iPon Cikkek

Dead Island: Riptide - agyhalott

Dátum | 2013. 05. 11.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Mindig is lesz egy hatalmas probléma a viszonylag kicsi, alulfinanszírozott stúdiókkal, mint a Techland. Valószínűleg olyan emberek alapították, akiknek céljaik voltak, akik szerették volna megvalósítani álmaikat. Ezek az álmok pedig – mint általában az álmok – ambiciózusak, nagyratörők. A gond azonban, hogy manapság a játékiparban, ha valaki nagyratörő álmokat szeretne megvalósítani, ahhoz egy végletekig profi csapatra, és főként rengeteg pénzre van szüksége – bár az utóbbi elősegíti az előbbi meglétét. Amikor a legnagyobb kiadók játékainál az 50 millió dolláros költségvetés lassan már mindennaposnak számít, akkor nem lehet némi apróval és pár banánnal megváltani a világot. Ahogy Hollywood példája is mutatja: hatalmas a lyuk a legnagyobbak és a másodvonalbeliek között.

A Techland álma azonban egy zombis játék volt, és ettől az álomtól nem is akart megszabadulni. Így láthattuk minden idők egyik legütősebb előzetesét, melyet az eredeti Dead Islandhez készítettek, és ami drámai módon mutatta be egy zombi apokalipszis egyetlen apró részletét. Ez az apró részlet azonban annyira egyedi, annyira drámai és annyira megkapó volt, hogy hajlamosan voltunk elhinni, ebben benne van valakinek a szíve és a lelke. Valaki ezt a játékot tényleg nagyon el akarja készíteni. Ami azonban ennél is fontosabb, és a Techland szempontjából sajnos nem túl előnyös: nagy elvárásokat ébresztett a Dead Islanddel kapcsolatban. Az előzeteshez hasonló drámai, komoly játékot vártunk.


Azonban amit kaptunk, az egy B-kategóriás stúdió hiányosságokkal küszködő, esetenként rendkívül hangulatos, de alapvetően befejezetlen és csiszolatlan játéka. Az előzetes tehát olyan csekket írt, amit a végtermék nem tudott kifizetni. Az ütős marketing azonban meghozta az eredményét, és a játék a kiadó Deep Silver egyik legnagyobb sikere lett, nem csoda tehát, hogy elérkeztünk 2013-ba, és már meg is jött a folytatás. Bár, amikor azt mondom folytatás, valójában nem úgy értem, hogy a második rész. A Riptide inkább olyan, mint egy önmagában működő kiegészítő, vagy éppen az első rész újrakomponálása. Egy olyan játék, amilyennek az első résznek is kellett volna lennie 2011-ben. A probléma azonban, hogy míg 2011-ben elfogadtunk volna néhány hiányosságot, a Riptide sajnos a legtöbb területen semmit nem javult az elődhöz képest, ami pedig 2013-ban már bizony súlyos gond.

Persze, ha szigorúan vesszük, akkor folytatásról van szó, hiszen a történet pontosan onnan megy tovább, ahol anno abbamaradt. A zombifertőzésre immunis kis csapatunk, az egykori amerikai focista Logan, a rapper Sam B, a testőr Purna és a rendőr Xian Mei éppen csak kiszabadult az életük legrosszabb nyaralását biztosító Banoi szigetéről, amikor egy misztikus, leginkább a Resident Evil-sorozat Weskeréhez hasonló katonai vezető elfogja őket. Hogy-hogy nem, kiderül, hogy az egész zombis dolog egy katonai kísérlet része, és mivel hőseinkre nem hatott a vírus, különösen értékes portékának minősülnek. Azonban az események nem túl váratlan fordulatot vesznek, a hajót ellepik az élőholtak, mi pedig rövid úton ismét egy szigeten találjuk magunkat.

