iPon Cikkek

Company Of Heroes: Tales of Valor

Dátum | 2009. 04. 25.
Szerző | vandread
Csoport | JÁTÉK

A Relic Entertainment valóságos aranybányának számít a stratégák körében. Annak idején már az első, Homeworld névre keresztelt alkotásuk is rengeteg dicséretet kapott, így nem is meglepő, hogy később a Warhammer 40000 sorozat is méltó helyet kapott a valaha készített legjobb RTS-ek listáján. Számomra is inkább ezzel az alkotással váltak ismertté az alkotók. Akkoriban hihetetlenül részletgazdag látványvilágot nyújtott űrgárdistáink harca az idegenekkel, ahogy egymást püfölik lánckardokkal, fejszékkel vagy mikor az orkok gyilkos konzervdobozra keresztelt harci robotja kapta el az embereket és dobálta szét őket a szélrózsa minden írányába. A felsoroltak mellett számomra még azzal váltak vonzóvá alkotásaik, hogy nem a szokásos C&C játékstílus szerint folyt a küzdelem egymással – ércgyűjtőkocsik termelték nekünk a pénzt – hanem előálltak egy teljesen újszerű írányítással, taktikázási lehetőséggel, amely visszatekintve igencsak sok elismerést könyvelhet el. Így aztán a sikereken felbuzdulva 2006-ban új vízekre evezett a készítőgárda és kísérletet tett a már sokak által bemutatott második világháborús téma meglovagolására. Úgy tűnik a srácok ekkor sem lőttek mellé, mert azóta két kiegészítő is érkezett a már lerágott csontnak mondható kategóriában. Ezekből a második ebben a hónapban került a polcokra, úgyhogy lássuk a medvét. 

 
A harmadik birodalom visszavár
 
Ismételten megtapasztalhatjuk történelmünk legsötétebb időszakát a szövetségesek és a németek oldalán egyaránt. Rengeteg ígéretet kapott a rajongótábor arra, hogy az új rész még több élményben fogja részesíteni az érdeklődöket: lesz három új kampány, színes egységfelhozatal, feljavított grafika akár Directx 10-es támogatással is, három teljesen új stílust és taktikázást megkövetelő játékmód multiban és a csúcsígéret, „Direct Fire” opció a páncélosokhoz. A felsorolást tekintve beláthatjuk, hogy igencsak grandiózus tervnek tűnt egy ilyen expanzió amely nem ígényli még az alapjáték vagy az első add-on feltelepítését sem.
Három, egy ellen? Ugyan mi az nekünk, mi hősök vagyunk!
Ez tiszta 40-es évek...
 
Elsőként szót ejtenék az új kampányokról, amelyekről finoman szólva is azt kell mondanom, hogy a fiúk nem erőltették meg nagyon magukat. Az átvezető videók ígényesen rajzoltak ugyan, de engem zavart az, hogy gyakorlatilag nagyrészük csak állóképeket mutat. Narrátorok mesélik el történetüket, mi meg közben tátott szájú németeket, vagy amerikai katonákat látunk, melyek madárijesztőkhöz hasonló pózban állnak és közben megy a párbeszéd. Persze rámondhatjuk erre, hogy mint mesélés ez külön hangulatot ad a sztorinak, de akkor mivel magyarázzuk azt a tényt, hogy a párbeszédeken kívűl a többi történés„élő” (repülnek a bombázók, háttérben tankok vánszorognak)? Valószínűsíthető, hogy nem volt kedvük olyan animációkkal bajlódni a készítőknek, mint szájmozgás és egyéb apró részletek, ez viszont már előre sejtette azt is, hogy nem lesznek nagy durranások a küldetések.

