iPon Cikkek

Carmageddon: Max Damage - Káros a szervekre

Dátum | 2016. 07. 21.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Vannak olyan játékok, amiket egyszerűen csak el kellene engedni. Ez persze nem egyszerű, hiszen úgy látszik, hogy manapság a nép egész egyszerűen mindenre kap, ami egy kicsit is retro, ráadásul a Kickstarter még mindig remek platformot nyújt arra, hogy ezek a projektek meg is valósulhassanak. Nem történt ez másként a Carmageddon esetében sem. Az 1997-ben megjelent eredeti játék sosem volt egy kiemelkedő alkotás, egyedül a brutálisa miatt hívta fel magára a figyelmet. Olyannyira, hogy a mai napig ez, a Rockstar-féle Manhunt és a Postal a három játék, amit a legtöbb helyen betiltottak - ezzel persze tulajdonképpen ingyen marketinget szolgáltatva. Mert ha elmebeteg poszt-apokaliptikus roncsderbire vágytunk, azt később a Twisted Metal-sorozat sokkal jobban csinálta. Ha pedig mezei ámokfutásra egy városban, azt simán meg lehet csinálni a Grand Theft Auto újabb részeiben. Szóval látszólag semmi ok nincs arra, hogy valaki feltámassza a Carmageddont, hacsak nem az, hogy valamennyi pénzt remél látni a jelen esetben nagyon is helytelen nosztalgiából. Márpedig a Stainless Games láthatóan csak erre ment rá, így a Kickstarter-kampány után tavaly megjelent a Carmageddon Reincarnation, ami a várakozásoknak megfelelően borzalmasan sikerült.
A rajongók annyira nem voltak elégedettek, hogy a fejlesztők inkább behúzódtak a fészkükbe, és még mielőtt a PC-n kívül bármi másra is kiadták volna az anyagot, nekiálltak egy kis renoválásnak. Ebből született meg a Carmageddon Max Damage, ami most megérkezett PS4-re és Xbox One-ra, ám jelen esetben ironikus módon a PC-s verzió késik valamennyit. Valószínűleg addig, amíg a Stainless kitalálja, hogyan nyomja le a felhasználók torkán szinte ugyanazt a játékot. Mert az utóbbi egy évben a Carmageddon nem sokat fejlődött. Kicsit több benne a tartalom, és jobban strukturált a játék, azonban összességében továbbra is egy gyenge közepes próbálkozásról van csak szó. Mindenféle bevezető, vagy kontextus nélkül belevágunk a kampányba, ahol a kezdetek kezdetén kétféle karakter közül választhatunk, és a régi rajongóknak vélhetően mindkettő ismerős lesz: itt van kedvenc kopasz Max Damage-ünk a maga nagyobb, de kicsit lassabb autójával, és a csinos Die-Anna a fürgébb, de sérülékenyebb járgányával. Azt sosem tudjuk meg, hogy ezek az őrült ámokfutók miért szabadulnak be egy városba egymást és a jónépet halálra gázolni.
Kár pedig, mert egyébként a tutorial feliratok és a töltés közben megjelenő tippek eléggé szellemesek, szóval simán fel lehetett volna valami kis körítést építeni. Apropó töltés: lesz elég időnk olvasni a különböző megjegyzéseket, ugyanis a Carmageddon annyit tölt, hogy egész egyszerűen nem akartam elhinni. Már éppen kezdtem elfelejteni a Just Cause 3-at, ahol látható mértékben megnőtt a hajam, mire bejött a pálya, de a Carmageddon most újra visszahozta ezt a rémálmot. Ráadásul miután betöltött és elkezdi a kamera pásztázni a pályát, még mindig hozza be és cseréli ki a textúrákat, szóval az egész röhejes. Ezzel együtt akkor sem kerülünk sokkal jobb helyzetbe, miután hosszú szenvedés után végre mindent betöltött a játék, mert olyan ronda szegény, hogy arra szavak nincsenek. Sokak hajlamosak homályos nosztalgiával visszaemlékezni az Xbox 360-as játékokra, és azt mondani egy-egy csúnyább next-gen cím láttán, hogy "ennél még egy előző generáció is szebb volt", de ez az esetek többségében nem igaz. Jelen esetben viszont nagyon is az, sőt: a Carmageddon még az előző generáció elején sem nagyon állta volna meg a helyét. Mindenhol borzalmasan mosott, egyforma textúrák, primitív, szögletes geometria és nulla változatosság vár ránk.
