iPon Cikkek

Chivalry: Medieval Warfare

Dátum | 2013. 01. 07.
Szerző | Morte
Csoport | JÁTÉK

A War of The Roses konkurenciát kapott az Unreal Engine-t használó indie fejlesztésű Chivalry: Medieval Warfare személyében. A Torn Banner Studios első kereskedelembe kerülő játéka a Chivalry, amely a fejlesztők Half Life 2-höz készült Age of Chivalry modjához hasonlít, és Kickstarteres finanszírozással valósult meg. Vajon elég az Unreal motor használata, és a játékban látható vizuális brutalitás a sikerhez, vagy még lenne mit tanulni a fejlesztőknek? A válaszra mindjárt fényt derítünk.

Az alapok

A történet egy kitalált középkori világban, Agathán játszódik, ahol az eredetileg szövetséges Agathai lovagrend és a helyi szabadkőműves páholy (Mason order) akasztja össze bajuszát. A játékban hasonlóan a War of The Roses-hoz csak és kizárólag multiplayer tartalom kapott helyet, sajnos egyjátékos kampányt itt sem kapunk. A játékosok 6 pályán (Stoneshill, Arena, Battlegrounds, Hillside, Ruins, Dark Forest) és 5 féle játékmódban (Team Objective, Team Deathmatch, Last Team Standing, King of The Hill, Free for all) tehetik próbára tudásukat maximum 64 fős csatákban. Sajnos nem minden mód érhető el minden pályán, ezért a választék picit még szegényes. Számomra a legérdekesebbnek a Team Objective játékmód tűnt, ahol pályánként és oldalanként más és más feladatot kell megoldani a játékosoknak a győzelemhez. Hillside-on például egy tengeri erőd ostromához csatlakozhatunk, ahol a lovagrend egy szabadkőműves erődöt támad. Itt a lovagokkal először meg kell gyújtanunk a jelzőfényeket, jelezve flottánknak a támadás kezdetét, majd következő feladatként a várat védő katapultokat kell szétszednünk, majd az ellenséges hajókat kell szétlőnünk a szabadkőművesek saját fegyvereivel. A szabadkőművesek feladata persze ezek megakadályozása az időlimit leteltéig.

 

Választható karakterosztályok

Íjász: távolsági fegyver specialista, választható főfegyvere a hosszúíj, a számszeríj, vagy a dobó gerely. Másodlagos fegyvernek alapban tőrt vagy rövidkardot használhat. Nyílvesszőkből is többféle áll rendelkezésére. Speciális tulajdonsága, hogy hátulról 50 százalékkal többet sebez. Könnyűpáncélt visel és közepes sebességgel mozog.

Gyalogos katona: könnyűpáncélzat és gyors sebesség jellemzi, speciális képessége, hogy képes elugrani a támadások elől. Főfegyvernek pallost, baltát, vagy buzogányt használhat. Másodlagos fegyvere lehet tőr vagy rövidkard. A speciális fegyverzetét két féle pajzsból, dobókésből, vagy felgyújtható olajos palackból választhatja ki.

Vanguard: közepes páncélzattal rendelkezik, közepes mozgási sebességgel. Jellegzetessége, hogy nagy, nehéz fegyvereket használ és képes rövidtávon rohamozni, melyből lényegesen nagyobbat sebez. Főfegyverként választhat a hatalmas kétkezes kard, a hosszúlándzsa, és a Bardiche szálfegyver között. Másodlagos fegyvere lehet rövidkard vagy harci balta. Speciális felszerelésként választhat dobóbalta, dobókés, vagy füstgránátként funkcionáló füsttel töltött cserépedény között.

Lovag: a leglassabb, ugyanakkor a legjobban páncélozott. Speciális képessége, hogy jobban bírja a találatokat, mint a többi karakterosztály és kevesebb staminát veszít blokkoláskor. Főfegyvernek választhat a kétfejes balta, a hosszúkard, vagy a harci kalapács közül. Másodlagos fegyvere lehet harci buzogány vagy pallos. Speciális felszerelésként választhat két fajta pajzs közül, vagy vihet magával dobó baltákat.

