iPon Cikkek

Cryostasis: Sleep of Reason

Dátum | 2009. 03. 08.
Szerző | alien24
Csoport | JÁTÉK

Képzeljünk magunk elé egy monumentális atommeghajtású jégtörőt, elhagyatottan az Északi-sark közelében, az örökös fagy kíméletlen szorításában vesztegelve… Az Action Forms ukrán fejlesztőgárdája úgy találta, hogy egy ilyen rejtélyes balesetet szenvedett monstrum kitűnő helyszíne lehet egy hátborzongató túlélő horror–FPS játéknak, és elkészítette a Cryostasis: Sleep of Reason címet viselő alkotást. A jégpáncél fogságába zárt hajón bonyolódó cselekménnyel kapcsolatban legfőbb kérdésként az merülhet fel bennünk: a játék során átélt borzalmaktól valóban megfagy ereinkben a vér, vagy pedig végképp eluralkodik rajtunk a fagyos hangulat?

A szovjet nukleáris jégtörő vadromantikája

Jégbe zárt emlékek

A Cryostasis bonyodalmainak kiindulópontja tehát a North Wind névre keresztelt, szovjet felségjelű nukleáris jégtörő titokzatos balesete. Alexander Nesterov orosz meteorológusra vár a hálásnak korántsem nevezhető feladat, hogy a hajón bekövetkezett tragédia okait feltárja. Hősünk azonban csak a jégtörő fedélzetén szembesül a hátborzongató és rideg valósággal: a halottnak hitt legénység tagjai az extrém hőmérsékleti viszonyok hatására furcsa átalakuláson estek át. Minthogy ők a fagy szülöttei, főhősünkre mint elpusztítandó „hőforrásra” tekintenek, és a játék során ettől kezdve a rendkívüli hideg túlélése mellett a szörnyek (vagy inkább zombik) támadásainak kivédése és azok megsemmisítése játssza a főszerepet.

Pusztán gondatlanság az oka a rejtélyes balesetnek?

A szálak felgöngyölítésében nem csupán a feltételezéseinkre hagyatkozhatunk, mert Alexander különleges képessége, a Mental Echo is a rendelkezésünkre áll. Ennek segítségével behatolhatunk a fagy áldozatainak a hideg által konzervált tudatába, újraélhetjük és módosíthatjuk emlékeiket, hogy az időutazás révén megváltoztathassuk a történéseket és azok végkifejletét. Ugyanis az álomszerű víziók során végrehajtott cselekvéseink hatására a jelenben ajtók nyílnak ki, akadályok hárulnak el.

Hőmérsékleti iszonyok

Természetesen az egyik legkomolyabb csatát a dermesztő sarkvidéki hideggel kell megvívnunk a túlélésünk érdekében. Annál is inkább, mert rajtunk kívül az összes többi karakter – legyen akár minket segítő túlélő vagy ellenséges zombi – állandó hőmérséklettel rendelkezik, miközben mi gyors és radikális mértékű hőveszteségünk folyamatos kompenzálására szorulunk. A saját és környezetünk hőmérséklete közötti egyensúly viszonylagos fenntartásához újabb és újabb hőforrásokat – lámpát, kazánt, hősugárzót vagy egyebeket – kell találnunk; testhőmérsékletünk pillanatnyi állapotát és egyben az életerőnket is egy „hőmérő” mutatja. Küldetésünk sikeres teljesítéséhez az is hozzátartozik, hogy a hajót kiszabadítsuk a sarki jég fogságából, vagyis azon keresztülhaladva fokozatosan felmelegítsük a környezetünket. Ennek része a Mental Echo tudatos felhasználása vagy a „fagyalapú” lények elpusztítása.

A kísértethajóvá lett North Wind-et vissza kell hoznunk az életbe...

