iPon Cikkek

Dishonored – A mágia és egy meztelen penge igazsága

Dátum | 2012. 11. 05.
Szerző | Magrathea
Csoport | JÁTÉK

"Elmondok nektek egy történetet, Jessamine Kaldwin császárnő életéről és haláláról. Az úrnő nemesi vérből való volt, felvirágoztatta a várost és reményt adott mindenkinek, mígnem egy nap brutálisan meggyilkolták. Már semmi nem a régi a halála óta... s bár a szelleme örökké él, de bezárva, haszontalanul... mi végre hát? A legszörnyűbb az, hogy a rémtettet egy olyan ember követte el, akiben mindenekfelett megbízott. Azt mondják ez a férfi a Kívülállóval szövetkezett és addig nem nyugszik, míg egyetlen élő ember is maradt Dunwall utcáin... Add tovább a történetemet, de ha úgy tetszik, egy kicsit változtass a végén."

Előrebocsátom, nyájas olvasóm, hogy a mai nap egy kivételes játékról olvashat hasábjainkon, mely persze nem hibátlan, de olyan élményt nyújt, melyre még hónapok… talán évek múltán is emlékezni fogunk. Mégis vettem a bátorságot arra, hogy a hibáit is taglaljam, igaz, olykor még nekem is fájt ezt tenni, de teljesítenem kellett a kötelességem.

Kezdjük a sztorival, ha már úgyis annak szellemében nyitottunk. A Dishonored legjobb részei talán a történet és a hihetetlenül magával ragadó atmoszféra. Egy olyan alternatív múltat sikerült az alkotóknak összehozniuk, ami az első másodpercben magával ragad és el nem enged a játék végéig. Hihető, jól összerakott, stílusos. A sztori nem vontatott, nem ül le, fordulatos és a játék ad annyi választási lehetőséget is, amitől magunkénak érezhetjük Corvo Attano történetét. Az elmélyüléshez nem csak a játék megjelenése, hanem az apró részletek is nagyban hozzájárulnak. Rengeteg feljegyzést és könyvet találhatunk, utóbbiakban remek történetek és ismerősnek csengő versek lehetnek, amikre feltétlenül érdemes rászánni azt a plusz pár percet. A feljegyzésekre oda is kell figyelni, mert hasznos információk és nyomok vannak rajtuk, így például széf kódok. Egész Dunwall (történetünk helyszíne) nagyon élő, a szereplők pedig nagyon elevenek. Jól megírt karaktereket és konzisztens, emberinek ható szereplőket kaptunk.

Baj van a részeg… cetvadásszal? Ötletesek az átiratok és sztorik
A szerepjáték rész pont olyan mennyiségben van jelen, ami egy lopakodós akció-kalandjátékban megférhet. A felszerelések és tárgyak kezelése egyszerű és nem vesz el semennyi időt sem. Nem kell azzal vesződnünk, hogy eladjuk a küldetések alatt zsákmányolt értékeket, a játék felvételkor rögtön pénzzé teszi nekünk őket. Lehetséges, hogy ezt eredetileg másképp tervezték, de mi jó döntésnek találjuk, hogy ennél a megoldásnál állapodtak meg. A felszerelések és képességek tárháza kellően széles és nem fukarkodik velük a játék, hamar rendelkezésünkre bocsátja a teljes arzenált. A képességek esetében ez úgy értendő, hogy választható minden, nincs olyan, hogy egy-egy képesség csak a játék utolsó pályáján nyílik ki, hogy megvehessük. A pénz fejlesztések vásárlására jó, a pályákon találhatunk tervrajzokat is, mindig lesz mire költeni. Új fegyvert/páncélzatot nem kapunk a talált tervekből, csak a meglévőeket fejleszthetjük (nagyobb lőszertároló kapacitás, ellenállóbb páncél, gyorsabb töltés, stb.).

