iPon Cikkek

Catherine: Szerelem első látásra

Dátum | 2012. 02. 21.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Elcsépelt frázis, hogy a szerelem fáj, noha pont azért lett elcsépelt, mert igaz. Különösen akkor, ha az ember már megérik rá, hogy továbblépjen, partnere viszont alkalmatlannak bizonyul, hogy komolyan vegye a közös jövőt. Bár nincsenek biztos információim az iPon.hu olvasótáborának nem és kor szerinti eloszlásáról, feltételezem, hogy főleg férfiak olvassák e cikket, akik minden bizonnyal túl vannak pár kapcsolaton, így esélyes, hogy jártak hasonló cipőben. Emiatt fontos kiemelni, hogy bár a Catherine Európában 15 éven felülieknek besorolást kapott, valójában egy felnőtteknek készült játékról van szó, melyet - ugyan van benne némi erotika és vér - témája tesz igazán befogadhatatlanná a fiatalabb nemzedék számára.

Vincent többet ivott a kelletétnél
Végzetes vonzerő

A Catherine műfaji besorolása komoly probléma, ugyanis afféle hibridről van szó, ami ötvözi a Japánban nagy népszerűségnek örvendő dating sim stílust a puzzle játékokkal. Aki még nem hallott előbbiről, annak legyen elég annyi, hogy a szöveges kalandjátékok egy alfajáról van szó, amiben a cél a szerelem beteljesülése. Ez igen széles spektrumon értelmezhető: finom romantikától a csápos szörnypornóig mindent jelenthet, a lényeg, hogy a játékos döntései befolyásolják a történet kimenetelét. Bár a Catherine-t dating simmé alacsonyítani kimeríti a sértés fogalmát, tulajdonképpen ez a műfaj áll legközelebb ahhoz, amit az egyedi látásmódjáról híres japán Atlus alkotott. A sztori középpontjában egy Vincent nevű fickó áll, aki a harmincas évei elején kénytelen szembenézni szerelme, Katherine szándékaival. Szép volt ez az öt év, de sajnos mindenki öregszik, így itt az ideje a házasságnak és a gyereknek. Bár Vincent nem rossz ember, valahogy sosem nőtt föl, még mindig egy legénylakásban tengődik alacsony fizetésből és minden estéjét a középiskolai haverok körében tölti a Stray Sheep nevű kocsmában. Házasság? Kölyök? Vincent legrosszabb rémálmai. Egy nap aztán találkozik egy furcsa, fiatal szőkeséggel, aki pár korty ital után az ágyában köt ki. Mint kiderül, Catherine szexis és bohó, de többet akar egyetlen éjszakánál. Jóval többet.

Ez az alapfelállás, melyet egy különös járvány egészít ki. Fiatal férfiak sorra halnak meg álmukban, látszólag természetes okból. Hogy ki vagy mi áll a halálesetek mögött, rejtély, bár egyesek szerint egy átokról van szó, ami kizárólag csalfa férfiakat súlyt. Vincentet is lidércnyomás gyötri, álmaiban véget nem érő lépcsőket kell megmásznia, mert ha lezuhan, meghal. Igen, valójában is!

A Catherine, mint logikai játék

Mint azt bizonyára nem nehéz kitalálni, a Catherine játékként felfogható részét a rémálmok teszik ki. Hősünk, a szívecskés boxerben rohangáló Vincent egyre nehezebb kihívásokkal találja szemben magát, melyet minden fejezet végén egy bossharc koronáz meg. A Catherine logikai feladványai észbontóan kemények, a program figyelmeztet is, hogy amennyiben a sztorira szeretnénk fókuszálni, kezdjünk a könnyű fokozattal, mert abban is akad kihívás épp elég. A normált mi is második végigjátszásra ajánljuk, míg a hardot csak erős idegzetűek próbálják ki (és ők is csak kellő adag szíverősítő után). Maguk a pályák sokban hasonlítanak, gyakorlatilag egy témát dolgoznak fel mind a kilenc szinten: kockákat kell tologatnunk úgy, hogy egyre feljebb és feljebb jussunk a lépcsőn, elérve a megváltást jelentő kijáratig. A feladványoknak többféle megoldása van, a játék pedig igyekszik a lehető leglassabbra kényszeríteni minket. A lépcsőn rendre feltűnnek ellenfelek, akik letaszíthatnak a mélybe, a fejezet utolsó pályája során pedig egy főellenfél lebeg körülöttünk, aki közvetlen támadásokkal tör az életünkre. Ráadásul a móka időre megy, ugyanis a lépcső alattunk folyamatosan omlik össze. Ha nem mászunk elég gyorsan, a szakadékban végezzük és kezdhetjük elölről az egészet.

