iPon Cikkek

Cities XXL – Már megint ugyanaz

Dátum | 2015. 02. 23.
Szerző | Leon121
Csoport | JÁTÉK

A Cities XL-sorozatot a Monte Cristo francia fejlesztői alkották meg 2009-ben a City Life folytatásaként. Már a kezdetektől ambiciózus városépítési szimulátornak indult, ahol a játékosok egy állandóan élő, online bolygón irányíthattak volna városokat, a többi várossal (játékossal) kereskedve és közös világcsodákat építve, mindezt egy kisebb havidíjért cserébe. A feltételes mód azért szükséges, mert a projekt rendkívül hamar, néhány hónap alatt befuccsolt elegendő érdeklődés hiányában, ami egyúttal a Monte Cristo csődjét is magával hozta. A bezárás előtt szerencsére kiadtak egy patchet, amivel teljesen egyjátékos módúvá alakították át a játékot, a jogok pedig a Focus Home Interactive-hoz kerültek. Ők aztán 2010-ben, egy évvel az eredeti program megjelenése után kiadták a Cities XL 2011-et, ami lényegében ugyanazt nyújtotta, mint elődje, multiplayer nélkül. Ezután szinte éves rendszerességgel érkeztek az újabb részek, amikben közös volt, hogy lényegében semmi újat nem adtak a sorozathoz néhány új épületen kívü. A 2012-es változat nagy durranása az volt, hogy a moddolási lehetőséget is bevezette.
A sorozatot már az első rész megjelenése óta sok kritika érte amiatt, hogy nem támogatja rendesen a többmagos processzorokat, és nagyobb városok esetén masszív teljesítmény-csökkenés rontotta az élményt. A legújabb rész, a Cities XXL elsősorban ezt hivatott javítani: „újraírt” motort ígértek, ami erősebben támogatni fogja a többmagos processzorokat. A valóság sajnos nem lett annyira szép, mint azt reméltük... De először hadd mutassam be a programot azok kedvéért, akik még nem játszottak egyik korábbi résszel sem! A Cities XXL a gazdaságot három fő területre osztva szimulálja, és mi is ezek egyensúlyozásával fogjuk építeni városunkat, ahogy építkezési területeket jelölünk ki számukra. A három terület a lakosság, a kereskedelem/szolgáltatás, és az ipar. Mindegyik terület több alágat is tartalmaz, így a lakosság például szakképzetlenekből, szakképzettekből, vezetőkből (executive) és elitekből áll, de az iparon belül is találhatunk nehézipart, kézművességet, mezőgazdaságot, vagy épp high-tech ipart is, melyek mind-mind más jellegű igényekkel bírnak. Emellett a legtöbb ágazatnak többféle sűrűségű változata közül is választhatunk, azaz például a lakosság élhet kertes családi házakban, de többemeletes felhőkarcolókban is. Teljhatalmú polgármesterként a mi feladatunk, hogy ezen ágazatok számára kijelöljük az építkezési területeket, ellássuk az igényeiket, azaz áramot, vizet biztosítsunk, megoldjuk a közlekedési problémákat megfelelően kialakított közúthálózattal és/vagy tömegközlekedéssel. A lakosság számára munkát, tűz- és közbiztonságot, oktatást és szórakozást nyújtsunk, a termelő ágazatoknak pedig megfelelő képzettségű munkaerőt, és esetleges egyéb erőforrásokat (például benzint, vagy éppen másféle ipari termékeket) szolgáltassunk.
A szolgáltatási, fogyasztási láncok rendszere szépen ki van építve, egy-egy épületre kattintva láthatjuk, mit termel, és mire van szüksége, külön színekkel jelölve, ha valamiből kisebb-nagyobb hiányt szenved. Emellett kifejezetten fontos szerep jut a más városokba irányuló külkereskedelemnek. A sorozat gyökereit megőrizve nagyon fontos kereskedni más városokkal (akár sajáttal, akár a gép által képviselt megavállalattal), mert a mi térképünkön jó eséllyel nem fog minden fajta erőforrásból elég rendelkezésre állni, amint egyre nagyobbá növünk. A kereskedelem miatt viszont érdemes lehet szakosodni, a területünk adottságait minél jobban kihasználni. Csak egy példa: egyik városommal idilli környezetbe, egy sivatagi oázis mellé települtem le, ahol a közelben sok-sok olajmező várt kitermelésre. Építettem pár nagy sűrűségű lakossági negyedet, néhány olajtermelést támogató különleges épületet, és persze beépítettem az összes olajmezőt. Minden más szükségletet kereskedelemből szereztem meg, az eladott olajért cserébe lakosaim minden kívánságát maximálisan ki tudtam elégíteni, és még így is bőségesen folyt be a pénz a városba.