A karakterfejlődés kiegyensúlyozott, az egyik kihívás viszont éppen az, hogy a villanáson kívül ne tanuljunk meg semmilyen más erőt az egész játék alatt!
Eszköztárunk sokféle harcmodort tesz lehetővé és számos utat nyit előttünk az erőszak elkerülésére. A Dishonored játékélmény szempontból a verzatilitására lehet a legbüszkébb, vagyis a problémák megközelítési módjainak számosságára. Az utóbbi időkből egy játék volt, ami igazán erre ment ki, ez pedig a Deus-Ex. Nekünk az említett futurisztikus mű is kellemes élményt nyújtott (még ha talán nem is ért fel a legendás elődhöz), de meg merjük kockáztatni, hogy a Dishonored túlszárnyalja ilyen tekintetben. A pályák nagyon jól vannak megtervezve és úgy képesek kedvezni a gameplaynek, hogy közben borzasztó hitelesek maradnak. Ez alatt azt értjük, hogy a polgári épületekben volt mosdó és a helyiségek elrendezése és berendezése is rendben volt. Magyarán a szobák nem voltak tele felesleges dobozokkal és olyasmikkel, amikről lerí, hogy azért lettek odatéve, hogy mögé bújhassunk.
A játék helyszínei változatosak, nem különben a játékélmény. Az, hogy milyen ember a főszereplőnk, Corvo, nem erőltetett beszélgetések határozzák meg, hanem tettek. Ha körültekintőek vagytok, olyan lehetőségeket fedezhettek fel, amik alternatívákat nyújtanak a főküldetés megoldására illetve komoly hatással vannak a sztorira. Tudjuk, hogy önismétlés, de muszáj vagyok kiemelni ismét: a dizájn egyszerűen remek. 

Most pedig ejtsünk néhány szót a mesterséges intelligenciáról. A jelen konzolgenerációhoz mérten nem lett nagyon rossz, de sajnos jó sem. Pozitív, hogy feltűnt az NPC-knek, ha valaki hiányzott a szokásos őrhelyéről és ennek megfelelően változtattak az útvonalaikon, hogy körülnézzenek az adott helyen. Az őrjárati útvonalaik sem voltak gépiesek, volt bennük egy minimális random faktor, pont annyi, amennyi kellett. Ahol összevontuk a szemöldökünket az a kereső metódusuk volt. Az biz’ csapnivaló lett, mondunk is rá egy példát, hogy miért. A helyszín egy gyönyörű kétszintes kúria. Észrevesznek a földszinten, mi pedig mint az őrültek felrohanunk az emeletre, ahol előzetesen kiiktattunk mindenkit. Erre az őr, aki a lépcsőfeljárónál látott utoljára, úgy érezte, hogy biztos ami biztos, inkább átkutatja a teljes alsó szintet, ahelyett, hogy másod vagy harmadmagával indítana egy „kommandót” az emeletre. Perceket kuksoltam az szűk lépcsőház tetején, míg végül eluntam és szomorúan meghoztam ítéletemet. Az AI meglehetősen butácska. Az őrjáratok útvonala és a mérsékelt randomitás viszont jó, így mondhatjuk, hogy a lopakodós játékélmény mindaddig remek, amíg észre nem vesznek minket…

Amennyiben erőszakra kerül sor sem lángész az AI, simán hátbalövik egymást az őrök! Még achievement is van arra, hogy lövessük le egymással őket...
 Ha már a negatívumokat gyűjtjük, akkor most essünk túl a bugokon is. Örömhír, hogy alig találtunk egyet-kettőt és azok sem voltak súlyosak. Példának okán, a testek ledobása nem működik mindig 100%-osan, főleg akkor, ha szűk helyen próbálunk megszabadulni nem kívánt terhünktől. Ilyenkor az áldozat fél teste átcsúszhat platókon, ami kissé komikus szituációkat is eredményezhet, ebből már voltak, akik viccet csináltak. A legbosszantóbb bug nekünk mégis az volt, hogy egy-egy küldetésnél hiába erőltettük magunkat azzal, hogy mindenkit életben hagyjunk, a játék valahogy mégis felszámolt az összesítésnél egy ölést. Pedig még azzal is vigyáztunk, hogy hol hagyjuk el a testeket (nem tettük patkányfalka útjába és vízbe esni sem hagytuk a delikvenseket). Mindent összevetve mégis azt kell, hogy mondjuk, átlag alatti hibaszámmal csomagolták nekünk a Dishonoredet! Bár mi azért kíváncsiak lennénk, hogy más is járt-e rajtunk kívül hasonlóan „a ne ölj meg senkit” kihívással.

