iPon Cikkek

Destiny: The Dark Below - Egy DLC, ami kiegészítő akar lenni

Dátum | 2015. 01. 06.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Ahogy a Destiny tesztemben is említettem, nem igazán lehet eldönteni, hogy mi is akar lenni ez a játék. Ha valakinek el akarnám magyarázni, leginkább azt mondanám, hogy egy MMO-elemekkel megtűzdelt kooperatív FPS, ami nagyrészt játszható egyedül is. Az MMO-elemek azonban nem a közösségi lehetőségek tárházában mutatkoznak meg, hanem leginkább abban, hogy a játék sikeresen alakítja ki azt a függőséget, ami főként egy MMO-ra jellemző, és ahhoz hasonlóan ékeli be magát a mindennapi életünkbe. Igen, a Destinynek rendkívül gyenge, szinte nem létező sztorija, és repetitív, egymáshoz alig-alig kapcsolódó küldetései voltak, de az endgame tartalmat mégis sikerült ezekre felfűzni. A strike-ok, a bountyk, a napi és heti ciklusban ismétlődő farmolás pont ugyanolyan sikeresen működik ebben a játékban, mint ahogy egy bármilyen MMO-ban. A lootrendszert ugyan sok kritika érte, de a Bungie javára legyen mondva, valahogy csak elérték, hogy a játékosok azt a meglévő, elég kevés tartalmat napról-napra elővegyék, és úgy érezzék, hogy bizony meg kell szerezniük a lehető legjobb felszerelést. Hogy jó-e ez nekünk, játékosoknak? Ilyen lenne egy jó játékdizájn? Nos, abban már nem vagyok biztos, de úgy tűnik, hogy sokaknak tetszik, hiszen az Xbox One-os barátlistám egy jelentős részét szinte minden este a Destinyben látom tevékenykedni.
Ha tehát úgy tekintünk a játékra, mint egy MMO-ra, akkor két dolgot kell megemlítenünk: egy MMO-hoz képest nagyon kevés lehetőséget és tartalmat tartogat, valamint (ebből következően) szüksége van folyamatosan új tartalmakra. Ezek az új tartalmak pedig nagyobb DLC-k formájában érkeznek, amiket a Bungie kiegészítőnek hív, és 19,99 dolláros áron adja őket. Ezzel tehát drágább a csomag, mint a legtöbb DLC a piacon, úgyhogy nézzük is meg, milyen tartalmakat kapunk ezért cserébe. Nos, három sztori-küldetést, egy új strike-ot, egy új raidet, valamint három új pályát a kompetitív multiplayer szekcióhoz. Meg új felszereléseket, amik a mostantól induló új farmolási ciklus célját képezik. Történetünk ott kezdődik, hogy a Towerbe érkezik egy új NPC, aki Eris Morin névre hallgat, és látszólag eléggé megviselte a háború. Vagy csak nagyon stresszes életmódot folytat. Eris attól tart, hogy a Hive megpróbálja felébreszteni az istenségét, Crotát (akinek a kardjával már összefutottunk korábban a Holdon, ugyebár), és ezt azért jó lenne megakadályozni, ha egy mód van rá. Az új NPC az alapjáték exotic bounty-megoldásához hasonlóan adja az újabb és újabb megbízásokat, továbbá egyúttal árusként is funkcionál. A három küldetés jelentős részében egy Omnigul nevű arcot fogunk üldözni, aki elvetemült varázsló hírében áll, és zárásként a Will of Crota strike-ban ütközünk majd meg vele. A három küldetés abszolút semmi extrát nem vonultat fel, nagyrészt olyan mindegyik, mint az alapjáték közepes missziói. Egy-két érdekesebb ötlet akad néha, például az első küldetésnél elveszik a szuperképességeinket, de egyik sem olyan emlékezetes, mint mondjuk az alap történet legjobb pályái. Még a területek sem újak, hiszen jelentős részben ugyanazokra a részekre kell elmennünk a Földön és a Holdon, ahol az alapjátékban már ezerszer jártunk. Érdemes továbbá megemlíteni, hogy a három misszióból az elsőt csak egyszer csinálhatjuk meg, utána örökre eltűnik, ezzel ki is esik a későbbi farmolási ciklusból.
A Will of Crota viszont egészen jól sikerült, és ha Heroic vagy Nightfall módban esünk neki, hatalmas kihívást nyújt. Továbbra is frusztráló kicsit, hogy a főellenségeknek irdatlan mennyiségű életereje van (szerintem még több, mint korábban bármikor), de maguk az összeütközések jól megtervezettek, igazi csapatmunkára van szükség a teljesítésükhöz, valamint ügyes mozgásra, odafigyelésre és taktikázásra. Érdemes megemlíteni, hogy a PS4-tulajdonosok kapnak egy időlegesen exkluzív másik raidet is, a The Undying Mind elnevezésűt. Sajnos mivel én Xbox One-on toltam a Destinyt, így nem tudtam kipróbálni. A beszámolók szerint egyébként közel sem olyan