iPon Cikkek

Dirt 4 - Ismeretlen terepek

Dátum | 2017. 06. 19.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Jelenleg nagyon érdekes a ralis játékok piaca. A "drága" Milestone nagyon próbálkozik minden évben (akár több játékkal is) érvényesülni, de ők deklaráltan bevallották, hogy kis pénzből próbálnak mindig előállítani valamit, ami majd kielégíti egy rétegközönség igényeit. Az általuk készített anyagok sosem kifejezetten jók, de beérjük velük, mert igazából nincs más. Ebben a történetben a Codemasters egy jó darabig meg sem próbált részt venni, nekik ugyanis nagyobb költségvetésből kell leszállítaniuk sikeres AAA-termékeket. Nem véletlen, hogy a Dirt-sorozat a második és harmadik résszel nagyon erősen próbált nyitni egy szélesebb közönség felé az amerikaias, zenés, menedzseres, sztáros körítéssel, és ugyan ezek a játékok teljesen jók voltak, azért előbb-utóbb be kellett látni, hogy a rali közönségének vége így is elég hamar elérkezik.
Amikor pedig elérkezünk ennek a közönségnek a végére, akkor azért a nép fel fogja tenni a kérdést: oké, hogy itt van nekünk a szuper körítés, és oké, hogy egyébként a vezethetőség is többnyire rendben van, de mikor készít már a Codemasters végre megint egy igazi, keményvonalas ralis játékot. Erre aztán válaszul megjött a Dirt Rally, amit nem is mertek bevállalni hagyományos fejlesztésként, hanem először a Steam korai hozzáférésében futtatták meg, majd miután látták, hogy nagyon kap rá a nép, megjelent konzolokra is. Szóval jogosan merül fel a kérdés: ezek után hova illeszkedik be a Dirt 4? Nos, a válasz rendkívül egyszerű: valószínűleg annyi történt, hogy ha már megvolt a Dirt Rally, akkor némi alakítgatással az ahhoz elkészített tartalmat és fizikát szerették volna eladni mégegyszer, csak némileg fogyaszthatóbb köntösben. És ez tulajdonképpen teljes mértékben sikerült is, ugyanis a Dirt 4 kétféle alapbeállítást kínál: a Gamer az igazi, klasszikus árkád raliversenyek hangulatát adja vissza, míg a Simulation rendkívül közel áll a Dirt Rallyhoz, csak éppen még tovább fejlesztett vezetési modellel.
Összességében ennek két eredménye van: egyrészt itt tényleg mindenki megtalálja a számítását, másrészt pedig míg a Dirt Rally igazából kormányon volt kiemelkedően jó, és kontrolleren simán csak elment, addig a Dirt 4 esetében úgy érezhetjük, hogy a kontrollerrel sem értjük teljesen félre a játékot. A fejlesztés közben egyébként a Dirt 4 koncepciója alaposan megváltozott, pontosan a Dirt Rally sikere miatt, ami bebizonyította, hogy komoly igény van a komoly vezetési modellre, és persze a két alapbeállítás (Gamer és Simulation) között részletesen testreszabhatjuk a dolgot, ami manapság már alapvető elvárás egy ilyen jellegű játék esetében. A vezethetőség tehát rendben van. Ezen kívül nyilvánvalóan jelen van minden autó, amire számíthatnánk, ez azonban már a Milestone játékaiban sem akkora durranás, mondhatjuk, hogy igazából alap. Amiben viszont a Dirt 4 túl tud lépni a konkurensein, az a kiváló karrier mód és a pályakészítő. Maga a karrier mód arról szól, hogy elkészítjük a saját csapatunkat, amin belül mi vagyunk a felelősök az emberek felvételéért, a mérnökök kiválasztásáért és a kutatás-fejlesztésért, meg persze a tuningért és a javításokért.