De hát, de hát... én nem is...
Mielőtt rátérnénk a technikai részletekre, úgy mint grafika és hangok, gyorsan mondjunk még valami jót a játékélményről, hogy jó szájízzel zárjunk. A nehézségi szintek nagyszerűen el lettek találva. Azon túl, hogy az őrök egyre keményebbek és veszélyesebbek lesznek, a nehézség emelésével a lopakodóknak is több türelemre és óvatosságra lesz szükségük, ugyanis jóval könnyebben veszik majd észre őket.

 A játék és a sztori hosszúsága is pont jó és mindenképpen benne van legalább két végigjátszásra a potenciál. Egy rohanós gyilkológép meglehet, hogy akár 10 óra, vagy kevesebb idő alatt átszalad a játékon, de az garantált, hogy nem lát így mindent. Ennyi idő alatt biztosan nem olvasott könyveket és feljegyzéseket, nem hallgatott ki beszélgetéseket és nem talált meg minden elrejtett tárgyat, rúnát, talizmánt és széfet. Van ugyanis mit felfedezni a játékban, mi nehéz fokozaton, minden kő alá benézve és mindenkit életben hagyva 30 órát töltöttünk el a játékban, szóval nagy különbség van a maximalista és minimalista végigvitel között.

A játék megjelenési stílusa példaértékű. A színek, formák és építészeti stílusok gyönyörű egyveleget adnak. A karakterek megjelenése és mimikája is hozza azt, amit elvárhatunk, így konzolos szemmel nézve bátran mondhatjuk, hogy a Dishonored nagyon jól néz ki. Ám ha PC-n indítjuk a játékot, akkor fel kell készülni arra, hogy nem igazán tettek erőfeszítéseket arra, hogy megszépítsék a játékot erre a platformra. Ami a leginkább hiányzik, az egy rendes, nagyfelbontású textúrapakk. Összességében szinte semmivel sem néz ki jobban a játék PC-n, mint konzolon, ez pedig egy kissé fájdalmas pont. Ha viszont ettől eltekintünk, akkor a vizuális élmény nagyszerű, mert gyönyörű a dizájn, a sötét részek is szépek tudnak lenni és fantasztikus az atmoszféra. Aminek pedig ilyen stílusa van, annak nem adható 8 pontnál kevesebb. Az UI-ra és a menürendszerre nincs egy rossz szavunk sem, a gépigény és teljesítmény pedig rendben vannak. A töltési idők teljesen barátiak, soha nem akasztják meg a játékmenetet. A PC-s irányítással semmi gond, ugyan nem sokat változtattak a konzolhoz képest, de tökéletesen megy, én kényelmesnek éreztem.

Hangok tekintetében a Dishonored hozza a kötelezőt, a szinkronok viszont egyenesen zseniálisak. A színészek kitettek magukért, sokat adnak az élményhez. A játék zenéje tökéletesen aláfesti a hangulatot, szóval ezen a fronton nem tudok olyat kitalálni, amiért levehetnék a 10 pontból akár egyet is.