Minden karakterosztály újabb fegyvereket nyithat ki, ha megfelelő mennyiségű embert ölt meg az alapfegyverével, ezáltal kicsit változatosabbá válik a játék, bár sajnos karakterosztályunkat nem szabhatjuk át olyan módon, mint ahogy azt a War of the Rosesban megtehettük.



Harcmechanika

A War of The Roses-zal és a Mount and Blade-del ellentétben itt nem az egér mozgatásával adjuk meg milyen irányból támadunk, és sajnos az ütések erőssége sem kontrollálható. A bal egérgomb egyszeri megnyomásával először jobbról balra, majd ha gyorsan újra kattintunk, akkor balról jobbra ütünk. Az egér görgőjének lefele tekerésével felülről ütünk, felfele tekerésével szúrunk. A jobb egérgombbal védekezünk. Fontos, hogy közelharcban cselezhetünk is, bármely ütés, szúrás félbeszakítható és más irányú támadás indítható. Minden támadás és védekezés stamina pontokba kerül, szóval érdemes taktikázni és megpróbálni elhátrálni néha és nem csak folyamatosan blokkolni az ütéseket. A parry és a block egyébként egy sikeres rúgással megzavarható, ami után könnyebb bevinni a halálos találatot. A karakterek képesek leguggolni, futni, ugrani és Vanguard esetében rohamozni, gyalogos katona esetén félreugrani a támadások elől. A harcról még érdemes elmondani, hogy grafikailag extrém brutális, hullanak a fejek, a végtagok, fröcsög a vér, néha már úgy éreztem, hogy nem is csatatéren vagyok, hanem egy cirkuszban ahol paradicsomot és görögdinnyét darabolok. A nehézpáncélos lovagnál nem érezni, hogy komolyabban védené a vértje, inkább a blokkolások és a félreugrások bizonyultak hatásosnak. A War of the Roses harcrendszerével összehasonlítva azt lehet mondani, hogy bár mindkét rendszer az ügyességre épít,  a Rózsák háborújánál inkább szimulálni akarják a középkori összecsapásokat, itt az érzés sokkal árkádosabb jellegű (de ez nem feltétlenül hátrány, ettől még élvezetes a játék).


 

Grafika, pályadesign és fizika

A grafika szép, az Unreal Engine hozza a tőle elvárt színvonalat, de azért már az Unreal Tournamentben is láttunk ezeknél sokkal komolyabban megtervezett és szebbre elkészített pályákat. A pályák mérete a War of The Roses nagyméretű csatatereihez képest kicsi, egy-két harc inkább hasonlít aréna jellegű meccsekhez, mint hatalmas csatákhoz. A Team Objective jellegű pályák nagyobbak, bár ott egyszerre mindig csak egy kisebb terület aktív ahol éppen az aktuális részfeladatot kell végrehajtanunk. Az animációk kidolgozottak, karakterünk FPS és TPS nézetből is irányítható. A játék fizikája sajnos pocsék, az eldobott olajok érdekesen tudnak viselkedni, a pajzzsal felfogott nyílvesszők, dobófegyverek halálkor a levegőben maradnak, és egy-két karakter furcsán esik össze.

Bugok

Sajnos ezekről is beszélnünk kell, mert a játék jelenleg is, a legutóbbi tapasz után is hemzseg tőlük (még december végi állapotokról van szó, de valsz. még semmi sem változott túl sokat). A legkellemetlenebb, hogy a szerverválasztó képernyőn mutatott játékos szám köszönőviszonyban sincs a valósággal. Többször is előfordult, hogy kiválasztottam egy majdnem tele lévőnek mutatott 28/32 játékossal rendelkező szervert, és csak a betöltés után derült ki, hogy egyedül ácsorgok egy sarokban, vagy maximum egy-két embert láttam lézengeni. Ez azért is különösen kellemetlen, mert a fegyver upgradek kinyitásához az öléseket a rendszer csak akkor számolja, ha legalább 8 ember van a szerveren. Ehhez kapcsolódik a második legidegesítőbb bug, amit egy hónapja képtelenek kijavítani, hogy sok esetben a szerver hiába van tele, a program nem számolja a killeket, illetve hajlamos két bejelentkezés között leresetelni őket nullára. A szerverválasztó képernyő szintén hajlamos meghülyülni és nem mutatni online szervereket, ez a Steam könyvtárából egy file törlésével javítható, de szintén idegesítő dolog. Sokan panaszkodnak, hogy a játék kifagy minden féle hibaüzenet nélkül, és kidobja őket Windowsba.