A helyszín ezúttal Palanai, közvetlenül Banoi szomszédságában, és hasonló adottságokkal megáldva. Zöldellő, trópusi területről van szó, ahol fellelhetjük a kísérlet maradványait. Nem nagyon érünk rá azonban nézelődni, és tüzetesen megvizsgálni a flórát-faunát, ugyanis a hadsereg a sziget megsemmisítését tervezi, egy jól irányzott atombombával. Na jó, ne kerülgessük a forró kását: a történet rettenetes. Amennyi sablont el lehet sütni katonai-zombis-fertőzős vonalon, azt a Riptide elsüti, de olyan komolysággal, mintha azt feltételezné a játékosról, hogy még sosem látott ilyet. Mindez megspékelve a végtelenül antipatikus főszereplőkkel – akikhez egyébként csatlakozik még egy katona, John Morgan is – azt eredményezi, hogy viszonylag hamar eltűnik minden motivációnk a végigjátszásra. A párbeszédek, monológok borzalmasan megírtak, a hozzájuk kapcsolódó szinkron kritikán aluli, és maguk a karakterek is annyira üresek, hogy a karakter szót idézőjelekbe kellett volna tennem.

Nem javítanak sokat a helyzeten a missziók sem. Míg más játékokban morcosak vagyunk, ha a mellékküldetések abból állnak, hogy menj el ide, és hozz vissza valamit, addig a Dead Island esetében a főküldetéseket is pontosan ez teszi ki. Ahhoz, hogy tovább tudjunk haladni, minden esetben útra kell kelnünk a sziget egy távoli pontjára, csak azért, hogy ott találjunk egy embert, aki nem hajlandó odaadni nekünk, amit szeretnénk, csak ha neki is megszerzünk valamit. Az persze már kérdéses, hogy miért van szüksége a zombikkal ellepett szigeten egy véletlenszerű bennszülöttnek maláriagyógyszerre, amikor ráadásul úgyis egy atombomba fog végezni vele, ha nem tudunk lelépni a placcról. Még ennél is rosszabb, amikor az NPC-k pénzt kérnek a segítségért cserébe. Mégis mire fogják elkölteni? Előre spórolnak az új Xboxra, hátha hamarosan megnyílik Panalai első Media Marktja?


Amikor éppen nem valakinek próbálunk elvinni valamit A-ból B-be, akkor éppen A- vagy B-pontot fogjuk megvédeni egy, a Gears of War horda módjához hasonló szekcióban. Ilyenkor be kell védenünk a helyet különböző eszközökkel, bombákkal, taposóaknákkal, és le kell számolnunk a hullámokban érkező zombikkal. Bár mindez kooperatívban még akár élvezetes is lehet, a mesterséges intelligencia által mozgatott bajtársainkkal nem sok taktikát tudunk kialakítani. Maga a kooperatív egyébként ezen kívül is jelentősen megkönnyíti a játékot: minél többen vagyunk, annál inkább, főleg, ha mindenki rendesen specializálódik a különböző fegyvertípusokra, és összedolgozunk. Míg egyedül játszva előfordulhatnak olyan esetek, hogy előre kell mennünk takarítani, mielőtt a küldetés teljesítéséhez szükséges tárgyat előrébb tudjuk vinni, ez kooperatívban például jelentősen leegyszerűsödik, hiszen a társaink folyamatosan tudnak fedezni.

Sajnos a harc sem fejlődött semmit az elődhöz képest. Továbbra is főként közelharci fegyverekkel próbáljuk eltenni láb alól a zombikat, így minden egyes küzdelem pontosan ugyanúgy játszódik le. Elrúgjuk magunktól a rondaságokat, rájuk csapkodunk a fegyverekkel, esetleg néha hátrébb lépünk kettőt, és ezt ismételjük, amíg nem érkezik meg a következő két-három ellenfél. Csapásaink továbbra is ugyanolyan bizonytalanok, mint az első részben, nincs meg az igazi „kapcsolat” az ütés és a találat között, továbbra is olyan érzésünk van, mintha a levegőben hadonásznánk. Egyedül a fröcsögő vér, és a tényleg brutális, csonttörő hanghatás teszi némileg elviselhetővé és élővé a harcokat, de ez sem ment meg minket attól a frusztrációtól, amit a folyamatos és állando, monoton küzdelem okoz. Szinte megváltás, amikor dzsippel, vagy az új motoros ladikkal kell közlekednünk, hiszen ilyenkor legalább gyorsan elcsaphatjuk a járkálókat.