Fegyvereink – Made in USSR

Fegyvertelen meteorológus lévén hősünknek kezdetben a közelharcra kell szorítkoznia – mindössze egy régi, rozsdás csőről levált vízszelep darabja az, amivel megvédhetjük az életünket. Aztán persze egyéb fegyverekre is szert tehetünk, mint pl. a kétkezes balta, amivel már hatékonyabban apríthatjuk ellenfeleinket, viszont nagyobb erőt kell kifejtenünk a használatához.

Később igazi tűzfegyvereket is a magunkénak tudhatunk, melyek hosszabb-rövidebb ideig valóban rendszeresítve voltak a Vörös Hadseregben. Az elérhető fegyverek: egy kisebb tűzerővel, de elég nagy hatótávolsággal bíró hagyományos ismétlőpuska, valamint egy nem éppen a sarkvidéki viszonyokra kifejlesztett, állandó tisztításra szoruló öntöltő mordály és egy optimális körülmények között igen nagy tűzerejű gépkarabély.

Azért nem árt ha van nálunk egy jó kis mordály

Mivel a játék során erőteljesen a közelharc dominál, és a környezet sem túl optimális a pontos célzáshoz és a hatékony fegyverhasználathoz – valamint a lőszer is elég korlátozott mennyiségű –, gyakran több hasznát vesszük a baltának, mint az ormótlan lőfegyvereknek.

Élve vagy fagyva

Említettük, hogy ellenfeleink körét nagyrészt a szörnyű fagyhalált szenvedett és bizarr metamorfózison átesett „zombi” legénység tagjai teszik ki. Ők viszont különböző kinézetűek lehetnek aszerint, hogy előzőleg milyen feladatot láttak el a jégtörőn. Amennyiben meghalljuk lépteik fémes puffanásait, biztosak lehetünk benne, hogy kemény csata vár ránk.

A legénység tagjai bizarr metamorfózison estek át...

A tengerészek haláluk után a hajó összes kabinjának kulcsához hozzájutottak – ők fém vállappal, acélgallérral és –maszkkal rendelkeznek. Örök hallgatózásra ítélve szemgolyójuk helyén két rozsdás szög található a szemgödrükben. Kevésbé veszélyesek, ám ha túl nagy zajt ütünk, felhívhatjuk magunkra a figyelmüket.

Ellenfeleink egy jelentős csoportját az őrök alkotják, akiket már nehezebb ártalmatlanná tennünk, hiszen puskájuk van. Legjobb hirtelen, rajtaütésszerűen megtámadni őket, amíg újratöltik fegyverüket. Az emlékekben, víziókban előforduló karakterek közül érdemes megemlítenünk a kapitányt, akivel már a játék elején is elég gyakran összefuthatunk – neki az események egy részében kulcsszerepe van.

A rossz látási viszonyok miatt bizony nehéz a tájékozódás

Élethű félelem?

Értékelendő a fejlesztők azon törekvése, hogy a sarkvidéki, borzongató (átvitt értelemben is) környezetet igyekeztek élethűen leképezni, pl. mikor egy emlék víziója során vakon bolyongunk a hóviharban. Ám kissé bosszantó lehet, amikor időnként alig látunk valamit, így egy szakadék látszólagos peremén járva például azt sem tudjuk eldönteni, hogy tényleg szakadékról van-e szó. Bizonyára félelmetesnek akarták ábrázolni a környezetet azáltal, hogy gyakran a teljes vaksötétben botorkálunk, de néhol ez nem igazán jön ki ijesztőnek, inkább csak idegesíthet minket.

Persze ennek ellenpéldája is akad, amikor – nem utolsósorban a hangok hatására – tényleg horrorisztikus a hangulat. Előfordul, hogy miután egy vízből kiugró zombit nem sikerül elsőre leverni, az visszamenekül a jégtáblák közé, és miközben utána lopakodunk, hirtelen összetörik alattunk a jég, ami a teljes sötétségben kifejezetten ijesztőnek hat. Ilyen félelmetes vízió az is, amikor gumicsónakban, pici reflektorral előrehaladva a vízből sorozatosan előbukkanó zombik akarnak megölni minket.