Így is lett. Mindhárom küldetéssorozat lezavarható egy szűk délután alatt. Ebből kifolyólag kihívást se jelentenek a missziók, tulajdonképpen vagy full „rambózásról” szólnak, vagy beásott egyoldalú védekezésről. Példaként felhozhatom az első történetet, ahol egy német tank legénységének bőrébe bújhatunk három „pályán” keresztül. Igen, idézőjelbe raktam a pálya elnevezést, mert az egymást követő hadszínterek ugyanabban a városban játszódnak, gyakorlatilag csak a napszakok váltakoznak egyedül (először nappal, majd éjszaka, végül hajnalban kell manővereznünk). Az AI jelenléte alig érzékelhető. Részben a pályák egyenlőtlen kialakítása miatt, másrészt pedig az erősen scriptteltnek tűnő gondolkodásból kifolyólag: a gép legtöbbször a biztos halálba küldte frontális tűzerővel szembe haderejét. Nekünk meg a legelitebb egységeink állnak rendelkezésre, akik minden probléma nélkül is ledarálnak egy-egy szakaszt, mikor ők alig állnak egy rajból (4-5 ember). Van minimális lehetőség takitkázásra ugyan, de az elenyészőnek mondható a megszokott hadjáratokhoz képest. Egyedüli nehézséget a különfeladatok megoldása jelenthet, de egy gyakorlott stratégának ez is semmiségnek mondható.

A leghosszabb nap még csak most kezdődik.

Játékmenet
 
Az elődöket tekintve sok lényeges újítás nem történt a harcrendszert és erőforrás-menedzselést tekintve. Továbbra is kétfajta hadnem rendelkezésünkre: katonáink, és a harci járművek, úgy, mint tankok, páncélautók, motorok stb. Minden egységnek megvan a külön funkciója, pl.: mérnökök sáncokat és újabb épületeket tudnak felhúzni, mesterlövészek kulcsfontosságú helyeken képesek rést ütni az ellenség védelmi vonalán, gépesített gyalogságunk gyors mozgásának köszönhetően könnyedén a front mögé juthat ellehetetlenítve vetélytársunk utánpótlását és még sorolhatnám a lehetőségeket. Utánpótlást a megfelelő épületekből kérhetünk, de ez időbe és erőforrásba kerül főként. Három fajta nyersanyagból kell gazdálkodnunk: emberanyag, benzin, lőszer. Mint ahogy a cikk elején is említettem, itt nem a klasszikus módszer szerint folyik a készleteink feltöltése. Ahhoz, hogy minél gyorsabban tudjunk termelni, területeket kell foglalnunk. Minden pálya egységesen fel van osztva kisebb-nagyobb mezőkre, melyet a térképünk határvonalakkal jelez. Magunkhoz csatolni a legegyszerűbben úgy tudjuk őket, ha embereinknek sikerül kitűzni a zászlónkat az adott régió stratégiai pontján. Innentől kezdve az ott található bevételi források minket illetnek. Azonban ellenfelünk bármikor képes visszafoglalni őket, sőt akár el is vághat minket tőle, ugyanis a nyersanyaglelőhely és a bázisunk közötti terület is miénk kell, hogy legyen, ha részesülni akarunk a javakból. A küzdelem során tapasztalati pontokat nyerhetünk, amelyek beváltásával jogot kaphatunk különleges járművek építésére, támogató bombázásra, extra erősítésre, attól függően, hogy melyik oldalt képviseljük, tengelyhatalom vagy a szövetségesek. Ezen kívül lehetőségünk van maroknyi új egységet is megismerni, de erről később még szólni fogok. Amit még fontos megemlítenem az a Direct Fire opció beültetése a játékba. Hogy mit is jelent ez? Most már van módunk arra, hogy közvetlenül irányíthassuk az általunk kommandírozott harckocsi tornyát és így célzott lövést adhatunk le vele haladás közben, akármilyen irányba. Ez eddig jól hangzik, de most jön a fekete leves: ha a tankunkkal hirtelen irányt szeretnénk módosítani, akkor a lövegtorony is abba az irányba kezd el fordulni letérve az eredeti célpontról, így újra nekünk ki kell adni a parancsot a forgatáshoz. Ennek tükrében alig van értelme az egésznek.

Grafika, hangzás 

 
Forradalmian nagy látványbeli újítás nem tapasztalható a játékban, de hangulatosan felépített hadszíntereken vívhatjuk meg győzedelmes csatáinkat. Szemet gyönyörködtető látvány, ahogy hírhedt tigriseink városfalakon tőrnek át, és a Sherman páncélosok tehetetlenül szemlélik lövedékeik lepattanását a tankjainkról, vagy amint katonáink golyózápor közepette roncsok között a magas fűben várják a felmentő sereget támogató vadászgépek képében. A felsoroltakban semmi kivetnivaló nincsen. Egyedül annyi talán, hogy kicsit kezd már megkopni ez a motor, de kárpótlásul zökkenőmentesen fut a legjobb beállítások mellett is a közepesen erős gépeken és persze ki tudja használni a Directx 10 előnyeit is. Egy AMD Athlon 64 X2 5600+, 4GB memória, és egy Radeon HD4850 társaságában olyan jól futott, hogy a kisebb gépeknek se jelenthez problémát. A hanghatások továbbra is jók, életszerű ahogy embereink kiabálnak az árokban és robbannak a gránátok, miközben tűzharcot folytatnak az őket ostromló rohamjárművekkel. A hadjárat szereplőinek szinkronhangjait is eltalálták, negatívumot nem is nagyon tudnék ide sorolni.
A híd most túl közel van. 
 Multiplayer
 
