far Cry 3 például azért kapott olyan magas értékelést, mert egy teljes árú játék akarva sem nyújthat többet nála. Összetett kampány, kooperatív mód, kidolgozott multiplayer, opcionális lehetőségek egész tárháza... Ezzel szemben a BioShock: Infinite "csak" egy szólista shooter, és abból sem a legjobb. A Crysis 3 pedig legalább szép, de nagyon -- ez talán sekélyes érv, de végső soron igaz, hisz a tálalása pazar, és a játékmenetével sincs gond, csak épp unalmas meg rövid.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. AgeOfVampi...
2013.04.10. 16:57
Végigjátszottam őket, tudom milyenek. De a Far Cry 3 összetett kampánya kimerül a menüs, semmi extra craftingban, a nagyon 'izgalmas' toronymászásokban, és néhány repetitív mellékküldiben (amiben pl nagyon "jól" néz ki, hogy a késelendő parancsnokok lövésre teljesen érzéketlenek), skálázhatatlan grafika, gyenge AI, szokásos sztori, stb. Persze félreértés ne essék, jó játéknak tartom, csak nem hiszem, hogy ennyivel jobban kiemelkedne összesítésben a közönséges játékok sorából, mint ez a bioshock. Tulajdonképpen ugyanaz a problémája a két játéknak: bizonyos pontokon a megvalósítás összecsapott, nem teljesen végiggondolt, holott magával ragadó világot hoztak létre.
De fölösleges próbálni egymást győzködni gondolom, mindenkinek más a szája íze
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Heroes27
2013.04.10. 17:49
@Chocho : Pont ezért érdemes mondjuk a Metás értékelésekre adni, mert ott mindig csak attól az összegyűjtött eredményt kapod átlagolva. Míg ezek a "tesztek" full szubjektív véleményből jönnek össze. Ennyi erővel kis Pisti a havannáról is elmondhatja a véleményét a játékról.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. mikej95
2013.04.10. 19:16
@Chocho: Szerintem jogos az értékelésed, egy Bioshock játék ennél többet is nyújthatna, főleg 2 rész után. Bár a 2-ben a történet luxuscikk volt, itt pedig az RPG elemek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Chocho
2013.04.10. 19:36
"Pont ezért érdemes mondjuk a Metás értékelésekre adni, mert ott mindig csak attól az összegyűjtött eredményt kapod átlagolva. Míg ezek a "tesztek" full szubjektív véleményből jönnek össze. Ennyi erővel kis Pisti a havannáról is elmondhatja a véleményét a játékról."

Szóval sok szubjektív vélemény átlaga = objektív értékelés? Ööö... ez elég logikátlan állítás. Ennyi erővel ugyanis ne legyen játéksajtó, mert minden értékelés személyes indíttatású, csakhogy akkor Metacritic sem lesz -- mely mellesleg különböző oldalak értékelésének súlyozásával dolgozik, tehát minden, csak nem releváns.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. carraroxt
2013.04.11. 05:31
Hát remélem ez esetben tényleg el lett pontozva, legalábbis a FarCry3-hoz képest (93% egy olyan játékra, ami akkora emeletes agyfasszal indított, hogy az első küldetés után inkább letöröltem), mert a Mafia 2 óta nem volt olyan játék ami le tudott volna kötni annyira hogy végig is játsszam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. carraroxt
2013.04.11. 05:33
Ja de, a Skyrim fasz volt!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. carraroxt
2013.04.11. 07:34
+a
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. dragon83
2013.04.11. 08:07
Emberek, nem hiszem el, hogy még mindig a százalékon megy a vita. Miért olyan fontos az nektek? Olvassátok el a cikket, abban benne van az író részletes véleménye a játék minden eleméről. Nem a végső értékelés a fontos. Annyira meg főleg nem mérvadó semelyik cikk értékelése, hogy egymáshoz hasonlítsátok őket. Rengeteg faktor játszik bele a végső pontszámba (esik-e az eső, erősödik-e a forint, mekkora értéket dobunk a kockával). Ismétlem, a lényeg a szöveg!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. btomi1980
2013.04.12. 09:04
Engem nem győzött meg a játék!
Grafikailag rendben! Tetszik a város, tetszenek a fények
AI - úgy, ahogy rendben
Játékmenet - Lineáris FPS és ez miatt 1óra játék után baromira unalmas lett! Nem tudom, hogy mit kellene kitalálni a gyártóknak, de a Doom is ilyen volt, csak annak már 20éve.

Valaki írta, hogy nincs tökéletes játék! Uraim! The Last Ninja 3. (c-64) - 101%-ot kapott az 576Kbyte újságban, nem véletlen!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. dragon83
2013.04.12. 15:07
Az a 101% azért max poénnak megy el, nem komoly értékelésnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. btomi1980
2013.04.15. 08:48
dragon83 - Éljen a király, éljen a zseni! Pfff... szánalom vagy!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. DACAAA
2013.04.17. 21:03
Nem rossz, de sokkal többet még ki lehetett volna hozni belőle. Tényleg kár a butított RPG elemekért...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Str33twise
2013.04.18. 10:10
MÉghogy a mesterséges intelligencia jó? Meg az ellenfelek eszesek? Akkor szerintem nem ugyanazzal a játékkal játszottunk BS: Infinite címszó alatt...