Irányítás, látvány és hanghatások

A mozgásnál valószínűleg realisztikusnak szánták, hogy a lefagyott, síkos felületeken nem könnyű megállni, ám néha frusztráló tud lenni. Az irányítás időnként eléggé elnagyoltnak tűnik, főleg az ajtóknál, amikor egymáshoz közel lévő karokat kell becélozni. Egy-egy ajtón több ilyen kilincsszerű képződmény található egymás mellett, ezeket kell átállítani másik pozícióba – az egér le-, felmozgatásával nem mindig észleli az adott kart.

A játék közepes beállítások mellett, egy 8600GT-vel,alacsony (1024*768) felbontáson alig 30 fps-t produkál, tehát ennél feltétlenül izmosabb vasra van szüksége. Valójában PhysX kártyát igényelne, ám ezt rendkívül nehéz beszerezni, és egy nagyobb teljesítményű hardver mellett is kijöhet az elvárt eredmény (vagy nagyon izmos processzor, vagy legalább egy 8800-as VGA). Az említett grafikai sajátosság, miszerint sokszor és sok helyen nem lehet a látvány alapján tájékozódni, valószínűleg nem hiányosságnak tudható be, hanem a horrorisztikus hatás erősítését célozza.

A zene szinte teljesen hiányzik. Amikor feltűnik a jelenléte, esetleg a Jack Nicholson-os Ragyogás juthat eszünkbe. Az effektek egészen jól sikerültek, sokszor kifejezetten ijesztőek. Pl. mikor a szoba fokozatosan felmelegszik és jégcsapok hullanak mindenfelé, automatikusan kapkodjuk az egeret, hogy minden irányból lássuk, honnan lephetnek meg. A horrorjáték-hangeffektekből azonban az Alien vs. Predator első része az etalon, azt ez meg sem közelíti. Az emlékekben végig erős orosz akcentussal beszélnek, ez még némi plusz a hangulathoz.

Időnként valóban hangulatos és horrorisztikus játékról van szó 

Összegzés

A Cryostasis abban különbözik a többi FPS-től, hogy a cselekmény jó része különböző emlékekben, víziókban nyilvánul meg. Ezek egy részében passzív szemlélők vagyunk, míg másokban interaktívan irányíthatjuk a történéseket, ám interakciótól függetlenül mindenképpen oda kell figyelnünk ezekre a dialógusokra (vagy inkább monológokra), mert értékes információkat rejthetnek. FPS-hez képest elég kevés az akció, de annyi ellenfél azért mindig akad, hogy hamar elfogyjon a lőszer. A játék mindent megtesz a sikerélmény érdekében: komolyabb harcok előtt hőforrást és általában töltényt is találunk, ha újra kell használni a puskát. Összességében – a grafikai és irányításbeli sajátosságok ellenére – egészen jó horrorjátékkal van dolgunk, néhol valóban dermesztő hangulattal. Nem kifejezetten az a játék ami mindenkinek tetszik, ám biztos vagyok benne, hogy lesznek akik nagyon jól el fognak szórakozni vele.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

17. Svindler
2009.03.08. 01:05
VISSZA A CIKKHEZ
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. dudika10
2009.03.08. 08:52
Mindig meglep, hogy vagy a pro vagy a kontra alatt ott van a zene a játékoknál. Nekem mindig az az első amit kikapcsolok. Ha FPS az adott játék akkor nagyon lelassít, ha valamilyen 'szimulátor' akkor elveszi a lényegét, az élethűségét. Pl nem tudom mennyire hallgatnak zenét verseny közben az autóversenyzők, vagy a pilóták; a lövöldözős játékoknál meg tök egyértelmű, hogy nem mp3 lejátszóval a fülükben mászkálnak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Blade0012
2009.03.08. 09:27
Ez azért nincs így...egy FPS-nél a zene nem kicsit tudja rányomni a hangulatra...

