iPon Cikkek

Black Desert Online - Valami más

Dátum | 2016. 05. 06.
Szerző | Morte
Csoport | JÁTÉK

Már a Black Desert megjelenése előtt is leesett állal bámultuk azokat a videókat, amiket a játék karakteralkotójáról készítettek. Ennyiféle beállítási lehetőséget, ilyen részletességet, ennyire kidolgozott arc textúrákat MMO-ban még sosem láttunk. Ez a Pearl Abyss által fejlesztett koreai játék sok más szempontból is különleges: az MMO-kban megszokott RPG elemek mellett komplex építgető-stratégiai rész is tartozik hozzá. Nemcsak szörnyeket csépelhetünk, hanem saját kis termelő, kereskedő birodalmunkat is felépíthetjük. Rajtunk áll, hogy mire alapozzuk karrierünket: halászatra, lótenyésztésre, bútorkészítésre, kereskedelemre, vagy maradunk a hagyományos, szörnyfarmolásnál, belevetjük magunkat a klánháborúk forgatagába - esetleg mindezt egyszerre. Könnyű elveszni a lehetőségek között, melyeket ez a különleges sandbox MMO kínál. A Black Desert Dél-Koreában 2014-ben látott napvilágot, az ezt követő évben pedig Japánban és Oroszországban is megjelent. Mindhárom területen a kezdetektől fogva F2P modellben működik, egyedül az európai és amerikai verzióhoz kell megvásárolnunk a játékot (jelenleg egy 30 és egy 50 eurós kiadás létezik), mellyel aztán előfizetés nélkül játszhatunk. A Black Deserthez egy sok vitát kiváltó mikrotranzakciós bolt is tartozik, amelynek árai MMO viszonylatban a legmagasabbak közé tartoznak. Nézzük meg részletesen, mit is tud a játék!
A BDO karakteralkotója a legkötöttebb és legszabadabb szerkesztő egyszerre. Igaz, hogy karakterünk testének és arcának szinte minden négyzetcentiméterét átalakíthatjuk, de csak a megadott paraméterek között, melyek néha bizony megkötik az ember kezét. A kasztokhoz adott az alap megjelenés, és a legtöbb esetben a nem is. A Wizard idősebb férfi, a Tamer fiatal lány, a Berserker nagydarab figura, a többiek variációk a divatkatalógusból kimászott nőkre ill. férfiakra. A szerkesztő szerencsére alkalmas arra is, hogy ne csak mintapéldányokat alkossunk, így szabadon engedhetjük fantáziánkat. Ha ügyesek vagyunk, és jól választjuk ki a kiinduló modellt, akkor akár valódi emberek egészen hű mását is létre tudjuk hozni. A neten körülnézve megtalálhatjuk a Game of Thrones, a Lord of the Rings teljes szereplőgárdájának Black Desertbeli ikertestvérét, ahogy a legismertebb színészekét, celebekét is. A karakterek paraméterei lementhetőek, így megoszthatjuk a világgal alkotásainkat, vagy ha nem érzünk magunkban elég tehetséget, akkor a mások által megosztott karaktereket is letölthetjük. Nagy kár, hogy nem teszik magát a szerkesztőt ingyenesen letölthetővé, mint pl. a Final Fantasy: ARR esetében, hiszen nagyon jó reklámot csinálna a játéknak.
A kasztok egy részéből külön férfi és női változat is létezik, ezek egyes esetekben teljesen azonos képességekkel rendelkeznek (pl. Wizard, Witch), de előfordul, hogy csak hasonlóak, néhány lényeges különbséggel (pl. a Musha-Maewa páros előbbi, férfi tagja inkább egyes ellenfelek ellen jeleskedik, az utóbbi, női pedig inkább területre ható támadásokat használ). A Sorceress, Tamer, Ranger csak női változatban létezik, a Berserker pedig csak férfi lehet. A játék alapban a Musha, és a Maewa nélkül indult, de viszonylag gyorsan megkaptuk ezeket is, akárcsak a többi frissítést. Egy hónap után jelent meg az első kiegészítő, Mediah, hatalmas új területekkel, és úgy tűnik, hogy a többi újdonság is hasonlóan gyors tempóban fog érkezni. A koreai változatban már létezik a Ninja és a Kunoichi kaszt is, ezek később fognak bekerülni az US/EU verzióba.
Wizard/Witch: Earth Wind and Fire rajongók, klasszikus varázsló kinézettel: Gandalf kalap, hosszú köpeny, varázsbot. Arzenáljukban távolsági, területre ható pusztító varázslatok és némi gyógyítás szerepelnek, ez utóbbi igazi partiarcokká teszi őket. Berserker: két nagy balta között egy óriás, aki bepörög. Káosz, pusztítás, hullák és hullajelöltek röpködnek a szélrózsa minden irányába. Nincs fék, nincs megállás. Ne állj elé! Warrior/Valkyrie: a közelharc kardos-pajzsos mesterei. A Warrior a klasszikus harcos megfelelője, míg a Valkkyrie a paladinhoz hasonlítható. A Warrior offenzívabb, nagyobb mozgékonysággal. A Valkyrie defenzívebb és WWF profikat megszégyenítő módokon képes földhöz csapkodni ellenfeleit. Ja, és nem kötelező természetes vörösnek lennie, festetni is lehet (ez komoly, a Calpheonban hallottam, a Valkyrie akadémián). Sorceress: közelről nyomja az arcodba a varázslatokat, közben pattog, mint a nikkelbolha, mert tudja, hogyha eltalálják, neki vége. Közepes hatótávolságú rakétái is vannak. Rugó-monk-warlock keverék, igazi vadállat, de törékeny. Amolyan üvegtigris. Ranger: íjász. Valami miatt elf. Távolról tűzdelt, közelről vagdalthúst csinál ellenfeleiből. Távolról érzi magát igazán elemében, ezért kitűnő választás a kite-olás szerelmeseinek. Tamer: harcművész kiscsaj, pici karddal. Ránézésre ártalmatlan, ellentétben az oldalán harcoló nagy fekete vadállattal. Kettejük közül a kiscsaj a veszélyesebb, de együtt aztán végképp halálosak. Időnként egész szörnycsapatokat tudnak ártalmatlanná tenni egyetlen aoe-val. Piroska gyengéje, hogy kicsi a védelme, de ezt a farkassal és cc-kkel (crowd control) kompenzálja. Musha/Maewa: egy darabig Blader/Plum néven ismerhettük őket, de a fordítók végül meghagyták az eredeti koreai neveket, mivel hagyománytisztelő keleti harcosokról van szó. Mindkettejüknek kard és íj a fegyvere, távolsági és közelharcban is jól elboldogulnak. Többet sebeznek, de védelmük kevésbé jó, mint a Warrior/Valkyrie párosé. Ninja/Kunoichi: Még senki sem látta őket a játékban, és ha bekerülnek sem fogja, csak amikor már késő.
A harcrendszer alapjait könnyű elsajátítani, de a kombók megtanulása és a mesteri szintre fejlesztése hosszabb időt vehet igénybe, mint a legtöbb MMO-ban. Nincs Tab-targetelés, és a játék szakít a hagyományos "kiteszem a hotbarra a képességeket és nyomogatom az 121212-t" megközelítéssel is, a harc sokkal kevésbé kötött, inkább szituációfüggő, mikor mit érdemes használni. A képességeink legnagyobb részét mindössze négy gomb és a mozgás irányát megadó gombok kombinációival érhetjük el, ami nemcsak az ujjainknak kényelmes, de valóban pörgőssé, izgalmassá teszi a harcot. Pár képesség van, amit kizárólag csak hotbarról lehet használni, de a többinek jobb, ha megtanuljuk a billentyűzetkombinációit, mert a hotbarról használva nemcsak több energiába kerülnek, de kevésbé kombózhatók is. A cd-k rövidek, és jól látható helyen mutatja is őket a játék, így nincs többé hotbar bámulás, kizárólag a csatatérre koncentrálhatunk. Szokatlan, hogy nincs combat log, és nem röpködnek számok sem ellenfeleink feje felett, de ennek köszönhetően tisztább képet láthatunk csata közben. A hang és képi effektek önmagukban is kitűnő visszajelzést szolgáltatnak.
