iPon Cikkek

Call of Duty: Infinite Warfare - Űrbeli huncutságok

Dátum | 2016. 11. 18.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Régóta fenntartom a véleményem, hogy egy Call of Dutyról írni a leghálátlanabb feladat, amit csak egy játékújságíró magára vállalhat. Ennek leginkább két oka van. Egy: teljesen mindegy, hogy mit írok, innentől kezdve lehetne ötezer karakternyi space is akár, aki szereti a sorozatot az úgyis megveszi, aki pedig minden évben fikázza, az most is ezt fogja tenni. Kettő: a Call of Duty minden évben ugyanolyan. Habár a felszínen úgy tűnik, mintha mindig más lenne, de ez valójában csak a cukormáz, alatta a torta pontosan ugyanaz. Mindig. Ráadásul bármit is csinál rosszul a Call of Duty, igazából sosem lehet alaposan lehúzni. Kaphat egy-két ponttal többet itt, máshol meg kevesebbet, de azt nem lehet rá mondani, hogy rossz játék. Egész egyszerűen azért nem, mert abban a pillanatban, ahogy meghúzod a ravaszt, a Call of Duty még mindig egy olyan érzést, egy olyan tökéletesre csiszolt élményt tud nyújtani, amihez kevesen tudnak felnőni az iparágban. Ráadásul még azt sem lehet mondani, hogy az Activision teljesen lehúzna minket. Persze, a DLC-k csúnya dolgok, de azért az alapjátékban van egy kampány, egy multiplayer csomó pályával és annyi játékmóddal, hogy meg se lehet számolni, meg hát itt vannak a zombik is.
Azonban hiába egyenlítik ki egymást a játék erősségei és gyengeségei a végeredménynél, erősségek és gyengeségek attól még vannak. Kezdjük mindjárt a kampánnyal, ami jól reprezentálja ezt a kettősséget. Az alaphelyzet és a történet egyszerűen borzalmas... Oké, egyik Call of Duty-résznek sem ez volt az erőssége (a legtöbbről a mai napig nem tudom, hogy mégis miről szólt), de itt most valami annyira sablonos és végletekig lebutított semmit kapunk, hogy az már tényleg egy komoly inzultus az intellektusunk ellen. Szóval, valamikor a jövőben járunk, amikor az emberiség már kénytelen volt elhagyni a végletekig kihasznált Földet, és kolonizálni mindenféle bolygót a Naprendszerben, mindezt az ENSZ (UN) helyi megfelelője, a UNSA vezetése alatt. A békésen kolonizálgató emberiség aztán kénytelen megalkotni a NATO helyi megfelelőjét is (ez lett a SATO), ugyanis (hogy-hogynem) kiderült, hogy az űrben is vannak ám terroristák. Ők a gonosz SDF, akikről tulajdonképpen nem igazán tudni mit akarnak, a lényeg az, hogy a vezetőjük Jon Snow, és amúgy igazi radikálisok, akiknek úgy általánosan nem tetszik az egész rendszer, és le akarják rombolni.
A játék kezdetén a UNSC nagy éves népünnepélye, a fantáziadúsan elnevezett Fleet Week (Flottahét) tart éppen, ahol összegyűlik a jófiúk flottája egy nagy közös bulizásra - mert hiszen mennyire jó ötlet egy helyre terelni az összes csatahajónkat, amikor éppen évek óta háborúban állunk valakivel. A rosszfiúk ezt aztán ki is használják: ellenünk fordítják a légvédelmet, lebontják a flottánkat az égről, és elszabadítják a teljes káoszt, ahol nyilvánvalóan már csak mi menthetjük meg a UNSC-t, a SATO-t, meg mindent, ami szabad, szép és jó. És mindezt persze a flotta utolsó megmaradt nagy hadihajóján, a Retribution fedélzetén ütjük nyélbe. Az Infinity Ward nagyon hangsúlyozta a játék felvezetőkampányában, hogy saját hajónk lesz, és igazi kapitányként érezhetjük majd magunkat, aki a legénységével kvázi magára maradt a világ megmentésében. Nos, ez tulajdonképpen igaz: tényleg van saját hajónk, és tényleg van legénységünk, és tényleg meg kell mentenünk a világot. Másrészt viszont az egésznek nem sok értelme van. A Retributionön csak néhány elzárt folyosót deríthetünk fel, és az egész alapvetően időhúzásnak tűnik.
