iPon Cikkek

Dark Souls – Ahol a halál a barátod

Dátum | 2011. 10. 17.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Készülj fel rá, hogy meg fogsz halni! Sokszor! – Ezzel a szlogennel reklámozta a From Software legújabb akció-rpg-jét, a Dark Souls-t, és aki már játszott a stúdió korábbi programjával, a 2009-es év egyik legnagyobb meglepetésének számító Demon’s Souls-zal, az jól tudja, hogy a fejlesztők bizony nem a levegőbe beszélnek. Az imént említett PS3 exkluzív program egy kőkemény kihívást biztosító, dark-fantasy szerepjáték volt, amely kiválóan összerakott játékmechanizmusának és remek atmoszférájának köszönhetően rövid idő alatt sokak kedvence lett. A program egyúttal azt is bizonyította, hogy manapság igenis van kereslet az olyan játékokra, amelyek „nem fogják a játékosok” kezét, kegyetlenül megtorolnak minden hibát, ám mégis szórakoztatóak tudnak lenni. Az előzetes videók alapján biztosak lehettünk benne, hogy a From Software legújabb alkotása is ezen elvek alapján készül, a kérdés csak az volt, hogy a fejlesztők milyen újdonságokkal tudják feldobni azt. Bár a játékélményhez semmi köze, bizonyára sokaknak örömet okoz, hogy a stúdió új játéka elhagyta a PS3 exkluzivitást, és megjelent Xbox 360-ra is.

Szerencse, hogy nem egyedül kell szembenéznünk ezzel a "szépséggel"
Bár a Dark Souls hivatalosan nem a Demon’s Souls folytatása, azért nagyon sok elemet átvesz belőle. Amint elindítjuk a játékot, rögtön ismerősnek fog hatni a kezdőképernyő, a menük, de még a karaktergenerálás is olyan, mintha csak a Demon’s Souls-ból emelték volna át, néhány új opcióval kibővítve természetesen.  Bár a játékmenet és a vizuális megoldások terén is számos hasonlóságot tapasztalhatunk a két „Souls játék” között, a továbbiakban igyekszem minél kevesebb alkalommal összehasonlítani a kettőt, hiszen az ismerős elemek ellenére nagyon sok újdonságot vonultat fel a Dark Souls. Visszatérve a karaktergenerálásra, elsőként hősünk nemét, és karakterosztályát kell kiválasztanunk, utóbbiból összesen 10 típus áll rendelkezésre. Ezek az osztályok valójában csak a kezdő felszerelésünket, és statisztikáinkat befolyásolják, viszont a későbbiekben nem korlátoznak minket abban, hogy milyen fegyver, páncélt és mágiát használunk. Ugyanakkor nagyon vicces szituációkat eredményez, ha olyan fegyvert veszünk kézbe, amihez nincs meg a megfelelő nagyságú tulajdonságunk. Forgathatunk például gyenge tolvajként is súlyos buzogányt, ám az első suhintással szó szerint magával ránt minket a fegyver, ami nem a legszerencsésebb, amikor 3 csontváz szobrozik mellettünk. Aki szeret pepecselni vele, az arc formáját is testreszabhatja a karaktergenerálásnál, bár azt hozzá kell tenni, hogy akármit is csinálunk, az arcmodellektől nem fogjuk az állunkat keresgélni, más játékokban sokkal szebbeket is láttunk már.

