iPon Cikkek

Create: Diszkont kreativitás

Dátum | 2010. 12. 17.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Emlékszik még valaki a The Incredible Machine című játékra? Nem? Nos, nem meglepő, lévén a mai játékosok nagyobb hányada még meg sem született, mikor az amúgy igen hosszú életű sorozat az útjára indult 1993-ban. A cirka '95-ig roppant népszerű széria később inkább unaloműző mókává avanzsálódott, hogy az utolsó, 2000 körül megjelent részekre már időt se nagyon pazaroljunk a sok szép, modern technológiát csillogtató játék mellett. Most pedig itt az EA Create című játéka, amiről könnyedén asszociálhatunk a már ismert receptre, pedig a lényeg itt egészen máshol gyökeredzik.

Hass, alkoss, gyarapíts!

Érdekes egyébként, hogy a Create-et az EA adta ki, mert anno az első The Incredible Machine is nekik készült volna még 1984-ben (a fejlesztés közel egy évtizedes csúszása egy külön cikket is megérdemelne). Most, 26 esztendővel később a mamutkiadó úgy döntött, bepótolja ami elmaradt, és egy belső csapatával elkészíttette a Create-et, mely szintén egy építkezős logikai játék lett. Történet éppen ezért nincs is a játékmenet mögött, mindössze más és más stílusú, illetve témájú pályák alkotják az EA üdvöskéjét, melyeken a legkülönbözőbb nehézségekkel nézhet szembe a játékos. Alapvetően persze mindig ugyanaz a dolgunk, vagyis meg kell oldanunk az adott szint kihívásait úgy, hogy az épp kéznél lévő elemekből építkezve áthidaljunk bizonyos távolságokat. Hogy mennyire mélyülünk el a játék nyújtotta lehetőségek között, és őrült, vagy inkább józan paraszti észre alapozott ötletekkel rukkolunk-e elő, már teljesen ránk van bízva, még ha némileg meg is van kötve a kezünk, de erre később még visszatérünk.

Hát nem csodálatos?
Elöljáróban annyit illik tudni, hogy az alapötlet sajnos sokszor frusztrálóvá válik, mert bár a Create gyermekded külsővel és roppant barátságos irányítással bír, valójában nagyon nehéz és szűken bánik a segítségekkel, tippekkel. Ezért aztán az elsőre teljesen egyértelmű feladatok, mint hogy juttassunk el egy teherautót a pálya túlsó végébe, komoly agymunkává válhatnak. Ugyan az első pár szinten még könnyedén át tudunk lendülni, elég csak a játék világához mérten bohókás építményeket emelni, később, úgy az 5. és 6. pálya körül már alig lesz nyom, amint elindulhatunk, és ezért egy fáradtabb nap után könnyedén válik unalmas próbálgatásba a korábban még felvillanyozó agytorna. Jogos persze, hogy a Create-et nem a kimerítő hétköznapok álomittas estéire találták ki, vagyis ha lelkileg nem érezzük magunkat elég felkészültnek hozzá, jobb, ha egy kipihent aggyal és testtel esünk neki az előző nap még megoldhatatlannak tűnő feladatoknak.
 

Kreáció, ováció

Maga a tartalom igen jelentős adalék a viszonylag alacsony ár mellé (a végigjátszás olyan 10 óra körül jár egyébként, de lehet 20 is, sőt, végtelen, ha sokat pepecselünk), főleg, hogy rengeteg lehetőség nyílik meg előttünk a logikai feladványokon kívül is. A Create 14 pályát tartalmaz, melyek témája az egyiptomitól az erdősön át a sci-fiig minden elképzelhetőt magába foglal, s minden egyes helyszínen 10 Create Challange, valamint 5 Create Chain várja, hogy megoldjuk őket a továbbjutás érdekében. A Challange-ek igazából a játék fő feladatai, változatosságuk pedig inkább abban érhető tetten, hogy hol arra kér a program, hogy építsünk valami eszelőst, hol pedig a lehető legkevesebb darabot felhasználva kell előállnunk a kellő megoldással. Annyira persze nem eszik forrón a kását, akkor sincsen baj, ha mondjuk az ajánlott kevéske elem helyett egy kész hullámvasúttal tereljük át a kisautót a szakadék felett. A szintet (pontosabban a Challange-et) így is teljesíteni fogjuk, mindössze a játék pályavégi értékelése tükrözi majd, hogy szerinte nem voltunk elég körültekintőek. A százalékos eredményünk javulása magasabb pontszámmal jutalmaz bennünket, így több különleges tárgyat és pályát vásárolhatunk rövidebb idő alatt, de az igazság az, hogy alapból is olyan sok áll rendelkezésünkre, hogy minden apróság feloldása tényleg csak a maximalistáknak fog eszükbe jutni. Az átlagos játékosok már annak is örülni fognak, ha sikerül átugrasztani a bicajt a hídon, és bőven megelégszenek a közepes értékelésekkel.

