iPon Cikkek

Darksiders – Ha eljő a világvége

Dátum | 2010. 01. 19.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Az év eleji, illetve múlt év végi játékfelhozatalt tekintve ez az időszak mindenképpen a kaszabolós akciójátékok ideje. Nemrég belevethettük magunkat a Bayonetta szexi hősnőjének kalandjaiba, a hamarosan érkező Dante’s Inferno-ban kiruccanhatunk a pokolba, márciusban pedig Kratos-szal vághatunk majd bele a God of War 3-ba. E három nagy cím mellett próbál szerencsét a 2005-ben alapított Vigil Games Darksiders nevű játékával, mely január elején érkezett meg a boltok polcaira. Hiba lenne azonban beskatulyázni a programot a hack ’n slash kategóriába, mert bár bőven lesz részünk vérbő démonaprításban, legalább annyi puzzle- és platformelem is nehezíti majd a dolgunkat. Sajnos a PC-sek ebből a kalandból ki kell, hogy maradjanak, hiszen csak Xbox 360-ra és PS3-ra készült el a program, portolásról pedig egyelőre nincsenek hírek.

Angyalok és démonok háborúja

Nem sokat teketóriázik a Darksiders, ha a történet felvezetéséről van szó, hiszen az első másodperceket követően rögtön átélhetjük a világvégét, melyet a menny és pokol katonáinak ádáz összecsapása okoz. Nem mehetünk el szó nélkül a kiváló intró mellett, melyet a magyar Digic Pictures készített. A cég már számos játéknál bizonyította, hogy a szakma élvonalába tartozik, ha CG animációkról van szó, és ezúttal is első osztályú munkát végzett. Visszatérve a sztorira, a játék elején megtudjuk, hogy az ősidőkben évezredekig tartott az angyalok és démonok harca, amely egy harmadik fél, a rejtélyes tanács közbenjárása révén végül törékeny békével zárult. Az egyensúlyt az apokalipszis négy lovas őrizte, akik közül az egyiket, War-t (háború) fogjuk irányítani a játék során. A békét követő évezredekben létrejött az emberi civilizáció, mely egyre fejlettebb és erősebb lett. A tanács megjósolta, hogy idővel képesek lesznek felvenni a harcot a Mennyei Királyság és a Pokol harcosaival, ekkor a békét biztosító Hét Pecsét megsemmisül, és megkezdődik a harc a három világ között. Ám a tervbe valami hiba csúszik, mivel az ítélet napja túl hamar kezdődik el, melyben fajunknak még természetesen esélye sincs. Megjelenik War is, ám hamar rájön, hogy valami nincs rendben, hiszen a Pecséteket nem törték fel, és a másik három lovas sem érkezett meg. A Tanács végül őt okolja a történtekért, azonban kap egy esélyt, hogy helyreállítsa az egyensúlyt, és persze bosszút álljon azokon, akik felelősek az egészért.

Vajon mit kompenzálnak a szereplők a hatalmas fegyverekkel?
Kétségtelen, hogy a sztori nem egy Oscar-díjas alkotás, és az elején még eléggé lassan csordogálnak az események, de szerencsére a játék utolsó harmadában begyorsulnak a történések, így a hozzám hasonló sztori orientált játékosok is elégedetten fejezik majd be a Darksiders-t. A játékmenetet úgy lehetne a legjobban bemutatni, hogy a fejlesztők fogták a Devil May Cry harcrendszerének néhány elemét, és összekeverték a God of War brutalitásával, majd hozzáadtak sok-sok logikai és ügyességi részt (lásd Zelda játékok). Az innen-onnan összeszedett ötletek ellenére kár lenne leírni a játékot, mert az egyes játékelemek nagyszerűen működnek.

A harcok mellett rengeteg logikai és ügyességi feladattal is találkozunk a játékban
 

