iPon Cikkek

Cities XL 2012 - Hogyan építsünk metropoliszt?

Dátum | 2011. 11. 15.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

A semmiből felépíteni egy várost nem egyszerű feladat, ám még nehezebb annak fenntartása, a növekedés biztosítása. Azt hiszem erre az állításra a való életből is lehetne bőven példát felhozni, elég csak körbenézni hazánk kisebb-nagyobb településein, vagy épp meghallgatni néhány „nagyember” nyilatkozatát a televízióban. Vajon mi képesek lennénk becsülettel helyt állni polgármesterként, és virágzó metropolist varázsolnánk egy párszáz lelkes faluból? Bár csak virtuális módon, de a városépítő játékok segítségével megtalálhatjuk e kérdésre a választ. Az ilyen programok rajongóit nem igazán kényeztették el a kiadók és a fejlesztők, hiszen lényegében egy kezükön meg tudnák számolni, hogy hány említésre méltó darab született az elmúlt öt évben. Sokan máig a régi klasszikust, a SimCity 4-et tartják a legjobbnak, teljesen jogosan, hiszen a Will Wright keze nyomát viselő program szinte tökéletesen szimulálta egy város működését. Jelenleg az évente új résszel jelentkező Cities széria az egyetlen franchise, amely megpróbál a SimCity sorozat nyomdokaiba lépni. Természetesen egy esztendő alatt nem lehet egy teljesen új játékot készíteni, ezért a fejlesztők mindig a már meglévő alapokra építkeznek, javítgatják, bővítik a programot. Ez igaz a sorozat legújabb részére, a Cities XL 2012-re is, ami lényegében megegyezik a 2011-es változattal, néhány újdonsággal kiegészítve természetesen.

A közlekedés minden város rákfenéje
Nem érdemes azonban kapát és kaszát ragadni, hogy a fejlesztők fejét vegyük, amiért ezek után képesek teljes áron árulni a játékot, mert a CXL 2012-t kétféleképpen is be lehet szerezni. Aki már rendelkezik a 2011-es résszel, az egy kiegészítő formájában letölthet minden újdonságot, ami az új változatban szerepel, ilyenkor „mindössze” 3500 forintot kell fizetnie, nem a teljes árat (ami egyébként egy kicsivel így is az átlag alatt van). E rövid pénzügyi kitérő után lássuk mit is nyújt a stílus rajongóinak a program! Újoncként elsőként ajánlott a 10 részes tanítómódba belevágni, amely fokozatosan megismertet bennünket a CXL 2012 játékmenetével, a lakóépületek lerakásától kezdve, az igények kielégítésén keresztül egészen a közlekedési rendszer kialakításáig. Ha az alapokat elsajátítottuk, belevághatunk egy saját város létrehozásába. A korábbi Cities játékokhoz hasonlóan sajnos most sincs semmilyen kampány mód, nincsenek olyan feladatok, hogy adott feltételek mellett el kell érnünk egy kitűzött célt. Tulajdonképpen egy játékmód van a programban, aminek keretében a semmiből egy saját várost kell létrehoznunk, majd azt egyre nagyobbá és sikeresebbé tennünk. Aminek persze megvan a maga varázsa, de nem ártott volna egy kis változatosság.
 