Na ezt a feliratot sem gondolhatták komolyan
A Chain feladványok már inkább afféle kiegészítései a játékélménynek, és lényegük, hogy itt-ott kicsinosítsuk a pályákat. Milliónyi kis mütyür, tereptárgy, állatka, satöbbi áll rendelkezésünkre, melyeket akármikor kipakolhatunk a játéktérre dekoráció gyanánt, ezáltal egyedibbé, sajátságossá téve azok arculatát. Mit ne mondjak, nincs nagyobb öröm, mint amikor végre minden egyes négyzetmétert virágok borítanak, a háttérben az általunk favorizált, nyugalmas zene szól, az égen pedig mosolyogva ragyog a napocska. Van ebben az egészben egy afféle "cukiságfaktor" (tudom, ez fájt), ami miatt képtelenek vagyunk nem imádni a játék hangulatát, de sajnos mindez még mindig csak a látszat, mert a színes-szagos borítás alatt egy kisebbfajta csalást rejteget az EA.

Hogy miről is van szó? Nos, említettem az előző oldalon, hogy a feladványok bonyolultsága csakis tőlünk függ. Ez igaz is, csak épp a hozzáférhető eszközök száma olyan szűk, hogy nem igazán engedhetjük el a fantáziánkat. A lehetőségek látszólagos tárháza valójában nem több 3-4- megoldásnál Challange-enként, a program pedig sokszor attól válik frusztrálóvá, hogy nem próbálhatjuk ki az épp odaillő, eszelős ötleteinket, hanem a készítők agyával gondolkodva kell megközelítenünk a kissé átgondolatlan feladatokat. Valahol érthető a dolog, hisz azért kellett valami határt szabni a hülyéskedésnek, de kicsit több opció így sem ártott volna. Persze jópofa hogy kicsinosíthatjuk a játékot, de azért ironikus, hogy egy építkezésre alapozott designt változatosságban felülmúl a szemkápráztatás kedvéért belegyömöszölt szépítkezés. Egyébként ha nagyon büszkék vagyunk egy puzzle megoldására, illetve szeretnénk megmutatni, milyen szép lett az űrhajós háttér a legelő dinoszauruszokkal, bármikor menthetünk képeket, melyeket feltölthetünk a játék online adatbázisába, sőt, eleve szabadon kotorászhatunk a mások által készített fényképek között. Amennyiben nagyon elengedjük magunkat, saját pályákat is készíthetünk, de sajnos túl kevés platformból rakhatjuk őket össze, így a szabadság továbbra is illúzió marad csupán.

Legoland

Na jó, azért nem a Create mossa majd le a CryEngine 3.0-t, de tény, hogy egy viszonylag kis lélegzetvételű játékhoz mérten igen szép lett a program tálalása. A grafika aranyos és könnyed, azonnal egyértelmű, mi mit ábrázol, és a kamerakezelés is rendben van az esetek többségében. A gépigény ebben az esetben szerencsére nem lesz komoly hátrány senkinél, mert a játék bőven elfut egy, a maiaknál sokkal gyengébb konfiguráción is, az irányítás pedig kényelmesebb már nem is lehetne, főleg, ha nem konzolon, hanem PC-n esünk neki a Create-nek. A zene és a hangeffektek olyanok, amilyennek a képek alapján el lehet képzelni, vagyis nincs bennük semmi eget rengető, de funkciójukat betöltik és megalapozzák a kellő atmoszférát. Maguk a pályák pedig alapból is nagyon jól néznek ki, hát még ha nekik esünk egy pár órás átalakítás erejéig. Érdemes egyébként körbenézni az interneten, hogy egyesek milyen mókás díszítésekkel tudnak kísérletezni, hátha kapunk egy kis extra ihletet.

Van pár vicces feladvány (nem, csinosítgatni NEM szeretek)
Összességében annyit mondhatok a Create-ről, hogy mivel nem egy drága darab, megéri a vásárlást, ha épp unatkozunk és egy kis agymunkára vágyunk. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy a viszonylag kevés megoldás ellenére sem egy könnyű programról beszélünk, szóval érdemes megnézni a demót vásárlás előtt (van neki), nehogy egy újabb, soha be nem fejezett darabbal gazdagodjon az eszköztárunk. Az EA-nek pedig annyit üzennénk, hogy örülünk a stílus feltámasztásának, de máskor (egy esetleges Create 2-nél pl.) legyenek kicsit nyitottabbak, mert a nem is tudom, hányadik Incredible Machine majmos hülyeségeit szívesen átélnénk újra, akár ezredszer is. Ennek a stílusnak pedig pont a nyers szórakoztatás lenne a lényege úgy, hogy még az eszünkre is szükségünk legyen közben.


Platformok: PC, OSX, PS3, Xbox 360, Wii
Tesztelt platform: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

5. myckie2
2010.12.17. 20:27
azon kívül hogy egy copy jó sokért vesztegetik...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. gebana
2010.12.17. 22:00
nekem nagyon tetszik, de még csak az elején tartok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Zelbacsi
2010.12.18. 11:18
Chocho, tényleg "Challange", vagy csak képtelen vagy leírni a Challenge szót?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. shaddam
2010.12.18. 16:44
Nyújt legalább fele annyit mint a little big planet?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. XtreemX
2010.12.18. 16:48
Áhh.. LBP közelébe sem ér
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!