Nagyon jó érzés a harc, így nem fogunk szívrohamot kapni akkor sem, amikor olyan feladatokat kapunk, amelyek több száz mob lekaszabolásával járnak - és bizony kapunk ilyet bőven. A játék grindolós, de akinek bejött a harcrendszer, az élvezetesnek fogja találni. Xp-t veszíteni, ha meghalunk már kevésbé öröm, a játék ráadásul PvE-ben és PvP-ben egyaránt büntet a halálért. 50-ig kényelemesen elérhetünk, nem kell aggódnunk emiatt, ám utána már kategóriákkal több tapasztalati pontra lesz szükségünk a szintlépésekhez. Földi halandók 55-ig még el szoktak jutni, de a határ a csillagos ég. Hozzá kell tenni, hogy még a legmagasabb szintű koreai karakter is "csak" 61-es. Minden kaszt kap néhány alap képességet, a többit pontokból szerezhetjük meg, ill. fejleszthetjük tovább. Ezeket a skillpontokat szinttől függetlenül kapjuk, külön skillpont xp-nk van erre a célra. A skill xp leggyorsabban harc közben jön, de akár favágásból vagy küldetésekből is szert tehetünk rá, persze jóval lassabban. Léteznek olyan küldetések is, és achievementek is, melyek több skillponttal is jutalmaznak. Ezekből a pontokból aktív és passzív képességeket vásárolhatunk, ill. erősíthetjük azokat. Ha elég sokáig játszunk, elvileg akár minden képességet megszerezhetünk és kimaxolhatunk. A Black Desertben nincsenek a themepark játékokra jellemző instance-olt kazamaták, felszerelésünket sima szörnyektől, world bossoktól tulajdoníthatjuk el erőszakosan, pacifisták az AH-ból, NPC-ktől is beszerezhetik, vagy elkészíthetik. A fegyverek és páncélok nincsenek szinthez kötve, szabadon átadhatóak, eladhatóak, és már alacsony szinten használhatjuk a legjobb darabokat. A nehézség az alap felszerelés megerősítésében van, ami felfelé haladva egyre nehezebb lesz, de nem lehetetlen. Koreai játék révén a randomitásnak is szerepe van benne, de ha nem sikerül a fejlesztés, drága felszerelésünk nem lesz rosszabb, nem semmisül meg és nem kell a hajunkat tépve, átkozódva ragequitelnünk. Ráadásul minél többször rontjuk el, annál több bónuszt kapunk a következő próbálkozásra. (Ha egyáltalán nem akarunk ezzel foglalkozni, akkor az aukciós házban is megvehetjük a legjobb cuccokat). Nem kell azonban attól tartanunk, hogy hamar elfogynak a tennivalók, felszerelésünk mellett is rengeteg fejlesztenivalónk akad a játék stratégiai részében is: növelhetjük a munkavégzéshez, NPC-kel történő barátkozáshoz és egyebekhez szükséges energiánkat, gyűjtögethetjük a pontokat, amelyekből kiépíthetjük termelő és kereskedelmi hálózatunkat. Külön szintje van teherbíró képességünknek, életerőnknek és staminánknak is, ezeket is fontos felfejleszteni, cipekedéssel, futkározásal, napi küldikkel. A játékban egyelőre csak egyetlen instance-olt battleground létezik, world PvP többnyire a kedvelt farmolóhelyekért folyik. A karma rendszer bünteti a PK-zókat (Player Kill), a nagyobb csaták leginkább guildek között folynak. Az elkövetkezendő frissítésekkel kerülnek be a játékba a csomópontokért folyó háborúk és várostromok is, ami fel fogja pezsdíteni a PvP-t.
A Black Desert világa méretre nem nagyobb, mint más nyitott MMO-ké, mégis hatalmasnak érezhetjük, teleport ugyanis nem létezik. Gyalog, csacsival, lóval, szekérrel, komppal, hajóval (és a későbbiekben majd a tevével, elefánttal) juthatunk el egyik ponttól a másikig. Az utazás sok időt vesz igénybe, és ha sok helyütt akad dolgunk, bizony nem árt előre összegyűjteni a tennivalókat, megtervezni az útvonalat. Lovunkat, járműveinket nem vághatjuk zsebre, mint a legtöbb MMO-ban, ezért nem árt memorizálni, hol parkoltunk. Szerencsére nem kell mindenhová kézi vezérléssel mennünk, van GPS-ünk és automata pilótánk, amely legtöbbször jól végzi a dolgát. Miközben mi kávézunk, eljuttat minket úticélunkig, még ha ezt nem is mindig a leggyorsabb úton teszi, és módszerét a mi világunkban leginkább ámokfutásnak neveznék. Miután felcsavarodtunk a kerítésre, átgázoltunk egy tehéncsordán és klántársaink szorgos munkásain, még átbukdácsolunk egy reggeliző parasztcsaládon is, és ha közben nem ütközünk bele banditákba, vaddisznókba, óriásokba, kannibál goblintörzsekbe, akkor szerencsésen megérkezünk. A világot láthatóan mediterrán, főként olasz tájak ihlették, a növényzet, az épületek, az NPC-k nevei is ezt a hangulatot tükrözik. A tájak inkább a realitás, mint a fantasztikum felé hajlanak, egyforma, unalmas, poros utak, sivár, köves hegyoldalak. Természetesen akadnak gyönyörű helyek is, eldugott föld alatti források, titkos cseppkőbarlangok, fákkal körbevett árnyas hegyi tavacskák, és a tengerre is szép a kilátás. Óceánból láttunk már szebbet is más játékokban (pl. Archeage), de ennél fájóbb, hogy a víz fizikáját elbénázták. Az úszást a legnagyobb jóindulattal is csak irányított fuldoklásnak nevezhetjük; rossz nézni, ahogy karakterünk kétségbeesetten kapálózik, és a térdig érő vízbe is képes belefulladni, ha nem tud kikapaszkodni a partra. A játék fejlesztésének tervei között szerepel a tengeri harcrendszer, nagy hajókkal, hatalmas csatákkal, így van rá remény, hogy a víz és az úszás fizikáját is átdolgozzák majd.
A települések viszont kiemelkedően jól sikerültek, olyan barátságos helyeken járhatunk, mint a horgászoktól nyüzsgő tengerparti falu, Velia, a gyógynövényeiről híres Florin, olyan izgalmas kisvárosokban fordulhatunk meg, mint az intrikáiról ismert Heidel, vagy Epheria Port, ahol távoli vidékekről érkezett kereskedők kínálják portékáikat, és ahonnan halászok és bálnavadászok indulnak kalandozni nap mint nap. A hatalmas fővárosban Calpheonban órákig el lehet bolyongani és nézelődni, és ha sokadszorra térünk vissza, akkor is biztosan látni fogunk valami újdonságot, amit eddig nem fedeztünk fel. Izgalmas bejárni ezt a világot, felmászhatunk a hegyoldalakon, a falakon, végigfuthatunk a háztetőkön, Assassin's Creedbe illő parkour mutatványokat végezve. Az animációk hasonló részletességgel lettek kidolgozva, mint maguk a figurák, karakterünk megtorpan a meredélyek szélén, egy pillanatra elveszti egyensúlyát, aztán megkönnyebbülten sóhajt, amikor visszanyeri. Külön ügyeltek rá, hogy a mindenkinél magasabb, hatalmas méretű Berserker a házakba belépve lehúzza a fejét, hogy ne verje be a szemöldökfába. Többféle pózban is leülhetünk a padokra, falak szélére, vagy támaszthatjuk a falat, közben screenshotokat is készíthetünk a szabadon mozgatható kamerával. A screenshotokhoz különböző szűrőket is használhatunk, és ezeket a szűrőket állandó jelleggel is bekapcsolhatjuk, bár szerintem a játék natur formájában néz ki a legszebben. A megvilágítás sajnos nem tökéletes, ha nincs minden beállításunk felhúzva maximumra, akkor akadnak anomáliák: a karakterek haja, az állatok hosszú szőrei napszaktól és beállításoktól függően nagyon eltérően nézhetnek ki (pl. a fehér lósörény éjszaka feketének látszik lámpafényben is, a Tamer állatkájának fekete szőre pedig sokszor fehér). Vannak területek, amelyek nagyon sárgák, akkor is, ha nincs épp bekapcsolva a lámpánk, és beállítottuk, hogy a többi játékos lámpájának fényét se lássuk. (A lámpa elengedhetetlen kellék, az éjszaka a Black Desertben valóban sötét, lámpa nélkül az orrunkig sem látunk, a szörnyek pedig éjszaka erősebbek is). A világ él és lélegzik, a városok, utak akkor is nyüzsögnek az élettől, amikor éppen nem látunk játékost (bár ez ritkán fordul elő, az indulás után több mint egy hónappal is gyakran zsúfolásig megtelik az összes szerver minden csatornája). A játékot fejlesztő Pearl Abyss olyan saját motort készített, melynek egyik legfontosabb feladata az, hogy a játékosok mellett hatalmas mennyiségű NPC-t tudjon könnyedén megjeleníteni. Az alap NPC-ken kívül a játék minden egyes online játékos összes dolgozó, vagy utazó munkását is megjeleníti, ami nem kis teljesítmény. Lomha óriások cammognak, szorgos goblinok csámpáznak az utakon, viszik a termést, munkába mennek, vagy épp dolgoznak a földeken - mindez rendkívül élővé teszi a világot.
