iPon Cikkek

Cities in Motion 2 - Egy BKV vezér élete

Dátum | 2013. 04. 29.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

A gazdasági és üzleti szimulációs játékok mindig is egy speciális szegmensét képviselték a videójáték piacnak, hiszen a játékosok jelentős része még bottal sem bökdösné meg ezeket a programokat. Ők nem értik, mi szórakoztató a különféle grafikonok és statisztikák tanulmányozásában, egy város energiaszükségletének menedzselésében, vagy épp a lakosság igényeinek kielégítésében. A SimCity és a különféle Tycoon játékok rajongói viszont jól tudják, hogy igenis élvezetesek, és egyben kihívásokkal teliek ezek az alkotások. Persze az imént említett két sorozat csak egy kis részét képviselik ennek a műfajnak, mondhattuk volna, a Patrician, a Cities XL, illetve a Cities in Motion címeket is. Utóbbi 2011-ben jelent meg a Colossal Order stúdió és a Paradox kiadó közös munkájának gyümölcseként, és korrekt kritikákat kapott. A nevéből kitalálható, hogy a játék a közlekedést szimuláló alkotások közé tartozik, egy olyan vállalatot kellett irányítanunk, amelyik egy teljes város közlekedéséért felel. Busz, villamos és metró vonalakat kellett kialakítanunk, menedzselnünk kellett a jegyárakat, karbantartani a járműparkot, stb. Bőven tartogatott tehát kihívást a Cities in Motion (CiM) a játékosok számára. Voltak persze hibái a programnak, ám a fejlesztők fogadkoztak, hogy a folytatásra kijavítják ezeket a negatívumokat.
Íme a mi játszóterünk
A második részt kezünkbe véve láthattuk, hogy az ígéretek nagy részét tényleg betartották a Colossal Order tagjai, ráadásul számos olyan újdonságot is bevezettek, amiket már régóta vártak a rajongók. Ezek közül a többjátékos mód talán a leginkább említésre méltó, ami kooperatív és kompetitív kihívásokkal várja a virtuális cégigazgatókat. Előbbiben akár 4 személy is játszhat együtt, miközben egymást segítve próbálják megoldani a hatalmas városok közlekedési problémáit. A kompetitív rész elérhető csapatalapú (3v3) móka formában, illetve négyen játszhatnak egymás ellen is. Ezekben az a cél, hogy a mi cégünk legyen a legértékesebb, melyhez természetesen az kell, hogy mi legyünk a leghatékonyabbak és a leggazdagabbak. Mivel a menedzselős játékokban nagyon ritka a többjátékos mód, mindenképpen piros pontot kell adnunk a fejlesztőknek, hogy belevágtak ebbe. Még akkor is, ha azért nem teljesen hibátlan az összkép, ugyanis nagyon sokszor nem lehetett szervereket találni a keresőben, csak az üres listát bámultuk. Természetesen a többjátékos mód jelenléte ellenére még mindig a single rész a hangsúlyos a CiM2-ben, melyet kipróbálhatunk sandbox és campaign módban is. A nevéből gondolom már mindenki kitalálta, hogy az előbbi egy kötetlen, megkötések nélküli lehetőséget kínál, ahol akár végtelen mennyiségű pénzzel és konkrét feladatok nélkül játszhatunk a hat előre generált térkép egyikén. Akinek esetleg kevés lenne a hat pálya, annak csak el kell látogatnia a pályaszerkesztőbe, ahol bármilyen várost felépíthet magának. A játékhoz adott szerkesztő ugyanis rengeteg eszközt tartalmaz, bár azt hozzá kell tennünk, hogy más, hasonló programok alkalmazásaival összehasonlítva ez elég kesze-kuszának tűnik elsőre, kell egy kis idő, míg kitanulja az ember.
Aki azonban még csak most ismerkedik a programmal, annak ajánlott először a tanító- és kampánymódba belekóstolnia. A tutorial sajnos nem túl részletes, és sok dolgot nem magyaráz el a játékosnak, így ezekre mindenkinek magának kell rájönnie. Szerencsére a kampány meglehetősen lassú folyású, így van idő beletanulni a dolgokba. Időnként talán túlságosan is lassan történnek a dolgok, gyakran kerültünk olyan helyzetbe (főleg a játszmák elején), hogy hiába gyorsítottuk fel az idő múlását, csigalassúsággal növekedett a közlekedők száma. Hogy megtörje a fel-feltűnő monotonitást, a program időnként kisebb küldetéseket ad nekünk, amik teljesítése pénzjutalommal és a cég értékének növekedésével jár. Ilyen feladat lehet, hogy érjünk el adott mértékű lefedettséget a városban, vagy szállítsunk X számú utast a buszainkkal. Azt azonnal látni fogják az első részt ismerő játékosok, hogy a folytatásban már csak modern kori városokba látogathatunk el, míg korábban végigkísérhettük a közlekedés fejlődését az 1920-as évektől kezdve egészen napjainkig. Véleményünk szerint ezzel sokat veszített egyediségéből a Cities in Motion, elfért volna egy olyan játékmód a programban, amiben ez is szerepel. Cserébe sokat finomítottak a játékmeneten a fejlesztők, és új elemekkel bővítették azt.
Akcióban a 2-es villamos