A feladványok nagyon nehezek, elsőre mindenképp a könnyű fokozat ajánlott
A pályák között menthetünk és vásárolhatunk különböző segítségeket, melyek nem egyszer az életünket mentik meg. Bár az extra kocka és az ellenfeleket azonnal kiiktató könyv is jól jön olykor-olykor (utóbbi főleg a játék második felében), legjobban talán az energiaitallal járunk, felhasználva ugyanis nem egy, hanem két kockát mászhatunk meg egy rövid ideig. Egyszerre csak egy mentőövünk lehet, úgyhogy válasszunk okosan. Könnyű fokozaton lesz épp elég életünk (sőt, egy idő után sosem fogyunk ki), normálon már kétszer is meg kell gondolni, hogy mi legyen a következő lépés, mert ha elfogynak az életeink, nincs menekvés, egyedül a pályák közötti mentésekre hagyatkozhatunk. Ugyan ez nem hangzik túl tragikusan, a lépcsők jó hosszúak.

Amennyiben teljesítettük a sztori összes kihívását, bármikor megmászhatjuk őket ismét, más-más nehézségi fokozaton. A játék minden szinten méri a gyorsaságunkat és ennek megfelelően bronz, ezüst és arany kupát ajándékoz a fejezetek teljesítéséért. Ha már nincs mit csinálnunk a sztorimódban, akkor kipróbálhatjuk a különösen nehéz Bábel módot, vagy a Colosseumot, ami a végigjátszás után nyílik meg és kompetitív élményt nyújt egy másik játékossal. Itt a cél, hogy előbb érjünk el a csúcsig ellenfelünknél. Egymás ellen játszva a Catherine nagy élmény, jóval élvezetesebb, mint egyedül. Kár, hogy a kampányt nem lehet kooperatívan is teljesíteni (noha az nagyon kilógna a történetből).

A Catherine, mint élmény

A fent tárgyalt játékélmény önmagában nem lenne elég egy AAA kategóriás játékhoz, hisz hasonlókat az XBLA-n vagy a PSN-en is lehet venni 5-10 dollárért. Hogy akkor mégis miért éri meg a Catherine? Egyszerű: ez nem csak egy játék, hanem egy komplett élmény, ami ugyan nem jön be mindenkinek, már most kultikus klasszikusként emlegeti a média. A történet folyamán súlyos döntések meghozatalára kényszerülünk, melyek segítenek kielemezni saját személyiségünket is. Mi több, a pályák között válaszolnunk kell pár személyes kérdésre, melyeket a játék összesít a többi online játékos első válaszaival. Ráadásul a történet nem csupán egy forgatókönyv, ami alibit szolgáltat a logikai feladványokhoz, hanem igazi felnőtt mese a felelősségről és a szeretetről, ami a mai, kissé szex orientált világban különösen aktuális.

Egyik nehéz helyzet a másik után
A szereplőkről eddig szándékosan nem írtam egy sort sem, mert a játék legjobb részét lőném le. Annyit elárulok, hogy nagyon rég nőttek hozzám ennyire fiktív karakterek. A játék folyamán megtanulunk törődni velük, s bár a sztori durván egy hetet dolgoz fel, Vincenttel együtt mi is érezzük, hogy e pár nap súlya mások egész életével felér. Vincent és barátai a Stray Sheep nevű bárban gyűlnek össze estéről estére, az ott töltött idő pedig a játék szempontjából is fontos szereppel bír. SMS-ezhetünk és telefonálhatunk, befolyásolva a történet kimenetelét, vagy épp beszélgethetünk a többi vendéggel, akik furcsamód mind részesei Vincent kálváriájának. Egyes játékoknak több óra sem elég, hogy életszerűvé tegyék karaktereik. A Catherine ezt 10 perc alatt sikerre viszi. Mindegy, kivel elegyedünk szóba, azonnal tudjuk, hogy a manga stílusú karakterrajz mögött egy élő ember van, olyan fickó, akivel lehet, hogy épp a minap magunk is megittunk pár korsó sört a saját törzshelyünkön. A Stray Sheepben töltött időt igazi kikapcsolódásként éljük meg, mintha csak a saját esténk telne el Vincent figuráján keresztül.