A legtöbb szinkronhangot jól eltalálták, bár van néhány furcsa, vagy idegborzoló hang is. A heideli törpe bankos szerintem egy perverz cukrosbácsi, a veliai nyafogó kislánynak, akinek folyton elvesznek a macskái pedig szívesen lekevernék egy taslit. Vannak persze jófejek is közöttük, az egyik nagy kedvencem például az ork kovácsmester Heidelben, aki Wagnertől a Valkűrök lovaglását fütyörészi. Az NPC-k személyisége fontos szerepet kap, mindegyikük kapcsolatait és háttértörténetét is kidolgozták, még a legutolsó, jelentéktelen kis goblinnak is megvan a személyisége és saját sztorija. A fontosabb NPC-kkel való beszélgetős minijáték segítségével hasznos információkhoz, tárgyakhoz juthatunk, extra küldetéseket szerezhetünk. A játékban a tudás szó szerint hatalom. A helyszínekről, személyekről, történelmi eseményekről, de még a szörnyekről, alapanyagokról szerzett információkat is érdemes gyűjtögetni, mert nemcsak érdekesek, de hozzájárulnak karakterünk fejlődéséhez is. A játék elnyerhetné a legaltbarátabb MMO címet. Karaktereink ugyanannak a családnak a tagjai, együtt osztoznak a barát és tiltólistán is. Az egyik karakter által megszerzett tudás a többieknek is rendelkezésére áll, ha pl. fő karink már hozzájutott egy információhoz, és megcsinálta az erről szóló küldetést, akkor az altunk is felveheti a küldit, és rögtön kész is lesz neki. Karaktereink a gazdasági részhez használható contribution pontokat, a maximális energiát együtt gyűjtik. Érdemes altokat indítani, mert az energia maximális értéke kötött ugyan, de mindenkinek egyedi, hogy épp mennyire van feltöltődve, így ha az egyik altunk energiáját lenulláztuk mondjuk favágással, attól a többiek még mind tettrekészek lesznek.
A munkavégzés rendszere a Black Desetben igen összetett, igazi paradicsom azok számára, akik szeretik az MMO-knak ezt a részét, és kedvelik a bonyolultabb szervezési és logisztikai munkát igénylő feladatokat. A gyártó szakmák közül a főzés és az alkímia az, amivel a hagyományos módon mi magunk is elszöszmötölhetünk, minden máshoz (hajók, szekerek építése, fegyverek, páncélok, ékszerek gyártása stb.) már munkásokra, és Contribution pontokból vásárolható műhelyekre van szükségünk. Folyékony kenyéralapú üzemanyaggal működő szorgos munkásaink az alapanyagok beszerzésébe és feldolgozásába is besegítenek, ehhez szintén be kell fektetnünk pontjainkat a megfelelő csomópontokba és műhelyekbe is. A szakmák rendszere így szorosan összekapcsolódik a játék építgetős-stratégiai részével. A gazdasági, építgetős részt a stratégiai játékokhoz hasonlóan egy interaktív térképről irányíthatjuk, ahol ugyanolyan sok időt tölthetünk el, mint a gyönyörű tájakat szemlélve, vagy karakterünket nézegetve. A kezelőfelületnek ezt a részét nagy gondossággal készítették el, és hatékonyan használható. Sajnos akadnak kevésbé effektíven működő részek is. Apró dolognak tűnik, de rendkívül bosszantó például hogy a stackeket alapban nem lehet egyszerűen szétszedni, mint más játékokban, csak ha zsákunkból átpakoljuk a bankba a tárgyakat, vagy fordítva. Ráadásul minden átpakolásnál külön rákérdez a játék, hogy hány darabot akarunk átrakni, ami nagyon kényelmetlenné teszi és lelassítja ezt a gyakran használt műveletet. A makrókat nem engedélyezi ugyan a BDO, de a kellemetlenség miatt még a legtörvénytisztelőbb állampolgár is erős kísértést érez arra, hogy készítsen hozzá egyet.
A gyűjtögetés minden fajtájához egyetlen általános szakértelmünk van, Gathering néven, ettől függenek sikereink a favágás, bányászat, növénygyűjtés, bőrök nyúzása, húsdarabolás, és a folyadékok lecsapolása terén - ez utóbbival növényekből és állatokból szívhatjuk le a nedveket (vért, gyantát) szörnyű szörcsögő hang kíséretében, ami miatt ezt a tevékenységet csak erős idegzetűeknek ajánljuk. Gyűjtögető szakértelmünket tehát bármelyik fajta alapanyag beszerzésével növelhetjük, cserébe viszont hátizsákunkat lehúzza a sokféle célszerszám: sarló, fejsze, csákány, vákuumos kézi szörcsögtető. A játék érezhetően ezzel is a mikrotranzakciós bolt felé terel minket, akárcsak a hihetetlen sokféle alapanyaggal (ráadásul sok esetben ugyanannak az anyagnak létezik sima, minőségi és még jobb verziója is, ilyenek pl. a főzéshez használatos növények, az elültethető magok stb.). Zsákunkba kezdetben nagyon kevés dolog fér, és ha minden zsáknagyobbító küldit megcsináltunk, akkor is összesen csak ötven-egynéhány helyünk lesz. A hátasokra, szekerekre is pakolhatunk, és minden városban külön bankunk van, de sokszor így is helyszűkében leszünk. Az alapanyagokat a 'Processing' segítségével dolgozhatjuk fel, ez alá a képesség alá tartozik minden, ami a darabolás, mixelés, hevítés, szárítás stb. kategóriákba belefér. Érdekesség, hogy külön ügyeltek az olyan a kis részletekre, amelyektől élőbb lesz a játék, például esőben nem tudunk szárítani. A fentieken kívül a növénytermesztés, a kereskedelem, és a horgászat gazdagítja még a szakmák sorát, és vadlovakat is befoghatunk, tenyészthetjük, kiképezhetjük, eladhatjuk őket. Munkásaink csak akkor termelnek, növényeink csak akkor nőnek, amikor online vagyunk. A játéknak van egy energiatakarékos üzemmódja is, amellyel ledobhatjuk a tálca jobb oldalára az ikonok közé, ilyenkor csak minimálisan veszi igénybe gépünk erőforrásait, és közben mással is foglalkozhatunk. Lovaink szintjét, erőnket, staminánkat mászkálással, cipekedéssel tudjuk felfejleszteni, ezeket a sportokat is sokan űzik afk-módban, és a szerverek éjszaka is tele vannak automatán körbe mászkáló karakterekkel. A játék nemcsak lehetőséget ad rá, de külön támogatja is a végtelenített útvonalakon való automatikus közlekedést, és az afk horgászatot is (villanyszámlánk kifizetését sajnos már nem).
