iPon Cikkek

Colin McRae: DiRT 2 - Jöjjön a sárdagasztás!

Dátum | 2009. 09. 16.
Szerző | Daks
Csoport | JÁTÉK

A tavalyelőtt helikopterbalesetben elhunyt skót autóversenyző neve mindig egyet jelentett a minőségi, értékes játékokkal. Az ezredfordulón indult Colin McRae: Rally sorozat öt darab számozott részt élt meg, majd tavalyelőtt jött a DiRT, mely szemkápráztató grafikájával, adrenalinpumpáló játékmenetével, és fantasztikus hangulatával egy teljesen új szintre helyezte a stílust. A konzolokra már szeptember elején megjelent, PC-re valamikor decemberben érkező DiRT 2 pedig ennek jegyében nem is szól másról, mint a zúzásról, a sárdagasztásról, a farolgatásról, és az önfeledt száguldozásról!

Igazi autós őrület!
A játékban ezúttal egy újonc autóversenyzőt alakítunk, a feladat pedig nem más, mint feltornászni magunkat a legnagyobb pilóták közé. Ez viszont nem könnyű, le kell vezetni párszáz kilométert ahhoz, hogy egyáltalán szóba álljanak velünk a profik, de ez már csak egy ilyen sport. Van azonban egy remek csapatunk, néhány bennfentes világsztár barátunk, és persze nem utolsó sorban egy kevéske indulótőkénk is, így nem maradt más, bele kell vetnünk magunkat az autóversenyzés sűrűjébe, jöhetnek a különböző bajnokságok, indulhat az élet.

Nem könnyű átverekedni magunkat a mezőnyön
Ahogy az előző rész, a stílusát tekintve a Colin McRae: DiRT 2 is egy laza, populáris, könnyed, száguldozós arcade játék lett. Az autók elképesztő sebességgel repesztenek benne, az irányítás gyerekjáték, még a féket se nagyon kell nyomni, hogy az ember biztonsággal célba érjen. Szerencsére azonban nem egy falról lepattanós NFS-ről beszélünk, a DiRT 2-ben érezni, hogy tényleg egy több száz lóerős, egytonnás vas felett ülünk, és az autó ennek megfelelően a kanyarokban rendszeresen dobálja is a fenekét. Ezen kívül a kicsúszásokra is oda kell figyelni, de minden másra ott a technika. Nincsenek vadul kipörgő, vagy legkisebb fékezéstől is teljesen leblokkoló kerekek, a gumi rendesen tapad a földhöz, az autó stabilan és magabiztosan fekszik, hát kívánhatna ennél többet egy pilóta?

Karrierünk során a világ minden pontján megfordulunk majd. Vannak versenyek Los Angelesben, Utahban, Bajában, Londonban, Marokkóban, Horvátországban, Malajziában, Japánban és Kínában is, egy valami viszont soha nem változik: legyünk bármely kontinensen, a legfontosabb a győzelem. A siker ugyanis XP-t ér, melyek gyűjtésével amellett, hogy egyre több elismertségre tehetünk szert a szakmán belül, még a versenyek számát is folyamatosan növelhetjük. Tapasztalatpontokat viszont nem csak győzelemmel, de különböző küldetések teljesítésével is nyerhetünk. Ezek amolyan szintekre osztott kis célok, melyek a lefutott kilométer, a legnagyobb ugratás, a legtöbb előzés, vagy a leghosszabb ideig való két-kerekezés után adják a pontokat, további izgalmakat hozva ezzel az amúgy sem lapos játékba.

Ingyen alvázmosás
Többnyire a klasszikus off-road utakon kell helyt állnunk, de nem ritka a fedett stadion, vagy a lekerített útszakasz sem. Míg Los Angelesben például egy speciálisan erre a célra kialakított pályán indulhatunk, addig Marokkóban csak a kopár sivatag vár ránk, de érdekes még London is, ahol egy éjszakai iparnegyed szolgál a tombolásunk helyszínéül. A változatosság jegyében természetesen játékmódból is többféle érhető el, van, hogy csak az idővel kell harcolnunk, de nem ritka az sem, hogy minden autó egyszerre álljon rajthoz. A klasszikus, egymást megelőzős, vagy rekorddöntögetős futamokba pedig olyan üde versenyszámok visznek színt, mint például a dominator, a gate crasher vagy a last man standing. Az elsőben a pálya egyes szakaszait kell uralnunk, a másodikban kis hungarocell táblák elgázolása a cél, míg az utolsóban folyamatosan számol vissza az óra, a leghátul álló emberek pedig sorra esnek ki a versenyből. Fontos része még a játékmenetnek a visszatekerhetőségi lehetőség, nem kell ugyanis rögtön a restartra nyomni, ha elrontunk valamit, elég csak pár másodperccel visszamenni az időben, oda, ahol még tudtuk uralni az autót, és varázsütésre máris kapunk egy második, vagy sokadik lehetőséget a játéktól.