Az alapok viszont változatlanok maradtak, az első és legfontosabb feladat mindig az új útvonalak létrehozása. Bár a zsúfolt nagyvárosokban első látásra nem egyszerű helyet találni az állomásoknak, szerencsére bármelyik épület helyére le lehet tenni azokat, így helyhiányban biztos nem lesz részünk. Ez azért is fontos, mert magát a várost, annak felépítését csak korlátozott mértékben befolyásolhatjuk. A CiM2 nem egy SimCity, lehetőségeink itt csak a közlekedés menedzselésére korlátozódnak. Minimális beleszólásunk azonban van a városkép alakulásába, ugyanis a játékban le lehet rombolni a már előre lefektetett utakat, és újakat felhúzni helyettük. Mivel azért egy minimális városszimuláció folyik a háttérben, ha az új utcák mentén megfelelő lesz a közlekedés, újabb és újabb házak bukkannak fel mellettük. Már amikor sikerül elkerülni a bugokat, ugyanis az utcák, és a közlekedési útvonalak lefektetése időnként problémákba ütközik. Előfordult, hogy hiába akartunk lefektetni egy látszólag megfelelő helyen lévő aszfaltcsíkot, azt valamiért pirossal jelölte a program. A villamossíneknél pedig az jelentett problémát, hogy néha nem úgy kapcsolódtak egybe a pályák, ahogy szerettük volna. És mivel visszavonás lehetősége nincs a játékban, kénytelenek voltunk törölni és újra megépíteni a síneket, ami természetesen pénzveszteséget jelentett a cégnek.
Amikor viszont nem ütköztünk ilyen hibákba, akkor meglehetősen élveztük a játékot. Tucatnyi grafikont és adathalmazt varázsolhattunk elő a menükből, ami a közlekedés minden részéről pontos információt nyújtott számunkra. Fontos odafigyelni arra, hogy a városok melyik részén milyen társadalmi réteg lakik, hiszen mindenkinek más-más igényei vannak. A dolgozó emberek a munkahelyükre akarnak eljutni otthonról, a diákok az iskolába, illetve a szórakozóhelyekre és így tovább. Nekünk ez alapján kell felhúzni a busz, troli, villamos, metró és hajó útvonalainkat. Közben természetesen figyelni kell a jegyárakat is, melyeket most már akár zónák alapján is meghatározhatunk. Ez egy újdonság az előző részhez képest, ugyanis végre megtehetjük azt, hogy a város egyes részein más-más összegbe kerüljön a közlekedés. Bekerült a CiM2-be a menetrend beállításának lehetősége is, aminek köszönhetően most már percre pontosan meghatározhatjuk, hogy az egyes járatok mikor induljanak. Nem is értjük, hogy az első részből ez miként maradhatott is, hiszen a közlekedés menedzselésének egyik fontos eszközéről van szó. Hibák azért itt is előfordulnak, a játék gyakran piszkál bennünket azzal, hogy kevés a jármű egy-egy útvonalon, miközben az úton lévő járgányok konganak az ürességtől. Nem segít a helyzeten az sem, hogy bár fentről nagyon impresszíven néz ki a játék, az utcaszintre ráközelítve alig láthatunk gyalogosokat, miközben elvileg több tízezren lakják a városunkat. Jobb lenne, ha nem csak grafikonok és számok formájában, hanem vizuálisan is megjelennének ezek az emberek.
Amilyen grafikon nem szerepel a játékban, az nem is létezik
Ha már rátértünk a vizualitásra, folytassunk ezen a vonalon, és lássuk miként is fest a program. Bár véleményünk szerint a látvány kevésbé változatos, mint az első részben, azért még így sem tekinthető rondának. Fentről nézve igazi metroplisznak tűnnek a városok, rengeteg jól kidolgozott épülettel, komplex úthálózattal, némelyik térképen még tengerparti szakasz, hegységek és dombok is akadnak. Az egyetlen komoly problémánk a szürke egyhangúság, ami a városokra jellemző. Amint a cikk elején már említettük, a játékban csak modern betondzsungelek vannak, szemben az előző rész változatos, az elmúlt évszázad különböző korszakaiban működő településeivel. A hangzásra nem pazarolnánk sok szót, a városok zajai elfogadhatóak, a zene pedig egyszerű, a ’80-as évek stílusát idéző muzsika. A szimuláció összetettségéről viszont annyit érdemes elmondani, hogy a Cities in Motion 2 nagyon szépen követi lakosainak és autóinak mozgását. Az emberek minden nap elmennek munkahelyeikre, vagy szórakozni, majd a nap végén hazaindulnak. A közlekedés is részletesen kidolgozásra került, működnek a jelzőlámpák, a járművek pedig azok alapján mozognak a forgalomban. Hibát azért itt is lehet találni, például nem értettük, hogy az autópályán miért tömörülnek össze időnként az autók, amikor mellettük ott van két üres sáv.
Egy ekkora város menedzselése nem piskóta
A játék tehát felemás képet mutat. Itt-ott akadnak hibái, ám összességében egy korrektül működő közlekedés menedzselős alkotást hoztak össze a fejlesztők. Az első rész hiányosságait nagy részben sikerült kijavítani, legfeljebb azt sajnáltuk, hogy olyan dolgokat is kivettek a CiM1-ből, amelyek abban jól működtek. Kiváló jelzővel így sajnos nem illethetjük a játékot, ám ettől függetlenül egy korrekt alkotásról van szó, a szoba menedzserek nyugodtan tehetnek vele egy próbát.