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Horusz
2009.03.08. 09:52
dudika10

igazad van.

ki kell kapcsolni a zenét.

sőt ki kell kapcsolni a hangokat is, mert egy "oda nem illő dolog", egy hangfal adja ki magából azokat, nem pedig a szörnyek/nácik/ruszkik/holtak.

továbbá el kell menni azokra a helyszínekre, ahol a játék játszódik, mert hát milyen már, hogy egy "oda nem illő" képernyőn látod a történéseket és egy "oda nem illő" billentyűzeten és/vagy egeren kell irányítanod magad, mikor ott van a két lábad a járáshoz és a kezeid a fegyver használatához.

mekkora láma dolog már ez a számítógépes játék.

nem tudom beleélni magam, mert a főhös megy a folyosón ÉN MEG ÜLÖK EGY HELYBEN.

viccet félretéve, a zenét én is kikapcsolom pl. egy autószimulátornál (menüben maradhat nyilván), de egy horrorjátékban az atmoszférához nagyban hozzájárulnak a zeneeffektek, ahogy Blade0012 is írta.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. kkarika222
2009.03.08. 10:40
Én annyit dobnék hozzá a gondolatmenetben, hogy én úgy tudom, hogy Irakban például az amerikai katonák, akció előtt, (közben mondjuk nem hiszem, mert elég zavaró lehet , ha nem hallod a parancsot) folyamatosan zúzós heavy-metal zenét hallgatnak, hogy felspanolják magukat.

Tehát fontos a zene!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Tirexi
2009.03.08. 12:56
Cryostasis Techdemo DX10: http://www.youtube.com/watch?v=d36loEQzQmE
Gameplay-em: http://www.youtube.com/watch?v=fmJepr6GTuU
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. dudika10
2009.03.08. 16:03
Az ok hogy a katonák harc előtt zenét hallgatnak, menüben engem se zavar, de pl.: css közben nagyon lelassít a zene. A szimulátorok meg azért vannak hogy minél élethűbbek legyenek szvsz. Attól, hogy nem tökéletesen élethű még nem kell rádobni egy lapáttal...

Én a mirror's edge közben gyakran felhúztam a lábam egy-egy ugrásnál és forogtam a székben, mert bele tudtam élni magam attól függetlenül, hogy csak a képernyőt bámultam és a billentyűzetet nyomkodtam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Blade0012
2009.03.08. 17:15
Igazad van a zene olyan mint a garfika...ugyanolyan hangulati tényező és a rossz zene tényleg el tudja túrni az egészet, viszont az ilyenből egyre kevesebb van, szinte nincs is...a jó zene olyan, hogy észre sem veszed h szól, de ha nem lenne hiányozna...pont mint a Mirrors Edge...attól h bele tudtad élni magad zene nélkül nem csodálom, viszont mernék rá fogadni, hogy zenével messze jobb lett volna...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. horvathimr...
2009.03.08. 20:14
szerintem a játék nem érdemli meg a 70%-ot. szerintem a játék TÖBBET ÉRDEMEL.

1. grafika: azért, mert a testernek egy 8600-sal gondjai voltak, attól máris negatívum a grafika?? nem igaz. a grafika maximumra húzva csodás. pláne amikor olyan helységben vagyunk, ahol olvadnak a jégvirágok a falról. és ha még physx-et is tudó kártyánk is van, mindez mégszebb. az viszont igaz, hogy kell hozzá egy jó gép.

2. zene: ebbe a játékba zene nem illik. nekem nem tűnt fel a hiánya. nem is figyeltem rá, hogy van-e, vagy nincs. így is háromszor ijedtem meg benne. bezzeg a fear 2-ben egyszer sem. pont az a jó, hogy csak a szél süvítését hallani, meg hogy kopog valami a hajó belsejében, vagy ahogy a megolvadt jégcsapok leesnek. most attól lenne horror a horror, hogy ijesztő pillanatban felcsendül valami ijesztő zene. nem hinném.

