iPon Cikkek

Carmageddon: Reincarnation – Vérszegény ámokfutás

Dátum | 2015. 06. 08.
Szerző | villanyi.gergo
Csoport | JÁTÉK

1997-et írtunk, amikor a Stainless Games hatalmasat robbantott a PC-s játékpiacon. A Carmageddon nemcsak grafikailag volt rendben, de az első olyan autós játék is volt, ahol a hatalmas pályákon oda mehettünk (jó, vezethettünk) ahová akartunk, nem volt lekorlátozott versenypálya és egyéb határok sem voltak. A játék brutalitása is sokkolta az akkori világ egy részét, nemhiába volt az Egyesült Királyságban és Németországban zombis/robotos patch, amely lecserélte az eredeti civileket. Humánusabbnak tartották a fantázia szülötteit elgázoló autószörnyek versenyét, mint a járókeretes nénis verziót, ki tudja miért. Azt persze tudhatjuk a médiából, hogy a videojátékok mindennek az okai, és a gyerekeket/felhasználókat gyilkosokká képzik át, úgyhogy mindenki nézzen körbe, hogy az elmúlt 18 év alatt hány ilyen embert termelt ki a Carmageddon a közelében. Egyet sem? Rendben, akkor továbbléphetünk. A Carma a folytatások és a különböző portok után mondhatni tetszhalottá vált, a Death Track próbálkozása alig néhányaknak maradt meg az emlékezetében, az Interstate '76 pedig inkább a történetről szólt, bár autós harc is volt benne bőven. Azért is érdekes, hogy a PC-ről majdhogynem eltűnt ez a műfaj, mert a Twisted Metal még a Carmánál is előbb jelent meg és szép történelmet tudhat maga mögött konzolon, 2012-ben vették elő utoljára PS3-on. Humor ugyan kevés van benne, de a teljesen elborult szereplők és a játék története simán utoléri a Carmageddont, sőt, néhol rendesen be is előzi. A PC-s tábornak hosszú éveket kellett várnia viszont, aztán eljött (természetesen) a Kickstarter, és vele a Carmageddon: Reincarnation is, bár hozzátenném, hogy jó 3 évet vett igénybe a fejlesztés.
Meg kell, hogy mondjam, a játék hatásosan indít, mert nem más a kezdő muzsika a menü bekúszása után, mint a Fear Factorytól a Zero Signal. A hangfalak kiképzése után kezdődhet is az ámokfutás, a régi elődhöz hasonlóan Max Damage és Die Anna a két alap karakter. Apró különbség van csak közöttük, már ami a járgányaikat illeti, Maxé strapabíróbb, Annáé gyorsabb. A következő lépésnél szemezgethetünk a versenyek közül, amiket Tier-ekre oszt a játék. Egyre nehezebbek a feladatok, az ellenségek pedig egyre keményebbek, úgyhogy zöldfülűeket nem engednek csak úgy tovább. Bizonyos mennyiségű pontot összegyűjtve fogunk „szintet” lépni és újabb sor versenyt unlockolni.
A legegyszerűbb dolgunk akkor van, ha bármi elég a győzelemhez. Végigrohanhatunk a pályán, checkpointokat gyűjtve és a célba érve máris nyertünk. A másik opció, hogy minden egyes gyalogost lemészárolunk a pályán, ezzel vívva ki a győzelmet. Persze aki egy kicsit is komolyan veszi a Carmageddon szellemiségét annak a harmadik verzió fog a legjobban tetszeni, ahol is minden autó megsemmisítése a cél. Ez a „3-as” versenymód csak a kezdet, később olyan futamok is megnyílnak, ahol random megjelenő körökbe hajtva kell pontokat gyűjteni, vagy simán a versenyköröket kell teljesíteni. Persze itt sem teljesen egyszerű az élet, hiszen ha lemaradnánk, pontokat tudunk rabolni a többiektől. Nemes egyszerűséggel ronccsá törjük az élen haladót, és máris megkaptuk a pontjait.