A program legelején elsősorban az akciórészek dominálnak, hiszen tucatjával támadnak ránk a démonok és az angyalok, akik mind War skalpját akarják megszerezni. Persze ehhez nekünk is lesz egy-két szavunk, hiszen már a kezdetekben rendelkezésünkre áll egy brutálisan nagy kard, a Chaoseater, mellyel meglehetősen durva kombókat lehet előhozni, ellenfeleink nem túl nagy örömére. Ez lesz az elsődleges fegyverünk, de az idő múlásával még kettő közelharci fegyvert fogunk szerezni, egy kaszát, és egy fémből kovácsolt hatalmas kesztyűt, ezek mindegyikéhez egy csomó speciális támadási formát vehetünk majd (melyek közül több szinte egy az egyben szerepelt a Devil May Cry-ban is). A vásárlást egy Vulgrim nevű démonnál ejthetjük meg, akitől a kombók mellett speciális képességeket és varázstárgyakat is szerezhetünk, illetve a játék későbbi részében a segítségével tudunk egyik helyszínről a másikra teleportálni. Fizetni azokkal kék színű lelkekkel tudunk, melyek a legyőzött démonokból „pottyannak ki”. Ezek mellett szerezhetünk zöld színű, életerőt adó lelkeket is, illetve sárgákat is, melyekkel War dühét (rage) növelhetjük, utóbbi a speciális képességek elsütéséhez szükséges (nagyobb védelem, földből előtörő kardok, stb). A harc egyébként nem olyan pörgős, mint a korábban említett két hack ’n slash-ben, amit kicsit sajnáltam, igaz így legalább nem megy át eszetlen gombnyomogatásba a játék, hiszen több időnk van előhozni a kombókat.

Tömegoszlatásra a fémkesztyű a legalkalmasabb fegyver
Az erőszak nem old meg mindent

Amint már említettem, nem csak akciórészekből áll a Darksiders, hanem legalább ugyanannyi időt fogunk eltölteni a különböző helyszíneken egyik platformról a másikra ugrálva, miközben logikai feladványokat oldunk meg. Utóbbi szerencsére nem merül ki annyiban, mint egy átlagos akciójátéknál, tehát nem az lesz a legnehezebb feladvány, hogy egy szobában a helyére toljunk két szobrot. Persze túlzás lenne azt állítani, hogy órákig fogunk nézelődni, mire rájövünk a megoldásra, de azért meg kell mozgatni a szürkeállományunkat. A feladványok meglehetősen sokrétűek, vannak például időmanipulálós feladatok, amikor egy rövid időre meg tudjuk állítani az idő kerekét, és ez alatt kell megtennünk valamit, de olyannal is sokszor fogunk találkozni, amikor felrobbantható golyókat kell a megfelelő helyre tapasztani, majd valahogy odairányítani a tüzet egy távoli helyről. A logikai és platform részeknél nagy segítségünkre lesz a Crossblade, egy csillag formájú, eldobható fegyver, és az Abyssal Chain, mellyel a távoli tárgyakat, ellenfeleket húzhatjuk magunkhoz, vagy lenghetünk vele egyik helyről a másikra (a Zelda játékokban Boomerangnak és Hookshotnak hívták őket). Ezeket gyakran kell a főellenségeknél is használnunk, mivel azok legyőzéséhez nem elég a puszta erő. Mindegyiknek van valami trükkje, ezek ismerete nélkül esélyünk sincs ellenük.

Ne nézzetek oda, ez most ronda lesz

Ha már az apokalipszis lovasát irányítjuk, akkor hol van a lovunk, kérdezhetik néhányan. Csak nyugalom, ahogy az több videóban is látható volt, nem maradunk hű paripa nélkül, hiszen a játék második felében rátalálunk patás bajtársunkra, Ruinra, aki kinézetében természetesen nem egy átlagos ló (hacsak nem tekintjük átlagosnak, hogy tűz lobog az orrlyukában, és nyomában lángol a föld). Persze nem hívhatjuk elő minden helyszínen, hiszen érdekesen nézne ki, ha egy szűk alagútban vágtatnánk vele, de a nyílt terepen bármikor nyeregbe pattanhatunk. Ilyenkor kardcsapásaink hihetetlenül erősek lesznek, és könnyedén lekaszabolhatunk bármilyen szörnyet, szó szerint nyeregben érezhetjük magunkat. Kicsit sajnáltam, hogy lovunk számára semmilyen speciális képességet nem lehet szerezni, lelki szemeim előtt többször megjelent a lángoló patával a levegőben vágtató Ruin képe. Ha lesz folytatás, talán majd ezt is kipróbálhatjuk.

