iPon Cikkek

Brütal Legend – Életre kelt a metál!

Dátum | 2009. 10. 23.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Vannak hányattatott sorsú játékok, és vannak fejlesztők, akik nyilvánvaló zsenialitásuk és tehetségük ellenére sem tudnak akkorát kaszálni programjaikkal, mint egy Halo-t, vagy GTA-t fejlesztő stúdió. Ezekbe a kategóriákba tartozik a cikk témáját adó Brütal Legend, és az azt készítő Double Fine vezető játéktervezője, Tim Schafer is. A játék meglehetősen kalandos utat járt be, hiszen pár évvel ezelőtt még az Activision felügyelete alatt hegesztették, ahol úgy tűnt jó kezekben van a cucc, lévén napjaink egyik legsikeresebb kiadója gondozta. Ám minden a feje tetejére állt, amikor az Activision egyesült a Vivendi Games-szel, mivel az így létrejött megavállalat egy csapásra megvált több ígéretes, már hosszabb ideje fejlesztés alatt álló címétől, többek közt a konzol exkluzív Brütal Legendtől is (egyúttal biztosítva helyét a legutálatosabb cégek panteonjában). A játékos társadalom egy emberként hördült fel, hiszen érezni lehetett, hogy egy igazi mestermű készül a Double Fine berkeiben, ám a megjelenés így veszélybe került. Ekkor lépett színre az Electronic Arts, és fehér lovon érkezve megmentette a projektet, újabb tanúbizonyságát adva annak, hogy kezd visszatalálni a jó útra. Ráadásul egy eszméletlenül brutális, vagyis inkább Brütális marketinghadjárattal támogatta meg a játékot, hiszen rengeteg élőszereplős reklámot forgattak, csak a népszerűsítés kedvéért.

Hogy legenda lesz-e a játék, még nem tudni, de az biztos, hogy brütális
Ami Tim Schafert, a program mögött álló koponyát illeti, azt hiszem mindannyian tudjuk, hogy az elmúlt két évtized egyik legjobb designeréről beszélünk. Karrierje kezdetén aktívan részt vett a Monkey Island széria megalkotásában, és azt követően is nagyszerű játékokkal „árasztott” el minket. Művei sorra vették le lábukról a kritikusokat, gondoljunk csak a Grim Fandango-ra, a Full Throttle-re vagy a Psychonauts-ra, mind tagadhatatlan mesterművek voltak. Ám az élet kegyetlen, mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a kiváló kritikákat nem igazán sikerült üzleti sikerre váltania Schafernek. Pár éve pattant ki a fejéből a Brütal Legend ötlete, melyet egy olyan akció-kalandjátékként álmodott meg, mely teljes mértékben a rock, egészen pontosan a heavy metál világára épül. Megannyi nagyszerű előzetes és videó után végre kézbe vehettük a mester legújabb művét – abból is a PS3-as verziót -, mely egy pillanat alatt rabul ejtett minket.

Eddie nehezen szabadul az őt üldöző rajongóktól
A nevem Black…Jack Black

Ma már egyre gyakoribb, hogy híres színészek adják a hangjukat egy-egy videójáték karakternek és nincs ez másképp a Brütal Legend esetében sem, hiszen a Double Fine-nak sikerült megnyernie a játékhoz a híres komikust, Jack Blacket, aki mellékesen egy rock bandának is tagja. Túl nehéz dolguk nem lehetett, hiszen a főszereplő karaktere bizonyos szempontból nagyon is hasonló Black-hez, aki ráadásul imádta a Psychonauts-ot, így nem kellett sokáig győzködni arról, hogy vegyen részt Tim Schafer új játékának készítésében. A színész azonban nem csak a hangját kölcsönözte a főhősnek, hanem teljes erőbedobással részt vett annak promótálásában is, mondhatni az összes reklám őrá épült. Ennek köszönhetően iszonyatosan elborult videókat láthattak azok, akik figyelemmel kísérték a Brütal Legenddel kapcsolatos híreket.