A szépen szimulált fogyasztási láncok ellenére a Cities XXL összetettebb konkurenseivel (mondjuk a Sim City 4-gyel) ellentétben nem igazán város-szimulátor, sokkal inkább városépítős játék. Sok mikromenedzselést kivettek a kezünkből, nem nekünk kell például az áram- és a víz ellátási hálózatát (a vezetékeket) kiépítenünk, hanem elég csak lerakni a termelő erőműveket valahová. A közigazgatási épületek egyéni költségvetését (és így hatótávját) nem állíthatjuk be, nem történnek környezeti katasztrófák, sem tűzesetek, és a nép sem vonul ki tüntetni, ha hirtelen adót emelünk (persze örülni nem fognak neki).
Ellenben a városok épületeinek és úthálózatának kiépítése nagyon sokféleképpen testre szabható, az egyes építkezési zónák kijelölésénél is megadhatjuk az úthálózat típusát és sűrűségét, és ha szeretnénk, akkor akár egyesével is pakolhatunk le épületeket. A nagyon türelmes játékosok a sok-sok lehetőségnek hála egészen elképesztő városokat hozhatnak létre, amiket aztán különböző napszakokban és effektekkel feldobva szépen le is fényképezhetnek. Emellett a város fenntartása sem annyira nehéz, mint mondjuk a sokak által ma is etalonnak tartott Sim City 4-ben, különösen ha használjuk a speciális épületeket, amik egy-egy terület termeléséhez adhatnak elég jelentős bónuszokat. Bosszantó tud lenni, hogy sok fejlettebb zóna használatához először bizonyos feltételeket el kell érnünk (jellemzően lakosság-számot), de akár ezt a korlátot is kikapcsolhatjuk, és kezdettől építhetünk nagyobb sűrűségű területeket is, hogy még ez se álljon az utunkba. Mindent összevetve a Cities XXL érezhetően elsősorban azt célozza meg, hogy a megálmodott városainkat létre tudjuk hozni, és nem keményvonalas kihívást akar jelenteni. Inkább homokozó, semmint szimulátor, de azért bizonyos szintig élethűen képezi le a város működését.
A bökkenő az, hogy amiket eddig írtam, azt lényegében akármelyik eddigi Cities XL-részről írhattam volna. Az XXL a bevált recepthez lényegében nem nyúl. Néhány újabb épület-típust kapunk, és integrálták a Steam Műhelyet is, ami mindenképp hasznos tud lenni egy ilyen játéknál – biztos vagyok benne, hogy a kreatív játékosok igen szép épületeket fognak alkotni. Ezzel együtt, az XXL fő újítása az átírt motor lett volna – ennek hatását viszont én nem éreztem igazán. Iponopolis népes városa egymillió lakos környékén már időnként be-beszaggatott annak ellenére, hogy 8 GB rammal, egy Core i5 processzorral hajtottam meg az SSD-ről futó játékot. A játékmenetet ez túlzottan nem befolyásolta, leginkább görgetéskor fordult elő, kicsit közelebbre zoomolva, de érezhető volt. Valamivel talán tényleg jobb a helyzet, mint volt, de azért radikális változásról messze nem lehet beszélni. Az utak és a zónák lerakása viszont már nulla népességnél is durván le tudja lassítani a gépet, ha egyszerre túl sokat és túl messzire akarunk építeni, ehhez kénytelenek leszünk alkalmazkodni.
A látvány egyébként mai szemmel is szép tud lenni, természetesen elsősorban távolabbról nézve. Most is lehetőségünk van ugyanis akár utca szintjére lezoomolni, és akár egy-egy gyalogosra, vagy autóra kattintva követni annak hétköznapjait. Ez jó móka, de látványban persze nem veszi fel a versenyt egy akciójáték részletességével. A zene viszont kifejezetten tetszett, nyugis tempójú, kikapcsoló dallamokat válogattak össze, és sokszor még játékon kívül is azon kaptam magam, hogy valamelyiket dúdolom magamban.