Ha nyeregbe pattanunk, már semmi sem állhat az utunkba
Nem minden WoW, ami színes

A játék 100 évvel az apokalipszis kezdete után játszódik, nem csoda, hogy az emberiségnek már nyoma sincs, és akármerre járunk, csak romos helyszíneket találunk. Mivel nem egy sandbox játékról van szó, az egyes területek meglehetősen lineárisak, bár mindenhol vannak rejtett helyszínek, amiket felkutatva lelkeket tartalmazó ládákat vagy extra felszereléseket találhatunk. Elsőként egy városban fogunk kalandozni, de tiszteletünket tesszük majd többek között egy elhagyott metróállomáson, egy romos katedrálisban és egy hegyekkel körülvett sivatagban is. A grafikusoknak hála a változatosságra nem lesz panaszunk, nem érezhetjük úgy, hogy már megint az előzőhöz hasonló helyen járunk. Több tesztben is lehet azt olvasni, hogy a fejlesztők lemásolták a World of Warcraft látványvilágát, a főhőst és a lényeket illetően. Bár tény, hogy a szereplők színgazdag, néhol elnagyolt megjelenítést kaptak, ám ez a stílus régóta jellemző a dizájnért felelős képregény rajzoló, Joe Madureira munkájára (ő volt a játék kreatív rendezője is), így még véletlenül sem lehet „koppintásról” beszélni. War-t el sem tudnánk másképpen képzelni, hiszen a hatalmas termet, a túlméretezett páncélok és a brutális kard tökéletesen illenek az apokalipszis lovasához.

Furcsa, hittan órán nem ilyennek írták le az angyalokat

A zenék esetében maradt bennünk egy kis hiányérzet. A minőséggel semmi problémánk nem volt, hiszen tökéletesen illettek egy ilyen világvége témájú játékhoz, csak kicsit keveselltük a számok mennyiségét. Sok helyszínen csak a háttérzajokat hallottuk, és csak a harcoknál indult be egy-egy erőteljesebb szám. Tovább fokozta volna az amúgy remek hangulatot, ha többször csendül fel egy szép dallam.

A szereplők hangjait többnyire jól eltalálták, bár War-t, valamint a Mark „Luke Skywalker” Hamill által megszólaltatott Watcher-t leszámítva egyiktől sem fogunk hasra esni. Bár a mély, dörgő hangon beszélő démonoktól talán nem is várhatunk többet. Technikailag kicsit felemás képet mutat a program. Ezúttal a PlayStation 3-mal rendelkező játékosok jártak jobban, hiszen az ő verziójukkal az egy-két helyen tapasztalható minimális belassulást leszámítva semmilyen gond nem volt. Ellenben a Xbox 360-as változat komoly „screen tearing” problémával küzd (tehát előfordul, hogy egyszerre két fél-képkocka van egy pillanatra a képen a V-sync hiánya miatt). Szerencsére a fejlesztők gyorsan eszméltek, és a hírek szerint hamarosan jön a hibát orvosló patch.

Ne tévesszen meg az ijesztő külső, ellenfelünknek esélye sincs
Az imént említett Xbox-os bakit leszámítva nehéz komoly hibát találni a Darksidersben, hacsak azt nem számítjuk, hogy kevés eredeti ötletet lehet felfedezni benne. A játékidőre nem lehet panaszunk, mert bár multi nincs a programban (nem is hiányzik), de ha a trófeákat és a pályákon összegyűjthető tárgyakat is mind be akarjuk szerezni, akkor akár 20-23 órát is eltölthetünk a képernyő előtt. A különféle játékelemeket kiváló módon gyúrták egybe a fejlesztők, így végül egy nagyon szórakoztató program került ki a Vigil Games kezei közül.