Ha sikerült kihoznunk a maximumot a karakterünkből, belevághatunk a kalandba, ami egy börtönben kezdődik. Nem sínylődünk sokáig e nem túl bizalomgerjesztő helyen, hiszen egy ismeretlen személynek köszönhetően hozzájutunk cellánk kulcsához. Rabságunkból kiszabadulva egy barátságos helyre jutunk, ahol megtanulhatjuk a játék alapjait. A barátságos a Dark Souls esetében azt jelenti, hogy bár egy romos kastélyban kell vándorolnunk, amiben zombik és szörnyek tanyáznak, viszont ezek nagyon könnyen legyőzhetők, lényegében csak azért vannak ott, hogy begyakoroljuk rajtuk a játék irányítását. Persze ne legyenek illúzióink, legalább egyszer itt is a porba fogunk hullani, elvégre a halál a Dark Souls játékmechanizmusának része. A program kezelése egyébként meglehetősen egyszerű, a kontroller jobb és bal oldali, elülső gombjaival tudjuk használni a két kezünkben lévő tárgyakat, egy gomb szolgál az elvetődésre, illetve egy másik a speciális eszköz használatára. Az irányítás tehát egyáltalán nem bonyolult, a kihívást az nyújtja, hogy tudjuk-e megfelelő módon, a megfelelő időben és ritmusban használni fegyvereinket, eszközeinket. Az első pályát követően ugyanis már nem bánnak kesztyűs kézzel velünk az ellenfelek. Legyen szó akár az emeletes ház méretű boss-okról, akár a szimpla szörnyekről, pár csapással mindegyik végezhet velünk, ha nem vagyunk óvatosak. Az ellenfelek mesterséges intelligenciája egész jóra sikerült. Gyakran védekeznek, elugranak a csapásaink elől, és próbálják kihasználni a védelmünkön támadt réseket. A galád halállovagok nem voltak restek mindig abban a pillanatban rám rontani, amikor leengedtem a pajzsom, hogy legurítsak egy gyógyitalt.

A tábortűznél láthatjuk a többi játékost, de beszélni nem tudunk velük
A szellemi előddel szemben a Dark Souls egy nyílt világú akció-rpg, tehát ezúttal nincs egy központ a játékban, ahonnan teleportálgatunk a különböző helyszínekre. Elég csak megindulni a világban, és lépten-nyomon két-három elágazásba fogunk botlani, amelyek újabb és újabb pályarészekre vezetnek. Ezzel együtt azért ne tessék Elder Scrolls nagyságú világra gondolni, de bőven lesz felfedezni való terület. Mindezt ráadásul úgy járhatjuk be, hogy egyetlen egyszer sem kell a töltőképernyőt bámulnunk, hiszen a játék folyamatosan tölti be a háttérben a pályákat. Ezek változatosságára egyáltalán nem lehet panasz, játék közben újra és újra megdöbbentem, hogy milyen érdekes, a korábbiaktól eltérő stílusú helyszíneket van lehetőség bejárni. Kezdetben egy romos várban és az azt övező hegyekben kalandozhatunk, majd onnan eljuthatunk az élőholtak által uralt katakombákba, vagy egy ködös, misztikus, ám igencsak veszélyes erdőbe, amelyet a növénylények laknak. És ez még csak töredéke annak, ami ránk vár. Ezen a ponton érdemes kitérni a pályákon megtalálható tábortüzekre, amelyeknek kiemelt szerepe van a Dark Souls-ban. Minden helyszínen rábukkanhatunk két-három darabra ezekből, itt tudunk megpihenni a nagy csaták közben. Ha elegendő lelket gyűjtöttünk össze, akkor itt tudjuk fejleszteni a tulajdonságainkat, megjavítani a fegyvereinket, páncélunkat (hiszen ezek folyamatosan kopnak használat közben), illetve a varázslatainkat is ezen a helyen van lehetőségünk beállítani. A legfontosabb szerepe viszont az, hogy ha bárhol meghalunk, akkor annál a tábortűznél éledünk újjá, ahol legutoljára megpihentünk.

Azt már korábban említettem, hogy a halál a játékmechanika része, lássuk ez mit is jelent. A Dark Souls-ban karakterünk tulajdonképpen egy élőhalott, aki ha el is halálozik, mindig feltámad és folytatja a harcot. Lehetőségünk van azonban arra, hogy ismét élő emberré változzunk, ám ehhez szükségünk van egy speciális dologra, amit a játékban Humanity-nek neveznek. Ilyenre többféleképpen is szert tehetünk, például nagyszámú ellenség, vagy egy főellenség legyőzésével. Ha a bal felső sarokban lévő Humanity kijelző legalább egyet mutat, akkor a tábortűznél tudunk élővé átalakulni. Bár vannak apróbb játékmenetbeli sajátosságok, amik az élő, illetve az élőhalott formához kötődnek, a legnagyobb különbség a kettő között a multi játékmód használatában van. Ez hasonlóképpen működik, mint a Demon’s Souls-ban, tehát élőként lehetőségünk van arra, hogy megidézzünk magunknak más játékosokat, akik segítenek nekünk, élőhalottként pedig minket idézhetnek meg a többiek. Utóbbihoz csak annyit kell tennünk, hogy egy jelet festünk a földre, amit a szerveren játszó többi játékos is lát. Nem változott az sem, hogy továbbra is lehetőségünk van megtámadni valakit a saját világában, ám a legtöbb esetben erre már csak akkor van lehetőségünk, ha a másik fél is beleegyezik ebbe. Így nem fordulhat elő, hogy az erősebb karakterek a gyengébbeket piszkálják, és tönkreteszik a szórakozásukat. Érdemes kihasználni a program multiját, mert egyrészt nagy élmény másokkal játszani egy ilyen ellenséges, sötét hangulatú játékvilágban, másrészt ez is egy módja a Humanity pontok szerzésének.

