iPon Cikkek

Blur: Elfolyó idő és gondtalan száguldás

Dátum | 2010. 05. 28.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Death Rally, Interstate, Twisted Metal... Az autós szívatás műfaja már ezer éve létezik, mégis, valamiért sosem volt annyira népszerű, mint a klasszikus versenyjátékoké. Épp ezért volt érdekes, hogy ezen a tavaszon két egymáshoz igen közel álló program is megjelent a stílusban. A Split / Secondöt már bemutattuk az iPonon, most pedig eljött az idő, hogy a Bizarre Creations legújabb őrületével, a Blur-rel foglalkozzunk. A csapat rengeteg játékot készített és már az amigás idők óta jelen van a piacon, ismertté őket mégis a Dreamcast legjobb autós játéka, a Metropolis Street Racer tette. A szellemi folytatás Project Gotham Racing sorozat az Xboxok tulajdonosainak szerzett kellemes perceket, míg a Blur az arcade száguldozás szerelmeseihez szó, immár szinte minden nagy platformon.

Ez már nem a jó öreg PGR
Opel, sose kop el?

A Blur lényegében nem más, mint a Need for Speed: Most Wanted és a Twisted Metal keveréke, nyakon öntve egy igen erős többjátékos móddal, ami sajnos a szóló karrier rovására megy. Utóbbiban nincs történet, csupán egy kilenc főellenfél köré felépült versenysorozat, ahol a cél, hogy legyűrve az utak királyait, mi váljunk a város új uraivá. A végső győzelemhez vezető út rögös és nehéz, az pedig csak hab a tortán, hogy a Blur világában az autóversenyzés nem a megszokott mederben zajlik. A pálya tele van különböző power-upokkal, amiket felszedve és elsütve komoly előnyökre tehetünk szert. Bukfencező, kigyulladó és vízbe zuhanó, valóságban is létező autók... Üdv a Blur világában!

Az ötlet régi, a kivitelezés viszont modern és szórakoztató. Egyedül azt sajnálhatjuk, hogy az egyszemélyes játékmód gyenge lett. A Blurt maximálisan a multiplayer lehetőségeire alapozták, érezhető ez az egész koncepcióból. A karrier nem hosszú, mindössze kilenc főellenfelet és a hozzájuk tartozó, egyenként hat darab versenyt foglalja magába. A játékmódok és a kemény AI persze kárpótolhat valamennyire, de ennél lehetett volna több is a csomagban, teszem azt egy rendesebb történet vagy több humor.

Roncsderbi

Maga a játékmenet erősen arcade, vagyis komolyabb fizikát vagy bonyolult irányítást ne várjon senki. Ahogy bepattanunk az első autóba, egyértelmű lesz, mit kell csinálnunk, és ez nem változik a játék végére sem. Versenymódokból három van, a sima Race, a Destruction és a Checkpoint. Az első ezek közül elég egyértelmű, a lényeg, hogy dobogós helyezést érjünk el. A Destruction már kicsit összetettebb, itt a cél a játék végtelenül elénk pakolt autóinak szétlövése a Blot power-up segítségével. Adva van egy pontszám, amit meg kell ugrani, valamint egy időlimit, ami lejár, ha nem lövünk ki elég gyorsan újabb verdákat. A Checkpoint igazából időfutamot jelent, ehhez sem kell tizenöt diploma. A lényeg, hogy meghatározott időn belül menjünk keresztül egy adott mennyiségű ponton. Ahogy a Race-ben, e két játékmódban is a dobogó a cél, vagyis ahhoz, hogy teljesítettnek vegye a játék a pályát, minimum harmadikként kell befutnunk. Persze itt nincsenek ellenfelek, a helyezést ez esetekben az összeszedett pontokból vagy a megmaradt időből számolja ki a játék.