A mesterséges unintelligencia

A készítők, hogy kiküszöböljék a kevés játékos a pályán hibát lehetővé tették, hogy botok is játszhassanak a meccseken, hasonlóan az Unreal Tournamenthez. Csak míg a fent nevezett programban a botok képesek voltak intelligensen viselkedni és segíteni vagy hátráltatni a játékost addig itt erről szó sincs.  A botok mesterséges intelligenciája kb. a vakegér szintjén mozog, az útkeresési algoritmusuk pocsék, ha véletlenül egy Team Deathmatchen csak botok maradnak talpon, akkor szinte garantálható a döntetlen, mert képtelenek megtalálni egymást, elakadnak a tereptárgyakban, bár legalább alapszinten harcolni és védekezni tudnak. Team Objective módban botokkal játszani értelmetlen, mert vannak helyek ahol két ember összjátéka kell a továbbjutáshoz, és egy mesterséges intelligencia által irányított társat rávenni arra, hogy egy adott helyre álljon segíteni nekünk egyszerűen kivitelezhetetlen. Jelen formájukban maximum arra használhatók, hogy egy-egy darabot belőlük berakva a meccsre kicsit növeljük a pályán lévő játékos létszámot.

Verdikt

A játékban sok a kiaknázatlan lehetőség. A csapat alapú pályák feladatai érdekesek, a harc kicsit árkádos és brutális, de élvezhető. Ha sikerül kijavítani a bugokat, és a jövőben sokkal jobb botokat és több pályát készíteni akkor teljesen élvezhető lesz. Jelenlegi állapotában és árán amely Steamen 17.99 Euro csak azoknak tudom ajánlani a War of The Roses helyett, akik a brutalitást és a picit szebb grafikát előnyben részesítik a végtelen beállítási lehetőségekkel és a részletesebb harci szimulációval szemben.


Platform: PC
 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

9. zvigh
2013.01.07. 09:14
Fiatal, falusi hentesgyereknek ajánlott anyag.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Morte
2013.01.07. 10:09
Ma este 7-ig Steamen féláron (8.99 Euro) kapható, ha valakinek esetleg megtetszik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Ranger
2013.01.07. 10:43
Érdekes lett. Személy szerint én azt látom hogy az emberek többségének a Chilvary jobban bejön mint a Roses.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Keksz03
2013.01.07. 10:45
nem próbáltam soha botokkal, roskadásig van szerverekkel meg játékosokkal, baromi hangulatos és nagyon élvezetes, főleg akkor ha legalább egy ismerősöd van és akkor ketten együtt egy egykezes kard + pajzs illetve kétkezes kard felállásban tudtok előre araszolni és hentelni!
bevallom elsőre bugyutának tűnt a játék és vhol valóban az is, a grafika is elég szegényes, de az érzés amikor meglendíted a kétkezes kardot és lezúzza a másik tagot felejthetetlen! aki teheti, próbálja ki, bár gyakorlottabb játékosok ellen eléggé szenvedős lehet mert nem is olyan egyszerű mint amilyennek látszik elsőre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Vazzee
2013.01.07. 12:23
Sajnos a pontozassal nem tudok egyet erteni, viszont a review az jo.

Megvannak a hibai, de tul sok jatekmenetet es elmenyt erinto nincs.

Az utobbi evek jatektermesebol ez az egyetlen jatek ami alatt folyamatosan vigyorgok, meg akkor is ha eppen borzalmas statot sikerult produkalnom, mert a tele van vices momentumokkal.

graf - 8
hang - 7 - csatazaj, horges, kiabalas hihetetlen fiilinget kolcsonoz, csak sajna meg ezeken is volna mit javitani
jatekelmeny - 10
szabatossag - 9 - multirol van szo. Uj palyat es patchet mindig lehet kiadni hozza, es ami a legjobb, sosem lehecc benne eleg jo, mindig van hova fejlodni, mivel skill-based jatekrol beszelunk.