Ami pedig a magyar fordítást illeti, korántsem hibátlan, de nem is nagyon rossz. Van egy-két félrefordítás, ez kétségtelen tény, például az üres olajoshordókat kiadó automata kapcsolójára azt írták, hogy „megszabadulás az üres hordótól”, holott a megszabadulás ellentétére hivatott, hisz új hordót ad ki. Ugyanakkor a legtöbbet betudhatjuk annak, hogy a szerencsétlen fordítók, nem kaptak játékot a munkájukhoz, csak egy szép nagy szövegfájlt, legalábbis itt-ott ez érezhető. Ezzel együtt a versekkel és szövegekkel szép munkát végeztek. Egy nagyobb hiányosságot fedeztünk fel, méghozzá, hogy egy beszélgetésből konkrétan hiányzott egy rész, ráadásul pont ott, ahol opciókat ajánlott fel a játék. Választhattunk két semmi felirat között. Az egyetlen szerencse az volt, hogy az ilyen választások általában olyanok, hogy a) csinálsz valamit b) nem csinálsz semmit… Összességében közepesnek ítéltük a fordítást, még egy felülvizsgálat ráfért volna. Aki viszont csak eredeti nyelven szeret játszani, annak felhívjuk a figyelmét, hogy a konzolverziókon nincs angol felirat, a PC-sen viszont ott van az is a Steam miatt.

Ha egy kicsit szeretnétek mégjobban elmerülni a Dishonored világában, akkor jó hír, hogy elindítottak egy előzmény webszériát is: 


Összegzés

 A Dishonored - ahogy azt már az elején is megírtuk -, egy nagyszerű játék. Nem hibátlan, de nagyon élvezetes, remek sztorija van és gördülékeny a játékmenete. A harcrendszere csak közepes, de az nem is igazán baj, mert egy igazi jó kis lopakodós játékot kapunk a személyében. A felhozott negatívumok is mind megbocsáthatóak neki, talán még az AI is. Aki szereti a műfajt és valami oknál fogva még nem járt a meghajtójában a lemez, annak mindenképpen tessék pótolni. Ezzel a játékkal nem illik leárazást várni, maximum karácsonyig kaptok haladékot, végső esetben a fa alatt ott a helye a doboznak.


Platformok: PC, PS3, Xbox 360
Tesztelt platform: PC

 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

21. kray
2012.11.05. 09:37
Tényleg nagyszerű játék!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Trevize198...
2012.11.05. 10:48
Gyenge PC-s grafika? Én végig úgy éreztem, hogy csak azért csinálták ilyenre, mert ez illik a környezethez és a történethez, nem pedig azért mert lusták voltak. Sztem ez a grafika teljesen jó. A középszerű harcrendszer pedig???? Sztem pont az a része volt zseniális és a történet volt kissé középszerű (legalábbis egy Dark Messiah után). A buta AI-ben viszont egyet értek, néhol tényleg szánalmas volt. Én még a látványra is 9-et adtam volna, de ezeket leszámítva mindenben egyetértek. Nálam eddig év játéka.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. dragon83
2012.11.05. 11:21
Jól sikerült cikk egy jól sikerült játékról. Én magam nem igazán foglalkoztam vele, de öcsém végigjátszotta, és oda meg vissza volt tőle.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Zoe01
2012.11.05. 11:51
Fantasztikus volt, számomra simán év játéka.

Gyenge grafika? Hát ha stílusosság annak számít... Szvsz gyönyörű. Művészi szépség >> technológiai szépség.

Az AI megítélése viszont érdekes kérdés. Amit hiányoltam: amikor kihajolsz, akkor nem vesznek észre, mindegy, hogy előtted vannak kb. vagy 2 cm-re. A nyitott ajtókat nem veszik észre sajnos, ez is gond. Viszont a járőrözés elég kiszámíthatatlan, ez tetszik, nem mindig ugyanazon az útvonalon haladnak az őrök. Szóval AI terén valahol a Thief: DS szintjén van, picit talán gyengébb. Nem gyenge, csak semmi meglepőt nem csinál, úgy fogalmaznék.

Kicsit ezek miatt én hard-on is úgy éreztem, hogy lehetett volna nehezebb is a játék. Ja, és a sok hülye UI-s segítséget mind tessék kikapcsolni! Illúzió romboló az összes, elveszi a felfedezés értékét, élvezetét.