Mielőtt elkezdenénk lepakolgatni az épületeket, a menüben megjelenő földgolyón ki kell választanunk, hogy melyik térképen szeretnénk elkezdeni az építkezést. Az CXL 2012-ben 15 új helyszín került be a játékba, 62-re növelve az összes lehetőség számát. Ezek a térképek a valódi helyszínek alapján kerültek kialakításra, így a formájuk, és többé-kevésbé földrajzi jellemzőik is megfelelnek annak, amit a földrajzkönyvekben olvashatunk róluk. A területek több szempontból is különböznek egymástól, így előfordulhat például, hogy az egyiken sok termőterület található, ami a mezőgazdaságnak kedvez, viszont nyersanyagokban nem gazdag, aminek következtében a nehézipar nehézségekbe fog ütközni leendő városunkban. Ha kiválasztottuk a megfelelő térképet, akkor belevághatunk végre településünk létrehozásába. A kezdőknek nagy segítség lehet, hogy a program nem zúdít minden lehetőséget a nyakunkba, hanem szép lassan, teljesítményünkhöz igazodva nyitja meg az újabb épületeket. A profibb játékosok persze kikapcsolhatják ezt a korlátozást a menüben lévő „Expert” mód alkalmazásával. A Cities XL 2012-ben alapvetően egyszerű egy új város beindítása, sokkal könnyebb, mint például a korábban már említett SimCity 4-ben. A pénz szinte azonnal elkezd befelé áramolni, amint letettünk pár üzletet, míg a SimCity-ben meg kellett küzdeni azért, hogy nyereséges legyen a város. A lakosság négy kategóriába osztható (unskilled, skilled, executive, elite), az egyes munkahelyek, szolgáltató épületek pedig más-más típusú munkaerőt kívánnak. Például az irodákban a képzettebb munkaerőre tartanak igényt, viszont a gyárakban inkább a képzetlen típusra van szükség. A játékmenetben nagy szerepe van annak, hogy milyen kategóriájú dolgozókat csábítunk a városba a megfelelő lakóterületek kijelölése révén. Folyamatosan figyelni kell rá, hogy az egyes üzletek milyen munkaerőt kívánnak, és ehhez kell igazítanunk a stratégiánkat. No persze nem szabad túlzásba esni, hiszen ha túl sok ember települ be egyszerre, akkor pedig a munkanélküliség kezd el nőni. A lényeg az egyensúly.

Akár a lakosság szemszögéből is bejárhatjuk a várost
Kezdetben még egyszerű kezelni a helyzetet, de amint elkezd rohamtempóban nőni a lakosság, úgy nőnek az emberek igényei is. A játék elején elég, ha van egy szórakoztató központ és egy sarki ABC a lakótömb mellett, de hamar eljutunk odáig, hogy rendőrségre, tűzoltóságra és iskolára vágynak a polgárok. Hogy ne legyen egy nyugodt percünk se, hamarosan a különféle vállalkozások is elkezdenek a nyakunkra járni. Az egyik a nem megfelelő összetettségű munkaerő, a másik az erőforrások hiánya, a harmadik pedig a rossz közlekedés miatt panaszkodik. Vannak nagyon poénos üzenetek is, előfordult például, hogy egy cég azért húzta le a rolót, mert az igazgató megnyerte a lottó ötöst, majd csapot, papot otthagyva lelépett egy trópusi szigetre. Szerencsére a legtöbb probléma megoldása nem túl nehéz, hiszen általában valamilyen új épület felhúzása javít a helyzeten, ám amint nő a városunk, egyre több és több ilyennel kell foglalkoznunk. Az egyik legnagyobb kihívást az imént említett közlekedés okozza. Ahogy a valóságban, úgy a Cities XL-ben is igazi pokollá változhat egy nagyváros, ha nem megfelelő az úthálózat. Mivel nem lehet hipp-hopp kicserélni a városon átvezető kétsávos utat 4 sávos autópályára, ajánlott jó előre eltervezni, hogy mit, hova építünk, így később kevesebb fejfájást fog okozni a növekvő autóforgalom. Bizonyos lakosságszám után már lehetőségünk lesz busz és metróvonalat is létrehozni, ami szintén hatékony módszer a dugók elkerülésére. Ami viszont nem túl realisztikus, hogy a buszállomás építéséhez 50 ezer fős városra van szükségünk. Szépen is néznénk ki, ha ez a valóságban is így működne.
 