Mindenki mást is szabadon kivégezhetünk, ha pontokra vágyunk, de ha őszinték akarunk lenni, ehhez még jutalom sem kell feltétlenül, puszta szórakozásból is megtennénk. Így törünk a csúcsra, és ebben az elmaradhatatlan power-upok is segítségünkre lesznek. Újdonság, hogy felszedésük után el is tárolhatjuk a legtöbbet, majd a Q-val a legjobbkor aktiválhatjuk. A véletlenszerűség persze még így is megszívathat minket jócskán, hiszen nem tudni melyik kis hordó mit rejt, és míg az egyik klasszikus, a ’Solid Granite Car’ hihetetlen pusztítást képes véghezvinni, a ’Bouncy Wheels’ már kevésbé mondható szerencsés "fejlesztésnek". Ráadásul rengeteg ökörséget is belepakoltak a készítők a játékba, úgyhogy zongorázhatunk a billentyűzeten, hogy melyiket használjuk, miközben a W-ről le sem vesszük az ujjunkat, a padlógáz ugyanis kötelező.
Hasonlóan új elem az 'upgrade token', amivel autóink képességeit fejleszthetjük. Így szerezhetünk jobb páncélzatot, erősebb motort satöbbi, de unlockolhatunk keréktárcsákat és skineket is kedvenc járgányunkhoz, a megfelelő feladatok végrehajtásával. Ez is egyfajta szűk keresztmetszet, mert fejlesztés nélkül a későbbi versenyeken nagyon hamar elvérzünk, hiszen nem mindegy, hogy egy kis homokfutóval ütközünk, vagy egy ormótlan dömperrel. Az autólopás szintén megmaradt, sőt a játék előzékenyen jelzi is, hogy az adott futamban melyik jármű kerülhet gyűjteményünkbe, ha használhatatlan ronccsá törjük.
Mint már említettem, a megjelenés is úgy húzódott éveken át, mint a jobbféle rétestészta, de a lelkes korai hozzáféréses teszterek nem csak emiatt voltak kiakadva. Jöjjön a feketeleves. A játék pályái nagyságban még rendben lennének, de komplexitásban szörnyen sivárnak tűnnek. Mintha az első részből emelték volna át az egészet, és az elmúlt majd két évtized csak némi grafikai fejlődést hozott volna. Ráadásul azon sem dobtak annyit, mint amilyen gépigényt kér a játék. Az optimalizálás szót pedig úgy tűnik hallomásból is alig ismerik a készítők, ugyanis „atomerőmű” PC-ken is akad, időnként pillanatokra megáll a játék (ez versenyeknél pláne remek érzés), így sima játékmenetről nem beszélhetünk, az élmény pedig gyalogosként a motorháztetőn végzi. A random kifagyások, kidobások a játékosok jelentős részének olyannyira gyakran tarkítják a játékmenetet, hogy sokan visszaküldenék a programot early accessbe. Sajnos csak megerősíteni tudom ezeket a hangokat, mivel átlagban 2 kifagyás és/vagy 3-4 pár másodperces megállás egy kb. 10 perces versenyen nem jó arány, és még finom voltam. A vezetés is darabosnak, nehézkesnek érződik, olyan mintha a vezethetőség valami mellékfunkció lenne, és tessék-lássék belepakolták a játékba, pedig erről kéne szólnia mindennek. Végezetül a másik sokat emlegetett elem a pályák betöltése, ami akár perceket is igénybe vesz és darabokra töri a játékélményt ezen a téren is.
Sok jó ötlet van a Carmageddon új részében, de csiszolatlan, olyan érzést kelt, hogy az újraélesztés ugyan sikerült, de a delikvens csak kábán pislog, hogy hol van. Abban nincsen vita, hogy túl korán jött ki a játék, nehéz elképzelni, hogy a fejlesztőknek ez ne tűnt volna fel. A közösségi támogatás és az előrendelések ilyenkor mindig kapnak egy olyan pofont, ami elkerülhető lenne, ha mentalitásában változtatna a piac egy jó része. Bármennyire is a pénzről szól ez az iparág is, erősen kétlem, hogy ez bármilyen szempontból is segítené a szegmens résztvevőit. Utólagos bizalmat visszaszerezni nem könnyű, hiába nagy a tábor. Hogy ne teljesen sötét hangulatban zárjam soraim, a Carmageddonért lelkesedők figyelmébe ajánlom a hivatalos képregényeket, amik bitang jók lettek, valamint aki a kézügyességét tenné próbára, papírból is elkészítheti a játék ikonikus járgányait. Platform: PC Értékelés: 4,5/10
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