Platformok: Playstation 3, Xbox 360
Tesztelt platform: Playstation 3

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

10. videofan70
2010.01.19. 11:03
A "hibát" leszámítva a játék nagyon jó!!!A Dante Infernóig elleszek vele.Van egy két elég nehéz rész nem két délutános játék az biztos.A hiba nem nagyon zavaró néha átfut egy csík a képernyőn.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Zoe01
2010.01.19. 12:16
Én ennél a játéknak csak azt sajnálom (ami lényegében nem is a játék hibája), hogy a legtöbben csak egy egyszerű Hack 'n' Slash-ként tekintenek rá. Pedig ez a játék sokkal több, mint a DMC vagy egy GOW. Azoknál soha nem voltak (és szerintem nem is lesznek) ennyire okos fejtörők, meg ilyen szintű felfedezés, mint ebben a játékban. Ez a játék tényleg nem csak a "gyapálásról" szól.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. videofan70
2010.01.19. 12:55
Igen a logikai feladatok nagyon jól elvannak találva.Pl mikor a kardokat kell megszerezni és a szobrokhoz kell tenni,két napba tellet mire az utolsót megtaláltam.szerintem is jobb mint a DMC-k (elnézést a DMC fanoktól!)de így van!De szerintem a GOW 3 még tartogat meglepetéseket.Az GOW 1-2 maga volt a csúcs PS2-n.Majd meglátjuk.Ajámlom mindenkinek aki megteheti a Darksiderst!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. sanya0115
2010.01.19. 14:05
jo de ezt a jatekot szerintem nem nagyon lehet osszehasonlitani a dmcvel ami 1 "pure hack n slash" tehat, nemnagyon volt benne logikai elem es ami volt azis nagyon konnyu. en inkabb prince of persiahoz hasonlitanam (pop 1,2,3), de lehet le fognak hurrogni ezert.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Castiel
2010.01.19. 19:59
"hurrog-hurrog"
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. jano12
2010.01.19. 21:12
Az ilyen játékok miért nincsenek PC-re? Nekem volt szerencsém Box 360-on (amit kimondottan megkedveltem, kár hogy haveré) GoW2-zni, Halo 3 ODST-zni (utóbbit ki is pörgettem) és komolyan mondom sajnálom, hogy PC-re csak ilyen CoD-ok, meg Assaszarok jönnek ki (bár Assa2 zenéje nagyon tuti, le is szedtem az OST-t, de maga a játék nem érdekel). Ja meg Dragon Ballos játékkal is kipróbáltam a ketyerét, de csak egy belenézés erejéig.

Jó a Batman ötletes és jó, hál égnek van PC-re is (meg a Risen, ez utóbbit meg is veszem). Na de befejezem a sírást.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Svindler
2010.01.20. 03:15
jano12: szerintem tudod a választ
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. TheDj
2010.01.25. 09:19
Szerintem nagyszerű játék és valóban kár lenne besorolni a hack 'n slash játékok közé, hiszen bőven többről van szó. Az első egy-két órában nekem sem tűnt másnak, csak értelmetlen kaszabolásnak..na de a 10. óra után, ahogy egyre jobban merül az ember a sztoriban annál inkább letehetetlenebb.
A Star Wars Force Unleashed óta az első játék amit többször is végigjátszottam; most harmadjára Apocalyptic nehézségi fokon kezdtem, miután a második játékban mindent felkutattam, amit csak lehetett (Abyssal Armor, Artifact-ok, Legendary Enchancement-ek, 1 kivételével az összes láda stbstb)
Persze ennyiszer játszva már az ember tudja mit-hogy kell csinálni és elveszíti a játék a logikai részét pedig először látva a feladványokat erőteljesen elgondolkodtam. Érdekes továbbá, hogy mindenki máshol akad el. Értem ezt úgy, hogy a fórumban, ahol a végigjátszásáról beszélgettünk olyan helyeken akadtak el emberek, ami másoknak az első ránézés után evidens volt. Ez persze vica-versa, hiszen én is jó párszor elakadtam a játékban más meg elsőre megfejtette.
Jó játék volt, csak ajánlani tudom mindenkinek!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. TheDj
2010.01.26. 09:50
Egyébként ezt a "screen tearing" nevű problémát nem tapasztaltam a boxomon. A játék vége felé ugyan kicsit akadozik, sőt volt rá példa hogy kifagyott...olyanra is, hogy automentés közben fagyott ki és cseszhettem az egész játékot (ilyen formán most negyedszerre játszom)..

Rájöttem, hogy nem lennék jó cikkíró még ha szeretek is játszani, játékról beszélni és írni.. Olyan hibákat soroltok fel, mint a szinkronhang pedig én semmi kivetni-valót nem találtam benne. Még meg is lepődtem, amikor a jutúbon láttam Mark Hamill-t a Watcher-t szinkronizálni és be kell valljam: nagyon tetszett!
Egy hibát viszont én is felfedeztem az xBox-os verzióban, mégpedig a Settings-nél, amit egyáltalán nem ment bele a profilba. Az invertált Y tengelyhez szoktam és ezt bizony minden indításkor be kell állítanom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. ptaylord
2011.01.23. 23:52
..én a napokban próbáltam ki PC-n a játékot és nagyon jó hangulata van, és egész jól optimalizált is lett..szerintem érdemes kipróbálni, főleg hogy erre a platforma ritka az ilyenféle játék..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!