iPon Cikkek

Crysis Warhead: Majd a magyarok...

Dátum | 2008. 10. 21.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Ha megkérdeznénk tíz játékost, hogy mi volt 2007 legszebb játéka PC-n, kilenc tuti, hogy kórusban vágná rá: a Crysis. Nem is hiába, hisz a német Crytek a Far Cry után három évvel ismét bebizonyította, hogy grafikában ő a király. Ám sajnos egyik tündérmese sem teljes gonosz szereplők nélkül, s igaz ez a számítógépes játékok és azok kiegyensúlyozottságának viszonyára is. Hiába volt történetesen a Crysis a legszebb játék a világon, mikor gépigénye legendásan magas volt, ha viszont lebutítottuk a látványt, az egész kísértetiesen emlékeztetett a pár ével korábbi Far Cry-ra. Mindössze a mutánsokat idegenekre, a zsoldosokat pedig koreai katonákra cserélték. Most, egy évvel a németek játéka után a Crytek budapesti stúdiója előrukkolt egy spin-off kiegészítővel, melyben a játék egyik népszerű mellékszereplője, Psycho bőrébe bújva billenthetjük popón a ferdeszeműeket. Lássuk hát, mit tettek le az asztalra a derék földik!

Egyik szemem sír, a másik meg…

…üveg, mondaná Columbo, azonban még ő sem lenne képes elfeledkezni arról, amit a program az első perctől kezdve prezentál. Hiába no, nem véletlen, hogy tavaly a Crysis volt a legszebb. Most a trónt szemtelenül a Warhead vette át, hála a magyarok apróbb motortuningjának. Mindamellett a CryEngine 2-vel megjelenített játék nem csak hogy elképesztően néz ki, de még sokkal jobban is fut. Nem igazán szoktam rögvest a grafika dicséretével kezdeni egy játéktesztet, itt mégsem járhatok el másként, annyira tökéletes lett az összkép. A víz, ha lehet szebb, mint volt, s igaz ez a speciális effektusokra is. A füst és a tűz már-már „lefolyik” a képernyőről, a karakterek meg szinte kézzel foghatóvá válnak. Mindez persze csak pofon lenne a falnak, ha a derék pesti srácok nem optimalizáltak volna az engine-en, de hál’ Istennek nem így történt. Fogalmam sincs, mennyit dolgoztak vele, de a program az otthoni gépemen (AMD X2 4400+; HD3870; 2 giga ram) röccenésmentesen futott "játékos" (high) beállítások mellett. Egyedül talán a kevés memória okozott néha swappelést, ám szerencsére ez sem ment a játszhatóság rovására. Grafikai hibákkal sem találkoztam sokat, noha egy-egy alkalommal a program „elfelejtette” betölteni a magasabb felbontású textúrákat bizonyos objektumokon. Nem tudom, hogy ez csak az én gépem baja volt-e, mindenesetre nem tekintem komoly hiányosságnak.

Pszihó bácsi igen kemény...

Most, hogy kitárgyaltuk a legtöbb, látványra éhes játékost érdeklő témát, váltsunk kicsit és emlékezzünk vissza, miket is hoztak fel anno a Crysis legnagyobb hibáiként. Én személy szerint a történetet találtam a mélypontnak. Az még hagyján, hogy gagyi, hisz az FPS műfaj sosem erről az oldaláról volt ismert. De az, hogy pofátlanul rosszul tálalták a dolgot, még többet ártott a játéknak, a befejezésről pedig ordított, hogy itt bizony folytatás készül. Nos, ezt bizonyára a Crytek Budapestnél is észrevették, mert a Warhead már sokkal komolyabb sztorival rendelkezik, mint elődje. Az események párhuzamosan futnak az első résszel, csak míg Nomád a sziget túloldalán van, addig nekünk emitt kell rendet raknunk. Az első és legfontosabb változtatás az átvezető animációk bevezetése. Ezek rendezése elég jó lett, s bár közel sem ér fel egy Mafia-val, az alapjáték dögunalmas „én vagyok a keménycsávó, akin nem fog a fagy sem” koncepcióján messze túlmutat.

A második elem, ami segíti a játék átélését, a főhős, Michael Sykes őrmester, akit mindenki csak Psycho-ként emleget az első rész óta. Nem állítom, hogy jobb karaktert nem találhattak volna erre a célra, de a próbálkozás azért érdemel egy piros pontot. Psycho tökös legény, akivel nem érdemes ujjat húzni, viszont elég tisztességes alak ahhoz, hogy ne mészároljon le fegyvertelen embereket. A sztori egy-egy ponton még morális kérdéseket is feszeget, ám inkább azt kívántam, bár ne tenné. Derék emberünk ugyanis keményen rámordul társára, amikor az egy földön fekvő koreait akar az örök harcmezőkre küldeni, viszont utána szemrebbenés nélkül írt ki egy egész falut egy harckocsival. Ki érti ezt? Na de ne legyünk kegyetlenek, van sztori, néhány fordulattal és a végén az elmaradhatatlan idegen invázóval.