Jack Black a játékban is osztja az észt
 

Beizzítva a játékot rögtön világossá válik számunkra, hogy Schaferék ismét egy őrült dolgot hoztak össze, pedig még a főmenüig sem jutottunk el. Rögtön egy élőszereplős videóbejátszással indít a program, amelyben azt látjuk, hogy Jack Black épp egy hanglemez boltba tart, ahol majd ráakad a játék lemezére. Hangulatkeltésből tehát ötös. Miután elindítjuk az egyjátékos módot, gyorsan világossá válik számunkra az alapszituáció. Hősünk, Eddie Riggs egy úgynevezett roadie, azaz egy olyan személy, aki mindenhova elkíséri a zenekarokat, részt vesz a koncertek megszervezésében és lebonyolításában és figyel arra, hogy mindig minden a legnagyobb rendben legyen. Eddie a legjobb a szakmában, ám ő mégsem elégedett, hiszen úgy érzi rossz korba született. A heavy metál már nem az, ami volt, hiszen a fiatal bandák elektronikus és rap zenével, technóval és még ki tudja milyen stílusokkal vegyítik azt, így tönkretéve annak lényegét. Ám egy színpadi balesetet követően vér kerül hősünk démoni övcsatjába, ami így egy olyan világba repíti, amely a rockzenére és a metálra épül, ahol koponyákból épült hegyek és emlékművek emelkednek mindenfelé, a hangszerek pedig a legerősebb fegyvereknek számítanak. Először nem tudjuk, mit is keresünk ezen a világon, de hamar rájövünk, hogy a rockzenét elnyomó démonok ellen felkelő embereket kell győzelemre vezetnünk. Hát kérem, mi ez, ha nem egyediség?

A metál világa bizony nem rószaszín lufikkal van tele
Műfajkeverés Schafer módra

Az első információk és videók alapján csak egy hack ’n slash-nek gondolta volna az ember a Brütal Legendet, pedig a végeredmény egy ennél jóval színesebb egyveleg lett. A program alapját tényleg az akció alkotja, hiszen Eddie bizony nem vicceket fog mesélni a démonoknak (na jó, igazából fog, de csak a mi szórakoztatásunkra), hanem harci fejszéjét, és elektromos gitárját használva fog rendet vágni a szörnyek között. Utóbbi fegyver nevét tessék szó szerint érteni, hiszen a húrokat pengetve akár villámcsapásokkal is sújthatjuk az életünkre törő lényeket. Mindkét eszközünk esetében lehetőségünk lesz új kombókat vásárolni, illetve a természetben található oltároknál speciális gitár szólókat is megtanulhatunk, melyek olyanok, mint máshol a speciális képességek. Ezeket úgy tudjuk majd alkalmazni, hogy megcsinálunk egy rövidke, Guitar Hero-szerű minijátékot, melyben a megfelelő időpontban kell lenyomnunk a kontroller gombjait, így lejátszva egy dallamot. Csak ízelítőnek: ezek segítségével idézhetünk vadállatokat, előhívhatjuk az autónkat (erről még később ejtünk pár szót) vagy épp növelhetjük az embereink morálját, harci kedvét. Ám nincs annál nagyobb élmény, mint amikor egyik képességünket ellőve a körülöttünk álló ellenség arca lemállik a helyéről, mintha savval öntöttük volna le őket.

Egy jó buli nem lehet teljes tüzijáték nélkül
 

A program sok akciójátékkal ellentétben egyáltalán nem lineáris, hanem a mai divatnak megfelelően szabadon mozoghatunk a világban. Nem szeretném összehasonlítani a GTA-val, mivel bár méretét tekintve a Brütal Legend is rendkívül nagy területen játszódik, azért annyi tennivaló, mellékküldetés, minijáték nem lesz benne, mint a Rockstar játékában. Viszont aki szeret az ilyen játékokban gyűjtögető életmódot folytatni, az örülhet, hiszen jó ideig el lehet lenni a világban elrejtett sárkányszobrok, speciális helyszínek, szentjánosbogarak megtalálásával. Ezekért legtöbbször Fire Tribute-okat kapunk, amik pénzként funkcionálnak ebben a világban, amit kombókra, fejlesztésekre költhetjük el. Amint utaltam rá, elég nagy a Brütal Legendben található játéktér, így szükség van valamilyen járműre, mellyel gyorsan eljuthatunk egyik helyről a másikra. Erre való az Eddie által készített járgány, a Deuce, mely egy pofásan kinéző, továbbfejleszthető autó. Ha úgy tartja kedvünk, akár gépágyúkat, vagy rakétavetőt is szerelhetünk rá, vagy nagyobb páncélt, nehogy megsérüljön a fényezés, amikor áthajtunk vele egy csapat démonon. De a legjobb dolog az autóban, hogy a rádiónak köszönhetően megnyílik előttük a heavy metál világa. Tim Schaferék egy több mint 100 számból álló zenei „ajándékcsomagot” állítottak össze nekünk, mely az elmúlt évek, évtizedek legjobb ilyen stílusú számaiból tartalmaz jó pár darabot. Őszintén megvallom, bár rockzene párti vagyok, a heavy metál mindig távol állt tőlem, egészen addig, amíg ki nem próbáltam a Brütal Legendet. El sem tudnám képzelni ezt a játékot más zenei aláfestéssel. Őrülten hangulatos, amikor a volán mögé pattanva föl s alá száguldozunk a pályán, közben egy 3 Inches of Blood szám szól a rádióból, Jack Black pedig folyamatosan önti magából ökörségeit.