Mert most már nem csak betölti a játék a következő pályát, és indulhat a darálás, hanem előtte le kell futnunk a kötelező köröket: megérkezünk a hajóra, lemegy pár teljesen érdektelen beszélgetés az átvezetőkben, oda kell sétálnunk a Mass Effect-szerű térképhez, ki kell jelölnünk a következő célpontunkat (hoppá!), fel kell vennünk a fegyvereinket, le kell mennünk a hangárba, be kell szállnunk egy kisebb űrhajóba, és el kell indulnunk a misszióra. Amikor az öcsém egyszer csak megjelent nálam mondván, hallotta, hogy megvan az új Call of Duty és hagy lőjön már végig egy küldetést gyorsan, mert utána mennie kell tovább, hatalmas csalódás érte... elindítottam neki a játékot, de még tíz perc múlva sem nézett ki úgy a helyzet, hogy valaha meg fogja húzni a ravaszt, úgyhogy inkább feladta. De térjünk vissza néhány mondattal előrébb a "hoppá!" részhez. Kijelölni a célpontot? Micsoda? Nos igen, ez is eljött: az Infinite Warfare-ban vannak mellékküldetések. Nem sok, ráadásul szinte mindegyik pontosan ugyanolyan (az ellenséges csatahajókat támadjuk meg, és azokat meg nyilván egy kaptafára gyártották), a fő küldetések pedig továbbra is egy szálon követik egymást, de most már nem mondhatjuk azt, hogy nincs választási lehetőségünk. A mellékküldetések teljesítésével egyébként új képességeket, fegyvereket és fejlesztéseket kapunk, így ennek (és tulajdonképpen az egész Retributionnek) valójában egyetlen igazi értelme van: ízelítőt kapunk a többjátékos módból, így a karakterfejlesztés és a felszerelés testreszabása nem érinti majd váratlanul az újoncokat.
Szóval a sztori rendkívül bugyuta, a Retributionön mászkálás nálam mellé talált (de el tudom képzelni, hogy valakinek tetszik majd ez a "van saját hajóm és embereim" életérzés), viszont ezzel együtt magára a játékmenetre nem igazán lehet panaszom, hozza az elvárt minőséget. A küldetések viszonylag változatosak, valahol lopakodnunk kell, valahol gravitáció nélküli közegben kell lövöldöznünk, és még olyan trükköket is bevethetünk, minthogy kilőjük az ablakokat, hogy a vákuum kiszippantsa az ellenfeleket. És persze az egész valami eszméletlenül látványos. Az Infinity Ward egyik fejese pár hete azt nyilatkozta, hogy semelyik másik játékban nincsenek olyan döbbenetes, Hollywoodot megszégyenítő jelenetek, mint az Infinite Warfare-ben, és tulajdonképpen igazat kell adnom neki. Amikor pedig éppen nem a talajszinten akciózunk, akkor jön be az Infinite Warfare egyik leginkább hangoztatott újdonsága, az űrharc. Nos, nem kell nagy dologra gondolni: van egy nagyon könnyen és intuitívan irányítható kis vadászunk, amivel ki kell lőnünk a többi vadászt, meg esetenként nagyobb űrhajók bizonyos részeit. Valójában a célnak tökéletesen megfelel ez az egész: kicsi változatosságot hoz be, hiszen nem a hagyományos fegyvereinkkel lövöldözünk a hagyományos ellenfelekre, meg persze itt is el lehet mondani, hogy nagyon látványos az egész.