Állóképen nem jön át, de a vizes textúrák eszméletlenek

Ami változik


A játékmenetet is érték támadások, mondván, nem elég kidolgozott és túl sokat majmol a Far Cry-ról. Jelentem, a Warhead-ben erről szó sincs. Ha a korábbi részben úgy érezted, hiába vagy szuperkatona, ha csak lassan de biztosan nyomulhatsz előre, itt végre kiélheted magad. A Warhead akciójáték a javából, melyben a rövid játékideje alatt kétszer annyi lőszert lesz alkalmunk eldurrogtatni, mint a Crysis-ban. Hihetetlenül élvezetes, megállás nélküli harc a játék az elejétől a végéig, felfrissítve az alapjáték már kissé kopottas koncepcióját. Kapunk rengeteg járművezetést, társakat, s az első két nehézségi fokozaton nem kell többé minden egyes lőszerért lehajolnunk. A pisztoly (mely a Crysis-ban szinte hasznavehetetlen volt) váltásra kerül egy dupla gépfegyver személyében, a hatlövetű rakétavetővel pedig komoly előnyre tehetünk szert mind gyalogos, mint gépi erők ellen. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a Warhead sokkal könnyebb lenne, mint a Crysis. Az idegenek megérkezése után nem egyszer pislogtam értetlenül az újratöltést felajánló feliratra a monitoromon.

Fejlődött továbbá a Crysis amúgy igencsak közepes mesterséges intelligenciája is. Most már jóval több taktikus, összehangolt támadást látunk majd az ellen részéről, valamint sokkal kevesebb AI-buggal fogunk találkozni (azaz nem fogják a koreai katonák méterenként fának vezetni a dzsipeket). Ha már a bugoknál tartunk, meg kell jegyeznem, hogy nem igen futottam bele egybe sem a végigjátszás alatt. Ugyan volt néhány furcsa, grafikai hiba, amikor össze-vissza próbálgattam a legoptimálisabb beállításokat, valamint a fentebb említett textúra betöltés, de ezeket betudtam a már kissé instabil rendszeremnek és az alá feltelepített sokadik VGA drivernek. Ez alapján kijelenthető, hogy a magyarok munkája remekül tesztelt. Ilyet is ritkán írok manapság…

Íme az említett hiba

Ha eljött a vég…

Mivel a Crysis Warhead nem rendes folytatás (az is készül, de csak lassan), hanem úgynevezett stand alone kiegészítő (azaz önmagában is futtatható játék), ne is számítsunk hosszú egyjátékos kampányra. Már a németek csodagyerekénél is húztam a számat a 10-12 órás játékidő miatt, ám itt elég lesz 4-5 óra, s még sok bénázás árán is simán végigvisszük a játékot. Persze vegyük hozzá, hogy a Warhead itthon is a budget kategóriában került forgalmazásra, így kevesebb, mint hétezer Forintért már hozzájuthatunk. A többjátékos mód több csiszoláson is átesett. Lett Team Deathmatch (Hű, hát ez aztán az újdonság…), kapunk 21 – többé-kevésbé – jó pályát, és a netkód sem dobál majd le ötpercenként, vagy ad ki 200-as pingeket a 10 MB/sec-kel nyomuló játékosoknak. Mindezt külön is elérhetővé tették Crysis Wars cím alatt, ám így, a Warhead-del együtt ajánlatos inkább a beszerzése.

Pszihó és barátai

Az utolsó bekezdés elég lokális jellegű, lévén a játék magyarításáról lesz szó. A Warhead teljes egészében magyar szinkronnal került a boltokba, ami ugyan egyfelől dicséretes próbálkozás, komolyabban vizsgálva a dolgot viszont súlyos baklövés. Nem akarom gyalázni a srácok munkáját, mert biztos nem könnyű egy játék leszinkronizálása, de az, amit egyes szövegek kiváltottak belőlem, inkább fejrázás, vagy lebiggyesztett ajak volt elégedett mosoly vagy hümmögés helyett. Hiába ugyanis a sok impozáns név (Sleszták Szabolcs, Ulmann Zsuzsa, stb.), ha az egész nem lesz elég kemény, elég valódi. A főszereplők hangja még hagyján, a legrosszabb pontot az akció közbeni, káromkodással tömött benyögések teszik ki. A ''Proteinon hizlalt k***a anyádat!'' mondat után már csak a koreai katonák „Készülj a gyors halálra!” benyögése volt rosszabb. Az meg, hogy Psycho-t „pszihónak” hívják… ajjaj. A legfurcsább, hogy Internet szerte csak jót írnak a hangokról. Mindössze én várok túl sokat? Lehet, ezen véleményemmel nem leszek túl népszerű…

"Egy kis dombra lecsücsülünk..."