Némi tesztelés után sikerült rájönnöm, hogy igazából a hadjáratok egyedül csak azt a célt szolgálják, hogy kipróbálhassuk az új egységeket, hogy aztán több játékos módban ne legyünk velük olyan esetlenek. Jó hír viszont az, hogy itt az AI már sokkal jobban elemében van és képes meglepetéseket okozni, növelve ezzel a hangulati faktort. Ha már szóba kerültek az új egységek, akkor meg kell említenem, hogy ennek is megvan az ára. Ugyanis az újdonságok gyakorlatilag „felülírják” a régieket, így a csata megkezdése előtt azonnal válaszút elé is kerülünk, hogy melyiket szeretnénk viszontlátni a harcban. Nem kötelező cserélni, inkább csak opcionális lehetőség. Amit viszont ki kell emelnem az az, hogy bővültek a játékmódok mindannyiunk örömére. De még mielőtt fellelkesülnék lehangolóan hozzá kell tennem, hogy a srácok itt sem vitték túlzásba a dolgot. Kapunk három új módot ez tény…de mindössze egy-egy pályával! Mi ez kérem? Mintha valami demo változatot töltenénk le alkalmi kipróbálásra. Az alábbiakban ismertetem azért őket, picit keserű szájízzel.

 

Operation: Stonewall
Emlékszünk olyan FPS játékra, ahol egyedül, vagy néhány társunkkal vállvetve kell szembeszállnunk az egyre nagyobb hullámokban támadó, végül pedig már mondhatni elsöprő túlerővel szemben? Ez a pálya pontosan erről szól, minél tovább kitartani, és védeni a pozíciónkat. A megsemmisített egységekért pontokat kapunk, melyekből fedezhetjük veszteségeinket, illetve fejleszthetjük megmaradt haderőnket. Némi túlzással szólva megfelel egy Tower Defense stílusú játéknak is.
 
Operation: Panzerkrieg
A találó cím sejteti, hogy miről is lehet szó. Igen, itt bizony csak a páncélosok kapják a főszerepet. Kezdéskor választhatunk három tank közül, mindegyik más tulajdonságokkal bír, majd azt az egyet mozgósítva kezdődhet a móka. Megjegyezném, hogy a „Direct Fire” opciónak itt lenne a legnagyobb haszna, ha nem lenne úgy elrontva. Célunk annyi, hogy társaink segítségével elfoglaljuk és megtartsunk három stratégiai pontot a térképen, amitől az ellen győzelmi pontjai csökkeni, kezdenek. A szabály egyszerű, az veszít, akinek előbb fogy el. Közben tapasztalati pontokat és nyersanyagot gyűjthetünk, amelyeket különleges képességekre és a számítógép által irányított gyalogsági támogatásra használhatunk fel, ahogy a másik fél is.
 
Operation: Assault
Mondhatni, ugyanaz, mint az előző, csak itt javarészt a gyalogság küzd meg egymással, ritkán besegít néhány jármű is. Mi csak egyetlen hőst vezethetünk a harcban, viszont kiválaszthatjuk, hogy milyen kasztot képviselje (mérnök, kommandós, orvos, tiszt, nehézfegyveres, felderítő, mesterlövész). Helyzettől és személyünktől függően kell megválasztanunk a minket megszemélyesítő katonát és célunk lövészárkokon keresztül bunkerről-bunkerre haladva eljutni az ellenség üzemanyagraktárához, majd azt felrobbantani – vetélytásunknak is ugyanez a célja saját hőseivel. Természetesen nem csak egyedül kell mindhez véghezvinnünk, támogatásul mellettünk lesz a gép által vezérelt többi harcostárs is, de általában nem sok vizet zavarnak még mennyiségük ellenére se. Ha meghalunk, akkor pár másodperc után újraéledve támadhatunk tovább.
Úgy tűnik hajnalban még kit Tigris tank bevonulása se kelthet feltűnést. :) 
Végére pedig a teljesség igényével szót ejtenék a klasszikus skirmishről is. Itt kétfajta szabály közül választhatunk. Az egyik a fentebb is említett pontszámrendszer, másik pedig a teljes kipusztítása ellenfelünknek. Függetlenül attól, hogy melyik fél mellett tesszük le a voksunkat, a játék felajánl nekünk háromfajta harcmodort a kezdetkor, amelyek közül érdemes meggondolni, hogy melyik mellett döntünk, mert az egész játékunkra kihathat, ugyanis ehhez kapcsolódnak majd a tapasztalati pontok által megszerzett jogosultságok is – légitámogatás kérése, veterán harcosok igénylése stb.

