iPon Cikkek

Defender's Quest – nem lehet megunni

Dátum | 2012. 11. 29.
Szerző | Morte
Csoport | JÁTÉK

A Defender's Quest a Level Up Labs nevű független fejlesztőcsapat által alkotott kis játék, amelyben ügyesen kombinálták a tower defense és az RPG elemeket és a Final Fantasy Tactics alapjait. Az eredeti verzió 2012 januárjában jelent meg, azóta kijött a gold változat, feljavított grafikával és még több tartalommal. Az újabb kiadásokat és frissítéseket eddig is ingyen megkapta és a jövőben is megkapja majd mindenki, aki megveszi a játékot, ami igen dicséretes hozzáállás a fejlesztők részéről, akárcsak az, hogy egy egész hosszú demót is kiadtak, amelyből a lementett játékállások átvihetők a teljes verzióba. A Defender's Quest modolható, így a hozzáértők saját kalandokat is készíthetnek, és megoszthatják a többi játékossal.

A harc már önmagában is rendkívül élvezetes, és mellé még egy jó kis történetet is kapunk, amely nemcsak a bevezetőre szorítkozik, hanem végigkísér minket a játék során. Főhősünk Azra, a királyi család könyvtárosa, aki nem kerülheti el sorsát, amikor őt is eléri az egész országot sújtó pestisjárvány. A királyságban annyira félnek a betegségtől, hogy meg sem várják, míg valaki meghal, már előtte kidobják a városból, az Elfeledettek Völgyébe. Azra azonban nem hal meg, meggyógyul, és különleges képességekre tesz szert, melyek közül a leghasznosabb az, hogy akit megöl, az halott is marad, ami errefelé egyébként nem szokás. A lány azt is felfedezi, hogy nem ő a völgy egyetlen élő lakója és hamarosan ellenfelére is akad, akit nagyon érdekelnek a képességei. Útja során jópár szövetségest kell összegyűjtenie, hogy legyőzhesse.

Valóban színes kis csapatot szedhetünk össze utunk során, az első karakter, akivel találkozunk Slak, a berserker igazi laza fickó, aki "letépem az arcotokat és szobanövényeket ültetek a koponyátokba" stílusú félelmetes fenyegetésekkel veszi rá az ellenfeleket a zoknijukban való reszketésre, már ha van nekik, a legtöbbjük ugyanis zombi, revenant, vagy meztelencsiga (időnként még vad birkák is akadnak). A csávó mellesleg  a kockahasa kockáit is egyesével elnevezte, szóval nem teljesen komplett, de az biztos, hogy neki vannak a legjobb és legfárasztóbb szövegei (időnként még a társai is a fejüket fogják). A többiek is érdekes egyéniségek, Ketta, a kissé neurotikus íjászlány, Markos, a lovagias lovag, Bakal a zaklatott multú öreg szerzetes és Wrenna, a tűz hitének követője, aki egyébként jégmágus. Nem mindennapi társaság, azt meg kell adni. A világ is kellően kidolgozott, a karakterek háttere mellett több néppel és történetével is megismerkedhetünk, mindennek a középpontjában a Quaid birodalom és az Ash királyság közötti háború található, amely a múltban beláthatatlan pusztuláshoz vezetett.

A grafika a fent említett felújítás ellenére is kissé egyszerű, de ez ne zavarjon meg senkit, a szerény külső rendkívüli alapossággal kidolgozott és gördülékenyre csiszolt játékmenetet rejt maga mögött. A zene nagyon hangulatos és kellemes hátteret biztosít a kalandozáshoz, ráadásul ajándékba meg is kapjuk az egészet mp3-ban is.

 

Négy nehézségi fokozaton játszhatunk: casual, normal, hard és extreme. A casualon még a nagymamák is elboldogulnak (elnézést a hardcore nagymamáktól), a többi fokozatosan nehezedik, és ezzel egyenes arányban kapunk teljesítésükért több pénzt és xp-t. Bármelyik csatát újból végigjátszhatjuk a nekünk tetsző fokozaton, ha valamelyiken nem megy, visszamehetünk később, amikor már feltápoltuk kis csapatunkat. Érdemes visszatérni a régebbi csaták helyszíneire is, mert ha egy adott pályát tökéletesen teljesítettük a legnehezebb fokozatban is, különleges páncélokhoz, fegyverekhez juthatunk (ezeket már csak a vicces szövegek miatt is érdemes megszerezni), és a bónusz pályákat is így tudjuk megnyitni.

Érdemes gyűjteni a csillagokat
Ahhoz képest, hogy egy egyszerűnek tűnő kis játékról van szó, rengeteg beállítási lehetőségünk van, menet közben a sebesség lehet 1/2-szeres, egyszeres, kétszeres és négyszeres is, vagy akár meg is állíthatjuk az időt. Játszhatunk kizárólag egérrel vagy akár csak a billentyűzetet használva, vagy a kettő kombinációjával, teljesen átalakíthatjuk a gombok kiosztását és még az egér sebességét és gyorsulását is beállíthatjuk. Külön menüpont van arra, hogy a már látott átvezető jeleneteket újra megnézzük (ez sajnos máig nem alap sok játékban). Még azt is megadhatjuk, milyen ütemben szórjon meg minket a játék xp-vel és pénzzel.

A szokásos RPG karakterosztályok közül kapunk válogatást: a berserkerek sportot űznek abból, hogy nem viselnek páncélt, ők gyorsan felaprítják a gyengébb ellenfeleket, a rangerek messziről, íjjal lőnek és könnyű sebzést osztanak, rajtuk kívül van még gyógyítónk, szörnyeket lassító jégmágusunk és lassú, de erős lovagunk, a meglepetés kasztot nem lövöm le. Ha kedvünk tartja, karaktereinket át is nevezhetjük, vagy (a főszereplők kivételével) részenként átszínezhetjük, ami szintén meglepő részletesség egy ilyen kis, független fejlesztők által készítet játéktól.