Ideát ugyanis leginkább a néha visszalövöldöző, bamba céltábla jelző illene leginkább rájuk - ugyanúgy, "hard" nehézségi fokozaton. Volt, hogy bizonyos helyszíneken még a közelharcos ellenfelek mmorpg-kben oly gyakorian hangzatos "aggro-range"-ét is ki lehetett tapasztalni, mivel egy bizonyos idő után nem is üldöztek, csak visszatértek a helyükre. Node PONTOSAN ugyanoda, szinte a saját - kezdési - lábnyomukba álltak bele... És hogy "tovább fitogtassam mmo-s múltam közhelyeit" : "Los-ból ki lehet őket szedni." Simán. Kihívás 0. Heveny ásítozás.

A pályákon elhelyezett hiperturbó sinrendszer, amire mindegyik tech-videó jól kicsapta az "E-x-kalibőrt" gyakorlatilag maponként 2-3 nem túl részletes és bonyolult hurok (de van, hogy még annyi sincs), ami egy brazil-vurslis körhinta élvezeti faktorával, illetőleg bonyolultságával bír.

Fegyverek? A játékban kettő darab használható, kettő félig értelmes, meg egy halom lom kacat van. Amikor csak lehetséges, érdemes a repeszpuskát, valamint a nagyobbik - csak kéziágyúnak átkeresztelt - pisztolyt magunknál tartani (a revolvert), ezek hiányában pedig az SMG - vagyis géppisztolyt; illetőleg a "repeater-t", tehát ismétlőt (az is géppisztoly, csak a csúnya gonoszoké). A végjátékban az utóbbiak a leghasznosabbak, mivel folyamatos a lőszerutánpótlás, fel-fejlesztve pedig iszonyatosan jól használhatóak az elektromos kisüléses varázslat mellett. A végjáték felvezetőjében viszont az első páros a leghatékonyabb, mivel folyamatos a lőszer és vigor-szűke, így életbevágóan fontos, hogy minden lövés halálos legyen. (És még így is tuskó ősember módjára kellett bizonyos pályarészeken átvágni, csak amúgy foggal körömmel, mint az állatok...) A többi esetben szinte tetszőleges, hogy mi veszünk magunkhoz, de még egyszer említem meg - a többi fegyver csak lom. Kacat. Semmirevaló hulladék.

A történet szép, meg jó, de feleslegesen túlmoralizált. Többször láthattunk már hasonlót, egyszerűbbet, bugyutábbat, ami csak azért volt "jobban kidolgozva", mert nem ment át idővel egyszer sem felesleges szájtépős picsogásba a dramaturg, illetőleg picit erősebb kontúrokkal dolgoztak azok készítői. Itt viszont... Az egyik pillanatban még éppen nagyüzemi emberhús-feldolgozóüzem, a másikban meg már a tér, az univerzum, az élet, a világmindenség, meg minden kérdéseit feszegetjük egy fokozatosan elboruló szürreális rémálomban... Ráadásul a teljesen felesleges, semmitmondó (mert ettől lesz aztán hűde áltudományos, meg misztikus, meg minden), információt NEM tartalmazó párbeszédekre bőven van idő... Felfogni a nagy büdös semmit. A kulcspontokon viszont - ahol aztán tényleg érteni kéne, hogy mija'zisten is törpént... Már rohantunk is tovább. Aztán meg csak csodálkozik rá mindenre az ember, és egyáltalán nem azért, mert mondjuk nem értene angolul (köszönöm, szakmába vágó pont, tehát ezen a feltételen máris túlléphetünk egyúttal...).

Az akcióbuborékos rendszer lehető legrosszabb megoldása (oké, túlzok, lehetne ezen még rontani, de gondolom nem a negatív maximum határérték a céltartomány...) igen, az stimm. Az "üres város" is totálisan stimm.
Én még megemlíteném a teljesen elbaltázott mellékküldetés-rendszert is, valamint a felesleges zárnyitogatós mizériát, ami mindössze arra jó, hogy néha a program már csak akkor is kihangsúlyozhassa Elizabeth szerepét, ha épp az adott pillanatban már a tökünk ki van vele, és a f*sz se kíváncsi rá. Rendben, oké, egyetértek - olyan mint a kölyökkutya / macska. Szép, cuki, aranyos... EGY DARABIG. Aztán zavaró. Majd a végjátékban kimondottan túlmegy az idegesítő határon. Viszont fájdalom, nincs lehetőségünk néha tarkón-csapdosni mondjuk egy vasszögekkel kipárnázott balkezes széklábbal.

A játék egésze leginkább olyan készítési mechanizmust tükröz, mintha összeült volna egy szobában a kreatív, a másikban a kivitelező team, aztán az előbbi, folyamatos megbeszélések mellett telefonon utasításokat ad a dinamikus munkában a szervezést lekövető, kivitelezői félnek. Aztán a kreatív staff egyszer csak egy hirtelen ötlettől vezérelve mind bolondgombára lőttek volna egy kis intravénás "eki"-t, majd totál elszállva küldték volna tovább a lázálmos halandzsát a kivitelezőknek, akik meg annyira szorgalmasak voltak, hogy elfelejtettek visszakérdezni: Hé Bob, biztos hogy így akarjátok?...

Szép az Infinite, jó az Infinite, meglepően hosszú is ami mellett elég sokáig lekötött, viszont úgy a 60%-nál - és ahol az első meredekebb logikai bukfencek, illetőleg a mentális megborulás elkezdődik - egyre inkább elveszítettem valahol a szerves kapcsolatot vele... És egy idő tán már csak túl akartam lenni rajta... Ami viszont nem jó ómen.

Mindenesetre hogy nem az év játéka, de még csak meg sem közelíti azt, az "hótt'ziher".
Saját értékítélet: 75%
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!