A harcrendszer szerintem pont jó, te egy assassin vagy, akinek a harc sokadagos tényező.

A történetet én nem éreztem olyan erősnek, ebből a témából úgy érzem sokkal többet is ki lehetett volna hozni, főleg ilyen karakterekkel. Meg hiányzott az a Bioshock "momentum" a végéről, az az OMFG. Aki játszott vele tudja mire gondolok. Viszont a dialógusok nagyon tetszettek. Na meg a "szív" monológjai k*rva jók voltak. Hatalmas ötlet.


A hangulat viszont mindent vitt. Na meg a játékmenet szempontjából is nagyon erős, ilyen téren erősebb is volt, mint a Bioshock.

Jó cikk lett amúgy, az értékelés is korrekt, tényleg csak pár dologgal nem értek egyet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. LechooEdy
2012.11.05. 12:13
Két dolog van amit kifogásonlék:
Lebilincselő stoy és életszerá karakterek? Nem is vitázom, mert minden más nagyon jó a játékban!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. YellowFlas...
2012.11.05. 12:26
Nálam is lazán az év játéka. Az új vinyó berakása miatt még nem tudtam végigvinni, kb a felénél járhatok, de már most lazán kijelenthetem, hogy remekre sikerült.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. khameleon
2012.11.05. 12:47
simán az év játéka nálam is! kár, hogy évente csak egy ilyen jót adnak ki, tavaly a deus ex, most ez... ezek azok a játékok, amiket kb azonnal meg is veszek, mert simán megéri, és külön örülök, hogy nem erőltettek bele mindenféle multi mókát, nem passzolna a játék stílusához! én pedig sosem a multiért fizetek, hanem magáért a játékért, ezzel támogatva a fejlesztőket, hogy minél több ilyen jöjjön. én eddig 2 féle stílusban próbáltam végigvinni, az nekem is feltűnt, hogyha nem ölök meg senkit, akkor is ott a statisztikában pár hulla, remélhetőleg idővel javítják ezeket a bugokat... és eddig 2szer máshogy lett vége a játéknak, kíváncsi vagyok rambo módjára hogyan fog végződni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Heroes27
2012.11.05. 13:58
Tényleg gyenge grafika? tényleg....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. zorrd023
2012.11.05. 15:27
Aki a grafikára hajt a játékélmény helyett az nézegessen valami benchmarkot mert neki az a legjobb és gondolkodnia se kell csak nézni. Mellesleg ehhez a játékhoz lehet leszedni egy egyszerű módot amitől "szebb" lesz. De ez a játék így jó ahogy van leköti az embert és jó vele játszani és ez a lényeg!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Avisto
2012.11.05. 15:51
Nekem is volt ilyen hogy elvileg nem ölök senkit mégis van hulla, legcélszerűbb hogy ha csak lehet nem is nyúl hozzájuk az ember.
Egyszer feltettem két ájultat egy vagon (vagy mi) tetejére és mikor visszafele úton odaértem már 3 test volt ott és legalább az egyik le is volt esve mellé holtan.
De amúgy nagyon tetszett a játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Qouzey
2012.11.05. 16:18
Remélem az Arcane Studios következő nagy dobása az Arx Fatalis folytatása lesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. mikej95
2012.11.05. 18:29
Avisto: Én kukázni(zárható konténer) szoktam az ájultakat, olyankor pedig eltűnik 1-1(már-ha hering party van a kukában), de legalább nem találják meg és halottnak sem írja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. tomchee
2012.11.05. 19:55
Annyira azért véleményem szerint nem lett kiváló a játék, DE egy erős JÓ-t adok neki. Bár az elmúlt évek fel hozatalához képest tényleg kiváló
Rég játszottam már ilyen jót ebben a stílusban, bár még csak pár órát töltöttem el vele (sajnos a Euro Truck Simulator 2 elcsábított ).
Először kétkedve fogattam, mert nem vagyok a Steampunk stílus híve de aztán "Hűha ez még is jó "
De azért én nem hinném, hogy évek múlva is emlékeznénk rá
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. tibaimp
2012.11.05. 22:05
Egyik munkatársam ajánlotta, feltettem, játszom még mindig, fantasztikus, nagyon jó játék!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Skorbut
2012.11.05. 22:11
Bár a Blink-penge tömeg-gyilok játékmenet elképesztően dinamikus és könnyű, összesen 7 órára rúg így a játékidő, de a befejezés is ennek a brutális megoldássorozatnak hála elég morbid. Rendesen, lopakodva, jó végkimenetellel 20 órát is elpiszmog az ember, ÍGY már igazán jó kis játék ez, csak az elején marhára nem teljesen esik le az embernek, hogy megint egy fekete-fehér végkimenetelű BioShock-klónnal játszik az ember, ami azért elég dühítő tud lenni a végén.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Zoe01
2012.11.05. 23:54
Skorbut: nekem kb. 23-24 órára volt szükségem míg (stealth) végigvittem. Szerintem a Dishonored-ön végigrohanni maga a "bűn". Annyi kis apróság van a játékban, amire amúgy nem hívják fel a figyelmet, és érdemes odafigyelni, hogy az eszméletlen. És ez - hogy nem rágják a szádba az ilyen kis "finomságokat" - már-már csodának számít a mai játékok között.