Akár így, akár úgy, egy tény. A Warhead jó játék. Persze nem mérföldkő, de tisztességesen összerakott termék, ami nem utolsó sorban megmutatja, milyennek is kellett volna lennie az alap Crysis-nak. Az ár baráti, a szinkron nem a legjobb, de legalább van, s végezetül ott a multi is, ami egy-egy meccs erejéig biztos leköti majd a vásárlókat. Szép volt, fiúk!


Chocho

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

13. Svindler
2008.10.21. 12:13
Jó látni, hogy ilyen sokan megvették a hazai srácok termékét ^_^
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Svindler
2008.10.21. 14:08
No emberek ne durvuljunk. Ha valaki nem ért egyet azt finoman is közölheti, nem vagyunk egyformák.
Mondjuk szerintem az új ATI driver+optimalizáció még ha csak a kisebb kártyákon is jön ki igazán, akkor is örülni kell neki. Szénné terhelt jelenetek pedig minden játékban vannak, ahol csodavas kell, hogy ne akadjon.
Például ha a régi motor ment 15fps-el egy helyen akkor hogy ott megmaradjon a 30, +100% optimalizáció kéne. Remélem belátható, hogy ez irreális, így ha csak 10-20%-al gyorsabb, annak is örülni kell.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Svindler
2008.10.21. 14:15
(Vendég_weed_* @ 2008 Oct 21, 13:08) amd x2 5200+@3,1ghz , 3870 húzva, 2gb ram, vista 32bit, mindent játékosra állítva kb 15 fps.... Mindezt 1280ban

xp-n 20

Szóval amit a cikkíró írt max 1024ben sikerülhet talán de ottis no AA. 1024ben meg játszik a fene

15 fps nagyon kevésnek t?nik hasonló konfiggal nekem egy 10-essel simán több jött ki. Biztos minden rendben van azzal a rendszerrel (legfrisebb driver pl)
Átlag fps-re értem, nagyon eksöndús jelenetnél mint feljebb írtam leeshet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. danee91
2008.10.21. 17:38
Engem sem vonzott igazán a Crysis, a Warhead sem túlságosan. Mind2 elég volt addig, amíg 1x végig nem vittem. Játékok magyar szinkronnal meg főleg nem jönnek be, mert sztem angolul az igazi...Én szinte teljesen megértem a szöveget, amit mondanak, és vhogy élvezetesebb angolul hallgatni őket. Engem most a S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky foglal le, az 1. rész is tetszett, ez is, érdekel a sztori
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Fix3r
2008.10.21. 19:37
Látszik rajta,hogy butították kicsit a graffot,hogy javuljon a gépigény de szerintem még ígyis bőven király. Nekem sokkal jobban bejött mint az alap játék és 2 nehézségi fokozaton is levittem. A szinkron szerintem annyira nem vészes bár tény, hogy jobban is meglehetett volna csinálni (mint pl a witcherben).

A konzolos gammák meg feleenyire nem néznek ki jól ,számomra mindegyik grafja a gears of warra hasonlít
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. danee91
2008.10.22. 22:06
Amerikai katonák beszéljenek csak angolul, ne magyarul, én ezt mondom
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Svindler
2008.10.23. 11:56
Azért a sacc/kb 4 óra egy kiegészítőtől is rövid. Főleg ha azt tekintem, hogy a most megjelent Far Cry2 (a közeljövőben jön a teszt róla
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Fix3r
2008.10.23. 17:14
Na ja pl most kijött a far cry 2 az nállam megy full maxon ameddig a monitor bírta és szerintem anyival nem csúnyább a crysisnál mint amenyivel kisebb a gépigénye.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. bluespirit
2008.10.23. 20:27
az érdekes 30 körül kéne lennie.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. danee91
2008.10.24. 22:50
Vki itt írta, és teljesen igaza van. A Gears of War nagyon jó játék
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Svindler
2008.10.25. 12:09
Rosszul tudod az említett játékok idő előtt kerültek ki Boxra _és_ PC-re. De mit gondolsz melyiket töltötték le többen? Itt a gond.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. danee91
2008.10.27. 09:57
Far Cry 2? 1 órát toltam, bőven elég volt. Nagyon nem tetszik, és akivel eddig beszéltem, mind ugyanilyen véleménnyel voltak. De örülök, h vkinek legalább tetszik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Fix3r
2008.10.31. 08:51
Far Cry2 nekm is jobban bejön de warhead se volt rossz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!