A belső nézet egyszerűen... epikus
Menüként egy lakókocsi, és annak a kis udvarkája szolgál. Ilyenkor FPS nézetben vagyunk, válogathatunk a versenyek közül, a my stuff alatt a küldetéseket, a statisztikánkat, a leaderboardot és a barátlistánkat böngészhetjük, de innen érhető el a multiplayer, és a DLC-ket, videókat rejtő extras menüpont is. Az udvaron van az autó, itt lehet újat venni, vagy testre szabni a már meglévőt, de olvasgathatunk újságot, és böngészhetjük a beállításokat is. Két futam közt a legtöbbet a DiRT Tour menünél tölti az ember, a térképen pedig nem csak a soron következő versenyek kaptak helyet, de a bajnokságra is itt nevezhetünk. Utóbbiak nagyon élvezetesek, az Xgames egy három kontinensen átívelő, háromfordulós kupa, míg a World Tour egy műfajok szerinti amolyan erőnléti próba, öt fordulóval, egyenként több versennyel, és jó pár óra biztos játékidővel.

A design nagyon klassz lett. Már a menü is eszméletlen izgalmas, de az igazi vad stílust a részletek rejtik. Az elérhető versenyeket például kis matricával jelzi a játék, míg a már teljesített futamok ugyanilyet kapnak, csak hologramos kiadásban. A töltéskor üvöltő amerikai pop rock zene kíséretében ide-oda ugrál a kamera, az égből nagy erővel lezuhant fényképek, táblázatok és szövegek között, amikről mi adatokat tudhatunk meg a soron következő versenyről, az achievementek állásáról, és a saját teljesítményünkről. A szövegek is hihetetlen kreatívak lettek, a fő címek nagy, hungarocellből kivágott karakterekből állnak, míg az apró kiegészítések marker filccel felcímkézett ragasztószalagokra lettek írva. Hasonló lázadó formát kapott az autóbelső is, melyet kreativitásunktól mérten telerakhatunk mindenféle visszapillantóra aggatható, és műszerfalra ragasztható kis kacattal. Az előbbire többek közt van plüss dobókocka, kötélen lógó ember és kis sportcipő, míg az utóbbi kínálata hula-hula lányból, dinóból, bólogató kutyából, forgó szemű koponyából és hozzájuk hasonló kis csecsebecsékből áll.

Múmia a műszerfalon!
A DiRT 2-ben pezseg az élet, állandóan emberek vesznek körül: Ken Block, Dave Mirra, és a hozzá hasonló sztárpilóták pedig rendszeresen felhívnak egy kis eligazításra. Elmagyarázzák a játékot és a további tennivalókat, összefoglalják az előző versenyt, illetve vezetés közben is folyamatosan átszólnak CB-n, hogy ne menjünk beléjük, vigyázzunk a kanyarnál, nem sérültünk-e meg a balesetben, és még sorolhatnám. Érezni, hogy itt tényleg egy pilóta bőrébe bújtunk bele, és nem csak az van, hogy folyamatosan követik egymást a versenyek, mi pedig nem is számítunk, csak az eredmény a lényeg. Megbecsülnek, dicsérnek, jutalmaznak, barátkoznak velünk a virtuális kollégák, ami nagyon jó érzés.

Még jó, hogy nem a nyilat követtem!
A játékot a Colin McRae: DiRT-ben és a Race Driver: GRID-ben is bizonyított Neon Engine továbbfejlesztett változata, az EGO hajtja, az a motor, mely az Operation Flashpoint: Dragon Risignet és az F1 2010-et is mozgatja majd. A látvány csodálatos. A színek gyönyörűek, az effektek szinte felpofozzák az embert, és maga az összkép is nagyon egyben van. A Nap rikítóan süt, száll a por, fröcsköl a sár, az autó koszosodik, a bokrok végre tényleg igazi növényként viselkednek, egyszerűen nincs olyan részlet, amibe komolyabban bele lehetne kötni. Talán az autó sérülése az egyetlen ilyen, a törésmodell ugyanis nem a legszebb, kicsit természetellenesen hajlik a kaszni, de nem vészes az sem. A jellemzők átbogarászásának végén még a hangokról illik pár szót ejteni, nagyon hiteles lett az egész, hogy híres autóversenyzők adták az orgánumukat a produkcióhoz, de a hangeffekttel sincs gond, a motor szépen szól, illetve az ütközések is valósághűen hatnak a fémcsikorgásokkal és üvegtörésekkel együtt. Itt egy dolog nem tetszett, nincs zene a vezetés alatt, pedig ha már ilyen tömegszórakoztatóra vették a játék stílusát, akkor még ez is bőven belefért volna.