Azt már megszokhattuk, hogy manapság a legtöbb MMO-ban szólóban is felhúzhatjuk karaktereinket, még a nehezebb küldetésekkel, ellenfelekkel is elboldogulhatunk egyedül. A Black Desertben sincs ez másként, és mivel nincsenek insták sem, a szintezés teljesen magányos elfoglaltságot jelent. A különböző klánküldetések közös célokat adnak a tagoknak, de ritkán hozzák össze őket, a legtöbbet hatékonyabb külön-külön, szétszóródva csinálni. Mindez persze korántsem jelenti azt, hogy a világ kihalt lenne, ellenkezőleg: a játékosok jelenléte nagyon is érezhető: a városokban nyüzsgő tömegeken kell utat vágjunk magunknak. Az utakon is ott vannak mindenütt: lóháton vágtatnak, szekérrel döcögnek, nehéz csomagokat cipelve araszolnak. Ha ez nem lenne elég, mindenütt belebotolhatunk munkásaikba, tilosban parkoló lovaikba és járműveikbe is. Az interakciók hiánya miatt azonban nem lesznek többek, mint statiszták, akik beleolvadnak az NPC-k tömegébe. (PvP érettségünk elérése után már lesznek "interakciók", de a casual játékosok szóló módban "végigjátszhatják" a játékot). Mi az oka ennek? A biztonsági rendszerek fejlesztésénél az egyik legfontosabb feladat megtalálni azt az egyensúlyt, amely még hatékony védelmet nyújt, de nem akadályozza túlzottan azokat, akiket véd, pl. egy beléptető rendszernél nem mindegy, hogy ujjlenyomatot, retinamintát ellenőriznek, vagy vér- és csontvelőmintát vesznek a delikvensektől, akiknek közben fél lábon állva kell elénekelniük a telefonkönyvet visszafelé. A játék kiadója, a Daum ez utóbbi módszert választotta, és teljesen paranoid módon közelítette meg a goldsellerek témáját: kiirtotta a játékosok közötti közvetlen kereskedelmet, ami a kezdetektől fogva az MMO-k egyik alapvető eleme volt. Létezik ugyan aukciós ház, de fixált minimum és maximum árakkal, és igen magas adóval. Emellett vásárláskor minden egyes tárgynál be kell írjuk a program által generált számkódot, ami azért is nevetséges, mert a CAPTCHA kódokat a botok sokkal gyorsabban tudják elolvasni és beírni, mint az emberek.
Nincs kereskedelem sem közvetlenül, sem postán, sőt, nem írhatunk levelet sem. Mindez azt jelenti, hogy nem segíthetünk a havernak, akinek csak egy darab petrezselyem hiányzik a leveséhez, és ő sem küldheti el nekünk a számára felesleges, de nekünk hasznos tárgyakat. Nem írhatunk köszönő levelet sem a nálunk magasabb szintű kedves játékosnak sem, aki igazságtalanul megölte afk karakterünket (más játékokban a móka kedvéért szerettem trágyát vagy hasonlót csatolni az ilyen levelekhez). A klánok, barátok nem oszthatják fel egymás között a feladatokat, nem specializálódhatnak a különböző szakmákra, mindenkinek magának kell megtermelnie vagy megvásárolnia mindent, amire szüksége van. Ezek a lépések teljesen elmagányosítják a casual réteget, és a hardcore játékosok mozgáskörét is bekorlátozzák, ugyanakkor egyáltalán nem állítják meg a goldsellereket, akik lopott hitelkártyákról lenyúlt pénzen vett, golddal, credittel feltöltött accountokat árulnak, és megtalálják az egyéb kiskapukat is. Egy darabig még a mikrotranzakciós boltban kapható és elajándékozható tárgyakat is árulták a hivatalos árnál olcsóbban. A Daum lépése erre az volt, hogy letiltotta a bolt ajándékozás funkcióját. Ennél jobb eredményt már csak a login funkció letiltásával érhetnének el - Black Desert Offline.
A mikrotranzakciós bolt árai nem kis vihart kavartak a játék indulásakor, és az ott kapható tárgyakat is sokan kritizálták. Fegyverek, páncélok ugyan nem kaphatók a boltban, de a kosztümök olyan extrákat adnak (pl. xp bónusz), amelyek érezhető előnyt jelentenek azoknak, akik hajlandóak kifizetni a borsos árat (kapható olyan álcaruha is, ami elrejti a karakter nevét a többi játékos elől). 22 euróért már megváltoztathatjuk páncélunk kinézetét, de ha még hozzá illő fegyvereket is szeretnénk, akkor összesen 29 eurót fizetünk. A már említett álcaruha is 29 euróba kerül. Háziállatokat, amelyek lootolnak helyettünk már 9 euróért kaphatunk. Egyetlen hely a zsákunkban 1,5 euróba kerül, de ha 8-at veszünk, már 1 euróra jön ki darabja. Egyedül a peteket használhatja minden karakterünk, a ruhákat, a tárhelyeket egyetlen egy kapja csak meg. A festékek rendszere sem teljesen korrekt, nem kerülnek ugyan sokba (0,5 euro/db), de csak egyszer használhatóak, és véletlenszerű, milyet kapunk. A legfájóbb, hogy olyan alapvető játék funkciókért, mint az elköltött skillpontok lenullázása is a boltba kell mennünk (9 euro egy teljes reset). Minden a bolt felé terelget: a szűkös tárhely, a szexi kosztümök mellett szegénylegény gúnyának látszó alap páncéljaink, a kecsegtető előnyök és bónuszok. A Black Desertének nem sikerült lesüllyednie az SWTOR boltjának a mélységeibe, ahol még a hotbarokért is fizetni kell, de rémisztő belegondolni, hogy ez a mikrotranzakciók jövője. (Hozzá kell tenni, hogy az SWTOR viszont cserébe teljesen free-to-play, vagyis nem kell először megvenni a játékot és szépen lassan játékpénzért cserébe is ki lehet nyitni a legfontosabb funkciókat.)
A Black Desert Online összetett gazdasági, kereskedelmi és harcrendszerével különleges helyet foglal el az MMO-k között. Sandbox játék, amely nem fogja minden lépésnél a kezünket, és könnyű elveszni benne. Rengeteg alrészt, mini játékot és egyéb különlegességet tartalmaz, melyeken elsőre nem mindig könnyű kiigazodni, de ha sikerült, nagy élményt tud nyújtani. (A tehéndöntögetést ki ne hagyjátok!). Sok szempontból is kettősség jellemzi viszont ezt a játékot, az egyik, hogy a minősége technológiailag nem egyenletes. A karakterek és animációik rendkívül jól kidolgozottak, a játékban fontos szerepet betöltő lovak modelljei, animációi viszont már nem érik el ugyanezt a színvonalat. A szárazföldön való közlekedés fantasztikus parkour mutatványokkal lett megfűszerezve, az úszás és a víz fizikája ugyanakkor botrányosan rosszul sikerült. A figurák és a világ gyönyörűek, a motor technológiailag sokat tud, de akadnak benne szembántó hibák is. A megvilágítás problémái mellett a pop-in (az objektumok, textúrák az orrunk előtt töltődnek be) okoz még gondot, főként az alacsonyabb beállításokkal játszóknál. Ugyanakkor a játék nagyon jól tweakelhető, és megfelelő beállításokkal kevésbé "tápos" gépeken is szépen elfut. A másik kettősség a jól kidolgozott, összetett rendszerek nyújtotta szabadság, és a goldsellerek miatti szigorú korlátozások, különösképp a játékosok közötti közvetlen kereskedelem, és így az interakciók hiánya. A Black Desert egy olyan MMO, ahol legtöbbször mindenki a maga útját járja, és kevés az olyan esemény, feladat, ami összehozná a játékosokat. Ezen kívül ott van még a rendkívül drága mikrotranzakciós bolt, ami rontja az összképet. Ezek után érdemes kipróbálni a játékot? Aki valami másra vágyik MMO téren, szereti az akciódús harcot, és az összetett rendszereket, annak mindenképp. A kiadó jól tartja a kapcsolatot a játékosközösséggel, és odafigyel az ésszerű kérésekre is. A frissítések rohamtempóban érkeznek, a világ a közeljövőben sokkal nagyobb lesz a jelenleginél, és jön a két új kaszt, a Ninja és a Kunoichi is. A Black Desert nem egy szokványos MMO, rétegjáték, de akinek bejön, az valószínűleg hosszú távon is sok élvezetet fog benne találni.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