A motorcsónakos részek megnehezítésére érkezett egy új zombifajta is, amely aljas módon a vízben fekszik láthatatlanul egészen addig, míg a közelbe nem érünk. Ezt követően ráakaszkodik a csónakra, és ha nem rúgjuk le gyorsan, komolyabb problémát is okozhat. Rajta, és persze az első részből visszatérő felhozatalon kívül is akad még néhány új, elég ijesztő ocsmányság. Az öngyilkos zombi, a Left 4 Dead 2-ből átvett dagadt zombi, illetve a gránátokat dobáló félresikerült kísérleti alany ugyan mind-mind a végletekig klisés (vagy éppen lopott), de legalább néha sikeresen hozzák ránk a frászt. Legalábbis, mielőtt a fejükbe állítjuk a villáskulcsot, vagy éppen a fűrészes végű baseball ütőt, netán az elektromos-szögesdrótos bunkót. Mert természetesen a fegyverek készítésének lehetősége megmaradt: továbbra is találhatunk tervrajzokat, illetve gyűjtögethetünk alkotóelemeket, amikből aztán mindenféle elmebeteg, de ötletes célszerszámot alkothatunk. Ez a rögtönzés, az alkotás, ez bizony még mindig a Dead Island egyik nagy varázsereje lehetne.

Továbbra is fennáll azonban az a probléma, hogy a terepen elszórt tárgyak mindig újrateremnek, és mindig ugyanott. Egyfajta izgalmat kellene okoznia a ténynek, hogy egy szigeten mászkálunk, ahonnan próbálunk összegyűjtögetni használható eszközöket, azonban minden érdekességet kiöl a dologból, hogy biztosan tudjuk, hogy ha valamire szükségünk van, akkor bármikor visszamehetünk oda, ahol azt megtaláltuk, mert újra ott lesz. Amit aztán persze eladhatunk az újratermelődő tárgy mellett fél méterre álló NPC-nek, korlátlan mennyiségben. Ráadásul nem csak itt játszhatjuk ki a rendszert: az első részhez hasonlóan akadnak olyan NPC-k, akik bizonyos cuccokért cserébe (például elektromos részegységekért) tapasztalati pontot adnak. Az újratermelődést kihasználva, és a gyorsutazást bevetve oda-vissza, gyakorlatilag végtelen mennyiségű XP-re tehetünk szert elég gyorsan.


Ami viszont alapvetően nem számít, mert bár így gyorsan megkaphatjuk az új képességeket, az ellenfelek szintje velünk együtt skálázódik, ami valahol elveszi a fejlődés értelmét is. Amellett, hogy ez persze bizonyos mértékig szükséges, más játékok meg tudták oldani jobban is. Mindez azonban nem újdonság: pontosan ugyanezek a hibák, és teljesen alapvető tervezési hiányosságok megtalálhatók voltak az első részben is, és nagyon szomorú, hogy azóta sem merült fel az igény a készítőkben a megoldásukra.

A történet tehát említésre sem méltó, a harc továbbra is meglehetősen esetlen és bugyuta egy olyan anyagban, ahol a játékidő nagy részét harccal töltjük el, a küldetések sablonosak és unalmasak, a mechanikák pedig hiányosak, gyengék és átverhetőek. Mindez azért hatalmas kár, mert egyébként Palanai szigete sokkal hangulatosabb és változatosabb, mint a Dead Island helyszíne volt. A fantasztikusan festő kis öblök, az elárasztott, vizes területek fölé tákolt faépítmények, a mélybe vezető japán alagutak, a dzsungel mind-mind szebb, ötletesebb és jobban megvalósított. Kár, hogy ezek mellé a framerate folyamatosan ingadozik, a nagyobb összecsapások során néha játszhatatlan módon leesik, de előfordul, hogy teljesen váratlan helyzetekben is meginog - például egy alagútban, ami számomra érthetetlen.