jó, mint a Will of Crota, de mint mondottam, ez nem saját tapasztalat. Az új raid, a Crota's End azonban egészen egyszerűen eszméletlen, és önmagában bizonyítja, hogy a Bungie zsenialitása valahol ott van még, csak éppen az egyéb tartalmaknál valamiért nem tud előjönni annyira. A Crota's End nehéz, brutálisan nehéz - legalábbis elsőre, ahogy annak lennie kell. De semmi nem fogható ahhoz, ahogy hatan nekiálltok legyűrni ezt a pályát, ami egyaránt igényel tökéletes célzást, gondolkodást, és az egyedi megoldásokkal tarkított, környezeti puzzle-ökkel megspékelt fantáziadús tűzharcok legyűrését. Be kell vallanom, a World of Warcraft raidjei után nem gondoltam, hogy hasonló élményt replikálni tud egy hatfős FPS, de teljes mértékben sikerült neki.
A három új multiplayer pálya szintén remekül sikerült. Ezek közül a Skyshock egy nagyobb terep, kifejezetten a járműves harcra kihegyezve, és önmagában jobb, mint az alapjáték járműves pályái együttvéve. Nekem mégis jobban tetszett a másik két, kisebb, inkább a közelharcra kihegyezett térkép, a Cauldron és a Pantheon. Mindkettő egyfajta macska-egér játékot tesz lehetővé, zseniálisan fűzve egybe a különböző csarnokokat, ráadásul a Pantheon az alapjáték sztorijának végén látott, gyönyörű Black Garden díszlete előtt játszódik.
Sajnos azonban akadnak még problémák, amik lerontják az élményt, és ezek a teljes Destinyt érintik. Azt a legtöbb MMO-ban, így például a World of Warcraftban is megszoktuk, hogy ha jön egy új kiegészítő, akkor a korábban megszerzett felszerelésünk értéktelenné válik. Itt is ez a helyzet, csak itt ez nem egy év után, hanem három hónap után történt meg. Most ugyanis Vault of Glass-szintű legendary-felszereléseket szerezhetünk meg tulajdonképpen aprópénzért, amivel nyilván az volt a Bungie célja, hogy a lemaradó játékosokat felhozza arra a szintre, ahonnan már neki tudnak állni a The Dark Below kihívásainak, de akkor sem hiszem, hogy ez jó megoldás. Egészen egyszerűen ilyen rövid idő után nem lehet a játékosoktól elvárni, hogy kidobják az utóbbi három hónapban keservesen repetitív munkával összeszedett cuccaikat, és még mosolyogjanak is mellé. És ez persze azt is jelenti, hogy az új játékosok nem élhetik át ugyanazt a fejlődési vonalat, mint a "régebbiek" (három hónap elteltével ezt csak ironikusan mondom inkább), a Vault of Glassnak látogatásának így nincs sok értelme, azon kívül, hogy még mindig egy jól elkészített raid. Oké, tehát kapjuk az új legendarykat, mintha a Mikulás hozná őket, de mi a helyzet az exotic cuccokkal? Nos, az új holmik ezeket is elavulttá tennék azonnal, de ez akkora közfelháborodást eredményezne, amit még a Bungie sem mert bevállalni. Ezért az exoticokat újrakovácsolhatjuk, ami ugyan rendkívül hatásossá teszi őket, viszont újra meg kell szereznünk az összes hozzájuk kapcsolódó perköt. Ami alapvetően nem akkora probléma, ha csak egy-két exotic cuccod van, de azok az elszánt játékosok, akik telerakták magukat exoticokkal, nos, el nem tudom képzelni, milyen arcot vágtak, amikor ezt meglátták.
Szintén érdekes, hogy a fejlődésben akad egy nagy lyuk a 26. és a 30. szint között, ugyanis a napi heroic küldetéseket csak 30-as szinten lehet megcsinálni. Így kiesik a korábban bejáratott, és jól működő módszer, miszerint ezekből biztosan meglesz a napi ascendant-bevétel, és így szépen-lassan felérünk a maximális szintre. Egyszerűen hiányzik egy 28. szintre belőtt szekció, ami az egész élményt kellemesebbé és kevésbé frusztrálóvá tenné. Továbbá megjegyzem: mindez abból ered, hogy a The Dark Below egész egyszerűen nem hoz magával elég tartalmat. Így tehát a következő három hónapra, az új kiegészítő megérkezéséig mehet vissza mindenki farmolni, csak éppen még repetitívebb, még grindolósabb módon. Hiába vannak a The Dark Belownak nagyon jó pillanatai, hiába van benne egy nagyon jó raid, és hiába néz ki továbbra is fantasztikusan, egész egyszerűen pont ugyanaz a baja, mint az alapjátéknak, csak felerősítve. Ezzel pedig éppen a legnagyobb rajongóit húzza le újra. Értékelés: 6/10 Platformok: Xbox 360, Xbox One, PS3, PS4 Tesztplatform: Xbox One
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