Ezen a ponton jogosan merülhet fel a kérdés, hogy mégis miért írok ennyit az egyjátékos kampányról, mikor egy Call of Dutyban hagyományosan ez érdekli a legkevésbé az embereket. Nos, erre rendkívül egyszerű a válasz: azért, mert a multiplayerről igazából nem sokat lehet beszélni. Pontosan ugyanolyan, mint tavaly, az pedig pontosan ugyanolyan volt, mint tavalyelőtt. Ugyanúgy fejlesztjük a karakterünket, ugyanúgy nyitunk meg új felszereléseket, ugyanúgy vannak perkjeink, és ugyanúgy a "válassz 10-et" rendszer alapján alakítjuk ki, hogy milyen összeállítással indulunk harcba. Az exoskeletont ezúttal Combat Rignek nevezték el, de a lényeg még mindig ugyanaz: tulajdonképpen hatféle "karakterosztályról" beszélünk, melyek mindegyikének van három használható felszerelése, és három képessége. Azt viszont érdemes megemlíteni, hogy a játékmódok így is bőséges listája két újabbal bővült, igaz, bizonyos szemszögből nézve mindkettő egy már meglévő módosítása. A Defender körülbelül olyan, mint a Capture the Flag és a Halo-fél Oddball keveréke. A lényeg, hogy a pályán van egy drón, ami egy ideig töltődik, majd a két szemben álló csapat játékosai lecsaphatnak rá és elvihetik. Azonban nem kell bevinni egy meghatározott helyre, elég, ha nálunk van, és így gyűlnek szépen a pontjaink. A drónt odaadhatjuk másnak is is a csapatban, de bárkinél is legyen, annak a pozíciója láthatóvá válik a térképen, szóval csapatmunka szükséges a megvédéséhez. Ha a drón leketyegett, akkor érkezik egy új, és a procedúra kezdődik elölről - szóval nem tarthatjuk magunknál örökké. Ezzel szemben a Frontline-nak jelenleg nem sok értelmét látom. Ez tulajdonképpen a klasszikus Team Deathmatch azzal megbolondítva, hogy a játékosok nem össze-vissza spawnolnak a pályán, hanem mindkét csapat a maga bázisán a pálya egyik és másik szélén. Az eddigi tapasztalataim szerint ez nem mást jelent, mint hogy az egyik csapat (vagy akár mindkettő) elkezdi durván bekempelni a spawn pontokat, és kész.
Összességében viszont a többjátékos módba nehéz belekötni, mert igazából ugyanolyan, mint eddig, de ez a formula nagyon kicsiszolt és működőképes. A rajongók ezért járnak vissza évről-évre, úgyhogy ezen változtatni körülbelül olyan lenne, mintha a foci szabályait akarnánk megváltoztatni. Ehhez hasonlóan nehéz belekötni a Zombies módba is, mert bár tulajdonképpen ez is úgy működik, mint eddig, de valami eszméletlenül hangulatosra sikeredett. A zombik először 2008-ban a World at Warral érkeztek meg a Call of Duty-sorozatba, azonban az Infinity Ward most készített először ilyen játékmódot. A körítés telitalálat: a régóta visszavonult filmrendező, Willard Wyler úgy gondolja, hogy önkéntes nyugdíjából visszatérve megmutatja, hogyan is kell egy igazán jó horrort készíteni. Úgyhogy bezár négy feltörekvő színészt egy '80-as évek hangulatában felépített vidámparkba, és rájuk ereszti a zombikat - valószínűleg arra gondolt, hogy éles helyzetben már tulajdonképpen színészkedniük sem kell majd. A négy karakter mindegyike a '80-as évek egy-egy sztereotípiáját testesíti meg: itt van a nerd Poindexter (Seth Green), a nagyképű sportoló A.J. (Ike Barinholtz), a rapper Andre (Jay Pharoah) és a nagyszájú csaj Sally (Sasheer Zamata). Az egész vidámpark felépítése és hangulata remekül sikerült: a fények, a játéktermi gépek (amiken régi Activison-játékokat tolhatunk), a zene, főszereplőink és a zombik (!) eszméletlenül röhejes öltözködése. Tényleg telitalálat az egész. És akkor arról még nem is beszéltem, hogy segítségül hívhatjuk David Hasselhoffot, aki szintén a "film" rabja! Amikor először megláttam, nem akartam elhinni. Maga a játékmenet persze itt is kvázi változatlan: daráljuk a hullámokban érkező zombikat, krediteket gyűjtünk, abból felszerelést és töltényt vásárolunk, és lövünk tovább. A Call of Dutys hagyományoknak megfelelően (és más horda módoktól eltérően) azonban itt nem csak a hullámokat kell lenyomnunk, hanem folyamatosan meg kell nyitnunk a pálya újabb részeit, hogy végül ki tudjunk jutni, és ezzel megnyerjük a menetet.