Ez a szépséges járgány a Deuce, másnéven a Druid Plow. Csak úgy vonzza a csajokat!
Visszatérve kicsit a küldetésekre, a fő történetszál egy-egy állomása között lehetőségünk van másodlagos missziók végrehajtására. Ezekből 8-10 típusú található meg a játékban, ám sajnos ez nem jelenti azt, hogy nagyon változatos lenne a játék e része. A legtöbb másodlagos feladat „rajtaütés” típusú, melyek során mindössze annyi a dolgunk, hogy legyaluljunk egy kisebb ellenséges csapatot. Ezek teszik ki a mellékküldetések kétharmadát, így egy idő után eléggé monotonná válik a végrehajtásuk, főleg mivel elég könnyűek. A többi küldetés között vannak érdekesebb feladatok is, mint például az autóversenyzés, vagy amikor csajozás közben kell megvédenünk a haverunkat egy motoros bandától. Kár, hogy éppen ezekből van kevesebb a játékban.

Srácok, most megyünk, és szétkapjuk azt a bandát!

Körülbelül a játék harmadánál-felénél járunk, amikor egy újabb játékelemmel bővül a Brütal Legend, hiszen a Double Fine nem volt rest valamilyen szinten RTS elemeket is beleszőni a játékba. Talán nehéz elképzelni, hogyan lehet ezt rendesen megvalósítani, pedig összességében egész jól sikerült. Lényege, hogy bizonyos küldetésekben Eddie és bandája felépítenek egy hatalmas színpadot, hogy megmérkőzzenek az ellenséggel. A nyersanyagot a rajongók jelentik, akik gejzírekből „törnek fel”, és az ő segítségükkel tudunk különféle egységeket gyártani. Ezek a szokásos stratégiai játékokban is szereplő típusok (például közelharci, távolsági, gyógyító egységek), de a kinézetük teljesen a játék stílusához van igazítva (értsd: elborult, de nagyon vicces). Ami nagyon érdekes, hogy hősünket irányítva bármelyik egységgel párba állhatunk, és együtt egy speciális támadást hajthatunk végre. Katonáink irányítása meglehetősen egyszerű, a D-padot használva négy parancsot adhatunk ki nekik, ezek a következők: kövess, védd ezt a pontot, támadd az előttem lévőt, menj a kijelölt helyre. Néhányaknak talán meglepő és elsőre szokatlan lesz az RTS rész a játékban, de ne adjátok fel, hamar bele lehet jönni az irányításba. Az egyetlen hiba talán csak az benne, hogy amikor éppen egy csatában vagyunk, akkor a nagy kavarodás közben problémás lehet pont azt az egységet kijelölni, amit szeretnénk.