A Cities XXL önmagában, elődjeitől függetlenül nézve egy kellemes városépítgetős játék. Könnyen magával ragadja a játékost, mert viszonylag egyszerű benne haladni, és ha éppen építgetni támad valakinek kedve, akkor ahhoz itt minden eszközt megkap. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a korábbi részekben valódi, létező városokat modelleztek le egészen szépen lelkes építgetők. Erre jó esély van itt is. Új játékosok számára, akik szeretnének csinos városokat felhúzni a semmiből, és az utcákon bolyongva szép képeket csinálni, az XXL jó választás lehet a technikai problémák ellenére is, különösen mivel túl sok konkurenciája mostanában nem nagyon van (bár a Cities: Skylines-t talán érdemes lehet megvárni vásárlás előtt). A korábbi részek tulajdonosai viszont gyakorlatilag semmi újat nem kapnak a Steam-támogatáson és talán kicsivel jobb teljesítményen kívül. Ugyan ha megvan valamelyik korábbi rész, akkor 50%-os kedvezményt kapnak a játék árából, de ez még így is pofátlanul sok annyi tartalomért, ami jobb helyeken maximum egy patch lenne. A lenti pontszámot valahogy úgy igyekeztem belőni, hogy mindkét fenti említett szempont érvényesüljön benne!
Platform: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

11. Atesz1987
2015.02.23. 08:28
Újabban nagyon sokat rugóztok ezen a pontozás dolgon. Valami készül(?).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Leon121 Atesz...
2015.02.23. 08:38
Azért "magyaráztam a bizonyítványom" pontozás terén, mert tényleg igazából radikálisan eltérő pontszámot lehetne neki adni annak függvényében, hogy önmagában, minden elődjétől függetlenül nézzük-e (úgy olyan 70% köré lőném be, mert én nagyon élveztem a játékot), vagy pedig a korábbi részeket figyelembe véve, amihez meg szinte semmit nem adott hozzá (úgy pedig olyan 30% körül lenne max, a "pofátlan lehúzás" kategória - ha nézel pár Steam értékelést, vagy Metacritices pontszámot, az nagyjából mind ezt tükrözi inkább). Így aztán inkább kompromisszumot kötöttem - a lényeg most is, mint mindig, a szövegben van, az alapján kell eldönteni, hogy tetszik-e.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Stormrage
2015.02.23. 10:32
magaval tud ragadni a jatek, de sajnos hamar megunhato.... amugy i7-en 16G rammal se jobb a helyzet, nagy varosoknal mar katasztrofa epitkezni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. David1992
2015.02.23. 10:58
Hát ez valóban teljesen ugyanaz (ugyanolyan borzalmas optimalizációval). Kár érte.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. ChoSimba
2015.02.23. 12:37
Én már csak azért is inkább leto...tezném, mert végig azt mondták hogy ez vadi új lesz, köze nem lesz az előzőekhez. Persze sem gameplay video, meg semmi nem jött ki, szóval sejthető volt, hogy mégiscsak egy ordas kamu és lehúzás készülődik. És tényleg. Itt az idő, hogy a piac válaszoljon...
Én is simán pontoznám 60-70%-ra, de így ezzel az előélettel kb. 0.
Lehet hogy hülye vagyok, de nem szeretem ha még szembesítenek is vele
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Asagrim ChoSi...
2015.02.23. 16:52
Én onnan szereztem be, és a harmadik vagy negyedik tutorial kellős közepén léptem ki és nyomtam uninstallt. Van az a szint, ahol már pofátlanságnak vélem gyakorlatilag újra kiadni ugyanazt a tartalmat, ezt már a Sims átlépi, de a Sims hasonlóság terén közelében sincs a Cities-nek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Kajafun
2015.02.23. 21:07
Az én gépem se szereti...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. pdx06
2015.02.23. 22:51
Már megint a CPU az elsődleges téma. Erős videokártya és jó sok videomemória kell ahhoz hogy több épületnél se akadjon meg a játék. Cseszheti valaki a Core i7-jét ha 1-2GB videomemóriája van. Processzornak más a feladata. A GPU-t is nyilván azért tettek videokártyákba hogy levegye a processzorokról a terhet. Régi 3d kártyákban még nem volt GPU, azok valóban a CPU-t izzasztották.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. David1992 pdx06
2015.02.24. 10:09
R9 290, 4gb vrammal, játék élvezhetetlen 100 ezres városnál...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. btomi1980
2015.02.24. 14:17
Persze, hogy nem változott semmit. Az első kiadás fejlesztőit szélnek eresztették, az új fejlesztők meg csak foltozgatják.
Amúgy gyorsabban muzsikál, mint az elődje /ugyanazon a gépen/
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.02.24. 16:27
Az sem a cpu-nak köszönhető. Szarul van megírva, vagy nincs jól valami beállítva. Például élsimítást sem kell ész nélkül állítgatni, mert megnégyszerezi a hardverigényt mivel az élsimítás úgy jön létre hogy plusz vonalak kerülnek az élek környékére.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!