iPon Cikkek

Call of Juarez: The Cartel - Modern vadnyugat

Dátum | 2011. 07. 27.
Szerző | Lawrence_Benson
Csoport | JÁTÉK

A Crime Cities, az Xpand Rally és a Chrome fejlesztéséért felelős lengyel Techland öt évvel ezelőtt előállt fennállásának legjobb játékával. A Call of Juarez az amerikai préri legmocskosabb gonosztevőit hozta el otthonunkba, Kanóc Billy és Ray tiszteletes gyilkos párost alkotott, igazi spagettiwestern volt ez, csőre töltött revolverekkel, bosszúszomjas indiánokkal, aranylázban égő, törvényen kívüli cowboyokkal, és olyan cselekménnyel, melyet sosem felejtünk el. Az eredetileg csak PC-re tervezett játéknak egy éven belül elkészült a Playstation 3-ra és Xbox 360-ra szánt változata, 2009-ben pedig Bound in Blood alcímmel megérkezett az előzményeket feldolgozó folytatás, Ray és Thomas McCall főszereplésével. A legendás testvérpár nem hagyott mást maga után, csak hullákat, és összetört női szíveket, a drámai cselekményszál tragikus végkifejlettel teljesedett ki, sorsukat ismerjük mindannyian. Idén folytatódik a történet: fegyvernepperek, drogkereskedők és embercsempészek vívnak véres háborút Los Angeles utcáin. 2011-et írunk, és ez a modern vadnyugat.

Ezek a banditák már nem lóval járnak
A burjánzó mocsok megfojt mindent és mindenkit, betelt a pohár, egy mexikói drogkartell odáig merészkedett, hogy bombát helyezzen el az amerikai rendőrség központjában. A robbanás pusztító volt, a megtorlás pedig nem marad el, az elnök személyes parancsára összehangolt akció veszi kezdetét, ezeknek a rohadékoknak egyszer és mindenkorra meg kell tanulniuk, hogy az Egyesült Államok nem tűri meg utcáin a bűnözést. Van azonban három rendőr, aki a maga útját járja, és ellenszegülve feletteseinek, törvényen kívüli eszközökkel indul a banditák nyomába. A kalandokat játszhatjuk egyedül, de interneten keresztül két másik barátunk is beszállhat a buliba. Utunkat akciófilmbe illő robbanások, kislányként bömbölő bandavezérek, életükért könyörgő drogbárók, és szétlőtt fejek fogják szegélyezni.

Árral szemben
A Mendoza kartell nyomában loholva több mint egy tucat helyszínen bizonyíthatunk, változatosságban nem lesz hiány. A játék amúgy a stílusát tekintve egy belső nézetes akció, maguk a kalandok pedig road-trip forgatókönyv szerint követik egymást, a különböző helyszínek között autóval közlekedünk, néha az anyósülésről sorozzuk üldözőinket, de legtöbbször magunk ülünk a volánhoz.

A trió első számú embere Benjamin McCall, a Call of Juarez sorozat korábbi hősének ük-ük unokája. Ben a Los Angeles-i rendőrség sorait erősíti, egy igazi öntörvényű, véreskezű zsaru, aki nem fél senkitől és semmitől, főleg nem azoktól, akik a rossz oldalt képviselik. Őt a gépfegyverek és sörétesek specialistája, Eddie Guerra követi a sorban. A negyvenfelé közelítő DEA tiszt civilben megszállott szerencsejátékos, munkájában pedig profi, még ha néha többet is vállal annál, amit amúgy meg tud csinálni. Végül, de nem utolsó sorban pedig itt van a 86-os születésű Kim Evans kisasszony is, az FBI kitüntetett mesterlövésze. A gettóban nőtt fel és tudja, hogy Los Angelesben nincs olyan ember, aki egy kicsit is ártatlan lenne. A három bűnvadász brutális kalandokba rángatja bele egymást, az étlapon van rajtaütés, tisztogatás, mentőakció és utcai harc, illetve egyszer még az ellenség soraiba is be kell épülnünk, így rántva le a leplet a rohadékokról.