4. Stomi
2015.01.07. 16:21
Én adtam neki még egy esélyt ezzel a DLC-vel, de miután megláttam, hogy mennyi tartalmat kapunk érte... asszem abbahagyom a játékot, amikor a következő kieg kijön. Addig meg multiban elleszek még.

Borzasztóan jó játék lehetett volna, de a legjobban az idegesít, hogy a bungie szinte semmi magyarázatot nem ad arra, hogy miért kapunk ilyen rohadt kevés tartalmat.

Lehet persze nem is kell neki...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Fratello Stomi
2015.01.07. 16:32
Egyelőre úgy tűnik fele-fele arányban felelős a kudarcért a Bungie és az Activision:
- Előbbinek nemhogy fogalma sincs arról mi fán terem egy "MMO-szerű" FPS, de még azt is elfelejtette mitől volt a Halo: Reach multija annyira népszerű
- Utóbbi: Kiherélt játék, amit majd a fizetős DLC-k fognak "befejezni" (ha még addigra lesz játékosuk
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. mikej95 Stomi
2015.01.09. 22:22
Ezért működik ez az egész AAA DLC Season Pass és egyéb lehúzások modell. Mindig vannak akik adnak még egy esélyt a játéknak. Az éppen játszani kezdő korosztályt pedig meghülyíti a marketinggépezet és szépen viszik lefele a lécet is évről évre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.01.13. 09:48
Nah igen, ha a játékosok merő pesszimizmusból és paranoiából sosem vennék meg azokat a címeket, amik jónak tűnnek a megjelenéskor, főleg egy olyan fejlesztő esetében aki előtte már nem keveset tett le az asztalra, akkor az biztos hihetetlen produktivitást eredményezne a minőségi AAA címek esetében.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!