Természetesen a mágia sem maradt ki a játékból
Természetesen a fejlesztők nem csak egy az egyben lemásolták a Demon’s Souls-ban látott többjátékos módot, hanem számos újdonságot is bevezettek. Megjelentek az úgynevezett Covenantok, amik lényegében céhekként működnek a Dark Souls-ban. Ha csatlakozunk hozzájuk, akkor egyrészt szövetségesei leszünk a többi, hasonló Covenantot választó játékosnak, ugyanakkor ellenségeket is szerzünk magunknak a többi céh részéről. Minden csoport más és más bónuszokat nyújt, amik gyakran a multit is érintik (például nagyobb eséllyel idéznek meg minket, vagy használhatunk valamilyen különleges eszközt multi közben). Újdonságnak tekinthetjük azt is, hogy ha nem tudunk, vagy nem szeretnénk emberi játékosokat megidézni, akkor néhány helyen lehetőségünk van gép által irányított segítőket magunkhoz hívni. Ezt csak élő formában tehetjük meg, és nem egyszerű megvalósítani, ugyanis ezek a karakterek eléggé el vannak dugva a pályákon. Általánosságban jellemző egyébként a játékra, hogy a legjobb felszerelések, érdekes cuccok egy kis felfedezést, utánajárást igényelnek, mivel a fejlesztők nem szúrták ki a szemünket velük. Tessék minden sarkot, minden bokor alját megnézni, mert sosem lehet tudni, hogy mi lapul ott.

A készítők kicsit talán át is estek a ló túloldalára, már ami a sejtelmességet és a rejtett dolgokat illeti. Bár a játék alapjai könnyen megtanulhatók, rengeteg olyan apróság van akár a multi, akár a felszerelések használatát illetően, amik a játékban csak nagyon felületesen vannak elmagyarázva, és ezekről a kézikönyvben sem esik szó. Elég csak felmenni egy-egy rajongói oldalra, és számos olyan játékelemről olvashatunk, amikről talán soha nem hallottunk. A Dark Souls gyűjtői kiadása tartalmaz egy közel 400 oldalas útmutatót, amiben minden információ benne van, ám ezt nem mindenki engedheti meg magának. Márpedig ahhoz, hogy túléljük a játék által elénk gördített akadályokat, nem árt, ha minél több dolgot tudunk a világról és a játékmechanikáról.

Itt úgyse jössz át!
Gondolom  már a screenshotokon is látszik, hogy a Demon’s Souls-hoz hasonlóan ezúttal is egy sötét hangulatú, kissé gótikus stílusú világba csöppenünk bele. A helyszínek meglehetősen nyomasztó atmoszférával rendelkeznek, a játékos tényleg azt érzi, hogy egyedül van ebben az ellenséges világban, és az esetek többségében csak magára számíthat. Ezt az érzést csak alátámasztják a ritkán megszólaló, de akkor erőteljes élményt nyújtó zenék, és a kiváló hangeffektek is. Hátborzongató érzés, amikor már alig van életereje a hősünknek, és miközben egy sötét folyosón haladunk vele előre, a háttérben hörgéseket és csoszogó léptek zaját halljuk. A helyszínek és a modellek részletességére nem lehet panaszunk, bár egyik sem tekinthető kiemelkedőnek más játékokkal összehasonlítva, inkább a változatosságuk miatt fogunk rájuk emlékezni. Annál is inkább meglepő volt, hogy a PS3-as és az Xbox 360-as verziónál is meg-megakad bizonyos helyeken a játék. Leginkább akkor fordul ez elő, amikor egy támadás miatt sok tárgy egyszerre törik össze a környezetünkben, illetve ha nagymennyiségű por vagy köd kavarog a levegőben. Bár ilyenkor csak pillanatokra akad meg a Dark Souls, a látvány nem igazán indokolja ezt. Az is kérdéses, hogy miért nem finomítottak a Havok fizikai motoron a fejlesztők, mivel a holttestek még most is rongybabaként viselkedve csavarodnak rá a lábunkra, csakúgy, mint annak idején a Demon’s Souls-nál.