Pont időben!
Ez persze még nem minden. A Blurben a rajongók éltetik az embert, akikért a jó bohóc mindenre hajlandó. Minél több fant gyűjtünk, annál magasabbra tornásszuk a rajongási szintünket, s minden egyes szint új kocsikat old fel. A versenyeken van egy ún. Fan Target számláló, ami az adott pálya maximális teljesítéséhez szükséges rajongómennyiséget méri. A fanokat látványos játékkal, drifteléssel, valamint rajongói követelések teljesítésével toborozhatjuk, és ha a számuk megüti a mércét, arany kitüntetést kapunk fáradalmainkért. Nem egy bonyolult rendszer, de néha nagyon nehéz elérni a Fan Targetet, így amikor csak nem volt muszáj, oda se bagóztam rá. Sajnos azonban a Blur nem egy megengedő játék. A főellenfelek csak akkor állnak ki ellenünk, ha elvégzünk néhány általuk kiadott küldetést. Ez lehet az autók vízbe lökdösése, az első hely elérése a versenyeken, vagy éppen a Fan Target megütése adott pályákon. Ezeket a követeléseket kifejezetten nehéz teljesíteni, néhány már külön achivementtel érne fel. Talán épp ezért van, hogy a Blurben a főellenfelekkel nem is kötelező kiállni. Elég egy bizonyos mennyiségű rajongót és medált összeszedni, hogy megnyíljanak a későbbi versenyek, a fan ráta emelésével feloldható autókat pedig azzal is elérhetjük, ha korábbi, nem olyan nehéz versenyeket nyomunk le újra és újra.

A játék során lesz pár kellemetlen helyzet
Jogos persze a kérdés, hogy ha ez így van, akkor mi értelme van egyáltalán kiállni a ligák bajnokaival. Nos, a főellenfelek egy az egy ellen versenyeket adnak nekünk, amiket teljesítve megszerezhetjük az autójukat, sőt, egy különleges skillt is kapunk a szekerek mellé. Ezek a tulajdonságok az összes későbbi autóra rápakolhatóak, igaz, egyszerre csak egyet tudunk használni belőlük. Van itt minden a masszívabb kasztnit adó moddingtól a dupla tűzlabdáig, s némelyik tényleg hasznos a későbbi megmérettetéseken.

Jöjjenek hát a power-upok, lévén ezek képezik a játék igazi lelkét. A dolog nagyjából a Mario Kartra emlékeztet, azaz felveszünk egy csillogó ikont (összesen három lehet nálunk), majd elsütjük, remélve, hogy az előttünk - vagy épp mögöttünk - kocsikázó ellenfél élete nehezebb lesz egy picit. A fegyverek mindkét irányban működnek, legjobban közülük pedig az aknák és tűzlabdák tetszettek. Egy-egy célba talált lövedéktől bukfencet vet az autó, de az első helyezett elé becsapó villámok és a Boltnak nevezett, kristályszerű lövedékek se rosszak. Természetesen nem csak offenzív power-upokkal találkozhatunk, hanem van itt pajzs és nitró is. A felhozatal amúgy sem nagy, hisz a lényeg itt nem is a számokon van. A játékmenet annyira kiegyensúlyozott, hogy a kevesebb érezhetően több, és igazi élmény használni a játék fegyvereit. Ráadásul a rajongóknak is tetszik, ha repkednek a járgányok, arról már nem is beszélve, hogy az előző oldalon említett rajongói követelések is erősen kötődnek a power-upokhoz. Ezeket szintén verseny közben vehetjük fel, és teljesítésükhöz csak rövid idő áll rendelkezésünkre. Van itt minden a "200-zal rohanj az ellenfélbe!" feladattól kezdve a "Nitrózz végig egy karcolás nélkül!" elnevezésű lehetetlenségig, szóval sok szerencsét hozzájuk! Szükség lesz rá...

A rajongók nélkül semmire sem megyünk
Sokan vagyunk, és elegen

Az egyjátékos módban 19 MI vezette autó áll ki ellenünk, az AI pedig - akárcsak a PGR sorozatban - nagyon ravasz. Normál fokozaton is kihúzza a gyufát tökéletes célzásával és szuper taktikai érzékével, de nehézre véve a kihívás a tetőfokra hág. Nincs csalás, nincs hazugság, nincs alapból gyorsabb ellenfél, csupán remek mesterséges intelligencia. Éppen ezért a Blur nem a szokásaik rabjaként élő szobapilóták játéka. A legtöbb autós programban az ember szívesen ragaszkodik a kedvenc típusaihoz, itt viszont a pálya és a játékmód megköveteli a folytonos váltogatást. Ha nem megfelelő kocsival és moddinggal vágunk neki a versenynek, hamar elvérzünk, szóval a stratégia itt mindenek felett áll.