A turnébusz. A Volán is beszerezhetne pár ilyet.
Zenekarok párbaja

Akármennyire is élvezi az ember az egyjátékos módot, viszonylag hamar végig lehet rohanni rajta, hiszen a fő történetszál 8-10 óra alatt lenyomható, bár hozzá kell tennem, hogy ilyenkor alig foglalkoztunk a mellékküldetésekkel és az összegyűjthető dolgokkal. Ha teljesen ki akarjuk pörgetni a játékot, akkor még 3-4 órával kitolhatjuk a játékidőt, mely már egy egész korrekt érték. A szavatosságot igazából a multi garantálja egy ilyen játéknál, mely nem is maradt ki a Brütal Legendből. A többjátékos mód arra az RTS módra épül, melyet az előző bekezdésben is taglaltam. Egy ejnye-bejnye itt kijár a fejlesztőknek, hiszen csak egyetlen játékmód szerepel a programban: a Stage Battle. Itt minden játékosnak van egy színpada, ahonnan vásárolhat, a cél pedig az, hogy elpusztítsuk az ellenséges bandák bázisát. Nagy örömömre itt nem csak az Eddie Riggs által vezetett emberi rockereket (Ironheade) irányíthatjuk, hanem a másik két fajt is. Ők a Drowning Doom (black metált, halálmetált imádó tagok) és a Tainted Coil (egy elkorcsosult, démonszerű faj, mely az elektromos zenét, a technót és a house-t imádja – természetesen, ha a Kedves Olvasó ezt a zenét szereti, attól mi még nem tekintjük démonnak). Nagyon tetszett, hogy minden faj színpadának a közelében az oda való stílusnak megfelelő zene hallható, jó látni, hogy ezekre az apróságokra is figyeltek. Összességében elmondható, hogy bár csak ez az egy játékmód szerepel a multiban, nagyon jól el lehet szórakozni vele, mert gyors, lüktető harc folyik a pályákon, a hack ’n slash és a stratégiai rész pedig jól működik együtt, ráadásul kisebb-nagyobb mértékben a három faj is eltér egymástól, így érdemes mindhármat kipróbálni.

Fűbe harapott az ellenséges banda vezére
Elérkeztünk ahhoz a részhez, amihez Tim Schafer és csapata mindig is nagyon értett, ez pedig nem más, mint a látványvilág megalkotása. Több más fejlesztővel szemben, akik folyamatosan a realisztikusságot hajkurásszák játékaikban, Schafer mindig sajátos, már-már őrült kinézetet adott játékainak. Elég csak a Grim Fandango csontváz-embereire gondolni, vagy a Psychonauts deformált személyeire. Nincs ez másként a Brütal Legendnél sem, amely - ahogy már korábban említettem -, látványvilágában is a heavy metálra épült. A helyszínek tele vannak vulkánokkal, koponyákkal, sárkányokkal, acél és krómcsövekkel, mintha csak a régi idők művészien megalkotott lemezborítóit látnánk. Az egyes szereplők pedig egyfajta karikatúrái azoknak a személyeknek, akik a rock valódi világában mozognak. Ami tovább fokozza a hangulatot, hogy a napszakok és az időjárás is folyamatosan változik, így bármikor számíthatunk esőkre, villámlásokra, viharokra.

Erre a látványvilágra vajon a őrült, a beteg vagy az elborult a jó jelző?
 

Hangzás terén már megdicsértem a játékot a rengeteg kiváló számért, ám ne feledkezzünk meg az első osztályú szinkronhangokról sem. Itt nem csak Jack Blackről van szó, bár el kell ismerni, nála jobbat keresve sem találhattak volna a főhős szerepére. Rajta kívül más rockzenészek és színészek is a hangjukat adták a karaktereknek, ráadásul ahol rá lehetőség volt, ott a játékbeli szereplők fizimiskáját hozzáigazították a valódi személyek arcához. Bizony, a Double Fine nem elégedett meg a „hangok megszerzésével”, hanem a karakterek kinézetét is a szinkronszínészek alapján dolgozta ki. Hogy ki szerepel a játékban? Ozzy Osbourn alakítja a Metál Őrzőjét, akit mindig meg kell látogatnunk, ha új kombót, autó- vagy fegyverfejlesztést akarunk vásárolni. Lemmy Kilmister pedig hősünk egy segítőjének, a Kill Masternek kölcsönözte a hangját és arcát, de Rob Halford (a Judas Priest énekese), Tim Curry és Lita Ford is megszólal a játékban. Összességében mindenki jól teljesít, annak ellenére, hogy nagyritkán vannak pillanatok, amikor érezni, hogy egy profi színész azért jobban elő tudta volna adni a szövegét, mint egy énekes, aki nem ezzel keresi a kenyerét.