A bosszú kis ólomgolyók formájában érkezik
A háromszereplős történet rengeteg lehetőséget nyújt egy izgalmas akciósorozatra, s ezt a Call of Juarez: The Cartel ki is használja, nem lesz olyan pillanat a végigjátszás során, amikor ne húznánk folyamatosan a ravaszt. A legtöbbször csak közösen tizedeljük a banditákat, de vannak részek, amikor szorosabban is össze kell dolgozunk, egy ajtóhoz állva például vissza kell számolni, s csak utána törünk be, az egyik kinyitja, a másik pedig tüzel, lassított felvételben egyenként szedjük le az áldozatokat, aki kimarad, az a halálunkat is okozhatja. De nem kevésbé izgalmas még az sem, amikor egyszerre annyi ellenség kerül körénk, hogy mozdulni nem lehet, nekünk a hátuk mögé kell jutnunk, ebben pedig a társak segítenek, kiabálással jelezve, mikor szaladhatunk a következő fedezékhez. Nagy sajnálatunkra azonban a mesterséges intelligencia nem lett tökéletes, a gép által irányított kopók folyton nekimennek mindennek, nem tudnak bemenni az ajtón, mellélőnek, vagy elénk állnak, még szerencse, hogy bennük kárt nem okozhatunk.

150 éve Ray talán ugyanitt végzett a mexikóiakkal
Főhőseink között különleges kapcsolat van. Utálják egymást, de meg is bíznak a másikban. A céljuk közös, segítik egymást, de van is egy komoly versengés köztük, mindenki bizonyítani akarja, hogy jobb a másiknál. A játék ezt kisebb mellékfeladatokkal erősíti, co-op módban kitüntetés jár például annak, aki előbb lő fejbe öt embert, vagy robbant fel négy autót, s mindenkinek van egy személyre szabott küldetése is. SMS-ben érkeznek a megbízások, s úgy kell őket végrehajtani, hogy a másik kettő ne fogjon gyanút. El kell lopni egy titkos dokumentumot? Nem probléma. Amíg a többiek az irodát ostromló banditákkal vannak elfoglalva, mi kiüríthetjük az íróasztal fiókjait, ha ügyesek vagyunk, még egy dugig tömött pénztárca, vagy egy jobb mobil is lecsúszhat, mocskos időket élünk, mocskosak vagyunk mi magunk is.

Dacára annak, hogy a társaink sok fejfájást okoznak nekünk, a bevetések változatosak és élvezetesek, aki pedig sikerrel tett pontot a tizenkét-tizennégy órás történet végére, az se szomorkodjon, a két másik karakterrel később újra átélheti a kalandokat. Második és harmadik végigjátszásra a Call of Juarez: The Cartel mindig egy kicsit más lesz, hangulatban, és kihívásban is komoly eltéréseket fogunk érezni, nagy kár, hogy az egyszerű, céltalan történet elnyomja ezeket. Nem mindig tudjuk, mi miért történik velünk, és milyen ambíciók vezetik hőseinket pontosan, s akkor a technikai hibákról még nem is beszéltünk. A vezetés nagyon rossz, az autónak semmi fizikája nincsen, a környezet pedig sokszor ellenünk dolgozik, átugrunk egy korláton, de visszamenni már nem lehet, csak ha megkerültük az egész háztömböt.

Amerikai putri
A grafika se lett valami jó, a Chrome Engine 5 a Techland legújabb motorja, mégse látni benne sok modern megoldást. A kép homályos, a kamera sose oda fókuszál, ahová nézni akarunk, a színek és a textúrák erőtlenek, a betonfelületek pedig egyenesen rondák, talán a természeti, erdei, és sivatagi részek olyanok, ahogyan egy mai játéknak ki kell néznie. A hangoknál némileg jobb a helyzet, a westernfilmeket idéző betétdalok remek atmoszférát kölcsönöznek a fegyverpornónak, a szinkron viszont nem illik mindig a látottakhoz, és a társaink is idegesítőek, folyton kiabálnak velünk, sosem jó nekik semmi. Van például egy autópályás rész, amikor az utat egy felborult tartálykocsi keresztezi, kiszállunk a terepjáróból, de már meg is érkeznek az üldözők, háttal állunk a kamionnak, és úgy szedjük le egyenként a rosszfiúkat, Eddie elkezd üvölteni, hogy ne lőjük már a tankert, mert felrobban, Kim pedig visítva folytatja azzal, hogy jó lett volna, ha kicsit gyakorlunk a fegyverrel, mert célozni, azt nem tudunk. Hát menjenek a fenébe.