Ettől függetlenül azonban legalább a bugok számát sikerült visszaszorítani: míg az elődben sokszor teljesen megakaszthatta a játékot egy-egy hiba, itt már nem találkoztam a programot teljesen kinyíró bugokkal, de a kisebb bakik egy tetemes része is eltűnt. Persze, még mindig akadnak érdekes dolgok, nem teljesen jól lejátszódó animációk, beakadó NPC-k, teljesen furcsán viselkedő zombik, retardált hitbox, de már nem olyan vészes a dolog. Ez azonban alapvetően elvárható lenne, nem pedig olyasmi, amit pozitívumként kellene megemlítenem.

A Dead Island: Riptide tehát sajnos nem jó játék. Viszont továbbra is megvan benne a potenciál. Valahol mélyről egy igazi sztár akar előugrani, próbál kitörni, de a Techlandet valahol mindig is körülölelő középszerűség nem hagyja. Az első rész hatalmas siker volt, így a pénz már nem lehetett akadály. Hogy akkor miért nem sikerült jobban a Riptide? Nos, lehet, hogy csak egy gyors folytatást szerettek volna készíteni neki, de az is lehet, hogy a csapat egy része már az igazi folytatást kalapálja a háttérben. Valószínűbb azonban – és sajnos a jövőre nézve ez a legszomorúbb –, hogy a Techland pusztán ennyire képes.