Ezt még talán el is lehetne nézni, az viszont már sokkal nagyobb probléma, hogy habár a Carmageddon Max Damage egy autós játék, valójában egyáltalán nem élvezetes dolog benne autózni. Minden egyes járgányt olyan érzés irányítani, mintha egy darab téglát próbálnánk meg terelgetni két rákötött damillal. Nem tudni, hogy az autó mit miért csinál, vagy túl érzékeny, vagy túl érzéketlen, kanyarodáskor pedig rengetegszer vagyunk rákényszerítve a kézifék használatára, különben esélytelen, hogy bevegyünk egy-egy élesebb fordulót. A játékban összesen több, mint harminc autótípus kapott helyet, de legyen szó fürgébb, sportosabb járgányról, vagy hatalmas monster trukcról, egyik sem élénkíti majd fel a kedvünket. A kampány egyébként szimpla versenyek sorozatából áll, melyek bizonyos időközönként váltakozva más-más játékmódot tárnak elénk, és melyek közt fejleszthetjük az autónkat, vagy válthatunk egy teljesen újra. A legfontosabb játékmód természetesen a klasszikus Carmageddon-féle őrület, ahol vagy úgy nyerünk, hogy megtesszük a szükséges mennyiségű kört, vagy rommá zúzzuk az összes ellenfelet, vagy elgázoljuk az összes járókelőt. De ezen kívül akad sima verseny is, illetve talán a legjobb, amikor a játék egy pontot, vagy egy járókelőt jelöl ki célpontnak, és aki előbb odaér, az viszi a pontot.
A probléma, hogy a borzalmas vezetési modell, az ötlettelen, unalmas pályák és a nagyon ritkásan felvonultatott járókelők miatt egyik versenymód sem különösebben élvezetes. Ugyanazokat a karaktermodelleket fogjuk elgázolni, csak esetleg más ruhákban (esetenként bejön pár biciklis vagy kerekesszékes), akik néhány kivételtől eltekintve pont ugyanúgy placcsannak szét. És körülbelül hasonló a helyzet a törésmodellel is, ami a Carmageddon egyik központi eleme kellene, hogy legyen: igen, törnek az autók, igen, szakadnak le dolgok, de nem túl részletesen, és szinte mindig ugyanúgy. De nem kell aggódni, menet közben bármikor on-the-fly javíthatunk némi pénz feláldozásával.
Mi van még? Ja igen, egy multiplayer mód, ahol ugyanazt csinálhatjuk online, mint egyébként, csak legalább a rémesen buta mesterséges intelligencia helyett élő emberek ellen. Cserébe viszont innen kimaradtak a járókelők, ami mondjuk pont a Carmageddon lényegét veszi el. Elvileg erre azért volt szükség, hogy játék tudja tartani a 30fps-t, ami egyébként még a kampányban sem mindig sikerül neki, ez pedig ugyebár erősen gáz ilyen ronda grafika mellett. Ezek után már azon sem csodálkozom, hogy osztott képernyős multiplayer sincs, elvégre az még lejjebb húzná a képfrissítést, pedig egy ilyen jellegű játékhoz marhára adná magát. Ennyi. Nem tudok többet írni a Carmageddon Max Damage-ről. Egész egyszerűen ez a játék még a középszert sem üti meg. Nem bánt meg senkit, nem bugos, nem fagy le. Működik, és körülbelül ennyi, amit el tudok mondani róla. Olyan, mint egy asztaltársaságnál a csendes srác az asztal végén. Nem utálod, nem szereted, nincs róla véleményed, mert azt sem veszed észre, hogy ott volt. Magrathea épp most tesztelte a Spiders új játékát, a The Technomancert, és erről eszembe jutott, amikor én írtam annak a stúdiónak az egyik előző címéről, a Bound by Flame-ről. Rettenetes volt, de azt legalább tudtam szenvedélyesen utálni, és élvezettel írtam meg róla a kritikát. Látszott, hogy ott a fejlesztők tényleg próbálkoztak, csak hát ennyire futotta pénzből és tehetségből. A Carmageddon Max Damage-en azonban nem érződik semmi. Én személy szerint az ilyen játékokat vetem meg a legjobban, és ha nem kellene legalább valamennyire objektivitásra törekednem a pontozásnál, akkor nullást adnék neki, mert még egy ásítást sem tudott kiváltani belőlem.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