Vincent és barátai a helyi kocsmában töltik estéiket
A bárban emellett ihatunk, hallgathatunk zenét, játszhatunk a Rapunzel című arcade játékkal (mely hasonló a rémálmokhoz, s melyben a háttértörténetről nyerhetünk információkat). Az ivás - azon túl, hogy jó mulatság - gyakorlati haszonnal is jár. Minél részegebbek vagyunk, álmunkban annál gyorsabban mozgunk. De persze valamit valamiért, ha túl sokat piálunk, az a történetre kis hatással lesz, hisz Katherine nem nézi jó szemmel, hogy Vince a kevés fizetését is a kocsmába viszi.

Bár eddig nem említettem meg, fontos kiemelni, hogy a Catherine a komoly téma és miliő ellenére sem egy komor játék. Persze, témája a halál és az élet, de emellé bőven befér egy kis fekete humor, mind vizuális, mind verbális formában. A legjobb az egészben, hogy a kiváló, filmeket megszégyenítő forgatókönyv egy pillanatra sem válik erőltetetté vagy ostobává. A belecsempészett szellemesség pedig épp annyira fontos része a Catherine-nek, mint amennyire egy barátnak kell a hülyéskedés egy szomorú szakítás után.

Catherine vagy Katherine?

Technikai fronton sincs szégyenkeznivalója a Catherine-nek. A grafika manga stílusú cell-shaded dizájnt kapott, de kiemeli a tömegből a meghökkentően részletes karaktertervezés. A hátterek szép élesek, a pályák jól néznek ki, a bossok félelmetesen nagyok és remekül animáltak. Érdemes kiemelni a játék 1080p-ben felvett átvezető videóit is, melyek minőségi anime betétek. Akik kedvelik a stílust, meg lesznek elégedve. A zene egyszerűen tökéletes, olyan atmoszférát teremt, amilyet csak egy igazi mestermű képes. A dallamok sokáig a fülünkben csengnek és azt kívánjuk, bár meglenne már a soundtrack CD-n is (meg lehet venni, természetesen). A hangeffektek és a szinkron remek, utóbbi különösen, ami annak tükrében, hogy japán játékról van szó, tényleg nagy teljesítmény. Az angol színészek kellő átéléssel játszanak, egyikük sem idegesítő vagy kellemetlen. Tiszták, ügyesek, jók, pont ahogy kell.

A pályatervezés kimeríti a bizarr szó fogalámát
A Catherine nem csupán játék, hanem élmény, amit igazán csak egy vékony réteg tud majd értékelni. Ők viszont imádni fogják és alig várják, hogy az Atlus újabb játékkal rukkoljon elő (ez egyébként nem holnap lesz, a Catherine-en is három évig dolgoztak). Természetesen nem hibátlan a program, vannak apró hiányosságok vagy hibák, igaz, meglepően kevés és buggal sem találkoztam a végigjátszás alatt. A szavatosságról a kihívás, a multi és a sokféle befejezés gondoskodik - mindegyiket előhozni már-már művészet. Mindez viszont hiába, ha a Catherine-t hivatalosan egy forgalmazó sem hozta el Magyarországra. Kisebb boltokban talán akad egy-egy példány, illetve az interneten is meg lehet rendelni, de a nagyobb üzletláncokban maximum a PS3-as verzióval lehet összefutni (ez nem csoda, azon a gépen a játék régiófüggetlen). S hogy kiknek ajánlható? Nos, mindenképp azoknak, akik nyitottak egy provokatív, izgalmas kalandra, vagy épp szeretik az érzelmes, gondolkodtató történeteket. A kevésbé ínyencek inkább nézzék meg a demót.