3. irányítás: itt megint csak a testernek akadt vele gondja. lehet ám guggolni is. és pont jó ez az elnagyolt irányítás. hiszen nyakig öltözve egy nagy bundakabátban, kesztyűvel a kezeiden, igenis nehézkes az irányítás.

szerintem ez a játék egy nagyon jó horrorjáték lett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Omegared
2009.03.08. 21:40
OFF
(dudika10 @ 2009 Mar 8, 16:03) Az ok hogy a katonák harc el?tt zenét hallgatnak, menüben engem se zavar, de pl.: css közben nagyon lelassít a zene.

Azért egy multira kihegyezett játékot a zene ügyében ezzel az sp (single player) fps-el összehasonliítani elég nagy hülyeség már megbocsáss.

Meg úgy az érvelésed is a zene ellen. Egy játékban számomra a zene legalább annyira fontos (mint játék közben, mint pl a menük alatt, introk, outrok alatt, stb) mint egy filmben (az játékok értékelései szerint nem csak számomra). Ha mindenhol kikapcsolod, szerintem magadat fosztod meg valami plussztól.
Gondolok itt a Medal of Honor-ok ingame zenéire, egy két RTS aláfest?ire, vagy két személyes kedvencemre: a Portal ending credits-e alatt futó "Still alive"-ra és a szintén záróakkordként felcsendül? "Take me home" c dalra ami a Prey-t színesítette. Mind-mind fenemód fel tudják dobni a hangulatát egy-egy pillanatnak szinte bármely játékstílusnak, legyen akár egy pörg?s FPS, vagy akár a World of Warcraft).
Zene nélkül egy játék kb annyi élményt nyújt a számomra mint zenei sáv nélkül megnézni a Star Wars valamelyik epizódját. Gondolom ezzel nem vagyok egyedül. Amit példának felhoztál: nem tudom milyen "szimulátorral" játszottál, de amikkel én találkoztam azokban szinte kizárólag a menüre koncentrálódott bármi nem? zenei aláfestés, vagy esetleg az "akció" felvezetéseként, illetve lezárásaként csendült fel valami hangulati aláfestés.
Egyben igazad van. A Counter Strike alá (hogy most CS, vagy CSS tök mindegy) tényleg nem kell semmi.
END OFF

A játékkal kapcsolatban csak egyvalami zavar. Szovjet atommeghajtású jégtör? "angol" névvel? Valszeg ingame is North Wind a neve, különben nem így hivatkoznának rá, de azért számomra egy: "???????? ?????" stílszer?bb lenne
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. norbi1017
2009.03.08. 21:40
én a fear-ben 1szer ilyedtem meg de akkor is csak rángatttam az egeret és hirtelen elémkerült vmi
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. MassKilla
2009.03.08. 22:32
ennek a játéknak a hsz-ek alapján akkor lenne jó az irányítása, ha aki a gép előtt ül, az is úgy öltözik be mint a karakter
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. hunmyke
2009.03.09. 11:27
Zene tényleg nem ártott volna bele, bár én is kikapcsolom legtöbbször a zenét, és valami jó kis metált keresek. Még multi alatt is sokkal jobban felpörget, mintha nem hallgatnék semmit se.
Ritka ha egy-egy játékban hagyom a zenét. Pl.: Flatout-okban jó zenék voltak.
Zene nem árt egy játékba, eleve filmek alá se véletlenül tesznek zenét, feldobja a hangulatot.