Visszatérve az építkezésekre, ezeknek kis túlzással csak a képzeletünk szab határt, hiszen a Cities XL 2012-ben körülbelül ezer épület szerepel, melyek közül 300 most került be a játékba. Ennek köszönhetően hihetetlenül változatos városokat tudunk létrehozni, több millió lakossal. Egyes játékosok valódi, létező településeket tudtak rekreálni a programban, ami nem kis dolog. Ráadásul mivel most már lehetőség van moddolni a játékot, így számíthatunk rá, hogy még több újdonság fog megjelenni, hála a rajongóknak. Utóbbiak közreműködésére szükség is lesz, mert akármennyire is jól működik a program, a fejlesztők nem erőltették meg magukat a 2012-es rész újdonságait illetően. A 15 új térképen, a 300 új épületen és a szerkesztő eszközökön kívül semmi olyan nincs az új epizódban, ami ne lett volna meg a Cities XL 2011-ben. Továbbra is hiányoznak például a természeti csapások, amik nagyon fel tudták dobni a SimCity 4-es városok életét (még ha a lakosság nem is így gondolta). Ezúttal sem került be a játékba az online komponens, ami egy korábbi Cities részben már jelen volt, ám időközben megszüntették. Korábban ezt arra használhattuk, hogy más játékosok városaival kereskedhessünk, ami sokkal érdekesebb, mint a saját magunk épített településekkel, vagy a mesterséges intelligenciával történő csere-bere.

Szép képek készíthetők a jól felépített városokról
Látvány oldaláról elemezve a játékot elég vegyes képet kapunk. Távolról egészen szép képeket lehet csinálni a városokról, ha pedig lejjebb visszük a kamerát, akkor láthatjuk, hogy tényleg zajlik az élet, az autók jönnek-mennek, működik a tömegközlekedés, az emberek is végzik mindennapi dolgukat. Az éjjeli időszakban különösen pofásan néz ki a hely, ilyenkor mindent bevilágítanak a lámpák és az autók fényszórói. Viszont a technikai oldaláról nézve már nem olyan szemkápráztató a játék, akár az épületek, akár a gyalogosok kidolgozottságát nézzük. Természetesen figyelembe kell venni azt is, hogy az ilyen jellegű játékoknál a fejlesztőknek kompromisszumot kell kötni, hiszen egy több millió lakosú, több száz (esetenként több ezer) házzal rendelkező város megjelenítésébe még a legerősebb gépeknek is beletörne a bicskája, ha túl magas lenne a részletesség. Még jelen állapotában is meg-megakad a játék, amikor madártávlatból hirtelen az utcaszintre visszük le a kameranézetet, erős processzor ide vagy oda. Nem ártott volna még egy kis optimalizáció. Hangzás terén nem várhatunk túl sokat egy ilyen stílusú játéktól, és az autók morajlásán, dudálásán kívül más hangeffektet nem is igazán hallunk. A zenék terén viszont nem ártott volna, ha jobban megerőltetik magukat a fejlesztők, hiszen egy-két kivételtől eltekintve eléggé unalmas, középszerű számokat raktak a programba. Személy szerint én egy idő után inkább saját zenét indítottam el, miközben építgettem a városom.
 

Nehéz objektíven értékelni a Cities XL 2012-t. Az előző részhez képest sajnos fájdalmasan kevés újdonságot tartalmaz, ami miatt még a kiegészítőért kért 3500 forint is soknak tűnik. Aki rendelkezik a 2011-es változattal, annak nem ajánlott a beszerzése, hacsak nem szeretné kipróbálni a modderek által készített tartalmakat. Ugyanakkor, ha valaki még nem játszott a korábbi részekkel, és odavan a városépítő játékok stílusáért, az nyugodt szívvel kipróbálhatja a CXL 2012-t, hiszen egy jól átgondolt, helyenként pofásan kinéző, lehetőségekben gazdag programról van szó. Jómagam csak abban reménykedem, hogy a 2013-as változat már komolyabb változásokat fog tartalmazni, rengeteg új játékelemmel.


Platformok: PC
Tesztelt platform: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