Platformok: Xbox 360, PS3
Tesztelt platform: Xbox 360

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

16. kray
2012.02.21. 15:27
Kár, hogy PC port nincs. Ha már úgyis minden játékot portolnak ezt is megtehették volna Szívesen kipróbálnám.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. mikej95
2012.02.21. 15:37
Jó teszt, megerősített abban, hogy ezzel sem fogok játszani.
Ha nekem kellett volna értékelni ezt a játékot megadtam volna még azt a maradék 7%-ot. Csak azt a másik 93-at vettem volna el.
Ez tényleg rétegjáték.
Nem tudom, hogy éri meg olyat gyártani, ami a döntő többség számára akkora szörnyűség, hogy nincs rá szó, se több szóból álló kifejezés. Asszem ideje játszani egy kis Alien Anarchy-t.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. dragon83
2012.02.21. 15:41
Mikej, ez a játék nem neked való. Ennyi. Igen, rétegjátékról van szó. Annak a rétegnek szól, aki tudja értékelni a különleges, egyedi dolgokat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Chocho
2012.02.21. 15:49
mikej95:

Amerikában és Japánban jól fogyott, ezért kaptunk belőle mi is (különben a Deep Silver sem látott volna benne fantáziát). Szóval de, van rá igény.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Fecniii
2012.02.21. 16:29
Már épp utána akartam nézni erre látom hogy csak konzol, kár érte, kipróbálnám.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. CyberPunk6...
2012.02.21. 16:50
mikej95 - egyet kell értsek abban, hogy a gondolkodás az manapság csak rétegjáték, a legtöbben menekülnek a gondolattól is, hogy használni kelljen az agyukat, nem, hogy ezt tegyék kikapcsolódásként. így tényleg nincs rá nagy kereslet, de talán a szexel el lehet adni, mint mindent, így visszahozva az embereket a zombi állapotból..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. mikej95
2012.02.21. 17:14
[b]CyberPunk666:[/b ]Ez azért már sok, nem vagyok egy agymosott CoD vagy WOW kocka, se BF. Szeretem a gondolkodtató játékokat, de ez egyszerűen ennyire nem tetszett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. YellowFlas...
2012.02.21. 17:20
Jutubon végiglestem a gameplay vidiket, elejétől a végéig. Ha lenne XBox-om simán játszanék vele, nekem nagyon bejön.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Zoe01
2012.02.21. 18:20
mikej95: na most nem értelek, de tényleg...

Nem tetszik a játék, stimmt, ez eddig ok. De mi az, hogy rétegjáték, és akkor szörnyűség?? Magyarán ha valami eltér a megszokott formulától, az már alapból szörnyűség?

A másik dolog: "Nem tudom, hogy éri meg olyat gyártani, ami a döntő többség számára akkora szörnyűség" - ez úgy értsem, hogy csak olyan játékokat kell "gyártani", amik a többség számára elfogadhatóak/befogadhatóak?

Borzasztóan unalmas lenne a játékipar, ha ez tényleg így lenne.... Nem értem én ez a fajta gondolkodás módot, komolyan.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. DogTheDog
2012.02.21. 19:41
mikej95:
Nem erdemes ugy magadat jobb szinben feltuntesd,hogy bizonyos jatekok kedveloit gyakorlatilag lehulyezed.
Szinte minden jatekot lehet agyatlan droidkent is jatszani,vagy magunkat teljesen beleelve,kihasznalva a jatek lehetosegeit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. shaddam
2012.02.21. 21:37
Inkább egy ilyen játék mint 5 csőlövölde.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Gyurkov
2012.02.22. 08:56
Atlus megint hozta a minőséget, kár hogy hazánkban kissé ismeretlenek, pedig játékaik stílusa páratlan. Valóban eléggé rétegjátékokat dobnak ki a piacra, de azokból csak a legjobbakat! Shin Megami Tensei Devil Survivor 2 teszt nem lesz az iPonon?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. gyigyo
2012.02.22. 11:51
Én Atlus fan vagyok de ez a játék valahogyan nem hozta a jó minőséget nekem.
Inkább persona5 lett volna vagy valami más.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Krend
2012.02.22. 22:28
Atlus most Game of Thrones játékot is fog kiadni,
http://www.gameofthrones-rpg.com/
jó hír az rpg rajongóinak amúgy HBO-n játszhatnák már a 2. könyvet az első isteni volt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. dragon83
2012.02.23. 07:47
Krend, már nem kell sokat várni, áprilisban indul a 2. szezon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Squall85
2012.02.27. 09:51
Furcsa ez a játék nekem. Először megtetszett, aztán láttam a gameplay-t, akkor nem, de olvasgatom ezeket a review-kat és megint megtetszett. De nem fogok az eBay-re rohanni, hogy azonnal beszerezzem, de idővel mindenképp sorra kerül.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!