Amúgy grafikailag szerintem sem rossz, max-on elég szép minden. Játékélményre nem tudok mit mondani, nem vagyok oda a horror játékokért, 10-15 perc után leteszem őket, Jericho volt az egyetlen horror játék ami lekötött.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. xlr8r
2009.03.09. 11:37
A játék grafikája csak képeken néz ki jól - mozgásban az a tipikus régi motor jobbá tétele néhány mai effekttel, ami miatt be is tud lassulni. Ráadásul azt vettem észre, hogy nem is nagyon lehet kiszámolni melyik gépen hogy fog futni. Skálázhatósága borzalmas, vagy egy elfogadható grafikát kapsz lassulásokkal (amit érdekesnek tartok, hogy képes egy csúcskártyán beszaggatni... fentebb hogy miért) vagy pedig egy kb. quake 2 szintű (és poligonszám
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Blade0012
2009.03.09. 16:05
horváthimre: úgy érzem te még nem igazán játszhattál jó horrorral...

xlr8r:a hőforrásos életerő szvsz a legostobább dolog, amit csak bele lehetett vinni....

Am a graf valóban csak tényleg képeken üt...ne, de ott sem egy wasisdas...nem tom ki hogy van vele, de szerintem überbénán néznek ki, semmi kiemelkedőt nem tud mutatni a látványvilág terén, max a szépen kidolgozott fény-árnyék effektek...am meg az optimalizálás egy 0. GTX260, 4gb ram és 2.83 Q9550 mellett sikerült kicsikarnom átlag 30 fps-t, persze minden maxon, viszont physx nélkül, ugyanis akkor néha úgy lelassult, hogy a hányinger elkapott...ami egy physx kari esetében nem kicsit gáz...a felbontást 1920x1080-ról lejebb nem tudtam húzni, különben percenként befagyott. Az egyik ismerősömnél próbáltuk 2 8800-assal...bumm neki, sli-t nem támogat, eggyel meg épp eldöcögött...annak ellenére h a garf bagyon nincs toppon...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Svindler
2009.03.09. 23:47
Hát a jó horror játék viszonylagos eléggé, de látom legalább egyetértések is vannak a fórumon. Már kezdtem azt hinni mindenkinek teljesen más véleménye lesz a játékról
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. miszterhen...
2009.03.10. 12:52
(horvathimre @ 2009 Mar 8, 20:14) szerintem a játék nem érdemli meg a 70%-ot. szerintem a játék TÖBBET ÉRDEMEL.

1. grafika: azért, mert a testernek egy 8600-sal gondjai voltak, attól máris negatívum a grafika?? nem igaz. a grafika maximumra húzva csodás. pláne amikor olyan helységben vagyunk, ahol olvadnak a jégvirágok a falról. és ha még physx-et is tudó kártyánk is van, mindez mégszebb. az viszont igaz, hogy kell hozzá egy jó gép.

2. zene: ebbe a játékba zene nem illik. nekem nem t?nt fel a hiánya. nem is figyeltem rá, hogy van-e, vagy nincs. így is háromszor ijedtem meg benne. bezzeg a fear 2-ben egyszer sem. pont az a jó, hogy csak a szél süvítését hallani, meg hogy kopog valami a hajó belsejében, vagy ahogy a megolvadt jégcsapok leesnek. most attól lenne horror a horror, hogy ijeszt? pillanatban felcsendül valami ijeszt? zene. nem hinném.

3. irányítás: itt megint csak a testernek akadt vele gondja. lehet ám guggolni is. és pont jó ez az elnagyolt irányítás. hiszen nyakig öltözve egy nagy bundakabátban, keszty?vel a kezeiden, igenis nehézkes az irányítás.

szerintem ez a játék egy nagyon jó horrorjáték lett.

Azért az optimalizáltsága a bányászbéka *****-ja alatt van. Nem hiszem hogy csak a testernek akadt gondja vele. Nekem nem 8600 hanem 8800 gtx van és ugyanugy szaggatt mediumon. Ez még a crysis-nál sem fordult el? pedig gondolom nem kérdés hogy melyiknek jobb a grafikája.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!