23. damaniac82
2016.05.06. 11:03
A "magányos" részt elolvasva hangosan felröhögtem... Ennél még a Lineage 2 is jobb, pedig az 10+ éves. Tizeniksz évvel később még mindig ennyit tudnak a koreai MMO-k.... Lineage 2, Aion, TERA, most meg ez... Mindegyikbe 1-1 pici újítást mertek rakni (Aionba repülést, a TERA-ba történetet, ebbe meg a *khm* Garrisont), de úgy látszik a recept nem változik: csicsa-picsa grafika, meg kidolgozott karakterek, amúgy meg solo grindfest 1-2 klánküldetéssel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Szefmester
2016.05.06. 12:46
A boltot leszámítva kifejezetten kedvet kaptam hozzá. Végre egy MMO ahol nem vagy rákényszerítve az MMO-zásra meg a klános baromkodásra.
Már csak az hiányzik belőle hogy a varázsló megtanulhasson egy olyan varázslatot ami instant tűzgolyót hajít a "Hi! Party?"-zó képébe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. RCAy1ZSpT5
2016.05.06. 13:15
Az inventory, és sok más egyéb dolog megkapható Loyalty pontokkal, amiket pedig bejelentkezésért illetve majdnem minden "achievement" után kap az ember.

Pet az járt 1db a nagyobb kiadáshoz, illetve most volt egy event a Maehwa Seal-es, mikor is ha minden nap bejelentkezett az ember, összegyűjtötte a sealeket, kapott 1db hawk-ot, ami a legdrágább pet a játékban. Megjegyzem, nem kellett minden nap bejelentkezni, azt hiszem 3-4 nap is kihagyható volt, és még akkor is meglett a pet.