Az igazi élmény viszont kétségtelenül a többjátékos módban érvényesül. A szóló játékmód 25-ös szintkorlátja itt 50-re emelkedik, ebből következik tehát, hogy a rajongók ugyanolyan fontosak maradnak. Ráadásul a multi sokféle plusz lehetőséget nyújt, mint például a power-upok nélküli verseny vagy az aréna mód, ami a Destruction Derby legjobb pillanatait idézi. A hangulat egyértelműen viszi a pálmát. A Blurt eleve nehéz letenni, a barátainkkal gyűrve viszont lehetetlen. Csak repülnek az órák mi pedig küzdünk az oly kellemes "Jaj, csak még egy kört, még nincs is olyan késő!" érzéssel. Ráadásul a játék Facebook támogatással érkezett, így ha valamelyik ismerősünk megvette a Blurt, bármikor kihívhatjuk a profilján keresztül is.

Ha eleget gyakorlunk, meglesz az eredménye
Sajnos viszont ahogy azt már említettem van néhány hátránya annak, hogy a játék a multira koncentrál. Az első mindjárt a karrier értelmének elvesztése, hisz a fanok toborzásával nagyon hamar megnyitható a játék tartalmának jó része. Ennek oka gondolom az, hogy ha valakit nem érdekelnek a néha brutálisan nehéz megmérettetések, a többjátékos módban azért még megtalálhassa számításait. Azoknak azonban, akik szeretik a jól felépített karriermódokat, csalódás a gyors előrelépés. Hasonló butaság, hogy a kocsival nem lehet megfordulni a pályán. Mivel a Blurben a rajongók fontos szerepet játszanak, könnyű lenne egy-egy követelést csalással megcsinálni. Épp ezért a játék egyből visszatesz az útra, ha hátrafelé néz a motorháztető. Egyjátékos módban azonban nincs értelme ennek a játékelemnek, és ennyi szabadság azért járna a kísérletezni vágyó karambol-mániákusoknak.

Látványverseny

A Blur technikai oldala meglehetősen elavult. Az autók nagyon kevés polygonból állnak, a textúrák felbontása pedig alacsony a konkurenciához képest. Ezek a kompromisszumok viszont szükségesek voltak a tökéletes atmoszféra megteremtéséhez. A Blur nem realisztikus, hanem csillogó, meseszerű, olyan, mint ha az Underground szériát leöntenénk cukormázzal. Minden villog és csillog, ragyog és sugároz, a sebességérzés pedig utánozhatatlan. Ráadásul a gépigény sem valami súlyos. A tesztgépen (AMD Athlon II X2 @ 3,4 GHz; ATI HD5770; 6 giga RAM) 1920x1080-ban, 4x-es elsimítással ment a játék maximális beállítások mellett, átlagban olyan 50 fps-sel. Audió oldaláról nézve a progit a zenék nagyon jók, az effektek pedig sokáig visszhangzanak az ember fejében. Egyedül az autók hangjait nem találtam elég élethűnek... persze ebben a játékban ez nem is biztos, hogy baj.

Na emiatt hívják Blurnek a játékot
Összegzés

A Blur egy stílusos, jó játék, azt viszont sajnáljuk, hogy az egyszemélyes mód 63 versenye nem ér fel a multiplayer élvezetével. Nem elég, hogy pár verseny iszonyú nehéz, de még ezzel együtt is hamar megnyílik az összes lehetőség (olyan 10 óra alatt), mely után már nincs mit felmutatnia a Blurnek. Én mégis azt mondom, hogy akár egyedül, akár barátokkal, de mindenki tegyen vele egy próbát, mert a Bizarre első eszeveszett arcade-száguldozása így is dobogós helyen áll. Rajongók pedig mindig kellenek, nélkülük nem legenda a legenda. (A szavatosság egyértelműen a multinak szól.)



Platformok: Playstation 3, Xbox 360, PC
Tesztelt platform: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

