iPon Cikkek

Destiny bétateszt - Minden FPS végzete?

Dátum | 2014. 07. 30.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Mi a Destiny? Nos, az Activision legújabb, 500 millió dolláros próbálkozása arra, hogy a Call of Duty, a World of Warcraft és a Skylanders mellé beállítson egy negyedik pillért a financiálisan amúgy elég stabil palotájába, kiváltva ezzel az idejekorán kihulló Guitar Hero-sorozatot. A Destiny tehát a kiadó számára sok-sok pénz ígéretét jelenti. De ezen kívül mi még a Destiny? Ha a pénzt nem nézzük, akkor a Halo-sorozatot készítő Bungie álomjátéka, az a cím, amit a Microsoft alatt sosem készíthettek el, mert újra és újra vissza kellett térniük a Halo világához. Ha tehát vesszük a világ egyik legjobb FPS-eit készítő stúdiót, és a világ összes pénzét, akkor a Destiny lesz a végeredmény, ami legalábbis biztatóan hangzik. A bétában meg is nézhettük, hogy körülbelül mire számíthatunk a szeptemberi megjelenést követően. A Destiny profin kivitelezett és hangulatos bevezető videóját megtekintve azonnal képbe kerülünk az alapvetéseket illetően. Létezek egy Traveler néven futó entitás (az a nagy gömbszerű monstrum), aki az univerzumot járva mindenféle jócselekedeteket hajt végre. Útközben belénk botlott, mi pedig hatalmas technológiai fejlődést értünk el általa. Elkezdtük sorban meghódítani a naprendszer bolygóit, igazi virágkorba léptünk. Csak menet közben kiderült, hogy a Travelert követi néhány rosszakaratú idegen faj is, mint nagymamát a sárga csík az úszómedencében, azzal a célzott szándékkal, hogy eltegyék őt láb alól, meg nagyjából mindenki mást is, aki útban van. Az emberiség hanyatlásnak indult, a Traveler abbahagyta a kommunikációt, s már csak egyetlen biztonságos hely, a fantáziadúsan City névre keresztelt város maradt hátra. Innen indulnak el az Őrzők, azaz a játékosok karakterei, hogy remélhetőleg előbb-utóbb rendbe hozzák a dolgokat.
Nem ez lesz az első, és nem is az utolsó alkalom, hogy megemlítem a Halo-t a Destiny kapcsán, és nem véletlenül. Az ellenségként (egyelőre) felvonultatott Fallen és a Hive koncepciójában gyanúsan hasonlít a Covenantra és a Floodra. A körülöttünk lebegő, állandóan tanácsokkal és expozícióval szolgáló, Peter Dinklage hangján megszólaló robotunk pedig olyan, mintha még a modellje is a 343 Guilty Spark enyhe módosításából jött volna létre. Amikor először megmozdulunk, először lövünk, az ellenfelek először indulnak meg felénk, mintha egy az egyben a Halo újgenerációs változatával játszanánk. Az egész hangulat és érzés olyan, mintha valamikor már találkoztunk volna vele. Nem kell azonban sokat játszani ahhoz, hogy rájöjjünk, valójában közel sem ez a helyzet. A Destiny nem Halo. A Destiny mindenből átvett valamit, ami manapság népszerű, legyen az Halo, Borderlands, vagy Call of Duty, majd ezt az egészet egy kicsit - amolyan MMO-s jelleggel - felhígította, azzal az egyetlen céllal, hogy létrejöjjön az FPS, ami korábban soha nem látott módon széles réteget lesz képes megfogni, és minél hosszabb ideig a képernyő elé szegezni. Habár a Bungie mindig is igyekezett elkerülni az MMO-jelző használatát, és inkább a “megosztott világú shooter” definíciót használta, a Destiny azért több ponton inkább MMO-s jellegű. Kezdve például a karaktergenerálással. Három faj és három karakterosztály közül választhatunk, utóbbiakból a Titan felel meg nagyjából a nehéztüzérség/tank szerepkörnek, a Hunter az ügyeskedő rogue-nak, míg a Warlock a mágusnak, bár valójában ekkora különbségek nincsenek közöttük, hiszen mindegyik pont ugyanúgy tud legéppuskázni egy ellenséges szörnyet, mint a másik, egyik sem szorul segítségre.