A Pet illetve ruha bónuszok nagyon keveset adnak, így ha valaki minden vagyonát elkölti a shopban, akkor sem lesz igazán előrébb. Pl. a macskám 3% gathering exp-et ad. Mondhatom, olyan előnyre tettem szert, az egész szervert hátam mögött hagytam. Na jó, nem.

Persze a kosztüm - ha valakinek tényleg arra fáj a foga - fizetős, drága. Erről van szál a fórumon, beszélnek róla. Ennél a játéknál ha van valami probléma vagy megvitatni való, az emberek nyitnak egy szálat fórumon, megjelennek a GM-ek, és tesznek is valamit. Bár őszintén engem nagyon nem zavar, hiszen amit megspórolok havi díjjal... abból majd veszek egy-két ruhát néha. De mivel nem adnak semmi olyan extrát, nagyon nem zavar, hogy én most egy kék páncélban, vagy sárga páncélban futkozom.

A founder-ek lova is tier3 volt, sírtak emiatt, most minden founder kap egy tier5-ös lovat, ingyen és bérmentve.
Első játék évek óta, ahol azt érzem, hogy a fejlesztőt érdeklik a játékosok.

Szerintem nagyon jól sikerült, jó kis játék. Mivel csak b2p, nem kell folyamatosan pénzt ölni bele, nincs havidíj.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. RCAy1ZSpT5 daman...
2016.05.06. 13:19
-
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. RCAy1ZSpT5 daman...
2016.05.06. 13:19
@damaniac82: Nem hiszem, hogy te tényleg játszottál volna vele. Ha gondolod, van 2db 7 napos kódom. Ha tetszik, megveheted, és ugyanonnan folytatod ahol abbahagytad.

Persze nem garantált, hogy mindenkinek bejön.

Ui.: Próbáltam "választ" írni de hiába, sehogy sem akarta beidézni a hozzászólásod.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. mipet5
2016.05.06. 13:23
Pár éve WoW-oztam, aztán GW2, majd hosszas MMO szüneteltetés után WildStar. Ezt is megnézném, a harcrendszer miatt, de most nem adnék ki érte pénzt.
Bár MMO-kban szerettem egyedül kalandozni, úgy tűnik elfelejtették, mi is az "MMO" jelentése.
Csak egy megjegyzés a cikkhez: van ingyen letölthető, standalone karaktergeneráló programjuk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. kiskoller
2016.05.06. 13:40
40es szinten hagytam abba, a régi HC klánommal vágtam neki releasekor. Amiért abbahagytam: Az én szememben zéró karakter konfigurálási lehetőség (mágus => automatikusan Gandalf) ronda semmitmondó páncélzat (minden sisak süveg alakú) zéró support class (próbáltam healer buildet csinálni) semmitmondó, keszekusza történet és P2W itemek.

Ez az első MMO-m, amit level cap elérése előtt hagytam abba, mert már előtte láttam, hogy a PVP buta P2W grindfest, komoly PVE meg egyáltalán nincs.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Amenophis
2016.05.06. 13:47
Én is sok MMO-t néztem már, sok koreait is, meg mást. Eleinte féltem a grindeléstől, de ez valóban egy olyan MMO, ahol te döntöd el, hogy osztod be az idődet, és mit akarsz csinálni. Nemrég FF14-gyel játszogattam, ami mindössze agyatlan tokenfarm, semmi más endgame nincs. És fejlődni se lehet túl sokféle módon.
BDO-ban elkezdtem rendesen, aztán eltántorított a kereskedelem, majd most épp a lótenyésztés, nemrég tenyésztettem ki két T4-es kancát, most ezekkel foglalkozom. Közben kereskedek, kertészkedek, és pont nem érdekel, hogy mekkora szinten vagyok úgy egyébként. Ami még egy érdekes adalék.
A petjeim kifogytak kajából, maradt még 100-200 pearl (item shop pénz). Vettem nekik kaját, ami 30-at tölt. Az istállómestereknél viszonylag drágán van olyan, ami 6 "éhséget" tölt vissza, és kurva sok kell. Utánanéztem, lehet petkaját craftolni. Az eddigi tapasztalataim alapján azt saccoltam, hogy a craftolt cucc valahol a 6 és a 30 közé esik, mondjuk 20. Ezzel szemben kellemesen csalódtam, hogy 40-es, tehát jobb, mint a fizetős. Ezek ilyen apróságok, amikkel megvettek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Nephin mipet...
2016.05.06. 14:46
Tudomásom szerint a karakterkreáló program már nem elérhető, megjelenés előtt valóban volt sokáig, eventek is voltak hozzá, de a release előtt lezárták. Ha nem indították azóta újra, amiről nem hallottam, akkor továbbra sincs.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. damaniac82 RCAy1...
2016.05.06. 15:18
Nos, a felsorolt játékokkal mind játszottam, illetve még egy csomó mással is, 10 év WoW included (ezért is említettem pont a Garrison rendszert párhuzamosan a BD "gazdálkodós" részével). Konkrétan 3 éve próbálok a WoW helyére valami hasonlót találni (mert már qrvára unom, de nincs jobb!), így erről is elolvastam mindent, megnéztem egy valag videót ismert streamerektől, stb, szóval azt hiszem, van alapom véleményt mondani.