30. VergilX
2010.05.28. 17:36
szerintem simán jó játék,el lehet vele lenni,nem mellesleg a Splithez képest felüdülés.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. thspo
2010.05.28. 18:10
ez még a split/second-nál is borzalmasabb! Ennek viszont több esélyt adtam, futottam vele 4-5 versenyt mielőtt végleg kukáztam . Gyerekek elszórakozhatnak vele egy darabig, de én nagy csalódottságomban elővettem inkább a GTR 2-t meg az NFS Shift-t
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. ThePoweR
2010.05.28. 18:20
Nem szimulátor! Csalódtál? Azért mert nem szimulátornak készült?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. thspo
2010.05.28. 18:44
a két játékot csak példaként hoztam fel. Alapjában véve nincs bajom az arcade játékokkal, de a gagyival igen. Vannak kiváló arcade játékok is (Dirt 2 és én még az NFS shift-et is ide sorolnám azért, bár inkább valami egyveleg semmint 100% arcade) de sztem sem ez, sem a split/second nem éri el még a közepes szintet sem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Zadam
2010.05.28. 19:04
Nekem nagyon tetszett a Split/Second mert egy igazi arcade jatek ahol zuzni lehet es van egy kis elmeny is benne . Kivancsi vagyok hogy ez milyen lehet nemsokara kiprobalom... Nem ertem h miert ocsaroljak olyan sokan a Split/Secondot mikor az a sajat kategoriajaban egy nagyon jol sikerult jatek es elmeny volt vegigjatszani
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. csab959
2010.05.28. 19:09
A VGA illesztőprogrammal nem szokott gond lenni nálatok? Játék közben megáll, és 11 sec múlva folytatódik. Nem nagy probléma, csak zavaró.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. tibszi
2010.05.28. 19:56
El nem tudom képzelni, hogy lehet f*kázni a split/second-öt. Végre egy izgalmas autósjáték, ahol kb 10 másodpercenként lehet a pozíciód első vagy utolsó. Hozzá nem hasonlítanám egy szerencsétlen NFShez (legyen az bármelyik rész). Maximum két hátrányt tudok mondani: 1) kevés pálya 2) kocsik: FAIL. De szerintem a drift, a látvány és az élmény pótolja a hátrányokat.
Blur-ról még nincs tapasztalatom, várok egy jobb release-re, de képek alapján a grafikája nagy negatívum.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. LavX
2010.05.28. 20:03
Én nem úgy nézem a játékokat, hogy most a kategóriájában mennyire jó, hanem mennyire szórakoztat. A split/second nálam nem érte el a szintet... valószínüleg ez sem érné el, ezért inkább ki se próbálom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. ptaylord
2010.05.28. 20:20
A split/second jó grafikával és egész optimalizáltan jött ki, ennyi volt ami teccik benne..azon felül én unalmasnak találtam és hiányoltam a sebességérzetet belőle. Szerintem a kisebb korosztályt elszórakoztatja..engem nem köt le..jah és a zenéje valami normális soundtrack nem ártott volna, -(itt plédát lehet venni az nfs-ekről vagy a Dirt-ekről)-, ja meg nem ezek a kitalált márkák..
-bár az biztos csak a játékár csökkentés miatt van-
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. polarx
2010.05.28. 21:06
LavX +1 Nekem se jön be ez a kategória, se ez se a split. Inkább szimulátor az hamarabb izgalmasabb mint ezek pont amiatt mert ott nem 1 másodperc alatt leszel első viszont utolsó lehetsz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. HATHAZ
2010.05.28. 22:23
nekem a Crash day jut eszembe erről
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. HATHAZ
2010.05.28. 22:26
bocs!!!

javítok

ha jobban átgondolom mégsem... nincsenek benne fegyverek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Parano1d
2010.05.29. 06:28
Én azt nem értem miért erőltetik ezt a Blur efektet az autós játékokban. Engem nagyon idegesít. Nehogy nekem valaki azt írja, hogy realisztikus, mert lemegyek hídba rögtön. Régen a PC-k gyenge teljesítménye miatt voltak "mosottas" alacsony felbontású textúrák, manapság mesterségesen rontják le a látványt. Mi ebben a biznisz? Ráadásul a gépigényt is megdobja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Gatee
2010.05.29. 06:33
Ízlések és pofonok de nekem ez egyáltalán nem jön be. 1 alap versenyzős játékhoz túl sok benne a random faktor és a robbantgatás de 1 izgalmas arcade gamehez viszont kevés. Valahogy kevésnek találom a rendelkezésre álló arzenált a játékmódok se valami változatosak. Split Second nekem jobban bejött.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. hexisoft
2010.05.29. 09:05
Az én szemléletemben ez a játék a 70%-ot is alig éri el, a Split/Second meg valahol a 90%-nál van. Ízlések és pofonok.

