iPon Cikkek

Deus Ex: The Fall – Pofára esés

Dátum | 2014. 06. 25.
Szerző | Svindler
Csoport | JÁTÉK

A személyes véleményem az, hogy hibái ellenére a Deus Ex: Human Revolution 2011 egyik legjobb játéka volt. Persze lehetett rajta fanyalogni, van akinek semmi sem elég, de szerintem egy nagyon jó alap lett a franchise feltámasztására. Már az előjelek is jók voltak, a Square Enix mindent megtett, hogy tűkön ülve várjuk a játékot, és ez alatt most szerencsére nem egy több száz millió dolláros reklámkampányra kell gondolni. A Sariff Industries saját honlapot kapott, egy vírusvideó terjedt a neten, megjelent egy képregény sorozat, de ami most számunkra a legfontosabb, egy könyv is, a Deus Ex: Ikarosz-hatás. Én csak a játék után olvastam a regényt, mert az hozta meg a hangulatomat hozzá, de abszolút nem bántam meg, sok érdekességet lehet megtudni belőle. Sajnos a Human Revolution megjelenése után viszont mintha félretették volna a szériát, nem igazán hallottunk róla semmit. Az Eidos Montreal nekiesett egy másik kult sorozat, a Thief feltámasztásának (ami sajnos már messzire nem sikerült olyan jól nekik, mint a Deus Ex: HR), és közben, amolyan mellékprojektként 2013 nyarára elkészítették a Deus Ex: The Fall-t, méghozzá iOS-re…
Kicsit érthetetlen volt a platformválasztás a részükről, mert bár a mobil platformok mostanában fejlődnek ezerrel, az iPad tulajok és a Deus Ex játékosok közös metszete alapból sem lehet túl nagy, és hát ebből sem ugrik majd rá mindenki a játékra. Elkezdtek valamit felépíteni PC-n és konzolokon, aztán folytatják iOS-en? Ennek így első ránézésre nem sok értelme van, és igazából másodikra sincs. Eladási adatokat nem tudunk, de végül idén kiadták a játékot Androidra és PC-re, szóval annyira nem düböröghetett a gépezet. Némi gondolkodás után egy kicsit félve nekiestem a PC-s változatnak. Miért félve? Mert még a konzolportok között is sok az igazán silány minőségű, mi lehet a helyzet, ha egy mobil oprendszerről jön egy játék? Nem csak bugos lesz, de még randa is? Bah, nem lövöm le előre, hogy így van. :)
A Deus Ex: The Fall a már emlegetett Ikarosz-hatásra épül, a főszereplőit a könyvből ismerhetjük meg. Ben Saxon egy ex-zsoldos, Anna Kelso pedig egy ex-ügynök, aki jelen esetben nem sok vizet zavar, mi végig Bent fogjuk irányítani. A játék elején a páros már ismeri egymást, és igazából a könyv elolvasása nélkül talán egy kicsit zavaros is az első fél óra. Amolyan beszélgessünk és emlékezz vissza erre-arra, jó lesz ez alapozásnak és tutorialnak, de az egész csak növeli a kezdeti sokkot, mert így nem elég, hogy szembesülünk azzal, hogy a The Fall borzasztóan ronda, de még zagyvának is tűnik. Egy ilyen játéknál normál esetben a grafika miatt nem panaszkodunk annyit, de azért kaphatott volna egy kis plusz szeretet a PC-s port, mert így olyan, mintha bő egy évtizedet ugrottunk volna vissza az időben. Ráadásul érdekes módon hiába állítjuk be a felbontást magasra, néhány felirat borzasztóan alacsony felbontású marad, úgyhogy először csak néztem, hogy ez most komoly?
A játékostól függ, hogy mennyi idő míg túlteszi magát a brutálisan alacsony poligonszámú modelleken, nekem kb. egy óra alatt sikerült, próbáltam inkább elmerülni a játékban, de biztos lesznek, akik már ez előtt feladják (vigyázat, a Steam oldal csalóka, oda próbáltak viszonylag normális képeket felrakni!). A játékmenetét tekintve a The Fall egy DE: Human Revolution kicsiben. Ugyanúgy mászkálhatunk városrészek között, beszélgethetünk itt-ott, fejlesztgethetjük az augmentációinkat, hackelhetjük a gépeket, stb., de azért vannak elég durva egyszerűsítések is. Például nem tudunk ugrani, és ez eléggé leegyszerűsíti néhány helyen a pályatervezést, sokkal kevesebb dolgot kell figyelembe venni. Ládákat sem tudunk cipelni, és virtuális hátizsákunk sincs, ezúttal elfér nálunk akármiből akármennyi, helyproblémáink biztos nem lesznek. Bejött viszont egy bolt, amit bármikor elérhetünk a menüből, és itt vehetünk fegyverektől kezdve a praxis kiteken át a fájdalomcsillapítókig bármit. Ha ez egy EA játék lenne, akkor valószínűleg itt vehetnénk némi valós pénzért cserébe játékbeli crediteket, mert miért ne. Szerencsére itt ilyen nincs, legalábbis a PC-s verzióban, de a bolt így is eléggé megkönnyíti a dolgunkat.