17. carrast
2015.06.08. 09:02
Hát, kipróbáltam és sajnos egyetértek a cikkel, egy kalap **** lett. várhattak volna még vele egy kicsit. Lett volna még mit dolgozni rajta.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Terror
2015.06.08. 09:07
Nálam egyszer nem fagyott ki vagy lépett ki a játék, pedig megjelenés óta játszom. Viszont a kód valami förtelmes, van hogy leesik 1 fps-re a móka, főleg checkpointvadászatkor, vagy ha egy autó wasted. Ha meg egyszerre több is (például azon az aréna pályán, ahol a födém néha kipréseli az összes alatta álló autót), nyugodtan kimehetek kávét tölteni magamnak. Természetesen az árnyékokat a cpu számolja, szval lehet kikapcsolni... Nem tudom, ezt hogy gondolták, de végül ilyen lett.

A grafika vérszegény, habár lehet, hogy ilyen játékhoz ennél nem is kell részletgazdagabb, mert az az átláthatóság rovására menne. Viszont effektből lehetne több. A sokéves GRID jobban néz ki ennél.

Ami viszont megőrjít: a Fakabát Zrt. csak rólad vesz tudomást, és néha az ellenfelek is csak téged akarnak szarráverni, egymásról tudomást sem vesznek. Nagyon jópofa, főleg olyan versenyen, ahol el lehet szedni a másik pontját. Hogy nekifutásból versz valakit, azt el lehet felejteni, akárhogy tepersz, kitérnek az utadból, és hátul is van szemük. Mindig. Agyvérzés.

Ezt leszámítva a játékmenetet nem tudom kritizálni, ami jó dolog a Carmageddonban eddig volt, az most mind itt van egy helyen. Aki eddig bármely Carma résszel szimpatizált, annak ez kötelező cucc.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Warpath
2015.06.08. 09:28
Nem Zero Hour hanem Zero Signal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Yoshileon
2015.06.08. 10:38
Ez lesz az első alkalom, hogy visszakérem a pénzem, amit egy játékra költöttem. Egy éve vettem meg, és menet közben elég kevés fejlődést láttam, elég nagyot néztem, amikor láttam, hogy kiadták.
Abban bíztam, hogy talán most, kiadásra kijavították a dolgokat, és kapunk egy normális carmageddont, de sajnos nem így van.
Csúnya, használhatatlan, gyenge. Számomra élvezhetetlen.

Már csak a steam support robotjain kell keresztül küzdenem magam, de sajnos az új refund rendszer is ellenem dolgozik, nameg az eddigi supportos ügyeim se oldódtak meg soha...
Baromi idegesítő számomra, hogy egy ekkora cég, akinek rengeteg pénzt adnak a vásárlók, nem hajlandó egy épkézláb supportot összehozni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Terror
2015.06.08. 10:44
De legalább valami biztosan nem változott 1997 óta. Ez is pont úgy fut a mostani gépemen, mint az első Carmageddon akkor.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Asagrim Terro...
2015.06.08. 10:48
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. IcolumboI
2015.06.08. 11:21
A játék nálam tökéletesen működik, nem fagyott ki, nincsenek akadások sem, simán fut, bár a gépigényét nem értem, talán egy pálya alatti ultra kidolgozottságú tenger alapozza meg?! De megbocsátom, mivel még egész szép FPS-el fut a gépemen.
Amit viszont már nem bocsátok meg az az, hogy még az eredeti játékhoz képest is butítottak a játékmeneten, az autók törésén (nem törik ketté az autó egy oszlopnak hajtva), az ellenfeleknek hátul is van szemük. Egyszerűen az eredeti verzióhoz hasonlítja az ember, ha akarja, ha nem, mivel szerintem a készítők is erre alapoztak és összehasonlítva nekem az jön le, hogy ez bizony vérszegény.
Az ikonikus autók és pályák, tipikusan idióta, de szerethető megoldások, na ez mind hiányzik a Reincarnation-ből. Játszható játék, de 25€ Steamen sok érte, főleg egy Kickstarteres projekthez képest. 10€-s kategória.
Ez is egy olyan játék, aminek sok hibája van, nem tökéletes, félkész, de olcsóbb ár mellett több játékos venné meg és egy jó választás lehetne kikapcsolódás céljából, mert azért zúzni így is lehet benne