Platformok: PC, PS3, Xbox 360
Tesztplatform: Xbox 360

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

17. silentfrog
2013.05.11. 08:23
Ez az első érékelés nálatok, amivel teljesen nem értek egyet.
Igaz,hogy bugos a játék de a játékélményt erősen alul értékelte a cikkíró,legalábbis az én szemszögemből.
Semmivel sem rosszabb mint az első rész,és én jobban szórakoztam a játékon mint egyes agyonajnározott húzócímekkel.
Az 58% össz értékelés nálam 85 lenne.
De kinek mi....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. TomGambler
2013.05.11. 08:40
Ritkán ragadok billentyűzetet, de ez az értékelés nem áll meg. Nem hinném, hogy akkora über vassal lennék ellátva, de nekem maxon, 1080p-ben nem volt semmilyen framerate ingadozás, gyönyörűen megy, ha valakinek mégis gondja van, érdemes DIHelper-t használni, rengeteg problémát meg lehet vele oldani.
Ami meg a játékmenetet illeti, ha nem is gyökeresen, de fejlődött az alapjátékhoz képest, a lőfegyverek használhatóbbak. Szerintem egy rettentő hangulatos játék, az alapot is legalább 3-szor végigjátszottam, és ezt is 2-szer. Egy munkával töltött nap után rohadtul ki tudja kapcsolni az embert, ha megsüthet, feldarabolhat, agyonverhet, szitává lőhet pár zombit. Egyetértek silentfrog-gal, 85% minimum.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. FRK
2013.05.11. 09:06
Nálam az első rész is hamar unalomba fulladt. Menj ide-menj oda, verd szét a zombit egy vascsővel, ami 3 használat után eldobandó. Mondjuk eleve nem értettem, hogy egy zombi koponya, hogy tud használhatatlanná tenni egy vascsövet, bárdnál (ami csont vágásra szolgál) szintén ugyanez volt a helyzet. Plusz a karakterek is feleslegesek voltak, szép, hogy lehetett választani lőfegyverrel jól bánó karaktert, csak épp neki is késekkel, husángokkal kellett hadakoznia. Ha a második rész is ugyanezeket az elemeket tartalmazza, akkor reális az osztályzat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. silentfrog
2013.05.11. 09:32
FRK .: A fegyverek sokkal kevésbé amortizálódnak,ezt le is írták anno mikor kijött, sőt van olyan közelharci fegyver ami alig használódik el.,plusz a játék felétől a lőfegyverekhez is megfelelő mennyiségű lőszert lehet találni már.
Ha a fegyvereket felváltva használod akkor elég hamar el lehet hagyni a kardokat ,csöveket,mert elég lőszer van a játék végéig.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. David_King
2013.05.11. 09:38
NEm értek egyet az értékeléssel. Mai napig a legjobb/ legszabadabb zombis játék amivel játszottam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. LechooEdy
2013.05.11. 10:51
Lehet, hogy a legszabadabb, de monoton és a harcrendszer, irányítás is pocsék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. gab78
2013.05.11. 11:21
Lehet rosszul gondolom, de zombi őrület leginkább amerikában van, ez a játék is főképp oda készült, az ottani igényeket szándékoztak elsősorban kielégíteni vele. És látva a pl a wrc minőségét no és persze amerikai sikerét, mondhatni, hogy ennek megfelelően alkották meg ezt a játékot is...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Freeman900...
2013.05.11. 11:31
A Probléma azzal van hogy bug halmaz a játék, pl. mi ez a vsync amit beleraktak? Bekapcsolt vsnycel 60fps, majd kis idő után csak 30 és egy idő után 10fpsre limitált a játék, ekkor már majdnem letöröltem, de gondoltam hogy csak javítják, addig is próbálkozok állítani a grafon... állítgattam sok mindent mire rájöttem hogy a vsync, kikapcsoltam és rögtön 100fps... bíztató, még a Skyrimnál se ilyen rossz a vsync (ott legalább csak a menü laggol, igaz ott cfg-zni kell a kikapcsoláshoz) Továbbá steames acsik, érdekes hogy a Dream Team-et a 2. coop végigjátszás után SEM kaptam meg...Pedig játékon belül meg már megvan... végig coopba toltuk, egyszerre kaptuk meg haverral az acsit hogy minden küldetést megcsináltunk, de a Dream Team nem megy, illetve játékba megkaptuk és Steamen? NEM!... ( acsik: http://steamcommunity.com/id/the-1st-freeman/stats/DeadIslandRiptide )
( Co-Op partner acsijai: http://steamcommunity.com/id/rich7/stats/DeadIslandRiptide ) Kicsit zavaró mert ezen kivül már csak 1 acsi lenne hátra, így hát várok a patchre... Ami elég távoli időpontra várható ha azt is hozzáveszem hogy jön az új Call of Juarez a Techlandtől.

Ja igen, és ilyen idegesítő dolgok mellett is egyet kell értsek az első kommentekkel 80%nál semmiképp nem rosszabb, IGAZ ez egy standalone DLC, lásd verziószám... (DI: 1.3.0; DI:RT: 1.4.0)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. aryanis83
2013.05.11. 12:30
Szerintem ugyanazt nyújtja a játék, mint az előző, csak ez már annyira nem újdonság. Helyenként nehezebb lett, a külön térképes házak/barlangok infected főellenségei majdnem biztos megfektetnek elsőre. Grafikai buggal nem találkoztam, az első igazi város pedig kifejezetten szép lett. viszont van instant death bug, amikor a főellenségre mért overkillt te kapod meg és menten megdöglesz. sebaj. kellemetlenebb ha throw után eltűnik a tuningolt- ápolt fegyvered. Mindenkinek ajánlom surround hangrendszerrel vagy hasonló fülessel játszani, elég meghatározó élmény amikor sikítva-hörögve rohan rád az infected horda, te meg forgatod a fejedet, keresed honnan jönnek..ezért még mindig megér 70%-ot nálam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. tomchee
2013.05.11. 16:46
Hihetetlen h ti minden játékot lehúztok...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. langward
2013.05.11. 20:23
"Tesztplatform: Xbox 360" Ezzel sok mindent leirtam.