Tibszi írta jól a Split/Second-ről: "Végre egy izgalmas autósjáték, ahol kb 10 másodpercenként lehet a pozíciód első vagy utolsó." Néha nálam is lejött az isten az égből. Ha értitek mire gondolok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. danikollar
2010.05.29. 09:57
Na én hexisoft-tal és Gatee-vel értek egyet. A Blur-ben sok az értelmetlen, és kevés az igazán használható power up. A Split viszont nálam is ~90%, pedig ahogy Pt@ylord írta, nem a "kisebb korosztály"-ba tartozom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. blackknigh...
2010.05.29. 10:21
látom megoszlanak a vélemények... Split Second/BLUR Nekem valahogy jobban bejön a BLUR, nem nagyon játszottam ilyen zúzós, " roncsderbivel " a Flat Out 3 óta, és meg kell hogy mondjam, nagyon össze lett rakva most ez. Jó h nem fiktív verdák vannak, meg h nem 712 Mph lehet száguldozni, próbáltak azért nem elszálni a realitás talajáról. 5 * nekem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. _DiEGO_
2010.05.29. 12:53
Ebben a műfajban 5* game , nem kellene a nem hozzá hasonlító gamekhoz társítani ... és persze NE régi SM3 videokarikkal akarjatok játszani - kissebbeknek , de inkább nagyobbaknak ajánlott , de már a 3x kategóriás gamerek is megszerették ...

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. feliks
2010.05.29. 18:05
A Split/Second a Trailere alapán verhetetlen volt.. Valóságban viszont pocsék.. Jó a grafikája, elismerem.. De fel nem foghatom, hogy egy autós-egymást gyilkolós game-ben abszolút nincs helye az ügyességnek.. Split/Secondben ha felvillan az enemy auto fölött az ikon akkor nyomod a gombot és jó eséllyel meghalt.. Erre modja az átlegember hogy "jó, és?".. A Blur viszont legalább jól hozza a death rally feelinget, van néhány (különböző) cucc amit jól lehet hanálni, a hangulat is okés, és azért van némi szereped abban, hogy mi-is történik az ellenfél kocsijával..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. adamy90
2010.05.29. 21:24
Inkább split second a single terén sokkal élvezetesebb viszont multiban nem lehet dönteni egyszerűen brutális mind2
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Tirexi
2010.05.30. 01:03
Egy újabb semmirevaló game.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. rockerbt
2010.05.30. 10:09
Igy van , Tirexi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. moltam
2010.05.30. 13:52
feliks: Azért legtöbb esetben, ha akkor nyomod meg a gombot, amikor az ikon felvillan, akkor elhibázod az ellenfelet, mert túl korán sütöd el az eseményt. Hogy hatékonyabb legyél meg kell tanulni, mi hol mit triggerel, szóval meg kell tanulni időzíteni. Tehát szerintem nem csak a szerencsén múlik az egész.

Egyébként ettől eltekintve szerintem a Blur jobb, valahogy jobban élvezem, ha nincsenek is benne akkora robbanások, viszont sokkal jobban kell benne taktikázni. Nem csak időzíteni kell, de a megfelelő power-up-ot is ki kell választani, reagálni kell a különböző eseményekre, stb. Mindkét játékot kipróbáltam, igaz nem játszottam velük túl sokat mert nem akarom kivinni a blurt, mielőtt megvenném Split/secondot pedig valószínűleg kihagyom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. thedevelop...
2010.05.30. 14:18
"..ha akkor nyomod meg a gombot, amikor az ikon felvillan..". Itt tartunk ma PC játék szinten. A konzolokat be kellene tiltani, mert károsak az emberi agyra és a PC-s játékok színvonalára.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Gigabyte
2010.05.30. 14:59
PS3-ra jöhetne más néven.. mondjuk BLURay címen, amúgy a split secondnál jobban néz ki képeken.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. shazzla
2010.05.31. 18:55
blur/ssv. ugy latszik manapsag csak hulladekokat gyartanak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Kuraudo
2010.06.01. 12:52
A Split/Second szerintem hangulatos játék - bár az AI nagyon keményen csal. A kettő közül én mindenképpen arra voksolnék ha már arcade játékokról van szó. Amúgy meg Gran Turismo 5 Prologue...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. feliks
2010.06.01. 17:53
MOLTAM: Jó, elismerem kicsit leegyszerűsítettem a dolgot, tény hogy időzíteni is kell, de azért elég könnyen kisakkozható a dolog. kb 10-30perc játék után az ember már alig téveszt..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Kuraudo
2010.06.01. 21:00
feliks, moltam: próbáljátok ki online . Ott 95%-ban csak a tuti gyilkos powerplay jön be, mert a többi játékos ugyanúgy tudja, hogy nagy részüket hogyan kell kikerülni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Cukrosbacs...
2010.06.01. 22:15
Ez jó épp ma próbáltam ki. Emlékeztet a Revolt-ra azt is szerettem.
Szerintem a mostani autósokhoz képest ugyan csak jót dobot össze a gyártó ezt legalább lehet billentyűről irányítani normálisan.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!