Nem, nem ez a játék lesz az, ami miatt lecserélem a WoW-ot. Mert ez gyakorlatilag nem MMO, hanem singleplayer, sokkal jobban, mint a WoW jelenleg (pedig azzal is főként az a bajom, hogy a raidelésen kívül semmi értelme nincs már MMO-ként hivatkozni rá). Ami nekem ebből a játékból átjött, az az, hogy kb. annyi közöd van a többi játékoshoz, mint ha valakinek a twitch stream-jét néznéd...

Érdekes módon külföldi fórumokon, stb. sokan hypeolják ezt a játékot (gondolom, mert új - lásd még a Division-t), de azon kívül, hogy extra újításként kapott még pár sandbox elemet, nem látom, mitől lenne jobb mondjuk akár a TERA-nál vagy az ázsiai MMOs körökben mai napig nagy népszerűségnek örvendő Lineage2-nél. (Nem, a grafika nálam nem számít, pont.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Szefmester daman...
2016.05.06. 16:45
Szerintem neked valami nagyon nem tiszta.... AZ MMO nem azt jelenti hogy folyton 5-10 fős partikkal kell játszanod különben életképtelen vagy a világban, és nem is azt hogy kisebb seregek kellenek leverni egy egy ellenfelet (raidboss). Simán annyit jelent hogy baromi sok játékos játsza egyszerre egy helyen, és lehetőségük van egymással kooperálni, vagy egymást püfölni. Te csoportos farmolásról beszélsz, nem pedig tömeges játékról!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Meteoreso
2016.05.06. 17:29
De mikor jön már ki ilyen CRPG be ?
Én nem szeretek PVPzni meg 60 as szintű játékosokkal küzdeni 1 szintűként. Nem is tudom mikor volt már egy JÓ rpg.
Az hogy nincs szint limit azt fogja eredmnyezni hogy gazdagék megveszik az első szintem a legdurvább armorokat a boltba dollárért és easyba tolja végig félistenként
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Jameshatch...
2016.05.06. 18:06
Inkább Witcher 3
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. mikroman daman...
2016.05.06. 18:10
Szerintem téged picit megzavart az hogy nincs "Kényszer" hogy mindenképp csak és kizárólag csapatban nyomulj Partyban azért jobb nyomulni. Sokkal gyorsbban fejlődsz és kisebb a rizikó. A solo player "prémium" zónában az a casual vagy a balek (mint én is). Az első jöttment alulgearelt party is kinyírhat és semmit se tudsz tenni. Csapat és guild segíthet az elrettentésben, vagy a terület megtisztításában. A guild küldetések most is fontosak. Több guild xp és pont. Az meg több elosztható "Guild skilL". Több skill az meg vagy könnyebb farmolás vagy elég jó PvP buffok. Emellett ott a guild boss is ami elég fontos a megfelelő fegyver megszerzésénél. Vagy csak elég jó jövedelem mindenkinek aki részt vesz. A "mezei" scroll bossokat se nagyon lehet vagy érdemes soloban nyomni. LEHET egyedüljátszani, de akkor lassabb leszel a fejlesztésekben. Később jön a node war és a siege. Az se solo játék. Azért van hiányérzeted, mert sokmindent egyedül is meg tudsz csinálni és nincs igazán rálátásod a szerverre, vagy hogy ki hol "tart". nincsenek kiírt statok, sebzésértékek.. Nekiesel valakinek nagy arccal, aztán lehet széttép fél kézzel miközben egy szendvicset majszol.

Meteoreso: lvl 45 alatt nincs PvP és a life skillek alig növelik az xp-t és a karakterszintet. Nolifer potato farmerként hónapokig biztonságban lehetsz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. mikroman Meteo...
2016.05.06. 18:18
45 alatt nincs PvP, Nincs itemeken szintkorlát, így második karaktererl vagy ha nagy farmer vagy és kitermeled az elsővel 14-es szinten is simán lehet csúcs felszerelésed. A gazdagok? Milyen gazdagok? nincs érdemi PvP statos valós pénzes item. A marketplaceben meg amit veszel az más levedlett cucca amit veszteséggel tud csak eladni. HA eladja. Azaz egyrészt játékban ki kell farmolni a "Vagyont", másrészt így is más leharcolt ruháit kapod és jó eséllyel a legjobb itemek nem kerülnek hozzád a marketplaceből. Emellett az alacsonyabb szintű játékos accuracy "büntetésben" van. Minnél nagyonn a karakterszint eltérés annál nehezebben találod el a célt és így kevesebbet is sebzel. Bezzeg a nagyobb szintű ellen mindig betalál szinte. A mellécsapásokat a játék nem jelzi, csak simán nincs sebzés.meg se rezdül az életcsiíkja. Sok sikert a "gazdag" fatboy credit card gamereknek!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Ermac86
2016.05.06. 22:27
MEgvettem ezt a játékot zúztuk is egyik legnagyobb "HC" magyar klánnal ment is egy pár hónapig a dolog amíg meg lett az áhítatott level 50 soft cap. Aztán ráájöttem h kb minden nap ugyanaz tekercsezés napi küldiből kb ahogy már más is írta single player cucc. Az elején nagyon megfogott a játék mivel bírom a grinder gémeket akárcsak hack&slash diablo 3-at is azt is mindig előveszem egy-egy szezon során mint most is. Azt mondták PVP orientált lesz a játék...nos volt egy vagy két guild war egy erdőben amiben egyszerűen a nagyobb levelesek 53-54esek uralták a terepet. Azt hittem ez egy szabad PVP-s gém lesz mint annó a wow is volt, de egyszerűen a pvp ebbe a játékba egy csicsa nem élveztem egy percét se. Összességében a játék szép meg minden de baromira monoton és semmi motivációs dolog nincs benne ami visszahúzna hogy "gyere játszani"
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Fecniii
2016.05.07. 18:35
Nincs véletlen valakinek egy 7 napos próba kulcsa?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Capritain
2016.05.08. 13:05
Tehát akkor ez nem az a szétb@szott MMO, mint pl.az Archeage, ami ugyan nagyon jól indult, szórakoztató volt, azt hittem, hogy király vagyok, farmoltam, kraftoltam, termeltem a havidíjat, amikor is jöttek a gusztustalan exploitok, a berhelés, a maffiamonopólium, na meg persze a p2w...? Egyre több ragequit, végül uninstall, kártyaletiltás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Bzsolt
2016.05.09. 09:00
Eddig jónak tűnik Bár csak európai szerveren játszok, nem volt szerencsém a kóreai verzióval játszani korábban, de nekem ez is tetszik.
A B2P-nek hála tényleg kevés a goldseller és a bot. Ez előtt Blade&Soul-t és ArcheAge-t játszottam. Na ott voltak rengetegen. Egész más a játék hangulata, hogy normális emberek vannak és nem botter/seller farmolók monoton csordái.
Az eddigi emberek akikkel találkoztam segítőkészek voltak, Most is egy Francia Guild-ben vagyok, és rendes társaság
A játékról meg: eddig megérte az árát! Havi 5k az amit játékra szánok. valaki elszívja/issza, én ezt választottam. Ez 10k-ba kerül, és ha két hónapig elszórakoztat akkor nekem már megéri, és eddig bejött. A játékmenetet furcsa volt felvenni az elején, nincs igazi kézenfogva végigvezetés, mint a többi mmo-ban, Itt rögtön arra mész amerre szeretnél. Minden NPC mond/csinál valami érdekeset, beszélgethetsz/segíthetsz nekik stb. Egy érdekes élő játékot raktak össze, ami nem fogy el, még így a végefelé sem. Emlékszem ArcheAge-ben jártunk úgy, hogy jól indult, remek story, játékélmény, aztán egyszercsak hirtelen vége a zóna felénél és kész, nem csinálták meg tovább DD Blade&Soul is remeg játék, Imádom a történetét, a videókat, csak jönne már a következő update. A két frissítés között meg végeláthatatlan grind/instafarm. (hogy a következő update-ig lekössék az embert.)
Itt eddig azt vettem észre, hogy mindig van mit tenni. ha épp nem farmolok, akkor a munkásokat menedzselem, új farmokat nézek, recepteket próbálgatok, lovat idomítok, lakberendezek... A legszebb az egészben, hogy tényleg szép Néha csak úgy futok egy kört az erdőben a látványért ok R9 390-el minden max-on 60+fps... tehát nincs vele gond, és le lehet tenni tálcára amikor is minimális erőforrást eszik csak. Nagy tömegben sem lassul be, mint a többi mmo. Jöl megírták a motort alá Rengeteg tennivaló van még amit ki szeretnék próbálni benne. Ha fél évig elszórakoztat, akkor abszolut megérte a pénzét. Addig is csak ajánlani tudom.
(Bár egy 7 napos ingyenes próba verziót betehettek volna, hogy mindenki kipróbálhassa, hogy fut a gépén, de akkor meg jönnének a goldsellerek meg a 7 napig élő botok...) Jó ez így ahogy van!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Bzsolt
2016.05.09. 23:05
Akinek 7 napos próba idő kell az regisztráljon a hivatalos oldalon, és írjon a fórumba, hogy szeretné kipróbálni.Kis körítés és meg kell adni hogy melyik szerverre szeretnél menni (US, EU, KR) és hogyan kéred a kulcsot, pm, email... Egyszerű. A GM-ek általában gyorsan adnak is kulcsot