Ami a karakter testreszabását illeti, a Destiny nagyjából megfelelő mennyiségű opciót kínál, bár sok jelentősége nincs, hogy milyen lesz avatárunk arca vagy haja, mert az idő 99%-ban sisak lesz rajta. Van néhány különböző hajviselet, arc, szemszín és kiegészítő, amiket 3 faj férfi vagy női egyedein állítgathatunk, választásunk szerint. Ezen kívül természetesen változtathatjuk menet közben a felszerelésünket, azon belül is a páncélzatunk öt különböző részét, illetve lehet nálunk egyszerre három fegyver. A karakterünk és a felszereléseink menet közben szintet léphetnek, és új képességekkel gazdagodhatnak, sokszor különböző ágakra elosztva, így néha komoly döntéseket kell hoznunk. A bétában egyébként a 8. szintnél húzták meg a határt a készítők, ezt körülbelül három-négy óra alatt lehet elérni, a végleges játékban (legalábbis a kijövtelkor) a 20. szint lesz a maximum. Ami nem tetszett, hogy a különböző kategóriákon belül az egyes fegyverek túlságosan hasonlóak - tehát például az egyik pulse rifle szinte pontosan ugyanolyan, mint a másik, a gyakorlatban nem sok különbséget éreztem a kinézeten kívül.
A Destinyben időnk nagy részét a történet küldetéseinek teljesítése teszi majd ki. Ezt megtehetjük egyedül, de maximum háromfős Fireteamekbe (partykba) rendeződve is, utóbbival pedig jelentősen könnyebbé válik a dolgunk. A bétában a Földön kalandozhattunk, azon belül is 'Old Russia' területen, bár azóta kiderült, hogy valójában bolygónként egy területet tartalmaz majd csak a játék. Nem csoda, hogy a kezdeti bejelentés óta a Bungie nem emlegetett olyan helyszíneket, mint például Philadelphia, amit pedig sok rajongó várt volna. Így viszont kérdéses, mennyi tartalommal érkezik majd a teljes játék, mert egyelőre a Földről, a Vénuszról, a Marsról és a Holdról tudunk, mint lehetséges megközelíthető égitestekről. Akárhogy is, Old Russia látványa rendkívül megkapó, szinte hívogat, hogy fedezd fel minden zeg-zugát. Nem csak technikai fronton, de művészileg is fantasztikusan teljesít a Destiny. Meglátszik rajta a komoly anyagi háttér és a profi fejlesztők keze munkája.
Aztán elindul a tűzharc, ami - ahogy már említettem - elsőre a legjobb Halo-hagyományokat követi. Rendkívül kielégítő érzés elsütni a különböző fegyvereket, remek visszajelzést adnak, és itt is remekül működik a 30 másodperces formula - vagyis körübelül fél percet harcolunk, és fél percet haladunk előre, majd megint harcolunk. Eközben pedig szól a Marty O’Donnell által készített lenyűgöző, eposzi muzsika. A hasonlóságok azonban itt megállnak. A Halo sanbox-shooter jellege egyelőre a földi helyszíneken nincs meg. A legtöbb ellenséges csoportot csak egy irányból tudjuk megközelíteni. Az ilyen tűzharcokban a mesterséges intelligencia is elfogadhatóan teljesít: az ellenfelek fedezékbe bújnak, elugrálnak a gránátok elől, bekerítenek, és egyébként szintén a Halo-hoz hasonlóan itt is találkozunk majd olyan helyzetekkel, ahol a Fallen és a Hive egymást kezdi öldökölni - mert amúgy ők sincsenek annyira jóban -, ami nagyon jó hangulatot ad az egésznek. Ezzel együtt azért érdemes elmondani, hogy az M.I. néha nem találja a helyét a harcban: vagy nem nagyon támad, vagy túlságosan agresszív, a kisebb ellenfelek pedig körülbelül csak golyófogónak jók. Amennyiben külső helyszíneken járkálunk és felfedezünk, úgy bármerről rátámadhatunk egy mező közepén veszteglő csürhére, de ilyenkor már érdekes módon nincs a helyzet magaslatán az M.I., ami például abban nyilvánul meg, hogy elég néhány métert elfutnunk, és már békén is hagynak minket, még akkor is, ha már csak egy lövés kellett volna a halálunkhoz. Ezen kívül a respawn is nagyon gyors: éppen legyalultam egy ellenséges hordát, és indultam volna tovább, de néhány lépés megtétele után rájöttem, hogy igazából a másik irányba kéne mennem. Mire visszafordultam, már vidáman ott vártak rám az előbb a másvilágra küldött szörnyikék. A mesterséges intelligencia az alfa óta így is sokat javult, ráadásul a végleges verzióra még több különböző fajta ellenfelet ígér a Bungie, melyek összerakása biztosíthatja a változatosságot.