Ezen kívül úgy sáfárkodhatunk a szponzorokkal, ahogy csak szeretnénk, így ha úgy döntünk, hogy éppen eljátsszuk a világ legmenőbb pilótáját, és mindenkit megverünk fél perccel, akkor akár szponzorok nélkül is lehetünk a világ legjobb csapata, ha pedig nem, akkor ők egy nagyon hasznos extra finanszírozási formát tudnak nyújtani. Ezzel együtt viszont ez az egész pont annyit vesz el menet közben, hogy nem tereli el feleslegesen a figyelmünket a játékról, csak egy kiegészítést nyújt, egy kis pihenőt két verseny között, amire amúgy is szükségünk van. A pályakészítő viszont csalódás ahhoz képest, ahogy bereklámozták. Úgy látszik, hogy ez még nincs igazából kész, így nem is kapott például külön menüpontot, hanem a sima rali keretein belül próbálhatjuk ki. Kimerül annyiban, hogy néhány csúszkán meghatározzuk, hogy milyen hosszú és komplexitású pályát szeretnénk, milyen időjárási körülmények között. A gép által legenerált pályákat ugyan megoszthatjuk másokkal, de még az is annyira el van dugva, hogy tisztán látszik, ezt még nem akarja teljesen előtérbe tolni a Codemasters.
Pedig egyébként jól működik. Az ötféle különböző eltérő földrajzi tájegység, a komplexitás és az időjárás kombinációja tényleg változatos pályákat ad ki, csak éppen két probléma akad. Egyrészt ha az ember eleget játszik, akkor észreveszi, hogy azért csak-csak ismétlődnek az egyes kanyarok. Másrészt pedig semmilyen gép által összerakott pálya nem helyettesítheti az igazi klasszikusokat. Viszont, itt ismét jön egy kontra érv: a rali lényege tulajdonképpen az, hogy teljesen ismeretlen terepen nyomulunk előre rettenetes sebességgel, és nem tudjuk, hogy mi következik, csak a navigátorunk bemondásaira alapozhatunk. Ha pedig így nézzük, akkor a pályagenerátor telitalálat, ugyanis pontosan ezt a fajta félelmetes érzést képes beleültetni a játékosba, ami amúgy teljesen el tud veszni, ha a már sokadszor látott klasszikus pályákon megyünk végig.
Összességében tehát úgy gondolom, hogy a Dirt 4 logikusan vitte tovább a sorozatot, még ha visszalépések egyébként tapasztalhatók is. A tanulómódként funkcionáló Dirt Academy, és a kizárólag szórakozásra kitalált Joyride is csak egyedül élvezhető, ráadásul egyetlen pályán, egy raktár körül, míg a Dirt 3-ban a Gymkhana több játékost tudott összehozni. Ehhez hasonlóan jópofa, hogy lehet beach buggykkal versenyezni és persze a modern kor elvárásainak megfelelően van ralikrossz is, de ezek két-három pályára vannak limitálva (a pályakészítő itt nem működik), szóval látszik, hogy ezt csak azért tette be a Codemasters, mert kell, és ennyi. A Milestone játékaival ellentétben azonban a grafika a helyén van, a kampány pont eltalálja a megfelelő középutat a teljes puritánság és a korábbi Dirt-részek extravagáns prezentációja között, a vezetési modell a legjobb, ami jelenleg elérhető, szóval a Dirt 4 tényleg csak ajánlható. Kivéve, ha már megvan a Dirt Rally és élvezed, mert akkor maradj annál.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