23. agyturbini...
2016.07.21. 10:30
Szerintem az eredeti Uttoro volt a maga nemeben bar amiket leirtal nem tudom melyik volt elobb idorendileg. Nekem nagyon tetszett az 1 illetve a masodik resz is es nem neveznem oket hulladeknak. Persze a kenyszer folyatatasokrol mas velemenyem van....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Terror
2016.07.21. 10:57
Kicsit méltánytalannak érzem a játék ilyen fokú lehúzását. Az első bekezdés rögtön nem is igaz - az első Carmageddon '97 sikerjátéka volt, sokan csak ezért ruháztak be Pentiumba és S3 Virge-be, a fizikát és a grafikát is imádta mindenki, messze kiemelkedett a mezőnyből.

Ezen játék sem rossz messze annyira, mint ahogy itt írva vagyon, nekem nincs bajom a grafikával, a játékmódok tetszenek, ami az eredeti Carmageddonban megvolt, az megvan itt is. A giccses és kőkemény thrash Twisated Metallal egy lapon említeni ezt a játékot nem tudom honnan jött, maximum a konzolgenerációnak juthatnak eszébe ilyen párhuzamok. Hogy a játék nem túl jól optimalizált, az tény, de először egy Athlon X2-vel játszottam végig egy gépcsere között, szóval vitatnám, hogy mennyire probléma ez.

Lehet arról vitázni, hogy a nosztalgiafaktor mennyit ad hozzá a játékmenethez, bizonyára sokat, de ha lenne "a stílus kedvelőinek ajánljuk még" rovat az értékelésben, akkor nem sok minden szerepelhetne ott.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. m76
2016.07.21. 11:23
Méghogy a 97-es carmageddon nem volt kiemelkedő alkotás, ekkora oltári durungságot még életemben nem hallottam.

Hogy az ultrafos twisted metal jobb lett volna, ember te inkább ne írj arról amihez halvány lövésed sincs.

A Carmageddon egy kult játék volt, mindenki imádta, nem ismertem embert aki játszott és ne tetszett volna neki. Ehhez képest a twisted metal egy ócska utánérzés ami senkit sem érdekelt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Whysper m76
2016.07.21. 11:37
97-es az egyik leg eredetibb játék volt.... minden zavaddal egytértek igazad van!!

Amúgy grafon tolhattak volna még rendesen az tény az újban.. van annyi ingyenes jó engine.!!

De ez a Zúzásról szól nem arról,hogy garázsba tunningoljam és körrbe körrbe futamokat nyomjak.


 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. 2rok
2016.07.21. 12:17
Azért az eredeti Carmát így leszarozni...a Twisted Metalról meg most hallok először. Azért arra kíváncsi lennék, hogy a cikkíró játszott-e 97-ben a Carmával, vagy csak megnézett róla pár képet és ettől lett ez a benyomása. Igazából a játék egyszerű mint egy faék, nem kell benne történetet keresni, mint ahogy a cikkíró is teszi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Gyurkov
2016.07.21. 13:08
Eredetit lesavazni... maradtál volna a Pokemon Go-nál.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Phantomstr... m76
2016.07.21. 13:13
Ez van, ha olyanra bíznak tesztet, aki eleve utálja az egész műfajt. Én annó játszottam a Carmageddonnal is és a Twisted Metal 2-vel is és a Carma tényleg minden téren feltörölte a padlót a Twisteddel.

A Reincarnation fő problémája is inkább a borzasztó optimalizálatlanság és az egy évtizeddel a kora mögött kullogó grafika. Plusz konkurenciának megkapta a Split/Second-öt, ami autós zúzásban az utóbbi 10 év egyik, ha nem a legjobbja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Magrathea
2016.07.21. 13:37
Én játszottam annó az első Carmageddonnal, emléxem, alig röcögött a gépemen... és, sajnos azt kell mondjam, hogy nem a fantasztikus vezetési élmény volt, aminek a sikerét köszönheti. Tiniként én is a "zúzás" miatt játszottam vele, a korábban játékban nem tapasztalt brutalitás volt, ami tetszett (a betiltások hallatán csak méginkább érdekelt). De ennyi... én személy szerint egyetértek InGennel. Aki nagyon akar nosztalgiázni, az tolja a Max Damage-et, de mindenki más kerülje...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. nemlehet
2016.07.21. 15:39
Én a havernál toltam először az eredeti Carmageddont, elsőre nagyon tetszett 97-ben hogy uuuh szétplaccsannak az emberek, meg milyen vicces elütni, de fél óránál tovább nem tudtam játszani vele. Szóval szerintem egyáltalán nem szentségtörés amit a cikkben írnak. Persze lehet valaki ezt másképp élte meg, de én nem vagyok nagy rajongója a címnek (de hater sem)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. BReal
2016.07.21. 15:52
Én is toltam anno, szerettem az első részt, de azért nem voltam tőle elájulva. Jó volt a sok különböző típusú autó, a powerupok, de azért már akkor elég kiábrándító volt, amikor 1 km/h-val nekimentél a gyalogosnak, az meg széttrancsírozódott. Tudom, régen volt, előtte nem volt ilyen játék (túl sok utána se), de azért szemet szúrt. Ilyen szempontból (meg úgy összességében is) sokkal jobban szerettem a Carmageddon 2-t, a végtagleszakadós, különböző módon összeeső gyalogosokkal, a házak törhető üvegeivel, az amortizálódó, esetenként szétszakadó autókkal. Nekem az a kedvenc részem a sorozatból.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. kubatov
2016.07.21. 18:00
Carma a maga idejében egy brutálisan jó játék volt. Eszméletlen grafikával. Emlékszem, az első mmx nélküli 166os pentiumom 200ason ketyegett, és a virge mellé betoltam egy voodoo 1es társkártyát.. Mindezt azért, mert egy újság mellékletben a carma 3dfx-es demója volt a CD-n. Hetekig játszottam csak a demóval, mert a teljes verzióhoz nem sikerült sokáig megszereznem a patchet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. patrik2991
2016.07.21. 20:35
Hát a cikk eleje tényleg nem kellett volna. Vicc, Twisted Metal jézusom...