Igaz nem tökéletes (történet ugye), de pont az ilyen dolgok miatt hatalmas respect jár az Arcane-nek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. CyberPunk6...
2012.11.06. 14:35
Nagyon jó játék, hozza a bioshock 1 színvonalat (bár ott maga a világ amit teremtettek jobban bejött).
Csak jó és rossz befejezés van, vagy van átmenet is? Mert elsőre alig öltem meg 3 embert (ebből kettő bug miatt, 1 azért mert nem tudtam az egyik küldetésnél, hogy a célpont megölését is annak számolja, biztos nem fedeztem fel az alternatív lehetőséget a naplóhoz), most pedig mindenkit megölök. Van harmadik középút?
A grafika igen, lehetne jobb,viszont a hangulat sokkal fontosabb és az nagyon ott van. Nagyon értenek hozzá ők. Sajnos ritka az ilyen minőségű játék.
Ha minden játékban csak ennyi baj lenne a bugokkal meg az AIval, akkor csak jó játékokat kapnánk.

Mindenképpen ajánlott.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Zoe01
2012.11.06. 20:57
CyberPunk666: 3 féle befejezése van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. zolcsevita...
2012.11.08. 13:17
Teljes mértékben osztom az tesztíró véleményét, nagyon egyedi atmoszférával látták el a játékot, na meg mit nem mondjak tényleg jó a játék, viszont a grafikát már az első percből levágtam hogy nem az igazi, de ahogy elkezdtem játszani úgy vagyok vele, hogy nem is érdekelt. Szerintem inkább legyen egy játék csiszolatlan gyémánt mint egy üvegből faragott "drágakő" ami mutatós mint pl. a Most Wanted 2 (?!)
Szóval egy szó mint száz végre megmutatták hogy lehet még jó game-ket csinálni és szerintem idő kérdése és úgy is fogunk kapni a Dishonored-hez egy "grafika" patch-et.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. kiskoller
2012.11.08. 19:20
Jó kis játék. Ez az első játék amit ki sem próbáltam Windows alól, Linuxon is kiválóan fut. Grafika középszerű, az Ai buta, így gondok vannak a nehézséggel. Eleinte mediumot kezdtem játszani, de az első pálya után feltekertem very hardra, és még így is gyerekjáték legyilkolni az ellenfeleket.
Ellenben maga a harcrendszer pofás, a hangulat ott van a toppon.

Szerintem még idén meg fogom venni, megéri.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. jurganov
2012.11.10. 23:55
nagyon jó játék, az utóbbi idők egyik legjobbja szvsz. a cikkel nagyon egyet tudok érteni-az is jól sikerült
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!