17. Szefmester
2017.06.19. 08:52
Amíg nem halhat/sérülhet meg a pilóta addig nem szimulátor. A nézők sebezhetetlen szupermenek akik mindig el tudnak ugrani a kocsi elől? (a gyökér nézők ugyebár elég nagy veszélyforrások a versenyeken)

Nem carmageddonozni akarnék egy rally szimulátorban, csak ha már realizmus... Pl a szponzorok egy veszélyes pilótának nem adnak annyi támogatást stb...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. firebird18...
2017.06.19. 10:00
Ez egy nagyon gagyi játék lett. Nem a szimulátor miatt szerették meg az emberek a dirt-et. A harmadik részben a gimnasztika ebben meg az irányíthatatlanság teszi tönkre a játékot. A grafika meg úgy ahogy van szar! kb 13 évvel ezelőtt még el ment volna. Nem kellene azzal elcseszni egy játékot hogy több közönséget csaljon és mindenki megtalálja a kedvencét egy játékba mert az lehetetlen azzal jönnek ki a tescós szemétbe való alkotások.

Az eredeti dirt az első és második rész azt kellet volna tovább vinni arcade ba. Aki szimulátort akar az meg vegyen alapból szimulátort PL forza , stb
de így elrontani valamit szégyen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. suxyyy33
2017.06.19. 10:44
A grafika tényleg nem egy nagy durranás elsőre, de a későbbiekben egész szerethetővé válik. PC-n! A konzolos változatok szerintem a hardver miatt elég gagyira sikerültek jó ha PC-s grafika medium beállitásait elérik. Egyébként az eső aminek az intezitása dinamikusan változik a napszakok a köd (ami szintén dinamikus) PC-n Ultra beállitások mellett azért már elég jól fest! Csak kell alá a vas. 1070-nél pl az árnyékokat vissza kell venni ultráról - highra , hogy tudja a fix 60fpst.( Remélem valami patch orvosolni fogja).
Kormánnyal tolom és a Dirt Rally után meg kellett szokni , de most már nagyon bejön sokkal többet ad érzetre. .(Szerintem)

Vannak hinyosságok amiket emésztzeni kell(nekem a sebességérzet jobb volt a Dirt Rally esetében,a legnehezebb nehézségi fokozat nevetségesesn könnyű, a zene hát...., de aztán szépen lassan beszippant Nincs nap ,hogy ne izzadnék egyet 1-2 championship után Kell küzdeni rendesen a kormánnyal a jó idők érdekében

@firebird182 :
Forza?? Mint szimulátor?? Jó vicc ))
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. errorcode0... fireb...
2017.06.19. 11:16
Szimulátort akarsz?

Richard Burns Rally, rFactor, iRacing

Forza? PFFFFF!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. pdx06
2017.06.19. 14:39
Nekem mindig az NQ Rally, és a Mobil1 Rally Championship 2000 marad a kedvenc, volt egy olyan hangulatuk amit más próbálkozás nem tud visszaadni. Ráadásul 15-20 perces pályákkal, nem pedig ilyen 3 percesekkel. Az ilyen fesztiválos rally-k nekem nem jönnek be.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. AusWolf pdx06
2017.06.19. 21:49
Nekem sem. A Richard Burns Rally volt a király, meg a Dirt legelső része, ami még azt hiszem, Colin McRae Dirt néven futott. Ezek az újabb, tűzijátékos, farolgatós arcade cuccok nagyon könnyen unalmassá válnak (legalább is számomra). 90%-os leárazáskor a "futottak még" kategóriában elmegy.

Bár ez a Dirt 4 nem tűnik annyira vészesnek a teszt alapján. A 3, meg a Showdown volt számomra a "kisujjammal se piszkálnám meg" esete.