Ha eddig eljutottatok a cikkben, akkor talán összeállt a kép (főleg, hogy elég sokszor hangsúlyoztam): az Infinite Warfare egy Call of Duty, és ez elmond róla mindent, jót is és rosszat is. Így tehát konklúzióként nem is tudok mást mondani: akinek idén is van kedve játszani egy Call of Dutyval, az vegye meg, mert csalódni nem fog: korrekt mennyiségű tartalom van benne, továbbra is nagyon jól játszható, a multiplayer és a zombis mód teljesen rendben van (sőt, utóbbit nagyon eltalálták), a kampány pedig butácska, mint mindig, de atomlátványos. Szóval a szokásos a helyzet. Akinek pedig idén sincs ingerenciája játszani egy Call of Dutyval, az ne vegye meg.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

14. cheatergs
2016.11.18. 08:28
70% nagyon jó érték egy tizedszerre is uolyanra remake-elt játéknak.
Nem nyomtad el a billentyűt?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. kihaennem
2016.11.18. 09:55
a multi 1 forintot ne mér . Tökéletesen ugyanaz mint a BlackOps3! Minden tekintetben. Kb egy dlc uj pályákkal. szánalmas igazán befejezhetnék már ezt a bugyuta COD szeriát. ja tudom valami vietnam cuccrol hadoválnak mindenfelé majd ha bárki lenyomja a BFBC2 Vietnam kiegészitójét akkor az ugyes lesz. De az ne ma COD lesz az is biztos. AZon is csak röhögni fogok ahogy ezen is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. csontraket
2016.11.18. 10:43
abba belekötnék amit a cikkben írtak hogy ha változtatnának a multi részén akkor az nem lenne jó döntés mert nem COD lenne. Ha már ennyien útálják mert nem változik semmit és egyre kisebb a tábora akkor lehet mégis megérne egy próbát.. a bf is változik mindíg (talán a bf3 és 4 között nem volt nagy változás) de mégis mindíg nagy sikert arat még ha meg is változik. Én pl megvettem a bf1-et és ez tényleg gyökereiben más mint az előző részek mégis előbb játszok a bf1-el mint a cod 8888-al. persze hozzáteszem a bf1 se jött be annyira mint az előző részei.(sajnos a bf1-nél is a csilivili grafika meg animációk kárára ment kicsit a játékmenet) viszont itt legalább a grafika lélegzetelállító a COD-al szemben ahol sem a grafika sem a játék nem változott semmit csak max a körítés...
azt sem árt megemlíteni hogy régebben COD fan voltam de valahol elbotránkoztam az MW3 után hogy minden ugyan az maradt ezért váltottam bf-re(azóta eltelt x év és a COD még mindíg ott tart) szóval nem bántam meg a váltást. Viszont a felmérések azt mutatják hogy ezzel nem vagyok egyedül és a COD playerek egész számottevő része ugyanúgy döntött mint én az elmúlt pár évben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Busterftw csont...
2016.11.18. 11:48
Ezt a "váltást" úgy mondod, mintha 8 évig minden idődet és pénzed WoW-al töltötted volna, de már 2 éve TESO-al nyomod inkább. 2x5-6 órás játékról beszélünk, miért ne lehetne játszani mindkettőt? Nekem nem volt vele gondom, nem kelett "választani". Szeretem a műfajt, azokkal játszom amik adnak egy tűrhető minőséget, és nem egy dzsunka tákolmány.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. InGen csont...