A PC-s verzióra sajnos decemberig várni kell, de jó hír, hogy a játék támogatni fogja a Games for Windows LIVE rendszert, illetve a DirectX 11-et is. A programozás ez utóbbi miatt csúszik, a készítők mindent bele akarnak tenni a játékba, ez viszont nem megy egyik napról a másikra, és a végleges változatot is illik ugye megvárni az ilyen fejlesztésekkel. Ami biztos, hogy megéri ezt a pár hónap késést a dolog, főleg akkor, ha az ember rendelkezik is majd egy hozzá való videokártyával, és ki tudja sajtolni a játékból az új technológia minden előnyét.

Rólad szólnak a hírek, veled van tele a sajtó...
Odacsapott a Colin McRae: DiRT 2, iszonyú jó hangulattal és remek show elemekkel töltötték fel a Codemasters-es srácok, tényleg csak a féktelen száguldásról szól, aminek nagyon örülünk. Nem erőlteti feleslegesen a szimulátoros stílust, bár van benne belső nézet, és az autót se könnyű mindig úton tartani, mégis az egyszerűség dominál benne. Megéri a pénzét, a járműfelhozatal jól sikerült, a helyszínek változatosak, tele van izgalommal, szuper az összhatás, egy gond van vele csak. Annyira addiktív, hogy az ember folyamatosan előtte ül, nem marad ideje a való életre, és a játékot is 3-4 nap alatt végigviszi. Utána pedig következnek újra a szürke hétköznapok...

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

29. szabtam
2009.09.16. 13:20
"DiRT 2 is egy laza, populáris, könnyed, száguldozós arcade játék lett."

na, végre megint leírta ezt így valaki, pláne egy tesztelő. sokan a dirt-öt, grid-et szimulátornak kategorizálják, holott nagyon nem az...

hiába kedvelem inkább a szimeket, azért ennek is nagyon várom a pc-s verzióját!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. Sytyx
2009.09.16. 14:03
"DiRT 2 is egy laza, populáris, könnyed, száguldozós arcade játék lett."

Akkor nekem való. Úgy se ismerem a féket :lol:
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. Minigun
2009.09.16. 15:29
Ez a játék iszonyat jó... És ha mindent meg akarsz nyerni, akkor nem is olyan rövid azért. A Colin emlékverseny is kifejezetten tetszett benne, szép tisztelgés az emléke előtt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Csaber
2009.09.16. 16:57
Remélem értelmes lesz az irányítása mert az előző részé béna volt finoman fogalmazva az autók viselkedése is hagyott némi kívánnivalót maga után , ( én kormánnyal próbálkoztam vele (Momo racing-el) ) még szerencse hogy nem adtam pénzt (barátom 9600 Gt-je mellé volt csomagolva és elkértem )érte 1 óra múlva már nem volt a gépemen , de most megint reménykedek hogy jó lesz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. PH-User
2009.09.16. 17:11
No.1. - Nekem semmi gondom nem volt a DiRT irányításával, első versenytől Pro-ba nyomtam végig.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. imi93
2009.09.16. 17:22
szerintem is nagyon jó volt az irányítása inkább a gird-é volt túl lassú nekem de a dirt annyira bejött hogy ott virít egy eredeti példány is a polcomon
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. lew000
2009.09.16. 19:14
Nagyon jó játék ez , a hangulata is király!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Caine
2009.09.16. 20:06
és az első részben a világrekordok egy részét is bill-el tartják
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. thspo
2009.09.17. 10:57
én billentyűzettel az első részben az össze pályán rekordot döntöttem és gamepaddal is tökéletesen irányítható volt, sőt meg merem kockáztatni h ha az ember eltalál egy jó beállítást akkor a Dirt és a Grid a két legjobban irányítható autós játék, remélem ez is hasonló lesz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Norba
2009.09.17. 13:27
LoL.
A tesztelőnek lehet nem a Dirt meg a Shift fizikájából kéne kiindulni...
A Dirt-nek a legvalósághűbb a fizikája szerintem!!!
Egy Momo vagy egy G25/G27-el olyan mint ha igaziból te vezetnéd a kocsit,csak nem mozog alattad a talaj és nem érzed a "G" erőket
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Chocho
2009.09.17. 17:41
Norba: "A Dirt-nek a legvalósághűbb a fizikája szerintem!!!"