Minden kasztból összesen hat-hat különböző figuránk lehet, a főszereplők maguktól csatlakoznak hozzánk, a többieket a városokban bérelhetjük fel, ahol páncélokat és fegyvereket is vásárolhatunk. Csata közben a pályára tetszés szerint akár minden hősünket kirakhatjuk, persze ennyire valószínűleg sosem lesz szükségünk (és nem is biztos, hogy lenne hely 36 figurának). Megidézésüknek határt szab Azra psi energiája is, amely a legfontosabb erőforrás, amellyel gazdálkodnunk kell. A csata elején könyvtároslány megidézi a kiválasztott csapattagokat, akik őt védik, és elhelyezi őket a stratégiailag fontos pontokon. Mindez psi pontokba kerül, ha kevesebb hőst teszünk ki a pályára, több pontunk marad felerősítésükre és Azra különleges képességeinek használatára a későbbiekben, ha többet, akkor menet közben jobban kell gazdálkodjunk. Alapban megadott psi pontról indulunk, de menet közben kapunk újakat is a megölt ellenfelek után, a tower defense játékoknál ez már csak így megy. Csata közben akár vissza is hívhatjuk vagy máshová rakhatjuk a hősöket, de ilyenkor bukják a menet közben kapott erősítéseket. Azra képességei nagyon ütősek, és pont ezért nem tudja őket túl gyakran használni, a már említett hős boost mellett tud rövid ideig tartó bónuszt adni, gyógyítani, villámot lőni, magass szinten pedig meg tudja sütögetni egyszerre a pályán lévő összes ellenfelet.

Jön az ellen!

A karakterek még talentfával is rendelkeznek, amely egyszerűnek tűnik ugyan, de a fenti rendszer függvényében többfajta döntési lehetőséget kínál: a képességeknek több fokozata és tierje is van, felfelé haladva egyre érdekesebb spéci effekteket kapunk, ám a magasabb tierű képességeket az adott hős csak akkor tudja használni a csatában, ha Azra psi energiával felboostolja őt a tiernek megfelelő fokozatra. Eldönthetjük tehát, hogy egy korai képességet erősítünk ütősre, és főleg azt használjuk, vagy a későbbi erősebb, de erőforrás-igényesebb képességekre gyúrjunk. A talentfán ún. traiteket is találhatunk (íjásznál pl. plusz crit, nagyobb lőtáv stb.), ezek boost nélkül is mindig működnek.

Íjász talentfa
A mesterséges intelligencia beállítások már alapban tökéletesek, de ha kedvünk tartja,  akár még ezeken is változtathatunk: kiválaszthatjuk kit célozzon be a karakterünk, a leggyengébb, vagy a legerősebb ellenfelet, a legtávolabbit, vagy a közelebbieket, a gyorsakat vagy lassúakat, változtasson-e célpontot, vagy addig csépelje a szörnyet, amíg az meghal, a nagyobb ellenfelekre tartogassa-e az erősebb támadásait és még sorolhatnám.

Mindebből látszik, hogy a Defender's Questbe a fejlesztők szívüket-lelküket beleadták, és egy rendkívüli alapossággal elkészített, nagyon addiktív és nagyon élvezetes játékot sikerült alkotniuk, amelyben minden a helyén van, jó sztori, humor, hangulat és klassz játékmenet, az már csak a hab a tortán, hogy mindent saját ízlésünknek megfelelően át is alakíthatunk. Akit első ránézésre visszariaszt az egyszerű grafika és a kis felbontás (alapban 800x600, de nagyítható), annak is érdemes kipróbálnia a demót, mert előfordulhat, hogy simán ottragad előtte és a tervezett 10 percből 2-3 óra lesz. Vagy 3-4. Vagy mint az én esetemben 6, amit újabbak követtek, amikor meglett a teljes verzió. Nincs menekvés! Vagy ahogy Slak mondaná: Woarrgh! (ami egy rövidebb verziója a Fussatok, makogó törvénytelen vakarékok! Nőies páviánok! - csatakiáltásának).


Platformok: PC (Windows, Linux), Mac
Tesztelt platform: PC (Windows)
Értékelés: 10/10

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

6. balikabo
2012.11.29. 08:39
Tetszik ez a Commodore 64-es grafika
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. scsabee
2012.11.29. 09:20
Szerintem ocsmány
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. dragon83
2012.11.29. 09:46
A zárómondat nagyon elborult.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Zelbacsi
2012.11.29. 10:26


én ennek a demójával összefutottam még nagyon régen (a cikk szerint idén januári, hát akkor kb akkoriban). Tetszett nagyon, és tényleg egész hosszú volt a demója is, órákat elvoltam vele. És mostmár lehet kapni a teljeset a Gog.Com-on kőkemény 3000 Ft-nak megfelelő pénzért! Ha mostantában lenne rá időm, rég megvettem volna, így csak wishlisten van, ráérek megvárni, míg egyszercsak rájuk jön az 5 perc és féláron fogják adni egy akció keretében, ami szokásuk. 1500 Ft-ért ritka jó játék ez!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Svindler
2012.11.29. 17:52
Rajta van a must have listámon, valószínűleg az első akcióig bírom ki nélküle
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Ereshkigal
2012.12.04. 21:22
Jó kis játék, a demót szétnyúztam, valamikor meg is veszem majd.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!