Amikor éppen nem a világban kalandozunk, akkor a Towerben lógatjuk majd a lábunkat, ami gyakorlatilag egy MMO-s fővárosnak felel meg. Itt találjuk meg a karakterosztályunkhoz tartozó vezetőt, illetve a különböző fegyverkereskedőket és árusokat. Nem sok időt töltöttem itt a bétában, leginkább azért, mert az NPC-kkel történő interakció egyelőre nagyon halvány és sekélyes, így miután gyorsan elintéztem a dolgomat, nem sok értelme volt tovább időznöm. Ehelyett csináltam a küldetéseket, miután pedig azokkal is végeztem, szabad felfedezés várt, véletlenszerű fejvadász-küldetésekkel, de az is előfordult, hogy egyszerűen csak nézelődtem. Ha ez nem lenne elég, akkor természetesen ott van a The Crucible is, vagyis a PvP!
Habár nem szeretnék több összehasonlítást tenni a Halo-val, mint amennyi feltétlenül szükséges, de a PvP rész az, ahol ezt a legtöbben meg fogják tenni egyébként is. Érdekes volt figyelni a NeoGAF fórumtopicját a Destinyvel kapcsolatban: amíg a béta csak PlayStation-platformokon futott, addig a beszélgetés jelentős része a PvE tartalomról szólt, és jóval kevésbé a PvP-ről. Amint a béta elérhetővé vált Xbox-platformokon is, ez az arány megfordult, és hirtelen messze többször került elő a PvP, ami egész egyszerűen annak köszönhető, hogy ez a tábor elvárja a Bungie-tól a csúcskategóriás kompetitív multiplayert - pedig azért érdemes megemlékezni róla, hogy maga a Bungie is bicsaklott egyet a zseniális Halo 3 után a Reach-csel. A szomorú hír az, hogy a Destiny leginkább olyan, mintha a Halo: Reach bizonyos elemeit ötvözték volna a Call of Dutyval anélkül, hogy a Reach-ből megtartották volna a jól működő dolgokat. A játék tempója jóval gyorsabb, a CoD-beütés talán itt érhető leginkább tetten, valamint ott, hogy megjelent az irányzékba nézés. A Halo-hoz képest a legnagyobb a különbség, hogy a célzás és a lövés egyáltalán nem tűnik olyan precíznek, ha nem nézel az irányzékba, egyszerűen túlságosan szórnak a fegyverek, és megjelenik a Reach-ben is nagyon utált véletlenszerű bloom-effektus. Ha viszont az irányzékből lősz, egy pontos fejlövést még le tudsz adni, de annyira visszaütnek a fegyverek, hogy a másodikhoz csak sok szerencsét tudunk kiívánni. Habár örömteli tény, hogy karakterünk nagyon mobilis (akár a Reach-ben), üröm az örömben, hogy a szórás és a bloom miatt igen nehezen lehet célozni a levegőből.