De izlesek es pofonok.

Remelem perszze, hogy a bugokat minel hamarabb kijavitjak, de igy is siman jatszhato.

Must have!

Ja, firts-peson nezetben az elmeny, aki 3rd personra valtva jaccik, az kinyirja a jatekot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Ranger
2013.01.07. 12:36
"Az utobbi evek jatektermesebol ez az egyetlen jatek ami alatt folyamatosan vigyorgok, meg akkor is ha eppen borzalmas statot sikerult produkalnom, mert a tele van vices momentumokkal."

Pontosan, én is ezért szeretem nagyon ezt a játékot
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. hegyitaho
2013.01.07. 13:55
véletlenül felcserélted a pontokat, inkább a grafika 6 és a játékélmény/szavatosság 8-8. egyetlen komoly bug az a szerverválasztó, az igaz. botoknak nem is kéne lennie lévén ez egy multiplayer-only game, szóval nem is értem, hogy lehet felróni neki. mondhatnád a wow-ra is ezzel az erővel, h buta az ai... fizikáról meg csak annyit, hogy ami fontos az jól működik (nyíl, dobófegyver röppálya). amit viszont kellett volna negatívumba beírni, hogy team objective messze a legfunabb game mode, csak sajnos kevés map van hozzá, és nem jött ki megjelenés óta új. ha a war of the roses és e között gondolkodna valaki, bíztatom, hogy nézzen szét a neten mennyire elégedettek azzal a vásárlók...
még a 18€-t is megéri imo, nemhogy akciósan 9et mert fun és az a lényeg!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Kenpachi
2013.01.12. 13:11
A szavatosság talán jó 6-on.
Bár arról nem esett szó, hogy hiába van 4 kaszt, többségében cska 2-vel vannak tele a szerverek és ez a vanguard és a knight.

A másik kettőnek azért kicsi a tábora, mert az előbb említett kettő túl erősre sikerült.
1 ütéssel ölnek embereket kétkezes karddal, vagy spearel 2 embert egyszerre.
Van hogy pajzzsal is esélytelen kivédeni, az íjász kevés ellőhető nyilat kap amit apálya 1-2 pontján tud újratölteni cska meg kell keresni, persze keresés közben nagy az esélye hogy meghal.

Nekem az a tapasztalatom hogy mivel nincs túl sok változatosság a játékban és a játékosok jobban szeretik a vanguardot meg a kngihtot így ellehetetlenítve a másik két kasztot. Ezért számomra játék idegesítővé, (már megint meghaltam, 1 ütésből) demotiválóvá és unalmassá teszi az egész játékmenetet.

És arról még nem is bezséltem, hogy a knightok nehéz páncélzatban milyen gyorsan sprintelnek és hogy a combo rendszer milyen sz*r.
Fejelesztők részéről az volt a válasz, hoyg a játék jó így ahogy van meg elég balancolt, bár szerintünk (panaszosak) nem...

Videók alapján jó játéknak tűnt, de 2 kasztot meg fegyvereiket túl erőssé tettéka játékban, szóvla nekem ez ablakon kidobott pénz volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. hEngi
2013.01.29. 12:09
Kipróbáltam ingyenes hétvégén. A tapasztalatok: A játék nagyon élvezetes. Egyszerű mint egy darab kő. Mész ölsz. Ha sokat játszol többet ölsz. Különösebb ügyességet nem igényel a dolog. Elég sokan is játszottak vele gondolom az ingyenes hétvége miatt.
Én élveztem a másik két kasztot is bár azok kicsit több ügyességet igényelnek. Íjásszal kifejezetten izgalmas a játék. Ha épp nincs laggod öldökölni is lehet vele. Találtam pár embert aki bosszantóan jól játszott ezzel a kasztal is.

Vizsgára tanulás közbe 10-15perces pihenőkre teljesen jó volt. Kipróbálni érdemes de 5-7€ nél többet nem ér
Kíváncsi vagyok amúgy hányan játszanak vele mert igazán egy ilyen 30v30 körül élvezetes a dolog
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!