A szomorú inkább az, hogy az eddigieken még túltennénk magunkat, de van, amin egyszerűen nem tudjuk. Ahogy a nagy játékban, úgy itt is van több opciónk egy-egy hely megközelítésére: lopakodhatunk, megfelelő augmentációkkal bejuthatunk alternatív útvonalakon, vagy Rambóként szétlőhetünk mindenkit. Én az előbbi megoldásokat preferálom, ezért végigvittem a játékot ölés nélkül, de volt egy olyan érzésem, hogy lövöldözve fele ennyi ideig sem tartott volna, ezért kipróbáltam azt is, és sajnos igazam lett (a jóindulattal ~8 órából lesz 4). Lehet, hogy táblákon nehéz volt célozni, és ezért ilyen hihetetlenül buták az ellenfelek, de PC-n egy új helyszín fél perc alatt kipucolható ha ügyesek vagyunk, az egérrel nagyon könnyű a dolgunk. A lopakodás még nyújt némi kihívást, de nem sokat. Amikor először ütöttem le valakit, már csapkodtam is azonnal az E billentyűt, hogy felkapjam és arrébb vigyem, de mint kiderült, nem lehet felkapni senkit. Miért nem? Mert eltűnik magától pár másodperc múlva… Nem viccelek, komolyan. Áll két ellenfél a szobában, beszélgetnek. Befejezik, az egyik elfordul egy pillanatra, leütjük a másikat és… annyi. A még ácsorgó ember nagy ívben tenni fog az egészre, nem igazán érdekli, hogy eltűnt a társa. Viszont ha valamiért gyanakszik arra, hogy van a közelében valaki, akkor még a seggével is lát. Az ellenfelek sokszor rátapadnak ilyenkor egy oszlopra, meredten nézik, majd ha ezt kihasználva mögéjük osonnánk, egyből megfordulnak és telepumpálnak minket ólommal.
Sebaj, egy jó történet még mindig megmentheti a játékot! De sajnos az sincs neki. A könyv után arra gondoltam, hogy sok érdekes dolog derülhet ki pl. a Tyrantok hátteréről, de a szomorú valóság az, hogy a tutorial részben több infó van, mint az utána lévő játékban, ami egyébként kb. egy normál méretű pálya néhány részre osztva és annyi. Itt-ott azért vannak az NPC-knek jó megjegyzései, fel-felcsillan a Deus Ex érzés is, de jó eséllyel nem erre fogunk emlékezni, hanem a dizájnhibákra és a bugokra. Előbbiekre jó példa, hogy csak 1, azaz egy darab mentéshelyünk van, és alapból be van kapcsolva az auto-mentés is. Ha a játék ráment valamire, amire nem kéne, akkor így jártunk, úgyhogy ettől érdemes lehet minél hamarabb megszabadulni. Belefuthatunk olyasmikbe is, hogy például ha a klubban odamegyünk a táncoslányokhoz, akkor láthatjuk, hogy ott hever a lábaiknál rengeteg pénz, amit a szórakozni vágyó vendégek dobáltak oda valószínűleg. Nos, mi ezt mind beporszívózhatjuk, senkit sem fog érdekelni. Lehet, hogy titokban mi futtatjuk őket, csak ez nem derült ki a háttérsztoriból. Aztán ott vannak még az emlegetett bugok is: az irányítás katasztrófa, néha hiába van kijelölve valami, nem azt használja emberünk, ha rossz helyen tapadunk rá a falra, akkor kieshetünk a világból és meghalunk, és még az achievementek között is találunk bugosat. Azt hitted láttál már rossz portolást? Gondold újra… Összefoglalva, a játék egyetlen előnye, hogy nyomokban Deus Ex-et is tartalmaz, de a katasztrofális minőségű portolás, a súlytalan történet és a szűkített lehetőségek miatt nem igazán éri meg a 10 eurós árát Steamen. Aki szeretne még egy Deus Ex élménnyel gyarapodni, az inkább olvassa el az Ikarosz-hatást, sokkal jobban jár (és ne játsszon előtte a játékkal, mert spoileres). Ráadásul ez a horror szoftver azzal fenyeget minket az egyik menüpontban, hogy majd jön még hozzá folytatás. A cliffhangeres záró képsorokat tekintve ez nem csoda, de mivel semmi bejelentés nem érkezett tavaly nyár óta, meglepődnénk, ha lenne az egészből valami. A Square is jobban tenné, ha elfelejtené az egészet és úgy tenne, mintha meg sem történt volna. A következő nagy játékot viszont szeretettel várjuk! Értékelés: 3/10 Platformok: PC, iOS, Android Tesztelt platform: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