Regisztráció: link

Fórum topik, ahol kérheted a kódot: link

Így mindenki szabadon kipróbálhatja
Hajrá!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. kiskoller Capri...
2016.05.10. 06:13
Engem pont az Archeagera emlékeztetett. Az elején nem volt még olyan sok P2W item, se annyi exploit (az első hónapban) de már akkor érezni lehetett, hogy valami nem oké. Pont ugyanez az érzésem van ezzel a játékkal, ezért hagytam abba viszonylag korán.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. mikroman kisko...
2016.05.10. 16:58
Épp nem. Az archeage mindig is a real money marketplace-re épített és nem csak "opcionálisan". A farmok, cartok, autók fejlesztéséhez és a magasabb szintű item upgradek is a valós pénzes piactól függenek és függtek. Minden "free" játékos balek, vagy a pénzes usereknek dolgozik havi 2 apexnyit. Kezdetben az sok volt és most se kevés. Aki fizet az kiválthatta a taxot is valós pénzen, de eladni is csak a pénzes certificate-t lehetett, így minden amit vettél in game goldban és silverben a p2w userekhez került. Emellé tele van rng-vel a trion szarba se veszi a játékosokat és se kedve se lehetősége nem volt valós javításokra. A BDO más. Vannak kisebb piszkoskodások ugyan a real money shopban (petek, PK hiding suit, súly limit és tárhely növelők), de még összességében most se vészes és nme érezhetően p2w. Pár itemet jobb ha be se raktak volna, de az se olyan előny ami AA-ban mindennapos és alap volt. EMellett megvan az illúziója hogy törödik a kiadó a játékosokkal. Ha valami elszaródik, akkro javítják és nem beengedik aki be tud jutni, a többi meg le van sz*rva. Ha komolyabb nak tűnő gondok vannak, vagy lag, vagy valami nem úgy sül el ahogy várhattuk volna, akkor majd' mindig van valami kompenzáció. Most épp a "részben" rank 5 előfizetői lovak miatt jön kompenzációként egy female T5 paci +breeding reset item. A female verzió sokkal értékesebb mint a male, a reset meg extra próbálkozásra ad majd lehetőséget és jobb esély lesz magasabb szintű pacit beszerezni. Eddig ég és föld a különbség a Trin és a Daum közt. Van némi koreai szál mindkét történetben, így a koreai agyevő baktérium (p2w) lehet megkisérel fertőzni majd, de igyekszünk kellő visszajelzéssel elejét venni az ilyen baleseteknek. b2p játéknál az agyatlan valós pénzes utólagos nyúlás lopás határos. Csak okosan nyúljanak a pénzünkből!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Tollans
2016.05.26. 10:46
Sziasztok szívesen várjuk az embereket a megújult AngelFury Guildben. Jó fej mindenki nem teszünk senkivel sem különbségtételt összetartó és kitartó csapat vagyunk várjuk a jelentkezésetek mint kezdő mint tapasztalt játékosokat. Annyi lenne a kérésünk hogy teamspeak 3-ra fel kellene jönni mindig. Nembaj ha nincs kedved guild questezni nem csak guild questekkel foglalkozunk, (PVP Gear-ben segítünk segítünk felhúzni lvl 50-re Guild Bossal mindenkit megvárunk nem hagyunk magára senkit) a lényeg a guildben az összetartás. Ha inaktív vagy jelezd facebook csoporton. 7 napos próbaidővel indul a felvétel. Ha látjuk hogy sokszor vagy aktív és tényleg arra törekszel hogy jobb legyen mindenkinek akkor jelentkezz. Valamint jelentkezz facebook csoportunkra és ott kapsz tőlünk egy Teamspeak 3 ip címet. https://www.facebook.com/groups/859672337486059/?fref=ts Amennyiben jelentkezel: Az Alustin Szerveren találsz meg minket és főleg a Balenos A2 channelen vagyunk. Guild Felvételt intézi: TekKay (Micsiii) vagy Terra (Proudmore)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!