Ja és még valami....Loading.....Loading......Loading.....SSD-re telepítve így is kb 1 percig tart a betöltés. Már az elején SSD-re telepítettem, mivel türelmetlen vagyok és túl hamar megtanulom a Loading screenek szövegét.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Phantomstr...
2015.06.08. 11:55
Az optimalizáció tényleg vállalhatatlan. Amikor egy hónappal eltolták a megjelenést, azt hittem, csak kezdenek vele valamit, de az alfa óta egész pontosan semmit sem fejlődött. Kapott új játékmódokat és pályákat és ezzel le is zárták a témát.

Patchekre nem is számítok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. FaL
2015.06.08. 13:08
Tavaly volt szerencsém az eredeti Carma-t ingyen újra kitolni telefonon, óriási élmény volt újra ökörködni. Viszont, mivel ennyire frissek az emlékeim, az eredeti játékban is voltak upgrade lehetőségek (pénz volt, nem token), a rendőr abban is csak Téged célzott be, a többiek úgy látszik tejeltek neki vagy vmi és régebben is jelezte, ha el tudtad nyúlni a másik verdáját a futamban. Kár, hogy lényegében minimális újítással és ilyen állapotban jött a felújított verzió, így erre nem hinném, hogy be fogok ruházni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Terror FaL
2015.06.08. 13:22
A mobil verzióban lehet, de az eredeti PC verzióban biztosan nem. Az elsőben az ellenfelek is és a zsaruk is öltek mindenkit, viszont néha javították is magukat. A játék nem szólt, hogy el lehet lopni az autót, az csak nagyon ritkán jött össze, asszem négy autónal többet sosem sikerült elcsórni a játék végéig.

Amúgy zen az oldalon letölthető egy DDRAW DLL, amivel a Windows 95-ös verzió Windows 8.1 alatt is megy. Jó játékot.

[LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.06.08. 13:29
Lehet, tényleg nagyon régen volt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. pdx06
2015.06.08. 16:41
Nekem tetszik a játék, retro hangulatot áraszt a játékmenet és a gépigény is. Néha jó elővenni. Az irányítás pont olyan nehézkes mint az előzőekben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. patrik2991 pdx06
2015.06.09. 09:31
Egyetértek, én mai napig elő szoktam venni a 2. részt. Annak a leváltására ez tökélletes. Nem bánom, hogy nem lett egy NextCarGame vagy BeamNG szintű a grafika. Az úgy már nem lenne ugyan az.
Mondjuk az alfa alatti teljesítménye elég siralmas volt (minimumon is akadt mint állat), de az április patchtől már akadás nélkül megy kimaxolva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. LGx
2015.06.09. 13:18
toltam vele egy délután, és Max Damage a tanúm rá, hogy akartam, hogy tetszen de sajnos nem jött be.
buta az AI nagyon, gyenge az autó reakciója, nagyon félkész érzésem volt végig. kár érte...
a második részt mai napig elő szoktuk venni néha lanpartin, messze jobb mint ez, pedig nagyon nem mai darab.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. kihaennem
2015.06.10. 10:40
imádtam a carmageddont de ez borzalams frissítés. hát hogy néz már ki jézusom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Phantomstr... kihae...
2015.06.10. 10:56
Nem a kinézet a legnagyobb baja, hanem hogy mellé milyen gép kell neki.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Magyar88
2015.06.14. 14:51
Carmageddon? Hm már a trailerekből is látszott hogy ez minden téren egy hatalmas kupac sz.r lesz akkor még reménykedtek sokan hogy az csak az alfa fázis stb amit akkor látnak de sajnos tévedtek az a kupac lócitrom lett kiadva is. Részemről nem csak hogy meg nem venném ezt a szemétdomb barmolást de még csak arra sem méltatom hogy letöltsem. Csúfos kudarc és szégyen lett ez az össze eszkábált játéknak gúnyolt vacak. Játékszerűség értékelésem : 10/0!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!