Nekem az új carmával a legnagyobb bajom az AI. Szerintem az első 2 részben jelentősen jobb AI volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. eriol
2016.07.22. 00:15
"Az 1997-ben megjelent eredeti játék sosem volt egy kiemelkedő alkotás"
Kb eddig volt értelme olvasni a cikket...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. lillehamme...
2016.07.22. 03:11
"Az 1997-ben megjelent eredeti játék sosem volt egy kiemelkedő alkotás, egyedül a brutálisa miatt hívta fel magára a figyelmet."


"Mert ha elmebeteg poszt-apokaliptikus roncsderbire vágytunk, azt később a Twisted Metal-sorozat sokkal jobban csinálta. "

Már a Twisted Metal 2 epizódon túl volt mire a Carma megjelent, és a 3 illetve 4 elég kemény kritikákat kapott.. És a kettő között hatalmas nagy különség volt fizikában és irányíthatóságban vagy épp a pályák méretében és összetettségében.

És pontosan hogy nem csak a brutalitás volt nagy szám, hanem a fizika és a törések, a remek és hatalmas pályák és az ötetes pickuppok.
Ha valaha is játszott volna a cikkíró Twisted Metallal tudhatna, hogy az irányítás és a fizika még a Blackben is alulmúlta a Carmajét(ami nem feltétlen baj, a TM másra van kihegyezve)

Stunts és Trackmania között pedig nem is tudom tudnék-e mondani játékot, amelyben igazán látványos ugratások, törések, pörgések, ütközések lennének.

Nem tudom, 97-ben melyik játékban lehetett frontálisan ütközni egy másik autóval, hogy az 720 fokban pördüljön egyet, majd nekipattanjon egy útjelző táblának és továbbperdülve elcsapjon egy gyalogost.

S nem azt mondom, hogy nem volt hibája a játéknak, mert volt bőven, az AIról például inkább nem ejtenék szót, vagy hogy röhejesen könnyű. Ezek miatt elveszlik a kihívás és sokkal inkább a fizika és a nagy pályák alkotta sandbox miatt válik élvezhetővé.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Denton
2016.07.22. 04:48
Ezeket honnan kapartak ossze... Egyik cikk jobb, mint a masik!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. otherl
2016.07.22. 10:15
Boooh! InGen mongyon le!

"Az 1997-ben megjelent eredeti játék sosem volt egy kiemelkedő alkotás..."
De most komolyan. Ezt most miért kellett? Még csak az sem, hogy "szerintem", hanem kategorikusan.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. kihaennem lille...
2016.07.22. 10:30
Crashday eléggé adta bugosnak bugos volt de imádtam
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. kihaennem
2016.07.22. 10:34
hatalmas játék nem egyhangú nem unalmas
akinke az eredei nem kiemelkedő az minek ir butaságokat.....
amig nem jött ki a remake addig pótolhatattlan játékélményt nyújtott. Főleg a folytatások... TDR pl verhetettlen. de én már a dosos verziótól is kész voltam teljesen.. Nem egy mai grafikával megáldott remake az tény de a rondától messze van. Ami ronda konzolon az a 7days to die.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. KROK
2016.07.22. 14:56
Egy Caramageddon 2 HDval szerintem sokkal jobban jártunk volna mint ezzel. Ez inkább Jajjmageddon ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Terror KROK
2016.07.22. 15:01
Már csak azért sem értem ezt a hozzáállást, mert ez a játék konkrétan egy Carmageddon 2 HD.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. KROK BReal
2016.07.22. 15:01
Szerintem is a Carma2 volt a sorozat legjobbja!
Sajnos már a TDR2000 is lefelé mutatott, de még mindig jobb volt mint ez
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2016.07.22. 15:02
Erős tévedés. Ez szerintem maximum is egy Carma 1HD lenne... de annak sem az igazi. Nézted te h ebben inkább az 1 autói vannak és nem a 2-é? A pályák is inkább az első részt idézik nekem ...
vagy elég csak ha megnézed a főhős autóját. A 2ik vagy az első részre emlékeztet jobban?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Terror KROK
2016.07.22. 15:11
Maga a játékmechanika az eredeti három Carma közül a másodikra emlékeztet a legjobban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!