A legtöbbször azért jól jön a segítség
Természetesen van többjátékos mód is, az interneten összesen tizenketten eshetünk egymásnak, indulásnál pedig dönteni kell, hogy a törvény jó, vagy rossz oldalát kívánjuk-e képviselni. Karakterünk fejleszthető, a jó teljesítményért cserébe új fegyvereket és kiegészítőket kapunk, a team deathmatch módot azt hiszem, nem kell bemutatni senkinek, ami viszont meglepően jó lett, az a robbery. A Kane & Lynch 2 egyik multis újdonságára hajazó módban az A csapatnak ki kell rabolnia egy komolyan őrzött bankot, a B-nek pedig meg kell akadályoznia ezt. Összesen nyolc pálya van, nem sok, de ennél többre talán nincs is szükségünk, a játék nem tudja felvenni a versenyt a nagyokkal.

Erős közepes játék lett a Call of Juarez: The Cartel, rengeteg hibával, de még több jó tulajdonsággal. Technikailag nem sikerült példásra, a grafika, a fizika és a mesterséges intelligencia megmérgezi a játékmenetet, mindezért viszont az izgalmas akció, és a magával ragadó, modern vadnyugati hangulat kárpótol minket. Éppen ezért nem is érdemes kihagyni, túl kevés játék jelenik meg idén nyáron ahhoz, hogy csak úgy átcsússzunk felette, a PC-seknek pedig csak annyit üzenünk, bírják ki szeptember 13-ig valahogy, nem fogják megbánni.


Platformok: Xbox 360, Playstation 3 és szeptembertől PC
Tesztelt platform: Xbox 360
 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

27. mataczadri...
2011.07.27. 17:09
Lehet, hogy egészen jó a játék de az 1,2 mindenképp jobb nála.Szomorú látni, hogy nagyon hiánycikk mégis inkább a modern sablonfps a menő.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. kullo1
2011.07.27. 17:16
Én nem értem miért hagyják parlagon heverni a western műfajt főleg az FPS kategóriában.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. exec79
2011.07.27. 18:36
ez ilyen "csőben megyek és lelövök mindenkit aztán gameover", vagy maradt a sandbox féle megoldás?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Blade0012
2011.07.27. 19:45
Atyaég, a Cartel mint erős közepes? Remélem ez csak valami idétlen vicc...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. KillBorn
2011.07.27. 20:01
Mi lesz 09.13-n? Rage?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. dragon83
2011.07.27. 20:20
Így elcseszni a korábbi játékok koncepcióját azért nem kis dolog. Mintha direkt próbálnák a legátlagosabb játékot összehozni a fejlesztők. Sikerült.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Lawrence_B...
2011.07.27. 20:53
Sajna elhagyták a sandboxot is. Vannak nyitott terek, azt hiszed, hogy az egész város bejárható, aztán ha megpróbálsz letérni, kiírja, hogy menj vissza a mission areába.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. exec79
2011.07.27. 21:00
valahogy gondoltam... Kösz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. mataczadri... exec7...
2011.07.27. 21:02
Elbuzult ez a széria is a amcsiaagyoklelövökmindenkit szériába, elindult a szaros cod irányába, me vérpistikénél az a menő és azt a kulát veszik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Blade0012
2011.07.27. 21:08
A sandbox sosem volt a CoJ szériára jellemző (ha jól emlékszem csak a BiB-ban volt két nyúlfarknyi rész), nem is csodálom, hogy azt a keveset is kigyomlálták. Alig adott valamit a játékélményhez és a motor sem arra lett tervezve - lovaglás közben pl fél méteres látótáv volt. A különbség, hogy azokat a részeket játéknak lehetett nevezni, ez ellentétben még arra se méltó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. mataczadri... Blade...
2011.07.27. 21:12
Azok a régi CoJ részek baromi jók voltak?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Gundam00
2011.07.27. 22:53
pedig az előző rész nagon jó volt mind grafra mind játék élményre!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. alfred_001
2011.07.27. 23:27
Én sem értem, hogy miért kellett kikukázni a western témát, főleg, hogy tényleg hiánycikk az fps kategóriában és az előző két rész igenis baromi szórakoztató és hangulatos volt...