2016.11.18. 12:38
Oké, a BF1 tényleg kicsit változott a BF4-hez képest, de azért nem túl sokat... kicsit többet mint a CoD, az tény, de alapvetően azért az is kb. ugyanaz imho
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. kokaip
2016.11.18. 13:15
FPS ez is, meg az is! A csata érzése a nem mind 1! Mem mind 1, hogy 32vs32, vagy 8vs8, nem mind 1, hogy 500 m2 es a map, vagy 32 km2 es. A COD és a BF között ez a fő különbség. Míg az egyiknél kis mapokon kergeti egymást max 16 ember, és semmi nem változik, nincs taktika, nincs rombolhatóság, addig a másiknál több km-es a mapp és 64 ember csatázik egymással, ahol valóban érződik a csata érzés, hogy ott vagy, és nem mellesleg még taktikázni is lehet, mert 32 ember jobban ki tudja használni a lehetőségeket, mint 8! + ott a rombolhatóság, lövészárkok, lerombolt házak, búvóhelyek a sniperesnek. A COD ban a snipernak semmi értelme, minek is hiszen max 300 m-re áll tőle az a valaki, nem 1,3 km-re.
A COD kisiskolásoknak való, akiket egyébként nem is érdekli a játék, csak unatkoznak, és ezzel ütik el az idejüket. 1 fél év és nem érdekli őket, mert úgy is jön a következő. A COD-nak nincs 3-4 éves ciklusa, mint a BF-nek.
Ennyi.... Akár tetszik, akár nem!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. csontraket Buste...
2016.11.18. 13:36
2x5-6 órás játék? Sajnálni tudlak ha a játékokban csak a single rész érdekel ugyanis az soha nem éri meg pénzben ha megveszed.. én a multival együtt értettem mindkét játéknál ugyanis az ad ki egy "egész" játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Dav111 InGen
2016.11.18. 14:10
A BF1 elődje inkabb a Battlefront, csak az egyik SW, a másik I. Vh-s körítésben. Ugyanis egy profibb grafikus csapt kb. max 2-3 hónap alatt kicserél mindent benne. Ahogy a CoD is évek óta kb. ez a minimális munkát igénylő "alkotás".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Busterftw csont...
2016.11.18. 15:24
Ne sajnáld, nem a te pénzed. Multival teljes, de megint nem arról van szó, hogy most 3 évig csak COD, mert különben az e-sportban nincs esélyem, illetve szerver első akarok lenni. Játszom multival, de tudok játszani a másikkal is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. csontraket Buste...
2016.11.18. 23:23
persze itt nem erről van szó. Nem vagyok fanatikus én nyitnék a COD fele is de egyszerűen nem csinál mostanában olyan részt aminél tényleg azt mondanám hogy érdekelne. Még anno mikor COD-ot nyomtam teljesen megvoltam elégedve vele, megvallom akkor nem is izgatott a BF. Csak ugye egy idő után sablonos lett ez olyan mintha egy TV sorozathoz hasonlítanám az elején jó de ha mindíg ugyan arról szól akkor bizony megcsappan a nézőközönség( sajnos a COD-al is ez a helyzet) Nem véletlen lett no.1 dislike youtube-on az IW trailere
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Bennie
2016.11.19. 16:47
"Figyelem! Fizetett hirdetést látnak!"
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. malvoisen kokai...
2016.11.19. 20:07
Az elso mondatoddal nincs vita. A maradekot viszont folosleges volt leirni, hogy "miert szereted a BFx-et".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. FaL
2016.11.19. 22:05
A UNSC az a Halo-ban van
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2016.11.20. 15:49
Ja, nem éri meg a single pénzben a Witcher 3-ban, Skyrim-ben, Falloutokban...

Aki csak multiért fizet olyan, mintha venne egy labdát rohadt drágán, csak mert azzal olyan jól el lehet játszani egymással a grundon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!