Szintén furcsa, hogy a Destinyben sosem tudtam, mikor fog meghalni az ellenfél. A Halo-ban ez mindig egyértelmű: négy lövés a testre, majd egy effektus kíséretében látjuk, hogy leesik a célpontunk pajzsa, onnantól pedig jöhet a befejező fejlövés. A Destinyben semmilyen vizuális, vagy egyéb információval nem rendelkezünk azzal kapcsolatban, hogy a kiszemelt áldozatunkba még mennyi ólmot kell belepumpálni. A Halo tehát egy jóval pontosabb, jóval több skillt igénylő multiplayer játék volt, a Destiny az MMO-sodás és a Call of Duty hatalmas táborának való megfelelés igénye mellett némileg felhígult. Többen felhozták kritikaként azt is, hogy a PvP teljesen lootfüggővé vált, ezt a félreértést azonban gyorsan szeretném eloszlatni: a saját loot kizárólag az Iron Banner módban számít, a sima playlistek esetében a játék normalizálja a támadás / védekezés / sebzés statokat, így a saját felszerelés csak nagyon minimálisan, vagy egyáltalán nem számít. Mivel szeretnék hagyni a végleges játék kritikájára is valamit, és nem akarok téves következtetéseket sem levonni a pár órányi játékidővel rendelkező béta alapján, ezen a ponton tisztelettel be is fejezném a cikket. Az biztos, hogy az elvárásoknak megfelelően a Destiny nagyon profi: letisztult, könnyen kezelhető, fantasztikusan játszható, hangulatos és megkapó. Ugyanakkor az is biztos, hogy a bétát követően azért van néhány kérdőjel, melyre majd a teljes játéknak kell választ adnia - például arra, hogy ténylegesen mennyi PvE tartalmat kapunk majd, és mennyit leszünk kénytelenek megvenni DLC-ként, illetve, hogy az egyelőre nem kifejezetten érdekes történet milyen fordulatokat vehet a későbbiekben. Az mindenesetre biztos, hogy a Destiny a next-gen (most már jelengeneráció) egyik meghatározó címe, biztosan számíthattok rá, hogy jelentkezünk még egy cikkel szeptemberben! Platformok: PS4, PS3, Xbox One, Xbox 360 Tesztplatform: PS4
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

19. Fratello
2014.07.30. 08:55
Nagyon-nagyon korrekt és részrehajlásoktól mentes kritika, köszönjük! Miközben olvastam, pár helyen már-már elkezdtem az ellenvéleményem fogalmazni (én is bétáztam kicsit), de pár sorral lejjebb mindig megtaláltam azt egy "Ámbár azt is meg kell jegyezni hogy..." kezdetű mondatban...

A záró mondat pedig abszolút telitalálat: "a Destiny nagyon profi: letisztult, könnyen kezelhető, fantasztikusan játszható, hangulatos és megkapó." A játék tényleg szép, de ami a lényeg: van hangulata, kellemes vele játszani, egyszer sem érzi az ember hogy görcsölne közben.
Ami a játék halála lehet, az az MMO-kból jól ismert probléma: a "tennivalók" hiánya, főleg endgame esetében. Ha nem lesz elég térkép, elég sok változatos kihívással mind PvE mind PvP vonalon (a Bounty dolog jó kezdet) akkor dögunalmas grindfest lesz az egészből, és az emberek inkább visszamennek HALO PvP-zni, hamár annyira hasonlít egymásra a két játék...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Fratello
2014.07.30. 09:21
Ja, ha valaki neadj' isten kíváncsi a Destiny béta-bénázásomra, ebben a videóban belenézhet (elég jól kijönnek benne az ismertetőben is előhozott negatívumok/hiányosságok:
- Az ellenfelek csak "horizontálisan", fedezékből-fedezékbe hajlandóak mozogni, lerohanás gyakorlatilag nincs (kivéve a közelharci ellenfeleknél, vicces lenne ha azok se lennének hajlandóak...)
- A fegyverek furcsán nagyra vett szórása ha nem használja az ember az irányzékot
- Mennyire nagyon HALO az egész: álcázott, "láthatatlan" Elite... akarom mondani Vandal ellenfelek, Hive = Flood (csak közel sem annyira félelmetesek, a Tombship-jük meg szimplán gagyi), energiapajzs, folyamatosan pofázó MI (kb. olyan átéléssel mintha túlórája végén a szinkronstúdió takarítóját vették volna rá a melóra), stb...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Atesz1987
2014.07.30. 11:50
Pc-re is jön? milyen gépigényre számíthatunk?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Magrathea Atesz...