Nem rally, de szimulátornak örök kedvencem a GTR 2. A Need For Speed Shift se lenne rossz, ha nem 2 perc lenne benne egy verseny.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Dante73 fireb...
2017.06.19. 22:13
Kicsid kevered a fogalmakat.
A szimulátor, és a fizika két külön fogalom. Aki NfS-en "nőtt fel", (Az 5. rész, azaz a Porsche után) az ezt sajnos nem fogja fel.
Kicsit nézz, olvass utána, mielőtt véleményt alkotsz!
Amúgy nem rossz a Dirt 4. Szépen testre szabható, egynek elmegy. Szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. mrksz22 fireb...
2017.06.20. 09:26
Irányíthatatlanság?
Miről beszélsz, teljesen élvezhető a játék a Realistic módban.
Ha meg az nem tetszik akkor ott az arcade. Ha már az se megy, akkor tanulj meg egy kicsit vezetni, nem véletlenül találták fel a féket. Ott a tutorial.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. firebird18... mrksz...
2017.06.20. 11:43
a valóságban jobban vezetek mint te azt elhiheted. Játékba meg az arcade a lényeg de a realistic meg a sok szar elveszi a játék élményét. Sose szerettem se a szimulátorokat se a realistic baromságokat.
Azért írtam hogy az eredeti a dirt 1-2 volt a többi kókány munka.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. firebird18... error...
2017.06.20. 11:45
utálom a szimulátorokat arcade az igazi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. pdx06
2017.06.20. 15:55
Érdekes valóban az irányíthatatlanság duma, a Crew-re is azt mondják irányíthatatlan, hát hogy az anyámba irányíthatatlan ha még 300-nál se tudok letérni az útról. Mondjuk arcade játékok csak billentyűzettel játszhatóak jól. Autós játékokban nekem nem létszükséglet a szimulátor, hiába a félmillás kormány stb.. akkor sem ad semmiféle vezetési élményt. Repülőgépes cuccokat viszont szimulátornak lehet nevezni, mert valóban ugyanúgy kell zömében vezetni mint az életben. Elvileg nem is a fizikai dolgokat kell várni a szimulátoroktól, hanem azt hogy magának a járműnek a kezelését meg lehessen virtuálisan tanulni legyen az mozdony vagy épp repülő.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. nedcoleman
2017.06.20. 18:04
Azért egy demót elfogadnék ebből is...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. dobko
2017.06.20. 21:17
VR milyen lehet benne ? Egyedül pár autós játék miatt lennék hajlandó beruházni rá, mert a belső nézet csak úgy érhet valamit, illetve az áll a legközelebb a valósághoz. Sima monitoron általában a motorház tetős nézetet használom, mert ott lehet látni valamit és lehet irányítani normálisan az autót.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. sutyko_hop... Szefm...
2017.06.21. 10:50
Az xpand rallyban meghalhatott a pilota.
Konkretan jartam benne ugy, hogy osszeszedtem egy utszeli tablat, ami nem torte ossze tulzottan a kocsit, de berepult a szelvedon.
Game over..


Ez a jatek meg bun ocsmany.
3-4 evvel ezelottti indie szint.


2#
Aki a szimulacio miatt szerette a dirt-eket az meg eleteben nem, hogy autot nem vezetett de meg latni se latott olyat.
A c64-es outrun szintje kb a "colin" cim levetel ota.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. tiburka
2017.06.22. 16:31
Szerintem ez a rész gyenge eresztés. Fél óra után éreztem egy kényszert, hogy hagyjam abba. Az irányítás, a fizika, a grafika, mind-mind alulmaradt a Dirt Rallyhoz képest. Talán nem is az volt a céljuk, hogy azt felülmúlják. Tömve van a piac a fosnál-fosabb aszfaltbetyármclarennelmegyekháromhússzal játékokkal és nekem kifejezetten hiányzott egy rali "szimulátor", legalábbis egy valóságnak majdnem megfelelően irányítható autós játék. És számomra akkora pozitív csalódás volt a Dirt Rally, ami játékok között még nem ért. Na, aki ült már autóban és csapatta a földeken, erdőben akár egy Ladával (mert nekem csak a Lada jutott) az szerintem azt fogja mondani, hogy ez úgy mozog, ahogy a valóságban.
Na ez hiányzik a Dirt4-ből nekem. Meg egy kicsit szebb grafika. Na jó, sokkal szebb grafika.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. B_Real fireb...
2017.06.29. 13:29
A második bekezdésed annyira komolyan vehető, mint VGA témában való megnyilvánulásod. Forza, mint szimulátor (nem mintha gondom lenne a játékkal, de), WTF kategória. Nincs ezzel a résszel különösebb gond, ha valaki nem szimulátornak várja. A Dirt Rally viszont ilyen szempontból remek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. csabi02
2017.06.29. 18:33
A grafika 2008-as szint.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!