Szerintem még mindig szép játék és jó is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Szefmester
2013.05.12. 09:34
Totál nem értek egyet az értékeléssel. Süt a cikkről hogy simán nem tetszett a tesztelőnek.. az ilyen felfogás és stílus miatt kap egy WoW 90% körül, ahogy a CoD, meg ahogy Egy NFS újabb része.

Az amortizációnak meg újrateremtődésnek én sem nagyon örültem, de mondjuk egy lelkes modder megcsinálhatná hogy nem termelődnek újra, ellenben 3-4x tovább bírják a pöfülést, és ami miatt esetenként 2-3 zombi egyszerre már nem móka hanem kemény meccs lenne... persze bizonyos fegyverek is kevésbé, mások jobban amortizálódhatnak. Az evező jobban törhetne a vascső kevésbé.. a sokkolós macséta megint jobban, vagy fogyjon az eleme..

Nem tökéletes, ellenben hibátlan.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. thspo
2013.05.12. 19:37
szerintem is gyenge a játék. Nincs mit szépíteni rajta. Pedig az előzőt szerettem nagyon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. mtrx220
2013.05.12. 22:42
kinek mi jön be, ha %-o kéne mondjak akkor kb 75%-ra tenném.
de tény, csak egy bizonyos embertípusnak ajánlható.
multiban kell játszani, úgy rendkívül hangulatos. rég röhögtem ennyit egy játékon, és igen: hangulatos boxerrel szétcsapni a zombikat
ez nem epikus történetről szól, nem is a nagy mondanivaló vagy a perfekt grafikáról. bugok vannak bőven, valóban repetitív is a játék. de halló, ennek a játéknak a fő célja, hogy ha leülsz elé akkor ki tudj kapcsolni egy kicsit.
aki ezt nem érti meg, az félrenézte az egészet.

még hozzátenném, hogy látok egy enyhe párhuzamot a netes casual játékok és e között.
itt is kb az van, hogy belépsz, és elvagy vele fél-egy órát(egy küldetés letolható fél-egy óra alatt simán, autosave van). a casual is agykikapcs játék, és baromira sikeres szinte mind. van rá igény, kár tagadni. namost, ez kb ugyanaz. csak igényesebb megvalósításban, és otthoni környezetben. mert ez ugye nem fut böngészőben.
nyilván nem egy profi termékkel van dolgunk - de szerintem a céljának tökéletesen megfelel. nekem ez megért 7e fonrintot, és még egy pólót is kaptam hozzá meg egy posztert is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Butchy
2013.05.13. 15:42
Volt szerencsém megvásárolni a Limited változatot Imádom a pólót
A játék szerintem tökéletes kikapcsolódás biztosít egy átdolgozott nap után és ha az embernek van arra lehetősége hogy többen is játszanak egyszerre akkor szerintem nagyon jó, ahogy mtrx220 is írta nagyon jó mulatság.
Nálam a játék minimum 80%
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. otherl
2013.05.13. 20:10
A játék tényleg nem tökéletes, de a mai játékpiacon ez simán egy 75-85%-os cím. Nem fair ennyire lehúzni csak mert nem jött be.

Ha nem felejtem el, majd jól felhánytorgatom amikor 90% fölé értékelsz egy hasonló problémákkal küzdő játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Lann
2013.05.15. 14:50
Első része nekem is tetszett, sok új dolgot mutatott (számomra), végig is játszottam 2x. Ezt viszont 1 óra után töröltem. Ugyan az a harcrendszer, fejlesztések sem sokban különböznek, gagyi történet. Na meg persze ha DLC-ként adják ki, akkor oké, és mondjuk nem 40 euroért hanem 20. Semmi nagyszabású újítás nincs benne, ami miatt élvezhető lenne a játék az első rész végigjátszása után. Így viszont nincs semmi benne, ami fenntartaná az érdeklődést a játék végigjátszása iránt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!