23. Zelbacsi
2011.11.15. 08:17
Én szerettem anno a sim cityt, de úgy érzem, mostmár végtelen időmet venné el egy ilyen játék. (Mert pont ezt csinálta régen is, csak akkor még volt végtelen időm^^)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Micromatic
2011.11.15. 08:28
A szánalmas az, hogy ez maximum kiegészítőnek menne el, nem teljes játéknak! Cities XL 2011-hez képest alig van változás! Pár pálya és új épület... Hát vicc...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. dragon83
2011.11.15. 08:52
Micromatic, a cikk elején le is írtam, hogy ez végülis egy kiegészítő, meg lehet olyan formában venni, ha megvan a 2011.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. XtreemX
2011.11.15. 09:05
Szerintem kiegeszitokent tekintve egesz kellemes tartalommal es jatekidovel rendelkezik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. gezu1025
2011.11.15. 12:00
Érdemes nekem ezzel bármit is kezdenem 1 milliós Sim city 4 város felépítésének emlékével? Nyújt ez annyi élvezetet és kihívást? Vagy inkább hadjam?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. czibu
2011.11.15. 12:28
1milliós? szép. én még sc3-al szórakozgattam el napokig. az a baj, hogy már túlbonyolítják.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. dragon83
2011.11.15. 12:36
Szerintem ez a játék könnyebb, mint a Sim City4, de ez nem jelenti azt, hogy gyerekjáték lenne egy több milliós város felépítése és fenntartása.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. mokus1
2011.11.15. 13:31
Mégis mi tesztelt konfig? A szokásos x4, 5770? Azért jó lett volna be írni a cikkbe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. dragon83
2011.11.15. 14:03
AMD Phenom II X4, 4 giga ram, Ati HD6870
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. NKing
2011.11.15. 14:19
Sim City fanatizmusról ennyit:

http://www.youtube.com/watch?v=NTJQTc-TqpU
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. hcsa
2011.11.15. 14:21
És akkor a szokásos kérdés: kihasználja mind a 4 CPU magot? (Esetleg többet is?)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. mokus1
2011.11.15. 16:00
Én kiprobáltam i3-on. Furcsa mód csak egy mag ment maxon Szóval nem úgy tünik hogy használ 4 magot.Inkább erős architektúra és magas órajel segít neki.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. dani9078
2011.11.15. 17:43
Az igen, nekem a legtöbb az 600 ezer fő volt. De már minden bajuk volt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Micromatic
2011.11.15. 18:49
dragon83
Igen menet közben én is olvastam, ezt a lehetőséget, de egy új játékos aki nem ismeri a sorozatot azt megtéveszt a 2012 név. Ezért helyette inkább a 2011 Extended vagy gold lenne a legjobb... Arról nem is beszélve, hogy anno mikor bejelentették mindenki azt hitte, hogy totál független új játék lesz...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. dragon83
2011.11.15. 19:16
Hát igen, az Extended vagy gold elnevezés tényleg közelebb járna az igazsághoz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Sediqwe
2011.11.15. 20:44
Nekem a sima van meg, a 2011 előtti.
Eredetiben (STEAM) megvettem. Hát na
most a kb 20. városomra mondom azt hogy nem deglenek éhen meg egyáltalán.
Az hogy a 2giga DDR3-t megeszi keresztbe, azt mondanom sem kell.
750.000 emberem van, csak úgy lehet ésszerüen fenttartani a dolgokat, hogy ténylegesen szinte percenként figyeled hogy kinek mi kell. és cserélgeted pl a lakosságszinteket.
A gyárakat nagyon de nagyon nézni kell , hogy mit kívánnak, az jó hogy ha több valamit építesz, akkor kapsz egy pl 35% os épületet ami rendesen megdobja a termelést, és lehet rögtön eladni az extra profitot, amúgy enélkül az extra profit nélkül ESÉLYED sincs életben maradni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. hulioszeza...
2011.11.16. 10:11
Nekem ez a játék nem jött be, a SIM City sorozat viszont nagyon.
Az biztos, hogy időrablók voltak
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. reednow
2011.11.16. 11:25
"Helyenként jól néz ki"....jah, messziről...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. dragon83
2011.11.16. 13:18
Miért, a messzi az nem egy hely?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. reednow drago...
2011.11.16. 13:51
Kötekedsz?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. pdx06
2011.11.16. 15:56
Egy Transport Tycoon/Locomotion játékot el tudnék viselni ezzel a motorral.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Zaiko
2011.11.16. 22:24
pdx06: váááááááá transport tycoon Legnagyobb játék volt.. Még anno a 486os korszakban
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Sediqwe
2011.11.18. 20:36
Erre van a OpenTTD, de egy 3d változatra rámennék nagyon de nagyon!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!