2014.07.30. 12:54
A játék konzolexkluzív és elég valószínű, hogy az is marad. Sajna.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Avisto Magra...
2014.07.30. 15:37
Ezzel kapcsolatban egy ötlet: valami látható helyen a cikkeknél esetleg fel lehetne tüntetni milyen platformokról szól a történet. Legalább látná akit nem érint hogy lapozhat tovább.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. wishformor...
2014.07.30. 15:41
@Magrathea
hala istennek, maradjon is tavol a PC tol
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Benny
2014.07.30. 16:39
Majd jön az új unreal, aztán mehet a móka pc-n is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Magrathea Avist...
2014.07.30. 17:54
Azoknál a cikkeknél mindig feltüntetjük a cikk végén, amik már a végleges játékról szólnak, de mostantól a bétateszteknél is ügyelni fogunk rá. Ide is beteszem a legvégére!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. hcsa
2014.07.30. 19:35
Hát nekem ez a bő negyedórás gameplay majdnem elég is volt.
Kérdéseim:
1. Ha bemegyek egy sötétebb helyre, van-e valamilyen világításom (sisak, fegyver, akármi)?
2. Az ellenség ismeri a kézigránát fogalmát?
3. Gondolkodni kell a játékban?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. tasiii
2014.07.30. 21:43
FPS only konzol ... ehhh
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Fratello hcsa
2014.07.30. 23:11
1. Igen, a Ghost-od automata zseblámpaként is funkcionál
2. Igen, néha dobálnak rád gránátot
3. Puzzle-król nem tudok, de mivel lesznek raid-ek is a játékban az ottani bossokat biztos nem csak simán agyonlőni kell...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. BecksHUN
2014.07.31. 12:20
Ez minden FPS végzete? vicc..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. m76
2014.07.31. 13:21
Minden FPS végzete hogy konzolra vonul.

Egyébként támogat a játék egeres irányítást?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Kajafun
2014.07.31. 14:21
Konzol ekszkluziv jeeee...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. gombabacsi
2014.08.01. 00:06
szép steril világ, már csak a barbi babák hiányoznak

ja most látom őt kell irányítani
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Andos
2014.08.04. 14:50
Mi a faszom az a skylanders?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Fratello Andos
2014.08.04. 16:24
Nagyon vicces "Live - gyűjtsd össze mind!" alapú csimpokomon-dolog...
Vidijó
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. peti198706...
2014.08.04. 20:23
Gyönyörű kiinduló pont a jövő játékainak nemzedéke felé.. -Még mindig az agyatlan lövöldöző szakmát viszi tovább de látszik rajta a szárnybontogatás egyik válfajának gyenge próbálkozása.. -Csili vili de ebben minden új játék ki is merül: -adjuk el s sz@rjuk le; -ezért dolgoztunk műfaj lett a játék "alkottás" fogalma. Sztem pedig a játéknak lehetőségnek -kellene lennie- hogy teret adjon az alkotásnak s a fejlődésnek a játékon belül, nem pedig csak a "pénzlehúzásnak" az azt "követő" felhasználóktól. Fejlődjön, mert a játékos időt töltött el benne, s ezáltal a játék MI-je tanul fejlődni. Kategorizálni szintekre bontani a játék által megtanult MI elemeket, s azok közt lehessen válogatni. Szinre színt szintre hozni: /SSS/ Egye meg mindenki azt amit főzött s nem májncraftról beszélünk. Ha mindenki emléxik a Battlechip jelentőségére mm játékokból, akkor vehetik ezt ezentúl emlékiratnak régi játék(f)osok kalandjaiból új játék(f)osok újrajátszott átdolgozásban. "Áramlás elkerülhetetlen, csak a változás az örök.." MisterED.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Fratello peti1...
2014.08.04. 21:30
Destiny-ben mi lesz a pénzlehúzás? Mármint oké, tudom hogy havidíjas lesz mikrotranzakciókkal, és 80 dollár lesz eleve az alapjáték, nade ezen kívül?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!