Nézd már, egy Ozzy!
Tim Schafer tehát ismét jött, látott és győzött, még ha nem is olyan elsöprő fölénnyel, mint korábbi játékaival szokott. Vannak kisebb hibái a Brütal Legendnek, melyek miatt nem kilencessel kezdődik az értékelés, ám ettől függetlenül melegen ajánlom minden játékosnak, aki egy művészi látványvilággal megáldott, humoros programmal szeretné elütni az idejét. Aki otthon van a heavy metál témájában, vagy ismeri a designer korábbi játékait, annak további pluszt jelenthet a rengeteg utalás, amit kiszúrhat a programban. Elég csak az elején látható Psyhonauts-szerű jelenetre gondolni, amikor az egyik szereplő ugyanúgy táncol és beszél, mint az említett kalandjáték főhőse, Raz. De említhetném az autóra felrakható Ace of Hades festést, ami a Motörhead együttes Ace of Spades számára utal. Érdemes tehát nyitva tartani a szemeteket, ha kíváncsiak vagytok ezekre az apróságokra. Most pedig mindenki imádkozzon, hogy adjanak el belőle pár millió példányt, hiszen a fejlesztők már igazán rászolgáltak a sikerre.


Egy kis kedvcsináló

 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

14. Chapell
2009.10.23. 14:00
VISSZA A CIKKHEZ

Korrekt leírás, annyit azért hozzátennék, hogy az egységeket lehet külön-külön is kijelölni az Y nyomvatartásával akár repülve is. Erről a játék csak a vége fele beszél, pedig előtte is jól jön.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. dragon83
2009.10.23. 14:59
Aha. Hát én próbálgattam mindenféle módon, nekem nem jött össze, de aztán lehet csak én vagyok a béna.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Svindler
2009.10.23. 15:39
Én is akarok >< A demo brütális volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. nightmare1...
2009.10.23. 16:31
Én csak azt sajnálom, hogy PC-re nem adták ki, tuti rohantam volna érte
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Chapell
2009.10.23. 17:10
A lényeg, hogy a közeledben álló egyik féle egységet tudod kijelölni az Y-al, ha meg repülsz, akkor elvileg célozva is ki tudod jelölni őket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. kls96
2009.10.23. 18:16
"Pár éve pattant ki a fejéből a Brütal Legend ötlete, melyet egy olyan akció-kalandjátékként álmodott meg, mely teljes mértékben a rock, egészen pontosan a heavy metál világára épül."
A metal és a rock naggyon nem ugyanaz!!!!!!!!!!!!!!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. dragon83
2009.10.23. 18:27
Igen tudom. Nem is írtam, hogy ugyanaz. Először írtam, hogy rock, majd szűkítve a kört pontosítottam, és írtam, hogy heavy metal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Chocho
2009.10.23. 18:38
Chapell: Xboxon vagy PS3-on? Csak mert a kolléga utóbbin tesztelt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. hunmyke
2009.10.23. 23:05
kls96, a heavy metal is rock...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Chapell
2009.10.24. 01:31
Boxról van szó, PS-en is van Y gomb?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Zoe01
2009.10.24. 14:22
Hatalmas játék! Bár lehet, hogy nem ez az év legmagasabb pontszámmal jutalmazott játéka, de ettől függetlenűl pokolian szórakoztató. Nagyon kevés olyan Sandbox játékmenettel rendelkező game van, amit ne únnék meg pár óra után, de itt ez elő sem fordulhat. Az egész világ annyira jól, stílusosan (és ez miatt szerintem megérdemelt volna a kinézet egy 10-est, mert nem csak technológiai szépség létezik (Uncharted2, Crysis)) van felépítve, hogy az ember csak percekig, minden cél nékül furikázik, felfedezi ezt a baromira jól felépített világot. A mellékküldetések változatosságával nekem nem volt problémám, szerintem az ilyen sandboxos játékoknál nem érdemes ezeket a küldiket egymás után, megállás nélkül csinálni, mert akkor tényleg hamar megunja őket a játékos.

Jack Black tuti választás volt Eddie szerepére, de a többiek sem volt gond. Az év leghumorosabb játéka díjat tuti megkapja tőlem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Zelbacsi
2009.10.26. 09:01
Nekem csak a demóhoz volt szerencsém de az is valami eszméletlen hangulatú!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. dragon83
2009.10.26. 12:20
Zelbácsi, igen meg lehet halni. Ilyenkor egy közeli checkpointra rak vissza a gép. Mivel minden esemény után automatikusan ment a játék, túl sok mindent nem vesztesz ha meghalsz, csak az épp aktuális küldetést bukod. De azt meg újra fel lehet venni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Zelbacsi
2009.10.27. 13:26
Hát igen, nem is játszanának vele az amerikai gyerekek, ha túl nehéz lenne?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!