Összefoglalás

 

Finoman szólva se vagyok elégedett a Company of Heroes új darabjával. Számomra az egész játék összecsapottnak, kiaknázatlannak tűnik, amivel csak siettek, hogy minél előbb kiadhassák. Kár volt. A kampányok felejthetőek – a videókról ne is beszéljünk - és nyúlfarknyi hosszúak, az egységek jók, de ahhoz le kell mondanunk a régiekről. A többjátékos rész pedig nonszensz, mindössze egy pálya módonként. Nem értem miért kellett ezt a Relicnek így megoldania. Kicsit dejavu érzésem van, mert a Warhammer 40000 sorozatnál is hasonlót tapasztaltam anno. Egész pontosan a Soulstormnál volt az, hogy a két fajon kívül semmi újítást nem tartalmazott és ez került majdnem tízezer forintba és egy DVD korongba. De úgy látszik azóta lejjebb adták a szintet, mert most még frakciókat se kapunk, csak kampányokat és módokat, de azt is csak parasztvakításként. Gondolom úgy voltak vele, hogy patchekkel érkezik majd a többi pálya. Merész próbálkozás volt ez, remélem, hogy ez csak egyszeri ballépés volt a részükről.

 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

5. panzerdivi...
2009.05.27. 13:19
VISSZA A CIKKHEZ

Bizonyára te egy okos ember vagy mert az elemzésed jó és jól is írtad le a mondani valód. De! Ezt most nem sértésből mondom de te nem sokat értesz a II. világháború hoz. Ezek a hősök nevezzük így őket..... Pl: Michael Wittman a német tigris harckocsizó 141 tankot megsemmisített. Vagyis neki 1-2 ellenséges amerikai harckocsi semmiség volt...És volt egy német mesterlővész Matthäus Hetzenauer aki 345 embert ölt öt csak 4 ember előzi meg oroszok és finnek akkik oylan 400 embert öltek na és akkor ne is beszéljünk a minden féle egyébb hősökröl akik eltüntek a homályban. Szóval hősök "háburús" mindig is voltak és lesznek is.. Ezek az átvezető nagyon jók lettek és volt vele munka rendesen (szerintem) Amiben visszont egyet értek veled ,hogy különsöen újj dolgok nincsnek benne és gondolom majd kapjuk a gigás patcheket... Én még csak tervezem azt ,hogy megvesszem még csak 1szer probálltam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Gergos
2009.07.16. 11:58
Hello. Megvettem a játékot de lenne egy problémám. Amikor elkezdek jétsazni nem látok egy csomó épületet, de ez a kissebbik baj mert a nagyobb az, hogy az egységeket se látom. Egy egységet se látok és igy elég érdekes játszani. Ha valaki tudja mi a probléma kérem irja meg köszönöm.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. bszoke88
2009.07.18. 08:00
easy-n játszol?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Gergos
2009.07.18. 13:20
nem easy-n hanem az oktató oálya... am semmi...

a videokártyával semmi gond elvileg jonak kéne lenni... ha változtatom a felbontást vagy más paramétereket akkor se változik semmi....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. bszoke88
2009.07.18. 14:18
én egyszer tapasztaltam ilyen HL2-vel, nem tudtam továbbmenni egy részen, ahol semmi sem volt előttem. le is töröltem... aztán később feltelepítettem újra, eljutottam ugyanoda és láttam, h ott fal volt és az egyik sarokba kellett volna elmászni....
so, ha van egy külön vinyód...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!