Platformok: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

3. Zotya84
2013.04.30. 11:05
Azt azért lehet, hogy nem volna rossz hozzátenni, hogy a játék fórumán a visszajelzések alapján a fejlesztők! válaszaiból kiderül, hogy mint az előző résznél, itt is szeretnének a felhasználók jelzései alapján funkciókat hozzáadni, a hibákat javítani, hogy a játékuk még jobb legyen. Jó dolog, hogy maguk a programozók is válaszolnak a kérdésekre. Most például szó van arról, hogy az underground nézetet kibővíteni egy olyan nézettel, ahol a rácsok, utak nem látszanak/nagyon halványak.

A kevés jármű problémádra: az azért van, mert a járműveid lerobbanás/dugó miatt kint vannak forgalomban, és a menetrend szerinti következő induláshoz nem tudta depó kiadni a járművet, így az a járat kimaradt... Ezért (meg a karbantartás miatt) kell felülméretezni a járművek számát a szükségeshez képest.

De én a szerencsére kevés hibája melett is szeretem a játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. vzsryl
2013.04.30. 13:39
"Cities in Motion 2 - Egy BKV vezér élete"

Na ne b@sz, hogy itt is Nokiás dobozokban mennek a milliók...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Fzoltan
2013.05.01. 15:34
Köszi a cikket, már régóta szemezgettem ezzel a játékkal. A Traffic Giant nagyon tetszett, gondoltam ez is be fog jönni. Egyedül az tartott vissza, hogy annyi kiegészítő készült hozzá... amiket persze jópénzért be is lehet szerezni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!