8. regener
2014.06.25. 10:22
Csak a pénz

Pedig a HR milyen jó lett...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Gyurkov
2014.06.25. 11:08
3 óra alatt kiakasztottam és nem akartam elhinni, hogy mivel játszottam. Ez még telefonon is gyenge lenne, nemhogy gépen...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Ranger
2014.06.25. 13:25
Én nagyon szeretek mindent ami Deus Ex és éppen ezért ez az izé számomra nem történt meg soha... nem is létezik...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. aalien01
2014.06.25. 13:47
Hmm... Ez valami Microfos hatás lehet: minden másodikat elcseszik... A Deus Ex és a Deus Ex:Human Revolution kult mű, bár ez abszolút szubjektív, valakit nagyon megfog a hangulata, főleg ha érti is a sztorit, illetve milyen valósághoz köthető összefüggései vannak, valakit nem.
A második meg ez...Hááát szeretném nagyon elfelejteni...pedig elfogult vagyok. Első mondatomból kiindulva, baromira remélem, hogy a következőbe nagyon beletalálnak !
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Avisto
2014.06.25. 15:41
Human Revolution azon kevés játékok egyike aminek az összes steam achija megvan. Vártam ezt a portot is. Naivan azt gondoltam majdnem ugyanolyan stílusra is meg játékmenetre is mint a HR, hát az alá megcsinálják ezt is, kb mint a missing linket. Mai napig nem értem mi lett volna ennek az akadálya. Erre szinte kár volt időt pazarolniuk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. bruce_prin...
2014.06.25. 19:42
Ezt a szintet ütötte meg kb. az első rész.
Ami meg futott glide-al is, szal nem mai gyerek a cucc.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. sensorprim...
2014.06.26. 02:00
a lány Bob Kelso rokona lehet?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. mikej95 aalie...
2014.06.26. 14:52
"Microfos hatás", röviden M$. Nem semmi. Telefonon és PC-n is játszottam vele, én naiv azt hittem, hogy egy HR klónt kapok rossz grafikával.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!