Oh kérlek, mondd, hogy nem gondoltad komolyan...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Azrael
2009.09.18. 07:36
A felsoroltak közül gondolta szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Csaber
2009.09.18. 09:06
Norba : javaslom hogy próbáld ki egy szimulátor játékban (pl GTR2)egy igen egyszerű dolgot padlógáz és 1-est löksz a rajtnál (kipróbáltam az eredmény lehet vagy 30 méteren keresztül is égetni a gumit (pici korrekciókkal ), de ez pályafüggő mivel sok versenypályának a burkolata annyira rossz hogy megdobja a kocsi hátsó kerekét és onnan jobb esetben a fűvőn találod magad , rosszabb esetben a szalagkorlátnak ütközöl és a leszakadt spoileredet nézegetheted(ugyanez az eredmény ha a korrekció nem sikerült) , a Grid-nél az egyik kanyarban otthagyod a fél autót de azért még megyek 2 kört és kényelmesen (és alig buksz 2-3 ms egy körön leamortizált autóval) megnyerem a versenyt (botok ellen)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. gera021
2009.09.18. 10:46
már várom a dirt 2-öt mert az nfs-t alig lehet irányitani billentyüzettel,
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Sytyx
2009.09.18. 11:04
Látom megvan a két tábor. De felesleges vitázni, melyik a jobb. Arcade vs. Simulator. Én személy szerint arcade rajongó vagyok. A kedvenc a Grand Turismo. De magyarázza el nekem valaki: Az a szimuláció, hogy egy négykerekű téglát vezetsz, amit billentyűzettel vagy gamepaddal nem lehet irányítani? Kormánnyal tényleg olyan jó a szimulátor, vagy azzal is nagyon nehéz?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Csaber
2009.09.18. 12:12
Sytyx: kormánnyal tudod irányítani rendesen , igaz nehéz úgy is ha gyorsan is akarsz menni , figyelni a gumikopásra a hőmérsékletre és úgy legalább alapszinten érteni az autókhoz hogy a pályákra betudd állítani rendesen (alapvetően minden szimulátorban a botok ellen elég az alapbeállítás kb csak a benya szintet kell beállítani nehogy kellemetlen meglepetésben legyen részed , de több ms-et is nyerhetsz egy normális beállítással körönként de ha nem akarsz vele sokat vesződni leszeded a netről az ideális beállítást) , de a valóságban is ez van ezért nem lehet mindenkiből jó autóversenyző , a szimulátorokat is le lehet butítani akár árkád szintre is ahol bill.-el is elvagy kicsit komolyabb szintre egy gamepad is jó szóval ajánlom hogy próbálj ki egyet (legalább megnézheted pl hogy milyen tömegnyomorban versenyzni ahol rajtad kívűl vannak még 46-an egyes pályákon , ráadásul a szimulátorok nem igénylenek szinte vga-át lévén előfordul hogy dx7-es szintre is le lehet butítani , és csak procit meg memóriát(1Gb elég a gépbe) kérnek )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Anrigoa
2009.09.18. 13:08
Nekem a Shift nagy csalodas volt, pedig vartam nagyon... A DiRT 1-et kivittem az tetszett es ha jol tudom akkor a DiRT 2 ugyanazt a motort hasznalja, mint ami a GRiDnek van. Tehat remelem menni fog ugy mint a GRiD.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Sytyx
2009.09.18. 13:14
Csaber: én olyan játékokkal vagyok bajban, mint a Toca, ez az NFS Shift és az ilyen tipusuak. Az a bajom, hogy nekem gamepadom van és jópár autós játéknak bőven jó. A régebbi NFS-eknek, Gridnek, TDUnak jó volt. Plussz én a külső nézetet szeretem. Ezért gondolom azt, hogy nem éri meg nekem egy kormányt venni, mert az csak a szimulátorokhoz kellhet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. adam0205
2009.09.19. 13:22
Hát a külső nézet szerintem semmire sem jó, oda a játékélmény. A valóságban is belső nézet van, szép is lenne ha nem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Norba
2009.09.20. 10:05
Nekem nem kell a GTR2-ről meg ilyenekről beszélni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. laciii
2009.09.20. 13:16
Jó játék, PS3-on toltam spanomnál a demo-n, nagyon bejött!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. taripocok
2009.09.22. 11:52
háát nemtudom,amióta megvan a jogsim,azóta nem annyira mennek ezek a "valsághű" játékok...x)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Csaber
2009.09.22. 12:36
Trub : a grafika nemigen fejlődött , viszont a GTR2-ben csak versenyautók vannak a Evo-ban több pálya van(amik persze nincsenek meg a GTR2-ben) és vannak szériaautók igazából ez a cikk jól elmondja a lényeget : http://www.pcguru.hu/pcguru/teszt/gtr_evolution
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. center82
2009.09.27. 21:56
Most írtam ki végre! xbox360 és hatalmas lett a játék
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. twollah
2009.10.01. 21:52
Az Index-n ha jol lattam mar jatszottak vele az ATI uj udvoskejen.
Szoval a jatek mar elerheto valakiknek... ...valakiknek akik nem a por nep koze tartoznak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Sytyx
2009.10.01. 22:14
az egy dx11 promó lehetett
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Castiel
2009.12.05. 10:36
nos, aki nem tudja milyen a játék és hogy megvegye-e, annak meg a rajongóknak, összedobtam egy kis Gameplay Video-t a játékból, igaz nem vagyok mester az ilyenekben, de sztem jó lett, töltsétek, nézzétek:

dirt2_xvid.part01.rar
dirt2_xvid.part02.rar
dirt2_xvid.part03.rar
dirt2_xvid.part04.rar
dirt2_xvid.part05.rar
dirt2_xvid.part06.rar
dirt2_xvid.part07.rar


ui:
sajnos csak xvid minőségben tudtam megcsinálni mert így is 3 és fél perces és 811mb lett.. HD-ban meg csak 1080p engedett és úgy megy 25.9GB lett
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Silverstin...
2010.01.08. 19:55
Én most fejeztem be PC-n a végigjátszását. Ellenkeznem kell jónéhány ponton a cikk írójával.

Gyorsan végigjátszható? Azt nem mondanám, mivel méréseim szerint és az Xfire szerint is kb. a háromszorosa az első részének (30 óra). Viszont rettentően unalmas. Körülbelül a 8. óráig kötött le igazán és kb addig is van értelme, mert addigra vezettem már minden pályán, megnyertem mindhárom X-Games-t, az irányítható autókat is mind megvettem már (kipróbáltam a többit is és 1-2 kivételtől eltekintve közepes fokozaton lehetetlen velük nyerni, akármilyen pro vagy), folyamatosan ismétlődő pályák és annak rövidített vagy megfordított változatai. Az égegyadta világon semmi célja a játéknak. Az XP rendszernek csak addig van lételeme, ameddig az X-Games-k szinthez vannak kötve, de a harmadikat is megkapod már 24-s szinten, a játék végére pedig a 73-s szintet is elértem (tök értelmetlenül). A törésmodellel nem vagyok megelégedve, ahogy a belsőnézetes hangokkal sem. Bent nem a kipufogóhangot kellene hallani a legerősebben, hanem az egyenesfogazású váltóét meg a különféle mechanikai zajokat. A grafika tényleg gyönyörű, bár meg lehet figyelni érdekes dolgokat: külsőnézetes módban sosem fröccsen víz a szélvédőre, ráadásul a kifröccsenő víz is egyfajta "fáziskéséssel" teszi a dolgát. A játék legvégén, kb 90% Dirt Tour állásnál a versenyek utáni Replay fül eltűnt a Restart és Quit tab mellől, illetve magától sem indult el többet, csak mutatta az álló autót.

Hirtelen ennyi jutott eszembe. Közel sem lett egy tökéletes program. Engem az első rész ennél sokkal jobban megfogott, a GRiD nagyságához pedig egyáltalán nem fogható, amit már háromszor vittem végig, de még mindig rendkívül szórakoztat. Én mindössze 70%-t adnék neki.
Uff, szóltam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Raphouse
2010.07.15. 13:56
@Silversting

Én is azt gondolom hogy teljesen értelmetlen ez a játék,és teljes monotonitásba csap át.grafika az pazar szép porfelhők,élethű a pocsoja is,de a pályák egyhangúak egy idő után és nekem abból lehet elegem és 40akárhány %nál abba is hagytam mert alig volt olyan játékmód amiben versenyezni kellett volna másokkal csak a sok idömérő baromság és a végén kiirja hogy hanyadik lettél aztán következeik egy hasonlóan kinéző pálya.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!