A Dark Souls sok konzoltulajdonos számára volt az egyik legjobban várt akció-szerepjáték az idén, és úgy érzem, hogy nekik nem kellett csalódniuk a From Software-ben. A fejlesztőknek sikerült egy ugyanolyan élvezetes, hangulatos és igencsak nagy kihívást nyújtó programot összehozniuk, mint amilyen annak idején a Demon’s Souls volt. Szerencsére nem elégedtek meg azzal, hogy egy újdonság nélküli „folytatást” készítsenek, így rengeteg új, jól működő elemmel bővítették az amúgy működő formulát. Az sem utolsó szempont, hogy a program hosszú időre le fogja kötni a játékosokat, hiszen már az első végigjátszás is legalább 40-50 órát hordoz magában. Ráadásul azt követően megnyílik egy „New Game +” opció is, amivel újrakezdhetjük a kalandot, még nagyobb (!) kihívás mellett. Ha acélból vannak az idegeitek, nyugodtan adjatok egy esélyt a játéknak. Bár sokszor meg fogtok halni, higgyétek el, a végső győzelem annál édesebb lesz.




Platformok: Xbox 360, PlayStation 3
Tesztelt platform: PlayStation 3

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

10. cage1
2011.10.17. 12:52
Olvasgattam neten, hogy ez a játék miért lesz jobb, mint a Skyrim, de nem értem, hogy miért hasonlítgatják vele, hiszen ez azért elég más nem? Én abban már azt várom, hogy tonnaszámra dumálgassak az NPC-el és házam meg feleségem legyen beálljak egy céhbe stb stb. Ez a hentre van kiélezve és ahhoz amint látom nagyon is ért, de akkor sincsen egy lapon a két játék. Mondjuk ha nem csak PC-m lenne tuti nekiállnék, mert ez a maga nemében igazi gyöngyszem!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. dragon83
2011.10.17. 13:01
Hát elég értelmetlen az összehasonlítás, más típusú RPG mind a kettő. Szerintem csak azért csinálják, mert az olyan cikkeknek nagy az olvasottsága. Hiszen a Dark Souls és a Skyrim rajongók is mennek oda anyázni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Heroes27
2011.10.17. 17:24
azt az "Itt úgyse jössz át", azt kellő hangsúllyal kell mondani
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. mistagee
2011.10.17. 17:24
Pontosan. Főleg mióta az IGN-en leadtak egy totálisan elfogult hülyeségekre alapozott összehasonlítást, azóta elszabadult a pokol
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. dlaccc
2011.10.17. 20:41
nincs PC-re nem hiszem el ( Kár volt megnézni a videót
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. DogTheDog
2011.10.17. 21:45
hinteket lehet hagyni benne,mint a demon's Soulsban?
Nekem azok igen sokat segitettek anno
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. dragon83
2011.10.17. 22:56
Igen lehet. Most is nagyon segítőkésznek bizonyulnak a játékosok. Én például az általuk hagyott hintek segítségével találtam meg néhány elrejtett helyet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. tankerjedi
2011.10.18. 09:34
Még nézni sem bírom ezeket a híreket Nem mertem még megvenni, nehogy csak ezzel játsszam. De látom jók a vélemények róla, így nem tudom, hogy fogom kibírni karácsonyig
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. HUFEUR
2011.10.20. 21:08
Aki még nem játszott az elődjével, a Demon's Soul-lal az próbálja ki azt is, mert már csak 1 évig mennek az online szerverek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. tankerjedi
2011.10.26. 14:51
Ezt nem tudtam. Nem hinném, hogy játszani akarok vele újra, egész nyáron azzal nyomtam, de ez azért gáz... Ennyi idő után leállítani a szervereket...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!