Én a kontrához még hozzátenném azt is, hogy xbox 360-on az irányítás sem a legjobb.

@KillBorn
Gondolom pc-n szeptember 13-án jelenik meg hivatalosan a játék, arra lehet várni, nem a Rage-re (szerintem az idén nem is jelenik meg).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. exec79
2011.07.28. 07:48
augusztus 26 deus ex : HR kinek kell ez azután?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. kullo1
2011.07.28. 08:54
deus ex??? hát én a béta alapján nem várok sokat tőle baromi vontatott és unalmas részek vannak benne amikor a városban kell össze vissza nyomozni,és azok az állandó idegesítő idétlen hackelések a fele játék arra megy rá
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. mataczadri...
2011.07.28. 09:13
Az ID is szarakodik ezzel a Rage el térjenek már át a a doom4 re 2008óta be van jelentve!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. exec79
2011.07.28. 11:30
jó lesz az a rage csak jöhetne már.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Crytek01
2011.07.28. 14:47
Sajna az ubi ezt elszúrta. Az új "BiA"-val is ugyanez lesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Jhonny06
2011.07.28. 19:07
Már a második rész sem volt az igazi, de ez.. szégyen. Nem kellett volna kiadni. Az első pedig minden idők egyik legjobb játéka, egyértelmű.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. kullo1
2011.07.28. 19:33
Egyetértek veled mataczadrian.Inkább a Doom-ot erőltetnék,nem tom nekem a rage a videók alapján kicsit bulett stormosnak,ha így van akkor meg már megette a fene...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Leeroy
2011.07.28. 21:20
Nagyon jónak tűnik a játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. mataczadri... kullo...
2011.07.28. 21:25
Énis nagyon várom a 3at is imádtam, egyik legjobb FPS ez vitathatatlan.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. kockaharco...
2011.07.28. 23:09
Szívesen játszanék már vele
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Leeroy
2011.07.28. 23:31
A cikk végén felsorolt technikai nehézségek ellenére az atmoszféra lesz az, ami nyerőnek tűnik. Mondom ezt úgy, hogy az előzményeit nem láttam. (A westernvilág nem köt le.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Silenzio
2011.07.30. 19:38
Leeroy: öreghiba. Tán csak azért, mert életedben nem láttál valamire való westernfilmet. Pedig annyi jó van köztük, mint a szemét. Ez a játék szerintem egy fos. A grafika rusnyább, mint a 2-ben két éve, a cselekmény abszolúte gagyi, a redneck bűnözők világa meg tökéletesen alpári és szánalmas.

Hozzá tenném, az első Call of Juarez kb. 3x szebb volt, mint a 2, már ha ez mérhető, és kb. az egyetlen játék, ahol komoly különbség volt a dx10 és a dx9 mód közt. Előbbi már felvette a versenyt a Crysis-szal is, ami nem piskóta, és tán még előbb is jött ki a patch, mint a Crysis. Szánalmas, mivé fajult ez is, kell az embereknek az ortóság, ez van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. zvigh
2011.07.30. 20:53
Na ja, a call of juarez első része jó volt, kivéve az ugra bugra és a rejtőzködős részeket Billy-vel, viszont Ray-el a bibliából felolvasva irtani a jónépet az elég hangulatos volt. A második se volt szar, na de az első jobb volt, tény. Ez meg nemtudom mi akar lenni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Geri94
2011.09.04. 17:17
Miután kipróbáltam sokallom még ezt a 69%-ot is. Mintha leültem volna játszani egy 4-5 éves játékkal, ami értelmetlen lenne,mert a story lapos és biztos nem csinálnék ilyet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!